cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune şi metode de verificare a acestora – RT 76/767
+
Capitolul IDefiniţii şi principii de bază +
Articolul 1(1) În sensul prezentelor reglementări tehnice prin "recipient sub presiune" se înţelege orice recipient fix sau transportabil în care se poate obţine sau dezvolta o presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaz, abur sau lichid). … (2) Prezentele reglementări tehnice se aplică următoarelor categorii de recipiente sub presiune: … (a) recipiente – butelii pentru gaz din oţel fără sudura;(b) recipiente – butelii pentru gaz din oţel nealiat sudate;(c) recipiente – butelii pentru gaz din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fără sudura. +
Articolul 2Prezentele reglementări nu se aplică:(a) recipientelor sub presiune special proiectate pentru întrebuinţarea în domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;(b) recipientelor sub presiune destinate instalării în interiorul navelor maritime sau aeronavelor aeriene, sau pentru propulsia acestora;(c) conductelor şi reţelelor de conducte. +
Articolul 3(1) Cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, pentru inspecţie, testare şi unde este necesar, metodele de utilizare, pentru categoriile de recipiente sub presiune la care se referă, precum şi pentru echipamentul auxiliar, unde este cazul, sunt cuprinse în reglementări tehnice specifice. … (2) Reglementările specifice trebuie să indice pentru fiecare categorie de recipient sub presiune dacă recipientul se supune aprobării de model EEC sau verificării EEC, dacă se supune ambelor proceduri sau nu se supune nici uneia dintre acestea. … (3)Totodată aceste reglementări specifice categoriilor pot sa indice:a) în ce condiţii şi intervalul de timp în care se acordă aprobarea de model EEC, precum şi marcajele care se fixează pe recipientele sub presiune în aceste cazuri; … b) marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune; … c) condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească diferitele modele ale unui recipient aprobat, pentru a primi aceeaşi aprobare de model. … +
Articolul 4În sensul prezentelor reglementări, următorii termeni se definesc astfel:a) recipient sub presiune tip EEC – orice recipient-butelie proiectat şi fabricat astfel încât sa satisfacă cerinţele cuprinse în reglementările tehnice specifice categoriei sale; … b) reglementări specifice recipientului – reglementări tehnice specifice categoriilor de recipiente sub presiune – prevăzute la art. 1; … c) organism de inspecţie – organismul desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea categoriilor de recipiente sub presiune, prevăzute la art. 1, înaintea introducerii pe piaţa şi/sau punerii în funcţiune; … d) organism de control – Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat ISCIR-SP, structura responsabilă pentru controlul respectării prevederilor prezentului ordin. Termenii definiţi la literele a) – d) se completează cu termenii definiţi la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicată. … +
Articolul 5(1) Se admite introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune care: … a) satisfac cerinţele prezentelor reglementări tehnice şi cerinţele reglementărilor tehnice specifice recipientelor, şi … b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune tip EEC, prevăzute în anexele nr. 1.A. şi 1.B. şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobare de model EEC. … (2) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau împiedica, din motive legate de fabricare sau verificare, introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a buteliilor tip-EEC care intră în domeniul de aplicare al prezentelor reglementări tehnice şi al reglementărilor tehnice specifice recipientelor. … +
Articolul 6Sarcinile organismelor care emit certificatul de aprobare de tip EEC şi ale organismelor de inspecţie care realizează verificarea recipientelor trebuie să fie limitate la examinarile desfăşurate în conformitate cu cerinţele reglementărilor tehnice specifice relevante şi cu activităţile care le-au fost atribuite prin prezentele reglementări. +
Capitolul IIAprobarea de model EEC +
Articolul 7Atunci când într-o reglementare tehnica specifică recipientului, este prevăzută aprobarea de model EEC, aceasta se va executa:a) înainte de verificarea EEC, atunci când aceasta este cerută; … b) înainte de introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune atunci când nu este cerută verificarea EEC. … +
Articolul 8(1) La cererea oricărui producător sau a reprezentantului sau autorizat, organismul de inspecţie, în baza unui raport de inspecţie, emite un certificat pentru aprobarea de model EEC pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerinţele prevăzute în reglementările tehnice specifice recipientului. … (2) Cererea pentru obţinerea certificatului pentru aprobare de model EEC va fi înaintată unui singur organism de inspecţie, conform prevederilor pct. 1 din anexa nr. 1.A. … (3) Într-un interval de maxim 15 zile de la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC organismul de inspecţie trebuie să răspundă solicitantului: … a) dacă cererea este acceptată; … saub) dacă solicitantul trebuia sa aducă completări în scopul acceptării cererii; … sauc) dacă cererea este respinsă. … (4) După acceptarea cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC, într-un interval de maxim 90 de zile, organismul de inspecţie trebuie să efectueze verificările şi sa întocmească un raport de inspecţie, în baza căruia emite, după caz, certificatul pentru aprobare de model EEC. Dacă în timpul verificărilor organismul de inspecţie constata ca sunt necesare modificări şi/sau completări, intervalul stabilit pentru eliberarea certificatului se măreşte în mod corespunzător. … +
Articolul 9Organismul de inspecţie emite, refuza emiterea sau retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC conform prevederilor cuprinse în prezentul capitol şi la pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1.A. +
Articolul 10Dacă rezultatele examinării prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 1.A sunt satisfăcătoare, organismul de inspecţie emite un certificat pentru aprobarea de model EEC, care va fi înaintat solicitantului. Dacă aceasta aprobare se referă la un recipient care este supus verificării EEC, producătorul trebuie să aplice pe recipient marcajul aprobării prevăzut la pct. 3.1. din anexa nr. 1.A. înainte de a avea loc verificarea. +
Articolul 11Cerinţele referitoare la certificat şi la marcajul aprobării de model EEC sunt prevăzute în anexa nr. 1.A. +
Articolul 12În cazul în care pentru o categorie de recipiente sub presiune, care satisfac cerinţele unor reglementări tehnice specifice recipientului nu este prevăzută aprobarea de model EEC, a fost înaintată o solicitare pentru verificarea EEC, producătorul, pe propria răspundere, înainte de a avea loc verificarea EEC, va aplica pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special prevăzut la pct 3.2. din anexa nr. 1.A. +
Articolul 13Atunci când condiţiile din reglementările tehnice specifice recipientului, după cum este prevăzut la art. 3, încetează a mai fi respectate, organismul de inspecţie retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC. +
Articolul 14Atunci când organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune căruia i s-a acordat certificatul de aprobare de model EEC nu este conform modelului, poate acţiona după cum urmează:a) propune menţinerea aprobării de model EEC în cazul în care diferenţele constatate sunt minime sau nu au un efect fundamental asupra proiectului recipientului sau asupra metodelor de fabricare şi nu prezintă nici un pericol pentru siguranţa; stabileşte un termen pentru eliminarea diferenţelor constatate; … b) stabileşte împreună cu producătorul, măsurile necesare în procesul de fabricaţie şi termenul convenit pentru realizarea acestora dacă constata ca lotul produs nu mai corespunde cu modelul aprobat; … c) solicita retragerea aprobării de model EEC în cazul în care schimbările constatate constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau a proprietăţii, ori în situaţia în care producătorul nu s-a conformat cerinţelor de la lit. a) şi b); … d) solicita retragerea de pe piaţa şi/sau interzice introducerea pe piaţa a produselor neconforme cu modelul aprobat. … +
Articolul 15(1) Dacă organismul de control constata că nu trebuia acordat certificatul pentru aprobarea de model EEC, solicita organismului de inspecţie retragerea acestuia. … (2) Dacă Ministerul Economiei şi Comerţului este informat de un stat membru al Uniunii Europene despre existenta unei situaţii descrise la art. 13, art. 14 şi art. 15 va lua măsurile descrise în acele articole, după consultări cu statul membru respectiv. … +
Articolul 16(1) Atunci când apare o disputa cu privire la oportunitatea sau necesitatea retragerii aprobării între autoritatea competentă din România şi alt stat membru va fi informată Comisia Europeană. Vor avea loc consultări, unde este cazul, pentru a se ajunge la o soluţie. … (2) Numai organismul de inspecţie care a emis certificatul de aprobare de tip EEC poate decide retragerea sa. Ministerul Economiei şi Comerţului va informa celelalte state membre şi Comisia Europeană despre o astfel de decizie. … +
Capitolul IIIVerificarea EEC +
Articolul 17Verificarea EEC serveşte la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune este conform cerinţelor cuprinse în reglementările tehnice specifice recipientului; aceasta se atesta prin marcajul de verificare EEC. +
Articolul 18Atunci când un recipient sub presiune este supus verificării EEC, organismul de inspecţie verifica dacă:a) – recipientul sub presiune aparţine unei categorii supuse aprobării de model EEC şi, în acest caz, dacă acesta corespunde modelului aprobat şi poarta marcajul aprobării EEC; … – recipientul sub presiune aparţine unei categorii exceptate de la aprobarea de model EEC şi, în acest caz, dacă acesta satisface cerinţele din reglementările tehnice specifice recipientului;b) recipientul sub presiune satisface cerinţele prevăzute în reglementările tehnice specifice cu privire la efectuarea încercărilor şi aplicarea marcajelor şi inscriptiilor specifice. … +
Articolul 19Producătorul nu poate refuza accesul reprezentanţilor organismului de inspecţie în locurile de producţie, dacă acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor atribuite organismului respectiv. +
Articolul 20Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite celorlalte state membre şi Comisiei Europene lista organismelor de inspecţie responsabile cu inspecţiile şi orice modificare ulterioară a acesteia, specificand dacă aceste organisme sunt abilitate sa desfăşoare numai anumite inspecţii. +
Articolul 21Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie să-i retragă desemnarea organismului de inspecţie dacă descoperă ca organismul nu mai îndeplineşte criteriile din anexa nr. 1C. Ministerul Economiei şi Comerţului informează imediat Comisia Europeană şi celelalte state membre şi indica dacă desemnarea a fost retrasă în întregime sau numai în legătură cu anumite inspecţii. +
Articolul 22(1) După efectuarea verificării EEC a unui recipient sub presiune în condiţiile prevăzute la art. 18 şi la art. 19 şi în anexa nr. 1.B, organismul de inspecţie va aplica pe recipient marcajul de verificare EEC parţială sau finala, conform pct. 3 din anexa nr. 1.B. … (2) Pct. 3 din anexa nr. 1 B conţine cerinţele referitoare la forma şi caracteristicile marcajului de verificare EEC. … +
Articolul 23Dacă reglementările tehnice specifice recipientului prevăd astfel, organismul de inspecţie va emite un certificat în care să fie descrise verificările efectuate şi rezultatele lor. +
Articolul 24Când o reglementare tehnica specifică unei categorii de recipiente nu prevede verificarea EEC, producătorul, după ce a verificat ca fiecare recipient sub presiune satisface cerinţele respectivei reglementări, şi după caz, dacă este conform modelului aprobat, trebuie să aplice pe proprie răspundere:a) marcajul prevăzut la pct. 5.3. din anexa nr. 1.A, acolo unde este necesară aprobarea de model EEC, sau … b) marcajul prevăzut la pct. 5.4. din anexa nr. 1.A, atunci când nu este necesară aprobarea de model EEC. … +
Capitolul IVPrevederi comune pentru aprobarea de model EEC şi verificarea EEC +
Articolul 25Marcajele prevăzute în prezentele reglementări tehnice sau în reglementările tehnice specifice recipientelor şi echipamentelor auxiliare ale acestora trebuie să fie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil pe fiecare recipient şi echipament auxiliar al acestuia. +
Articolul 26Este interzisă aplicarea pe recipientele sub presiune şi pe echipamentele auxiliare ale acestora a marcajelor asemănătoare cu marcajul aprobării de model EEC, care pot fi confundate cu acest marcaj. +
Capitolul VClauza derogatorie +
Articolul 27În cazul în care proiectul şi metodele de fabricaţie ale unui recipient sub presiune nu corespund tuturor prevederilor reglementărilor specifice, se considera respectate prevederile art. 5 dacă recipientul sub presiune asigura un grad echivalent de securitate. +
Articolul 28Fiecare reglementare tehnica specifică recipientului trebuie să specifice prevederile de la care se admit derogări şi/sau prevederile de la care nu se admit derogări.Pentru acordarea unei derogări se procedează astfel:1. Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite documentele cuprinzând descrierea recipientului şi documentele cuprinzând cererea de derogare, inclusiv rezultatele oricăror încercări, celorlalte State Membre care dispun de o perioadă de patru luni pentru a aproba sau nu, a transmite comentarii, întrebări, cerinţe suplimentare, a solicita alte încercări, sau, dacă doresc, sa transmită problema Comitetului tehnic care asista Comisia Europeană. Copii ale acestor documente se vor transmite la Comisia Europeană. O astfel de corespondenta este confidenţială.2. Dacă la sfârşitul perioadei menţionate nici un stat membru nu a respins sau nu a cerut transmiterea problemei către Comitetul Tehnic, Ministerul Economiei şi Comerţului, după ce s-a ocupat de toate cererile transmise conform pct. 1 acorda derogarea cerută şi informează celelalte state membre şi Comisia Europeană.3. Dacă un stat membru nu a răspuns până la sfârşitul perioadei prevăzute la pct. 1 se considera ca este de acord; totuşi Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie să ceara Comisiei Europene sa confirme că nu a existat răspuns.4. Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda derogarea solicitată în condiţiile propuse de Comitetul Tehnic mai sus menţionat, dacă Comitetul decide în acest sens.5. Corespondenta menţionată mai sus se va purta în limba tarii de destinaţie sau într-o limbă acceptată de către aceasta. +
Articolul 29Pentru acordarea unei derogări se procedează astfel:(1) a) Producătorul sau reprezentantul autorizat adresează o solicitare pentru derogare organismului de inspecţie desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului; … b) solicitarea se face pe propria răspundere şi va conţine soluţii adecvate, motivate corespunzător din punct de vedere tehnic, care să nu afecteze siguranţa în funcţionare a recipientului şi sa excludă pericolul accidentelor; … c) se constituie o comisie specială din care fac parte principalii factori interesaţi (proiectant, producător, montator sau reparator, proprietar sau utilizator şi după caz, Inspecţia Muncii, unităţi de cercetare şi proiectare, unităţi de învăţământ superior de specialitate) care întocmeşte un raport, ce se înaintează organismului de inspecţie; … (2) organismul de inspecţie desemnat pe baza raportului întocmit de comisia specială, acorda derogarea solicitată; … (3) documentaţia necesară obţinerii derogarii, prevăzute la pct. (1) lit. b, se transmite organismelor de inspecţie însoţită de o copie în limba română, după caz; … +
Capitolul VI +
Articolul 30Adaptarea la progresul tehnicÎn scopul adaptării la progresul tehnic în vederea eliminării barierelor în calea comerţului cu recipiente sub presiune, Ministerul Economiei şi Comerţului va actualiza prevederile prezentului ordin, cu respectarea legislaţiei în vigoare. +
Capitolul VII +
Articolul 31Clauza de salvgardare(1) Când organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub presiune constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau proprietăţii, chiar dacă satisfac prevederile prezentelor reglementări tehnice şi ale reglementărilor tehnice specifice recipientului, poate să ia măsurile necesare de interzicere temporară de la introducerea pe piaţa a recipientelor sau sa impună condiţii speciale recipientelor în cauza. … (2) Organismul de control va informa Ministerul Economiei şi Comerţului cu privire la faptele constatate şi despre decizia luată în legătură cu acestea. … (3) Ministerul Economiei şi Comerţului va informa Comisia Europeană şi celelalte state membre menţionând motivele care au stat la baza deciziei. … +
Articolul 32Dacă Comisia Europeană hotărăşte ca sunt necesare modificări ale directivei 76/767/EEC , clauza de salvgardare rămâne în vigoare până la aprobarea acestor modificări. +
Capitolul VIIIDispoziţii speciale +
Articolul 33(1) Acest articol se aplică recipientelor din domeniul de aplicare al acestui ordin conform art. 1 atunci când nu sunt prevăzute în reglementări specifice. … (2) În acest caz se aplică următoarele reguli: … a) Organismul de control va considera ca recipientul sub presiune care a fost inspectat şi încercat de un organism de inspecţie ales în conformitate cu procedurile din anexa nr. 1 D, este conform actelor normative naţionale referitoare la proiectare. … b) Încercările şi inspecţiile trebuie să se desfăşoare în conformitate cu procedura din anexa 1 D şi folosind metodele în vigoare în România sau recunoscute ca fiind echivalente, de autoritatea competentă. … c) Încercările şi inspecţiile prevăzute mai sus sunt cele care se pot desfăşura la locul unde a fost fabricat recipientul. … (3) Organismul de control va acorda aceeaşi însemnătate rapoartelor şi certificatelor emise de organismele de inspecţie din ţara de origine a recipientului sub presiune ca şi documentelor naţionale corespunzătoare. … +
Capitolul IXDispoziţii finale +
Articolul 34Orice decizie a organismului de control sau a unui organism de inspecţie în baza acestui ordin sau a unor reglementări tehnice specifice recipientului, din care rezultă refuzul aprobării de model EEC sau refuzul de a aplica marcajul de verificare EEC, retragerea aprobării, ori interzicerea vânzării sau folosirii recipientelor sub presiune tip EEC, trebuie să indice motivele exacte care stau la baza unei astfel de decizii. Decizia va fi adusă cat mai curând posibil la cunoştinţa părţii în cauza, care în acelaşi timp va fi informată cu privire la posibilităţile de atac, conform reglementărilor în vigoare şi a perioadei de timp în care căile de atac sunt permise. +
Articolul 35(1) Ministerul Economiei şi Comerţului desemnează organismele de inspecţie, având în vedere criteriile minime specificate în Anexa 1.C. … (2) În condiţiile nerespectării criteriilor minime prevăzute în anexa nr. 1 C, Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie să retragă desemnarea organismului de inspecţie sau după caz, sa suspende ori sa limiteze desemnarea. … +
Articolul 36Anexele nr. 1.A "Aprobarea de model EEC", nr. 1.B "Verificarea EEC", nr. 1.C " Criteriile minime care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie" şi nr. 1 D "Definiţii" fac parte integrantă din prezentele reglementări tehnice. +
Anexa 1 AAPROBAREA DE MODEL EEC1. Solicitarea aprobării de model EEC1.1. Cererea şi corespondenta referitoare la aprobarea de model EEC vor fi întocmite în limba română, în conformitate cu legislaţia în vigoare în România.Documentele care se anexează la cerere se redactează sau se traduc, după caz, în limba română.1.2. Cererea trebuie să conţină următoarele informaţii:– denumirea şi sediul firmei producătoare, ale reprezentantului sau autorizat, sau a celui care transmite cererea şi locul sau locurile de fabricaţie a recipientelor;– categoria recipientului;– scopul utilizării sau utilizarile nepermise;– caracteristicile tehnice;– denumirea comercială, dacă exista, sau tipul.1.3. Cererea trebuie să fie însoţită de doua copii de pe dosarul tehnic care va cuprinde în special următoarele:1.3.1. o descriere care include:– specificăţiile materialelor, metodele de construcţie şi calculele de rezistenta ale recipientului;– orice dispozitive de siguranţă utilizate;– locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare şi pentru verificare specificate în prezentele reglementări tehnice, precum şi celelalte marcaje prevăzute în reglementările specifice recipientului;1.3.2. desenele de ansamblu şi, când este cazul, desenele de execuţie ale elementelor/reperelor importante ale proiectului;1.3.3. orice alte informaţii indicate în reglementările specifice recipientului;1.3.4. o declaraţie prin care se certifica faptul că nu s-a mai făcut nici o alta solicitare pentru aceeaşi aprobare de model EEC pentru recipient.2. Examinarea pentru aprobarea de model EEC2.1. Examinarea pentru aprobarea de model EEC va fi facuta pe baza planurilor şi, când este cazul, pe recipiente mostra.Examinarea va cuprinde:a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricaţie, execuţiei, precum şi a materialelor; … b) când este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate, a aparatelor de măsurat şi a metodelor de instalare … 3. Certificatul şi marcajul pentru aprobarea de model EEC3.1. Certificatul menţionat la art. 11 din reglementările tehnice trebuie să conţină concluziile examinării modelului şi va indica orice condiţii, conform art. 3 din reglementările tehnice, la care poate fi supusă aprobarea. Certificatul trebuie să fie însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru a identifica modelul şi, când este cazul, pentru a explica cum funcţionează.Marcajul pentru aprobarea EEC menţionat la art. 11 din reglementările tehnice va fi o litera epsilon stilizata, care conţine:– în partea superioară, numărul alocat reglementărilor tehnice specifice categoriei, în ordinea cronologică a adoptării, litera/literele majuscula/majuscule pentru identificarea statului care a acordat aprobarea de model EEC (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franţa, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România) şi anul acordării aprobării de model EEC; numărul reglementărilor specifice recipientelor la care se referă aprobarea de model EEC este atribuit de Ministerul Economiei şi Comerţului în ordinea adoptării acestora;– în partea inferioară, numărul aprobării de model EEC.Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.1.3.2. Marcajul descris la art. 12 din reglementările tehnice, reprezentat de litera epsilon inversata simetric faţă de axa verticala, conţine în partea superioară aceleaşi informaţii cerute la pct. 3.1 primul alineat şi în partea inferioară numărul de referinţa al categoriei care nu este supusă aprobării de model EEC, dacă se specifică astfel în reglementările specifice recipientului.Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.2.3.3. Marcajul menţionat la art. 4 lit. a) din reglementările tehnice este acelaşi cu marcajul pentru aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.3.3.4. Marcajul menţionat la art. 4 lit. b) din reglementările tehnice este marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.4.4. Înregistrarea certificatului pentru aprobarea de model EEC4.1. În acelaşi timp în care părţile implicate sunt notificate, copii ale certificatului aprobării de model EEC sunt transmise Comisiei Europene şi celorlalte state membre, care pot obţine şi copii ale dosarului tehnic definitiv al recipientului şi a rapoartelor examinarilor şi încercărilor la care au fost supuse.4.2. Retragerea aprobării de model EEC va fi publicată în conformitate cu procedura descrisă la 4.1.4.3. Dacă se refuza acordarea aprobării de model EEC, celelalte state membre şi Comisia Europeană trebuie informate în legătură cu un astfel de refuz.5. Marcaje referitoare la aprobarea de model EEC
Aprobare de model EEC acordată de Republica Federala Germania*1) în anul 1979, conform primei directive specifice.–––*1) Litera "D" din exemplu corespunde "Germaniei"; pentru România majusculele corespunzătoare vor fi RO.Numărul aprobării de model EEC.
Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobării de model EEC, conform primei directive specifice.Numărul de referinţa al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacă asa este indicat în directiva specifică.
Aprobare de model EEC acordată de Republica Federala Germania în anul 1979, conform primei directive specifice.Numărul aprobării de model EEC.
Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobării de model EEC, conform, primei directive specifice.Numărul de referinţa al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacă asa este indicat în directiva specifică.5.5. Reglementările specifice recipientului trebuie să cuprindă indicaţii privind locul şi dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model EEC.Dacă nu se indica altfel în reglementările tehnice specifice, literele şi numerele din fiecare marcaj trebuie să aibă cel puţin 5 mm înălţime. +
Anexa 1 BVERIFICAREA EEC1. Date generale1.1. Verificarea EEC poate fi efectuată în una sau mai multe etape.1.2. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementările tehnice specifice recipientului se procedează astfel:1.2.1. Verificarea EEC se efectuează într-o singura etapa numai pe recipientele care constituie un întreg atunci când părăsesc fabrica, adică recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare a acestora fără a fi necesar ca mai întâi să fie demontate.1.2.2. Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se efectuează în doua sau mai multe etape.1.2.3. Verificarea trebuie să asigure în special faptul ca recipientul este conform modelului aprobat sau, în cazul recipientelor exceptate de la aprobarea de model EEC, ca este conform cerinţelor indicate în respectivele reglementări tehnice specifice recipientului.2. Conţinutul verificării EEC2.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementările tehnice specifice recipientului, verificarea EEC va cuprinde:– examinarea caracteristicilor materialelor;– verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricaţie, a execuţiei şi a materialelor folosite;– o examinare interioară, care consta într-o verificare a componentelor interioare şi a sudurii;– o încercare la presiune;– verificarea oricăror dispozitive de siguranţă şi aparate de măsurat montate pe recipient;– o examinare exterioară a diferitelor părţi ale recipientului;– o încercare de performanţă atunci când aceasta este prevăzută în reglementări tehnice specifice recipientului.3. Marcajele pentru verificarea EEC3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea EEC3.1.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementările tehnice specifice recipientului, marcajele pentru verificarea EEC care sunt aplicate conform pct. 3.3 vor fi după cum urmează:3.1.1.1. marcajul pentru verificarea EEC finala va fi compus din două ştampile:3.1.1.1.1. prima ştampila consta din litera "epsilon", care conţine:– în partea superioară, majusculele care identifica statul în care se efectuează verificarea (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franţa, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România), împreună cu unul sau doua numere care identifica o sub-diviziune teritorială, când este cazul;– în partea inferioară, ştampila organismului de inspecţie împreună cu ştampila inspectorului, dacă este cazul;3.1.1.1.2. a doua ştampila consta din data verificării înscrisă într-un hexagon, descris cu precizia cerută de reglementările specifice recipientului;3.1.1.2. marcajul pentru verificarea EEC parţială va consta numai din prima ştampila*2).–––*2) Nota explicativa pentru marcajul EEC al verificării finale şi pentru marcajul EEC al verificării parţiale.Dacă un recipient nu se poate asambla la locul de fabricaţie sau dacă prin transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea trebuie efectuată după cum urmează:– verificarea recipientului la locul de fabricaţie de către un organism de certificare care, dacă recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila "e" descrisă la pct. 3.1.1.1.1., care este cunoscută ca marcajul pentru verificarea EEC parţială;– verificarea finala a recipientului la locul instalării de către un organism de certificare care, dacă recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila descrisă la pct. 3.1.1.1.2 şi care, împreună cu marcajul pentru verificarea EEC parţială, formează marcajul pentru verificarea EEC finala.3.2. Forma şi dimensiunile marcajelor3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la pct 3.1.1.1.1 şi 3.1.1.1.2 este ilustrat în figurile 1 şi 2 de mai jos.
Reglementările tehnice specifice recipientului trebuie să indice locul unde se amplaseaza şi dimensiunile marcajelor pentru verificarea EEC. Dacă nu se indica altfel în reglementările specifice, literele şi numerele fiecărui marcaj trebuie să aibă cel puţin 5 mm înălţime.3.2.2. Organismele de inspecţie desemnate în România schimba, pe bază de reciprocitate, copii ale desenelor marcajelor de verificare EEC.3.3. Aplicarea marcajelor3.3.1. Marcajul pentru verificarea EEC finala va fi aplicat în poziţia cerută pe recipient, când acesta a fost verificat final şi s-a constatat ca este conform cerinţelor EEC.3.3.2. Când verificarea se efectuează în mai mult de o faza, marcajul pentru verificarea EEC parţială va fi aplicat la locul de fabricaţie pe recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerinţelor EEC în acea faza a procedurii de verificare şi în locul special indicat pentru poansonare sau în orice alt loc indicat în reglementările tehnice specifice recipientului. +
Anexa 1 CCRITERIILE MINIME care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie1. Organismul de inspecţie, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea încercărilor de verificare trebuie să fie alţii decât proiectantul, producătorul, furnizorul sau instalatorul recipientelor sau instalaţiilor pe care aceştia le inspecteaza şi alţii decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea, reprezentarea sau întreţinerea acestor recipiente sau instalaţii şi nici nu vor reprezenta părţile angajate în aceste activităţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producător şi organismul de inspecţie.2. Organismul de inspecţie şi personalul acestuia trebuie să execute încercările de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională şi competenţa tehnica şi trebuie să fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificării şi care ar putea influenţa decizia acestora sau rezultatele verificărilor.3. Organismul de inspecţie trebuie să aibă la dispoziţie personalul necesar şi sa dispună de dotările necesare care să îi permită îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie să aibă acces la echipamentul necesar pentru verificări speciale.4. Personalul organismului de inspecţie trebuie să aibă:– o pregătire temeinica tehnica şi profesională;– cunoştinţe satisfăcătoare ale cerinţelor încercărilor care trebuie executate şi experienta adecvată pentru aceste încercări;– abilitatea de a emite certificate, înregistrări şi rapoarte cerute pentru certificarea realizării încercărilor.5. Trebuie garantată imparţialitatea personalului de inspecţie. Remunerarea personalului nu trebuie să fie dependenta de numărul de încercări executate şi nici de rezultatul acestora.6. Organismul de inspecţie trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă dacă răspunderea pentru încercări nu revine statului prin lege.7. Personalul de inspecţie este obligat sa păstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor acestuia care decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau ale altor reglementări, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Economiei şi Comerţului în calitate de autoritate de stat în domeniu. +
Anexa 1 DDefiniţiiŢara de provenienţă: Statul membru unde a fost fabricat recipientul.Ţara beneficiara: Statul membru în care se importa un recipient sub presiune, sau în care se comercializează şi/sau se pune în funcţiune.Administraţie de provenienţă: Autoritatea adminstrativa competenţa din ţara de provenienţă.Administraţia beneficiara: Autoritatea adminstrativa competenţa din ţara beneficiarului, respectiv organismul de control.Procedura1. În cazul în care un producător doreşte sa exporte unul sau mai multe recipiente din acelaşi model, producătorul sau reprezentantul sau autorizat, va inainta o solicitare scrisă, direct sau prin importator în ţara beneficiara la administraţia beneficiara, citând art. 33 şi solicitând să se desfăşoare încercări de verificare în conformitate cu metodele din ţara beneficiara de un organism de inspecţie, altul decât cel din ţara beneficiara.În solicitare, beneficiarul sau reprezentantul sau autorizat va indica organismul de inspecţie pe care l-a ales. Alegerea se va face din lista transmisă de ţara de origine în baza art. 20. Totuşi, prin excepţie de la aceasta procedura, dacă recipientul a fost fabricat special la comanda într-un număr foarte mic sau recipiente proiectate pentru o instalatie complexa fabricata în conformitate cu informaţiile şi specificăţiile furnizate de client sau un birou de consultanţa numit de acesta, un organism de inspecţie din statul membru de provenienţă este ales de client, chiar dacă este sau nu inclus în lista la care se referă art. 20, cu condiţia ca aceasta alegere să fie aprobată de adminstratia beneficiara.Administraţia beneficiara va informa administraţia de provenienţă asupra deciziei adoptată în acesta chestiune.Numele clientului sau importatorului, dacă este cunoscut, trebuie indicat în cerere.Solicitarea scrisă va fi însoţită de un dosar care va conţine: desene şi calcule referitoare la recipientele sub presiune sau tipul lor; specificăţiile de materiale; informaţii asupra proceselor de fabricaţie implicate şi detalii ale metodelor de verificare în timpul execuţiei, împreună cu orice alte informaţii pe care producătorul sau reprezentantul sau autorizat considera ca pot ajuta administraţia beneficiarului sa adopte decizia pentru un recipient sub presiune sau un recipient din acelaşi tip, în conformitate cu planurile, satisfac cerinţele aprobate pentru recipiente sub presiune în ţara beneficiara.Documentele vor fi înaintate în 4 exemplare în limba română sau în orice alta limba acceptată de comun acord cu organismul de control.2. Procedura acceptării2.1. Administraţia beneficiara anunta primirea dosarului imediat.2.2. Dacă administraţia beneficiara constata ca dosarul primit conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de trei luni de la data primirii dosarului pentru a desfăşura o examinare independenta a documentelor din dosar.2.3. Dacă administraţia beneficiara constata ca dosarul primit nu conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de o luna de la data primirii dosarului informează solicitantul cu privire la materialele care mai trebuie transmise. După completarea dosarului se va proceda ca la pct. 2.2.2.4. În urma examinării dosarului pot rezultă situaţiile următoare:2.4.1. Dacă recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante şi satisfac cerinţele cuprinse în reglementările tehnice din ţara beneficiara, sau ar putea fi acceptate dacă este posibila acordarea unei derogări de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va informa corespunzător solicitantul în perioada prevăzută la 2.2.Dacă recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model nu sunt în domeniul de aplicare al reglementărilor tehnice din ţara beneficiara, administraţia beneficiara poate cere ca reglementările care guvernează recipientele sub presiune în ţara de provenienţă să fie conformă.2.4.2. Dacă în urma examinării recipientul sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model care au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante, dar nu satisfac cerinţele reglementărilor tehnice pentru vase sub presiune în ţara beneficiara şi cărora nu li se poate acorda o derogare de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va notifica în consecinţa solicitantul în perioada prevăzută la 2.2, indicând în mod obligatoriu prevederile care nu au fost îndeplinite, care prevederi trebuie respectate pentru ca recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model să fie acceptate. De asemenea, administraţia beneficiara va informa solicitantul cu privire la cerinţele pentru fabricaţie, precum şi cu privire la verificările, încercările şi inspecţiile prevăzute de legislaţia pentru recipiente sub presiune în vigoare în ţara beneficiara.Dacă solicitantul este pregătit sa modifice proiectul, procesul de fabricaţie şi/sau metodele de verificare ale recipientului sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model, în asa fel încât sa satisfacă condiţiile cerute, acesta va modifica dosarul corespunzător. La primirea dosarului modificat, va fi urmată procedura prevăzută la 2.2, dar perioada pentru examinare va fi redusă la doua luni.2.4.3. Criteriile folosite de administraţia beneficiara pentru acordarea sau refuzul derogarii prevăzută la 2.4.1 şi 2.4.2 va fi asemănătoare cu cea aplicată pentru producătorii stabiliţi în ţara beneficiara.2.5. Taxele cuvenite pentru examinarea dosarului, precum şi pentru alte lucrări legate de completarea şi/sau modificarea acestuia, vor fi conforme cu legislaţia în vigoare.3. Organismul de inspecţie ales în conformitate cu pct. 1 va desfăşura operaţiile cerute de administraţia beneficiara.4. După efectuarea controalelor, încercărilor şi verificărilor cerute de administraţia beneficiara şi stabilirea ca rezultatele sunt satisfăcătoare, organismul de inspecţie trebuie să emita către producător sau reprezentantul sau şi către administraţia beneficiara rapoarte asupra controalelor, încercărilor şi verificărilor şi certificate care să confirme ca metodele de control, încercare, şi verificare şi rezultatele obţinute sunt conforme cu cerinţele din ţara beneficiara.Dacă rezultatele verificărilor nu sunt satisfăcătoare, organismul de inspecţie va informa solicitantul şi administraţia beneficiara.Aceste documente trebuie redactate în limba tarii beneficiare sau în alta limba pe care aceasta o accepta.5. Taxele pentru desfăşurarea acestor verificări şi încercări vor fi în conformitate cu regulile organismului de inspecţie.6. Toate planurile şi documentele înaintate la administraţia beneficiara au caracter confidenţial.––-