privind evaluarea siguranţei zborului la aeronavele din terţe ţări, ediţia 02/2008
Preambul1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin legislaţia Uniunii Europene în domeniul aviaţiei civile, prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin alte acte normative naţionale specifice domeniului.2. Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate şi emise în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare, precum şi cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta şi cu prevederile altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.3. În conformitate cu prevederile Codului aerian civil, în scopul reglementării şi supervizării siguranţei zborului în aviaţia civilă la nivel naţional, autoritatea de stat din domeniu asigură direct sau prin delegare de competenţă unui organism tehnic specializat elaborarea şi supravegherea aplicării reglementărilor de aviaţie civilă, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe.4. În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” ca autoritate naţională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, îndeplineşte funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă la nivel naţional şi execută prevederile înţelegerilor şi acordurilor aeronautice internaţionale la care statul român este parte, în limita competenţelor acordate de către autoritatea de stat din domeniul aviaţiei civile.5. Prezenta reglementare constituie transpunerea în cadrul legislativ naţional a Directivei 2004/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind siguranţa aeronavelor ţărilor terţe care folosesc aeroporturile comunitare, denumită în continuare Directiva 2004/36/CE, şi a Directivei 2008/49/CE a Comisiei din 16 aprilie 2008 de modificare a anexei II la Directiva 2004/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind criteriile de efectuare a inspecţiilor la platformă la aeronavele care folosesc aeroporturile comunitare, denumită în continuare Directiva 2008/49/CE. +
Capitolul IGeneralităţiRACR-SAFA 1.005 – DefiniţiiAtunci când sunt folosiţi în prezenta reglementare, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:1. aeronavă dintr-o terţă ţară – o aeronavă care nu este utilizată sau operată sub supravegherea AACR;2. Convenţia de la Chicago – Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ratificată de statul român prin Decretul nr. 164/1965;3. EASA – Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei;4. inspecţia la platformă – examinarea unei aeronave dintr-o terţă ţară în conformitate cu prevederile anexei nr. 2;5. inspector SAFA – inspector al AACR, desemnat să efectueze inspecţii la platformă în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, ale procedurilor şi instrucţiunilor aeronautice civile dezvoltătoare, precum şi ale altor documente specifice emise de instituţiile comunitare şi/sau EASA, aplicabile în mod direct statelor membre;6. reţinerea la sol a aeronavei – măsura oficială prin care se interzice unei aeronave să părăsească un aeroport din România, precum şi parcurgerea tuturor etapelor necesare pentru a o reţine;7. standarde internaţionale de siguranţă a zborului – standardele de siguranţă a zborului conţinute în Convenţia de la Chicago şi în anexele la aceasta, în vigoare la data inspecţiei;8. stat membru – stat membru al Uniunii Europene;9. OACI – Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale.RACR-SAFA 1.010 – Domeniu de aplicabilitate şi obiective1. În conformitate cu strategia generală a Comunităţii Europene de stabilire şi menţinere a unui nivel ridicat şi uniform al siguranţei zborurilor în aviaţia civilă din Europa, prezenta reglementare (RACR-SAFA) introduce reguli şi proceduri armonizate cu cele aplicate la nivelul Uniunii Europene privind efectuarea inspecţiilor la platformă a aeronavelor din terţe ţări care aterizează pe aeroporturile din România, asigurându-se astfel implementarea armonizată şi efectivă a standardelor internaţionale de siguranţă a zborului.2. Prevederile RACR-SAFA nu aduc atingere dreptului României de a efectua inspecţii care nu intră sub incidenţa prezentei reglementări şi de a reţine la sol, de a impune restricţii sau condiţii oricărei aeronave care aterizează pe aeroporturile din România, în conformitate cu legislaţia naţională, comunitară şi internaţională.3. Aeronavele de stat, aşa cum sunt acestea definite în Convenţia de la Chicago, şi aeronavele civile cu o greutate maximă la decolare mai mică de 5.700 kg, neangajate în activităţi de transport aerian comercial, sunt excluse din sfera de aplicare a prezentei reglementări. +
Capitolul IIEvaluarea siguranţei zborului la aeronavele străineRACR-SAFA 1.015 – Colectarea de informaţii1. AACR trebuie să dezvolte, prin proceduri şi instrucţiuni de aeronautică civilă specifice, un mecanism eficient pentru colectarea oricăror informaţii considerate utile pentru îndeplinirea obiectivului specificat în RACR-SAFA 1.010 de mai sus, incluzând:a) informaţii importante referitoare la siguranţa zborului, accesibile, în special din: … (i) rapoarte completate de către piloţi;(îi) rapoarte ale organizaţiilor de întreţinere;(iii) rapoarte privind incidentele de aviaţie civilă;(iv) rapoarte ale altor organizaţii, independente faţă de AACR;(v) reclamaţii;b) informaţii despre măsurile luate ca urmare a unei inspecţii la platformă, cum ar fi: … (i) aeronave reţinute la sol;(îi) aeronave sau operatori aerieni a căror operare a fost interzisă în statele membre;(iii) acţiuni corective solicitate;(iv) contacte cu autoritatea de aviaţie civilă competentă a operatorului aerian;c) informaţii cu privire la operatorul aerian, cum ar fi: … (i) acţiuni corective implementate;(îi) reapariţia neconformităţilor constatate.2. Informaţiile prevăzute la pct. 1 sunt înregistrate utilizând un formular de raportare standard, care conţine cel puţin elementele descrise în formularul prevăzut în anexa nr. 1.RACR-SAFA 1.020 – Inspecţia la platformă1. AACR ia măsuri corespunzătoare prin care se asigură că aeronavele din terţe ţări suspectate că nu respectă standardele internaţionale de siguranţă a zborului şi care aterizează pe aeroporturile din România deschise traficului internaţional sunt supuse inspecţiilor la platformă. În aplicarea acestor măsuri, AACR acordă o atenţie deosebită aeronavei:a) despre care s-au primit informaţii cu privire la condiţiile de întreţinere precare, defecte evidente sau avarii; … b) despre care s-a raportat că, de la intrarea în spaţiul aerian al unui stat membru, ar efectua manevre anormale de natură să conducă la apariţia unor serioase îngrijorări cu privire la siguranţa zborului; … c) despre care o inspecţie la platformă anterioară a dezvăluit deficienţe care conduc la apariţia unor serioase îngrijorări cu privire la faptul că aeronava respectivă nu s-ar conforma cu standardele internaţionale de siguranţă a zborului şi despre care AACR are suspiciuni că defectele nu au fost corectate; … d) atunci când există dovezi că autoritatea competentă a statului de înmatriculare nu desfăşoară o activitate corespunzătoare de supraveghere în domeniul siguranţei zborului; sau … e) atunci când informaţiile colectate în conformitate cu prevederile RACR-SAFA 1.015 creează suspiciuni cu privire la operatorul aerian sau atunci când la o inspecţie la platformă anterioară a unei alte aeronave utilizate de acelaşi operator aerian au fost constatate deficienţe. … 2. AACR poate efectua inspecţii la platformă inopinate, în conformitate cu procedurile specifice aplicabile, în absenţa oricăror suspiciuni, cu respectarea legislaţiei Comunităţii Europene şi a celei internaţionale aplicabile. Astfel de inspecţii vor fi efectuate în mod nediscriminatoriu.3. AACR va lua toate măsurile care se impun pentru a se asigura că inspecţiile la platformă sunt efectuate în mod corespunzător, iar celelalte măsuri de supraveghere prevăzute la art. 8 alin. (3) din Directiva 2004/36/CE sunt implementate.4. Inspecţiile la platformă se efectuează conform prevederilor anexei nr. 2, utilizându-se un formular de raport de inspecţie la platformă care să cuprindă cel puţin elementele descrise în formularul prevăzut în respectiva anexă. La terminarea inspecţiei la platformă, comandantul aeronavei sau reprezentantul operatorului aerian va fi informat cu privire la constatările inspecţiei la platformă şi, în cazul în care au fost identificate deficienţe majore, raportul va fi transmis către operatorul aerian al aeronavei şi către autorităţile aeronautice competente implicate.5. La efectuarea unei inspecţii la platformă, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, AACR trebuie să depună toate eforturile în scopul de a evita orice întârziere nerezonabilă a aeronavei inspectate.6. Comandantul unei aeronave dintr-o terţă ţară care operează pe aeroporturile din România are obligaţia de a permite desfăşurarea inspecţiilor la platformă efectuate în baza prezentei reglementări de către inspectorii SAFA ai AACR.7. Aeroporturile din România au obligaţia de a asigura accesul nestingherit al inspectorilor SAFA la aeronavele din terţe ţări, staţionate în perimetrul aeroportuar, în vederea efectuării inspecţiilor la platformă.8. Inspecţiile la platformă sunt realizate în scopul îmbunătăţirii siguranţei zborului, prin verificarea punctuală a conformării cu standardele şi practicile recomandate ale OACI, fără însă a se substitui responsabilităţilor ce revin statului de înmatriculare sau al operatorului în baza Convenţiei de la Chicago. Rezultatul unei inspecţii la platformă nu constituie o certificare a faptului că aeronava este aptă pentru zbor, acesta putând fi utilizat numai în scopul prezentei reglementări.RACR-SAFA 1.025 – Personalul de inspecţie1. AACR efectuează inspecţiile la platformă numai prin inspectori SAFA calificaţi corespunzător.2. Inspectorii SAFA sunt desemnaţi prin decizie a directorului general al AACR, exclusiv din cadrul personalului de specialitate al AACR.3. Criteriile de calificare a inspectorilor SAFA aplicabile până la data de 1 ianuarie 2009 sunt următoarele:a) studii superioare şi cunoştinţe de aeronautică civilă; şi … b) experienţă de minimum 5 ani în domeniile: operaţiuni de zbor, navigabilitate, licenţierea personalului aeronautic civil, autorizarea operatorilor aerieni, siguranţa zborului şi calitate; şi … c) absolvirea un curs de pregătire specific sub egida organismelor sau organizaţiilor care coordonează şi gestionează programul de efectuare a inspecţiilor la platformă, la nivel european. … 4. Criteriile de calificare a inspectorilor SAFA aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2009 sunt cele specificate în anexa nr. 2.5. Începând cu data de 1 ianuarie 2009, pregătirea teoretică şi practică specifică inspectorilor SAFA se realizează în cadrul organizaţiilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute în anexa nr. 2.6. Începând cu data de 1 ianuarie 2009, AACR poate desemna inspectori principali SAFA, dacă aceştia îndeplinesc criteriile de calificare aplicabile prevăzute în anexa nr. 2.RACR-SAFA 1.030 – Schimbul de informaţii1. AACR participă la schimbul reciproc de informaţii cu autorităţile competente din statele membre. Aceste informaţii trebuie, la cererea unei autorităţi competente dintr-un stat membru, să includă o listă a aeroporturilor din România deschise traficului internaţional, cu indicarea, pentru fiecare an calendaristic, a numărului de inspecţii la platformă efectuate şi a numărului de mişcări ale aeronavelor din terţe ţări pentru fiecare aeroport de pe acea listă.2. Toate rapoartele standard la care se face referire în RACR-SAFA 1.015 pct. 2 şi rapoartele inspecţiilor la platformă la care se face referire în RACR-SAFA 1.020 pct. 4 trebuie puse fără întârziere, de către AACR, la dispoziţia Comisiei Europene şi EASA, conform procedurilor aplicabile şi, la cerere, autorităţilor competente din statele membre.3. În cazul în care un raport standard relevă existenţa unei ameninţări potenţiale la adresa siguranţei zborului sau în cazul în care un raport al unei inspecţii la platformă stabileşte că o aeronavă nu se conformează standardelor internaţionale de siguranţă a zborului şi că poate constitui o ameninţare potenţială la adresa siguranţei zborului, raportul va fi transmis fără întârziere fiecărei autorităţi competente din statele membre şi Comisiei Europene.4. În cazul în care o aeronavă înmatriculată în România a fost supusă unei inspecţii la platformă de către o autoritate competentă dintr-un alt stat, operatorul aerian român care operează aeronava trebuie să anunţe fără întârziere AACR despre efectuarea inspecţiei şi rezultatele acesteia.RACR-SAFA 1.035 – Protecţia şi diseminarea informaţiilor1. AACR asigură, conform legislaţiei naţionale, confidenţialitatea informaţiilor primite în conformitate cu prevederile RACR-SAFA 1.030. AACR va utiliza aceste informaţii numai în scopul prezentei reglementări.2. În situaţiile în care informaţiile primite de AACR privind deficienţele unei aeronave sunt puse la dispoziţie în mod voluntar, în rapoartele inspecţiilor la platformă la care se face referire în RACR-SAFA 1.020 pct. 4 nu va fi divulgată identitatea sursei unor astfel de informaţii.3. Fără a încălca dreptul publicului la liberul acces la informaţii, AACR poate să furnizeze persoanelor fizice şi juridice, la solicitarea acestora, doar informaţiile de care acestea au nevoie în scopul îmbunătăţirii nivelului de siguranţă a zborului în aviaţia civilă şi va limita strict diseminarea informaţiilor doar pentru acest scop, în vederea asigurării confidenţialităţii. Solicitantul va adresa o cerere scrisă AACR, precizând rolul său în procesul de îmbunătăţire a nivelului de siguranţă a zborului în aviaţia civilă şi modalitatea în care va utiliza informaţiile solicitate pentru îndeplinirea acestui scop.4. AACR poate pune la dispoziţia publicului numai informaţii din categoriile existente în raportul anual al Comisiei Europene prevăzut la art. 6 alin. 2 din Directiva 2004/36/CE, cu referire doar la rezultatele inspecţiilor la platformă SAFA efectuate pe teritoriul României.RACR-SAFA 1.040 – Reţinerea unei aeronave la sol1. Atunci când neconformarea cu standardele internaţionale de siguranţă a zborului constituie în mod evident o ameninţare la adresa siguranţei zborului, operatorul aerian trebuie să ia măsuri pentru corectarea deficienţelor înainte de începerea zborului. În cazul în care AACR nu este convinsă că acţiunile corective vor fi duse la îndeplinire înaintea zborului, trebuie să reţină aeronava la sol până la înlăturarea riscului şi trebuie să informeze imediat autorităţile competente ale operatorului aerian şi din statul de înmatriculare a aeronavei.2. În cazul în care deficienţele constatate cu ocazia inspecţiei la platformă nu pot fi remediate pe aeroportul pe care a fost efectuată inspecţia, AACR, în coordonare cu statul responsabil pentru operarea aeronavei respective sau cu statul de înmatriculare a aeronavei, poate stabili condiţiile necesar a fi îndeplinite pentru ca aeronavei să i se permită să zboare către un aeroport pe care deficienţele pot fi remediate. În cazul în care deficienţele sunt de natură să afecteze valabilitatea certificatului de navigabilitate a aeronavei, reţinerea la sol a aeronavei poate să înceteze numai dacă operatorul obţine permisiunea statului sau statelor ce va/vor fi survolat(e) cu ocazia zborului respectiv.3. Aeroporturile şi furnizorii de servicii de navigaţie aeriană din România au obligaţia de a coopera cu AACR pentru punerea în practică a măsurilor de restricţionare sau limitare operaţională stabilite ca urmare a inspecţiilor la platformă.RACR-SAFA 1.045 – Implementarea obligaţiilor ce decurg din Directiva 2004/36/CE1. AACR trebuie să informeze Comisia Europeană cu privire la măsurile operaţionale luate în scopul implementării cerinţelor prevăzute la art. 3-5 din Directiva 2004/36/CE.2. În procesul de implementare a prevederilor prezentei reglementări, precum şi pentru buna desfăşurare în România a programului de inspecţii la platformă a aeronavelor din terţe ţări, AACR va lua toate măsurile necesare pentru a asigura conformarea cu măsurile şi deciziile stabilite, precum şi cu acţiunile întreprinse de către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2)-(3), art. 8 alin. (2)-(4), art. 10, art. 12 şi ale art. 13 din Directiva 2004/36/CE, atunci când din acestea rezultă responsabilităţi pentru statele membre.RACR-SAFA 1.050 – Dispoziţii finaleAnexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta reglementare. +
Anexa 1la RACR-SAFA
NOTĂ:Formularul SAFA Standard Report a fost preluat ca atare, în limba engleză, din anexa I la Directiva 2004/36/CE, deoarece se adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu operatorilor aerieni români sau altor persoane fizice ori juridice din România. +
Anexa 2la RACR-SAFAMANUALde proceduri comunitare pentru inspecţiile laplatformă SAFA – Elemente fundamentale1. Instrucţiuni generale1.1. Inspecţiile la platformă SAFA sunt efectuate de către inspectori care dispun de cunoştinţele necesare pentru zona care face obiectul inspecţiei, acoperind aspectele tehnice, de navigabilitate şi operaţionale, în cazul în care sunt verificate toate elementele din lista de verificare. În situaţia în care o inspecţie la platformă este efectuată de 2 sau mai mulţi inspectori, principalele elemente ale inspecţiei – inspecţia vizuală a exteriorului aeronavei, inspecţia cabinei de pilotaj şi inspecţia cabinei de pasageri şi/sau a compartimentelor cargo – pot fi repartizate între inspectori.1.2. Inspectorii trebuie să se prezinte pilotului comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia, unui membru al echipajului de comandă sau reprezentantului cu cel mai înalt grad ierarhic al operatorului, înainte de începerea părţii din inspecţia la platformă care se desfăşoară la bordul aeronavei. În cazul în care nu este posibilă informarea unui reprezentant al operatorului sau dacă niciun reprezentant al acestuia nu se află la bordul sau în apropierea aeronavei, principiul general va fi acela de a nu efectua o inspecţie la platformă SAFA. În circumstanţe speciale, s-ar putea lua decizia efectuării unei inspecţii la platformă SAFA, dar această inspecţie trebuie să se limiteze la o verificare vizuală a exteriorului aeronavei.1.3. Inspecţia trebuie să fie cât se poate de cuprinzătoare, având în vedere timpul şi resursele disponibile. Aceasta înseamnă că, în cazul în care timpul şi resursele disponibile sunt limitate, nu trebuie verificate toate elementele inspecţiei, ci doar un număr redus al acestora. În funcţie de timpul şi resursele disponibile pentru o inspecţie la platformă SAFA, elementele care urmează să fie supuse inspecţiei sunt selectate în mod corespunzător, în conformitate cu obiectivele programului comunitar SAFA.1.4. Inspecţia la platformă nu trebuie să provoace o întârziere nejustificată a decolării aeronavei inspectate. Printre posibilele cauze ale întârzierilor se numără suspiciuni referitoare la corectitudinea pregătirilor pentru zbor, la navigabilitatea aeronavei sau orice probleme asociate în mod direct cu siguranţa aeronavei şi a ocupanţilor săi, fără însă a se limita doar la acestea.2. Calificarea inspectorilor2.1. Începând cu 1 ianuarie 2009, toate inspecţiile la platformă SAFA desfăşurate pe teritoriul României sunt efectuate de către inspectori SAFA calificaţi corespunzător.2.2. Inspectorii AACR implicaţi în programul comunitar SAFA trebuie să îndeplinească criteriile de calificare prevăzute mai jos.2.3. Criterii de calificare2.3.1. Criterii de eligibilitateCa o condiţie preliminară a eligibilităţii privind calificarea de inspector SAFA, candidaţii trebuie să aibă pregătirea teoretică necesară în domeniul aeronautic şi/sau cunoştinţele practice necesare relevante pentru zona/zonele de inspecţie, şi anume:a) operarea aeronavei; … b) licenţierea personalului; … c) navigabilitatea aeronavei; … d) bunuri periculoase. … Persoanele care candidează pentru calificarea de inspectori SAFA trebuie să aibă cumulat o experienţă de minimum 5 ani în unul sau mai multe dintre domeniile: operaţiuni zbor, navigabilitate, licenţierea personalului aeronautic civil, autorizarea operatorilor aerieni, siguranţa zborului şi calitate.2.3.2. Cerinţe privind pregătirea specificăÎnainte de obţinerea calificării, candidaţii trebuie să fi încheiat cu succes un curs de pregătire constând în:a) pregătire teoretică la clasă oferită de o organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4; … b) pregătire practică oferită de o organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4, sau de către un inspector principal SAFA desemnat de un stat membru în conformitate cu pct. 2.5, care activează independent de organizaţia de pregătire SAFA; … c) instruirea la locul de muncă, desfăşurată, de regulă, pe parcursul unei perioade de 6 luni calendaristice, este oferită prin efectuarea unui număr de minimum 12 inspecţii la platformă SAFA, sub îndrumarea unui inspector principal SAFA desemnat de către un stat membru. … 2.3.3. Cerinţe privind menţinerea valabilităţii calificăriiInspectorii SAFA ai AACR îşi menţin valabilitatea calificării deţinute prin:a) efectuarea unei pregătiri recurente – care constă în pregătire teoretică la clasă oferită de către o organizaţie de pregătire SAFA, conform celor definite la pct. 2.4; şi … b) efectuarea unui număr de minimum 15 inspecţii la platformă SAFA în fiecare perioadă de douăsprezece luni de la ultima sesiune de pregătire SAFA, cu excepţia cazului în care inspectorul este, de asemenea, un inspector calificat pentru operaţiuni de zbor sau navigabilitate în cadrul AACR şi participă în mod regulat la efectuarea inspecţiilor la aeronavele operatorilor aerieni români. … 2.3.4. Materiale de îndrumareMaterialele de îndrumare elaborate şi publicate de către EASA pentru implementarea prevederilor specificate la pct. 2.3.1, 2.3.2 şi 2.3.3 de mai sus sunt utilizate de către AACR în derularea programului comunitar SAFA în România.2.4. Organizaţiile de pregătire SAFA2.4.1. O organizaţie de pregătire SAFA poate fi parte a AACR sau o organizaţie terţă.O organizaţie terţă poate fi:a) parte a unei autorităţi competente dintr-un alt stat membru; sau … b) o entitate independentă. … 2.4.2.Cursurile de pregătire menţionate la pct. 2.3.2 şi pct. 2.3.3 lit. a) şi susţinute de AACR trebuie să se desfăşoare cel puţin în conformitate cu programele relevante stabilite şi publicate de EASA.2.4.3. În situaţia în care este utilizată o organizaţie terţă în scopul efectuării pregătirii aferente programului SAFA, AACR trebuie să dezvolte un sistem de evaluare a unei astfel de organizaţii. Acest sistem trebuie să fie simplu, transparent şi proporţionat şi să ţină cont de toate materialele de îndrumare relevante stabilite şi publicate de EASA. Un astfel de sistem poate lua în considerare evaluările efectuate de alte state membre.2.4.4. O organizaţie terţă de pregătire SAFA poate fi utilizată doar în cazul în care evaluarea demonstrează că pregătirea va fi efectuată în conformitate cu programele relevante stabilite şi publicate de EASA.2.4.5. Programele de pregătire SAFA desfăşurate de către AACR şi/sau sistemul de evaluare a organizaţiilor terţe de pregătire SAFA trebuie amendate corespunzător, astfel încât să reflecte toate recomandările rezultate în urma auditurilor de standardizare efectuate de EASA în conformitate cu metodele de lucru prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 736/2006 al Comisiei.2.4.6. AACR poate solicita EASA să evalueze organizaţia de pregătire SAFA şi să emită o recomandare cu privire la aceasta, care să stea la baza evaluării efectuate de către AACR.2.4.7. Materialele de îndrumare elaborate şi publicate de către EASA pentru implementarea prevederilor paragrafului 2.4 sunt utilizate de către AACR în derularea programului comunitar SAFA în România.2.5. Inspectori principali2.5.1. AACR poate desemna inspectori principali SAFA, cu condiţia ca aceştia să îndeplinească criteriile de calificare stabilite prin prezenta reglementare.2.5.2. Criteriile de calificare ca inspector principal SAFA sunt următoarele:a) să fi îndeplinit funcţia de inspector SAFA calificat timp de 3 ani înainte de desemnare; … b) să fi efectuat un număr de minimum 36 de inspecţii la platformă SAFA în perioada de 3 ani premergătoare desemnării. … 2.5.3. Pregătirea practică şi/sau instruirea la locul de muncă oferite de către inspectorii principali SAFA se bazează pe programele relevante stabilite şi publicate de EASA.2.5.4. Dintre inspectorii săi principali SAFA, AACR poate desemna inspectori principali care să ofere pregătire practică şi/sau instruire la locul de muncă cursanţilor din alte state membre.2.5.5. Materialele de îndrumare elaborate şi publicate de EASA pentru implementarea prevederilor pct. 2.5 sunt utilizate de AACR în derularea programului comunitar SAFA în România.2.6. Măsuri tranzitorii2.6.1. Inspectorii SAFA care îndeplinesc criteriile de eligibilitate menţionate la pct. 2.3.1, precum şi criteriile referitoare la experienţa recentă prevăzută la pct. 2.3.3 lit. b), la data de 19 octombrie 2008, sunt consideraţi ca fiind inspectori SAFA calificaţi în conformitate cu cerinţele stabilite prin prezenta anexă.2.6.2. Fără a aduce atingere prevederilor specificate la pct. 2.3.3 lit. a), inspectorii consideraţi calificaţi în conformitate cu prevederile pct. 2.6.1 trebuie să participe la o pregătire recurentă oferită progresiv de către o organizaţie de pregătire SAFA până cel târziu la 1 iulie 2010 şi ulterior, conform celor prevăzute la pct. 2.3.3 lit. a).3. Standarde3.1. Standardele OACI şi procedurile suplimentare regionale europene ale OACI stau la baza inspecţiilor efectuate asupra aeronavelor şi operatorilor aerieni în cadrul programului comunitar SAFA. Suplimentar, inspecţia stării tehnice a unei aeronave se efectuează ţinând cont de standardele producătorului aeronavei.4. Procesul de inspecţieElemente ale listei de verificare4.1. Elementele care urmează să fie inspectate se selectează dintre cele prevăzute în lista de verificare aferentă raportului privind inspecţiile la platformă SAFA, care conţine un total de 54 de elemente, prevăzute în apendicele 1, care face parte integrantă din prezenta anexă.4.2. Inspecţia şi constatările rezultate, dacă ele există, trebuie să se regăsească, după încheierea inspecţiei, în raportul de inspecţie la platformă SAFA, prevăzut în apendicele 1.Îndrumări detaliate privind procesul de inspecţie4.3. Fiecare element inspectat aflat pe lista de verificare aferentă raportului de inspecţie la platformă SAFA va fi descris în detaliu, precizându-se domeniul inspecţiei şi metoda de efectuare a acesteia. În plus, se va face o trimitere la cerinţele relevante din anexele OACI. Toate acestea vor fi elaborate şi publicate ca materiale de îndrumare detaliate de EASA şi amendate ori de câte ori este necesar, pentru a reflecta cele mai recente standarde aplicabile.Includerea rapoartelor în baza de date SAFA centralizată4.4. Raportul unei inspecţii la platformă trebuie introdus în baza de date SAFA centralizată cât de curând posibil şi, în orice caz, nu mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data inspecţiei, chiar dacă nu a fost identificată nicio neconformitate.5. Clasificarea neconformităţilor5.1. Pentru fiecare element inspectat, sunt definite ca neconformităţi 3 categorii de posibile abateri de la standardele relevante stabilite la pct. 3.1 şi se clasifică astfel:a) o neconformitate de categoria 1 este considerată ca având o influenţă minoră asupra siguranţei zborului; … b) o neconformitate de categoria 2 poate avea o influenţă semnificativă asupra siguranţei zborului; şi … c) o neconformitate de categoria 3 poate avea o influenţă majoră asupra siguranţei zborului. … 5.2. În derularea programului comunitar SAFA în România, AACR utilizează instrucţiunile privind clasificarea neconformităţilor, elaborate şi publicate de către EASA în cadrul materialelor de îndrumare detaliate.6. Acţiuni ulterioare6.1. Fără a aduce atingere pct. 1.2, ca dovadă a efectuării inspecţiei la platformă SAFA, se completează un formular care să conţină cel puţin elementele stabilite în apendicele 2, care face parte integrantă din prezenta anexă. O copie a formularului completat trebuie înmânată pilotului comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia, unui membru al echipajului de comandă sau reprezentantului cu cel mai înalt grad ierarhic al operatorului aerian, prezent la bordul sau în apropierea aeronavei în momentul încheierii inspecţiei SAFA. O confirmare prin semnătură a primirii formularului, care reprezintă dovada efectuării inspecţiei la platformă, trebuie solicitată persoanei căreia i-a fost înmânat acesta şi se păstrează de către inspectorul SAFA. Refuzul destinatarului de a semna trebuie înscris pe formular.6.2. Pe baza criteriilor de clasificare a neconformităţilor au fost definite anumite acţiuni ulterioare, relaţia dintre categoria de neconformităţi şi aceste acţiuni fiind prevăzută în clasa respectivă de acţiuni. Astfel, acţiunile ulterioare sunt următoarele:a) acţiunea de clasă 1, care constă în furnizarea informaţiilor privind rezultatele inspecţiei la platformă SAFA pilotului comandant al aeronavei sau, în absenţa acestuia, unui alt membru al echipajului de comandă ori reprezentantului cu cel mai înalt grad ierarhic al operatorului, prezent la faţa locului. Această acţiune constă într-o informare verbală şi în înmânarea formularului reprezentând dovada efectuării inspecţiei. După fiecare inspecţie trebuie întreprinsă o acţiune de clasa 1, indiferent dacă au fost sau nu identificate neconformităţi; … b) acţiunea de clasă 2, care este întreprinsă după inspecţiile în cadrul cărora s-au identificat neconformităţi din categoria 2 sau din categoria 3 şi care constă într-o: … (i) comunicare scrisă adresată operatorului aerian în cauză, conţinând o solicitare de dovezi privind acţiunile corective întreprinse; şi(îi) comunicare scrisă adresată statului responsabil, respectiv statului operatorului şi/sau statului de înmatriculare a aeronavei, care conţine rezultatele inspecţiilor la aeronavele aflate în responsabilitatea statului respectiv în ceea ce priveşte supravegherea siguranţei zborului. Comunicarea trebuie să includă, dacă este posibil, o solicitare a confirmării că acesta este satisfăcut de acţiunile corective întreprinse în baza prevederilor pct. (i).AACR pune la dispoziţia EASA un raport lunar privind statutul acţiunilor ulterioare întreprinse ca urmare a inspecţiilor la platformă SAFA;c) acţiunea de clasă 3, care este întreprinsă după o inspecţie în cadrul căreia au fost identificate neconformităţi de categoria 3 şi care, datorită semnificaţiei neconformităţilor de categoria 3 în ceea ce priveşte influenţa potenţială a acestora asupra siguranţei aeronavei şi a ocupanţilor acesteia, se împarte în 4 subclase, după cum urmează: … (i) clasa 3a, în care se înscriu acţiuni de restricţionare a operaţiunilor de zbor ale aeronavei atunci când AACR concluzionează că, în urma deficienţelor identificate în cadrul inspecţiei, aeronava nu poate decola decât sub anumite restricţii;(îi) clasa 3b, în care se înscriu acţiuni corective înainte de zbor atunci când, în urma inspecţiei la platformă SAFA, sunt identificate deficienţe care necesită una sau mai multe acţiuni corective ce trebuie întreprinse înainte de efectuarea zborului respectiv;(iii) clasa 3c, în care se înscriu acţiuni de reţinere la sol a aeronavei de către AACR atunci când, în urma identificării unor neconformităţi majore de categoria 3, AACR nu este satisfăcută de faptul că operatorul aerian va întreprinde măsuri corective în vederea rectificării deficienţelor înainte de decolare, punând astfel în pericol iminent siguranţa aeronavei şi a ocupanţilor acesteia. În astfel de cazuri, AACR trebuie să reţină aeronava la sol până la îndepărtarea pericolului şi trebuie să informeze imediat autorităţile competente ale operatorului în cauză, precum şi ale statului de înmatriculare a aeronavei.Acţiunile întreprinse în conformitate cu pct. (îi) şi (iii) pot include un zbor nonprofit de poziţionare către baza de întreţinere a aeronavei;(iv) clasa 3d, în care se înscriu acţiuni de interdicţie de operare imediată atunci când, în cazul unei ameninţări imediate şi evidente la adresa siguranţei zborului, AACR ia decizia impunerii unei interdicţii de operare, în conformitate cu legislaţia naţională şi comunitară aplicabilă.6.3. Pentru implementarea prevederilor pct. 6.1 şi 6.2, AACR utilizează instrucţiunile relevante detaliate, elaborate şi publicate de EASA în cadrul materialelor de îndrumare. +
Apendice 1la anexa nr. 2 la RACR-SAFA
NOTĂ:Formularul "Ramp Inspecţion Report" a fost preluat ca atare, în limba engleză, din apendicele 1 la Directiva 2008/49/CE, deoarece se adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu operatorilor aerieni români sau altor persoane fizice ori juridice din România. Romanian Civil Aeronautical Autority ROMÂNIA┌───────────────────────────────────────────────────┬────────────┬────────────┐│ Item Code │ Checked │ Remark │├───────────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ A. Flight Deck │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┤ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ General │ │ │ │ │ │ ││1. General Condiţion ……………………….. │ 1 ├────┤ │ 1 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││2. Emergency Exit ………………………….. │ 2 ├────┤ │ 2 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││3. General Condiţion ……………………….. │ 3 └────┘ │ 3 └────┘ ││ │ │ ││ Documentation │ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ │ │ │ │ │ │ ││4. Manuals ……………………………….. │ 4 ├────┤ │ 4 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││5. Checklists………………………………. │ 5 ├────┤ │ 5 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││6. Radio Navigation Charts ………………….. │ 6 ├────┤ │ 6 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││7. Minimum Equipment List……………………. │ 7 ├────┤ │ 7 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││8. Certificate of registration ………………. │ 8 ├────┤ │ 8 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││9. Noise certificate (where applicable) ………. │ 9 ├────┤ │ 9 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││10. AOC or equivalent ………………………. │ 10 ├────┤ │ 10 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││11. Radio licence ………………………….. │ 11 ├────┤ │ 11 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││12. Certificate of Airworthiness (C of A) …….. │ 12 └────┘ │ 12 └────┘ ││ │ │ ││ Flight data │ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ │ │ │ │ │ │ ││13. Flight preparation ……………………… │ 13 ├────┤ │ 13 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││14. Weight and balance sheet ………………… │ 14 └────┘ │ 14 └────┘ ││ │ │ ││ Safety Equipment │ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ │ │ │ │ │ │ ││15. Hand fire extinquishers …………………. │ 15 ├────┤ │ 15 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││16. Life jackets / flotation device ………….. │ 16 ├────┤ │ 16 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││17. Harness ……………………………….. │ 17 ├────┤ │ 17 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││18. Oxygen equipment ……………………….. │ 18 ├────┤ │ 18 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││19. Certificate of Airworthiness (C of A) …….. │ 19 └────┘ │ 19 └────┘ ││ │ │ ││ Flight Crew │ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ │ │ │ │ │ │ ││20. Flight crew licence …………………….. │ 20 └────┘ │ 20 └────┘ ││ │ │ ││ Journey Log Book/ Technical Log or equivalent │ ┌────┐ │ ┌────┐ ││ │ │ │ │ │ │ ││21. Journey Log Book, or equivalent ………….. │ 21 ├────┤ │ 21 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││22. Maintenance release …………………….. │ 22 ├────┤ │ 22 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││23. Defect notification and rectification …….. │ 23 ├────┤ │ 23 ├────┤ ││ (including Tech Log) │ │ │ │ │ │ ││24. Pre-flight inspecţion …………………… │ 24 └────┘ │ 24 └────┘ ││ │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ B. Safety / Cabin │ ┌────┐ │ ┌────┐ │├───────────────────────────────────────────────────┤ │ │ │ │ │ ││1. General Internal Condiţion ……………….. │ 1 ├────┤ │ 1 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││2. Cabin attendant's station and crew rest area… │ 2 ├────┤ │ 2 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││3. First Aid Kit/Emergency medical kit ……….. │ 3 ├────┤ │ 3 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││4. Hand fire extinquishers ………………….. │ 4 ├────┤ │ 4 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││5. Life jackets / Flotation devices ………….. │ 5 ├────┤ │ 5 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││6. Seat belts and seat condiţion …………….. │ 6 ├────┤ │ 6 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││7. Emergency exit, lighting and marking, Torches.. │ 7 ├────┤ │ 7 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││8. Slides/ Life-Rafts (as required), ELT ……… │ 8 ├────┤ │ 8 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││9. Oxygen Supply (Cabin Crew and Passengers) ….. │ 9 ├────┤ │ 9 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││10. Safety instructions …………………….. │ 10 ├────┤ │ 10 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││11. Cabin crew members ……………………… │ 11 ├────┤ │ 11 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││12. Access to emergency exits ……………….. │ 12 ├────┤ │ 12 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││13. Safety of passenger baggage's ……………. │ 13 ├────┤ │ 13 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││14. Seat Capacity ………………………….. │ 14 └────┘ │ 14 └────┘ ││ │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ C. Aircraft Condiţion │ ┌────┐ │ ┌────┐ │├───────────────────────────────────────────────────┤ │ │ │ │ │ ││1. General external Condiţion ……………….. │ 1 ├────┤ │ 1 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││2. Doors and hatches ……………………….. │ 2 ├────┤ │ 2 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││3. Flight controls …………………………. │ 3 ├────┤ │ 3 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││4. Wheels, tyres and brakes …………………. │ 4 ├────┤ │ 4 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││5. Undercarriage skids/floats ……………….. │ 5 ├────┤ │ 5 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││6. Wheel well ……………………………… │ 6 ├────┤ │ 6 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││7. Powerplant and pylon …………………….. │ 7 ├────┤ │ 7 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││8. Fan blades ……………………………… │ 8 ├────┤ │ 8 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││9. Propellers, Rotors (main tail) ………….. │ 9 ├────┤ │ 9 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││10. Obvious repairs ………………………… │ 10 ├────┤ │ 10 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││11. Obvious unrepaired damage ……………….. │ 11 ├────┤ │ 11 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││12. Leakage ……………………………….. │ 12 └────┘ │ 12 └────┘ ││ │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ D. Cargo │ ┌────┐ │ ┌────┐ │├───────────────────────────────────────────────────┤ │ │ │ │ │ ││1. General Condiţion of cargo compartment …….. │ 1 ├────┤ │ 1 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││2. Dangerous Goods …………………………. │ 2 ├────┤ │ 2 ├────┤ ││ │ │ │ │ │ │ ││3. Safety of cargo on board …………………. │ 3 └────┘ │ 3 └────┘ ││ │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ E. General │ │ │├───────────────────────────────────────────────────┤ ┌────┐ │ ┌────┐ ││1. General ………………………………… │ 1 │ │ │ 1 │ │ ││ │ └────┘ │ └────┘ │└───────────────────────────────────────────────────┴────────────┴────────────┘ +
Apendice 2la anexa nr. 2 la RACR-SAFA
NOTĂ:Formularul "Proof of Inspecţion Form" a fost preluat ca atare, în limba engleză, din apendicele 2 la Directiva 2008/49/CE, deoarece se adresează exclusiv operatorilor aeronavelor din ţări terţe şi nu operatorilor aerieni români sau altor persoane fizice ori juridice din România.––