REGULAMENT-CADRU din 2 septembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 24 septembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 867 14/10/2015
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 867 14/10/2015
ActulAPROBAT DEHG 1438 02/09/2004
ActulCONTINUT DEHG 1438 02/09/2004

de organizare şi funcţionare a serviciilor de tip rezidenţial



 + 
Articolul 1(1) Serviciile de tip rezidenţial au rolul de a asigura protecţia, creşterea şi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, ca urmare a stabilirii, în condiţiile legii, a măsurii plasamentului.(2) Din categoria serviciilor de tip rezidenţial fac parte centrele de plasament, centrele de primire a copilului în regim de urgenţă şi centrele maternale. În sensul prezentului regulament, centrele de plasament includ şi casele de tip familial.(3) Serviciile de tip rezidenţial pot avea caracter specializat, în funcţie de nevoile şi de caracteristicile copiilor protejaţi.
 + 
Articolul 2(1) Serviciile de tip rezidenţial pot fi înfiinţate prin:a) hotărâre a consiliului judeţean sau, după caz, a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti;b) hotărâre a unor organisme private acreditate.(2) Serviciile de tip rezidenţial înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale se organizează numai în structura direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în regim de componente funcţionale ale acestora, fără personalitate juridică.(3) Serviciile de tip rezidenţial pot fi înfiinţate de organismele private acreditate numai cu aprobarea consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 3Principiile care stau la baza activităţii serviciilor de tip rezidenţial sunt:a) respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;b) deschiderea către comunitate;c) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol şi statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt şi deschiderea centrului către comunitate;d) egalitatea şanselor şi nediscriminarea;e) asistarea copiilor în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;f) respectarea demnităţii copilului;g) ascultarea opiniei copilului şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont de vârsta şi de gradul său de maturitate;h) menţinerea relaţiilor personale ale copilului şi contacte directe cu părinţii, rudele, precum şi cu alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament;i) menţinerea împreună a fraţilor;j) promovarea unui model familial de îngrijire a copilului;k) asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a copilului;l) asigurarea protecţiei copilului pe o perioadă determinată, până la integrarea sau reintegrarea acestuia în familia naturală, extinsă sau substitutivă;m) asigurarea protecţiei împotriva abuzului şi exploatării copilului;n) asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;o) asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale.
 + 
Articolul 4Beneficiarii serviciilor de tip rezidenţial sunt:a) copiii separaţi, temporar sau definitiv, de părinţii lor, ca urmare a stabilirii, în condiţiile legii, a măsurii plasamentului în acest tip de serviciu;b) copiii pentru care a fost dispus, în condiţiile legii, plasamentul în regim de urgenţă;c) tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care beneficiază, în condiţiile legii, de protecţie specială;d) cuplurile părinte/reprezentant legal – copil, în situaţia constatării riscului de abandon al copilului din motive neimputabile părintelui/reprezentantului legal sau în situaţia includerii acestuia într-un program de restabilire a legăturilor familiale;e) copiii neînsoţiţi de către părinţi sau de alt reprezentant legal, care solicită o formă de protecţie în condiţiile reglementărilor legale privind statutul şi regimul refugiaţilor.
 + 
Articolul 5(1) Accesul beneficiarilor în cadrul serviciilor de tip rezidenţial se face în baza:a) măsurilor de plasament dispuse în condiţiile legii de către comisiile pentru protecţia copilului sau instanţa judecătorească;b) dispoziţiilor de plasament în regim de urgenţă, emise de către directorul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau de către instanţa judecătorească;c) dispoziţiei de admitere a cuplului mamă-copil în cadrul centrului maternal, emisă de organele de conducere ale persoanei juridice în structura căreia funcţionează acest tip de serviciu, precum şi contractului de rezidenţă a mamei.(2) Contractul de rezidenţă reprezintă convenţia încheiată între mamă şi organele de conducere ale persoanei juridice în structura căreia funcţionează centrul maternal, care reglementează obiectivele intervenţiei, drepturile şi obligaţiile părţilor, condiţiile şi modul de încetare a acordării serviciului, precum şi perioada pe care se acordă acesta.(3) Contractul prevăzut la alin. (2) se încheie pe o perioadă de maximum 12 luni.
 + 
Articolul 6Serviciile de tip rezidenţial îndeplinesc următoarele atribuţii, în funcţie de specificul şi de nevoile fiecărei categorii de beneficiari:a) asigură cazarea, hrana, cazarmamentul, echipamentul şi condiţiile igienico-sanitare necesare protecţiei speciale a copiilor, tinerilor şi, după caz, mamelor care beneficiază de acest tip de serviciu, în funcţie de nevoile şi de caracteristicile fiecărei categorii de beneficiari;b) asigură, după caz, supravegherea stării de sănătate, asistenţă medicală, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanentă a beneficiarilor;c) asigură paza şi securitatea beneficiarilor;d) asigură beneficiarilor protecţie şi asistenţă în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor lor;e) asigură accesul beneficiarilor la educaţie, informare, cultură;f) asigură educaţia informală şi nonformală a beneficiarilor, în vederea asimilării cunoştinţelor şi a deprinderilor necesare integrării sociale;g) asigură socializarea beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;h) asigură climatul favorabil dezvoltării personalităţii copiilor;i) asigură participarea beneficiarilor la activităţi de grup şi la programe individualizate, adaptate nevoilor şi caracteristicilor lor;j) asigură intervenţie de specialitate;k) contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecţie;l) urmăresc modalităţile concrete de punere în aplicare a măsurilor de protecţie specială, integrarea şi evoluţia beneficiarilor în cadrul serviciului şi formulează propuneri vizând completarea sau modificarea planului individualizat de protecţie sau îmbunătăţirea calităţii îngrijirii acordate;m) asigură posibilităţi de petrecere a timpului liber.
 + 
Articolul 7(1) Organizarea, numărul de posturi şi categoriile de personal pentru serviciile de tip rezidenţial se aprobă, după caz, prin hotărâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, sau prin hotărâre a organelor de conducere ale organismelor private acreditate, pregătirea personalului fiind adaptată caracteristicilor şi nevoilor de îngrijire ale copiilor protejaţi, precum şi obiectivelor respectivului serviciu.(2) Structura orientativă a personalului serviciilor de tip rezidenţial este formată din următoarele categorii:a) personal de conducere;b) personal de educare şi îngrijire – educator, educator puericultor, educator specializat, pedagog social, supraveghetor de noapte;c) personal de specialitate – psiholog, medic, asistent social, kinetoterapeut, logoped, fizioterapeut, psihopedagog, instructor de educaţie, asistent medical;d) personal administrativ;e) personal de întreţinere şi pază.(3) Ponderea categoriilor de personal prevăzute la alin. (2) se stabileşte luându-se în considerare necesitatea asigurării unei îngrijiri de calitate şi adaptate nevoilor copiilor protejaţi în cadrul serviciilor de tip rezidenţial, în funcţie de specificul activităţilor derulate putând fi antrenate şi alte categorii de personal.(4) Pachetul de servicii medicale, precum şi modul de acordare a acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului.
 + 
Articolul 8(1) Conducerea serviciilor de tip rezidenţial este asigurată de un şef de centru, asimilat din punct de vedere al salarizării cu şeful de serviciu.(2) Ocuparea postului de şef de centru se face prin concurs sau, după caz, prin examen, în condiţiile legii.(3) Candidaţii pentru ocuparea postului de şef de centru trebuie să fie absolvenţi cu diplomă de licenţă ai învăţământului universitar de lungă durată în domeniul ştiinţelor socioumane, cu vechime de minimum 2 ani în specialitate, sau absolvenţi cu diplomă de licenţă ai învăţământului superior, cu experienţă de minimum 3 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului.(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), postul de şef de centru poate fi ocupat şi de candidaţi absolvenţi ai studiilor liceale sau postliceale de specialitate, cu experienţa de minimum 5 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului.
 + 
Articolul 9(1) Şeful de centru asigură conducerea serviciului de tip rezidenţial şi răspunde de buna funcţionare şi de îndeplinirea atribuţiilor care revin acestui serviciu.(2) Şeful de centru îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii principale:a) desfăşoară activităţi pentru promovarea imaginii centrului în comunitate;b) asigură, în cadrul serviciului, promovarea principiilor şi normelor prevăzute de Convenţia O.N.U. cu privire la drepturile copilului; ia în considerare şi analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare la încălcări ale drepturilor copilului în cadrul serviciului pe care îl conduce;c) răspunde de calitatea activităţilor desfăşurate de personalul din cadrul serviciului şi dispune, în limita competenţei, măsuri de organizare care să conducă la îmbunătăţirea acestor activităţi sau, după caz, formulează propuneri în acest sens;d) asigură coordonarea, îndrumarea şi controlul activităţilor desfăşurate de personalul serviciului şi propune organului competent sancţiuni disciplinare pentru salariaţii care nu îşi îndeplinesc în mod corespunzător atribuţiile;e) organizează activitatea personalului şi asigură respectarea timpului de lucru şi a regulamentului de organizare şi funcţionare;f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în fişa postului sau care i-au fost delegate în mod expres.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x