REGULAMENT-CADRU din 8 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.158 din 21 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5555 07/10/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 49
ART. 8REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 8REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 21
ART. 8REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 46
ART. 8REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 51
ART. 9REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 10REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 6
ART. 12REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 13REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 9
ART. 13REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 19
ART. 14REFERIRE LAORDIN 38342 23/08/2005 ART. 3
ART. 14REFERIRE LAORDIN 4840 24/08/2005 ART. 3
ART. 14REFERIRE LAORDIN 2796 23/08/2005 ART. 3
ART. 14REFERIRE LALEGE 109 16/06/1999
ART. 14REFERIRE LAOG 103 27/08/1998
ART. 14REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 43
ART. 15REFERIRE LALEGE 109 16/06/1999
ART. 15REFERIRE LAOG 103 27/08/1998
ART. 15REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 43
ART. 21REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 170
ART. 22REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5555 07/10/2011
ActulREFERIT DEORDIN 1539 19/07/2007
ActulREFERIT DENORMA 19/07/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 5418 08/11/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 5418 08/11/2005

privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Centrele de asistenţă psihopedagogică, denumite în continuare centre judeţene de asistenţă psihopedagogică – CJAP, respectiv Centrul Municipal de Asistenţă Psihopedagogică – CMAP, sunt unităţi conexe ale învăţământului preuniversitar, care funcţionează în fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, în baza art. 49 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt coordonate, monitorizate şi evaluate de centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională.(2) Cabinetele de asistenţă psihopedagogică funcţionează în unităţi de învăţământ preuniversitar şi asigură asistenţa psihopedagogică unui număr de 800 de elevi sau de 400 de preşcolari.(3) Cabinetele de asistenţă psihopedagogică funcţionează în unităţile de învăţământ la care sunt înmatriculaţi cel puţin 800 de elevi. În unităţile de învăţământ cu mai puţin de 800 de elevi vor funcţiona cabinete interşcolare arondate unui cabinet de asistenţă psihopedagogică, în funcţie de resursele umane calificate şi de dotările materiale specifice.(4) Se pot înfiinţa cabinete interşcolare de asistenţă psihopedagogică pentru un număr minim de 400 de preşcolari. Unui cabinet interşcolar i se pot aronda şi unităţi de învăţământ preşcolar.
 + 
Articolul 2(1) CJAP/CMAP sunt instituţii subordonate organizatoric inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, iar din punct de vedere metodologic, Ministerului Educaţiei şi Cercetării.(2) Activităţile cabinetelor de asistenţă psihopedagogică sunt coordonate de CJAP/CMAP.(3) De activitatea CJAP/CMAP răspund coordonatorul CJAP/CMAP şi directorul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională.(4) Finanţarea centrelor judeţene şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică se realizează din bugetele judeţelor/bugetele consiliilor locale ale municipiului Bucureşti, prin intermediul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională.(5) CJAP/CMAP prezintă, la cererea directorului centrului judeţean de resurse şi de asistenţă educaţională, rapoarte periodice privind activitatea proprie.
 + 
Articolul 3(1) CJAP/CMAP organizează acţiuni de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a preşcolarilor/ elevilor, realizate individual şi colectiv, acţiuni cu părinţii prin consultaţii individuale şi colective, precum şi acţiuni de colaborare cu comunităţile locale, în scopul orientării şcolare şi profesionale, orientării carierei elevilor, prin informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate şi evaluate periodic de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională şi de inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB).(2) Cabinetele de asistenţă psihopedagogică din unităţile de învăţământ asigură în permanenţă informarea, cunoaşterea şi consilierea psihopedagogică a preşcolarilor/ elevilor, prin consultaţii individuale şi colective, acţiuni de îndrumare a părinţilor şi de colaborare cu comunităţile locale, în scopul orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor.
 + 
Articolul 4ISJ/ISMB asigură, prin intermediul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, tuturor centrelor şi cabinetelor de asistenţă psihopedagogică spaţii şi dotări corespunzătoare, în cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfăşurării activităţilor de cunoaştere şi consiliere psihopedagogică a preşcolarilor/elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ.
 + 
Articolul 5CJAP/CMAP colaborează în cadrul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională cu unităţi şi instituţii de învăţământ, cu direcţiile judeţene pentru protecţia copilului, cu agenţiile judeţene de ocupare şi formare profesională, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, cu inspectoratul judeţean de poliţie (Compartimentul prevenire), precum şi cu alte persoane juridice care au atribuţii în domeniul educaţiei.
 + 
Articolul 6Activitatea CJAP/CMAP nu se subordonează doctrinelor promovate de partide sau formaţiuni politice. În spaţiile aparţinând CJAP/CMAP sunt interzise:a) funcţionarea partidelor sau formaţiunilor politice;b) desfăşurarea activităţii de organizare şi propagandă politică;c) prozelitismul religios;d) activităţile care încalcă normele generale de moralitate.
 + 
Capitolul IIOrganizarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de asistenţă psihopedagogică şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică + 
Articolul 7Orientarea şcolară şi profesională, precum şi alte activităţi desfăşurate în CJAP/CMAP şi în cabinetele de asistenţă psihopedagogică se realizează prin: intervenţie (asistenţă) psihologică, metode psihopedagogice şi de consiliere în carieră.
 + 
Articolul 8(1) Categoriile de personal care funcţionează în cadrul CJAP/CMAP sunt:a) personal de conducere;b) personal didactic;c) personal didactic auxiliar.(2) Personalul de conducere – coordonatorul CJAP/CMAP, asimilat funcţiei de director de unitate de învăţământ, prevăzută la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, poate fi profesor cu specializarea în pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială, psihosociologie, psihopedagogie specială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, având cel puţin gradul didactic II şi o vechime de minimum 5 ani în activitatea de asistenţă psihopedagogică.(3) Ocuparea funcţiei de coordonator al CJAP/CMAP se face prin concurs organizat de ISJ, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru funcţiile de director şi director-adjunct din unităţile de învăţământ.(4) Coordonatorul CJAP/CMAP este degrevat parţial de norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMAP, având obligaţia de a preda efectiv între 2 şi 4 ore săptămânal în specialitatea înscrisă pe diplomă, conform dispoziţiilor art. 46 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.(5) Salarizarea coordonatorului se face conform dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 9În cadrul CJAP/CMAP funcţiile didactice sunt: profesor pedagog, profesor psihopedagog, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social, profesor psihosociolog, profesor de psihopedagogie specială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978 – 1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 10În cadrul CJAP/CMAP funcţiile didactice auxiliare sunt: asistent social, laborant, informatician, secretar, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 11Structura organizatorică, statul de funcţii şi numărul de personal didactic şi didactic auxiliar din structura CJAP/CMAP sunt aprobate anual prin intermediul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la propunerea ISJ/ISMB.
 + 
Articolul 12Cabinetele de asistenţă psihopedagogică au prevăzut în statul de funcţii un post de profesor, având una dintre specializările: pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie socială, psihosociologie, psihopedagogie specială sau, în mod excepţional, profesor, absolvent al Facultăţii de Filosofie-Istorie (promoţiile 1978-1989, grupe opţionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 13Încadrarea CJAP/CMAP, precum şi a cabinetelor şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică cu personal didactic şi didactic auxiliar se face pe bază de concurs, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), (2), (3) şi ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante în învăţământul preuniversitar, aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Capitolul IIIFuncţionarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de asistenţă psihopedagogică şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică + 
Secţiunea 1Stabilirea normei didactice + 
Articolul 14(1) Norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMAP se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998 privind modificarea structurii normei didactice în învăţământul preuniversitar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999.(2) Norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMAP cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:a) 18 ore/săptămână, care constau în: activităţi de asistenţă psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu preşcolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematică specifică, centralizarea datelor pentru elaborarea materialelor informative pe problematica orientării şcolare şi profesionale la nivel judeţean, întocmirea şi realizarea de programe de informare şi consiliere privind cariera, activităţi de cercetare ştiinţifică cu tematică psihopedagogică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diplomă;b) 22 de ore/săptămână, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, pregătirea şi corectarea rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi de documentare ştiinţifică, colaborarea cu comunităţile locale, pretestarea psihologică a cadrelor didactice, în conformitate cu prevederile art. 3 din Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării, al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 4.840/IR 38.342/2.796/2005 privind controlul medical anual pentru personalul din învăţământul preuniversitar.
 + 
Articolul 15(1) Norma didactică a personalului didactic din cabinetele de asistenţă psihopedagogică se stabileşte potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi conform Ordonanţei Guvernului nr. 103/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/1999.(2) Norma didactică a personalului didactic din cabinetele de asistenţă psihopedagogică cuprinde un număr de 40 de ore/ săptămână, repartizate astfel:a) 18 ore/săptămână, care constau în: activităţi de asistenţă psihopedagogică, desfăşurate individual şi colectiv cu preşcolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare şcolară şi profesională, activităţi de consiliere a părinţilor, cadrelor didactice, participare la şedinţe şi lectorate cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile pedagogice cu tematică specifică; 2-4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe diplomă;b) 22 de ore/săptămână, care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, pregătirea şi corectarea rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de intervenţie şi evaluare psihopedagogică, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunităţile locale.
 + 
Secţiunea a 2-aAtribuţiile centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de asistenţă psihopedagogică şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică + 
Articolul 16CJAP/CMAP are următoarele atribuţii:a) oferă informare, consiliere, documentare şi îndrumare pentru preşcolari/elevi, părinţi, educatoare, învăţători, institutori şi profesori pe diferite teme: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;b) asigură prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de intervenţie în domeniul psihoterapiei şi consilierii psihologice pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România;c) asigură examinarea psihologică atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi, la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare, în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, conflicte. Examinarea şi testarea psihologică sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor şi avizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;d) propune şi organizează programe de orientare a carierei elevilor în şcoli;e) asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;f) coordonează şi sprijină cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi cabinetele interşcolare din unităţile de învăţământ preuniversitar;g) colaborează cu personalul de la centrele medicale de igienă şi profilaxie;h) colaborează cu personalul de la agenţiile locale de ocupare şi formare profesională;i) sprijină şi asigură asistenţa şi consilierea metodologică a educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor, profesorilor şi diriginţilor;j) elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând calificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei;k) înaintează ISJ/ISMB, prin centrele judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, studii de specialitate privind elementele de prognoză şi analiză referitoare la oferta forţei de muncă în zonă (evoluţie, dinamică, profesii în dispariţie, profesii noi), în vederea orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor din judeţ;l) este implicat alături de ISJ în examinarea propunerilor tuturor unităţilor şcolare din reţea şi a ofertei privind planul de şcolarizare;m) coordonează acţiunea de derulare a proiectelor/ programelor, parteneriatelor educaţionale interne sau internaţionale derulate pe plan local, vizând problematica consilierii, orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor, în parteneriat cu autorităţile de învăţământ, autorităţile locale, asociaţii şi fundaţii cu preocupări în domeniu;n) monitorizează, prin intermediul echipei operative a profesorilor din centru, situaţiile deosebite din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti (abandon şcolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburări comportamentale) în care din motive obiective nu au putut fi normate catedre în cabinete şcolare, urmând să prezinte rapoarte semestriale;o) recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu sunt de competenţa CJAP/CMAP (centre logopedice, comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinetele psihologice etc.);p) coordonează şi sprijină cadrele didactice din centru şi cabinete în vederea perfecţionării curente şi prin grade didactice;r) colaborează cu cabinetele logopedice;s) colaborează cu mediatorii şcolari;ş) asigură servicii de consiliere şi asistenţă psiho-pedagogică pentru copiii cu cerinţe educative speciale.
 + 
Articolul 17Cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi cabinetele interşcolare au următoarele atribuţii:a) asigură informarea şi consilierea preşcolarilor/elevilor, părinţilor, educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi profesorilor pe diferite subiecte: cunoaştere şi autocunoaştere, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi;b) asigură prin intermediul metodelor, procedeelor şi tehnicilor specifice prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de intervenţie în domeniul psihoterapiei şi consilierii psihologice pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România;c) asigură examinarea psihologică atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi, la cererea părinţilor, a şcolii sau a inspectoratelor şcolare, în situaţii de eşec şcolar, abandon şcolar, conflicte. Examinarea şi testarea psihologică sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor din România şi avizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;d) propun şi organizează programe de orientare şcolară, profesională şi a carierei elevilor în şcolile unde îşi desfăşoară activitatea, în colaborare cu consilierii educativi;e) asigură servicii de consiliere şi cursuri pentru părinţi;f) sprijină şi asigură asistenţa şi consilierea metodologică a educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor, profesorilor şi diriginţilor;g) elaborează studii psihosociologice privind opţiunile elevilor claselor terminale vizând calificările profesionale prin învăţământul profesional şi liceal, precum şi tipurile de şcoli din cadrul reţelei;h) recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu sunt de competenţa cabinetului de asistenţă psihopedagogică (centre logopedice, comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice etc.);i) colaborează cu mediatorii şcolari;j) asigură servicii de consiliere şi asistenţă psihopedagogică pentru copiii cu cerinţe educative speciale.
 + 
Articolul 18(1) Atribuţiile personalului de conducere, ale personalului didactic, ale personalului didactic auxiliar şi ale personalului nedidactic din centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare şi în Regulamentul de ordine interioară ale CJAP/CMAP, precum şi în fişa postului şi sunt monitorizate anual de către centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională şi ISJ.(2) Unul dintre posturile didactice din CJAP/CMAP va fi orientat/specializat în domeniul psihologiei copilului preşcolar şi din învăţământul primar.(3) Fişele de post se aprobă anual de către inspectorul şcolar general, cu avizul directorului centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională, respectiv de coordonatorul CJAP/CMAP pentru personalul din cabinetele de asistenţă psihopedagogică.
 + 
Articolul 19Personalul didactic încadrat în cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică sprijină activitatea comisiilor metodice ale educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi profesorilor, activitatea de consiliere şi orientare a diriginţilor din unităţile de învăţământ preuniversitar în care funcţionează cabinete şcolare şi interşcolare.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Articolul 20Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale CJAP/CMAP, precum şi a cabinetelor de asistenţă psihopedagogică se asigură conform legii.
 + 
Articolul 21CJAP/CMAP, precum şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică pot beneficia în cadrul centrului judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţă educaţională de sprijin material şi financiar din partea unor persoane fizice sau juridice, potrivit prevederilor art. 170 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 22Personalul didactic şi didactic auxiliar din CJAP/CMAP, precum şi din cabinetele de asistenţă psihopedagogică beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x