REGULAMENT -CADRU ORIENTATIV din 29 februarie 1992

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 23 martie 1992
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOG 35 30/01/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 69 26/11/1991 ART. 21
ART. 10REFERIRE LALEGE 69 26/11/1991 ART. 18
ART. 16REFERIRE LALEGE 69 26/11/1991 ART. 18
ART. 16REFERIRE LALEGE 69 26/11/1991 ART. 39
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOG 35 30/01/2002
ActulAPROBAT DEHG 103 29/02/1992
ActulCONTINUT DEHG 103 29/02/1992

privind functionarea consiliilor locale



 + 
Capitolul 1Constituirea consiliilor locale şi a comisiilor pe domenii de specialitate + 
Secţiunea INorme preliminare privind constituirea consiliilor locale + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile Legii nr. 69/1991 privind administratia publică locala, prefectul convoaca consiliile locale în sedinta de constituire, precum şi primarii aleşi, în termen de 20 de zile de la data alegerilor.
 + 
Articolul 2Prin grija secretarului consiliului vor fi prezentate celui mai în vîrsta consilier şi celor care îl asista dosarele consilierilor, inclusiv ale supleantilor de pe lista, inaintate de comisia electorala de circumscriptie. Dosarele vor fi insotite de optiunile scrise ale consilierilor aleşi ce ocupa functii care devin, potrivit legii, incompatibile cu exercitarea mandatului de consilier.
 + 
Articolul 3Pentru validarea mandatelor de consilieri, consiliile locale aleg dintre membrii lor o comisie de validare compusa dintr-un numar impar de consilieri, între 3 şi 7, după cum urmeaza: la consiliile comunale, comisia de validare este compusa din 3 consilieri, la cele orăşeneşti din 5, iar la consiliile municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, din 7 consilieri.
 + 
Articolul 4Componenta comisiei de validare va reflecta, pe cit posibil, configuratia politica a consiliului.Comisia de validare funcţionează pe întreaga durata a mandatului consiliului.
 + 
Articolul 5Desemnarea de candidati pentru comisia de validare se face de gruparile de consilieri care reprezinta aceleasi partide sau coalitie de partide, precum şi grupul independentilor.Cel mai în vîrsta consilier supune la vot candidaturile depuse, în ordinea descrescatoare a marimii grupului de consilieri care au facut propunerile.Prin vot secret consiliul hotaraste asupra fiecarei propuneri, alegerea membrilor comisiei de validare facindu-se prin votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor săi.
 + 
Articolul 6Comisia de validare alege din rindul membrilor săi un presedinte şi un secretar, respectindu-se procedura de vot mentionata la art. 5 alin. 3.
 + 
Articolul 7Procedura prevăzută la art. 4 şi 5 cu privire la desemnarea candidaţilor pentru comisia de validare se aplică în mod corespunzător şi în cazul desemnarii presedintelui de sedinta, a viceprimarilor, a membrilor comisiilor pe domenii de specialitate, precum şi în alte asemenea situaţii.
 + 
Articolul 8După constituirea comisiei de validare se procedeaza la prezentarea dosarului cu rezultatul validarii primarului. În cazul în care primarul a candidat şi pentru functia de consilier şi a obţinut mandatul, dosarul va fi insotit de opţiunea scrisa a acestuia pentru una din cele doua functii.Dacă opţiunea exprimata este pentru functia de primar, ulterior va fi prezentat spre validare mandatul supleantului pentru functia de consilier, devenita astfel vacanta.
 + 
Articolul 9După validarea mandatelor şi constituirea legala a consiliului, consilierii depun juramintul conform legii.Consilierii care refuza să depună juramintul sînt considerati demisionati de drept, aceasta consemnindu-se în procesul-verbal al sedintei, urmind să fie desemnat, în termenul cel mai scurt, supleantul de pe lista sau se vor lua masurile de completare a consiliului, prevăzute de lege, după caz.
 + 
Articolul 10Primarul depune în faţa consiliului juramintul prevăzut în art. 18 din Legea nr. 69/1991 privind administratia publică locala.
 + 
Articolul 11După constituirea legala a consiliului se alege preşedintele de sedinta, cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
 + 
Articolul 12Consiliile locale comunale, orăşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti aleg viceprimarii.
 + 
Articolul 13Propunerea de candidati poate fi facuta de către primari sau consilieri.Viceprimarii se aleg prin vor secret.
 + 
Articolul 14Este declarat ales viceprimar consilierul care a obţinut votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul consilierilor prezenţi.În situaţia în care nu s-a intrunit aceasta majoritate se organizeaza un al doilea tur de scrutin, în aceeasi sedinta, la care vor participa candidatii situaţi pe primele doua locuri. Este declarat ales consilierul care a obţinut cel mai mare numar de voturi.
 + 
Articolul 15În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidatii care s-au aflat în aceasta situaţie. Va fi declarat ales candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
 + 
Articolul 16Viceprimarii aleşi depun juramintul prevăzut la art. 18 din Legea nr. 69/1991 şi li se aplică în mod corespunzător, prevederile art. 39 alin. 2 din lege.
 + 
Articolul 17Mandatul viceprimarilor are o durată de 4 ani şi expira o dată cu cel al primarului.
 + 
Secţiunea a II-aConstituirea şi functionarea comisiilor pe domenii de specialitate + 
Articolul 18În functie de specificul local şi nevoile activităţii sale, consiliul local organizeaza comisii de specialitate în domeniile: buget şi finante; drepturile omului, culte şi probleme ale minoritatilor; ecologie şi protectia mediului; administratie publică locala, amenajarea teritoriului şi urbanism; sănătate, cultura, invatamint; munca şi protecţie sociala; juridic; relatii cu cetatenii.Prevederile art. 6 se aplică în mod corespunzător.
 + 
Articolul 19Preşedintele comisiei asigura reprezentarea acesteia în raporturile sale cu consiliul şi cu celelalte comisii. El conduce sedintele comisiei, poate propune ca la lucrarile acesteia sa participe şi alte persoane din afara ei, dacă interesele efectuării lucrării respective o cer; are acces, ca reprezentant al comisiei, la lucrarile celorlalte comisii ce examineaza lucrari care prezinta importanţa pentru comisia pe care o conduce; indeplineste alte atribuţii prevăzute de prezentul regulament.Secretarul comisiei asigura redactarea actelor (rapoarte, avize, procese-verbale etc.) şi efectueaza numararea voturilor exprimate în cadrul sedintelor acesteia.
 + 
Articolul 20Convocarea sedintelor comisiei se face de către preşedintele acesteia, cu cel puţin 3 zile înainte.Participarea consilierilor la sedintele comisiei este obligatorie.În caz de absenta nejustificata la sedinta comisiei, consilierul în cauza nu primeste indemnizatia de sedinta. Dacă absentele continua, preşedintele comisiei poate propune consiliului inlocuirea acestuia.
 + 
Articolul 21Sedintele comisiei nu sînt publice. Comisia poate hotari ca la dezbaterile sale să fie prezente şi alte persoane interesate sau reprezentanti ai presei.Comisia poate invita sa participe la sedintele sale şi alti specialisti. De asemenea, la şedinţe au dreptul sa participe consilieri care au facut propuneri ce stau la baza lucrărilor acesteia (autori de proiecte de hotărîri, amendamente, de anchete), precum şi, la cererea presedintelui comisiei, functionari specialisti din serviciile publice locale.Persoanele prevăzute la alin. 1 şi 2 pot fi ascultate în cadrul sedintei comisiei, dar nu au dreptul de a participa la vot.
 + 
Articolul 22Preşedintele comisiei va urmări ca, cel puţin o dată pe luna, inaintea sedintei consiliului, o zi să fie consacrata exclusiv activităţii în comisie.
 + 
Articolul 23Preşedintele comisiei desemneaza unu sau mai mulţi raportori din rindul membrilor comisiei.Acestia vor redacta raportul sau avizul comisiei, care va fi supus aprobării acesteia, prin vot.Rapoartele şi avizele vor cuprinde, în mod obligatoriu, pe linga opinia majorităţii membrilor comisiei, şi parerea contrara, motivata, a celorlalţi consilieri din comisie.
 + 
Articolul 24Comisia lucreaza valabil în prezenta a 2/3 din numărul membrilor săi şi adopta hotărîri cu jumătate plus unu din numărul celor prezenţi.Votul în comisie este, de regula, deschis. În anumite situaţii, hotarite prin vot de membrii acesteia, se poate recurge şi la vot secret.
 + 
Articolul 25Cu privire la desfăşurarea sedintelor comisiei se incheie procese-verbale. Acestea pot fi puse la dispoziţia altor persoane decit membrilor comisiei numai cu incuviintarea presedintelui acesteia, afară de cazul în care sedinta a fost publică.
 + 
Articolul 26Comisiile de specialitate avizeaza proiectele de hotărîri, efectueaza anchete, hotarasc asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare şi intocmesc rapoarte pe care le prezinta consiliului.Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea sau respingerea proiectului de hotărîre sau a actului examinat.Raportul astfel întocmit va fi difuzat consilierilor cu cel puţin 3 zile înainte de data stabilita pentru dezbaterea proiectului de hotărîre în sedinta consiliului.
 + 
Articolul 27Dacă în urma dezbaterilor din sedinta intervin modificari importante pentru conţinutul proiectului, preşedintele de sedinta solicita, prin votul consilierilor, supunerea proiectului reexaminarii de către comisie şi compartimentul de specialitate al serviciilor administraţiei publice locale.
 + 
Articolul 28La cererea unei treimi din numărul membrilor săi, consiliul va putea hotari organizarea unei comisii de ancheta cu respectarea prevederilor prezentului regulament.Comisia de ancheta prezinta raportul sau în sedinta consiliului, în urma verificărilor facute pentru stabilirea adevarului în cauza care formeaza obiectul activităţii comisiei.
 + 
Capitolul 2Sedintele consiliului local + 
Secţiunea IAtribuţiile presedintelui de sedinta + 
Articolul 29La inceputul fiecarei şedinţe a consiliului local, cel mai în vîrsta dintre consilierii prezenţi asigura alegerea presedintelui de sedinta.
 + 
Articolul 30Preşedintele de sedinta are urmatoarele atribuţii:a) supune votului consilierilor, componenta nominala a comisiilor consiliului;b) asigura menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului în timpul sedintelor;c) anunta rezultatul votării şi hotărîrile adoptate;d) semneaza hotărîrile adoptate de consiliu;e) indeplineste orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite de consiliu.
 + 
Articolul 31În cazul în care preşedintele ales pentru sedinta respectiva a consiliului nu-şi poate îndeplini atribuţiile, se procedeaza la alegerea unui alt consilier pentru aceasta functie, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
 + 
Articolul 32Secretarul consiliului participa la sedintele acestuia, fără drept de vot, şi are urmatoarele atribuţii, în afara celor prevăzute de lege:a) efectueaza apelul nominal şi tine evidenta participării la şedinţe a consilierilor;b) noteaza rezultatul votului şi informeaza preşedintele asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotărîri ce se adoptă de consiliu;c) supraveghează sau întocmeşte stenogramele şi procesele-verbale, urmind ca acestea să fie semnate, sigilate şi parafate de persoanele prevăzute de lege; tine evidenta proceselor-verbale ale sedintelor în dosare speciale;d) urmareste ca la deliberarea şi adoptarea unor hotărîri sa nu ia parte consilierii care se încadrează în dispozitiile art. 31 din Legea administraţiei publice locale, informind pe presedinte şi făcînd cunoscuta sancţiunea prevăzută de lege;e) întocmeşte şi inainteaza primarului proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului.
 + 
Secţiunea a II-aDesfăşurarea sedintelor consiliului local + 
Articolul 33Proiectul ordinii de zi cuprinde proiectele de hotărîri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, intrebari, interpelari, petitii sau alte probleme propuse de primar sau de consilieri.Proiectele de hotărîri, discutate şi avizate de comisiile de specialitate, insotite de raportul de specialitate al compartimentului de resort al serviciilor administraţiei publice locale, se inscriu pe ordinea de zi, cu respectarea prevederilor legale şi ale prezentului regulament.
 + 
Articolul 34Consilierii sînt obligati să fie prezenţi la lucrarile consiliului şi să se inscrie în registrul de prezenta, pastrat de secretarul consiliului.Consilierul care nu poate lua parte la sedinta, din motive independente de voinţa sa, va trebui sa comunice aceasta secretarului consiliului.
 + 
Articolul 35La dezbateri nimeni nu poate lua cuvintul decit dacă îi este dat de presedinte.Preşedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvint, în functie de obiectul dezbaterilor.Consilierul este obligat ca în cuvintul lui să se refere exclusiv la problema pentru care s-a inscris la cuvint.
 + 
Articolul 36Preşedintele de sedinta va da cuvintul oricînd unui consilier pentru a raspunde intr-o problemă de ordin personal.Prevederile alin. 1 se aplică şi în cazul în care se cere cuvintul în probleme privitoare la regulament.
 + 
Articolul 37Preşedintele consiliului poate cere incheierea dezbaterii unei probleme puse în discutia consiliului.Cererea de încheiere a dezbaterii se aproba cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul consilierilor prezenţi.
 + 
Articolul 38Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii atit de către cel care are cuvintul, cit şi de cei din sala de sedinta.Se interzice dialogul între vorbitori şi persoanele aflate în sala.
 + 
Articolul 39În cazul în care desfăşurarea sedintei este perturbata, preşedintele poate intrerupe sedinta şi dispune eliminarea din sala a persoanelor, altele decit consilierii, care împiedica în orice mod desfăşurarea normala a sedintei consiliului.
 + 
Secţiunea a III-aProcedura iniţierii proiectelor de hotărîri + 
Articolul 40Dreptul la iniţiativa pentru unele proiecte de hotărîri aparţine primarului şi consilierilor.Proiectele de hotărîri trebuie insotite de o expunere de motive şi redactate în forma prevăzută de lege.
 + 
Articolul 41Proiectele de hotărîri se inscriu în ordinea de zi a sedintelor prin menţionarea titlului şi a initiatorului.Ele se aduc la cunoştinţa consilierilor, în termenele prevăzute de lege, prin grija secretarului.
 + 
Articolul 42Proiectele de hotărîri se transmit spre dezbatere comisiilor de specialitate ale consiliului.De asemenea, aceste proiecte şi alte propuneri vor fi transmise şi compartimentelor de specialitate ale serviciilor administraţiei publice locale.Initiatorul proiectului sau al propunerilor poate să-şi retraga proiectul sau propunerile pînă la înscrierea acestora pe ordinea de zi.
 + 
Articolul 43După examinarea proiectului sau propunerilor, comisia de specialitate a consiliului şi compartimentul de specialitate din cadrul serviciilor administraţiei publice intocmesc cite un raport cu privire la adoptarea sau, după caz, modificarea ori respingerea proiectului sau propunerilor examinate.Rapoartele, insotite de avizele necesare, se transmit secretarului consiliului, care va lua masurile corespunzătoare pentru asigurarea cunoasterii lor de către primar şi de către consilieri.
 + 
Articolul 44Proiectele de hotărîri şi propunerile, avizate şi insotite de rapoartele serviciilor de specialitate, se supun dezbaterii şi votului consiliului în sedinta pe a carei ordine de zi au fost introduse.
 + 
Articolul 45Dezbaterea proiectului de hotărîre sau a propunerilor este precedata de prezentarea de către initiator a motivelor care au condus la promovarea proiectului, precum şi raportul de specialitate.Raportul de specialitate este prezentat de seful serviciului respectiv.
 + 
Articolul 46Pentru dezbaterea generală a proiectului sau a propunerilor, preşedintele consiliului da cuvintul consilierilor în ordinea inscrierii la cuvint.
 + 
Articolul 47Dezbaterile proiectelor de hotărîri şi a propunerilor sînt generale şi pe articole.Consilierii pot lua cuvintul pentru a-şi exprima punctul de vedere şi a propune modificari.Preşedintele consiliului poate supune spre aprobare sistarea discutiilor asupra careia consiliul se pronunţă prin vot.
 + 
Secţiunea a IV-aProcedura de vot + 
Articolul 48Votul consilierilor este personal şi poate fi deschis sau secret.Votul deschis se exprima public prin ridicarea miinii sau prin apel nominal.Consiliul hotaraste, la propunerea presedintelui de sedinta, ce modalitate de vot va folosi, afară de cazul în care prin lege sau regulament se stabileste o anumita procedura de vot.
 + 
Articolul 49Votarea prin apel nominal se face în modul următor: preşedintele explica obiectul votării şi sensul cuvintelor "pentru" şi "contra". Secretarul consiliului da citire numelui şi prenumelui consilierului, fiecare consilier raspunde "pentru" sau "contra" şi semneaza.După terminarea apelului se repeta numele şi prenumele consilierilor care nu au răspuns.
 + 
Articolul 50Pentru votul secret se folosesc buletine de vot.Buletinele de vot se introduc intr-o urna, iar la numararea voturilor nu se iau în calcul acele buletine de vot pe care nu a fost exprimata opţiunea.
 + 
Articolul 51Hotărîrile şi alte acte sau propuneri se adoptă cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul consilierilor prezenţi, în afară de cazul în care prin lege sau regulament se dispune altfel.Pentru adoptarea hotărîrilor este necesară prezenta a cel puţin jumătate plus unu din numărul consilierilor.Dacă în sala de şedinţe nu sînt prezenţi jumătate plus unu din numărul consilierilor, preşedintele amina votarea pînă la intrunirea acestui numar.
 + 
Articolul 52Proiectele de hotărîri sau propunerea respinsa de consiliu nu pot fi readuse în discutia acestuia în cursul aceleasi şedinţe.
 + 
Capitolul 3Exercitarea mandatului de consilier + 
Secţiunea INorme privind exercitarea mandatului de consilier + 
Articolul 53Consilierul se bucura de protectia acordată de lege.
 + 
Articolul 54Schimbările survenite în activitatea consilierului, în timpul exercitarii mandatului, se aduc la cunoştinţa consiliului în cel mult 10 zile de la data aparitiei acestora.
 + 
Articolul 55După validarea alegerilor, consilierului i se elibereaza legitimatia de membru al consiliului.
 + 
Articolul 56Pentru participarea la sedintele consiliului şi ale comisiilor pe domenii de specialitate, consilierul primeste o indemnizatie de sedinta în cuantumul stabilit de consiliu.Consilierul are dreptul, după caz, la diurna de deplasare şi plata cheltuielilor de transport şi de cazare pentru activităţile legate de exercitarea mandatului.
 + 
Secţiunea a II-aAbsente şi demisii + 
Articolul 57Participarea consilierilor la sedintele consiliului şi ale comisiilor pe domenii de specialitate este obligatorie.Nici un consilier nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau comisiei din care face parte decit în cazul în care a obţinut aprobarea consiliului sau din motive temeinice.
 + 
Articolul 58Consilierul care absenteaza nemotivat la 2 şedinţe consecutive poate fi sanctionat, potrivit prezentului regulament.
 + 
Articolul 59Consilierul poate demisiona prin cerere scrisa adresata presedintelui de sedinta, urmind a se aplică prevederile legale.
 + 
Secţiunea a III-aSancţiuni + 
Articolul 60Incalcarea de către un consilier a obligaţiilor ce-i revin în exercitarea mandatului constituie abatere şi se sancţionează potrivit legii prezentului regulament.La aplicarea sanctiunilor se va ţine seama de gravitatea abaterii, frecventa acesteia şi condiţiile producerii ei.
 + 
Articolul 61În exercitarea atribuţiilor sale cu privire la menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului în timpul sedintei, preşedintele de sedinta poate aplica urmatoarele sancţiuni:a) chemarea la ordine;b) retragerea cuvintului.
 + 
Articolul 62Consiliul poate hotari cu 2/3 din numărul membrilor săi aplicarea urmatoarelor sancţiuni, consilierilor care, în exercitarea mandatului au savirsit abateri de la prevederile legii şi prezentului regulament:a) avertisment;b) eliminarea din sala de sedinta;c) revocarea din functia incredintata de consiliu.
 + 
Articolul 63Pentru abateri deosebit de grave prevăzute de lege, consiliul poate propune, cu votul a 2/3 din numărul membrilor săi, aplicarea masurilor prevăzute la art. 35 din Legea nr. 69/1991.
 + 
Secţiunea a IV-aIntrebari şi interpelari, informarea consilierilor, petitii + 
Articolul 64Fiecare consilier poate adresa intrebari primarului, viceprimarului, secretarului consiliului, precum şi celorlalţi şefi ai serviciilor administraţiei publice locale.Prin intrebare se solicita informaţii cu privire la un fapt necunoscut.Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat sau, dacă nu este posibil, la urmatoarea sedinta.
 + 
Articolul 65Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita explicatii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a raspunde în termenele prevăzute de art. 64 alin. 3.
 + 
Articolul 66Consilierii pot consulta acte sau dosare ale consiliului şi pot primi informaţii la sediul autorităţii publice locale sau, după caz, ale serviciilor publice ale acestora.Informaţiile se pot cere şi comunică şi în scris.
 + 
Articolul 67Orice cetatean are dreptul de a se adresa cu petitii consiliului local.
 + 
Articolul 68Petitiile se inscriu într-un registru, primesc un numar, consemnindu-se elementele principale cu privire la petent şi obiectul lor.Secretarul consiliului transmite petitia autorităţii competente, spre analiza şi solutionare.Petitionarului i se aduce la cunoştinţa solutia adoptata, în termenul prevăzut de lege.Semestrial, consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor primite.
 + 
Capitolul 4Dispozitii finale + 
Articolul 69Secretarul consiliului, precum şi serviciile administraţiei publice locale asigura consilierilor asistenţa de specialitate.
 + 
Articolul 70Adoptarea şi modificarea regulamentului propriu se fac pe baza prezentului regulament-cadru orientativ de functionare a consiliului, cu votul a 2/3 din rindul membrilor săi.––––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x