privind omologarea vehiculelor rutiere şi eliberarea cartii de identitate a acestora, în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România – RNTR 7
+
Capitolul 1Obiectul şi domeniul de aplicare. Abrevieri şi definitii1.1. Prezentele reglementari cuprind norme care se referă la:a) metodologia de acordare a omologării de tip cu valabilitate naţionala a vehiculelor rutiere, în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România; … b) metodologia de acordare a omologării de tip cu valabilitate internationala, în conformitate cu Regulamentele internationale O.N.U.-E.C.E., anexa la Acordul privind adoptarea de condiţii uniforme de omologare şi recunoasterea reciproca a omologării echipamentelor şi pieselor vehiculelor cu motor, incheiat la Geneva la 20 martie 1958, la care România a aderat prin Decretul nr. 371/1976, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 93 din 4 noiembrie 1976, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Acordul de la Geneva; … c) metodologia de acordare a omologării individuale pentru vehiculele rutiere, noi sau uzate; … d) metodologiile pentru efectuarea operaţiunilor de certificare a autenticităţii şi de verificare tehnica a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau reinmatricularii. … 1.2. În cuprinsul prezentelor reglementari se vor folosi urmatoarele abrevieri şi definitii:● Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" – R.A.R.;● Cartea de identitate a vehiculului – C.I.V.;● Certificatul de omologare de tip pentru circulatia pe drumurile publice – Certificatul de omologare de tip;● Comisia Economica pentru Europa de pe lângă Organizaţia Natiunilor Unite – O.N.U.-E.C.E.;● Reglementari privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere, înmatriculate, în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protectia mediului şi folosinţă conform destinatiei, prin inspecţia tehnica periodica, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 bis din 3 august 1998 – RNTR 1;● Reglementari privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le indeplineasca vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999 – RNTR 2;● Reglementari privind omologarea în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 592/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 şi nr. 220 bis din 19 mai 1999 – RNTR 3;– familie de vehicule – un grup de vehicule de aceeasi marca şi tip, derivate dintr-o platforma tehnica de baza, având caracteristici generale apropiate. Familia de vehicule poate prezenta diferite tipuri de motorizare şi/sau transmisie, precum şi diferite categorii de caroserie;– numar de identificare a unui vehicul (VIN) – combinaţie structurala de caractere atribuite unui vehicul de constructorul sau în vederea identificarii (SR ISO 3779:1996);– chemarea vehiculelor – notificarea deţinătorilor vehiculelor în vederea prezentarii acestora pentru remedierea, pe cheltuiala constructorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, a neconformitatilor sistematice şi majore constatate la vehiculele livrate, ulterior eliberarii certificatului de omologare de tip şi care afectează grav siguranţa rutiera şi protectia mediului. +
Capitolul 2Metodologia de acordare a omologării de tip cu valabilitate naţionala pentru vehiculele rutiere, în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România2.1. Omologarea de tip cu valabilitate naţionala a vehiculelor rutiere reprezinta autorizarea de comercializare în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România, acordată vehiculelor rutiere noi, construite în tara sau importate, în serie mai mare de 10 bucăţi de acelasi tip, pe an.2.2. Omologarea de tip se acordă numai persoanelor juridice care au sediul în România, în calitate de constructor sau de reprezentant autorizat al acestuia.2.3. Dacă o altă persoană juridica cu sediul în România, autorizata ca reprezentant legal al aceluiasi constructor de vehicule, pentru acelasi tip de vehicul, importa într-un an mai mult de 10 bucăţi de acest tip, ea poate, de comun acord cu firma detinatoare a omologării, sa primeasca C.I.V. În cazul în care solicitantul nu a obţinut acordul firmei detinatoare a omologării, acesta poate solicita şi poate obtine o extindere a omologării tipului respectiv de vehicul din partea R.A.R.2.4. Omologarea de tip a vehiculelor rutiere se acordă de R.A.R. dacă se constata, prin verificări efectuate pe baza prescriptiilor tehnice în vigoare în România, conformitatea vehiculelor rutiere cu normele privind siguranţa circulaţiei, protectia mediului şi a folosinţei conform destinatiei. Aceste norme sunt cele prevăzute în RNTR 2, în vigoare la data prezentarii vehiculelor la omologare.2.5. Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice se acordă în condiţiile pct. 2.2, pe baza dosarului produsului întocmit de solicitantul omologării şi a verificărilor efectuate pentru certificarea conformitatii vehiculelor rutiere cu reglementarile tehnice şi legislatia naţionala. Conţinutul dosarului produsului şi lista cuprinzand verificările necesare se stabilesc de R.A.R. prin proceduri specifice interne, în conformitate cu activităţile definite prin Ghidul ISO-2, ţinând seama de procedurile similare adoptate de celelalte tari europene, în special de cele din Uniunea Europeana.2.6. În cazul solicitarii de omologare a unei familii de vehicule dosarul produsului trebuie să cumuleze toate caracteristicile tehnice ale vehiculelor familiei respective, din care să reiasă clar diferentele dintre acestea în ceea ce priveste datele ce se inscriu în C.I.V. În vederea certificării conformitatii, R.A.R. va stabili unul sau mai multe vehicule reprezentative ce vor fi prezentate la verificări şi va acorda numere de omologare pentru fiecare tip de vehicul al familiei ale cărui caracteristici tehnice, care sunt inscrise în C.I.V., difera.2.7. Documentul care atesta acordarea omologării de tip cu valabilitate naţionala este Certificatul de omologare de tip eliberat de R.A.R. Pe baza Certificatului de omologare de tip şi în urma unei comenzi oficiale transmise de solicitant R.A.R. emite către acesta C.I.V. Acest document se completeaza de către solicitant cu toate datele de identificare ale vehiculului (numar de identificare – VIN, an de fabricatie, serie motor, culoare), incluzând atestarea conformitatii cu caracteristicile tehnice cuprinse în Certificatul de omologare de tip, şi se elibereaza pentru toate vehiculele comercializate, conforme cu tipul omologat, către clientii săi.Detinatorii omologării de tip au dreptul sa completeze şi sa elibereze C.I.V. numai pentru vehiculele livrate de acestia.2.8. Certificatul de omologare de tip are valabilitate nelimitata, cu excepţia omologarilor de tip acordate pe bază de derogare. Certificatul de omologare de tip îşi pierde valabilitatea în cazul în care s-au modificat caracteristicile tehnice ale vehiculelor comercializate în baza acestuia sau în situaţia în care au aparut modificari ale prevederilor reglementarilor tehnice RNTR 2, care au stat la baza omologării de tip, prin care se prevad noi condiţii tehnice, care afectează în mod semnificativ siguranţa circulaţiei şi protectia mediului şi care necesita eliberarea unor noi cărţi de identitate.2.9. Verificările efectuate în vederea certificării conformitatii vehiculelor cu normele tehnice privind siguranţa circulaţiei, protectia mediului şi folosinţă conform destinatiei constau intr-o inspecţie definita conform SR EN 45004:1997, având ca baza documentele normative cerute prin dosarul produsului şi prin RNTR 2 şi incluzând masuratorile necesare pentru evidentierea datelor tehnice ce se inscriu în C.I.V. şi în Certificatul de omologare de tip. Beneficiarul omologării poate solicita acordarea unui numar limitat de C.I.V., anterior obtinerii omologării de tip. Acestea vor putea fi eliberate după maximum 5 zile lucratoare de la data prezentarii vehiculului la R.A.R., timp necesar pentru finalizarea verificărilor de conformitate în vederea completarii datelor inscrise în C.I.V.Dacă în urma inspecţiei se constata neconformitati ale tipului de vehicul cu documentele normative, se vor efectua masuratori suplimentare pentru atestarea încadrării caracteristicilor vehiculului în cerinţele RNTR 2. În cazul în care neconformitatile constatate sunt remediate de beneficiarul omologării, pentru a se putea obtine Certificatul de omologare de tip, beneficiarul omologării va fi obligat sa rezolve totodata şi neconformitatile constatate la vehiculele pentru care a obţinut un numar limitat de C.I.V. În acest caz beneficiarul omologării trebuie să prezinte la R.A.R. documentele care să ateste chemarea vehiculelor de la clienti pentru remedierile impuse, în vederea eliberarii în continuare a altor C.I.V.2.10. Extinderea omologării de tip pentru circulatia pe drumurile publice se poate acorda în urmatoarele situaţii:a) vehiculul este o varianta constructiva a unui tip de vehicul care a obţinut de la R.A.R. omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice; … b) fabricatia de serie este transferata de producătorul care a obţinut initial omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice unui alt producător; … c) vehiculele sunt importate în serie de alte societăţi comerciale decat cele care au solicitat initial eliberarea Certificatului de omologare de tip, dacă se notifica în scris de către constructorul vehiculelor schimbarea sau marirea numarului reprezentantilor săi autorizati în România. … În toate cazurile de solicitare a extinderii omologării de tip vehiculele trebuie să corespunda RNTR 2 în vigoare la data prezentarii la omologare a vehiculului pentru care se cere extinderea.2.11. R.A.R. poate refuza acordarea omologării de tip pentru circulatia pe drumurile publice, dacă se constată că producătorul nu are stabilite condiţiile pentru asigurarea repetabilitatii în producţia de serie a caracteristicilor şi a performantelor vehiculului prezentat la omologare.2.12. În cazul în care la controlul efectuat la constructorul vehiculului sau la vânzător, în baza prevederilor legale în vigoare, se constata neconformitatea cu tipul omologat, R.A.R. poate dispune anularea Certificatului de omologare de tip şi retragerea omologării. +
Capitolul 3Metodologia de acordare a omologării de tip cu valabilitate internationala3.1. Omologarile cu valabilitate internationala se acordă în conformitate cu Regulamentele internationale O.N.U.- E.C.E., anexa la Acordul de la Geneva.3.2. În vederea eliberarii certificatelor de omologare cu valabilitate internationala a vehiculelor rutiere şi a componentelor acestora, în conformitate cu Acordul de la Geneva, Guvernul României a desemnat Ministerul Transporturilor (19/A) şi R.A.R. (19/B) ca Departament administrativ, şi, respectiv, Serviciu tehnic, insarcinate cu aplicarea prevederilor acordului mai sus mentionat. Prin delegare R.A.R. poate desemna alte servicii tehnice.Lista cuprinzand serviciile tehnice notificate, precum şi regulamentele internationale pentru care acestea pot elibera, pe bază de delegare, rapoarte de încercări se găseşte în editia în vigoare a documentului TRANS/WP.29/343 a Consiliului Economic şi Social al Organizaţiei Natiunilor Unite, document ce se modifica în functie de evolutia Acordului de la Geneva.3.3. R.A.R. atesta corectitudinea şi obiectivitatea rapoartelor de încercări pe baza cărora se elibereaza certificatele de omologare internationala.3.4. R.A.R. tine evidenta certificatelor de omologare internationala eliberate în România şi a celor primite de la autorităţile administrative ale celorlalte tari care sunt parte la Acordul de la Geneva.3.5. Pentru eliberarea certificatelor de omologare cu valabilitate internationala producătorii de vehicule rutiere sau de componente pentru vehicule rutiere adreseaza cererea însoţită de documentele precizate în fiecare regulament la R.A.R. Documentele respective trebuie să poarte antetul producătorului şi să fie redactate în limba română şi în limba franceza sau engleza.3.6. După primirea cererii de eliberare a Certificatului de omologare cu valabilitate internationala şi în urma analizei documentelor R.A.R. stabileste dacă efectueaza încercările în laboratoarele proprii sau deleaga unul dintre serviciile tehnice mentionale la pct. 3.2.3.7. Serviciul tehnic delegat conform pct. 3.2 va comunică data la care se vor efectua încercările, în vederea participării unui reprezentant al R.A.R., care să asiste la efectuarea incercarilor şi care să confirme decizia sa serviciului tehnic respectiv.3.8. În ceea ce priveste conformitatea productiei, R.A.R., prin structurile sale specializate, va verifica, pe parcursul procesului de omologare, existenta la fabricant a dispoziţiilor adecvate şi a programelor de inspecţie documentate privind verificarea conformitatii vehiculelor, echipamentelor sau componentelor produse cu Certificatul de omologare cu valabilitate internationala. R.A.R. va conveni împreună cu fabricantul ca pentru fiecare omologare să se efectueze, la intervale specificate, încercări sau controale conexe, pentru a verifica dacă producţia rămâne conforma cu tipul omologat, incluzând, unde este cazul, încercările specificate în regulamentul respectiv.3.9. Pe baza rapoartelor de încercări şi a auditului efectuat de structurile specializate ale R.A.R., acesta redacteaza Comunicarea privind acordarea/extinderea/refuzul/retragerea omologării sau oprirea definitivă a productiei, îi acorda numărul de ordine şi o prezinta spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.3.10. După semnare un exemplar al comunicarii se transmite solicitantului omologării, prin R.A.R., un exemplar se arhiveaza de către R.A.R. şi cate un exemplar se transmite autorităţilor administrative din tarile care sunt parte la regulamentul respectiv, prin Directia generală de relatii internationale din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. +
Capitolul 4Metodologia de acordare a omologării individuale pentru vehiculele rutiere noi sau uzate4.1. Omologarea individuala reprezinta autorizarea de admitere în circulatie pe drumurile publice din România, acordată vehiculelor rutiere care au fost anterior înmatriculate în alte tari, celor noi, construite în tara sau importate în serie de cel mult 10 bucăţi de acelasi tip pe an, precum şi celor construite din piese detasate.Omologarea individuala se acordă şi în cazul vehiculelor rutiere pentru care a fost schimbata categoria sau subcategoria de folosinţă, celor cărora li s-a inlocuit motorul prevăzut de constructor cu unul din afara gamei de motorizare, precum şi vehiculelor cărora li s-a inlocuit caroseria şi/sau sasiul, chiar dacă acestea sunt sau au fost înmatriculate în România.4.2. Vehiculele noi introduse în tara de una şi aceeasi persoana fizica sau juridica pot fi supuse procedurii de omologare individuala, dacă numărul acestora nu depăşeşte 10 bucăţi de acelasi tip pe an, chiar dacă în anul respectiv au fost aduse peste 10 vehicule de acelasi tip de alte persoane fizice sau juridice.4.3. Omologarea individuala a vehiculelor rutiere se acordă de către R.A.R. numai după verificările efectuate conform prevederilor reglementarilor şi normelor tehnice în transporturile rutiere (RNTR), în vigoare la data prezentarii vehiculului la omologare, ca urmare a validarii rezultatelor acestor verificări, conform cărora vehiculele respective indeplinesc condiţiile tehnice în vederea admiterii în circulatie în România.4.4. Verificarea indeplinirii condiţiilor în vederea admiterii în circulatie cuprinde operaţiunile de identificare şi de verificare a conformitatii vehiculului cu configuratia codificata în numărul de identificare şi cu datele din documentele insotitoare ale vehiculului şi din baza de date a R.A.R., precum şi operaţiunile de control pe liniile de diagnosticare.În cazul vehiculelor inceput de serie, neomologate de tip, în cazul vehiculelor realizate din piese detasate sau cu modificari ale tipului de baza, precum şi în cazul schimbarii de categorie, verificarea indeplinirii condiţiilor în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România include un program de încercări de conformitate privind securitatea rutiera şi protectia mediului.4.5. Pentru vehiculele rutiere, cu excepţia celor noi, prezentate la omologarea individuala, verificarea indeplinirii condiţiilor în vederea admiterii în circulatie include şi operaţiunea de certificare a autenticităţii, în conformitate cu prevederile pct. 5.1.1 şi 5.1.2.Operaţiunea de certificare a autenticităţii se va introduce etapizat, începând cu autovehiculele cu masa maxima autorizata de până la 3,5 t.4.6. Omologarea individuala se acordă deţinătorului vehiculului, persoana fizica sau juridica, sau persoanei imputernicite legal de acesta sa îl reprezinte.4.7. Documentul care atesta acordarea omologării individuale este C.I.V, document care se elibereaza de R.A.R şi care este completat şi luat în evidenta conform legislaţiei în vigoare. +
Capitolul 5Metodologiile pentru efectuarea operaţiunilor de certificare a autenticităţii şi de verificare tehnica a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau reinmatricularii5.1. Metodologie pentru efectuarea operaţiunii de certificare a autenticităţii vehiculelor rutiere5.1.1. Certificarea autenticităţii unui vehicul rutier reprezinta atestarea de către R.A.R. a faptului ca vehiculul respectiv, inclusiv principalele sale elemente de identificare, sunt originale şi/sau nu au fost supuse unor modificari neautorizate.5.1.2. Certificarea autenticităţii se face cu aparatura specifică, în vederea depistarii falsificarii seriilor de identificare, a controlului unor insemne de identificare specifice ale fabricantului şi a verificării altor date ale fabricantului care permit stabilirea exacta a conformitatii vehiculului şi a componentelor acestuia cu cele originale.5.1.3. Certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau reinmatricularii se atesta prin Certificatul de autenticitate emis de R.A.R.5.1.4. La reinmatricularea vehiculelor rutiere Certificatul de autenticitate se elibereaza ultimului detinator mentionat în C.I.V.Până la data de 30 iunie 2002 Certificatul de autenticitate se elibereaza optional, la cererea deţinătorilor.5.1.5. Termenul de valabilitate a Certificatului de autenticitate este de 30 de zile de la data eliberarii.5.1.6. Solicitantul Certificatului de autenticitate, care se considera vatamat în drepturi prin eliberarea unui astfel de certificat necorespunzator sau prin anularea acestuia, se poate adresa instanţelor judecătorești competente, în condiţiile legii.5.2. Metodologie pentru efectuarea operaţiunii de verificare tehnica a vehiculelor rutiere, în vederea înmatriculării sau reinmatricularii5.2.1. Verificarea tehnica a unui vehicul rutier, în vederea înmatriculării/reinmatricularii, consta în:a) operaţiunea de verificare a conformitatii vehiculului cu datele din documentele acestuia (certificatul de inmatriculare, C.I.V. etc.), precum şi conformitatea datelor privind marca şi tipul vehiculului respectiv cu cele din cataloagele de specialitate şi din banca de date a R.A.R.; … b) operaţiunile de verificare pe liniile de diagnosticare, conform prevederilor cuprinse în reglementarile RNTR 1, în vigoare, corelate cu verificarea conformitatii componentelor principale ale vehiculului cu numărul de identificare a acestuia. … 5.2.2. Verificarea tehnica a unui vehicul rutier, în vederea înmatriculării/reinmatricularii, se finalizează prin eliberarea şi/sau completarea anexei la certificatul de inmatriculare. +
Capitolul 6Dispozitii finale6.1. Preluarea în legislatia română a prevederilor Directivelor Uniunii Europene de modificare a Directivelor de baza privind construcţia şi omologarea vehiculelor şi/sau a subansamblurilor acestora se face cronologic, în ordinea numerelor atribuite acestora.6.2. Aplicarea ultimei modificari a directivei de baza, stabilita în legislatia naţionala la un moment dat, impune respectarea tuturor acelor directive anterioare, aplicabile omologării pentru circulatie în situaţia respectiva, cu excepţia cazului în care reglementarile naţionale prevad derogari explicite.6.3. În cazuri justificate şi pentru loturi limitate de vehicule rutiere, la care se constată că nu sunt indeplinite în totalitate prevederile RNTR 2, iar influentele neconformitatilor respective asupra sigurantei circulaţiei şi protectiei mediului sau folosinţei conform destinatiei sunt apreciate ca fiind nesemnificative, solicitantul omologării pentru circulatie poate cere acordarea unei derogari.Derogarile de la cerinţele RNTR 2 se acordă numai de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, ca urmare a unei solicitări motivate.6.4. Până la notificarea modificarii denumirii autorităţii administrative române şi publicarea acestei modificari în documentul TRANS/WP. 29/343 al O.N.U-E.C.E, în comunicarile privind omologarea de tip a unor vehicule sau componente, în conformitate cu prevederile unui anumit regulament O.N.U-E.C.E, pe care Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei le transmite conform prevederilor Acordului de la Geneva tuturor tarilor care aplica respectivul regulament, se va introduce o nota de subsol cu urmatorul continut:"Vechea denumire a Autorităţii administrative este Ministerul Transporturilor".–––––