de organizare şi funcţionare a centrului cultural
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Centrul cultural, denumit în continuare Centrul, este instituţie publică de cultură, cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul de stat/judeţean/local, de interes naţional/judeţean/local, care funcţionează sub autoritatea consiliului judeţean…………………./local…………… . +
Articolul 2Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare şi cu cele ale propriului regulament de organizare şi funcţionare elaborat în temeiul regulamentului-cadru. +
Articolul 3Centrul are sediul în imobilul situat în ………………………….., str. ………………….. nr. ……….., judeţul ……………. . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completă a instituţiei şi indicarea sediului. +
Capitolul IIScopul şi obiectul de activitate +
Articolul 4Centrul iniţiază şi desfăşoară proiecte şi programe culturale în domeniul educaţiei permanente şi a culturii tradiţionale, urmărind cu consecvenţă:– elaborarea unor proiecte atractive şi utile de educaţie permanentă;– conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunităţii pe raza căreia funcţionează, precum şi ale patrimoniului cultural naţional şi universal;– păstrarea şi cultivarea specificului zonal sau local;– stimularea creativităţii şi talentului;– revitalizarea şi promovarea meseriilor şi îndeletnicirilor specifice zonei în raza căreia funcţionează şi susţinerea celor care le practică;– cultivarea valorilor şi autenticităţii creaţiei populare contemporane şi artei interpretative neprofesioniste, în toate genurile – muzică, coregrafie, teatru etc.;– dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judeţean, naţional şi internaţional. +
Articolul 5Centrul are următoarele atribuţii principale:a) educarea ştiinţifică şi artistică a publicului prin programe specifice; … b) sprijinirea tinerilor cercetători şi artişti valoroşi în afirmarea lor; … c) elaborarea şi editarea de studii, publicaţii şi materiale documentare; … d) colaborarea cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu fundaţii, universităţi române şi străine, în vederea cunoaşterii şi afirmării valorilor culturii şi civilizaţiei româneşti; … e) îmbogăţirea patrimoniului instituţiei prin donaţii, achiziţii, organizarea de tabere şi expoziţii de artă şi alte forme; … f) acreditarea formaţiilor şi ansamblurilor artistice profesioniste. … +
Articolul 6Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activităţilor specifice, Centrul colaborează cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public şi/sau privat, precum şi cu persoane fizice, fără a exprima nici un fel de interese de grup (etnice, politice, religioase etc.). +
Capitolul IIIPatrimoniul +
Articolul 7(1) Patrimoniului Centrului este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publică sau privată a statului şi/sau a unităţii administrativteritoriale, după caz, pe care le administrează în condiţiile legii, precum şi asupra unor bunuri aflate în proprietatea privată a instituţiei. … (2) Patrimoniul Centrului poate fi îmbogăţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul părţilor, de bunuri, din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţară sau din străinătate. … (3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea Centrului se gestionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligată să aplice măsurile de protecţie prevăzute de lege în vederea protejării acestora. … +
Capitolul IVPersonalul şi conducerea +
Articolul 8(1) Personalul Centrului se structurează în personal de conducere, personal de specialitate şi personal auxiliar. … (2) Ocuparea posturilor, eliberarea din funcţie, precum şi încetarea raporturilor de muncă ale personalului Centrului se realizează în condiţiile legii. … +
Articolul 9(1) Structura organizatorică şi numărul de posturi, aprobate de autoritatea tutelară, după caz, sunt cele prevăzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului. … (2) Atribuţiile personalului încadrat în cadrul Centrului sunt cele prevăzute în fişele de post. … +
Articolul 10(1) Centrul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii. … (2) Directorul are următoarele atribuţii principale: … a) asigură conducerea activităţii curente a instituţiei; … b) asigură condiţiile de îndeplinire şi respectare a criteriilor de autorizare a instituţiei; … c) elaborează programele de activitate; … d) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activităţile specifice instituţiei; … e) este ordonator de credite; … f) hotărăşte măsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine, în concordanţă cu legislaţia în vigoare; … g) reprezintă şi angajează instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale; … h) informează trimestrial consiliul de administraţie asupra realizării obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreună cu acesta măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea activităţii; … i) angajează personal de specialitate şi administrativ în concordanţă cu reglementările în vigoare; … j) întocmeşte fişele posturilor prevăzute în structura organizatorică şi urmăreşte îndeplinirea sarcinilor şi respectarea atribuţiilor concrete ale personalului din subordine; … k) răspunde de înregistrarea proiectelor şi activităţilor în jurnalul anual al Centrului; … l) informează semestrial consiliul judeţean asupra realizării obiectivelor stabilite şi propune măsurile necesare pentru desfăşurarea activităţii în condiţii optime şi asigurarea calităţii proiectelor. … (3) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii. … (4) În absenţa directorului Centrul este condus de o persoană din cadrul instituţiei, desemnată de director prin decizie scrisă. … +
Articolul 11(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autorităţii tutelare, potrivit legii. … (2) Contabilul-şef se subordonează directorului şi îndeplineşte următoarele atribuţii principale: … – coordonează activitatea financiar-contabilă şi de salarizare;– exercită controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;– organizează şi răspunde de efectuarea înregistrărilor financiar-contabile;– organizează şi răspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;– propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii financiar-contabile a instituţiei;– participă în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;– îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupă, potrivit legii.(3) În absenţa contabilului-şef toate atribuţiile sale se exercită de persoana desemnată de acesta, cu avizul directorului general. … +
Articolul 12(1) Activitatea directorului este sprijinită de consiliul de administraţie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ. … (2) Componenţa consiliului de administraţie este următoarea: … – preşedinte – directorul Centrului;– membri – contabilul-şef, şefii de compartimente;– secretar – prin rotaţie, unul dintre membrii consiliului de administraţie, numit de preşedinte. +
Articolul 13Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea după cum urmează:a) se întruneşte la sediul Centrului, trimestrial sau de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi; … b) este legal întrunit în prezenţa a două treimi din numărul total al membrilor săi şi ia hotărâri cu majoritatea simplă din numărul total al membrilor prezenţi; … c) consiliul de administraţie este prezidat de preşedinte; … d) dezbaterile consiliului de administraţie au loc potrivit ordinii de zi, comunicată membrilor săi cu cel puţin 3 zile înainte, prin grija secretarului; … e) dezbaterile se consemnează în procesul-verbal de şedinţă, inserat în registrul de şedinţe, semnat de către toţi cei prezenţi la şedinţă; … f) procesul-verbal de şedinţă se semnează de către toţi participanţii la lucrările consiliului. … +
Articolul 14(1) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii principale: … – analizează şi aprobă programele de activitate şi repertoriile instituţiei, hotărând direcţiile de dezvoltare ale Centrului;– aprobă colaborările Centrului cu alte instituţii din ţară şi din străinătate;– aprobă proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în vederea avizării acestuia de către ordonatorul principal de credite, iar după avizarea lui, defalcarea pe activităţi specifice;– supune, anual, aprobării autorităţii tutelare, statul de funcţii al instituţiei, ţinând seama de scopul, obiectivele şi atribuţiile principale ale acesteia;– aprobă Regulamentul de ordine interioară al instituţiei;– analizează şi propune modificări ale Regulamentului de organizare şi funcţionare şi ale structurii organizatorice a instituţiei;– analizează şi aprobă măsuri pentru perfecţionarea, încadrarea şi promovarea salariaţilor, potrivit legii;– hotărăşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi aprobă tematica de concurs;– urmăreşte buna gospodărire şi folosire a mijloacelor materiale şi financiare ale instituţiei, luând măsurile necesare pentru asigurarea integrităţii patrimoniului din administrare şi, după caz, pentru recuperarea pagubelor pricinuite;– stabileşte modul în care se utilizează bugetul şi sunt orientate sumele realizate din venituri extrabugetare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) În exercitarea atribuţiilor sale consiliul de administraţie adoptă hotărâri. … +
Capitolul VBugetul de venituri şi cheltuieli +
Articolul 15Cheltuielile curente şi de capital ale Centrului se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat/judeţean/local, prin autoritatea tutelară. +
Articolul 16Veniturile extrabugetare se realizează din activităţi realizate direct de Centru, şi anume, din:a) încasări din spectacole, proiecţii filme, expoziţii, alte manifestări culturale; … b) închirieri de spaţii şi bunuri mobile; … c) valorificarea unor lucrări realizate în cadrul taberelor de creaţie, cercurilor aplicative, altor activităţi culturale şi de educaţie permanentă; … d) editarea şi difuzarea unor publicaţii proprii sau de altă producţie, pe orice fel de suport, din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; … e) prestarea unor servicii şi/sau activităţi culturale sau de educaţie permanentă, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei, potrivit legii; … f) derularea unor proiecte şi programe culturale în parteneriat sau în colaborare cu alte instituţii din ţară şi din străinătate; … g) prestarea altor servicii ori activităţi, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare. … +
Capitolul VIDispoziţii finale +
Articolul 17(1) Centrul dispune de ştampilă şi sigiliu proprii. … (2) Centrul are arhivă proprie în care se păstrează, conform prevederilor legale: … – actul normativ de înfiinţare;– documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dări de seamă şi situaţii statistice;– corespondenţa;– alte documente, potrivit legii. +
Articolul 18(1) Prezentul regulament se completează, de drept, cu actele normative în vigoare. … (2) În temeiul prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, directorul elaborează Regulamentul de ordine interioară al instituţiei. … (3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de către director, în vederea aprobării de către autoritatea tutelară. … –––––