REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ din 8 ianuarie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 891 02/04/2024
ActulACTUALIZEAZA PEREGLEMENTARI 08/01/2008
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 11 din 8 ianuarie 2008, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2008.
PREAMBUL(1)Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul și în spațiul aerian național este reglementată prin legislația comunitară aplicabilă acestui domeniu de activitate, prin Codul aerian civil și actele normative naționale din domeniu, precum și în conformitate cu prevederile Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, și ale altor tratate internaționale la care România este parte.(2)Prezenta reglementare asigură cadrul juridic național necesar implementării și aplicării anumitor dispoziții ale legislației Cerului European Unic*1) care instituie obligații pentru autoritățile competente din statele membre UE specifice funcției de reglementare în domeniul serviciilor de navigație aeriană. Totodată, prezenta reglementare vine în aplicarea Codului aerian civil, fiind complementară Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” ca autoritate națională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcției de supervizare a siguranței zborului în aviația civilă, la nivel național.*1) Prin legislația Cerului European Unic se înțelege cadrul de reglementare armonizat pentru crearea Cerului European Unic la care face referire art. 3 al Regulamentului CE al Parlamentului European și al Consiliului nr. 549 din 10 martie 2004 care stabilește cadrul pentru crearea Cerului European Unic (Regulamentul-cadru), împreună cu celelalte regulamente CE specificate în art. 3 și cu regulile de implementare adoptate de Comisia Europeană în baza acestora.(3)RACR-SSNA, ediția 02/2008, stabilește norme de aplicare în România a legislației Cerului European Unic ce necesită aprobarea autorității de stat în domeniul aviației civile. RACR-SSNA, ediția 02/2008, înlocuiește în aplicare RACR-SSNA, ediția 01/2006, care a asigurat cadrul juridic prin care au fost adaptate și transpuse în legislația națională acele prevederi ale actelor normative comunitare incidente domeniului serviciilor de navigație aeriană care au necesitat implementarea și aplicarea încă din perioada de preaderare a României la Uniunea Europeană. Ca urmare a aderării, din RACR-SSNA, ediția 02/2008, în raport cu ediția precedentă, au fost eliminate acele prevederi prin care se realiza transpunerea în legislația națională a unor părți ale legislației Cerului European Unic, această legislație fiind, de la data aderării, direct aplicabilă și obligatorie în România în toate elementele sale. RACR-SSNA, ediția 02/2008, menține sau dezvoltă, după caz, în temeiul direct al legislației Cerului European Unic și al Codului aerian civil, reguli pentru implementarea și aplicarea în România a acestei legislații în ceea ce privește supervizarea și desemnarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană, acolo unde sunt necesare asemenea reguli în acest scop. + 
Capitolul IPrevederi generale + 
RACR-SSNA.005 – Scopul și obiectivele reglementăriiRACR-SSNA.005(a) – Scopul(1)Scopul prezentei reglementări este de a stabili, în temeiul unor dispoziții ale legislației Cerului European Unic și ale Codului aerian civil cu privire la supervizarea și desemnarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană, reguli și măsuri specifice de implementare a acestor dispoziții în România, după data aderării României la Uniunea Europeană.(2)În acest scop, prezenta reglementare stabilește atribuții și responsabilități și asigură elemente de cadru juridic necesare la nivel național pentru îndeplinirea anumitor obligații ce revin în mod direct, conform dispozițiilor legislației Cerului European Unic, autorității de stat în domeniul aviației civile, Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română", în calitatea de autoritate națională de supervizare în domeniile ei de competențe, precum și agenților aeronautici civili furnizori de servicii de navigație aeriană (ANSP) și altor persoane fizice și juridice care, prin activitatea pe care o desfășoară în spațiul aerian național și pe teritoriul României, sunt cuprinse în domeniul de aplicabilitate al legislației Cerului European Unic.RACR-SSNA.005(b) – ObiectiveleÎn realizarea scopului precizat la RACR-SSNA.005(a), prezenta reglementare are următoarele obiective:(1)stabilește atribuții și responsabilități specifice ce revin organizațiilor implicate în implementarea și aplicarea legislației Cerului European Unic, acolo unde asemenea precizări sunt necesare*2);––––*2) Acolo unde legislația Cerului European Unic stabilește generic anumite sarcini, fără însă a preciza atribuții și responsabilități specifice.(2)stabilește abordarea prin care R.A. A.A.C.R., în îndeplinirea rolului și a sarcinilor ce revin unei autorități naționale de supervizare în temeiul legislației Cerului European Unic, își exercită atribuțiile în supervizarea agenților aeronautici civili care furnizează servicii de navigație aeriană cu precădere sau în exclusivitate pentru traficul aerian general;(3)stabilește, în temeiul Codului aerian civil și al art. 7 alin. (5) din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 550 din 10 martie 2004 privind furnizarea serviciilor de navigație aeriană în Cerul European Unic, denumit în continuare Regulamentul furnizării serviciilor, reguli ce se aplică agenților aeronautici civili care furnizează servicii de navigație aeriană cu precădere sau în exclusivitate altui trafic decât traficului aerian general, precum și procesele de supervizare care trebuie desfășurate de R.A. A.A.C.R., astfel încât să se asigure conformarea în cea mai mare măsură a acestor furnizori ANSP cu cerințele comune instituite prin legislația Cerului European Unic pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană traficului aerian general;(4)stabilește atribuții și responsabilități în scopul ducerii la îndeplinire de către Ministerul Transporturilor a sarcinilor specifice constând în desemnarea agenților aeronautici civili în domeniul serviciilor de trafic aerian și al serviciilor meteorologice aeronautice, în baza prevederilor art. 8 și 9 din Regulamentul furnizării serviciilor și ținând cont de atribuțiile și competențele stabilite autorității de stat în domeniul aviației civile prin art. 4 al Codului aerian civil;(5)stabilește anumite măsuri a fi avute în vedere de producătorii care propun furnizorilor ANSP din România, care intră sub incidența legislației Cerului European Unic, sisteme și componente de sisteme spre a fi integrate și exploatate în cadrul rețelei europene de management al traficului aerian (EATMN);(6)stabilește anumite măsuri a fi avute în vedere de organizațiile recunoscute în temeiul art. 3 din Regulamentul furnizării serviciilor și de organismele notificate în temeiul art. 8 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 552 din 10 martie 2004 privind interoperabilitatea rețelei europene de management al traficului aerian, denumit în continuare Regulamentul interoperabilității;(7)stabilește atribuții, competențe și responsabilități specifice pentru derularea în bune condiții a anumitor procese de notificare a Comisiei Europene și a celorlalte state membre UE dispuse prin legislația Cerului European Unic;(8)stabilește reguli în scopul coordonării și colaborării între MT/DGAvC și R.A. A.A.C.R. în exercitarea atribuțiilor lor de autorități naționale de supervizare în domeniile lor de competențe și în aplicarea legislației Cerului European Unic;(9)stabilește reguli generale și atribuții privind politica de derogări de la cerințele comune aplicabile furnizării serviciilor de navigație aeriană. + 
RACR-SSNA.010 – Domeniul de aplicabilitate(1)Prezenta reglementare se aplică:(i)oricărui agent aeronautic civil având locul principal de operare și sediul în România și care furnizează sau care își propune să furnizeze un serviciu de navigație aeriană ce intră în domeniul de aplicabilitate al legislației Cerului European Unic, precum și în atribuțiile autorității de stat în domeniul aviației civile potrivit Codului aerian civil;(ii)oricărui agent aeronautic civil având locul principal de operare și sediul în România și care furnizează sau care își propune să furnizeze un serviciu de navigație aeriană cu precădere sau în exclusivitate altui trafic aerian decât traficului aerian general, ce intră în atribuțiile autorității de stat în domeniul aviației civile;(iii)Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (R.A. A.A.C.R.) în domeniul său de competențe ca autoritate națională de supervizare, în ceea ce privește anumite procese de supervizare care trebuie desfășurate în baza legislației Cerului European Unic, a Codului aerian civil, precum și a altor acte normative prin care i-au fost delegate competențe; în acest sens, oriunde în text este utilizată abrevierea R.A. A.A.C.R., aceasta va avea înțelesul anterior precizat;(iv)Ministerului Transporturilor, prin Direcția generală aviație civilă, ca autoritate națională de supervizare în domeniul securității aeronautice, în ceea ce privește anumite procese de supervizare care trebuie desfășurate în baza legislației Cerului European Unic, a Codului aerian civil, precum și a altor acte normative prin care i-au fost delegate competențe; în acest sens, oriunde în text este utilizată abrevierea MT/DGAvC, aceasta va avea înțelesul anterior precizat;(v)Ministerului Transporturilor, în ceea ce privește desemnarea agenților aeronautici civili pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian și a serviciilor meteorologice aeronautice, în baza art. 8 și 9 din Regulamentul furnizării serviciilor, precum și coordonarea proceselor de raportare și notificare a Comisiei Europene și a celorlalte state membre UE, în concordanță cu prevederile legislației Cerului European Unic;(vi)persoanelor juridice române acreditate sau care intenționează să obțină o acreditare din partea R.A. A.A.C.R. spre a desfășura activități specifice organizațiilor recunoscute în baza art. 3 din Regulamentul furnizării serviciilor;(vii)organismelor notificate de România Comisiei Europene și celorlalte state membre UE, în temeiul art. 8 din Regulamentul interoperabilității, ca fiind desemnate spre a duce la îndeplinire sarcini legate de evaluarea conformității sau a compatibilității în vederea utilizării unor componente de sisteme spre a fi integrate și exploatate în cadrul EATM, la care se face referire în art. 5 din Regulamentul interoperabilității, și/sau legate de verificarea de sistem, la care se face referire în art. 6 din Regulamentul interoperabilității, și care au obținut în consecință numere de identificare din partea Comisiei Europene, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;(viii)producătorilor de sisteme și/sau de componente propuse furnizorilor ANSP în vederea integrării lor în EATMN, având sediul principal al afacerii în România, acolo unde produsele lor fac obiectul Regulamentului interoperabilității sau intră sub incidența altor prevederi conexe interoperabilității specificate în legislația comunitară;(ix)persoanelor fizice din cadrul organizațiilor mai sus menționate care, prin natura atribuțiilor și competențelor lor, duc la îndeplinire sau sunt implicate în activități și procese aferente furnizării serviciilor de navigație aeriană, supervizării acestor servicii, realizării interoperabilității EATMN, precum și realizării activităților de coordonare și de notificare a Comisiei Europene și a celorlalte state membre UE, potrivit dispozițiilor legislației Cerului European Unic.(2)Prezenta reglementare conține prevederi specifice adresate utilizatorilor spațiului aerian și administratorilor aerodromurilor civile în ceea ce privește anumite relații de consultare, colaborare și schimb de date operaționale care trebuie stabilite cu furnizorii certificați de servicii de navigație aeriană în sensul prevederilor art. 13 din Regulamentul furnizării serviciilor, precum și în contextul mecanismelor de consultare la care face referire art. 10 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 549 din 10 martie 2004 care stabilește cadrul pentru crearea Cerului European Unic, denumit în continuare Regulamentul-cadru.
 + 
RACR-SSNA.015 – Remarcă importantă în atenția utilizatorilor prezentei ediții a RACR-SSNA:

Dispozițiile și regulile din prezenta ediție a RACR-SSNA sunt determinate
sau derivă direct din dispozițiile și din celelalte prevederi stabilite prin
Regulamentul (CE) nr. 549/2004 (Regulamentul-cadru), nr. 550/2004 (Regulamentul furnizării serviciilor), 552/2004 privind interoperabilitatea EATMN, Regulamentul Comisiei (CE) nr.
2.096/2005 care stabilește cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de
navigație aeriană în EATMN și au legătură și cu aplicarea unor dispoziții
sau alte prevederi stabilite prin alte regulamente ale Comisiei Europene
având statut de reguli de implementare pentru Cerul European Unic. De la
data aderării României la UE, aceste regulamente CE sunt obligatorii și
direct aplicabile în România în toate elementele lor.
De aceea, dispozițiile și prevederile acestor regulamente CE care, pe
durata perioadei de preaderare, făcuseră obiectul transpunerii și
implementării prin intermediul RACR-SSNA, ediția 01/2006, au fost eliminate
din prezenta ediție 02/2008 a RACR-SSNA. În prezenta ediție au fost menținute
sau completate, după caz, numai acele adaptări și precizări care sunt
necesare în scopul implementării și aplicării în România a regulamentelor CE
în cauză.
Utilizarea prezentei ediții a RACR-SSNA de către persoanele fizice și
juridice cărora le este adresat documentul presupune deci în primul rând
cunoașterea temeinică și înțelegerea corectă de către acestea a dispozițiilor
și a celorlalte prevederi din regulamentele CE sus-amintite.
În scopul realizării acestor condiții și pentru a se evita interpretări
eronate ale dispozițiilor și regulilor din prezenta ediție a RACR-SSNA,
utilizatorii reglementării sunt atenționați că este necesar ca ea să fie
consultată și utilizată în corelare directă cu textele regulamentelor (CE)
sus-menționate. De asemenea, este recomandată consultarea și utilizarea
RACR-SSNA împreună cu procedurile și instrucțiunile de aeronautică civilă
emise de R.A. A.A.C.R. în aplicarea legislației Cerului European Unic și a
RACR-SSNA-PIAC-SSNA, Supervizarea serviciilor de navigație aeriană,
Partea I (Certificarea și supravegherea continuă a furnizorilor de navigație
aeriană) și Partea a III-a (Interoperabilitatea sistemelor, a procedurilor
asociate și a componentelor de sistem în vederea integrării lor în EATMN),
ediția în vigoare.
În caz contrar, utilizatorii RACR-SSNA sunt atenționați că există risc
ridicat de a se interpreta eronat, limitat sau inadecvat sarcinile,
obligațiile și răspunderile ce decurg din dispozițiile regulamentelor (CE)
în aplicarea lor de către persoanele juridice și fizice responsabile.

 + 
RACR-SSNA.020 – Documente de referințăAplicarea prezentei ediții a RACR-SSNA se va face cu respectarea, după caz, a dispozițiilor, regulilor, cerințelor, condițiilor, instrucțiunilor, procedurilor, precum și, după caz, cu urmarea îndrumărilor și recomandărilor prevăzute în următoarele acte normative, documentații de referință și alte documentații cu caracter orientativ*3):*3) La data elaborării, prezenta ediție a RACR-SSNA are legătură directă cu acele documente de referință care stabilesc dispoziții, reguli, cerințe, alte prevederi privind procesele de certificare, desemnare, supraveghere continuă a furnizorilor ANSP, coordonare, notificare și realizarea interoperabilității EATMN în cadrul Cerului European Unic. Au fost deci identificate acele documente de referință, cu titlu obligatoriu sau de îndrumare, care abordează, în integralitatea lor sau doar în parte, aceste aspecte semnificative ale supervizării sau ale componentelor acestei funcții. Prin grija R.A. A.A.C.R., RACR-SSNA va fi revizuită și actualizată periodic în raport cu evoluția în continuare a legislației Cerului European Unic (extrem de dinamică) și de apariția unor noi alte documente ce pot constitui referințe pentru obiectivele urmărite de RACR-SSNA.(1)Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 26 ianuarie 2001, modificată și completată prin Legea nr. 399/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 10 ianuarie 2006;(2)Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” ca autoritate națională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcției de supervizare a siguranței zborului în aviația civilă, la nivel național, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 12 iulie 2006;(3)Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) nr. 549 din 10 martie 2004 care stabilește cadrul pentru crearea Cerului European Unic (denumit și Regulamentul-cadru), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 96 din 31 martie 2004;(4)Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) nr. 550 din 10 martie 2004 privind furnizarea serviciilor de navigație aeriană în Cerul European Unic (denumit și Regulamentul furnizării serviciilor), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 96 din 31 martie 2004;(5)Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) nr. 551 din 10 martie 2004 privind organizarea și utilizarea spațiului aerian în cuprinsul Cerului European Unic (denumit și Regulamentul-cadru), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 96 din 31 martie 2004;(6)Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) nr. 552 din 10 martie 2004 privind interoperabilitatea rețelei europene de management al traficului aerian (Regulamentul interoperabilității), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 96 din 31 martie 2004;(7)Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.096/2005 care stabilește cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 335 din 21 decembrie 2005;(8)Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.150 din 23 decembrie 2005 care stabilește regulile comune pentru utilizarea flexibilă a spațiului aerian, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 342 din 24 decembrie 2005;(9)Regulamentul Comisiei (CE) nr. 730/2006 privind clasificarea spațiului aerian și accesul zborurilor operate potrivit regulilor de zbor la vedere deasupra nivelului de zbor FL195, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 128 din 16 mai 2006;(10)Regulamentul Comisiei nr. 1.032/2006 care stabilește cerințe pentru sistemele automate pentru schimbul de date de zbor în scopul notificării, coordonării și transferului zborurilor între unitățile de control al traficului aerian, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 186 din 7 iulie 2006;(11)Regulamentul Comisiei nr. 1.033/2006 care stabilește cerințe privind procedurile pentru planurile de zbor în faza dinaintea zborului pentru Cerul European Unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 186 din 7 iulie 2006;(12)Regulamentul Comisiei nr. 633/2007 care stabilește cerințe privind aplicarea unui protocol de transfer al mesajelor de zbor folosit în scopul notificării, al coordonării și al transferului zborurilor între unitățile de control al traficului aerian, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 146 din 8 iunie 2007;(13)Documentul Comisiei Europene, DG TREN, Directoratul F, Transport Aerian, nr. TREN.F.2/EMM D(2005) din 18 iulie 2006, "Evaluarea conformității rețelei europene de management al traficului aerian (EATMN)" (Conformity Assessment of the European Air Traffic Management Network (EATMN));(14)Documentația inițială de îndrumare EUROCONTROL pentru evaluarea conformității sistemelor EATMN, ediția 1.4, 20 martie 2006 (Initial Guidelines for the Conformity Assessment of EATMN Systems);(15)PIAC-SSNA, Supervizarea serviciilor de navigație aeriană, ediția 01/2006, Partea I, "Certificarea și supravegherea continuă a furnizorilor de servicii de navigație aeriană", aprobat prin Decizia directorului general al R.A. A.A.C.R. nr. D780/2006.(16)PIAC-SSNA, Supervizarea serviciilor de navigație aeriană, ediția 01/2006, Partea a III-a, "Interoperabilitatea sistemelor, a procedurilor asociate și a componentelor de sistem în vederea integrării lor în EATMN", aprobat prin decizie a directorului general al R.A. A.A.C.R. în luna decembrie 2006;(17)RACR-ATS, Serviciile de trafic aerian, ediția 1.0/2005, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 524/2005 (transpunerea anexei nr. 11 OACI, Air Traffic Services);(18)RACR-ASMET, Asistența meteorologică a activităților aeronautice, ediția 3.0/2006, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.289/2006;(19)RACR-LMET, Licențierea personalului meteorologic aeronautic, ediția 1/2004, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 650/2004;(20)PIAC-CMA, Coduri meteorologice aeronautice, ediția 1/2003, aprobată prin Decizia directorului general al AACR nr. 1.111/2003;(21)PIAC-LMET, Licențierea personalului meteorologic aeronautic, ediția 1/2006, aprobată prin Decizia directorului general al AACR nr. 162/2006;(22)RACR-AIS, Servicii de informare aeronautică, ediția 1.0/2005, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 664/2005 (transpunerea anexei nr. 15 OACI, Aeronautical Information Services);(23)Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 1.317/2002 pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române privind utilizarea sistemelor pentru managementul siguranței de către furnizorii de servicii pentru managementul traficului aerian, RACR ESARR 3;(24)Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 617/2004 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind evaluarea și reducerea riscului în managementul traficului aerian – RACR ESARR 4;(25)circularele de aeronautică civilă în domeniul serviciilor de navigație aeriană emise de AACR nr. C-AC-SNA 01/2006 și C-AC-SNA 02/2006;(26)documentația de îndrumare EUROCONTROL referitoare la Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr. 2.096/2005 care stabilește cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană – Ghid pentru autoritățile naționale de supervizare pentru certificarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană, ediția 1.0, 13 ianuarie 2006, document EATMP (EUROCONTROL Guidance material related to the European Commission Regulation No. (EC) 2096/2005 laying down Common requirements for the provision of Air Navigation Services – Guidance Material for the Național Supervisory Authorities for the Certification of Air Navigation Service Providers, ed. 1.0, 13 January 2006, EATMP document);(27)documentația de îndrumare EUROCONTROL referitoare la Regulamentul Comisiei Europene (CE) nr. 2.096/2005 care stabilește cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană – Ghid pentru conformarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană cu cerințele comune, vol. I-III, ediția 1.0, 13 ianuarie 2006, document EATMP (EUROCONTROL Guidance material related to the European Commission Regulation No. (EC) 2096/2005 laying down Common requirements for the provision of Air Navigation Services – Guidance Material for Air Navigation Service Providers compliance with the Common Requirements, vol. I-III*4), ed. 1.0, 13 January 2006, EATMP document);*4) Vol. I – Air Traffic Services Provider and Communication, Navigation and Surveillance Services Provider, ed. 1.0, 13 January 2006; Vol. II – Aeronautical Information Services Provider, ed. 1.0, 13 January 2006; Vol. III – Meteorological Services Provider, ed. 1.0, 13 January 2006;(28)cerințele EUROCONTROL pentru reglementarea siguranței ESARR 1 privind supravegherea siguranței în managementul traficului aerian, ediția 1.0, 5 noiembrie 2004, aprobat prin Decizia nr. 103 din 5 noiembrie 2004 a Comisiei Permanente EUROCONTROL (Safety Regulatory Requirements – ESARR 1, Safety Oversight în ATM, ed. 1.0, 5 November 2004);(29)EAM1/ GUI1 – Material explicativ privind cerințele ESARR 1, ediția 1.0, 19 aprilie 2005, material consultativ ESARR (Explanatory Material on ESARR 1 Requirements, ed. 1.0, 19 April 2005, ESARR Advisory Material);(30)EAM1/ GUI 3 – Documentația de îndrumare EUROCONTROL referitoare la auditare în contextul reglementării siguranței, ediția 1.0, 17 octombrie 2005, material consultativ ESARR (Guidelines for Safety Regulatory Auditing, ed. 1.0, 17 October 2005, ESARR Advisory Material);(31)EAM1/ GUI5 – Documentația de îndrumare EUROCONTROL referitoare la aplicarea ESARR 1 în certificarea și desemnarea furnizorilor de servicii, ediția 2.0, 6 aprilie 2006, material consultativ ESARR (ESARR 1 în The Certification and Designation of the Service Providers, ed. 2.0, 6 April 2006, ESARR Advisory Material).
RACR-SSNA.025 – Definiții și abrevieriRACR-SSNA.025 (a) – DefinițiiTermenii utilizați în prezenta reglementare au înțelesul stabilit în legislația Cerului European Unic, în Codul aerian civil, precum și în Reglementarea aeronautică civilă română privind serviciile de trafic aerian RACR-ATS, ediția 1.0/2005, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 524/2005.În contextul prezentei reglementări, noțiunea de furnizor de servicii de navigație aeriană include și o organizație care a solicitat un certificat pentru a furniza asemenea servicii.RACR-SSNA.025 (b) – AbrevieriAbrevierile folosite în prezenta reglementare au următoarele semnificații:MT – Ministerul Transporturilor;MT/DGAvC – Direcția generală aviație civilă din cadrul MT;R.A. A.A.C.R. – Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" în exercitarea atribuțiilor de autoritate națională de supervizare în domeniul serviciilor de navigație aeriană;R.A. ROMATSA – Regia Autonomă "Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian";ANS – servicii de navigație aeriană;ATM – managementul traficului aerian;SMS – sistem de management al siguranței;NSA – autoritate națională de supervizare;EATMN – rețeaua europeană de management al traficului aerian;IOp IR – reguli de implementare a interoperabilității, emise prin regulamente CE ale Comisiei Europene în baza Regulamentului interoperabilității. + 
Capitolul IIAtribuții și responsabilități ale R.A. A.A.C.R. ca autoritate națională de supervizare (NSA) în domeniul serviciilor de navigație aeriană + 
RACR-SSNA.030 – Separarea autorității naționale de supervizare de furnizarea serviciilor de navigație aeriană(1)În scopul aplicării dispozițiilor Codului aerian civil referitoare la funcționarea autorității naționale de supervizare separat de agenții aeronautici civili supuși supervizării și în scopul realizării conformării cu prevederile art. 4 al Regulamentului-cadru, trebuie ca R.A. A.A.C.R. să îndeplinească cel puțin următoarele condiții*5):––––-*5) Aceste prevederi au în vedere situația organizatorică și funcțională a R.A. A.A.C.R. la data elaborării prezentei reglementări.(i)relațiile funcționale între direcțiile/compartimentele din cadrul R.A. A.A.C.R. care furnizează servicii de navigatie aeriană și direcțiile/compartimentele care îndeplinesc atribuțiile specifice autorității naționale de supervizare trebuie stabilite astfel încât fiecare dintre cele două entități să funcționeze independent una față de cealaltă, transparent și coerent la nivelul R.A. A.A.C.R., în baza unor mecanisme manageriale și proceduri care trebuie descrise în Manualul de management al instituției;(ii)direcțiile și compartimentele din cadrul R.A. A.A.C.R. care furnizează servicii de navigație aeriană se subordonează ierarhic direct directorului general al R.A. A.A.C.R., neavând niciun fel de relații ierarhice cu niciuna dintre direcțiile sau compartimentele care îndeplinesc sau care concură la exercitarea atribuțiilor specifice autorității naționale de supervizare;(iii)se va asigura identificarea în contabilitatea R.A. A.A.C.R. a costurilor și veniturilor aferente direcțiilor și compartimentelor din cadrul R.A. A.A.C.R. care prestează servicii de navigație aeriană separat de costurile și veniturile aferente exercitării atribuțiilor specifice autorității naționale de supervizare.(2)R.A. A.A.C.R. va aplica în acest sens mecanisme de control în alocarea bugetară, contabilitate, precum și prin auditare internă și/sau externă a direcțiilor/compartimentelor în cauză.(3)În exercitarea atribuțiilor specifice autorității naționale de supervizare, R.A. A.A.C.R. nu va exercita atribuții cu implicații asupra funcționării unui furnizor de servicii de navigație aeriană (de exemplu, prin mecanisme de avizare sau de aprobare a unor documente, procese sau activități cu caracter operațional ale unui furnizor ori legate de funcționarea unui furnizor ANSP)*6), cu excepția acelor situații, circumstanțe și procese de supervizare în care R.A. A.A.C.R. deține competențe și are asemenea atribuții decurgând direct din legislația Cerului European Unic sau decurgând din legislația națională fără a se aduce atingere legislației comunitare aplicabile.*6) Avizarea sau aprobarea de către R.A. A.A.C.R. a unor specificății tehnice de sistem sau de componente de sistem, cerințe sau manuale operaționale, proceduri operaționale dincolo de procedurile și instrucțiunile cu aplicabilitate generală ori activități desfășurate de un furnizor, acolo unde legislația Cerului European Unic a stabilit că responsabilitatea întocmirii unor asemenea documentații sau desfășurării unor activități/procese revine în mod direct și exclusiv furnizorilor ANSP sau altor entități implicate constituie o încălcare a dispozițiilor art. 4 al Regulamentului cadru referitoare la obligația separării cel puțin la nivel funcțional a autorității naționale de supervizare de furnizorii ANSP. La data intrării în vigoare a prezentei reglementări își încetează aplicabilitatea orice dispoziții, reguli, cerințe sau practici în acest sens care contravin principiului separării funcționale, emise prin acte normative la nivelul MT și al instituțiilor de sub autoritatea sau din subordinea MT. + 
RACR-SSNA.035 – Prevederi generale referitoare la atribuțiile de supervizare a serviciilor de navigație aeriană(1)În scopul efectuării în mod adecvat a evaluărilor și inspecțiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Regulamentul furnizării serviciilor, R.A. A.A.C.R. va planifica, organiza și desfășura, printre altele, următoarele activități și procese:(i)evaluări de documentații;(ii)vizite/misiuni de audit, înțelegând prin audit o tehnică de evaluare prin care sunt desfășurate de manieră documentată examinări sistematice și independente în cadrul procesului de certificare sau de supraveghere continuă ulterioară, cu scopul de a se obține evidențe, dovezi, probe și de a se determina în mod obiectiv dacă anumite procese și rezultatele lor se conformează cerințelor comune aplicabile și aranjamentelor care sunt necesare pentru a se realiza această conformare, dacă aceste aranjamente sunt implementate în mod efectiv de agentul aeronautic supus supervizării, precum și dacă ele sunt corespunzătoare în vederea realizării obiectivelor serviciilor pentru care a fost solicitată certificarea sau pentru care se exercită supravegherea continuă; și(iii)inspecții, înțelegând prin inspecție o tehnică de evaluare prin care sunt desfășurate de manieră documentată examinări sistematice și independente în cadrul procesului de certificare sau de supraveghere continuă ulterioară, cu scopul de a se obține evidențe, dovezi, probe și de a se determina în mod obiectiv dacă anumite aspecte sau părți specifice ale serviciilor de navigație aeriană ori părți componente specifice ale sistemelor acestor servicii se conformează unor cerințe sau specificății prescriptive reglementate și publicate în prealabil la nivel comunitar sau național, precum și dacă aceste cerințe și specificății sunt implementate în mod efectiv de furnizorul de servicii în cauză.(2)Evaluările și inspecțiile prin care R.A. A.A.C.R. își exercită atribuțiile de supervizare în domeniul său de competențe potrivit legislației Cerului European Unic și prezentei reglementări, precum și criteriile și modul în care R.A. A.A.C.R. planifică, organizează și desfășoară aceste activități și procese se stabilesc în detaliu prin proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă aprobate prin decizie a directorului general al R.A. A.A.C.R..(3)Furnizorii de servicii de navigație aeriană au obligația să faciliteze desfășurarea activităților și a proceselor la care face referire alin. (1), precum și îndeplinirea sarcinilor și exercitarea rolului R.A. A.A.C.R. ca autoritate națională de supervizare.(4)În desfășurarea unui proces de certificare, R.A. A.A.C.R. va îndeplini funcția de punct focal în relația solicitantului cu cele două autorități naționale de supervizare competente și va emite un certificat numai după încheierea cu concluzii satisfăcătoare a activităților de supraveghere inițială, după ce a constatat că solicitantul se conformează cerințelor comune aplicabile serviciilor pentru care a solicitat certificarea, precum și după primirea avizului favorabil din partea MT/DGAvC privind conformarea solicitantului cu cerințele comune aplicabile în domeniul securității aeronautice. După caz, R.A. A.A.C.R. și MT/DGAvC pot stabili proceduri de coordonare specifice în supervizarea exercitată de cele două entități pe domeniile specifice de competențe ce revin fiecăreia.
 + 
RACR-SSNA.040 – Acreditarea și/sau utilizarea unei organizații recunoscute(1)În baza art. 3 al Regulamentului furnizării serviciilor, R.A. A.A.C.R. poate decide să delege, în întregime sau parțial, efectuarea inspecțiilor și evaluărilor prevăzute la RACR-SSNA. 035 unei/unor persoane juridice autorizate, denumite în continuare organizații recunoscute, care îndeplinesc cerințele stabilite în anexa nr. 1 la Regulamentul furnizării serviciilor. După caz, R.A. A.A.C.R. își va întemeia o asemenea decizie pe volumul/anvergura și complexitatea unor inspecții și evaluări necesare în raport cu resursele umane disponibile ale R.A. A.A.C.R., de competențele specifice ale acestora, precum și de cerințele în timp ale procesului/proceselor de supervizare avut/avute în considerație.(2)Acolo unde, în scopul ducerii la îndeplinire a unor activități de inspecție și evaluare potrivit RACR-SSNA.035, anvergura și complexitatea acestora pot depăși ocazional sau pe o perioadă mai lungă capacitățile și/sau competențele deținute în mod curent de R.A. A.A.C.R., autoritatea va planifica și va dispune măsuri astfel încât să fie menținută organizarea și funcționarea eficientă a R.A. A.A.C.R. ca NSA. Aceste măsuri pot include, după caz, utilizarea ocazională sau pe o perioadă mai lungă a unei organizații recunoscute în sensul precizat la alin. (1).(3)Poate fi utilizată de R.A. A.A.C.R. drept organizație recunoscută în sensul precizat la alin. (1) o organizație care deține deja o astfel de recunoaștere valabilă în Comunitate potrivit art. 3 alin. (2) din Regulamentul furnizării serviciilor ori o organizație care nu a deținut o asemenea recunoaștere valabilă în Comunitate, dar care, în urma unui proces de verificare a conformității, a fost în măsură să demonstreze R.A. A.A.C.R. că îndeplinește cerințele anexei I la Regulamentul furnizării serviciilor și a obținut din partea R.A. A.A.C.R. acreditarea de organizație recunoscută.(4)În efectuarea verificării conformității unei organizații candidate la obținerea acreditării ca organizație recunoscută în raport cu cerințele anexei I la Regulamentul furnizării serviciilor, în vederea recunoașterii acesteia în baza art. 3 al aceluiași regulament, R.A. A.A.C.R. poate apela la serviciile unei organizații având competențe acreditate și/sau recunoscute în Comunitate în domeniul evaluării conformității.(5)R.A. A.A.C.R. poate asuma ea însăși efectuarea verificării conformității unei organizații în raport de cerințele anexei I la Regulamentul furnizării serviciilor, în vederea recunoașterii acesteia în baza art. 3 al aceluiași regulament, dar numai cu condiția ca R.A. A.A.C.R. să dispună de auditori externi acreditați în mod corespunzător potrivit normelor naționale și comunitare aplicabile în domeniul în care se face evaluarea conformității. Verificarea conformității unei organizații de către R.A. A.A.C.R. în scopul precizat anterior poate fi făcută numai după aprobarea de către directorul general al R.A. A.A.C.R. a unor instrucțiuni și proceduri specifice pentru acreditarea unei organizații recunoscute în sensul precizat la alin. (1).(6)Acreditarea de către R.A. A.A.C.R. a unei organizații recunoscute în sensul precizat la alin. (1) se notifică în cel mai scurt timp MT/DGAvC, precum și Comisiei Europene și a celorlalte state membre UE.
 + 
Capitolul IIIImplementarea cerințelor comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană. Certificarea și desemnarea furnizorilor + 
RACR-SSNA.050 – Măsuri specifice pentru implementarea cerințelor comune, precum și pentru certificarea și supravegherea continuă a furnizorilor ANSP, în aplicarea dispozițiilor art. 6 și 7 ale Regulamentului furnizării serviciilor și a dispozițiilor și prevederilor Regulamentului Comisiei (CE) nr. 2.096/2005(1)Cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană în spațiul aerian și pe teritoriul României, la care face referire art. 6 din Regulamentul furnizării serviciilor și care sunt stabilite prin anexele I-V la Regulamentul Comisiei nr. 2.096 din 20 decembrie 2005 care stabilește cerințele comune pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană, se aplică atât agenților aeronautici civili care furnizează servicii de navigație aeriană traficului aerian general, cât și celor care furnizează asemenea servicii cu precădere sau în exclusivitate în beneficiul altui trafic aerian decât GAT*7),––––-*7) Este vorba în speță de organizații civile mici care furnizează asemenea servicii pe aerodromuri mici (în principiu, serviciul de informare a zborurilor AFIS și serviciul de alarmare), în afara spațiului aerian controlat, unui trafic aerian care iese cu precădere sau chiar în exclusivitate de sub incidența reglementărilor aplicabile GAT. În scopul îndeplinirii cerinței adresate statului prin art. 7 alin. (5) din Regulamentul furnizării serviciilor, anume de a fi luate măsuri astfel încât să se asigure un nivel cât mai ridicat de conformare și a acestor furnizori ANSP cu cerințele comune, precum și în baza dispozițiilor art. 63 lit. d) din Codul aerian civil, în România cerințele comune se aplică și acestor furnizori, în condițiile aplicării de la nivelul R.A. A.A.C.R. a unei politici de acordare de derogări de la conformarea integrală cu cerințele comune aplicabile serviciilor în speță. Acordarea unor asemenea derogări (acordarea unui certificat cu derogări) se face de R.A. A.A.C.R. în condițiile permise de art. 4 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.096/2005. De notat că serviciile de navigație aeriană furnizate sub autoritatea de reglementare a Ministerului Apărării nu intră sub incidența prezentei reglementări civile, dar că, în situația în care anumite servicii ANS militare ar fi furnizate cu precădere traficului aerian general, atunci ele ar intră în mod automat și obligatoriu sub incidența legislației Cerului European Unic și ar necesita certificarea. Prezenta reglementare a fost emisă exclusiv de către MT având în vedere situația de facto din România, anume că singurul furnizor ANSP cu precădere în beneficiul traficului aerian general este un agent aeronautic civil, R.A. ROMATSA.(2)Cerințele comune prevăzute la alin. (1) constituie principalele criterii de referință, dar nu unicele, în raport de care cele două entități desemnate cu rol și atribuții de NSA verifică conformarea furnizorilor ANSP în scopul obținerii unui certificat și menținerii acestuia pe perioada de valabilitate acordată.După caz, oriunde acest lucru se justifică, R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC pot suplimenta criteriile de referință în raport de care efectuează supervizarea unui furnizor ANSP, fiecare în propriul domeniu de competențe, prin proceduri și instrucțiuni proprii prin care se specifică ce anume alte referințe de reglementare se aplică suplimentar față de cerințele comune (precum acte normative comunitare altele decât cele care alcătuiesc legislația Cerului European Unic, standardele și practicile recomandate conținute în anexele la Convenția de la Chicago, precum și prevederi ale manualelor OACI pentru serviciile de navigație aeriană, standarde și cerințe EUROCONTROL, standarde tehnice EUROCAE, ETSI, reglementări și alte cerințe naționale care nu contravin legislației comunitare etc).(3)În sensul art. 7 alin. (5) din Regulamentul furnizării serviciilor și în urma coordonării efectuate cu MT/DGAvC [a se vedea secțiunea RACR-SSNA.035 alin. (4)], R.A. A.A.C.R. poate emite certificat unui furnizor civil de servicii de navigație aeriană și fără îndeplinirea integrală de către acesta a cerințelor la care fac referire dispozițiile art. 6 din Regulamentul furnizării serviciilor și cele ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 2.096/2005, dar numai în cazurile în care:(i)asemenea servicii sunt furnizate cu precădere sau în exclusivitate unui trafic aerian altul decât trafic aerian general; sau(ii)un furnizor de servicii de navigație aeriană furnizate cu precădere traficului aerian general solicită în mod expres un certificat cu derogări în condițiile permise de prevederile art. 4 al Regulamentului Comisiei (CE) nr. 2.096/2005, renunțând astfel să se mai prevaleze de recunoașterea certificatului său în celelalte state membre UE, precum și la orice drept de a furniza servicii dincolo de granițele naționale.(4)Un furnizor de servicii de navigație aeriană care beneficiază de un certificat emis de R.A. A.A.C.R. prin încadrarea sa în condițiile prevăzute la alin. (3) pct. (i) are obligația de a dispune orice măsuri necesare pentru ca nivelul său de conformare cu cerințele comune aplicabile serviciilor sale să fie cât mai ridicat, proporțional cu anvergura operațiunilor sale și a impactului pe care aceste operațiuni îl pot avea asupra traficului aerian general.(5)Un furnizor de servicii de navigație aeriană care beneficiază de un certificat emis de R.A. A.A.C.R. prin încadrarea sa în condițiile prevăzute la alin. (3) pct. (îi) are obligația de a dispune toate măsurile necesare pentru a realiza conformarea sa continuă cu totalitatea cerințelor aplicabile serviciilor sale, proporțional cu anvergura operațiunilor sale și cu contribuția sa la realizarea managementului traficului aerian în porțiunea de spațiu aerian național în cauză, cu excepția acelor cerințe pentru care i-au fost acordate derogări.(6)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor stabili instrucțiuni și proceduri specifice cu caracter obligatoriu pentru furnizorii ANSP care solicită un certificat pentru furnizarea unui/unor serviciu/servicii ANS, precum și în vederea menținerii valabilității unui certificat deținut. Instrucțiunile și procedurile vor specifică atribuțiile și responsabilitățile asociate activităților de supraveghere inițială și de certificare a unui furnizor.Perioada de valabilitate a unui certificat, precum și criteriile specifice aplicate în procesele și activitățile de evaluare a conformării solicitantului se stabilesc de către R.A. A.A.C.R. împreună cu MT/DGAvC, în baza documentațiilor relevante identificate drept mijloace de conformare acceptabile sau a altor îndrumări în acest sens din partea Comisiei Europene și/sau EUROCONTROL.(7)Depunerea unei cereri de certificare se va face împreună cu o documentație aferentă corespunzătoare, întocmită potrivit instrucțiunilor și procedurilor specifice menționate la alin. (6).Directorul general/managerul executiv – CEO (sau poziția echivalentă) al organizației în cauză, sub semnătura căruia se înaintează cererea de certificare, va purta responsabilitatea în raport cu fiecare dintre cele două autorități naționale de supervizare pentru:– veridicitatea și corectitudinea datelor, informațiilor și a documentațiilor puse la dispoziția NSA aferente unei cereri de certificare și proceselor de supervizare subsecvente;– actualizarea în permanență a expozeului de prezentare și a celorlalte informații și documentații puse la dispoziția NSA în cursul desfășurării unui proces de certificare și a procesului de supraveghere continuă;– îndeplinirea și menținerea continuă de către organizație a conformării ei și a serviciilor furnizate cu cerințele comune aplicabile, precum și cu toate celelalte condiții și cerințe de reglementare a siguranței aplicabile, potrivit legislației și reglementărilor specifice în vigoare;– asigurarea sistematică la nivelul organizației a resurselor de orice natură necesare pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană în conformitate deplină cu cerințele comune aplicabile și menținerea angajării continue și proactive a organizației în acest sens;– eventualele întârzieri în procedura de certificare sau pentru alte consecințe asupra solicitantului, cauzate de depunerea de către acesta împreună cu cererea de certificare a unor documente întocmite necorespunzător;– eventualele consecințe ce pot decurge din nerespectarea de către organizație a dispozițiilor, regulilor, cerințelor, procedurilor, instrucțiunilor, inclusiv a formalităților și a termenelor stabilite prin reglementările specifice aplicabile, prin prezenta RACR-SSNA și prin procedurile și instrucțiunile elaborate de autoritatea NSA în cauză și având caracter obligatoriu pentru furnizorii ANSP;– dispunerea măsurilor necesare la nivelul furnizorului ANSP în scopul determinării și inițierii acțiunilor de corectare a neconformităților și a cauzelor acestora identificate și comunicate de R.A. A.A.C.R. organizației în cursul proceselor de supervizare;– dispunerea măsurilor necesare la nivelul administrativ al furnizorului ANSP, astfel încât să fie prevenită orice acțiune de introducere/punere în serviciu sau implementare de către organizație, după caz, a unei modificări în sensul prevederilor alin. (8), anterior certificării sau autorizării ei, după caz, în conformitate cu instrucțiunile și procedurile specifice stabilite de autoritatea NSA în cauză.(8)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor stabili instrucțiuni și proceduri specifice privind cerințele comune și condițiile în care poate fi acordat, la cerere, un certificat cu derogări în condițiile art. 4 din Regulamentului Comisiei (CE) nr. 2.096/2005 ("politica privind acordarea de derogări").(9)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor stabili instrucțiuni și proceduri specifice a fi aplicate atunci când solicitantul unui certificat de furnizor ANSP sau deținătorul unui asemenea certificat intenționează să introducă modificări în organizația sa, în sistemele sale și/sau în furnizarea serviciilor sale de navigație aeriană în sensul prevăzut la art. 5 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.096/2005, adică modificări ce pot afecta conformarea solicitantului:– cu cerințele comune ce sunt aplicabile serviciilor în cauză ori cu condițiile specificate atașate unui certificat; sau– cu modalitatea specifică, particulară, prin care solicitantul și-a propus să realizeze această conformare (de exemplu, în raport cu modalitatea concretă de conformare precizată într-un expozeu de prezentare depus anterior).(10)Ori de câte ori un furnizor ANSP are incertitudini dacă o modificare pe care o intenționează sau o planifică intră sau nu sub incidența art. 5 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2.096/2005 în sensul specificat la alin. (9) de mai sus, el trebuie să notifice, după caz, R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, cât mai din timp posibil despre intenția sa, solicitând opinia autorității naționale de supervizare competente în cauză, dacă modificarea intenționată face sau nu obiectul unei cereri de certificare, și să urmeze apoi instrucțiunile și procedurile specifice stabilite de aceasta.(11)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor stabili instrucțiuni și proceduri specifice a fi aplicate în supravegherea continuă a furnizorilor certificați, precum și atribuțiile și responsabilitățile asociate acestor activități. Instrucțiunile și procedurile vor include, printre alte mijloace specifice supravegherii continue, aplicarea unui program anual de evaluări prin care se va urmări conformarea sistematică a furnizorilor ANSP certificați în baza unor dovezi și evidențe obiective obținute de autoritatea în cauză.(12)Cu excepția cazurilor în care se specifică în alt fel, supravegherea continuă se exercită de către R.A. A.A.C.R. prin aceleași tipuri de activități și procese de evaluare precum cele precizate la RACR-SSNA.035 alin. (1), cu aplicarea acelorași proceduri și instrucțiuni specifice unui proces de certificare, inclusiv în ceea ce privește notificarea și rezolvarea unor neconformități identificate la un furnizor ANSP. Suplimentar activităților și proceselor de evaluare specifice supravegherii inițiale, supravegherea continuă poate fi exercitată și prin activități de "monitorizare", în special acolo unde este necesară verificarea conformării continue cu anumite cerințe aplicabile a unor rezultate sau efecte decurgând din operațiunile și alte activități desfășurate la nivelul furnizorului ANSP.(13)Obligațiile unui furnizor ANSP în raport cu R.A. A.A.C.R., respectiv cu MT/DGAvC, și cu persoanele abilitate de autoritate în exercitarea supravegherii continue sunt aceleași ca și în perioada de supraveghere inițială în vederea certificării, în concordanță cu prevederile reglementărilor și procedurilor aplicabile.(14)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor atenționa în scris un furnizor ANSP ori de câte ori, în exercitarea supravegherii continue, au fost identificate/constatate neconformități sau alte aspecte și circumstanțe în care furnizorul ANSP nu respectă sau nu îndeplinește, parțial sau în totalitate, cerințele sau obligațiile ce îi revin în baza legislației Cerului European Unic, a celorlalte reglementări, instrucțiuni sau proceduri aplicabile. Un furnizor ANSP are obligația de a răspunde în cel mai scurt timp autorității NSA care l-a notificat, de a propune măsuri corective necesare în consecință și de a dispune, după acceptarea acestora de autoritatea în cauză, implementarea lor, cu respectarea instrucțiunilor, a condițiilor procedurale și a termenelor stabilite de autoritatea în cauză.(15)R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, vor stabili și pot aplica măsuri și sancțiuni cu caracter obligatoriu pentru furnizorii certificați, în sensul prevederilor art. 7 alin. (7) din Regulamentul furnizării serviciilor. Aplicarea unei asemenea măsuri sau sancțiuni se va face în mod argumentat, cu luarea în considerație a gravității, nivelului de severitate, impactului, semnificației și consecințelor unei neconformități, riscurilor pentru siguranță, recurenței, precum și a altor criterii relevante ce vor fi stabilite de R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, în baza legislației comunitare și naționale aplicabile, precum și a documentațiilor cu titlu de mijloace acceptabile de conformare sau a altor documente de îndrumare din partea Comisiei Europene și/sau EUROCONTROL.(16)Acolo unde R.A. A.A.C.R., în exercitarea supravegherii continue ulterior emiterii unui certificat, constată că furnizorul ANSP în cauză nu își menține conformarea cu una sau mai multe cerințe comune și/sau cu cerințe de reglementare a siguranței aplicabile și/sau că nu îndeplinește una sau mai multe condiții atașate certificatului, R.A. A.A.C.R poate decide și comunică furnizorului una sau mai multe dintre următoarele măsuri, după cum este adecvat în raport de circumstanțele în cauză și nu în mod obligatoriu în ordinea precizată mai jos:a)solicitarea ca furnizorul să identifice și/sau să implementeze una sau mai multe acțiuni corective legate de organizația/structura sa și/sau operațiunile/serviciile furnizate și să raporteze autorității îndeplinirea acestor măsuri într-un interval de timp specificat;b)desfășurarea unei/unor inspecții și/sau vizite de audit, inclusiv ad-hoc, la locații operaționale ale furnizorului în cauză;c)aplicarea de sancțiuni potrivit reglementărilor în vigoare, inclusiv suspendarea temporară a unui certificat până la remedierea neconformităților care au determinat acest lucru;d)impunerea de condiții, limitări sau restricții unui serviciu a cărui furnizare se face cu neconformități nerezolvate de furnizor, cu luarea în mod adecvat în considerare a aspectelor de siguranță și a continuității serviciului în cauză, după cum este necesar sau cerut de utilizatori;e)deciderea sau propunerea în atenția autorității de stat a unor măsuri corective și/sau de sancționare mai drastice a furnizorului, inclusiv măsuri cu privire la deținătorii unor posturi de conducere care se fac responsabili de deficiențele constatate și/sau de perpetuarea lor;f)investigarea posibilităților și fezabilității aplicării unei/unor soluții concrete de contingență rezonabile și adecvate situației, în cazul în care suspendarea sau revocarea unui certificat este luată în considerare sau devine inevitabilă;g)revocarea certificatului.Decizia R.A. A.A.C.R. în ceea ce privește recurgerea la una sau mai multe dintre măsurile precizate mai sus se va lua în mod proporțional și echilibrat în raport de semnificația sau gravitatea neconformităților sau a deficiențelor identificate în supravegherea continuă. Luarea uneia dintre măsurile prevăzute la lit. c)-g) , împreună cu circumstanțele și cauzele ce au determinat măsura/sancțiunea în cauză se comunică la DGAvC, spre știință și alte posibile măsuri în consecință.(17)Ridicarea unei sancțiuni de suspendare a unui certificat se poate face de către autoritatea care a impus sancțiunea, în condițiile de valabilitate a certificatului existent, cu excepția cazului în care valabilitatea certificatului a expirat înainte de a fi ridicată sancțiunea.În cazul revocării rămase cu titlu definitiv a unui certificat, furnizorul ANSP în cauză nu va putea relua furnizarea de servicii de navigație aeriană decât prin parcurgerea integrală a procesului de certificare inițială și obținerea unui nou certificat inițial.(18)În situația în care un furnizor ANSP certificat în România urmează să furnizeze servicii transfrontaliere în baza unui tratat încheiat în concordanță cu legislația aplicabilă, trebuie ca R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, să stabilească aranjamente procedurale de colaborare cu autoritatea/autoritățile națională/naționale de supervizare sau alte autorități competente, după caz, din statul/statele implicat/implicate, pentru a asigura o supraveghere continuă adecvată a furnizorului ANSP în cauză, în special cu privire la verificarea conformării acestuia cu cerințele comune și cu cele de reglementare a siguranței aplicabile în legătură cu certificatul respectiv. Asemenea aranjamente procedurale de colaborare pot acoperi și efectuarea de către R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, a unor activități de supervizare împreună cu și/sau pentru o altă autoritate națională de supervizare, cu respectarea legislației aplicabile. + 
RACR-SSNA.060 – Desemnarea furnizorilor de servicii de trafic aerian(la 05-05-2024,
Articolul RACR-SSNA.060 din Capitolul III a fost abrogat de Alineatul (2) , Articolul 3 din ORDINUL nr. 891 din 2 aprilie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 5 aprilie 2024
)
 + 
RACR-SSNA.070 – Desemnarea furnizorilor de servicii meteorologice aeronautice(1)Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviației civile, va desemna prin ordin un furnizor civil de servicii meteorologice aeronautice spre a furniza traficului aerian general, parțial sau în totalitate, pe baze de exclusivitate, datele și informațiile meteorologice aferente blocului de spațiu aerian specific stabilit la RACR-SSNA.060 alin. (1), precum și restului spațiului aerian din FIR București. Această desemnare se face în mod obligatoriu dintre furnizorii care dețin un certificat valabil în condițiile legislației Cerului European Unic și ale prezentei reglementări, cu luarea în considerație în mod adecvat a desemnărilor anterioare de asemenea prerogative în spațiul aerian în cauză, precum și a constatărilor, concluziilor și propunerilor rezultate în urma proceselor de supervizare desfășurate de R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul propriu de competențe.(2)La data intrării în vigoare a prezentei reglementări, R.A. ROMATSA reprezintă, prin lege*10), administrația meteorologică aeronautică din România, prin unitățile sale de profil autorizate de autoritatea de stat în domeniul aviației civile. În condițiile aplicării directe și obligatorii în România, de la data aderării, a legislației Cerului European Unic, această desemnare poate fi menținută și trebuie reconfirmată, de această dată în temeiul legislației comunitare, sub rezerva obținerii de către R.A. ROMATSA a unui certificat valabil în condițiile art. 7 din Regulamentul furnizării serviciilor. În acest caz, R.A. ROMATSA va fi desemnată prin ordin al ministrului transporturilor ca furnizor exclusiv al serviciilor meteorologice aeronautice pentru datele meteorologice aferente Regiunii de informare a zborurilor FIR București.*10) În temeiul dispozițiilor art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, republicată.(3)În scopul asigurării conformării integrale cu dispozițiile art. 9 alin. (1) din Regulamentul furnizării serviciilor, R.A. ROMATSA va pregăti și va înainta în atenția Direcției generale aviație civilă, cu avizul prealabil al R.A. A.A.C.R., un studiu adecvat privind considerentele de siguranță care justifică acordarea și/sau menținerea acestei desemnări cu titlu de exclusivitate. Acest studiu va fi înaintat de R.A. ROMATSA cel târziu cu două luni anterior datei limită la care mai poate fi obținut un certificat valabil în Comunitate în temeiul aplicării directe a legislației Cerului European Unic*11), precum și, după caz, cel târziu cu două luni anterior datei limită la care ar urma să expire certificatul deținut în mod curent.–––-*11) Această dată limită este 21 iunie 2007, potrivit art. 7 alin. (9) din Regulamentul furnizării serviciilor, coroborat cu data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a Regulamentului Comisiei nr. 2.096/2005.(4)Desemnarea unui furnizor de servicii meteorologice aeronautice se va face, de regulă, pe perioada de valabilitate acordată pentru certificatul deținut, cu condiția menținerii de către furnizorul în cauză a valabilității certificatului prin respectarea și conformarea de către acesta, după caz, cu cerințele, regulile, instrucțiunile și procedurile stabilite în acest sens. La expirarea perioadei de valabilitate, desemnarea poate fi prelungită în aceleași condiții precizate la alin. (2).(5)Ministerul Transporturilor, prin Direcția generală aviație civilă, va informa imediat Comisia Europeană și celelalte state membre UE despre orice decizie luată în aplicarea art. 9 din Regulamentul furnizării serviciilor. O primă informare în acest sens poate fi făcută în contextul informării prevăzute la RACR-SSNA.060 alin. (5).
 + 
RACR-SSNA.080 – Accesul la date și protejarea acestora. Confidențialitatea(1)În scopul implementării și aplicării dispozițiilor art. 13 alin. (3) din Regulamentul furnizării serviciilor, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei reglementări, dacă până la data respectivă nu s-a prevăzut altfel prin reguli de implementare detaliate stabilite la nivel comunitar, furnizorii certificați de servicii de navigație aeriană care intră sub incidența prezentei reglementări vor iniția coordonări cu utilizatorii spațiului aerian și cu aeroporturile deservite și vor elabora împreună, în proiect, condițiile standard în care se va permite accesul la datele operaționale ale tuturor acestor entități (este vorba despre datele operaționale relevante, altele decât cele care fac obiectul art. 13 alin. (1) și (2) din Regulamentul furnizării serviciilor).(2)Proiectul condițiilor standard elaborat potrivit alin. (1) se supune atenției R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, și se aprobă de acestea, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA.(3)Toate acele persoane fizice din cadrul R.A. A.A.C.R., respectiv MT/DGAvC, fiecare în domeniul său de competențe ca NSA, sau din alte organizații (de exemplu, organizații recunoscute) care devin implicate în desfășurarea unui proces de supervizare în condițiile prezentei reglementări și ale procedurilor și instrucțiunilor subsecvente emise de autoritățile NSA implicate au obligația de a nu divulga în afara cadrului organizatoric în care se exercită supervizarea informații obținute în cursul supervizării și care au caracter confidențial, în special în ceea ce privește furnizorii ANSP, relațiile lor de afaceri sau date/aspecte cu relevanță economico-financiară (precum componente ale bazei de costuri a acestora).Intră sub incidența acestei dispoziții orice date sau informații obținute în cursul unui proces de supervizare și care sunt protejate a fi dezvăluite conform legislației naționale aplicabile și dispozițiilor art. 18 din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 .
 + 
Capitolul IVRealizarea interoperabilității sistemelor EATMN, a componentelor și a procedurilor asociate acestora + 
RACR-SSNA.100 – Dispoziții și responsabilități specifice(1)Prezentul capitol al RACR-SSNA stabilește anumite dispoziții, reguli și responsabilități în aplicarea Regulamentului interoperabilității și a celorlalte regulamente ale Comisiei Europene adoptate cu titlu de reguli de implementare a interoperabilității, aferente proceselor ce trebuie desfășurate în România după data aderării la UE în scopul evaluării conformității sistemelor utilizate pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană traficului aerian general, a componentelor și a procedurilor asociate lor în raport de cerințele esențiale și specifice ce se aplică acestora în baza regulamentelor comunitare menționate și a altor reglementări aplicabile (precum documente OACI, EUROCONTROL, alte acte normative comunitare conexe aspectelor privind interoperabilitatea EATMN etc.).(2)Revine în responsabilitatea R.A. A.A.C.R. de a emite și a actualiza sistematic instrucțiuni și proceduri cu caracter general*12) pentru implementarea și aplicarea în România a dispozițiilor Regulamentului (CE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 552 din 10 martie 2004 privind interoperabilitatea rețelei europene de management al traficului aerian (Regulamentul interoperabilității), ale regulilor de implementare subsecvente acestuia (IOp IR, stabilite prin regulamente ale Comisiei Europene), precum și pentru implementarea și aplicarea specificățiilor comunitare (CS) pentru interoperabilitate ale căror numere de referință sunt publicate ca atare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.*12) La data intrării în vigoare a prezentei ediții a RACR-SSNA, sunt valabile și aplicabile procedurile și instrucțiunile stabilite de R.A. A.A.C.R. în temeiul Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 și în baza legislației Cerului European Unic prin PIAC-SSNA, Supervizarea serviciilor de navigație aeriană, ediția 01/2006, Partea a III-a, „Interoperabilitatea sistemelor, a procedurilor asociate și a componentelor de sistem în vederea integrării lor în EATMN”, aprobat prin decizie a directorului general al R.A. A.A.C.R. în luna decembrie 2006. PIAC-SSNA Partea a III-a acoperă integral obligațiile R.A. A.A.C.R. stabilite la alin. (2) și (3) din această secțiune în ceea ce privește elaborarea de instrucțiuni și proceduri cu caracter general. Aceste proceduri cu titlu general trebuie completate cu proceduri specifice emise de furnizorii ANSP, aferente ducerii la îndeplinire a obligațiilor lor specifice de verificare a sistemelor și întocmire a declarațiilor CE de verificare de sistem în urma desfășurării unor activități/procese de evaluare a conformității.Instrucțiunile și procedurile privind realizarea interoperabilității emise de R.A. A.A.C.R. vor identifica mijloace și metode de ordin general prin care furnizorii ANSP din România pot să își ducă la îndeplinire obligațiile și răspunderile stabilite în sarcina acestora prin legislația comunitară sus-amintită în scopul asigurării în cât mai mare măsură posibil a conformității sistemelor puse în serviciu și exploatate de aceștia cu cerințele esențiale aplicate sistemelor din EATMN, componentelor și procedurilor asociate acestora.De asemenea, instrucțiunile și procedurile privind realizarea interoperabilității emise de R.A. A.A.C.R. vor identifica măsuri a fi îndeplinite sau recomandate a fi avute în vedere, după caz, și de celelalte entități ce pot fi implicate sau interesate în realizarea interoperabilității EATMN (producătorii de sisteme și/sau de componente de sistem propuse furnizorilor ANSP în vederea integrării în EATMN și organismele notificate în baza art. 8 din Regulamentul interoperabilității).(3)Revine în responsabilitatea R.A. A.A.C.R. de a stabili instrucțiuni cu caracter obligatoriu pentru furnizorii ANSP și un cadru procedural general adecvat prin care să se asigure o tranziție coerentă de la aplicarea reglementărilor și normelor tehnice privind "autorizarea pentru exploatare a sistemelor, mijloacelor, echipamentelor, instalațiilor etc." utilizate în furnizarea serviciilor de navigație aeriană în condițiile vechii baze de reglementare (anterioară intrării în vigoare a RACR-SSNA, ediția 1.0) la aplicarea unor noi instrucțiuni și proceduri, de această dată în concordanță cu cerințele legislației Cerului European Unic în ceea ce privește realizarea interoperabilității.(4)Revine în responsabilitatea R.A. A.A.C.R. de a emite și a actualiza sistematic instrucțiuni și proceduri cu caracter specific*13) privind exercitarea supervizării și de a organiza și desfășura procese de supervizare adecvate în legătură cu implementarea și aplicarea în România a dispozițiilor Regulamentului interoperabilității și ale IOp IR relevante, precum și în legătură cu anumite procese de supraveghere a siguranței ce trebuie desfășurate conex domeniului interoperabilității, în baza obligațiilor asumate de România prin anumite tratate internaționale (supravegherea conformării cu standardele și practicile recomandate OACI în domeniul interoperabilității, cerințele ESARR EUROCONTROL și altele).*13) La data intrării în vigoare a prezentei ediții a RACR-SSNA, sunt valabile și aplicabile instrucțiunile și procedurile stabilite de R.A. A.A.C.R. în temeiul Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 și în baza legislației Cerului European Unic prin PIAC-SSNA, Supervizarea serviciilor de navigație aeriană, ediția 01/2006, Partea a III-a „Interoperabilitatea sistemelor, a procedurilor asociate și a componentelor de sistem în vederea integrării lor în EATMN”, aprobat prin decizie a directorului general al R.A. A.A.C.R. în luna decembrie 2006. PIAC-SSNA Partea a III-a acoperă integral obligațiile R.A. A.A.C.R. stabilite la alin. (4) din această secțiune în ceea ce privește elaborarea de instrucțiuni și proceduri specifice pentru exercitarea supervizării.(5)Revine în responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigație aeriană ce fac obiectul prezentei reglementări de a respecta și de a duce la îndeplinire dispozițiile și celelalte cerințe stabilite în mod direct în sarcina și în responsabilitatea lor prin legislația comunitară în domeniul interoperabilității EATMN. Furnizorii ANSP certificați vor urma în acest sens instrucțiunile și procedurile cu caracter obligatoriu emise de R.A. A.A.C.R. potrivit alin. (2) – (4).În mod particular, revine în responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigație aeriană ce fac obiectul prezentei reglementări de a evalua și a stabili planuri adecvate de măsuri, inclusiv de investiții, în scopul realizării, la termenele și în condițiile specifice prevăzute la art. 10 din Regulamentul interoperabilității*14), a conformării sistemelor exploatate de ei pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană traficului aerian general, a componentelor și a procedurilor asociate lor în raport de cerințele esențiale și de cerințele specifice stabilite prin legislația comunitară în domeniul interoperabilității EATMN.––––*14) În baza dispozițiilor Regulamentului interoperabilității, începând cu data de 20 octombrie 2005, în statele membre U.E., înainte de punerea în serviciu a unui sistem și/sau a unei/unor componente EATMN, a devenit obligatorie îndeplinirea de către acestea a cerințelor esențiale specificate în anexa II la Regulamentul interoperabilității. Acolo unde, în aplicarea Regulamentului interoperabilității pentru un anumit sistem sau o componentă, cerințele esențiale sunt completate și detaliate prin cerințe specifice de interoperabilitate stabilite prin regulamente ale Comisiei Europene având statut de reguli de implementare a interoperabilității (IOp IR), adoptate și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este obligatorie și îndeplinirea acestor cerințe specifice, în condițiile și termenele stabilite prin IOp IR respective.Demonstrarea îndeplinirii de către un sistem sau o componentă de sistem a cerințelor esențiale și/sau a cerințelor specifice de interoperabilitate stabilite printr-o IOp IR se poate face prin evaluarea și demonstrarea conformității acestora cu specificățiile comunitare (CS) aplicabile ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.(6)Verificarea conformității unui sistem exploatat pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană traficului aerian general sau pentru care se intenționează punerea în serviciu în acest scop a unei/unor componente și a procedurilor asociate în raport de cerințele esențiale și de cerințele specifice stabilite prin legislația comunitară în domeniul interoperabilității EATMN se face prin activități și/sau procese specifice de evaluare a conformității, în concordanță cu dispozițiile și cu celelalte prevederi aplicabile ale legislației comunitare în domeniul interoperabilității, precum și cu îndrumările emise de EUROCONTROL sau de alte organisme mandatate de Comisia Europeană în acest sens.(7)Întocmirea unei declarații CE de verificare a unui sistem în concordanță cu prevederile art. 6 din Regulamentul interoperabilității, prin care furnizorul ANSP atestă conformitatea sistemului, ori a unei declarații CE de conformitate sau de compatibilitate pentru utilizare, întocmită de către producător ori de reprezentantul său autorizat stabilit în Comunitate, în concordanță cu prevederile art. 5 din Regulamentul interoperabilității, prin care producătorul ori reprezentantul său autorizat atestă conformitatea componentei sau compatibilitatea ei pentru utilizare, este permisă numai după desfășurarea de către furnizorul ANSP, respectiv producătorul de sisteme/componente, a unor procese specifice de evaluare a conformității, în concordanță cu dispozițiile și prevederile specifice ale legislației comunitare în domeniul interoperabilității și care sunt aplicabile sistemului, respectiv componentei de sistem în cauză.(8)Revine în responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigație aeriană ce fac obiectul prezentei reglementări de a respecta și a îndeplini întocmai dispozițiile art. 6 din Regulamentul interoperabilității privind întocmirea unei declarații CE de verificare a unui sistem înainte de punerea lui în serviciu în cadrul EATMN. Furnizorii ANSP vor urma în acest sens instrucțiunile și procedurile cu caracter general emise de R.A. A.A.C.R. și, acolo unde este necesar, vor elabora ei înșiși proceduri interne specifice în scopul evaluării conformității anumitor sisteme, componente sau proceduri asociate acestora.(9)Revine în responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigație aeriană ce fac obiectul prezentei reglementări de a solicita unui producător sau reprezentantului autorizat al acestuia stabilit în Comunitate întocmirea unei declarații CE de conformitate sau de compatibilitate pentru utilizare pentru componenta/componentele de sistem fabricată/fabricate de respectivul producător și pe care furnizorul intenționează să o/le pună în serviciu și/sau să o/le exploateze în cadrul EATMN.(10)Revine în responsabilitatea R.A. A.A.C.R. de a autoriza solicitarea unui furnizor ANSP de punere în serviciu și exploatare în EATMN a unui sistem și/sau a unei/unor componente de sistem numai după ce a fost verificată îndeplinirea de către furnizorul ANSP în cauză a obligațiilor și răspunderilor sale în concordanță cu prevederile actelor normative comunitare și naționale aplicabile, cu respectarea totodată a instrucțiunilor și procedurilor emise de R.A. A.A.C.R. potrivit alin. (2-(4).Instrucțiunile și procedurile emise de R.A. A.A.C.R. vor preciza relația dintre autorizarea de către R.A. A.A.C.R. a punerii în serviciu și exploatării*15) unui sistem/unei componente de sistem și certificarea de către R.A. A.A.C.R. a introducerii unei modificări potrivit prevederilor RACR-SSNA.050 alin. (9) și prezentului alineat.*15) Regulile și procedura în vederea "autorizării de către R.A. A.A.C.R. a punerii în serviciu și exploatării unui sistem/unei componente de sistem" rămân în principiu foarte asemănătoare cu regulile și procedura aplicate până la data intrării în vigoare a prezentei ediții a RACR-SSNA și a PIAC-SSNA, ediția 1/2006, Partea a III-a (adică regulile și procedura pentru "autorizarea pentru exploatarea unui sistem, mijloc, echipament, instalații etc." ce era aplicată de R.A. A.A.C.R. potrivit vechii terminologii și baze de reglementare naționale). Noua procedură conține modificări de terminologie, procedurale și de responsabilități stabilite prin RACR-SSNA și PIAC-SSNA Partea a III-a, determinate direct sau decurgând din prevederile specifice interoperabilității din legislația Cerului European Unic.(11)În contextul responsabilităților menționate la alin. (10), revine în responsabilitatea furnizorului ANSP de a evalua și a aprecia corect semnificația și impactul unei modificări pe care intenționează să o introducă în sistemele și/sau componentele pe care le exploatează pentru furnizarea serviciilor sale, pentru a face încadrarea corectă a modificării în baza de reglementare aplicabilă acesteia încă din faza de planificare a introducerii ei.Un furnizor ANSP trebuie să aibă implementată o procedură în acest sens. Totodată, furnizorii ANSP vor solicita îndrumări din partea R.A. A.A.C.R. ori de câte ori este neclar sau interpretabil cum anume să fie încadrată și tratată o modificare intenționată într-un sistem.(12)Revine în responsabilitatea producătorului unei/unor componente de sistem sau reprezentantului acestuia autorizat stabilit în Comunitate de a întocmi, cu respectarea dispozițiilor art. 5 din Regulamentul interoperabilității, declarații CE de conformitate sau de compatibilitate pentru utilizare pentru acele componente de sistem pe care le propune spre achiziționare furnizorilor ANSP în vederea integrării lor în EATMN, precum și de a întreprinde măsuri în acest sens la solicitarea expresă din partea unui furnizor ANSP*16).*16) Prevederile prezentei ediții a RACR-SSNA adresate producătorilor de sisteme și/sau componente propuse furnizorilor ANSP în vederea integrării în EATMN, având sediul principal al afacerii în România ori având reprezentant autorizat în România, sunt în principiu valabile pentru orice producător de sisteme sau componente propuse a fi utilizate în furnizarea serviciilor de navigație aeriană în cadrul EATMN, deci în Comunitatea Europeană. Nu este însă în intenția MT de a reglementa condiții privind accesul pe piață al unor asemenea produse sau producători, deoarece Regulamentul interoperabilității și regulile IOp IR subsecvente nu reglementează accesul pe piață, ci utilizarea unor asemenea produse de către furnizorii serviciilor de navigație aeriană în cadrul EATMN. Se va înțelege deci că cerințele de interoperabilitate la care se face referire în cap. 4 al RACR-SSNA, precum și instrucțiunile și procedurile elaborate de R.A. A.A.C.R. subsecvent prevederilor cap. 4 nu vizează producătorii de sisteme/componente decât în măsura în care produsele lor fac obiectul Regulamentului interoperabilității și sunt intenționate sau destinate a fi utilizate în cadrul EATMN. În ultimă instanță, implementarea cerințelor de interoperabilitate în cadrul EATMN se face prin intermediul furnizorilor ANSP, aceștia având obligația ca la întocmirea declarațiilor CE de verificare a sistemelor să verifice și îndeplinirea de către producătorii respectivi a cerințelor aplicabile acestora și, în caz contrar, să solicite acest lucru.(13)Trebuie ca responsabilitățile stabilite prin prezenta ediție a RACR-SSNA, decurgând direct din dispozițiile și responsabilitățile stabilite în Regulamentul interoperabilității, să fie bine înțelese și asumate de către furnizorii ANSP, de R.A. A.A.C.R. ca autoritate NSA și de către celelalte entități cărora li se adresează reglementarea, iar instrucțiunile și procedurile la care se face referire la alin. (2) – (4) să fie aplicate întocmai, în scopul ca furnizorii ANSP certificați să poată demonstra că sistemele și componentele pe care intenționează să le pună în serviciu sau exploatate de ei îndeplinesc cerințele de interoperabilitate stabilite prin legislația Cerului European Unic, putând fi astfel integrate în EATMN.Această dispoziție este cu atât mai importantă cu cât cerințele aferente realizării interoperabilității prezintă un nivel de complexitate din ce în ce mai ridicat, iar aceasta în condițiile în care legislația Cerului European Unic în domeniul interoperabilității se află în proces de evoluție și va constitui cadrul de reglementare pentru implementarea rezultatelor programului SESAR*17).––––*17) Programul SESAR este programul de modernizare al ATM în Europa, inițiat în cofinanțare de către Comisia Europeană împreună cu EUROCONTROL, program care va utiliza cadrul legislativ al Cerului European Unic în vederea dezvoltării și implementării unei noi generații a sistemului ATM european în ceea ce privește atât sistemele de la sol, cât și cele de la bord și din spațiu. A se consulta www.sesar-consortium.aero. + 
RACR-SSNA.110 – Utilizarea unui organism notificat în activitățile de evaluare a conformității în domeniul interoperabilității EATMN(1)Evaluarea conformității unui sistem exploatat pentru furnizarea serviciilor de navigație aeriană traficului aerian general sau pentru care se intenționează punerea în serviciu în acest scop a unei/unor componente și a procedurilor asociate în raport de cerințele esențiale și de cerințele specifice stabilite prin legislația comunitară în domeniul interoperabilității EATMN poate fi delegată în parte unui organism notificat, în conformitate cu art. 8 din Regulamentul interoperabilității.(2)Un organism notificat este o organizație care îndeplinește cerințele din anexa V la Regulamentul interoperabilității și care este notificat Comisiei Europene de către un stat membru UE, indicându-se domeniile de responsabilitate/competență ale respectivului organism notificat în ceea ce privește evaluarea conformității sistemelor și/sau a unor componente de sistem.(3)Acolo unde evaluarea conformității presupune o complexitate, condiții sau mijloace deosebite, precum și acolo unde producătorii ori furnizorii ANSP nu îndeplinesc cerințele și condițiile stabilite pentru a efectua ei înșiși o asemenea evaluare, ei pot recurge la serviciile unui organism notificat competent, delegând acestuia anumite sarcini specificate legate de evaluarea conformității.Pe de altă parte, sunt situații în care, prin regulamentele Comisiei cu titlu de IOp IR, se instituie obligativitatea evaluării conformității unor sisteme sau componente de către un asemenea organism notificat. Poate face excepție situația în care, tot prin IOp IR, se permite ca furnizorul însuși să își asume aceste sarcini, sub rezerva însă a îndeplinirii de către el a unor cerințe specificate, analoage celor pe care trebuie să le îndeplinească un organism notificat.În ambele cazuri, un furnizor ANSP poate să aleagă să delege sarcini de evaluare a conformității oricăruia dintre organismele notificate competente acreditate de oricare dintre statele membre UE.(4)Acolo unde în verificarea unui sistem este implicat un organism notificat (deci un organism notificat căruia i-au fost delegate sarcini din partea unui furnizor ANSP), el va întocmi la încheierea evaluărilor un certificat de conformitate aferent sarcinilor duse la îndeplinire.Întocmirea în continuare a declarației CE de verificare a sistemului, în baza, printre altele, a certificatului de conformitate emis de organismul notificat, rămâne în mod exclusiv în responsabilitatea furnizorului ANSP în cauză.(5)În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei reglementări, R.A. A.A.C.R., în consultare cu R.A. ROMATSA, va propune autorității de stat în domeniul aviației civile măsuri în vederea acreditării, după caz, de România a unui/unor organism/organisme notificat/notificate în temeiul art. 8 din Regulamentul interoperabilității*18).*18) La data elaborării prezentei ediții a RACR-SSNA, nu există încă nicio confirmare despre vreun organism notificat în baza art. 8 din Regulamentul nr. 552/2004, recunoscut ca atare de Comisia Europeană. Având însă în vedere că "organismele notificate" sunt entități de bază în aplicarea Regulamentului interoperabilității și a regulilor IOp IR subsecvente și că prevederile Regulamentului nr. 552/2004 se aplică deja în Comunitate din data de 20 octombrie 2005 la punerea în serviciu a oricărui sistem sau oricărei componente EATMN (exceptând cazul în care se prevede altfel printr-o IOp IR specifică), este previzibil ca statele membre UE (inclusiv România) să ia măsuri în vederea acreditării unor asemenea organisme notificate.Pe domeniul specific de competențe ale MT, prezentul RACR-SSNA, ediția 02/2008, poate să abordeze doar în principiu posibila identificare și acreditare a unui/unor asemenea organism/organisme și în România, urmând ca procesul în sine să fie definit și desfășurat numai după ce au fost identificate toate autoritățile naționale având competențe și responsabilități în acest sens, precum și după elaborarea, după caz, a unor reglementări specifice în aplicarea, la nivelul corespunzător de autoritate în stat, a dispozițiilor art. 8 din Regulamentul nr. 552/2004.(6)Un organism notificat de România Comisiei Europene și celorlalte state membre UE în temeiul art. 8 din Regulamentul interoperabilității ca fiind acreditat spre a duce la îndeplinire sarcini legate de evaluarea conformității sau a compatibilității în vederea utilizării la care se face referire în art. 5 din Regulamentul interoperabilității și/sau legate de verificarea de sistem la care se face referire în art. 6 din Regulamentul interoperabilității și care a obținut în consecință un număr de identificare din partea Comisiei Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, va dispune toate măsurile necesare pentru a-și menține în permanență conformarea cu prevederile anexei V la Regulamentul interoperabilității.Un organism notificat de România are obligația de a informa imediat MT/DGAvC și/sau R.A. A.A.C.R. despre eventuala întrerupere temporară sau pe termen nedefinit a conformării sale cu cerințele anexei V la Regulamentul interoperabilității, precum și de a transmite orice alte informații și date necesare autorității în exercitarea supervizării îndeplinirii cerințelor și condițiilor asociate menținerii acreditării unui organism notificat. Într-un asemenea caz, Ministerul Transporturilor, prin Direcția generală aviație civilă, va informa prompt Comisia Europeană despre retragerea acreditării organismului notificat în cauză.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x