privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, precum şi a comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Comisia Naţionala de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar este o structura specializată, formată din 21 de membri, înfiinţată pe lângă Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru evaluarea învăţământului preuniversitar, în vederea acordării autorizaţiei de încredere şi a acreditării. … (2) Comisia Naţionala de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar este subordonata direct ministrului educaţiei şi cercetării. … +
Articolul 2Comisiile de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt structuri organizate în subordinea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, formate din câte 5 membri, şi au ca scop evaluarea învăţământului preuniversitar, de nivel preşcolar, primar, gimnazial şi profesional (şcoli profesionale şi de ucenici), în vederea acordării autorizaţiei de încredere şi a acreditării. +
Articolul 3Comisia Naţionala de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, denumita în continuare Comisia Naţionala, şi comisiile de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii judeţene, îşi desfăşoară activitatea pe baza prezentului regulament-cadru. +
Capitolul 2Activităţile desfăşurate de Comisia Naţionala şi de comisiile judeţene +
Articolul 4(1) În vederea exercitării atribuţiilor prevăzute la art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea şi acreditarea învăţământului preuniversitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, Comisia Naţionala desfăşoară următoarele activităţi: … a) realizează prin personalul de specialitate studii, analize şi sinteze, pe baza cărora elaborează, împreună cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, criteriile şi standardele naţionale de evaluare, în concordanta cu criteriile şi standardele internaţionale în domeniu, pe care le propune spre consultare Comisiei de Dialog Social. … Criteriile şi standardele naţionale de evaluare se elaborează pentru fiecare faza a procesului de evaluare şi acreditare, se reactualizează periodic şi sunt valabile pentru toată reţeaua de învăţământ preuniversitar;b) elaborează instrucţiuni şi adopta hotărâri în vederea asigurării controlului metodologic al îndeplinirii standardelor naţionale de evaluare; … c) se organizează pe subcomisii, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale şi cu aprobarea plenului Comisiei Naţionale, în vederea evaluării unităţilor de învăţământ liceal şi postliceal pentru acordarea/neacordarea autorizaţiei de încredere/acreditării. … Subcomisiile analizează rapoartele de autoevaluare pentru unităţile de învăţământ liceal şi postliceal, repartizate de preşedintele Comisiei Naţionale, şi efectuează vizite în teren. În urma analizei rapoartelor şi efectuării vizitelor subcomisia elaborează un raport de evaluare care se prezintă plenului Comisiei Naţionale, pentru decizie;d) analizează rapoartele de evaluare înaintate de către subcomisiile de evaluare şi propune ministrului educaţiei şi cercetării acordarea/neacordarea autorizaţiei de încredere/acreditării. În cazul în care în urma analizarii raportului de evaluare se constata neconcordante între consemnarile din raport şi propunerea formulată de subcomisia de evaluare sau nerelevanta informaţiilor ori a datelor consemnate, Comisia Naţionala poate dispune completarea, refacerea raportului sau o noua evaluare. … Pentru realizarea noului raport subcomisia va fi completată cu membrii Comisiei Naţionale care au susţinut invalidarea raportului iniţial. În aceasta etapa participa direct preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei Naţionale. Raportul subcomisiei de evaluare împreună cu propunerea de acordare sau de neacordare a autorizaţiei de încredere ori a acreditării se supun votului membrilor Comisiei Naţionale.Ministrul educaţiei şi cercetării, analizând raportul subcomisiei şi propunerea Comisiei Naţionale de acordare sau, după caz, de neacordare a autorizaţiei de încredere, respectiv a acreditării, emite ordinul prin care, după caz, se acordă sau nu se acordă autorizaţia de încredere, respectiv acreditarea;e) evalueaza periodic, din 5 în 5 ani, unităţile de învăţământ liceal şi postliceal acreditate; … f) validează, prin preşedintele Comisiei Naţionale, propunerile şi deciziile comisiilor judeţene; … g) desemnează un membru cu statut de observator, care participa la evaluarile efectuate de comisiile judeţene. În cadrul acestei activităţi observatorul verifica modul în care se realizează procesul de evaluare efectuat de către comisiile judeţene şi le acorda acestora consultanţa, la cerere. Observatorul elaborează un raport de constatare pe care îl înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale. … Raportul comisiei judeţene, raportul de constatare al observatorului şi decizia inspectorului şcolar general de acordare sau neacordare a autorizaţiei de încredere ori a acreditării se prezintă Comisiei Naţionale în vederea finalizarii procedurii de evaluare şi a eliberării autorizaţiei de încredere, respectiv a acreditării;h) organizează periodic instruiri, activităţi de formare, schimburi de experienta, în vederea asigurării îndrumării activităţii comisiilor judeţene; … i) elaborează anual, pe baza rapoartelor proprii şi a celor înaintate de către comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, un raport privind evaluarea şi acreditarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, care se face public. … (2) Preşedintele deleagă o comisie de control, în baza hotărârii Comisiei Naţionale, în vederea organizării periodice a controlului privind respectarea standardelor naţionale şi a legislaţiei în domeniu de către unităţile de învăţământ preuniversitar care au primit autorizaţie de încredere sau au fost acreditate. În urma controlului efectuat comisia desemnată în acest scop întocmeşte un raport de constatare pe care îl prezintă Comisiei Naţionale. În cazul în care din raportul de constatare rezultă abateri grave în desfăşurarea activităţii de învăţământ, Comisia Naţionala propune ridicarea autorizaţiei de încredere sau a acreditării, după caz, şi intrarea în lichidare, începând cu primul an de studiu, din anul şcolar următor. Propunerea Comisiei Naţionale se înaintează de către preşedinte ministrului educaţiei şi cercetării sau inspectorului şcolar general, după caz, în vederea emiterii ordinului sau a deciziei de ridicare a autorizaţiei de încredere ori a acreditării. Elevii din unitatea de învăţământ propusă pentru lichidare pot absolvi studiile, conform legii, în aceeaşi unitate de învăţământ sau pot fi transferati la alte unităţi de învăţământ, cu respectarea prevederilor regulamentului şcolar. … (3) Comisiile judeţene desfăşoară următoarele activităţi: … a) asigura primirea, înregistrarea şi expertizarea rapoartelor de autoevaluare pentru unităţile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial, profesional (şcoli profesionale şi de ucenici) de pe raza teritorială a inspectoratului şcolar respectiv; … b) efectuează evaluarea în vederea acordării autorizaţiei de încredere şi acreditării pentru unităţile şcolare prevăzute la lit. a) şi întocmesc rapoarte de evaluare. Preşedinţii comisiilor judeţene prezintă inspectorului şcolar general rapoartele de evaluare, împreună cu propunerea de acordare sau de neacordare a autorizaţiei de încredere, respectiv a acreditării, în vederea emiterii deciziei; … c) acorda consultanţa în vederea întocmirii dosarelor de autoevaluare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar prevăzute la lit. a); … d) menţin permanent legătură cu Comisia Naţionala în vederea aplicării unitare a dispoziţiilor prezentului regulament-cadru şi a metodologiei de evaluare; … e) efectuează evaluarea periodică, din 5 în 5 ani, a unităţilor de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial, profesional (şcoli profesionale şi de ucenici); … f) propun inspectorului şcolar general, prin preşedinţii comisiilor judeţene, retragerea autorizaţiei de încredere sau a acreditării pentru unităţile de învăţământ prevăzute la lit. a) care nu respecta criteriile şi standardele naţionale de evaluare şi de acreditare. Decizia inspectorului şcolar general este validată de Comisia Naţionala; … g) organizează periodic controlul privind respectarea standardelor naţionale şi a legislaţiei în domeniu de către unităţile de învăţământ preuniversitar prevăzute la lit. a) care au primit autorizaţie de încredere sau au fost acreditate. … (4) Preşedinţii comisiilor judeţene deleagă o comisie de control. În urma controlului efectuat comisia desemnată în acest scop întocmeşte un raport de constatare. Comisia judeteana poate face recomandări unităţii de învăţământ cu privire la remedierea neregulilor sesizate, pentru care stabileşte un termen de realizare. În cazul în care din raportul de constatare rezultă abateri grave, comisia judeteana, prin preşedintele acesteia, propune inspectorului şcolar general ridicarea autorizaţiei de încredere/acreditării şi intrarea în lichidare, începând cu primul an de studiu, din anul şcolar următor, şi informează în scris Comisia Naţionala. Elevii din unitatea de învăţământ propusă pentru lichidare pot absolvi studiile, conform legii, în aceeaşi unitate de învăţământ sau pot fi transferati la alte unităţi de învăţământ, cu respectarea prevederilor regulamentului şcolar. … +
Capitolul 3Activitatea de evaluare în vederea acordării autorizaţiei de încredere +
Articolul 5(1) Persoanele fizice sau juridice interesate depun la Comisia Naţionala sau la comisiile judeţene, după caz, un dosar de autoevaluare care cuprinde documentele prevăzute în metodologia de evaluare, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, inclusiv dovada achitării taxei de evaluare. … (2) Comisia Naţionala sau comisiile judeţene, după caz, analizează, în termen de 30 zile de la înregistrarea cererii, raportul de autoevaluare şi dispun efectuarea vizitei în teren, în termen de maximum 60 de zile de la analiza raportului de autoevaluare. … (3) Comisia Naţionala sau, după caz, comisiile judeţene analizează îndeplinirea criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare prevăzute pentru nivelul de învăţământ, filiera, profilul, specializarea sau meseria respectiva, pe baza raportului de autoevaluare şi a rapoartelor de evaluare realizate de subcomisiile din subordine, şi propun acordarea sau neacordarea autorizaţiei de încredere. … (4) Autorizaţia de încredere, acordată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării pentru învăţământul liceal şi postliceal sau prin decizie a inspectorului şcolar general pentru învăţământul preşcolar, primar, gimnazial şi profesional, după caz, constituie actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar şi îi acorda acesteia dreptul de organizare şi funcţionare provizorie, începând cu primul an de studiu, din anul şcolar următor. … (5) Unităţile de învăţământ preuniversitar care au primit autorizaţie de încredere, precum şi unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate fac parte din reţeaua naţionala de învăţământ, fiind monitorizate şi controlate de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, şi de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru asigurarea calităţii procesului de învăţământ. … (6) În cazul în care persoanele fizice sau juridice interesate nu au primit autorizaţia de încredere, ele au dreptul să depună un nou dosar de autoevaluare. … (7) Desfăşurarea de activităţi de învăţământ preuniversitar fără autorizaţie de încredere se pedepseşte conform legii penale. Sesizarea organelor de urmărire penală se poate face de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării sau de inspectoratul şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, de Comisia Naţionala sau de comisia judeteana, de către orice alte autorităţi abilitate sau de către orice altă persoană fizica ori juridică ce se considera lezata în drepturile sale. … (8) Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu recunoaşte studiile elevilor şcolarizaţi în condiţiile prevăzute la alin. (7). … (9) Cadrele didactice care au desfăşurat activitate de învăţământ în condiţiile prevăzute la alin. (7) nu beneficiază, pentru perioada respectiva, de recunoaşterea vechimii în învăţământ. … +
Articolul 6(1) În perioada de funcţionare provizorie unitatea de învăţământ preuniversitar particular este obligată să respecte criteriile şi standardele naţionale de evaluare şi de acreditare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar. … (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular care au primit autorizaţia de încredere sunt monitorizate şi controlate periodic de Comisia Naţionala, respectiv de comisiile judeţene. Rezultatele controalelor se comunică unităţilor de învăţământ controlate. … +
Capitolul 4Activitatea de evaluare în vederea acreditării +
Articolul 7(1) Procedura de acreditare se declanseaza la cererea unităţii de învăţământ preuniversitar interesate, pentru fiecare nivel de învăţământ, filiera, profil, specializare sau meserie, după caz, care îndeplineşte criteriile şi standardele prevăzute de lege şi pentru care s-a primit autorizaţia de încredere. … (2) Acreditarea se solicita în termenele prevăzute la art. 107 alin. (2) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sub sancţiunea ridicării autorizaţiei de încredere. … (3) Evaluarea în vederea acreditării se realizează potrivit metodologiei de evaluare, pe baza criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare. … (4) În cazul neacreditarii unităţii de învăţământ preuniversitar cu autorizaţie de încredere, aceasta are dreptul de a depune, în termen de 6 luni, un nou raport de autoevaluare, după remedierea deficienţelor constatate de Comisia Naţionala, respectiv de comisia judeteana, şi comunicate în scris unităţii de învăţământ. … (5) În cazul în care după o noua evaluare cu rezultat negativ unităţii de învăţământ preuniversitar care beneficiază de autorizaţie de încredere nu i se acordă acreditarea, se dispune, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării sau, după caz, prin decizie a inspectorului şcolar general, validată de Comisia Naţionala, intrarea în lichidare la nivel de învăţământ, filiera, profil, specializare sau meserie, după caz, începând cu primul an de studiu, din anul şcolar următor. Elevii din unitatea de învăţământ propusă pentru lichidare pot absolvi studiile, conform legii, în aceeaşi unitate de învăţământ sau pot fi transferati la alte unităţi de învăţământ, în conformitate cu prevederile regulamentului şcolar. … (6) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi pot fi sprijinite de stat, în condiţiile legii. … (7) După acreditare unităţile de învăţământ preuniversitar particular sunt monitorizate special şi asistate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru asigurarea calităţii procesului de învăţământ. … (8) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular acreditate au dreptul de a organiza examene de absolvire numai pentru absolvenţii proprii, pentru care emit diplome şi acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. … +
Capitolul 5Activitatea de evaluare periodică +
Articolul 8(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate se supun evaluării periodice, din 5 în 5 ani. Evaluarea se realizează de Comisia Naţionala în colaborare cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, respectiv de comisiile judeţene în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti. … (2) În cazul în care anumite niveluri de învăţământ, filiere, profiluri, specializări sau meserii, după caz, ale unei unităţi de învăţământ preuniversitar acreditate primesc un raport nefavorabil, Ministerul Educaţiei şi Cercetării sau inspectoratul şcolar, după caz, avertizeaza în scris aceasta instituţie cu privire la neîndeplinirea standardelor naţionale specifice nivelului de învăţământ, filierei, profilului, specializării sau meseriei respective. După avertizare unitatea de învăţământ preuniversitar în cauza va fi monitorizata şi asistată pentru corectarea deficienţelor constatate. … (3) La expirarea unui an de la data întocmirii raportului nefavorabil, dacă pe baza unei noi evaluări rezultatul este negativ, se dispune, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, respectiv prin decizie a inspectorului şcolar general, validată de Comisia Naţionala, intrarea în lichidare la nivelul de învăţământ, filiera, profilul, specializarea sau meseria respectiva, începând cu primul an de studiu, din anul şcolar următor. Preşcolarii sau elevii din unitatea de învăţământ propusă pentru lichidare sunt transferati la alte unităţi de învăţământ preuniversitar, în conformitate cu regulamentul şcolar. … +
Articolul 9(1) Contestaţiile privind deciziile referitoare la autorizarea de încredere, respectiv la acreditare, se adresează, în termen de 30 de zile de la comunicare, inspectorului şcolar general, respectiv preşedintelui Comisiei Naţionale, după caz, sau ministrului educaţiei şi cercetării şi se soluţionează potrivit art. 5 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999. … (2) Decizia ministrului educaţiei şi cercetării este definitivă şi poate fi atacată în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 10Unităţile de învăţământ preuniversitar au obligaţia de a afişa la loc vizibil autorizaţia de încredere, respectiv acreditarea. +
Articolul 11(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar autorizate, respectiv acreditate, au obligaţia de a anunta la Comisia Naţionala, respectiv la comisia judeteana, orice schimbare a denumirii sau a sediului intervenita pe parcursul funcţionarii. … (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular autorizate, respectiv acreditate, au obligaţia de a desfăşura procesul instructiv-educativ cu respectarea curriculumului depus la Comisia Naţionala, respectiv la comisiile judeţene, la momentul solicitării de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar cu nivelul, filiera, profilul, specializarea sau meseria respectiva. … +
Articolul 12(1) Persoanele juridice pot înfiinţa filiale, conform prevederilor legale în vigoare, iar unităţile de învăţământ preuniversitar particular înfiinţate prin aceste filiale sunt considerate unităţi distincte şi se supun separat procedurii de evaluare pentru autorizarea de încredere şi/sau pentru acreditare. … (2) În cazul infiintarii de noi niveluri de învăţământ, filiere, profiluri, specializări sau meserii, după caz, se aplică procedurile de evaluare prevăzute de lege, de prezentul regulament-cadru şi de metodologia de evaluare. … +
Articolul 13(1) Autorizaţia de încredere, respectiv acreditarea, se acordă pentru forma de învăţământ de zi şi/sau seral, în conformitate cu prevederile legale. … (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular cu niveluri, filiere, profiluri, specializări sau meserii acreditate pot organiza şi forma de învăţământ cu frecventa redusă, în conformitate cu prevederile legale. … (3) Învăţământul la distanta se poate organiza numai de unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate în condiţiile legii, pentru aceleaşi niveluri, filiere, profiluri, specializări sau meserii pentru care au primit acreditarea, dacă obţin autorizaţia de încredere pentru aceasta forma de învăţământ. … +
Articolul 14Se considera desfiintata specializarea pentru care, din diferite motive, unitatea de învăţământ preuniversitar particular nu a mai şcolarizat, începând cu primul an de studiu, o perioadă minima egala cu un ciclu de şcolarizare. Reluarea activităţii la aceasta specializare presupune o noua autorizaţie de încredere. +
Articolul 15Desfiinţarea unităţii de învăţământ preuniversitar particular se face în momentul încetării totale a activităţii acesteia din diferite motive sau în cazul în care se constată că unitatea de învăţământ preuniversitar particular desfăşoară activităţi ostile statului român ori în contradictie cu legile şi cu Constituţia României. +
Articolul 16Perceperea de taxe de şcolarizare şi/sau eliberarea de acte de studii de către unităţile de învăţământ preuniversitar particular care şcolarizează în alte condiţii decât cele prevăzute de legislaţia în vigoare şi de prezentul regulament-cadru atrag răspunderea civilă sau penală, după caz, a celor vinovaţi. +
Articolul 17Ministerul Educaţiei şi Cercetării face publică reţeaua unităţilor de învăţământ preuniversitar care au primit autorizaţia de încredere sau au fost acreditate. +
Articolul 18Taxele încasate pentru desfăşurarea procedurilor de evaluare sunt destinate acoperirii cheltuielilor aferente activităţii Comisiei Naţionale şi comisiilor judeţene. Cuantumul taxelor şi modalitatea de plată a acestora sunt stabilite de Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999. +
Capitolul 6Dispoziţii finale +
Articolul 19În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament-cadru Comisia Naţionala elaborează metodologia de evaluare, care se aproba prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.––-