REGLEMENTĂRI AERONAUTICE CIVILE ROMÂNE din 2 septembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 16 septembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1261 30/11/2007
ActulCOMPLETAT DEORDIN 2374 08/12/2006
ActulMODIFICAT DEORDIN 2374 08/12/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1261 30/11/2007
ActulCOMPLETAT DEORDIN 2374 08/12/2006
ActulMODIFICAT DEORDIN 2374 08/12/2006
ActulREFERIT DEORDIN 1422 17/08/2005
ActulREFERIT DEORDIN 1059 02/06/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 193 02/09/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 193 02/09/2003

referitoare la protecţia mediului/RACR-PM, editia 2/2003



    DEFINIŢII ŞI ABREVIERI    1. Definiţii:    – anexa nr. 16 la Convenţie – anexa nr. 16 la Convenţia privind aviaţia                                   civilă internationala, semnată la                                   Chicago la 7 decembrie 1944;    – Autoritate – Autoritatea Aeronautica Civilă Română – RA,                                   organism de specialitate care funcţionează                                   sub autoritatea Ministerului                                   Transporturilor, Construcţiilor şi                                   Turismului în domeniul aviaţiei civile din                                   România, care, potrivit obiectului de                                   activitate, asigura punerea în aplicare a                                   prevederilor reglementărilor aeronautice                                   civile române (RACR);    – cap. 2 şi cap. 3 – standardele acustice după cum acestea sunt                                   definite în vol. I partea a II-a cap. 2,                                   respectiv cap. 3 din anexa nr. 16 la                                   Convenţia privind aviaţia civilă                                   internationala, editia a 3-a (iulie 1993);    – certificat acustic – document emis de o autoritate competentă                                   care atesta conformarea cu standardele de                                   certificare acustica aplicabile;    – certificat acustic – document emis de o autoritate competentă      individual care atesta conformarea aeronavei în cauza                                   cu un standard de certificare acustica;    – derogări acordate de – derogări acordate de AACR în baza      Autoritate prevederilor Normelor tehnice de                                   navigabilitate, partea a 4-a;    – înmatricularea unui avion – acţiunea oficială prin care se stabileşte                                   naţionalitatea unui avion prin introducerea                                   acestuia în Registrul unic sau în registrul                                   unei terţe tari;    – licenta de operare – o autorizaţie acordată unei întreprinderi                                   care îi permite acesteia să efectueze                                   servicii de transport aerian de pasageri,                                   posta şi/sau mărfuri în baza unei plati                                   şi/sau contract de închiriere;    – Ministerul Transporturilor, – organ de specialitate al administraţiei     Construcţiilor şi Turismului publice centrale care îndeplineşte                                    funcţia de autoritate de stat în domeniul                                    aviaţiei civile din România;    – operare de natura – zboruri ale sefilor de state şi de guverne,      excepţionala misiuni umanitare, zboruri de încercare şi                                   alte asemenea zboruri;    – Registrul unic – Registrul unic de înmatriculare a                                   aeronavelor civile din România, ţinut de                                   Ministerul Transporturilor, Construcţiilor                                   şi Turismului prin AACR;    – restrictii operationale – restrictii privind greutatea impuse                                   avionului şi/sau limitări operationale                                   la indemana pilotului ori a operatorului,                                   cum ar fi configuraţia redusă a flapsurilor;    – stat de înmatriculare – statul care a eliberat certificatul de                                   înmatriculare al aeronavei;    – totalul flotei de avioane – flota aeriană totală formată din totalitatea      civile subsonice cu avioanelor civile subsonice cu reactie,      reactie aflată la dispoziţia unui transportator                                   aerian, în proprietate sau în baza unui                                   contract de leasing pentru o perioadă                                   de minimum un an;    – transportator aerian – orice întreprindere de transport aerian                                   care deţine o licenta de operare valabilă.    2. Abrevieri:    – AACR – Autoritatea Aeronautica Civilă Română;    – ECAC – European Civil Aviation Conference                                   (Conferinţa Aviaţiei Civile Europene)*)    – OACI – Organisation de l'Aviation Civile                                   Internaţionale (Organizaţia Aviaţiei                                   Civile Internaţionale)    – UE – Uniunea Europeană–––––Notă *) Statele membre ECAC la 1 august 2003: Albania, Armenia, Austria, Azerbaidjan, Belgia, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Cipru, Croatia, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Marea Britanie, Moldova, Monaco, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Republica Slovaca, România, Serbia şi Muntenegru, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia, Ungaria. + 
Secţiunea 1Restrictii pentru limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile subsoniceAplicabilitateRACR-PM 1.001Prevederile prezentei secţiuni sunt aplicabile avioanelor civile subsonice.BazaRACR-PM 1.005Prevederile prezentei secţiuni sunt conforme cu:a) Directiva 80/51/EEC a Consiliului Comunităţilor Europene din 20 decembrie 1979 referitoare la limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele subsonice; şib) Directiva 83/206/EEC a Consiliului Comunităţilor Europene din 21 aprilie 1983 privind amendarea Directivei 80/51/EEC.RestrictiiRACR-PM 1.010Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, avioanele civile subsonice cu reactie sau cu elice, înmatriculate în Registrul unic, care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute în vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, vor putea opera pe teritoriul României numai dacă poseda un certificat acustic individual ori un document echivalent, emis sau acceptat de către Autoritate, care atesta conformarea cu cerinţe cel puţin egale cu standardele aplicabile specificate în partea a II-a cap. 2, 3, 5, 6 sau 10 din vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie.RACR-PM 1.015Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, avioanele civile subsonice cu reactie sau cu elice, înmatriculate în alte state şi care se încadrează în una dintre categoriile prevăzute în vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, vor putea opera pe teritoriul României numai dacă poseda un certificat acustic individual ori un document echivalent, emis sau, după caz, acceptat de către Autoritate, care atesta conformarea cu cerinţe cel puţin egale cu standardele aplicabile specificate în partea a II-a cap. 2, 3, 5, 6 sau 10 din vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie.RACR-PM 1.020Documentele care atesta certificarea acustica în sensul definit de prezenta reglementare pot avea forma unui certificat acustic distinct sau al unei declaraţii corespunzătoare, cuprinsă într-un alt document aprobat de Autoritate – aflat la bordul avionului şi care cuprinde cel puţin următoarele informaţii:a) statul de înmatriculare şi înmatricularea avionului;b) seria de fabricaţie;c) tipul şi modelul de fabricaţie;d) o declaraţie privind modificările adiţionale încorporate pe avion în scopul conformarii cu standardele de certificare acustica aplicabile;e) masele maxime pentru care a fost demonstrata conformarea cu standardele de certificare acustica aplicabile;f) pentru avioanele pentru care cererea de certificare de tip a fost înaintată pe sau după data de 6 octombrie 1977, nivelurile de zgomot şi limitele de siguranţă de 90%, în punctele de referinţa, pentru care a fost demonstrata conformarea cu standardele de certificare acustica aplicabile.RACR-PM 1.025În cazul avioanelor înmatriculate în alt stat, Autoritatea va recunoaşte valabilitatea documentelor menţionate la RACR-PM 1.020, emise de autoritatea de certificare competenţa din statul de înmatriculare, în condiţiile în care între Autoritate şi autoritatea de certificare respectiva exista un acord în acest sens.RACR-PM 1.030a) Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, avioanele civile cu elice care nu fac obiectul altor prevederi ale prezentelor reglementări, având o masa maxima certificată la decolare mai mica sau egala cu 5.700 kg, nu vor mai putea fi înmatriculate în Registrul unic decât dacă sunt certificate în conformitate cu cerinţe cel puţin egale cu standardele aplicabile specificate în partea a II-a cap. 6 sau 10 din vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie.b) Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, avioanele civile subsonice cu reactie şi care nu fac obiectul prevederilor prezentelor reglementări vor putea fi înmatriculate în Registrul unic numai dacă sunt certificate acustic în conformitate cu cerinţe cel puţin egale cu standardele aplicabile specificate în partea a II-a cap. 2 din vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie.RACR-PM 1.035a) Prin derogare de la prevederile RACR-PM 1.030, Autoritatea poate accepta înmatricularea în Registrul unic a avioanelor cu elice specificate la RACR-PM 1.030 numai dacă solicitantul, în calitate de proprietar şi/sau deţinător şi/sau operator declara, în scris, că nu va opera avionul în cauza decât pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat care permite acest lucru.b) Avioanele înmatriculate în baza prevederilor lit. a) pot fi operate numai pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat care permite acest lucru.RACR-PM 1.040Sunt exceptate de la prevederile RACR-PM 1.030:a) avioanele care nu satisfac standardele aplicabile pentru certificarea acustica, dacă acestea pot fi echipate pentru a corespunde acestor standarde şi se demonstreaza ca:1. exista echipament de conversie corespunzător pentru tipul respectiv de avion;2. avioanele echipate cu un astfel de echipament satisfac standardele de certificare acustica aplicabile;3. echipamentul de conversie este disponibil; şi4. operatorul aerian român a comandat acest echipament.Echipamentul de conversie în cauza trebuie montat pe avion în maximum 2 ani de la data înmatriculării;b) avioanele care au fost închiriate în vederea cumpărării, înainte de data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, de către operatori aerieni români, de la deţinători din alte state şi care din aceasta cauza au fost operate fără a fi înmatriculate în Registrul unic.RACR-PM 1.045Autoritatea poate acorda derogări de la prevederile RACR-PM 1.030 pentru avioanele care nu satisfac cerinţele aplicabile pentru certificarea acustica, în următoarele cazuri:a) pentru avioanele care înlocuiesc un număr echivalent de avioane ce au fost distruse în mod accidental şi care nu pot fi înlocuite cu altele comparabile, cu certificare acustica corespunzătoare, disponibile pe piaţa, demonstrandu-se ca înmatricularea acestora este realizată într-o perioadă de maximum un an de la distrugerea în cauza;b) pentru avioanele de interes istoric;c) pentru avioanele în legătură cu care operatorul aerian român demonstreaza ca rezultatele operaţiunilor sale ar fi serios afectate în cazul neacordarii unei astfel de derogări. Aceste avioane vor fi radiate din Registrul unic cel mai târziu la 31 decembrie 2000.RACR-PM 1.050Autoritatea poate accepta operarea avioanelor civile cu elice, cu o masa maxima certificată la decolare mai mare de 5.700 kg, special proiectate şi fabricate în număr redus şi utilizate pentru transportul produselor de dimensiuni excepţionale ale industriei aeronautice şi care nu pot fi puse în serviciu pe baza altor prevederi ale prezentei secţiuni.RACR-PM 1.055Autoritatea poate acorda derogări temporare de la prevederile RACR-PM 1.015 dacă operatorul aerian demonstreaza ca este în imposibilitate, din punct de vedere economic, sa deserveasca aerodromurile situate pe teritoriul României cu avioane care satisfac standardele specificate la RACR-PM 1.015. Aceste derogări vor expira cel mai târziu la 31 decembrie 2000.
 + 
Secţiunea a 2-aRestrictii de înmatriculare pentru limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile subsonice cu reactieAplicabilitateRACR-PM 2.001Prevederile prezentei secţiuni sunt aplicabile avioanelor civile subsonice cu reactie, care au masa maxima de decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate certificată pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri.Obiectivul acestei secţiuni este de a limita nivelul emisiilor acustice produse de avioanele civile pe aeroporturile din România.BazaRACR-PM 2.005Prevederile prezentei secţiuni sunt conforme cu:a) Directiva 89/629/EEC a Consiliului Comunităţilor Europene din 4 decembrie 1989 privind limitarea emisiilor de zgomot produse de avioanele civile subsonice cu reactie; şib) Recomandarea ECAC INT.S/18-1/1, editia a 2-a, revizuirea a 3-a, mai 1992, "Restrictii de înmatriculare a avioanelor, cap. 2".RestrictiiRACR-PM 2.010Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor reglementări, înmatricularea în Registrul unic a avioanelor civile subsonice cu reactie se poate face numai dacă aceste avioane sunt certificate acustic în conformitate cu standarde cel puţin egale cu cele specificate în partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie.RACR-PM 2.015Autoritatea poate acorda derogări de la prevederile RACR-PM 2.010 pentru:a) avioanele de interes istoric;b) avioanele care au fost închiriate către operatori aerieni din alte state şi care din aceasta cauza au fost radiate temporar din Registrul unic;c) un avion care înlocuieşte un avion distrus în mod accidental şi pe care operatorul aerian român nu îl poate înlocui cu altul comparabil, disponibil pe piaţa, cu certificare acustica în conformitate cu standardele specificate la RACR-PM 2.010, şi pentru care operatorul aerian în cauza demonstreaza ca înmatricularea are loc în termen de un an de la data producerii distrugerii în cauza;d) avioanele echipate cu motoare cu raport de dilutie mai mare sau egal cu 2;e) avioanele operate de un operator aerian român înainte de 1 octombrie 1999, în baza unor contracte de închiriere în vederea cumpărării, în vigoare, şi care au fost şi sunt înmatriculate într-un alt stat.RACR-PM 2.020Autoritatea poate acorda derogări de la prevederile RACR-PM 2.010, pentru o perioadă care nu va depăşi data de 31 decembrie 2000, pentru:a) avioanele închiriate pe termen scurt dintr-un alt stat, dacă operatorul aerian român demonstreaza ca neacordarea unei astfel de derogări ar putea afecta grav rezultatele economice ale operaţiunilor sale;b) avioanele în legătură cu care operatorul aerian român demonstreaza ca neacordarea unei astfel de derogări ar putea afecta grav rezultatele economice ale operaţiunilor sale.
 + 
Secţiunea a 3-aRestrictii de operare pentru avioanele civile subsonice cu reactieAplicabilitateRACR-PM 3.001Prevederile prezentei secţiuni se aplică avioanelor civile subsonice cu reactie, care au masa maxima de decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate certificată pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri.BazaRACR-PM 3.005Prevederile prezentei secţiuni sunt conforme cu:a) Rezoluţia A 32-8 adoptată la a 32-a sesiune extraordinară a Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, Montreal, 22.10-02.11.1998;b) Directiva 92/14/EEC a Consiliului Comunităţilor Europene din 2 martie 1992 cu privire la limitarea operarii avioanelor care satisfac cerinţele cuprinse în partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 2-a, 1988;c) Directiva 98/20/EEC a Consiliului Comunităţilor Europene din 30 martie 1998 privind amendarea Directivei 92/14/EEC ;d) Directiva 1999/28/EC a Comisiei din 21 aprilie 1999 privind amendarea anexei la Directiva 92/14/EEC ;e) Recomandarea Conferintei Europene a Aviaţiei Civile, ECAC 14-2, editia a 2-a, revizia a 4-a, iulie 1992, "Restrictii de operare – cap. II".RestrictiiRACR-PM 3.010Avioanele civile subsonice cu reactie, echipate cu motoare având un raport de dilutie mai mic de 2, cu o masa maxima la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o configuratie maxima aprobată pentru transport pasageri mai mare de 19 locuri, excluzând locurile pentru echipaj, pot opera pe aeroporturile din România numai dacă au fost certificate acustic în conformitate cu:a) standardele specificate în partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a, 1993; saub) standardele specificate în partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a, 1993, şi primul lor certificat individual de navigabilitate nu a fost emis cu mai mult de 25 de ani înainte de data operarii;RACR-PM 3.015Începând cu data de 1 aprilie 2002, avioanele civile subsonice cu reactie pot opera pe aeroporturile din România numai dacă satisfac prevederile specificate la RACR-PM 3.010 (a).RACR-PM 3.020Autoritatea poate acorda derogări de la prevederile RACR-PM 3.010 pentru avioanele civile subsonice cu reactie, certificate acustic în conformitate cu standardele specificate în partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, înmatriculate în state nemembre ECAC şi care sunt listate în anexa la prezenta secţiune. Aceste derogări se acordă pe o perioadă maxima totală de 3 ani, fără însă a depăşi data de 31 martie 2002.RACR-PM 3.025Derogarile acordate în conformitate cu prevederile RACR-PM 3.020 nu se aplică atunci când avionul este operat în baza unui contract de închiriere de către o persoană fizica sau juridică dintr-o ţara, alta decât cea specificată pentru avionul în cauza, în anexa.RACR-PM 3.030Autoritatea este obligată sa aducă la zi conţinutul anexei, ori de câte ori ECAC sau UE furnizează oficial informaţii pertinente aplicabile în acest sens.RACR-PM 3.035Autoritatea poate acorda, la cerere, derogări de la prevederile RACR-PM 3.010 b) referitoare la termenul de 25 de ani, pentru o perioadă maxima totală de 3 ani, fără însă a depăşi data de 31 martie 2002, pentru avioanele în legătură cu care transportatorul aerian demonstreaza ca, în lipsa unei asemenea derogări, rezultatele economice ale activităţilor sale ar fi grav afectate.RACR-PM 3.040Autoritatea poate acorda, la cerere, derogări de la prevederile RACR-PM 3.010 pentru avioanele care, deşi nu satisfac standardele specificate în partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a, 1993, pot fi modificate pentru a satisface aceste standarde, dacă se demonstreaza ca:a) exista şi este disponibil echipament de conversie corespunzător pentru tipul de avion în cauza;b) avioanele echipate cu astfel de echipament satisfac standardele specificate în partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a, 1993, după cum s-a determinat în conformitate cu standardele tehnice şi procedurile aplicabile;c) operatorul aerian a comandat echipamentul respectiv până la data intrării în vigoare a prezentelor reglementări;d) operatorul aerian a convenit prin contract asupra datei primei livrări pentru aceste echipamente.RACR-PM 3.045Autoritatea poate acorda, la cerere, derogări de la prevederile RACR-PM 3.010 pentru avioanele de interes istoric.RACR-PM 3.050Autoritatea poate acorda, la cerere, pe baza principiului "o derogare pentru fiecare avion comandat", derogări de la prevederile RACR-PM 3.010 pentru avioanele care urmează a fi înlocuite cu altele care satisfac standardele specificate în partea a II-a cap. 3 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a, 1993, şi pentru care transportatorul aerian demonstreaza ca a emis comanda înainte de data intrării în vigoare a prezentelor reglementări şi a convenit prin contract asupra datei primei livrări.RACR-PM 3.055a) Autoritatea nu va solicita operatorilor aerieni români o rata anuală de scoatere din exploatare a avioanelor certificate acustic conform standardelor din partea a II-a cap. 2 vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, mai mare de 10% din totalul flotei proprii de avioane civile subsonice cu reactie;b) Autoritatea nu va aplica prevederile RACR-PM 3.010 avioanelor menţinute în Registrul unic în conformitate cu lit. a) de mai sus;c) în cazurile în care Autoritatea a acordat derogări în conformitate cu prevederi similare celor prevăzute la lit. a) şi b) pentru avioane înmatriculate într-o alta ţara şi care operează în România înainte de data intrării în vigoare a prevederilor prezentelor reglementări, derogarile în cauza îşi vor păstra valabilitatea pe toată perioada specificată iniţial la acordarea derogarii.RACR-PM 3.060În anumite situaţii deosebite Autoritatea poate permite utilizarea temporară, pe aeroporturile din România, a avioanelor ce nu pot fi operate pe baza altor prevederi ale prezentei secţiuni. Aceasta derogare este limitată la:a) avioanele a căror operare este de natura excepţionala şi pentru care se justifica acordarea unei derogări temporare;b) avioanele care efectuează zboruri nonprofit în scopul realizării lucrărilor de modificări, reparaţii sau întreţinere.RACR-PM 3.065Autoritatea poate recunoaşte, pe bază de reciprocitate, derogarile de zgomot acordate de alte autorităţi aeronautice din statele membre ECAC pentru avioanele civile subsonice cu reactie, înmatriculate în aceste state. + 
Anexă    ––la secţiunea a 3-a––––––                               LISTA     avioanelor exceptate în conformitate cu prevederile RACR-PM 3.020    NOTĂ:    Derogarile pentru avioanele cuprinse în aceasta anexa se acordă în cadrul    general al politicii şi deciziilor Organizaţiei Naţiunilor Unite    (de exemplu: sancţiuni, embargo etc.)

    ALGERIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20955 B727-2D6 7T-VEH Air Algerie
  21053 B727-2D6 7T-VEI Air Algerie
  21210 B727-2D6 7T-VEM Air Algerie
  21284 B727-2D6 7T-VEP Air Algerie
  20884 B737-2D6 7T-VEG Air Algerie
  21063 B737-2D6 7T-VEJ Air Algerie
  21064 B737-2D6 7T-VEK Air Algerie
  21065 B737-2D6 7T-VEL Air Algerie
  21211 B737-2D6 7T-VEN Air Algerie
  20650 B737-2D6 7T-VED Air Algerie
  21285 B737-2D6 7T-VEQ Air Algerie
    ARABIA SAUDITĂ
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20574 B737-268C HZ-AGA Saudia
  20575 B737-268C HZ-AGB Saudia
  20576 B737-268 HZ-AGC Saudia
  20577 B737-268 HZ-AGD Saudia
  20578 B737-268 HZ-AGE Saudia
  20882 B737-268 HZ-AGF Saudia
  20883 B737-268 HZ-AGG Saudia
    EGIPT
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  19916 B707-328C SU-PBB Air Memphis
  21194 B737-266 SU-AYK Egypt Air
  21195 B737-266 SU-AYL Egypt Air
  21227 B737-266 SU-AYO Egypt Air
    IRAK
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20889 B707-370C YI-AGE Iraqi Airways
  20892 B737-270C YI-AGH Iraqi Airways
  20893 B737-270C YI-AGI Iraqi Airways
    LIBAN
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20259 B707-3B4C OD-AFD MEA
  19589 B707-323C OD-AHC MEA
  19515 B707-323C OD-AHD MEA
  20170 B707-323B OD-AHF MEA
  19516 B707-323C OD-AHE MEA
  19104 B707-327C OD-AGX TMA
  19105 B707-327C OD-AGY TMA
  18939 B707-323C OD-AGD TMA
  19214 B707-331C OD-AGS TMA
  19269 B707-321C OD-AGO TMA
  19274 B707-321C OD-AGP TMA
    LIBERIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  45683 DC8F-55 EL-AJO Liberia World Airlines
    LIBIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20245 B727-224 5A-DAI Libyan Arab Airlines
  21051 B727-2L5 5A-DIB Libyan Arab Airlines
  21052 B727-2L5 5A-DIC Libyan Arab Airlines
  21229 B727-2L5 5A-DID Libyan Arab Airlines
  21230 B727-2L5 5A-DIE Libyan Arab Airlines
    MAURITANIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  11093 F28-4000 5T-CLG Air Mauritanie
    MAROC
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20471 B727-2B6 CN-CCG Royal Air Maroc
  21214 B737-2B6 CN-RMI Royal Air Maroc
  21215 B737-2B6 CN-RMJ Royal Air Maroc
  21216 B737-2B6 CN-RMK Royal Air Maroc
    NIGERIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  18809 B707-338C 5N-ARQ DAS Air Cargo
    PAKISTAN
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20488 B707-340C AP-AXG PIA
    REPUBLICA DEMOCRATICĂ CONGO
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20200 B707-329C 9Q-CBW Scibe Airlift
    REPUBLICA DOMINICANĂ
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  19767 B707-399C HI-442CT Dominicana de Aviacion
    SWAZILAND  
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  45802 DC8F-54 3D-AFR African International Airways
  46012 DC8F-54 3D-ADV African International Airways
    TUNISIA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  20545 B727-2H3 TS-JHN Tunis Air
  20948 B727-2H3 TS-JHQ Tunis Air
  21179 B727-2H3 TS-JHR Tunis Air
  21235 B727-2H3 TS-JHT Tunis Air
    UGANDA
  Nr. serie Tip Înmatriculare Operator
  19821 B707-379C 5X-JEF Dairo Air Services

 + 
Secţiunea a 4-aStabilirea regulilor şi procedurilor privind introducerea restrictiilor de operare legate de zgomot pe aeroporturile din RomâniaObiectiveRACR-PM 4.001Obiectivele acestei secţiuni sunt:a) stabilirea unor reguli naţionale care să faciliteze introducerea, într-o maniera omogenă, a restrictiilor de operare la nivelul aeroporturilor din România, astfel încât să se limiteze sau să se reducă numărul persoanelor afectate de efectele nocive ale zgomotului;b) crearea unui cadru care să protejeze cerinţele pieţei interne;c) promovarea dezvoltării capacităţii aeroportuare în armonie cu mediul înconjurător;d) facilitarea îndeplinirii obiectivelor specifice de diminuare a zgomotului la nivelul fiecărui aeroport;e) facilitarea alegerii unor măsuri dintre cele disponibile, cu scopul de a obţine un beneficiu maxim pentru mediul înconjurător, într-o maniera eficienta din punct de vedere economic.BazaRACR-PM 4.005Prevederile prezentei secţiuni sunt conforme cu Directiva 2002/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 martie 2002 privind stabilirea regulilor şi procedurilor pentru introducerea restrictiilor de operare legate de zgomot, pe aeroporturile Comunităţii.Definiţii specificeRACR-PM 4.010Atunci când sunt folosiţi în prezenta secţiune, termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:a) aeroport înseamnă un aeroport civil din România care are mai mult de 50.000 de miscari cu aeronave civile subsonice cu reactie, pe an calendaristic (o mişcare fiind o decolare sau o aterizare), luându-se în considerare media ultimilor 3 ani calendaristici înainte de aplicarea prevederilor prezentei secţiuni pentru aeroportul în cauza;b) aeroport urban înseamnă un aeroport situat în interiorul unei mari aglomerari urbane, ale cărui piste nu au cai de rulare la decolare mai lungi de 2.000 m şi care asigura numai legături directe între România şi statele europene şi/sau zboruri interne, unde un număr semnificativ de persoane este afectat de zgomotul aeronavelor şi unde orice creştere a numărului de miscari ale aeronavelor generează un impact negativ semnificativ, având în vedere gradul de poluare fonica extrem de ridicat. Aeroporturile urbane din România vor fi stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului;c) avioane civile subsonice cu reactie înseamnă avioane care au masa maxima certificată la decolare de 34.000 kg sau mai mare ori care au o capacitate maxima certificată pentru transport pasageri, pentru tipul de avion în cauza, mai mare de 19 locuri, exclusiv locurile pentru membrii echipajului;d) aeronave marginale înseamnă avioanele civile subsonice cu reactie care satisfac limitele de certificare specificate în vol. I partea a II-a cap. 3 al anexei nr. 16 la Convenţie, cu o marja cumulată nu mai mare de 5 EPNdB (zgomot efectiv perceput în decibeli), unde marja cumulată, exprimată în EPNdB, este obţinută prin adunarea marjelor individuale (de exemplu, diferenţa dintre nivelul de zgomot certificat şi nivelul de zgomot maxim permis) în fiecare dintre cele trei puncte de referinţa pentru măsurarea zgomotului, asa cum sunt definite în vol. I partea a II-a cap. 3 din anexa nr. 16 la Convenţie;e) restrictii de operare înseamnă acţiunea în legătură cu zgomotul, prin care se limitează sau se reduce accesul avioanelor civile subsonice cu reactie pe un aeroport. Aceasta include restrictii de operare care vizează retragerea din exploatare a aeronavelor marginale pe anumite aeroporturi, precum şi restrictii de operare parţiale care limitează operarea avioanelor civile subsonice cu reactie în funcţie de perioada de timp;f) părţile interesate înseamnă persoanele fizice sau juridice afectate ori susceptibile de a fi afectate sau care au un interes legitim în introducerea măsurilor de reducere a zgomotului, inclusiv a restrictiilor de operare;g) abordare echilibrata înseamnă o abordare conform căreia autorităţile române responsabile analizează măsurile disponibile în vederea rezolvarii problemei zgomotului pe un aeroport situat pe teritoriul României, respectiv efectul previzibil al reducerii zgomotului aeronavei la sursa, măsurile de amenajare şi administrare a terenurilor, inclusiv a celor din vecinătatea aeroporturilor, procedurile operationale de reducere a zgomotului, precum şi restricţiile de operare.Autoritatea competenţaRACR-PM 4.015În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, şi al Hotărârii Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, autoritatea competentă pentru toate aspectele care intra sub incidenţa prezentei secţiuni, inclusiv pentru clasificarea aeroporturilor urbane, conform definitiei menţionate în RACR-PM 4.010 lit. b), este Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.Reguli generale privind gestionarea zgomotului aeronavelorRACR-PM 4.020a) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului adopta o abordare echilibrata în procesul de tratare a problemelor legate de zgomot pe aeroporturile situate pe teritoriul naţional. În acest sens, acţiunile Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în domeniu sunt dezvoltate în conformitate cu următoarele elemente:– reducerea zgomotului aeronavelor la sursa;– amenajarea şi administrarea terenurilor, inclusiv a celor din vecinătatea aeroporturilor;– implementarea de proceduri operationale de reducere a zgomotului;– introducerea de restrictii de operare.Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate avea în vedere, ca măsura de gestionare a zgomotului, şi acordarea unor facilităţi economice.b) Atunci când se au în vedere restrictii de operare, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ia în considerare şi posibilele costuri şi beneficii ale diferitelor măsuri aplicabile, precum şi caracteristicile specifice fiecărui aeroport.c) Măsurile sau combinatiile de măsuri care se iau în conformitate cu prevederile acestei secţiuni nu trebuie să fie mai restrictive decât este necesar pentru atingerea obiectivului privind protecţia mediului, stabilit pentru un anumit aeroport. Aceste măsuri nu trebuie să introducă nici un fel de discriminare în funcţie de naţionalitatea sau de identitatea transportatorului aerian ori a constructorului aeronavei.d) Restricţiile de operare bazate pe performanţe trebuie să aibă la baza numai performanţele acustice ale aeronavei, determinate prin procedura de certificare efectuată în conformitate cu vol. I al anexei nr. 16 la Convenţie, editia a 3-a (iulie 1993).Reguli de evaluareRACR-PM 4.025a) Atunci când se are în vedere introducerea unei restrictii de operare se iau în considerare informaţiile cuprinse în anexa la prezenta secţiune, în măsura în care acest lucru este posibil, avându-se în vedere caracteristicile aeroportului şi restricţiile de operare preconizate.b) În situaţia în care proiectele aeroportuare sunt supuse unei evaluări a impactului asupra mediului, în conformitate cu legislaţia naţionala în domeniu, evaluarea efectuată se considera ca intrunind cerinţele lit. a), cu condiţia ca evaluarea sa ţină cont, în măsura posibilului, de informaţiile specificate în anexa la prezenta secţiune.Reguli privind introducerea restrictiilor de operare care vizează retragerea din exploatare a aeronavelor marginaleRACR-PM 4.030a) Dacă evaluarea tuturor măsurilor posibile, inclusiv a restrictiilor de operare parţiale, efectuată în conformitate cu cerinţele prevăzute la RACR-PM 4.025, demonstreaza ca atingerea obiectivelor acestei secţiuni necesita introducerea restrictiilor care vizează retragerea din exploatare a aeronavelor marginale, următoarele reguli se aplică pentru aeroportul respectiv:(i) timp de 6 luni după efectuarea evaluării şi luarea hotărârii privind introducerea unei restrictii de operare nu se admite creşterea volumului de operaţiuni efectuate cu aeronave marginale pe aeroportul respectiv, peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului anterior;(îi) după cel puţin 6 luni de la luarea hotărârii privind introducerea unei restrictii de operare, oricărui operator aerian i se poate solicita sa reducă numărul miscarilor aeronavelor marginale care deservesc aeroportul respectiv cu o rata anuală nu mai mare de 20% din numărul total iniţial al acestor miscari.b) Conform regulilor de evaluare prezentate în RACR-PM 4.025, pentru aeroporturile urbane se pot introduce măsuri mai stricte în ceea ce priveşte definirea aeronavelor marginale, cu condiţia ca aceste măsuri sa nu afecteze avioanele civile subsonice cu reactie care, fie prin certificarea iniţială, fie prin recertificare, se conformează standardelor de zgomot din vol. I partea a II-a cap. 4 din anexa nr. 16 la Convenţie.c) Restricţiile de operare pe aeroporturile situate pe teritoriul României se introduc numai cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.Restrictii de operare existenteRACR-PM 4.035Prevederile RACR-PM 4.025 nu se aplică în cazul:a) restrictiilor de operare deja existente la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei secţiuni;b) unor modificări tehnice minore la restricţiile de operare parţiale care nu au implicaţii semnificative asupra costurilor operatorilor aerieni care operează pe oricare aeroport din România şi care au fost introduse după intrarea în vigoare a prezentei secţiuni.Excepţii pentru aeronavele înmatriculate în ţările în curs de dezvoltareRACR-PM 4.040Aeronavele marginale înmatriculate în ţările aflate în curs de dezvoltare vor fi exceptate de la restricţiile de operare introduse în conformitate cu prevederile RACR-PM 4.030, timp de 10 ani de la intrarea în vigoare a prevederilor prezentei secţiuni, cu condiţia ca:a) aceste aeronave, pentru care a fost emis un certificat de zgomot conform standardelor specificate în vol. I partea a II-a cap. 3 din anexa nr. 16 la Convenţie, sa fi operat pe aeroportul românesc în cauza, între 1 ianuarie 1996 şi 31 decembrie 2001 (perioada de referinţa); şib) aceste aeronave sa figureze, în perioada de referinţa, în registrul din ţara în curs de dezvoltare în cauza şi sa continue să fie operate de persoane fizice sau juridice din ţara respectiva.Excepţii pentru operarile cu caracter excepţionalRACR-PM 4.045În anumite cazuri individuale, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate autoriza, pentru aeroporturile din România, operari individuale ale unor aeronave marginale, care nu s-ar putea desfăşura în baza altor prevederi ale prezentei secţiuni.Aceasta exceptare este limitată la:a) aeronavele ale căror operari individuale sunt de natura excepţionala şi pentru care ar fi lipsit de sens sa nu se acorde o exceptare temporară;b) aeronavele care efectuează zboruri nonprofit în scopul realizării lucrărilor de modificare, reparatie sau întreţinere.Consultări şi transparentaRACR-PM 4.050Pentru aplicarea prevederilor RACR-PM 4.025 şi RACR-PM 4.030 Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului stabileşte procedurile specifice de consultare a părţilor interesate, în conformitate cu legislaţia naţionala în domeniu.Notificarea prealabilăRACR-PM 4.055Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului trebuie ca, la introducerea oricărei noi restrictii de operare, sa înştiinţeze public părţile interesate, inclusiv cu privire la cauzele care au condus la introducerea acestei măsuri, având în vedere elementele corespunzătoare ale procesului de abordare echilibrata:a) cu 6 luni înainte de intrarea în vigoare a măsurilor specificate în RACR-PM 4.030 a)(i);b) cu un an înainte de intrarea în vigoare a măsurilor specificate în RACR-PM 4.030 a)(îi) şi RACR-PM 4.030 b);c) în cazul măsurilor prezentate în RACR-PM 4.030, cu doua luni înainte de reuniunea pentru planificarea orarelor aferente perioadei relevante.Dreptul la apelRACR-PM 4.060Orice persoană fizica sau juridică are dreptul de a face apel împotriva restrictiilor de operare introduse în conformitate cu prevederile RACR-PM 4.030 şi RACR-PM 4.035 b), în conformitate cu legislaţia naţionala în vigoare. + 
Anexă––la secţiunea a 4-a––––––INFORMAŢIILEla care se face referire în RACR-PM 4.025 – "Reguli de evaluare"1. Situaţia actuala1.1. Descrierea aeroportului conţinând informaţii privind capacitatea, localizarea, împrejurimile, volumul şi compozitia traficului aerian şi alcătuirea pistelor1.2. Descrierea obiectivelor privind mediul înconjurător stabilite pentru aeroport şi contextul naţional1.3. Detalii privind curbele de zgomot pentru anul în curs şi pentru cei anteriori – inclusiv evaluarea numărului de persoane afectate de zgomotul aeronavelor. Descrierea metodei de calcul utilizate pentru stabilirea curbelor1.4. Descrierea măsurilor de reducere a zgomotului aeronavelor deja implementate, de exemplu: informaţii privind planificarea şi administrarea terenului, programe de izolare fonica, proceduri operationale de genul PANS-OPS, restrictii de operare, cum ar fi: limite de zgomot, limitarea/interzicerea zborurilor pe timp de noapte, taxe de zgomot, folosirea preferentiala a pistelor, rute preferate din motive de zgomot/urmărirea traiectoriei de zbor şi monitorizarea zgomotului.2. Previziuni în absenta unor măsuri noi2.1. Descrierea amenajărilor aeroportuare (dacă este cazul) deja aprobate şi prevăzute în program, de exemplu: creşterea capacităţii, extinderea pistelor şi/sau a terminalelor, precum şi compozitia viitoare a traficului şi creşterea estimată2.2. În cazul maririi capacităţii aeroportului, beneficiile pe care aceasta marire le aduce2.3. Descrierea impactului asupra nivelului zgomotului în situaţia în care nu se iau alte măsuri, precum şi a măsurilor deja programate pentru atenuarea acestui impact în aceeaşi perioadă2.4. Previziuni privind curbele de zgomot – inclusiv evaluarea numărului de oameni susceptibili de a fi afectaţi de zgomotul aeronavelor – distincţia dintre zonele rezidentiale mai vechi şi cele nou-construite2.5. Evaluarea consecinţelor şi a costurilor posibile în cazul neluării nici unei măsuri pentru atenuarea impactului produs de creşterea poluarii sonore – dacă se asteapta o astfel de situaţie.3. Evaluarea măsurilor suplimentare3.1. Prezentarea măsurilor suplimentare posibile ca parte a optiunilor diferite menţionate în RACR-PM 4.020 a) şi, în mod deosebit, indicarea motivelor principale care au condus la alegerea lor. Descrierea măsurilor alese pentru o analiza aprofundata şi informaţii complete privind costurile legate de introducerea acestor măsuri, numărul persoanelor care ar trebui sa beneficieze şi timpul în care ar aparea aceste beneficii, precum şi un clasament al măsurilor în funcţie de eficienta lor globală3.2. Evaluarea costurilor/eficientei sau a costurilor/beneficiilor introducerii măsurilor speciale, ţinându-se cont de efectele socioeconomice ale măsurilor asupra utilizatorilor aeroportului: operatori (pasageri şi marfa), călători şi comunitatile locale3.3. O prezentare a posibilelor efecte, din punct de vedere al mediului şi concurentei, ale măsurilor propuse asupra altor aeroporturi, operatorilor şi asupra altor părţi interesate3.4. Motivele care au dus la alegerea unei anumite soluţii3.5. Un rezumat care să nu fie tehnic.4. Legătură cu legislaţia naţionala care transpune şi implementeaza Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European şi a Consiliului privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător4.1. Când şi unde exista harti ale zgomotului sau când s-au alcătuit planuri de acţiune în conformitate cu legislaţia naţionala care transpune şi implementeaza Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European şi a Consiliului privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător, aceste harti şi planuri vor fi utilizate pentru a furniza informaţiile solicitate în prezenta anexa.4.2. Evaluarea expunerii la zgomot (de exemplu: stabilirea curbelor de zgomot şi numărul persoanelor afectate) se va face utilizându-se cel puţin indicatorii de zgomot uzuali Lden şi Lnight menţionaţi în legislaţia naţionala care transpune şi implementeaza Directiva nr. 2002/49 a Parlamentului European şi a Consiliului privind evaluarea şi gestionarea zgomotului în mediul înconjurător, în cazul în care aceştia sunt disponibili.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x