REGULAMENT-CADRU din 8 ianuarie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 56 din 22 ianuarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 7373 05/11/2024
ActulACTUALIZEAZA PEREGULAMENT 08/01/2024
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 7395 12/11/2024
ActulREFERIT DEORDIN 7374 06/11/2024
ActulREFERIT DEORDIN 7482 27/11/2024





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 3.020 din 8 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 22 ianuarie 2024.
 + 
Capitolul I Dispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezentul regulament-cadru privind studiile universitare de doctorat, denumit în continuare Regulament, constituie cadrul legal care reglementează organizarea și desfășurarea programelor de studii universitare de doctorat din România.(2)În baza prevederilor prezentului regulament, în termen de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului de aprobare, la propunerea Consiliului pentru studiile universitare de doctorat, IOSUD adoptă regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat prin hotărâre a senatului universitar/Prezidiului Academiei Române.
 + 
Articolul 2În accepțiunea prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:a)studiile universitare de doctorat – al III-lea ciclu de studii universitare care permite dobândirea unei calificări de nivelul 8 din European Qualifications Framework/Cadrul european al calificărilor (EQF/CEC) și din Cadrul național al calificărilor (CNC);b)programul de studii universitare de doctorat – totalitatea activităților în care este implicat studentul-doctorand, relevante din punctul de vedere al studiilor universitare de doctorat, program care cuprinde totalitatea activităților de proiectare, organizare, predare, conducere și realizare efectivă a învățării, aplicare practică, cercetare și evaluare care conduc la o calificare universitară de nivelul 8 din EQF/CEC și din CNC;c)domeniul de studii universitare de doctorat – domeniul care se regăsește ca atare în Nomenclatorul domeniilor și al programelor de studii universitare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului, inițiată și, după caz, modificată și/sau completată de Ministerul Educației înaintea datei de 31 august a fiecărui an;d)instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) – instituția de învățământ superior care a dobândit legal dreptul de a organiza programe universitare de doctorat/Academia Română;e)Consiliul pentru studiile universitare de doctorat (CSUD) – structura organizatorică și administrativă constituită în cadrul IOSUD, responsabilă de strategia IOSUD, elaborarea și aplicarea regulamentului propriu privind studiile universitare de doctorat;f)școala doctorală (SD) – structura organizatorică și administrativă constituită în cadrul IOSUD care oferă sprijinul necesar pentru desfășurarea studiilor de doctorat într-o anumită disciplină sau tematică disciplinară ori interdisciplinară;g)studentul-doctorand – studentul înmatriculat în programul de studii universitare de doctorat;h)conducătorul de doctorat – persoana care a obținut dreptul de conducere a doctoratului anterior datei intrării în vigoare a Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanele care obțin atestatul de abilitare și devin membre ale unei școli doctorale din cadrul unei IOSUD, pe bază de contract individual de muncă;i)contractul de studii universitare de doctorat – contractul care are ca obiect derularea activităților specifice programului de studii, reglementând raporturile dintre IOSUD, conducătorul de doctorat și studentul-doctorand, cu precizarea drepturilor și obligațiilor părților semnatare, în concordanță cu legislația în vigoare, prevederile Cartei universitare și hotărârile senatului universității/Prezidiului Academiei Române;j)mobilitatea academică – dreptul studenților-doctoranzi de a li se recunoaște creditele transferabile dobândite, în condițiile legii, la alte instituții de învățământ superior din țară sau din străinătate. Mobilitatea poate fi internă sau internațională, fizică, virtuală sau mixtă, respectiv definitivă sau temporară, pentru toate formele de învățământ;k)teza de doctorat – lucrarea științifică originală elaborată de către studentul-doctorand în cadrul studiilor universitare de doctorat, condiție legală pentru obținerea titlului de doctor;l)diploma de doctor – actul de studii eliberat de IOSUD după îndeplinirea tuturor procedurilor legale aferente programului de studii universitare de doctorat;m)consiliul școlii doctorale (CȘD) – structură de conducere a școlii doctorale;n)coautor al unei publicații – orice persoană nominalizată în lista de autori ai unei publicații științifice;o)confecționarea de rezultate sau date – raportarea de rezultate sau date fictive, care nu sunt rezultatul real al unei activități de cercetare-dezvoltare;p)falsificarea de rezultate sau date – raportarea selectivă sau respingerea datelor ori a rezultatelor nedorite, manipularea reprezentărilor sau a ilustrațiilor, alterarea aparatului experimental ori numeric pentru a obține datele dorite, fără a raporta alterările efectuate, în scopul denaturării adevărului științific;q)plagiatul – prezentarea drept creație sau contribuție științifică pretins personală într-o operă scrisă, inclusiv în format electronic, a unor texte, idei, demonstrații, date, teorii, rezultate sau metode științifice preluate din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menționa acest lucru și fără a face trimitere la sursele originale;r)autoplagiatul – republicarea unor părți substanțiale din propriile publicații anterioare, inclusiv traduceri, fără a indica în mod corespunzător sau a cita originalul.
 + 
Capitolul II Organizarea și desfășurarea studiilor universitare de doctorat + 
Articolul 3Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare, a cărui finalitate constă în dezvoltarea resursei umane competente în realizarea cercetării științifice, capabile de inserție pe piața muncii înalt calificate. Ele constau în formarea prin cercetare pentru cercetare-dezvoltare și inovare și constituie o experiență profesională de cercetare, finalizată, după susținerea tezei de doctorat și validarea procedurii, prin acordarea diplomei de doctor. + 
Articolul 4Studiile universitare de doctorat se organizează și se desfășoară în conformitate cu prevederile prezentului regulament, doar în cadrul instituțiilor de învățământ superior și în cadrul Academiei Române, care au dobândit legal dreptul de a organiza programe universitare de doctorat.  + 
Articolul 5Prin aplicarea dispozițiilor prezentului regulament se urmărește atingerea următoarelor obiective:a)realizarea unui cadru minim de referință pentru practicile de organizare a programelor de studii universitare de doctorat;b)promovarea de proceduri și principii comune pentru garantarea calității în organizarea și desfășurarea programelor de studii universitare de doctorat. + 
Articolul 6(1)Prezentul regulament se aplică tuturor programelor de studii universitare de doctorat organizate de IOSUD, inclusiv programelor de studii universitare de doctorat realizate în cadrul cooperării internaționale universitare, în regim de cotutelă, pe baza acordului scris între instituțiile respective, precum și celor organizate în comun de mai multe instituții de învățământ superior-integrat și în consorții pentru învățământ dual, inclusiv în IOSUD realizate prin consorții universitare, formate din instituții de învățământ superior și spitale, clinici sau institute de cercetare din țară sau din străinătate.(2)Instituțiile de învățământ superior românești organizatoare de studii universitare de doctorat acreditate pot organiza, în comun cu alte instituții de învățământ superior acreditate din Spațiul european al învățământului superior, programe de studii universitare de doctorat integrate, finalizate cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă, recunoscute de statul de origine, în conformitate cu o metodologie-cadru adoptată prin ordin al ministrului educației.(3)Instituțiile de învățământ superior românești organizatoare de studii universitare de doctorat, care organizează programe de studii integrate, finalizate cu diplomă comună sau cu diplomă dublă sau multiplă, în condițiile alin. (2), stabilesc un regulament propriu de organizare și funcționare a acestora, aprobat de senatul universitar. Prin regulament se stabilesc inclusiv modalitatea de admitere și finalizare a acestor studii, formatul actelor de studii, precum și modalitatea de eliberare a acestora. + 
Articolul 7(1)Programele de studii universitare de doctorat se organizează în școli doctorale și sunt de două tipuri:a)doctorat științific, care are ca finalitate producerea de cunoaștere științifică originală, relevantă internațional, pe baza unor metode științifice, organizat numai la forma de învățământ cu frecvență. Acesta poate fi realizat și în condițiile prevederilor art. 9 alin. (11), în regim cu taxă. Doctoratul științific este o condiție pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare;b)doctorat profesional, în domeniile artelor, sportului, ale științelor militare, respectiv pentru învățământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaștere originală pe baza aplicării metodei științifice, a reflecției sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creații artistice, asupra unor performanțe sportive de înalt nivel național și internațional sau asupra unor teme de importanță practică și care constituie o bază pentru cariera profesională în învățământul superior și în cercetare, în domeniile vizate.(2)Învățământul superior dual se organizează pentru ciclul al III-lea prin doctorat profesional conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.(3)Ciclul de studii doctorale în regim dual este forma de învățământ în care responsabilitățile cu privire la desfășurarea activităților de învățare, predare, aplicative, de cercetare și evaluare sunt partajate între IOSUD și operatorii economici.(4)IOSUD organizează și desfășoară activități de învățare, predare și evaluare, iar operatorii economici organizează activități de învățare prin muncă și participă la evaluare. Activitățile aplicative și de cercetare se pot desfășura atât la IOSUD, cât și la operatorii economici.(5)IOSUD încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat, prin care sunt stabilite condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri.(6)Studentul-doctorand încheie cu IOSUD și operatorul economic un contract individual de studii și pregătire practică/cercetare, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.(7)Competențele dobândite în urma promovării studiilor universitare de doctorat sunt cele aferente calificării de nivelul 8 din EQF/CEC și din CNC.(8)Programele de studii universitare de doctorat asigură formarea unor competențe profesionale (de conținut, cognitive și de cercetare) în domenii de specialitate, precum și a unor competențe transversale.(9)În sensul prezentului regulament sunt calificate drept competențe profesionale următoarele competențe specifice domeniului:a)cunoștințe avansate în domeniu;b)capacitatea de identificare, formulare și soluționare într-o manieră creativă a problemelor de cercetare;c)stăpânirea metodelor și tehnicilor de cercetare avansată;d)cunoștințe privind managementul proiectelor de cercetare;e)stăpânirea procedeelor și soluțiilor noi în cercetare;f)abilități de documentare și valorificare a lucrărilor științifice;g)capacitate de a redacta lucrări științifice și alte materiale academice la un nivel avansat, într-un stil adecvat domeniului de studiu și cu respectarea rigorilor specifice acestuia la nivel național și internațional;h)capacitatea de a prelucra și procesa date la un nivel avansat, inclusiv prin utilizarea softurilor dedicate, în funcție de domeniu;i)abilități lingvistice la nivel academic în limbi de circulație internațională necesare documentării și elaborării de lucrări științifice;j)înțelegerea și capacitatea de aplicare a principiilor și valorilor eticii cercetării științifice în domeniul respectiv.(10)În sensul prezentului regulament, sunt considerate drept competențe transversale următoarele:a)competențe de comunicare, scrisă și orală, în domeniul științei și culturii;b)competențe lingvistice avansate în limbi de circulație internațională, inclusiv de a exprima și formula idei în contexte multiculturale și multilingve;c)aptitudini și competențe digitale avansate, parte a transformării digitale la nivel social, inclusiv prin utilizarea inteligenței artificiale;d)abilități de interrelaționare și de lucru în echipă;e)cunoștințe de management al resurselor umane, materiale și financiare;f)cunoștințe privind managementul carierei, precum și însușirea de tehnici privind căutarea unui loc de muncă și de creare de locuri de muncă pentru alții;g)cunoștințe privind managementul riscului, crizei și al eșecului;h)cunoștințe privind gândirea critică, inclusiv aptitudinea de a analiza, interpreta sau formula raționamente în diferite contexte;i)cunoștințe privind utilizarea legislației în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală;j)capacitatea de a inova și însușirea conceptelor privind antreprenoriatul economic, tehnologic și social.
 + 
Articolul 8(1)Programele de studii universitare de doctorat științific se organizează la forma de învățământ cu frecvență.(2)Programele de studii universitare de doctorat profesional se pot organiza, de regulă, la forma de învățământ cu frecvență. (3)Prin excepție de la prevederile alin. (2), programele de studii universitare de doctorat se pot organiza și la forma de învățământ cu frecvență redusă.(4)Pentru programele de studii universitare de doctorat, obligațiile referitoare la frecvență și frecvență redusă sunt stabilite de către senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.(5)Candidatul la studiile universitare de doctorat profesional poate opta în momentul înscrierii la concursul de admitere pentru una dintre formele de învățământ, în acord cu obligațiile prevăzute la alin. (4).
 + 
Capitolul IIIFinanțarea studiilor universitare de doctorat + 
Articolul 9(1)Studiile universitare de doctorat se organizează cu finanțare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite.(2)Finanțarea studiilor de doctorat poate fi realizată și de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract cu IOSUD.(3)Persoanele juridice de drept privat pot propune conducătorilor de doctorat din IOSUD teme de cercetare relevante pentru aria lor de interes și pentru care sunt dispuse să asigure o finanțare suplimentară. La propunerea conducătorilor de doctorat, IOSUD poate încheia contracte cu respectivele persoane juridice de drept privat prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.(4)Prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației se alocă anual, pentru studiile universitare de doctorat, un număr de locuri egal cu numărul de granturi. În metodologia de calcul al finanțării instituțiilor de învățământ superior se vor avea în vedere costurile, pe domenii și tipuri ale doctoratului, pentru programul de studii avansate și pentru programul individual de cercetare științifică sau de cercetare aplicativă, după caz.(5)Alocarea locurilor și a granturilor către IOSUD se aprobă prin ordin al ministrului educației.(6)Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență redusă.(7)IOSUD stabilește în mod transparent, prin regulamentul propriu, criteriile și modul în care se distribuie școlilor doctorale locurile bugetate și bursele doctorale, precum și procentul minim din grantul doctoral alocat exclusiv finanțării formării profesionale a studenților-doctoranzi.(8)IOSUD va aloca minimum 20% din finanțarea pe granturi doctorale pentru activitățile de cercetare desfășurate de către studenții-doctoranzi, inclusiv pentru mobilitățile naționale și internaționale ale acestora.(9)Plata drepturilor studentului-doctorand se realizează conform legii, fără a exclude alte forme de remunerare prevăzute de dispozițiile legale în vigoare.(10)O persoană poate beneficia de finanțare de la buget pentru un singur program de studii universitare de doctorat.(11)Persoanele care dispun de resursele financiare corespunzătoare, fie din surse proprii, fie din burse acordate de persoane fizice sau juridice, pot fi admise ca studenți-doctoranzi în regim cu taxă, în condițiile prevăzute în regulamentul propriu al IOSUD.
 + 
Capitolul IVIOSUD, școala doctorală, contractul de studii universitare de doctorat și conducătorul de doctorat + 
Articolul 10(1)IOSUD este instituția de învățământ superior care a dobândit recunoașterea acestei calități în urma procesului de evaluare externă a calității, potrivit legii.(2)Academia Română are calitatea de IOSUD și se supune prevederilor legale privind evaluarea periodică în vederea menținerii acreditării și pentru acreditarea de domenii de studii universitare de doctorat. Studenții-doctoranzi înmatriculați în cadrul Academiei Române au aceleași drepturi și obligații ca studenții-doctoranzi din instituțiile de învățământ superior.(3)Reprezentantul legal al IOSUD este:a)rectorul instituției de învățământ superior, în cazul în care instituția care reprezintă legal IOSUD este o instituție de învățământ superior;b)președintele Academiei Române, în cazul în care instituția care reprezintă legal IOSUD este Academia Română;c)președintele consorțiului universitar, în cazul în care instituția care reprezintă legal IOSUD este un consorțiu universitar.(4)IOSUD este responsabilă de aprobarea, comunicarea și respectarea regulamentului propriu de organizare și desfășurare a programelor de studii universitare de doctorat, elaborat în baza legii și a prezentului regulament, cu respectarea prevederilor art. 12 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(5)IOSUD se va preocupa permanent de creșterea calității experienței educaționale și de cercetare a studenților săi doctoranzi, prin crearea cât mai multor facilități de dezvoltare personală și profesională, prin asigurarea condițiilor de studiu și cercetare în limbi străine și creșterea numărului mobilităților internaționale ale studenților-doctoranzi, astfel încât cel puțin 20% dintre studenții doctoranzi să efectueze un stagiu de pregătire în străinătate sau o altă formă de mobilitate.(6)Implicarea IOSUD în dezvoltarea parteneriatelor cu instituții de învățământ superior de prestigiu din străinătate, precum și numărul mobilităților internaționale ale studenților-doctoranzi și ale conducătorilor de doctorat constituie criteriu de evaluare periodică a IOSUD.(7)IOSUD este responsabilă de recunoașterea stagiilor aprobate de școlile doctorale din subordine și efectuate de studenții-doctoranzi în cadrul mobilităților interne și internaționale.(8)IOSUD poate încheia parteneriate pentru desfășurarea de programe de studii universitare de doctorat cu alte instituții de învățământ superior și/sau cu unități de cercetare-dezvoltare ori cu persoane juridice de drept privat.(9)IOSUD oferă sprijinul instituțional, administrativ și logistic școlilor doctorale subordonate.(10)IOSUD dispune, în cadrul instituțional propriu, de structuri specifice de conducere și administrare a programelor de studii universitare de doctorat, inclusiv la nivelul școlilor doctorale. Aceste structuri funcționează conform legii și prezentului regulament.(11)IOSUD dezvoltă și implementează mecanisme în vederea creșterii retenției studenților-doctoranzi în mediul universitar, inclusiv prin sprijinirea studenților-doctoranzi proveniți din medii socioeconomice dezavantajate, fără a fi eliminate criteriile și meritele de ordin academic.(12)IOSUD, în colaborare cu Centrul pentru Consiliere și Orientare în Carieră sau alte structuri existente la nivelul IOSUD, după caz, organizează activități specifice dedicate studenților-doctoranzi: consiliere cu privire la participarea la evenimente cu profil academic/de cercetare; cursuri periodice de scriere academică, integritate academică, comunicare științifică; consiliere și sprijin în zona administrativă, precum și alte activități în sprijinul studenților-doctoranzi. + 
Articolul 11(1)La nivelul IOSUD, activitatea de pregătire doctorală este coordonată de CSUD.(2)CSUD funcționează în baza Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, a prevederilor prezentului regulament și ale regulamentului propriu al IOSUD.(3)Principalele atribuții ale CSUD sunt:a)stabilirea strategiei IOSUD;b)elaborarea regulamentului propriu de organizare și desfășurare a programelor de studii universitare de doctorat la nivelul IOSUD;c)formularea propunerilor privind înființarea și desființarea școlilor doctorale din cadrul IOSUD;d)selectarea conducătorilor de doctorat care fac parte dintr-o școală doctorală nou-înființată;e)elaborarea cerințelor pentru redactarea tezelor de doctorat;f)elaborarea standardelor de etică și deontologie aplicabile pe parcursul studiilor de doctorat;g)alte atribuții specifice, stabilite prin regulamentul propriu IOSUD, potrivit legii.(4)CSUD este condus de un director, care este membru de drept al CSUD. Funcția de director al CSUD este asimilată funcției de prorector.(5)Directorul CSUD este numit în urma unui concurs public organizat de către reprezentantul legal al IOSUD.(6)Metodologia de desfășurare a concursului public trebuie să respecte prevederile prezentului regulament și este aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.(7)Anunțul privind organizarea concursului se publică cu cel puțin două luni înainte de data-limită stabilită pentru înscrierea candidaților.(8)Anunțul se publică cel puțin prin următoarele modalități:a)la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al IOSUD;b)pe site-ul web al Ministerului Educației;c)în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.(9)La concursul pentru ocuparea postului de director al CSUD se pot prezenta numai persoane care au dreptul de a conduce doctorate și care îndeplinesc standardele minimale și obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunțului privind scoaterea la concurs a postului.(10)Comisia de concurs este formată din 5 membri, dintre care cel puțin 3 trebuie să fie din afara IOSUD, din țară sau din străinătate. Comisia de concurs este numită prin decizie a rectorului/președintelui Academiei Române.(11)Cel puțin un membru al comisiei de concurs are un contract de muncă încheiat cu o instituție de învățământ superior sau de cercetare din străinătate, recunoscută ca atare de Ministerul Educației.(12)Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă dreptul de a conduce doctorate, în țară sau în străinătate, și să îndeplinească standardele minimale și obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunțului privind scoaterea la concurs a postului.(13)În baza deciziei comisiei de concurs, reprezentantul legal al IOSUD încheie cu persoana desemnată un contract de management pe o perioadă de 5 ani.(14)CSUD este alcătuit din minimum 7 și maximum 17 membri.(15)Mandatul membrilor CSUD este de 5 ani.(16)CSUD are ca membri:a)conducători de doctorat din cadrul IOSUD;b)conducători de doctorat din țară sau din străinătate;c)reprezentanți ai studenților-doctoranzi din cadrul școlilor doctorale din IOSUD, în proporție de 25%.(17)CSUD poate avea ca membri și personalități științifice sau personalități din sectoarele industriale și socioeconomice relevante.(18)Metodologia de desemnare a membrilor CSUD trebuie să respecte prevederile prezentului regulament și este aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.(19)Membrii CSUD care sunt cadre didactice universitare sau cercetători trebuie să aibă dreptul de a conduce doctorate, în țară sau în străinătate, și să îndeplinească standardele minimale și obligatorii pentru acordarea atestatului de abilitare în vigoare la data desemnării lor ca membri ai CSUD.(20)Școlile doctorale sunt reprezentante în CSUD prin cote-părți stabilite în metodologia prevăzută la alin. (18).(21)În cazul IOSUD care au un număr mai mare de școli doctorale decât numărul de poziții pentru conducătorii de doctorat în CSUD, cotele-părți pot fi stabilite și pe grupe de școli doctorale.(22)Membrii CSUD sunt aleși prin votul universal, direct, secret și egal al conducătorilor de doctorat și studenților-doctoranzi din cadrul școlilor doctorale din IOSUD.(23)Statutul de student-doctorand reprezentant în CSUD, în consiliul școlii doctorale, denumit în continuare CȘD, ori în alte structuri de reprezentare la nivelul instituției de învățământ superior nu poate fi condiționat în niciun fel, cu excepția îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 18 alin. (1). Intervențiile cadrelor didactice în procesul de alegere a studenților-doctoranzi constituie abatere disciplinară și se sancționează conform prevederilor art. 175 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(24)CSUD se întrunește lunar sau ori de câte ori este nevoie, la cererea directorului CSUD sau a cel puțin o treime din numărul membrilor săi. + 
Articolul 12(1)Cadrul general de organizare și de funcționare a școlilor doctorale este stabilit prin prezentul regulament și prin regulamentul propriu al IOSUD.(2)În cadrul IOSUD pot funcționa una sau mai multe școli doctorale. Înființarea și desființarea școlilor doctorale este propusă de CSUD și aprobată de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.(3)Școala doctorală asigură perfecționarea și extinderea pregătirii studenților-doctoranzi prin activități de predare, seminarizare, evaluare, cercetare științifică, dezvoltare tehnologică, proiectare și creație artistică, potrivite specificului domeniilor de doctorat în care se organizează programe de studii.(4)În structura unei IOSUD, o școală doctorală are un rang egal cu cel al unui departament. Școala doctorală este condusă de directorul școlii doctorale și de consiliul școlii doctorale. Directorul școlii doctorale este asimilat directorului de departament. Consiliul școlii doctorale este asimilat consiliului departamentului. Directorul școlii doctorale este membru de drept al Consiliului școlii doctorale.(5)Directorul școlii doctorale realizează managementul și conducerea operativă a școlii doctorale. Acesta răspunde de elaborarea și implementarea planurilor de învățământ, de statele de funcții, de managementul cercetării și al calității și sprijină conducerea IOSUD în activitatea de management financiar al școlii doctorale. În exercitarea acestei funcții, el este ajutat de consiliul școlii doctorale.(6)Selecția, angajarea, evaluarea periodică, formarea, motivarea și încetarea relațiilor contractuale de muncă ale personalului sunt în responsabilitatea directorului școlii doctorale, conform prevederilor cartei universitare.(7)Statele de funcții se întocmesc la nivelul departamentelor sau al școlilor doctorale, prin consultarea membrilor acestora, și se avizează de consiliul facultății sau, după caz, de consiliul școlii doctorale, respectiv de către rectorul instituției de învățământ superior/președintele Academiei Române și se aprobă de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române.(8)Statul de funcții al școlii doctorale include toate posturile de conducător de doctorat necesare funcționării respectivei școli doctorale și toate pozițiile de student-doctorand aflate în coordonarea conducătorilor de doctorat. Numărul minim de conducători de doctorat și de poziții de student-doctorand se calculează în funcție de numărul domeniilor în care respectiva școală doctorală organizează programe de studii universitare de doctorat.(9)Numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar și pentru personalul administrativ se stabilește de senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea rectorului/președintelui Academiei Române, în funcție de bugetul și specificul școlii doctorale și în funcție de structura tehnico-administrativă.(10)În situația în care norma didactică nu poate fi alcătuită conform legii, diferențele până la norma didactică minimă se completează cu activități de cercetare științifică, cu acordul consiliului școlii doctorale, la propunerea directorului școlii doctorale și cu aprobarea consiliului de administrație. Diminuarea normei didactice este de cel mult 1/2 din norma respectivă, iar ora de cercetare este echivalentă cu 0,5 ore convenționale. Cadrul didactic își menține calitatea de titular în funcția didactică obținută prin concurs.(11)În școlile doctorale poate funcționa pe posturi distincte și personal de cercetare cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată.(12)Personalul de cercetare din învățământul superior desfășoară activități specifice, stabilite în fișa individuală a postului de către conducerea școlii doctorale.(13)Școala doctorală se organizează și funcționează cu conducători de doctorat care au dobândit acest drept, potrivit legii. O școală doctorală se poate constitui numai dacă aceasta cuprinde cel puțin 3 conducători de doctorat pentru care organizează studii universitare de doctorat.(14)Școala doctorală poate impune standarde minimale transparente de performanță științifică pe care conducătorii de doctorat trebuie să le îndeplinească pentru a deveni membri ai școlii doctorale respective.(15)Pe lângă conducătorii de doctorat, unei școli doctorale i se pot afilia și alți cercetători sau cadre didactice, implicați în activități de cercetare și/sau predare în cadrul școlii doctorale, din cadrul instituțiilor partenere ale IOSUD sau din cadrul altor instituții ori unități de cercetare-dezvoltare, din țară sau din străinătate.(16)La nivelul școlii doctorale, directorul școlii doctorale și membrii consiliului școlii doctorale sunt aleși prin votul universal, direct și secret al conducătorilor de doctorat, respectiv al studenților-doctoranzi din școala doctorală respectivă.(17)Au dreptul de a fi aleși ca membri în consiliul școlii doctorale persoanele care au calitatea de conducător de doctorat în respectiva școală doctorală. Mandatul membrilor CȘD este de 5 ani.(18)Studenții-doctoranzi au cel puțin un reprezentant în cadrul consiliului școlii doctorale.(19)Școlile doctorale pun la dispoziția studenților-doctoranzi un program de pregătire bazat pe studii universitare avansate alcătuit din activități desfășurate în formațiuni instituționalizate de studiu, prin cursuri, seminare, laboratoare și altele asemenea.(20)Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate include o disciplină de etică și integritate academică, inclusiv etică a cercetării științifică, obligatoriu a fi parcursă de către toți studenții-doctoranzi înmatriculați.(21)Școala doctorală poate recunoaște, conform regulamentului IOSUD și în condițiile legii, parcurgerea unor stagii anterioare de doctorat și/sau a unor stagii de cercetare științifică, desfășurate în țară sau în străinătate, în instituții de învățământ superior sau în centre de cercetare recunoscute, precum și parcurgerea unor cursuri în cadrul programelor de studii universitare de masterat de cercetare.(22)Școlile doctorale pot organiza centre sau laboratoare de cercetare care funcționează ca unități de venituri și cheltuieli în cadrul IOSUD.(23)Modul de desfășurare a programului de studii universitare de doctorat este stabilit de conducătorul de doctorat, cu consultarea studentului-doctorand, și avizat de consiliul școlii doctorale. + 
Articolul 13(1)Persoana admisă la un program de studii universitare de doctorat are calitatea de student-doctorand pe întreaga perioadă a prezenței sale în cadrul programului respectiv, de la înmatriculare și până la finalizarea programului de studii sau până la exmatriculare, mai puțin în perioadele de întrerupere a studiilor, dar incluzând eventualele prelungiri acordate conform prevederilor contractului de studii, în baza regulamentului propriu al IOSUD.(2)Calitatea de student-doctorand se menține inclusiv în perioada mobilităților interne și internaționale. În cazul mobilităților academice internaționale ale studenților-doctoranzi care vin să studieze pe cont propriu valutar, recunoașterea creditelor transferabile se realizează de către IOSUD, în temeiul autonomiei universitare.(3)Recunoașterea creditelor transferabile, în cazul mobilităților academice naționale și internaționale, se poate realiza de către IOSUD numai pentru persoana care dovedește calitatea de student-doctorand cu acte de studii sau documente de școlarizare emise de instituția de învățământ superior pe care a frecventat-o.(4)Condițiile și modul în care se realizează mobilitatea academică se stabilesc printr-o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.(5)Studenții-doctoranzi pot fi încadrați de IOSUD ca asistenți de cercetare sau asistenți universitari, după caz, pe perioadă determinată, în urma unui concurs.(6)Studentul-doctorand încadrat ca asistent de cercetare poate desfășura activități didactice remunerate în regim de plata cu ora, în conformitate cu legislația în vigoare.(7)Medicii rezidenți au dreptul de a se înscrie în perioada rezidențiatului la program de studii universitare de doctorat. Cei care ocupă prin concurs posturi didactice de asistent universitar în instituții de învățământ superior din domeniul sănătății, conform prevederilor alin. (5), continuă formarea în rezidențiat și sunt retribuiți pentru ambele activități.(8)Pe parcursul derulării programului de studii universitare de doctorat, studentul-doctorand are următoarele drepturi:a)să beneficieze de sprijinul, îndrumarea și coordonarea conducătorului de doctorat;b)să participe la seminarele sau reuniunile de lucru ale personalului de cercetare-dezvoltare din cadrul IOSUD atunci când sunt în discuție teme relevante pentru studiile universitare de doctorat;c)să fie reprezentat în forurile decizionale ale școlii doctorale, potrivit prevederilor prezentului regulament;d)să acceseze și să utilizeze infrastructura de cercetare a IOSUD, incluzând logistica, centrele de documentare, bibliotecile (inclusiv baze de date internaționale) și echipamentele școlii doctorale și ale IOSUD pentru elaborarea proiectelor de cercetare și a tezei de doctorat;e)să se înscrie la cursurile și seminarele organizate de alte școli doctorale;f)să lucreze împreună cu echipe de cercetători din cadrul IOSUD sau din cadrul unor unități de cercetare-dezvoltare care au încheiat acorduri sau parteneriate instituționale cu IOSUD, fiind încurajate și sprijinite inițiativele cu caracter interdisciplinar;g)să fie integrați în echipele de proiecte de cercetare din cadrul IOSUD, inclusiv prin participarea la procesul de redactare și depunere a cererilor de finanțare;h)să beneficieze de mobilități naționale sau internaționale;i)să beneficieze de sprijin instituțional pentru a participa la conferințe sau congrese științifice, ateliere de lucru, școli de vară ori iarnă și seminare naționale și internaționale în domeniul în care și-a ales teza de doctorat;j)să participe la sesiunile de comunicări științifice organizate de școala doctorală sau/și de IOSUD;k)să fie informat cu privire la curriculumul studiilor universitare de doctorat din cadrul școlii doctorale;l)să beneficieze de serviciile-suport pentru studenți, existente la nivelul instituțiilor de învățământ superior, inclusiv de cele pentru cazare și cantină.(9)Studentul-doctorand are următoarele obligații:a)să respecte orarul stabilit împreună cu conducătorul de doctorat și să își îndeplinească obligațiile de susținere a lucrărilor și de prezentare a rezultatelor cercetării;b)să susțină, la solicitarea sa, cel puțin o dată la 12 luni, o prezentare a progresului programului său de cercetare științifică în fața comisiei de îndrumare și integritate academică și a conducătorului de doctorat;c)să fie în legătură permanentă cu conducătorul de doctorat;d)să respecte disciplina instituțională, fără a-i fi îngrădită libertatea academică;e)să respecte politicile de etică și deontologie universitară și să își desfășoare studiile și cercetările cu respectarea normelor de integritate academică. (10)Pe toată durata activității, studentul-doctorand beneficiază de recunoașterea vechimii în muncă și specialitate, precum și de asistență medicală și stomatologică gratuită în condițiile prevăzute de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de contractul-cadru, fără plata contribuțiilor sociale obligatorii reglementate prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.(11)Perioada desfășurării studiilor universitare de doctorat este asimilată, conform legislației domeniului pensiilor, pentru stabilirea stagiului de cotizare.(12)După susținerea tezei de doctorat, IOSUD eliberează o adeverință care atestă perioada în care studentul-doctorand a urmat studiile universitare de doctorat.(13)Conflictele dintre studentul-doctorand și conducătorul de doctorat se mediază de către consiliul școlii doctorale, iar în cazul nesoluționării conflictului la acest nivel, acesta este mediat de către CSUD.(14)Conflictele dintre studentul-doctorand și școala doctorală se mediază de către CSUD.(15)Studentul doctorand răspunde pentru originalitatea tezei de doctorat.
 + 
Articolul 14(1)Conducătorii de doctorat sunt persoanele care au obținut dreptul de conducere de doctorat anterior datei intrării în vigoare a Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanele care au obținut atestatul de abilitare și devin membre ale unei școli doctorale din cadrul unei IOSUD, pe bază de contract individual de muncă.(2)Un conducător de doctorat poate îndruma studenți-doctoranzi numai în domeniul pentru care a obținut acest drept. Prin excepție, la înființare, un nou domeniu de studii universitare de doctorat poate funcționa cu conducători de doctorat din aceeași ramură de știință. (3)Un cadru didactic și de cercetare care are dreptul de a conduce doctorate și care este titular la o instituție de învățământ superior sau de cercetare care nu este IOSUD poate să facă parte dintr-o școală doctorală la o IOSUD.(4)Un conducător de doctorat nu poate îndruma simultan studenți-doctoranzi decât într-o singură IOSUD, excepție făcând doctoratele conduse în cotutelă.(5)Începând cu anul universitar 2026-2027, un conducător de doctorat poate îndruma simultan 8 studenți-doctoranzi, nefiind incluși eventualii studenți-doctoranzi coordonați în cotutelă, cu rol secundar. Prin excepție, pot fi îndrumați până la maximum 12 studenți-doctoranzi/conducător de doctorat numai cu aprobarea senatului universitar/Prezidiului Academiei Române, dar nu pentru mai mult de 20% din conducătorii de doctorat dintr-o școală doctorală.(6)Până la data prevăzută la alin. (5) senatul universitar decide numărul maxim de studenți-doctoranzi ce pot fi îndrumați simultan de un conducător de doctorat.(7)Pentru activitatea pe care o desfășoară în această calitate, conducătorii de doctorat sunt remunerați în conformitate cu legislația în vigoare.(8)La cererea motivată a studentului-doctorand, consiliul școlii doctorale poate decide schimbarea conducătorului de doctorat, dacă s-a constatat neîndeplinirea obligațiilor legale sau contractuale asumate de către acesta, pentru alte motive care vizează raportul de îndrumare dintre conducătorul de doctorat și studentul-doctorand, precum și în cazul în care se constată indisponibilitatea conducătorului de doctorat. În aceste cazuri, în cel mult 30 de zile, consiliul școlii doctorale desemnează un alt conducător de doctorat, în cadrul aceluiași domeniu.(9)Dacă încetarea raporturilor de coordonare a unui student-doctorand se produce din vina exclusivă a conducătorului de doctorat, școala doctorală propune CSUD luarea unor măsuri de sancționare a acestuia, conform prevederilor regulamentului propriu IOSUD.(10)La desemnarea unui nou conducător de doctorat, consiliul școlii doctorale va avea în vedere prioritar necesitatea ca studentul-doctorand să poată finaliza programul de doctorat în domeniul de studii universitare specificat în contractul de studii, conform înmatriculării. Dacă în cadrul IOSUD nu se poate identifica un conducător de doctorat disponibil, IOSUD va întreprinde demersuri pentru facilitarea mobilității academice a studentului-doctorand, în cadrul aceluiași domeniu, dar la o altă IOSUD.(11)Conducătorul de doctorat este sprijinit în activitatea cu studentul-doctorand de către o comisie de îndrumare și integritate academică. Modalitatea de constituire a acestei comisii este stabilită prin regulamentul propriu al IOSUD. (12)Membrii comisiei de îndrumare și integritate academică pot face parte din echipa de cercetare a conducătorului de doctorat, pot fi alte persoane afiliate școlii doctorale sau cadre didactice și de cercetare neafiliate acesteia. Cel puțin un membru al acestei comisii este din afara instituției de învățământ superior/Academiei Române. (13)Membrii comisiei de îndrumare și integritate academică nu pot fi nominalizați ca membri în comisia de susținere publică a tezei de doctorat.(14)Drepturile și obligațiile conducătorului de doctorat decurg din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, din regulamentul propriu al IOSUD, din regulamentul școlii doctorale, precum și din contractul său de muncă.(15)Drepturile conducătorului de doctorat includ:a)dreptul de a îndruma și evalua activitatea studentului-doctorand în cadrul programului de studii universitare de doctorat, conform autonomiei profesionale și universitare, urmărind exigențele programului de studii universitare de doctorat și respectând interesele profesionale ale studentului-doctorand;b)dreptul de a propune comisia de îndrumare și integritate academică, respectiv comisia de doctorat;c)dreptul la o evaluare internă și externă imparțială, conformă cu metodologia specifică a procesului de evaluare;d)dreptul de a cunoaște metodologia în raport cu care este evaluat, atât în evaluarea internă, cât și în evaluarea externă;e)dreptul de a cunoaște rezultatele evaluării interne și externe a propriei activități;f)dreptul de a refuza îndrumarea unui student-doctorand în condițiile în care este pus fără voia sa într-un conflict de interese;g)dreptul de a solicita motivat consiliului școlii doctorale întreruperea relației de îndrumare cu un student-doctorand;h)dreptul de a solicita școlii doctorale organizarea unui concurs de admitere pentru fiecare poziție de student-doctorand vacantă aflată sub îndrumarea sa;i)dreptul de a decide elementele de studiu din cadrul programului de pregătire bazat pe studii universitare avansate la care studentul-doctorand trebuie să participe, cu respectarea prevederilor prezentului regulament.(16)Conducătorul de doctorat are următoarele obligații:a)să asigure îndrumarea științifică, profesională și deontologică a fiecărui student-doctorand;b)să propună temele de cercetare;c)să asigure condițiile și să stimuleze progresul studenților-doctoranzi în cercetarea pe care o realizează;d)să efectueze monitorizarea și evaluarea obiectivă și riguroasă a fiecărui student-doctorand;e)să sprijine mobilitatea studenților-doctoranzi;f)să evite apariția conflictelor de interese în îndrumarea studenților-doctoranzi;g)să depună toate diligențele în ceea ce privește verificarea conformității tezelor de doctorat în raport cu cerințele specifice unei creații originale.
 + 
Articolul 15(1)Studiile universitare de doctorat se pot organiza și în cotutelă, caz în care studentul-doctorand își desfășoară activitatea sub îndrumarea concomitentă a unui conducător de doctorat din România și a unui conducător de doctorat dintr-o altă țară sau sub îndrumarea concomitentă a doi conducători de doctorat din IOSUD-uri diferite din România, pe baza unui acord scris între instituțiile organizatoare implicate, aspecte ce se vor regăsi în contractul de studii. (2)În cazul în care acordul scris de cotutelă este încheiat între o IOSUD din România și o instituție organizatoare de doctorat din străinătate, parcursul programului de studii, teza de doctorat elaborată și condițiile de susținere publică trebuie stabilite astfel încât să fie respectate prevederile legale aplicabile la nivelul ambelor state. În caz contrar, procedura administrativă desfășurată de IOSUD va fi invalidată, iar titlul de doctor nu se va acorda.(3)Doctoratul în cotutelă poate fi organizat și în cazul în care conducătorii de doctorat sunt din aceeași IOSUD. (4)În cazul studiilor de doctorat organizate în cotutelă, conducătorul de doctorat principal este cel pe a cărui poziție vacantă de student-doctorand s-a organizat concursul de admitere, al doilea conducător de doctorat având rol secundar. (5)Studentul-doctorand este contabilizat integral la conducătorul de doctorat principal, inclusiv în normarea activității de predare și cercetare a acestuia. + 
Articolul 16(1)Admiterea la studii universitare de doctorat este procesul de selecție a candidaților pentru pozițiile vacante de student-doctorand pe care conducătorii de doctorat din cadrul școlii doctorale decid să le propună spre ocupare în cadrul sesiunilor de admitere organizate de IOSUD, prin intermediul școlilor doctorale.(2)Temele de cercetare aferente fiecărei poziții vacante de student-doctorand sunt propuse de conducătorul de doctorat și aprobate de către consiliul școlii doctorale.(3)Forma de finanțare a fiecărei poziții de student-doctorand propuse spre ocupare este aprobată de către CSUD înaintea scoaterii la concurs a acestora, în funcție de tema de cercetare propusă de conducătorul de doctorat, în conformitate cu strategia instituțională de finanțare a unor domenii prioritare și arii de interes și în baza regulamentului propriu al IOSUD.(4)Selecția candidatului pentru o poziție vacantă de student-doctorand este realizată de școala doctorală cu respectarea:a)prevederilor metodologiei-cadru de admitere la studii universitare, adoptată prin ordin al ministrului educației;b)prevederilor regulamentului propriu al IOSUD. (5)Regulamentul propriu al IOSUD conține în mod obligatoriu un capitol dedicat admiterii la studii universitare de doctorat, cu prevederi clare privind:a)forma și conținutul concursului de admitere;b)criteriile de evaluare și selecție a candidaților în funcție de caracteristicile generale ale poziției vacante de student-doctorand scoase la concurs (după forma de organizare a programului de studiu, tipul de finanțare, drepturile și obligațiile care revin studentului-doctorand în urma ocupării prin admitere a respectivei poziții etc.), afișate cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere;c)afișarea rezultatelor admiterii;d)modalitățile de soluționare a contestațiilor.(6)Școlile doctorale asigură transparența concursurilor de admitere și garantează accesul candidaților la informațiile privind procedurile de selecție și admitere la doctorat.(7)Informațiile cu privire la organizarea concursului de admitere la studiile universitare de doctorat se afișează la sediul instituției și se publică pe site-ul oficial al IOSUD cu cel puțin 30 de zile înaintea organizării acestuia. (8)Au dreptul să participe la concursul de admitere la studii universitare de doctorat numai absolvenții cu diplomă de masterat sau echivalentă acesteia conform legii, iar numărul cumulat de credite de studii transferabile dobândite, pentru ciclul de studii universitare de licență și de masterat, să fie de cel puțin 300.(9)După finalizarea procedurii de admitere, școala doctorală afișează ierarhia candidaților admiși/respinși, cu menționarea beneficiarilor de granturi doctorale, respectiv a formei de învățământ.(10)Școala doctorală gestionează eventualele contestații înregistrate, în conformitate cu prevederile regulamentului propriu al IOSUD, și afișează rezultatele derulării acestei proceduri.(11)Toți candidații declarați admiși în urma organizării unui concurs de admitere sunt cuprinși în decizia CSUD de admitere la studii, întocmită pe tipurile de finanțare, aferentă respectivei sesiuni de concursuri de admitere organizate în școlile doctorale ale IOSUD.(12)După înmatriculare, toți studenții-doctoranzi sunt înscriși în Registrul matricol unic (RMU).
 + 
Articolul 17(1)Contractul de studii are ca obiect derularea activităților specifice programului de studii universitare de doctorat, reglementând raporturile dintre IOSUD, conducătorul de doctorat și studentul-doctorand, cu precizarea drepturilor și obligațiilor părților semnatare, în concordanță cu legislația în vigoare, prevederile cartei universitare și hotărârile senatului universității/ Prezidiului Academiei Române.(2)Modelul contractului-cadru de studii universitare de doctorat se elaborează de către CSUD, conform regulamentului propriu al IOSUD, și este pus la dispoziția tuturor școlilor doctorale.(3)Contractul de studii universitare de doctorat se încheie cu fiecare student-doctorand în parte și este semnat de studentul-doctorand, conducătorul de doctorat și reprezentantul legal al IOSUD.(4)Contractul de studii universitare de doctorat cuprinde cel puțin următoarele informații:a)date despre IOSUD și școala doctorală; b)datele de identificare ale studentului-doctorand și ale conducătorului de doctorat;c)domeniul de studii universitare de doctorat;d)tipul doctoratului;e)forma de învățământ;f)forma de finanțare;g)cuantumul lunar al bursei/taxei de studiu, după caz;h)norma activităților de cercetare și/sau didactice, conform încadrării, în cazul doctoratului cu frecvență;i)durata programului de studii universitare de doctorat urmat;j)tema de cercetare;k)limba în care se organizează programul de studii;l)limba în care se redactează și se susține teza de doctorat – limba română, limba unei minorități naționale sau o limbă de circulație internațională. Tezele de doctorat redactate în altă limbă decât limba română vor fi însoțite obligatoriu de un rezumat redactat în limba română; m)standardele minimale obligatoriu a fi respectate pe parcursul studiilor și în procesul de elaborare a tezei de doctorat;n)termenul de finalizare a tezei de doctorat;o)condițiile de prelungire a termenului de finalizare a tezei de doctorat;p)condițiile de întrerupere a programului de studii;q)cuantumul activităților didactice pe care studentul-doctorand le desfășoară și perioada în care acestea se desfășoară;r)condițiile în care se poate schimba conducătorul de doctorat; s)condițiile de încetare a contractului de studii;t)informații privind prelucrarea datelor cu caracter personal, conform legislației în vigoare.(5)Contractele de studii nu se modifică în timpul anului universitar. Taxa de studiu se va menține pe toată durata normală a ciclului de studiu, putând fi indexată cu maximum rata inflației, pentru aceeași promoție de studenți. + 
Articolul 18(1)Programul de studii universitare de doctorat se desfășoară sub coordonarea unui conducător de doctorat și cuprinde:a)un program de pregătire bazat pe studii universitare avansate, în cadrul școlii doctorale;b)un program individual de cercetare științifică sau de cercetare aplicativă, după caz, pentru domeniile în care se organizează doctorat profesional.(2)Numărul de credite de studii transferabile aferente ciclului de studii universitare de doctorat se stabilește de fiecare instituție de învățământ superior în funcție de domeniul științific sau artistic, conform legii.(3)Durata programului de studii universitare de doctorat este de 4 ani. În situații speciale, durata programului de studii universitare de doctorat poate fi prelungită cu 1-2 ani, cu aprobarea senatului universitar, la propunerea conducătorului de doctorat și în limita fondurilor disponibile, sau redusă cu un an, la solicitarea studentului-doctorand, cu avizul conducătorului de doctorat și cu aprobarea senatului universitar/Prezidiului Academiei Române.(4)Studiile universitare de doctorat se pot întrerupe din motive temeinice, în condițiile stabilite prin regulamentul IOSUD. Durata acestor studii se prelungește cu perioadele cumulate ale întreruperilor aprobate, conform prevederilor regulamentului IOSUD. (5)Prelungirea prevăzută la alin. (3), respectiv întreruperea și prelungirea prevăzute la alin. (4) se stabilesc prin acte adiționale la contractul de studii universitare de doctorat.(6)În domeniile de studii reglementate la nivel european, durata studiilor universitare de doctorat respectă reglementările aplicabile acestora.
 + 
Capitolul V Finalizarea programului de studii + 
Articolul 19Studiile universitare de doctorat se finalizează prin susținerea în ședință publică a tezei de doctorat în fața comisiei de susținere publică a tezei de doctorat, denumită în continuare comisie de doctorat. + 
Articolul 20(1)IOSUD își poate stabili prin regulamentul propriu formatul-tip al tezei de doctorat, care poate include elemente de structură și de formatare grafică, studentul-doctorand având obligația respectării respectivului format-tip.(2)Regulamentul propriu al IOSUD prevede standardele de etică și deontologie aplicabile pe parcursul studiilor de doctorat, inclusiv cu privire la elaborarea și redactarea tezei de doctorat.
 + 
Articolul 21(1)Teza de doctorat se elaborează conform cerințelor stabilite de IOSUD prin regulamentul propriu și în concordanță cu reglementările prevăzute în prezentul regulament.(2)Teza de doctorat este o lucrare originală, fiind obligatorie menționarea sursei pentru orice material preluat.(3)Teza de doctorat este un document public, numele și prenumele titularului tezei de doctorat, ale conducătorului de doctorat și ale membrilor comisiei de îndrumare și integritate academică, precum și datele de identificare ale IOSUD fiind de asemenea informații publice. (4)Studentul-doctorand este autorul tezei de doctorat și își asumă corectitudinea datelor și informațiilor prezentate în teză, precum și a opiniilor și demonstrațiilor exprimate în aceasta.(5)Conținutul tezei de doctorat este stabilit de studentul-doctorand prin consultare cu conducătorul de doctorat și va respecta structura-cadru și limitările impuse de regulamentul IOSUD.(6)Titlul tezei de doctorat poate fi modificat cu avizul conducătorului de doctorat până în momentul finalizării acesteia în vederea susținerii publice.(7)IOSUD, prin școala doctorală, are obligația ca înaintea susținerii publice a tezei de doctorat să verifice teza de doctorat prin intermediul unui program informatic de depistare a similitudinilor. Verificarea se realizează pe baza standardelor cuprinse în Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat, elaborat de către Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Rezultatele analizei vor fi puse la dispoziția studentului-doctorand, a conducătorului de doctorat și a comisiei de doctorat. + 
Articolul 22(1)Susținerea publică poate avea loc numai după parcurgerea următoarelor etape: a)studentul-doctorand predă teza de doctorat în format electronic la secretariatul școlii doctorale, împreună cu rezumatul tezei de doctorat și declarația pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat;b)școala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU; școala doctorală poate utiliza suplimentar și alt program de identificare a similitudinilor, conform regulamentului propriu al IOSUD, rapoartele de similitudini incluzându-se în dosarul de doctorat;c)analiza și interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate atât de către comisia de îndrumare și integritate academică, cât și de către persoana/persoanele desemnată/ desemnate de școala doctorală, conform regulamentului IOSUD. Raportul de similitudini este necesar a fi verificat de comisia de îndrumare și integritate academică înaintea presusținerii și de persoana/persoanele desemnată/desemnate înainte de depunerea oficială a tezei de doctorat;d)în situația în care raportul de similitudini indică nevoia realizării unor modificări la nivelul tezei de doctorat, studentul și conducătorul de doctorat sunt înștiințați oficial de către școala doctorală. După remedierea elementelor sesizate sunt reluate etapele de la lit. a) și b);e)teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare și integritate academică, stabilită la nivelul școlii doctorale, potrivit regulamentului propriu al IOSUD;f)după această presusținere, care este publică, conducătorul de doctorat, în conformitate cu recomandarea comisiei și rezultatele analizei raportului de similitudini, decide asupra depunerii oficiale a tezei și organizării susținerii publice; g)referatul de acceptare al conducătorului de doctorat și acordul membrilor comisiei se includ în „dosarul de doctorat“; teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul școlii doctorale, în format tipărit și în format electronic, însoțită de rezultatul analizei raportului de similitudini realizat de persoana/persoanele desemnată/desemnate, împreună cu rezumatul tezei de doctorat, CV-ul doctorandului și data estimată pentru susținerea publică; secretariatul școlii doctorale certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligațiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;h)teza de doctorat și anexele sale vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice, înainte de susținerea publică, pe platforma națională gestionată de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor;i)în perioada în care teza este publică pe platforma națională, orice persoană fizică sau juridică poate formula observații cu privire la existența unor abateri de la standardele de etică și deontologie, inclusiv din perspectiva existenței plagiatului. Observațiile pot fi depuse online, la o adresă de e-mail pusă la dispoziție de școala doctorală, sau la registratura IOSUD. Observațiile se consemnează într-un raport întocmit de școala doctorală, care va fi transmis CSUD pentru analiză și decizie în vederea validării inițierii procedurii de susținere publică a tezei de doctorat și va face parte din dosarul de doctorat;j)dacă decizia CSUD este de validare, se inițiază procedura de susținere publică a tezei de doctorat prin stabilirea comisiei de doctorat;k)în cazul în care CSUD invalidează inițierea procedurii de susținere publică a tezei de doctorat, școala doctorală primește recomandări privind refacerea tezei de doctorat și eliminarea situațiilor neconforme cu standardele de etică și deontologie, iar studentul-doctorand are obligația remedierii conținutului tezei în termen de 3 luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susținerii, cu reluarea procedurii de punere în transparență a lucrării. (2)Componența comisiei de doctorat este propusă de conducătorul de doctorat, avizată de școala doctorală și aprobată de CSUD. Comisia de doctorat este alcătuită din minimum 5 membri: președintele, ca reprezentant al IOSUD, conducătorul de doctorat și cel puțin 3 referenți din țară sau din străinătate, specialiști în domeniul în care a fost elaborată teza de doctorat și din care cel puțin 2 își desfășoară activitatea în afara IOSUD respective. Membrii comisiei de doctorat au diplomă de doctor și au cel puțin funcția didactică de conferențiar universitar sau de cercetător științific gradul II ori au calitatea de conducător de doctorat, în țară sau în străinătate.(3)Cererea pentru fixarea datei de susținere publică a tezei de doctorat este formulată de către studentul-doctorand, avizată de conducătorul de doctorat și de președintele comisiei de susținere. Cererea se înregistrează la secretariatul școlii doctorale cu minimum 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susținere. Data propusă pentru susținere nu poate fi mai devreme de data estimată anterior pentru susținerea publică.(4)Teza de doctorat se redactează și în format digital. În domeniul artelor, teza de doctorat poate fi însoțită de înregistrarea pe suport digital a creației artistice originale. După emiterea diplomei de doctor, teza de doctorat, în format digital și tipărit, se arhivează la biblioteca instituției de învățământ superior, cu termen permanent.(5)Școala doctorală întocmește și afișează anunțul pentru susținerea publică cu cel puțin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susținere. Acesta va include în mod obligatoriu locația, data și ora de susținere, conducătorul/ conducătorii de doctorat, precum și locul unde textul integral al tezei poate fi consultat în format tipărit. Anunțul susținerii publice, rezumatul tezei în format electronic, memoriul științific, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de susținere publică a tezei de doctorat sau linkuri către acestea sunt afișate pe site-ul IOSUD.(6)Teza de doctorat se susține în ședință publică în fața comisiei de doctorat, după evaluarea de către toți referenții și depunerea referatelor acestora cu cel puțin 15 zile înainte de susținerea tezei. Susținerea tezei de doctorat poate avea loc în prezența a cel puțin 4 dintre membrii comisiei de doctorat, cu participarea fizică obligatorie a președintelui comisiei și a conducătorului de doctorat, ceilalți membri ai comisiei putând participa și în sistem de videoconferință online. Susținerea publică include obligatoriu o sesiune de întrebări din partea membrilor comisiei de doctorat și a publicului.(7)Pe baza susținerii publice a tezei de doctorat, a rapoartelor referenților, a declarației privind originalitatea lucrării și a analizei privind gradul de similitudine, comisia de doctorat evaluează și deliberează asupra acordării diplomei de doctor, cu respectarea standardelor minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor.(8)În cazul neîndeplinirii standardelor minimale necesare acordării diplomei de doctor, comisia de doctorat va preciza elementele care urmează să fie refăcute sau completate în teza de doctorat și va solicita o nouă susținere publică a tezei. A doua susținere publică a tezei are loc în fața aceleiași comisii de doctorat ca în cazul primei susțineri. În cazul în care nici la a doua susținere publică nu sunt îndeplinite standardele minimale, diploma de doctor nu va fi acordată, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.(9)Dacă studentul-doctorand a îndeplinit toate cerințele prevăzute în programul de cercetare științifică, precum și standardele minimale aferente domeniului, comisia de doctorat propune acordarea diplomei de doctor, propunere care se înaintează împreună cu dosarul de doctorat, în maximum 30 de zile calendaristice, către CNATDCU.(10)Structura dosarului de doctorat și accesul la acesta vor fi reglementate printr-o procedură elaborată de CNATDCU și aprobată prin ordin al ministrului educației, cu respectarea legislației în vigoare.(11)În termen de 90 de zile calendaristice de la primirea dosarului de doctorat, CNATDCU emite un aviz conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfășurate la nivelul IOSUD și respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor. Procedura administrativă include ca pas distinct verificarea declarației privind originalitatea lucrării și analizarea rapoartelor privind gradul de similitudine. (12)În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea avizului conform, IOSUD emite decizia de acordare a diplomei de doctor, semnată de rector/președintele Academiei Române, întocmește și eliberează diploma de doctor.(13)În cazul în care CNATDCU decide că procedura administrativă desfășurată la nivelul IOSUD nu a respectat prevederile prezentului regulament, dosarul de doctorat va fi transmis înapoi către IOSUD pentru a fi reanalizat și completat. Acesta poate fi retransmis CNATDCU pentru o nouă analiză, doar după reluarea procedurilor prevăzute la alin. (1)-(6).(14)Dacă studentul-doctorand nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei rămâne publică și va putea fi accesată liber pe platforma națională gestionată de UEFISCDI, inclusiv după emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor. Tezei i se va atribui o licență de protecție a dreptului de autor.(15)Dacă studentul-doctorand optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primește un termen de grație de maximum 24 de luni pentru realizarea acestei publicări, timp în care teza de doctorat, în format digital, devine inaccesibilă publicului. După expirarea termenului de grație, în cazul în care în platforma gestionată de UEFISCDI nu a fost încărcată nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine automat liber accesibil, cu atribuirea unei licențe de protecție a dreptului de autor.(16)După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligația de a notifica IOSUD asupra acestui fapt și de a transmite indicația bibliografică și un link către publicație, care vor fi făcute apoi publice pe platforma națională gestionată de UEFISCDI.(17)După emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor, în termen de maximum 180 de zile, IOSUD are obligația transmiterii către Biblioteca Națională a României a unui exemplar tipărit al tezei de doctorat și al anexelor acesteia, conform Legii nr. 111/1995 privind Depozitul legal de documente, republicată, exemplar destinat Fondului intangibil, precum și a unui exemplar digital al acestora, pe suport electronic, destinat consultării la cerere, la sediul Bibliotecii Naționale a României, de către orice persoană interesată, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.(18)IOSUD are obligația de a elabora și adopta regulamente privind standardele de calitate care trebuie respectate în elaborarea tezei de doctorat. Aceste standarde vor fi corelate cu standardele minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor, precum și cu ghidul privind redactarea tezelor de doctorat elaborat de CNATDCU.
 + 
Capitolul VIEtică și deontologia universitară + 
Articolul 23(1)În activitățile didactice și de cercetare universitară este obligatorie respectarea normelor de etică și deontologie universitară, reglementate prin Codul de etică și deontologie universitară al instituției de învățământ superior.(2)Eventualele sesizări cu privire la nerespectarea normelor de etică și deontologie universitară se înregistrează și se soluționează în conformitate cu Codul de etică și deontologie universitară al instituției de învățământ superior, elaborat în baza codului-cadru de etică și deontologie universitară, aprobat prin hotărâre a Guvernului. (3)Nerespectarea regulilor de etică și deontologie universitară, inclusiv atestarea unor cazuri de plagiat dovedit, poate atrage răspunderea publică a IOSUD.
 + 
Capitolul VIITransparența + 
Articolul 24IOSUD garantează transparența organizării și desfășurării programelor de studii universitare de doctorat la nivelul tuturor școlilor doctorale proprii. + 
Articolul 25(1)Școlile doctorale, cu sprijinul logistic al IOSUD, vor asigura publicarea pe internet a tuturor informațiilor necesare privind programele de studii universitare de doctorat, vizându-se cu precădere următoarele categorii:a)regulamentul școlii doctorale;b)informații privind posturile vacante pentru studenți-doctoranzi;c)informații privind posturile vacante pentru conducători de doctorat;d)informații privind modul de organizare și desfășurare a programelor doctorale;e)informații privind conținutul programelor de studii universitare de doctorat;f)informații privind modul de finanțare a studiilor;g)modelul contractului-cadru de studii doctorale;h)informații privind conducătorii de doctorat și studenții-doctoranzi pe care îi coordonează, care includ cel puțin lista publicațiilor și brevetelor acestora;i)informații privind rezultatele și performanțele profesionale ale conducătorilor de doctorat;j)ghidul privind redactarea tezelor de doctorat, respectiv standarde de elaborare, proceduri și criterii de evaluare a acestora;k)standardele minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor;l)rezumatele tezelor de doctorat ce urmează să fie susținute public, precum și data, ora și locația aferente susținerilor publice, cu cel puțin 20 de zile înaintea susținerii acestora;m)adresele la care pot fi accesate tezele de doctorat finalizate. (2)IOSUD publică pe pagina web proprie raportul anual de autoevaluare, care va conține în mod obligatoriu referiri cu privire la feedbackul studenților-doctoranzi ce vizează calitatea procesului educațional.
 + 
Capitolul VIIIEvaluarea externă a studiilor universitare de doctorat + 
Articolul 26Evaluarea externă a IOSUD, respectiv a domeniilor de studii universitare de doctorat în vederea autorizării de funcționare provizorie sau acreditării se realizează în conformitate cu prevederile titlului IV – Asigurarea calității în învățământul superior din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x