REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ din 29 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 772 din 7 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1307 29/08/2018
ART. 1REFERIRE LAORDONANTA (R) 29 22/08/1997
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
ART. 3REFERIRE LACOD AERIAN (R) 29 22/08/1997
ART. 4REFERIRE LAORDIN 1185 03/07/2006
ART. 4REFERIRE LACOD AERIAN (R) 29 22/08/1997
ART. 4REFERIRE LAHG 405 12/08/1993
ART. 6REFERIRE LAHG 405 12/08/1993
CAP. 1REFERIRE LAHG 405 12/08/1993
CAP. 6REFERIRE LAHG 405 12/08/1993
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEREGLEMENTARI 16/07/2019
ActulAPROBAT DEORDIN 1307 29/08/2018
ActulCONTINUT DEORDIN 1307 29/08/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1307 29/08/2018





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 1.307 din 29 august 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 772 din 7 septembrie 2018.
 + 
Preambul 1.Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul și în spațiul aerian național este reglementată prin Codul aerian civil aprobat prin Ordonanța Guvernului nr. 29/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin actele normative interne din domeniu, legislația relevantă emisă la nivelul Uniunii Europene, precum și în conformitate cu prevederile Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenții și acorduri internaționale la care România este parte.2.Reglementările aeronautice civile și civil-militare române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislației naționale și europene în vigoare, precum și în conformitate cu prevederile Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele și practicile recomandate în anexele la aceasta, precum și cu prevederile convențiilor și acordurilor internaționale la care România este parte.3.În conformitate cu prevederile Codului aerian civil și în scopul reglementării domeniului aviației civile, Ministerul Transporturilor (MT), în calitatea sa de autoritate de stat, asigură direct ori prin delegare de competență unor organisme tehnice specializate, instituții publice sau, după caz, societăți comerciale autorizate elaborarea și punerea în aplicare a reglementărilor aeronautice corespunzătoare, care au caracter obligatoriu pentru toți participanții la activitățile aeronautice civile și conexe. 4.În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română“ ca autoritate națională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcției de supervizare a siguranței zborului în aviația civilă, la nivel național, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, în calitatea sa de autoritate națională de supervizare, exercită toate competențele ce revin, conform Ordonanței Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, cu modificările și completările ulterioare, organismului tehnic specializat desemnat pentru îndeplinirea funcției de supervizare a siguranței zborului în aviația civilă, precum și elaborarea proiectelor de reglementări aeronautice specifice domeniilor în care deține competențe și supravegherea punerii în aplicare a acestora.5.În conformitate cu prevederile art. 8b alin. (1), ale art. 8b alin. (6) punctul (a), precum și ale Anexei Vb alin. 2 punctul (i) din Regulamentul (CE) nr. 216/2008 privind normele comune în domeniul aviației civile și instituirea unei Agenții Europene de Siguranță a Aviației și de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 și a Directivei 2004/36/CE, structurile de spațiu aerian și procedurile de zbor sunt concepute în mod adecvat, studiate și validate înainte de a fi implementate și utilizate de aeronave.6.În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare, AACR aprobă procedurile de zbor instrumental și la vedere destinate traficului aerian general și evaluează condițiile privind proiectarea acestora.7.Prezenta reglementare aeronautică civilă română RACR-CPPZI, ediția 2/2018, stabilește cerințele ce trebuie îndeplinite de organizațiile de proiectare proceduri de zbor instrumental pentru a fi autorizate să furnizeze servicii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în FIR București, precum și metodologia și cerințele care stau la baza aprobării de către AACR a procedurilor de zbor instrumental. + 
Capitolul I Generalități1.1.Scop Prezenta reglementare stabilește:a)cerințele ce trebuie îndeplinite de organizațiile de proiectare proceduri de zbor instrumental pentru a fi autorizate să furnizeze servicii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în FIR București;b)metodologia și cerințele care stau la baza aprobării de către AACR a procedurilor de zbor instrumental.1.2.Aplicabilitate Cerințele prezentei reglementări se aplică AACR, organizațiilor care au responsabilitatea asigurării furnizării serviciilor de proiectare proceduri de zbor instrumental, organizațiilor de proiectare proceduri de zbor instrumental care furnizează servicii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în FIR București, furnizorilor de servicii de navigație aeriană și operatorilor de aerodrom, organizațiilor care furnizează date aeronautice și informații aeronautice, precum și altor organizații care furnizează servicii în sprijinul activității de proiectare a procedurilor de zbor instrumental. 1.3.Abrevieri și definiții 1.3.1.Abrevieri AACR – Autoritatea Aeronautică Civilă RomânăAIRAC – Regularizarea și controlul distribuirii informațiilor aeronautice/Aeronautical Information Regulation and ControlAIP – publicație de informare aeronautică/aeronautical information publication AIS – serviciul de informare aeronautică/aeronautical information service ANS – servicii de navigație aeriană/air navigation servicesAPV – proceduri de apropiere cu ghidare verticală/approach procedures with vertical guidance (APV)ATM – managementul traficului aerian/air traffic management ATS – servicii de trafic aerian/air traffic service BA – bază de informare aeronautică CE – Comisia EuropeanăDoc. – document OACIFIR – regiunea de informare a zborurilor/Flight Information RegionFPD – proiectare proceduri de zbor/flight procedure designGNSS – sistem global de navigație prin satelit/global navigation satellite system HA – hărți aeronauticeIFP – procedura de zbor instrumental/instrument flight procedure ILS – sistem de aterizare după instrumente/instrument landing systemMT – Ministerul TransporturilorOACI – Organizația Aviației Civile InternaționaleOJT – On the Job Training/Instruire la locul de muncă PBN – navigație bazată pe performanțăPIAC – proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilăRACR – reglementare aeronautică civilă românăRNP AR – performanța de navigație cerută – autorizare cerutăSR EN ISO 9000:2015 – Standard român „Sisteme de management al calității. Principii fundamentale și vocabular“ SR EN ISO 9001:2015 – Standard român „Sisteme de management al calității. Cerințe“ WGS – sistemul geodezic globalPANS-OPS – proceduri pentru serviciile de navigație aeriană – operarea aeronavelor1.3.2.Definiții 1.AIRAC – un sistem care are ca scop notificarea din timp, pe baza unor date calendaristice comune de intrare în vigoare, a condițiilor sau circumstanțelor ce necesită modificări semnificative în practicile operaționale;2.asigurarea calității – parte a managementului calității concentrată pe furnizarea încrederii că cerințele referitoare la calitate vor fi îndeplinite (SR EN ISO 9000:2015);3.competență – o combinație de abilități, cunoștințe, atitudini și experiență necesare îndeplinirii sarcinilor conform standardelor stabilite;4.concept de proiectare a procedurii de zbor – descriere grafică performantă și/sau descriere textuală a modului în care organizația de proiectare interpretează cerințele părților interesate; 5.coordonatorul procesului IFP – este organizația care are responsabilitatea coordonării activităților specifice procesului IFP;6.furnizor AIS – organizație certificată în vederea furnizării serviciului de informare aeronautică în conformitate cu prevederile Reglementării aeronautice civile române RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautică“, ediția în vigoare;7.gradul de siguranță al procedurii de zbor instrumental – capacitatea de a menține aeronava în limitele verticale și laterale stabilite ale procedurii de zbor instrumental;8.inspecția din zbor – operațiunea/activitatea de zbor executată cu o aeronavă echipată corespunzător, având ca scop verificarea parametrilor mijloacelor de navigație aeriană dispuse la sol sau monitorizarea/evaluarea performanțelor sistemului GNSS utilizat ca mijloc de navigație aeriană în procedura de zbor instrumental, la momentul executării zborului;9.integritate (cu referire la date aeronautice) – înseamnă un grad de asigurare a faptului că un element de date și valoarea acestuia nu au fost pierdute sau alterate față de momentul când datele au fost generate sau modificate cu aprobare;10.înregistrare – document prin care se declară rezultatele obținute sau se furnizează dovezi ale activităților realizate (SR EN ISO 9000:2015);11.managementul calității – activități coordonate pentru a orienta și a controla o organizație în ceea ce privește calitatea (SR EN ISO 9000:2015);12.mentenanța continuă a procedurilor de zbor instrumental – este procesul continuu de modificare a procedurilor de zbor instrumental generat de schimbări importante ale elementelor care stau la baza proiectării acestora; 13.organizație – persoană juridică independentă sau compartiment/structură specializată al/a unei persoane juridice, constituit/constituită în scopul îndeplinirii unor activități/sarcini specifice;14.organizație de proiectare proceduri de zbor instrumental – organizație autorizată conform cerințelor prezentei reglementări, care efectuează activități de proiectare, documentare, validare, mentenanță și revizuire periodică a procedurilor de zbor instrumental;15.pachetul de documente aferent procedurii de zbor/ FPD – setul de documente rezultat în urma etapei de aplicare a criteriilor de proiectare și care conține: schița procedurii de zbor, rezultatele calculelor relevante, coordonatele și descrierea text a procedurii de zbor;16.părți interesate – organizațiile ale căror activități sunt influențate de modul în care sunt proiectate și puse în practică procedurile de zbor instrumental, incluzând: AACR, furnizori de servicii de navigație aeriană, operatori de aerodrom, operatori aerieni, asociații din domeniul aviației, autorități ale administrației locale, autorități militare, autorități pentru protecția mediului etc.;17.proiectant – persoană pregătită/calificată corespunzător pentru a efectua activități de proiectare, documentare, validare, mentenanță și revizuire periodică a procedurilor de zbor instrumental;18.proces – ansamblu de activități corelate sau în interacțiune care transformă elemente de intrare în elemente de ieșire (SR EN ISO 9000:2015);19.procedură – mod specificat de efectuare a unei activități sau a unui proces (SR EN ISO 9000:2015);20.procesul de proiectare a procedurii de zbor (procesul FPD) – procesul asociat proiectării procedurii de zbor instrumental prin care este creată sau modificată o procedură de zbor instrumental;21.procedura de zbor instrumental (IFP) – descrierea unor serii predeterminate de manevre (în/de zbor) executate prin referință la instrumentele de zbor și care sunt publicate în format electronic sau pe suport hârtie; 22.procesul procedurii de zbor instrumental (procesul IFP) – procesul principal care cuprinde toate activitățile începând cu procurarea datelor necesare proiectării și până la publicarea procedurii de zbor instrumental;23.revizuirea periodică a procedurilor de zbor instrumental – constă în examinarea sistematică, planificată a procedurii de zbor instrumental la un interval de timp stabilit;24.siguranța zborului – capacitate a activității aeronautice constând în evitarea afectării sănătății sau pierderii de vieți omenești, precum și a producerii de pagube materiale;25.sistem de management – sistem prin care se stabilesc obiectivele și modalitățile prin care se realizează acele obiective (SR EN ISO 9000:2015); 26.sistemul de management al calității – sistem de management prin care se orientează și se controlează o organizație în ceea ce privește calitatea (SR EN ISO 9000:2015);27.solicitant – entitatea care solicită coordonatorului procesului IFP proiectarea de proceduri instrumentale noi sau modificarea celor existente. Solicitanți pot fi: agenții aeronautici certificați și desemnați să furnizeze servicii de control al traficului aerian în FIR București; administratorii/gestionarii echipamentelor de navigație aeriană; operatorii de aerodrom; operatorii aerieni; autorități ale administrației publice locale sau centrale;28.sursă sigură – o autoritate (autorități) de stat sau o organizație recunoscută în mod oficial de autoritatea de stat pentru emiterea și/sau publicarea de date care îndeplinesc cerințele de calitate a datelor (DQR) specificate de către statul membru respectiv; 29.surse neautorizate – poate fi o organizație, alta decât cele considerate surse sigure, dar care furnizează și/sau publică date obținute din date procurate sau prin măsurare (spre exemplu: operatorii aerieni) și care furnizează date aeronautice care se conformează cerințelor de calitate;30.trasabilitate – abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare (SR EN ISO 9000:2015).NOTĂ:Atunci când este luat în considerare un produs, trasabilitatea se poate referi la: – originea materialelor și componentelor; – istoricul procesării; – distribuția și localizarea produsului după livrare. 31.validare – activitatea prin care, pe baza unor argumente/evidențe obiective, se confirmă că cerințele unei utilități specifice sau ale unei aplicații sunt îndeplinite. Activitatea prin care un element de date este verificat dacă are valoarea care este pe deplin aplicabilă rolului său sau prin care se verifică dacă un set de elemente de date corespunde scopului său;32.validare la sol a procedurii de zbor instrumental – constă în analizarea independentă, sistematică a etapelor și calculelor implicate în proiectarea procedurii de zbor, precum și a impactului acesteia asupra operațiunilor de zbor;33.verificare – confirmarea prin furnizarea de argumente/evidențe obiective că cerințele specificate au fost îndeplinite. Activitatea prin care valoarea curentă a elementului de date este verificată și comparată cu valoarea inițială;34.validare din zbor – evaluarea din zbor a procedurilor de zbor noi sau modificate pentru a confirma că acestea corespund din punct de vedere operațional sub aspectul gradului de siguranță, al acurateței proiectării, preciziei și acoperirii semnalelor de navigație aeriană utilizate, inclusiv identificarea obstacolelor relevante, verificarea bazei de date de navigație și a documentației-suport;35.ceilalți termeni specifici utilizați în prezenta reglementare corespund definițiilor din Codul aerian civil în vigoare.1.4.Referințe 1.Regulamentul de organizare și funcționare a Autorității Aeronautice Civile Române, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările și completările ulterioare2.Regulamentul (CE) nr. 216/2008 privind normele comune în domeniul aviației civile și instituirea unei Agenții Europene de Siguranță a Aviației și de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 și a Directivei 2004/36/CE.3.RACR-ATS „Serviciile de trafic aerian“, ediția în vigoare4.PIAC-SSNA „Partea II – Metodologia de Audit și Inspecție“, ediția în vigoare5.Proceduri pentru serviciile de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (Doc. OACI 8168), vol. 1, ediția în vigoare6.Proceduri pentru serviciile de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (Doc. OACI 8168), vol. 2, ediția în vigoare7.Manualul OACI pentru hărți aeronautice (Doc. OACI 8697), ediția în vigoare8.Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906), vol. 1, ediția în vigoare9.Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906), vol. 2, ediția în vigoare10.Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906), vol. 5, ediția în vigoare11.Manualul OACI pentru utilizarea modelului de risc asupra coliziunii pentru operațiunile ILS (Doc. OACI 9274), ediția în vigoare12.Manualul OACI pentru construcția procedurilor de navigație aeriană (Doc. OACI 9368), ediția în vigoare13.Manualul OACI de navigație bazată pe cerințe de performanță PBN (Doc. OACI 9613), ediția în vigoare14.Manualul OACI pentru proceduri de așteptare (Doc. OACI 9371)15.Manualul OACI pentru operare simultană pe piste paralele sau aproape paralele (Doc. OACI 9643), ediția în vigoare16.Manualul OACI pentru WGS-84 (Doc. OACI 9674), ediția în vigoare17.Manualul OACI privind verificarea mijloacelor de radio-navigație (Doc. OACI 8071), vol. 1, 2, și 318.Manualul OACI RNP AR (Doc. OACI 9905), ediția în vigoare19.Regulamentul (UE) nr. 73/2010 de stabilire a cerințelor de calitate a datelor aeronautice și informațiilor aeronautice pentru Cerul unic european20.Manualul OACI pentru managementul siguranței (Doc. OACI 9859), ediția în vigoare21.RAC-WGS 84 „Măsurarea punctelor de interes aeronautic în sistemul geodezic global WGS 84“.
 + 
Capitolul IIResponsabilitățile părților implicate în procesul IFP2.1.Agenții aeronautici certificați și desemnați să furnizeze servicii de control al traficului aerian în FIR București:a)au obligația să asigure, direct sau prin contractarea unor servicii externe, proiectarea, publicarea, mentenanța și revizuirea periodică, în conformitate cu reglementările specifice aplicabile, a procedurilor de zbor pentru zonele de spațiu aerian unde asigură controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigației bazate pe performanță;b)încheie cu administratorii aerodromurilor^1 pe care se aplică proceduri de zbor instrumental aranjamente cu privire la proiectarea, publicarea, mentenanța și revizuirea periodică a procedurilor de zbor pentru zonele de spațiu aerian unde asigură controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigației bazate pe performanță, precum și cu privire la modalitățile de punere la dispoziție a datelor de teren și obstaculare a căror colectare intră în atribuțiile administratorilor de aerodromuri, necesare proiectării procedurilor de zbor instrumental;^1 Administratorul de aerodrom este sinonim cu „operatorul de aerodrom“ definit în art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 216/2008.c)sunt coordonatorii procesului IFP pentru aerodromurile unde asigură servicii de control al traficului aerian.2.2.Coordonatorul procesului IFP are următoarele atribuții:a)primește propunerea solicitantului de proiectare a unei proceduri de zbor instrumental noi sau de modificare a unei proceduri existente;b)stabilește împreună cu solicitantul părțile interesate care trebuie consultate în fiecare dintre etapele procesului IFP; c)coordonează activitățile de consultare care se desfășoară înaintea inițierii procesului IFP;d)analizează solicitarea pentru o procedură nouă sau de modificare a unei proceduri existente și ia în considerare cel puțin următoarele aspecte:1.cerințele operaționale;2.cerințele utilizatorilor spațiului aerian;3.cerințele privind protecția mediului impuse de autoritatea competentă pentru protecția mediului;4.dacă nu se suprapune unui alt proiect privind spațiul aerian;5.dacă solicitantul dispune de resursele financiare necesare procesului de proiectare prezentat în anexa B;6.dacă procesul de proiectare se poate desfășura în intervalul de timp planificat;e)decide cu privire la inițierea procesului IFP și argumentează decizia sa ținând cont de aspectele privind siguranța și performanța traficului aerian; f)informează AACR cu privire la decizia de modificare sau realizare a unei IFP noi;g)inițiază procesul IFP. În acest sens pune la dispoziția organizației de proiectare cerințele ce trebuie avute în vedere la modificarea sau crearea de IFP noi;h)asigură coordonarea activităților de consultare care au loc pe timpul procesului IFP;i)trimite la AACR procedurile de zbor instrumental pentru a fi aprobate.2.3.Solicitantul În vederea proiectării de proceduri de zbor instrumental noi sau de modificare a celor existente desfășoară următoarele activități:a)trimite coordonatorului procesului IFP solicitarea de modificare sau de proiectare de proceduri de zbor instrumental noi, care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:1.natura modificării sau a noii proceduri;2.motivul solicitării;3.beneficiile aduse de modificare sau de noua procedură de zbor instrumental;4.potențialii utilizatori ai IFP;5.data implementării operaționale și consecințele întârzierii;6.planificarea resurselor;7.dacă a desfășurat activități preliminare de coordonare cu alte părți interesate și care este rezultatul acestora;b)participă la toate activitățile specifice procesului IFP, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări;c)achită costurile aferente procesului IFP.2.4.Părțile interesateParticipă la activitățile de consultare conform prevederilor anexei B.2.5.AACRa)participă la prima etapă a procesului de proiectare în calitate de observator;b)participă ori de câte ori este nevoie la activitățile de consultare din cadrul procesului IFP în calitate de observator. Prezența AACR nu certifică faptul că documentele rezultate sunt acceptate/aprobate;c)asigură validarea din zbor a procedurilor de zbor instrumental; d)aprobă procedurile de zbor instrumental în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.2.6.Operatorul de aerodroma)informează autoritatea competentă pentru protecția mediului privind intenția de modificare sau de realizare a unei proceduri de zbor instrumental noi;b)informează coordonatorul procesului IFP cu privire la cerințele privind protecția mediului impuse de autoritatea competentă pentru protecția mediului pentru acest proiect;c)furnizează coordonatorului procesului IFP actul de reglementare de mediu nou, revizuirea celui existent sau decizia de neîncadrare, emis de autoritatea competentă pentru protecția mediului.
 + 
Capitolul IIIAutorizarea organizațiilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental3.1.Organizațiile de proiectare proceduri de zbor instrumental pot să furnizeze servicii de proiectare proceduri de zbor instrumental în FIR București dacă sunt autorizate de către AACR, cu excepția cazurilor în care reglementările emise la nivelul Uniunii Europene nu dispun altfel.3.2.Pentru autorizarea ca furnizor de servicii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în FIR București, organizația de proiectare depune la sediul AACR:a)cerere prin care solicită autorizarea pentru a furniza servicii de proiectare proceduri de zbor instrumental în FIR București. Cererea cuprinde următoarele informații:1.numele și adresa solicitantului;2.numele și datele de contact ale:(i)conducătorului organizației;(ii)persoanei (persoanelor) desemnate de organizația de proiectare ca punct (puncte) de contact pentru comunicarea cu AACR;3.declarația de conformitate cu cerințele prezentei reglementări care este semnată de managerul responsabil, aceasta indicând respectarea permanentă a cerințelor de către organizația de proiectare;b)documentația de autorizare necesară dovedirii îndeplinirii cerințelor prezentei reglementări;c)dovada plății tarifului aferent autorizării.3.3.Documentația de autorizare cuprinde:a)Manualul calității organizației de proiectare care trebuie să se conformeze cel puțin cerințelor:1.Doc. OACI 9906 „Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor“, vol. 1, Appendix A;2.Doc OACI 8168 „Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor“, vol. 2, ediția în vigoare, vol. 1, Part I, Section 2, Chapter 4;b)proceduri care să demonstreze conformarea cu cerințele detaliate conform capitolului IV;c)documente care atestă asigurarea resurselor hardware și software, precum și competența personalului;d)lista cu tipurile de proceduri de zbor instrumental pentru care solicită autorizarea AACR (tipurile de proceduri de zbor instrumental acceptate sunt în conformitate cu prevederile Doc. OACI 8168, „Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor“, vol. 2, ediția în vigoare).3.4.AACR în cursul procesului de autorizare poate solicita organizației de proiectare proceduri de zbor instrumental să pună la dispoziția sa și alte documente care să expliciteze eventualele aspecte insuficient de clare din documentația de autorizare.3.5.Organizația de proiectare proceduri de zbor instrumental poartă răspunderea pentru integralitatea și corectitudinea informațiilor/datelor cuprinse în documentația depusă la AACR în vederea autorizării.3.6.Actele redactate în altă limbă decât limba română vor fi depuse la AACR însoțite de traducerea legalizată.3.7.Durata procesului de analiză a documentației pentru autorizare de către AACR este de maximum 45 de zile de la data depunerii la sediul AACR a cererii însoțite de documentația necesară.3.8.Durata procesului de autorizare se prelungește cu intervalele de timp în care organizația de proiectare care solicită autorizarea se conformează cerințelor suplimentare formulate de AACR (completarea documentației prezentate inițial, implementarea unor măsuri corective etc.).3.9.După finalizarea analizei documentației, după caz, AACR organizează și desfășoară activități de audit, cu scopul de a obține informații obiective cu privire la capacitatea solicitantului de a furniza serviciile de proiectare proceduri de zbor instrumental pentru care a cerut autorizarea.3.10.AACR, în urma analizei/evaluării documentației de autorizare și a rezultatelor activității de audit (atunci când aceasta se execută), întocmește un raport de evaluare în care se consemnează constatările privind conformarea solicitantului cu cerințele prezentei reglementări și ale altor reglementări aplicabile.3.11.În funcție de constatările referitoare la îndeplinirea sau neîndeplinirea cerințelor prevăzute în reglementările aplicabile, raportul de evaluare trebuie să consemneze propunerea de autorizare sau de respingere a solicitării de autorizare a organizației de proiectare proceduri de zbor instrumental.3.12.Pe baza propunerii rezultate din raportul de evaluare, AACR aprobă sau respinge autorizarea organizației de proiectare proceduri de zbor instrumental.3.13.În termen de 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei, AACR transmite organizației de proiectare proceduri de zbor instrumental decizia de autorizare sau de respingere.3.14.Decizia de autorizare specifică tipurile de proceduri de zbor instrumental pe care organizația de proiectare are dreptul să le proiecteze în FIR București.3.15.Organizația de proiectare proceduri de zbor instrumental autorizată trebuie să informeze AACR despre orice modificare a condițiilor inițiale care au stat la baza autorizării. Informarea AACR cu privire la modificări trebuie însoțită de evidențe documentate privind continuarea conformării cu cerințele prezentei reglementări și ale altor reglementări aplicabile. În urma analizei modificărilor, AACR va decide dacă autorizarea deținută își păstrează valabilitatea sau dacă se impune restricționarea, limitarea sau retragerea acesteia.3.16.AACR publică pe site-ul său lista organizațiilor de proiectare proceduri de zbor instrumental care au dreptul să furnizeze acest tip de servicii în FIR București.
 + 
Capitolul IVCerințe detaliate privind autorizarea organizațiilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental4.1.Cerințe privind sistemul de management al calității4.1.1.Organizațiile de proiectare proceduri de zbor instrumental care furnizează servicii de proiectare proceduri de zbor instrumental în FIR București trebuie să dețină un sistem de management al calității funcțional și eficient, care să asigure că orice procedură de zbor instrumental proiectată îndeplinește cerințele aplicabile.4.1.2.Organizațiile de proiectare trebuie să dezvolte și să implementeze un sistem de management al calității care să se conformeze cerințelor Doc. OACI 9906 „Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor“, vol. 1, Doc. OACI 8168 „Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor“, vol. 2, ediția în vigoare, precum și ale Regulamentului (UE) nr. 73/2010.4.1.3.Sistemul de calitate trebuie descris în Manualul calității, care cuprinde:a)responsabilitățile managementului organizației;b)documentația prin care se asigură controlul procesului de proiectare;c)sistemul de evidență și control al schițelor și foilor de lucru;d)sistemul de evidență și control al datelor aeronautice și informațiilor aeronautice utilizate în procesul de proiectare, cu precădere a datelor de teren și a datelor de obstaculare;e)controlul și actualizarea documentației de proiectare și de referință (reglementări, standarde, manuale etc.);f)validarea resurselor software și hardware utilizate în proiectare;g)evidențele privind calificările și competențele personalului;h)instruirea personalului;i)activitățile de audit intern privind calitatea și acțiunile corective;j)activitățile de control și audit pentru evaluarea subcontractorilor (terților);k)modalitățile de coordonare cu părțile implicate în procesul IFP.4.1.4.Un certificat EN ISO 9001 sau similar eliberat de o organizație acreditată corespunzător va fi considerat un mijloc suficient de atestare a conformității cu cerințele de calitate.4.1.5.Organizațiile de proiectare trebuie să implementeze în cadrul sistemului de management al calității un proces de nivel general și un proces specific.4.1.6.Procesul de nivel general, denumit procesul procedurii de zbor instrumental (procesul IFP), cuprinde toate activitățile începând cu etapa de inițiere și până la etapa de publicare/implementare a procedurilor, inclusiv a modificărilor aduse acestora. (anexele A și B, care fac parte integrantă din prezenta reglementare)4.1.7.Procesul specific de proiectare, denumit procesul de proiectare a procedurii de zbor instrumental (procesul FPD), cuprinde toate activitățile care se desfășoară în etapa propriu-zisă de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.4.1.8.Prevederi referitoare la etapele și modul de desfășurare atât a procesului IFP, cât și a procesului FPD, precum și la rolul și responsabilitățile celor implicați în aceste procese sunt prezentate în anexele A și B.4.1.9.Procesul IFP și, implicit, procesul FPD trebuie să respecte cerințele unui sistem de asigurare a calității.4.1.10.Organizațiile de proiectare trebuie să desfășoare activități de verificare și validare după fiecare etapă a procesului IFP și a procesului FPD în scopul asigurării calității datelor aeronautice, precum și al respectării criteriilor de proiectare.4.1.11.Organizația de proiectare trebuie să identifice și să implementeze măsurile corective necesare eliminării neconformităților constatate de AACR atât pe timpul procesului de autorizare și supraveghere continuă, cât și al celui de aprobare a procedurilor de zbor instrumental.4.1.12.Organizațiile de proiectare trebuie să dețină reglementările aeronautice naționale și internaționale (standarde, norme, manuale, specificații, alte publicații tehnice de specialitate) aplicabile activităților pe care le desfășoară.4.2.Cerințe privind sistemul de management al siguranței4.2.1.Organizația de proiectare trebuie să implementeze un sistem de management al siguranței care să asigure identificarea, evaluarea și atenuarea sau eliminarea riscurilor privind siguranța traficului aerian generate de activitățile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.4.2.2.Evaluarea de siguranță trebuie să includă metodele și procesele implementate și utilizate de organizația de proiectare în proiectarea procedurilor de zbor instrumental, pornind de la primirea cerințelor și până la publicarea acestora în AIP România, precum și pe aspecte privind implementarea procedurilor de zbor instrumental.4.2.3.Evaluarea de siguranță trebuie să acopere etapa de analizare și acceptare a solicitării de proiectare a procedurii de zbor instrumental, analizarea aspectelor de proiectare, utilizarea standardelor de proiectare aplicabile, prelucrarea datelor aeronautice utilizate în procesul de proiectare, verificarea și validarea etapelor de proiectare și transmiterea procedurii de zbor instrumental în vederea publicării în documentele de informare aeronautică.4.2.4.Organizația de proiectare trebuie să realizeze evaluarea de siguranță a implementării procedurilor de zbor instrumental noi sau modificate, prin evaluarea tuturor aspectelor care privesc operarea aeronavelor eficient și în condiții de siguranță împreună cu părțile interesate care trebuie să implementeze procedurile de zbor instrumental.4.3.Cerințe privind resursele hardware și software4.3.1.Organizația de proiectare trebuie:a)să dispună de resursele hardware și software adecvate pentru desfășurarea activităților de proiectare, verificare și validare a procedurilor de zbor instrumental;b)să implementeze proceduri documentate de validare a aplicațiilor software pe care le utilizează în proiectarea procedurilor de zbor instrumental;c)să valideze aplicațiile software înainte de utilizarea acestora în proiectarea procedurilor de zbor instrumental;d)să întocmească și să mențină actualizată documentația tehnică și manualele de utilizare corespunzătoare resurselor software și hardware pe care le folosește în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.4.3.2.Validarea aplicațiilor software utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental se face în conformitate cu prevederile Doc. OACI 9906 „Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor“ vol. 3, precum și cu alte reglementări aplicabile.4.4.Cerințe privind datele aeronautice și informațiile aeronautice4.4.1.Organizațiile de proiectare își pot procura datele aeronautice și informațiile aeronautice necesare proiectării procedurilor de zbor instrumental din surse sigure, din surse neautorizate sau le pot genera.4.4.2.Organizațiile de proiectare trebuie să utilizeze date aeronautice și informații aeronautice care îndeplinesc cerințele privind calitatea datelor (acuratețe, integritate și rezoluție), specificate în reglementările aplicabile. În acest sens, organizațiile de proiectare trebuie să dețină și să implementeze proceduri de verificare și de validare a datelor aeronautice și a informațiilor aeronautice.4.4.3.Dacă datele aeronautice procurate nu îndeplinesc cerințele de calitate aplicabile, atunci aceste date pot fi generate de organizația de proiectare. În această situație organizația de proiectare trebuie să valideze datele aeronautice pe care le generează.4.4.4.Atunci când organizația de proiectare utilizează date aeronautice procurate de la surse neautorizate, trebuie să se asigure, prin verificare și validare, că acestea îndeplinesc cerințele de calitate.4.4.5.Organizația de proiectare trebuie să utilizeze în proiectarea procedurilor de zbor instrumental date aeronautice și informații aeronautice care au fost coordonate și agreate înaintea utilizării cu părțile interesate, furnizorul AIS, furnizorul ATS, operatorii de aerodrom, organizațiile care furnizează date de teren și de obstaculare.4.4.6.Organizațiile de proiectare trebuie să se asigure că datele și informațiile aeronautice utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental sunt actuale, complete și adecvate scopului.4.4.7.Organizațiile de proiectare trebuie să încheie aranjamente formale cu organizațiile de la care își procură datele aeronautice și informațiile aeronautice, care să cuprindă cel puțin: cerințe privind datele care se transmit; cerințele de calitate aplicabile; formatul de transmitere; mijloacele de transmitere; metadate.4.4.8.Organizațiile de proiectare proceduri de zbor instrumental trebuie să asigure trasabilitatea datelor aeronautice și informațiilor aeronautice utilizate în procesul de proiectare.4.4.9.Organizațiile care generează date aeronautice pentru proiectarea procedurilor de zbor instrumental poartă întreaga răspundere pentru calitatea acestora.4.4.10.Organizația de proiectare trebuie să verifice și să valideze datele aeronautice și informațiile aeronautice rezultate din proiectare pentru a stabili dacă acestea îndeplinesc cerințele privind calitatea datelor, cerințele privind sistemul geodezic de referință prevăzute în reglementările aplicabile, precum și criteriile de proiectare.4.4.11.Organizațiile de proiectare și organizațiile care furnizează informații aeronautice și date aeronautice utilizate în procesul IFP trebuie să se asigure că transferul digital/schimbul în format electronic al informațiilor aeronautice și al datelor aeronautice se realizează cu respectarea cerințelor prevăzute în reglementările aplicabile.4.5.Cerințe privind competența personalului care proiectează proceduri de zbor instrumental4.5.1.Organizația de proiectare trebuie să dispună de personal competent pentru desfășurarea activităților de proiectare, verificare și validare a procedurilor de zbor instrumental.4.5.2.Organizația de proiectare trebuie să stabilească și să implementeze programe de pregătire inițială și pregătire recurentă a personalului în conformitate cu prevederile Manualului OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor Doc. OACI 9906, vol. 2, ediția în vigoare.4.5.3.Organizația de proiectare trebuie să se asigure că pregătirea inițială a personalului care efectuează activități de proiectare a procedurilor de zbor instrumental include cel puțin:a)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/373 al Comisiei de stabilire a unor cerințe comune pentru furnizorii de management al traficului aerian/servicii de navigație aeriană și de alte funcții ale rețelei de management al traficului aerian și pentru supravegherea acestora, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 482/2008, a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 1.034/2011, (UE) nr. 1.035/2011 și (UE) 2016/1.377, precum și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011;b)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei de stabilire a regulilor comune ale aerului și a dispozițiilor operaționale privind serviciile și procedurile din navigația aeriană și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1.035/2011 și a Regulamentelor (CE) nr. 1.265/2007, (CE) nr. 1.794/2006, (CE) nr. 730/2006, (CE) nr. 1.033/2006 și (UE) nr. 255/2010;c)Doc. OACI 8168 „Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor“, vol. 2, ediția în vigoare;d)Doc. OACI 9368 Manualul pentru construcția procedurilor de navigație aeriană, ediția în vigoare;e)Manualul OACI RNP AR (Doc. OACI 9905), ediția în vigoare;f)Doc. OACI 9613 „Manualul OACI de navigație bazată pe cerințe de performanță, PBN“, ediția în vigoare;g)Doc OACI 9906 „Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor“;h)Anexa 11 OACI Serviciile de Trafic aerian;i)Anexa 4 OACI Hărți Aeronautice [cf. 373/Anexa 11/GM1 FPD. OR.115 a (1) Training Course];j)Mijloace și metode de proiectare ca parte a OJT [cf. 373/Anexa 11/GM1 FPD. OR.115 a (1) Training Course];k)formarea deprinderilor/abilităților practice necesare în activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.4.5.4.Organizația de proiectare trebuie să demonstreze nivelul de competență a personalului implicat în activitățile de proiectare, astfel:a)să mențină la zi evidența procedurilor lucrate de fiecare proiectant, pe tipuri și în ce perioadă de timp;b)să mențină evidența pregătirii OJT. Proiectantul trebuie să desfășoare o perioadă minimă de pregătire OJT în proiectarea procedurilor de zbor instrumental cu un proiectant competent până când demonstrează competențe corespunzătoare în aplicarea criteriilor de proiectare.4.5.5.Organizația de proiectare trebuie să se asigure că personalul care efectuează activități de proiectare a procedurilor de zbor instrumental parcurge un program OJT cu durata de cel puțin 2 ani sub supravegherea unui proiectant competent, în conformitate cu prevederile Manualului OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906), vol. 2, ediția în vigoare. Durata programului OJT se poate reduce la 1 an în situațiile în care proiectantul:a)deține o experiență și pregătire în proiectarea de proceduri de zbor instrumental de cel puțin 5 ani; saub)deține experiență în calitate de pilot sau de controlor de trafic aerian de cel puțin 5 ani.4.5.6.Organizația de proiectare trebuie să stabilească și să implementeze programe de pregătire recurentă a personalului său în scopul:a)actualizării și/sau dezvoltării cunoștințelor și aptitudinilor necesare în proiectarea categoriilor de proceduri de zbor instrumental pentru care aceștia sunt competenți;b)dobândirii de cunoștințe necesare ca urmare a introducerii unor prevederi noi sau a modificării prevederilor referitoare la cerințele și standardele de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.4.5.7.Organizația de proiectare trebuie să se asigure că personalul care efectuează activități de proiectare și verificare/validare a procedurilor de zbor instrumental cunoaște și respectă cerințele referitoare la proiectarea procedurilor și la asigurarea calității datelor aeronautice prevăzute în reglementările aplicabile.4.5.8.Organizația de proiectare trebuie să se asigure că personalul său își menține deprinderile practice, pe perioada unui an, prin proiectarea și publicarea a cel puțin unei proceduri noi sau refacerea a cel puțin două proceduri din categoria celor pentru care sunt calificați.4.6.Cerințe privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental4.6.1.Organizația de proiectare trebuie să se asigure că procedurile de zbor instrumental pe care le proiectează îndeplinesc cerințele și criteriile prevăzute în reglementările și standardele aplicabile, precum și cerințele părților interesate.4.6.2.Organizația de proiectare trebuie să implementeze proceduri documentate pentru controlul activităților de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, inclusiv al activităților de verificare și validare a etapelor de proiectare.4.6.3.Organizația de proiectare trebuie să proiecteze procedurile de zbor instrumental ce vor fi implementate în FIR București utilizând standardele de proiectare cuprinse în:a)Doc. OACI 8168 „Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor“, vol. 2, ediția în vigoare;b)Doc. OACI 9613 „Manualul OACI de navigație bazată pe cerințe de performanță PBN“, ediția în vigoare;c)Doc. OACI 8697 „Manualul pentru hărți aeronautice“, ediția în vigoare;d)Doc. OACI 9368 „Manualul pentru construcția procedurilor de zbor instrumental, ediția în vigoare;e)Doc. OACI 9905 „Manualul OACI RNP AR“, ediția în vigoare;f)Doc. OACI 9274 Manualul pentru utilizarea modelului de risc asupra coliziunii pentru operațiunile ILS, ediția în vigoare;g)Doc. OACI 9371 Manualul OACI pentru proceduri de așteptare, ediția în vigoare;h)Doc. OACI 9643 Manualul OACI pentru operare simultană pe piste paralele sau aproape paralele, ediția în vigoare;i)alte documente OACI aplicabile.4.6.4.Organizația de proiectare trebuie să păstreze și să actualizeze documentația referitoare la standardele de proiectare și reglementările utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.4.7.Cerințe privind documentația de proiectare4.7.1.Organizația de proiectare proceduri de zbor instrumental întocmește, actualizează și păstrează documentația de proiectare corespunzătoare tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiectează.4.7.2.Documentația de proiectare cuprinde:a)documentația necesară pentru publicarea procedurii de zbor instrumental în Publicația de informare aeronautică – AIP România, conform RACR-AIS, RACR-HA și PIAC-BA, edițiile în vigoare;b)documentația necesară pentru asigurarea transparenței în ceea ce privește datele aeronautice și informațiile aeronautice, detaliile și ipotezele utilizate în activitatea de proiectare propriu-zisă, referitoare la:1.datele de teren și obstaculare utilizate în proiectare și obstacolele critice identificate pentru fiecare segment al procedurii de zbor instrumental;2.copii ale datelor-sursă;3.raportul etapei de aplicare a criteriilor de proiectare care conține informații aeronautice și date aeronautice, calcule relevante și schițe rezultate din procesul de proiectare. Calculele relevante din raportul de proiectare vor fi prezentate în formatul stabilit de Manualul OACI pentru construcția procedurilor de navigație aeriană (Doc. OACI 9368, Attachment C2 Documentation Record);4.înregistrări ale proceselor de asigurare și control al calității;5.declarație privind conformarea cu cerințele prezentei reglementări în ceea ce privește proiectarea procedurilor de zbor instrumental;6.criterii utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental;7.cerințele privind protecția mediului impuse de autoritatea competentă pentru protecția mediului;8.infrastructura de radionavigație și de aeroport utilizată în proiectarea procedurii de zbor instrumental;9.o descriere clară a procedurii de zbor instrumental;10.o reprezentare grafică a procedurii de zbor instrumental care să reflecte cu acuratețe descrierea furnizată;11.evidențe privind îndeplinirea cerințelor de competență a personalului care a proiectat și a celui care a verificat procedura de zbor instrumental;12.evidențe documentate privind verificarea și validarea de către proiectant a datelor de teren și obstaculare utilizate în proiectare;13.restricțiile de spațiu aerian;14.rezultatele revizuirii periodice a procedurii și elementele care au determinat modificarea procedurilor de zbor instrumental;15.cerințele operaționale ale furnizorului ATS, operatorilor aerieni și ale operatorilor de aerodrom și/sau altor părți interesate;16.diferențele de la standardele de proiectare existente, motivele pentru care s-a optat pentru aceste abateri, precum și evaluarea de siguranță a impactului acestor diferențe asupra siguranței procedurilor de zbor instrumental;17.evaluarea de siguranță a proiectării procedurii de zbor instrumental;18.evidențe privind coordonarea și agrearea datelor aeronautice și informațiilor aeronautice cu părțile interesate;19.evidențe privind consultarea părților interesate;c)documentația suplimentară necesară verificării și validării la sol și din zbor a procedurilor de zbor instrumental.4.7.3.Organizația de proiectare trebuie să păstreze documentația de proiectare actualizată și completă. Copii ale acesteia vor fi puse la dispoziția operatorului de aerodrom și a furnizorului ATS.4.8.Cerințe privind terțiiOrganizația de proiectare proceduri de zbor instrumental poate contracta activități din sfera sa de activitate unor terți (organizații care au ca obiect de activitate acele activități, sisteme sau componente pe care le-au contractat de la organizația de proiectare). Organizația de proiectare trebuie:a)să precizeze terții pe care îi folosește în procesul de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;b)să se asigure că activitatea, sistemul sau componenta contractată sau achiziționată este în conformitate cu cerințele aplicabile.
 + 
Capitolul VMentenanța continuă și revizuirea periodică a procedurilor de zbor instrumental5.1.Procedurile de zbor instrumental publicate în AIP fac obiectul mentenanței continue și a revizuirii periodice.5.2.Agenții aeronautici certificați și desemnați să furnizeze servicii de control al traficului aerian în regiunea de informare a zborurilor – FIR București au obligația să asigure, direct sau prin contractarea unor servicii externe, mentenanța și revizuirea periodică a procedurilor de zbor pentru zonele de spațiu aerian unde asigură controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigației bazate pe performanță.5.3.Mentenanța procedurilor de zbor instrumental se execută ori de câte ori se modifică datele de obstaculare, aerodrom, mijloace navigație, precum și criteriile de proiectare, cerințele utilizatorilor și cerințele de reprezentare grafică.5.4.Revizuirea periodică a procedurilor de zbor instrumental se execută la intervale de timp nu mai mari de 5 ani.5.5.AACR, în calitatea sa de autoritate competentă, supraveghează respectarea cerințelor privind mentenanța continuă și revizuirea periodică a procedurilor de zbor instrumental. + 
Capitolul VIAprobarea procedurilor de zbor instrumental6.1.Generalități6.1.1.Procedurile de zbor instrumental noi sau modificate se aprobă de AACR înainte de publicarea acestora în documentele de informare aeronautică de către furnizorul AIS.6.1.2.Coordonatorul procesului IFP, în vederea aprobării procedurii de zbor instrumental, depune la AACR următoarele:a)cererea prin care solicită aprobarea procedurii de zbor instrumental;b)documentația de aprobare a procedurii de zbor pe baza căreia AACR desfășoară analiza specifică aprobării procedurii de zbor instrumental (denumită în continuare documentația de aprobare).6.1.3.Procesul de aprobare desfășurat de AACR cuprinde (anexa C care face parte integrantă din prezenta reglementare):a)analiza documentației de aprobare;b)validarea din zbor a procedurilor de zbor instrumental.6.2.Procesul de aprobare a procedurilor de zbor instrumental6.2.1.AACR, în baza atribuțiilor ce îi revin conform Hotărârii Guvernului nr. 405/1993, cu modificările și completările ulterioare, aprobă procedurile de zbor instrumental în FIR București. În acest sens desfășoară următoarele activități:a)verifică dacă organizația de proiectare îndeplinește cerințele prezentei reglementări și ale altor reglementări aplicabile;b)analizează documentația de aprobare a procedurii de zbor instrumental.6.2.2.Documentația de aprobare cuprinde:a)documentația prezentată la art. 4.7 pct. 4.7.2 lit. b);b)evaluarea de siguranță a implementării procedurilor de zbor instrumental;c)date și informații suplimentare solicitate de AACR;d)evidențe privind coordonarea și agrearea datelor aeronautice și informațiilor aeronautice cu părțile interesate;e)evidențe privind consultarea părților interesate (etapa 10 a procesului IFP).6.2.3.Calculele relevante și rezultatele acestora, care sunt incluse în documentația de aprobare pentru a fi verificate, trebuie prezentate într-un mod care să permită persoanei care le verifică să urmărească raționamentul și să aprecieze rezultatele obținute.6.2.4.Organizația de proiectare proceduri de zbor instrumental poartă răspunderea pentru integralitatea și corectitudinea informațiilor/datelor cuprinse în documentația de aprobare depusă la AACR.6.2.5.Durata etapei de analiză a documentației de aprobare este de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii la sediul AACR a cererii însoțită de documentația necesară.6.2.6.Durata etapei de analiză a documentației de aprobare se prelungește cu intervalele de timp în care organizația de proiectare pune la dispoziție datele și informațiile suplimentare solicitate de AACR.6.2.7.Etapa de analiză a documentației de aprobare se finalizează prin raport. Acesta trebuie să cuprindă:a)propunerea de aprobare sau de respingere a procedurii de zbor instrumental;b)necesitatea efectuării sau nu a validării din zbor a procedurii de zbor instrumental;c)elemente care trebuie avute în vedere pe timpul etapei de validare din zbor (atunci când aceasta este necesară).6.2.8.Dacă raportul etapei de analiză a documentației de aprobare menționează necesitatea validării din zbor a procedurii de zbor instrumental, AACR notifică coordonatorul procesului IFP în acest sens. La rândul său, coordonatorul procesului IFP notifică solicitantul cu privire la necesitatea executării validării din zbor.6.2.9.Atunci când nu este necesară validarea din zbor a procedurii de zbor instrumental, raportul etapei de analiză a documentației de aprobare are rol și de raport final pentru aprobarea/respingerea procedurii de zbor instrumental. 6.2.10.AACR elaborează raportul final al procesului de aprobare care se bazează pe constatările menționate în raportul etapei de analiză a documentației de aprobare și în raportul de validare din zbor.6.2.11.AACR, în funcție de concluziile și propunerile raportului final, aprobă sau respinge procedura de zbor instrumental. 6.2.12.AACR emite scrisoarea de aprobare sau de respingere a procedurii de zbor instrumental. 6.2.13.AACR transmite coordonatorului procesului IFP scrisoarea de aprobare sau de respingere a procedurii de zbor instrumental în termen de 5 zile lucrătoare de la semnarea acesteia.6.3.Validarea din zbor6.3.1.AACR execută validarea din zbor a procedurilor de zbor instrumental care se implementează în FIR București. Validarea din zbor se execută în baza unui contract de prestări servicii. AACR execută validarea din zbor cu mijloace proprii sau închiriate. Ansamblul aeronavă – sistem de verificări din zbor cu care se execută validarea din zbor a unei proceduri de zbor instrumental trebuie să aibă capabilitatea de a verifica din zbor procedura respectivă de zbor instrumental.6.3.2.Validarea din zbor este obligatorie în următoarele cazuri:a)proceduri de zbor instrumental noi;b)când se produc modificări/amendări importante ale procedurilor de zbor instrumental existente;c)atunci când organizația de proiectare propune acest lucru în raportul de validare la sol;d)atunci când AACR propune o astfel de validare în raportul etapei de analiză a documentației de aprobare.6.3.3.Pachetul de date și informații necesare executării validării din zbor a procedurii de zbor instrumental va fi furnizat de către solicitant. Pachetul de date și informații cuprinde:a)descrierea procedurii de zbor instrumental;b)harta/reprezentarea grafică a procedurii de zbor instrumental (în format AIP) cu suficiente detalii care să permită identificarea obstacolelor;c)informații privind mijloacele vizuale existente la aerodrom;d)elemente locale, specifice procedurii de zbor instrumental;e)procedura de zbor instrumental codată corespunzător specificațiilor tehnice ale sistemului de management al zborului de la bordul avionului utilizat pentru validarea din zbor.6.3.4.Validarea din zbor se execută în termenul stabilit prin contractul de prestări servicii prevăzut la pct. 6.3.1.6.3.5.Validarea din zbor se execută în conformitate cu Doc. 9613 OACI „Manualul OACI de navigație bazată pe cerințe de performanță PBN“ vol. 1, Partea B, Capitol 1, Doc 9906 OACI „Manualul OACI pentru asigurarea calității în proiectarea procedurilor de zbor“, vol. 5 și Doc OACI 8071 „Manualul OACI privind verificarea mijloacelor de radio-navigație“, vol. 1, Capitolul 8, și vol. 2, Capitolul 5. 6.3.6.Scopul validării din zbor constă în:a)verificarea datelor aeronautice înscrise pe hărțile procedurii de zbor instrumental;b)verificarea concordanței dintre descrierea text a procedurii și reprezentarea grafică a procedurii de zbor instrumental;c)verificarea acoperirii și preciziei mijloacelor de radionavigație aeriană utilizate în procedura de zbor instrumental (dacă mijloacele de radionavigație aeriană utilizate asigură executarea în mod corespunzător a procedurii de zbor instrumental și/sau monitorizarea/evaluarea performanțelor sistemului GNSS utilizat ca sursă de navigație aeriană în procedura de zbor, la momentul executării zborului);d)verificarea mijloacelor vizuale și a comunicațiilor radio existente la aerodrom;e)confirmarea marcării pe reprezentarea grafică a procedurii de zbor a obstacolelor existente pe traiectul fiecărui segment al procedurii de zbor instrumental; f)verificarea gradului de siguranță al procedurii de zbor instrumental;g)determinarea complexității activităților desfășurate de echipaj, a corectitudinii informațiilor și a ușurinței interpretării și înțelegerii reprezentării grafice a procedurii de zbor instrumental. 6.3.7.Mijloacele de radionavigație aeriană utilizate într-o procedură de zbor instrumental trebuie să fie în termenul de valabilitate al verificării din zbor periodice. Periodicitatea verificării din zbor a mijloacelor de radionavigație este următoarea:

Mijloc de radionavigație aeriană Periodicitatea verificării din zbor Toleranță
ILS/DME (MKR) 92 de zile ± 15 zile
(D)VOR/DME, DME 122 de zile ± 30 de zile
LO, LM, NDB 183 de zile ± 30 de zile
SRE, PSR, (M)SSR, MOD-S, WAM, MLAT 365 de zile ± 30 de zile
PAPI, balizaj luminos 183 de zile ± 30 de zile

6.3.8.În funcție de starea unui mijloc de radionavigație aeriană, inginerul de recepție și control pentru verificarea din zbor poate acorda o prelungire a termenului de valabilitate a verificării din zbor a mijlocului de radionavigație aeriană de până la 45 de zile de la data expirării. Nu se poate acorda mai mult de o prelungire pe o perioadă de 1 an.6.3.9.La finalul etapei de validare din zbor se întocmește un raport care cuprinde propunerea clară de aprobare sau de respingere a procedurii de zbor instrumental.6.4.Pregătirea personalului AACR6.4.1.Personalul AACR cu atribuții de analiză a documentației de aprobare trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:a)să fi absolvit cursuri de pregătire PANS-OPS de bază, specifice tipului de proceduri pe care le avizează;b)să își mențină nivelul cunoștințelor necesare analizei documentației de aprobare prin absolvirea cursurilor de pregătire recurentă.6.4.2.Programele de pregătire recurentă trebuie stabilite astfel încât să asigure personalului cunoștințele specifice necesare tipului de proceduri de zbor instrumental pe care le avizează.6.4.3.Personalul din cadrul AACR cu atribuții de validare din zbor a procedurilor de zbor instrumental este echipajul aeronavei de verificări din zbor compus din următorul personal navigant: pilot comandant, copilot și ingineri de recepție și control pentru verificarea din zbor, care trebuie să îndeplinească următoarele cerințe: a)pentru piloți: 1.să dețină, cel puțin, licență de pilot comercial/CPL;2.să dețină calificarea de zbor instrumental/IR;3.să fi absolvit cursul pentru licență de pilot de linie/ATPL;4.să fi absolvit un curs de instruire pentru piloți de validare din zbor a procedurilor de zbor instrumental;5.să aibă o experiență de zbor de cel puțin 1.500 ore;6.să își mențină nivelul cunoștințelor necesare validării din zbor a IFP prin participarea la cursuri de pregătire recurentă; b)pentru inginerii de recepție și control pentru verificarea din zbor: 1.să dețină licență validă de inginer de recepție și control pentru verificarea din zbor a mijloacelor PNA-Tc;2.să aibă o experiență de minimum 3 ani în activitatea de verificări din zbor;3.să fi participat la cursuri de pregătire pentru GNSS și implementare PBN;4.să își mențină nivelul cunoștințelor necesare validării din zbor a IFP prin participarea la cursuri de pregătire recurentă. 6.4.4.AACR autorizează personalul cu atribuții în validarea din zbor a procedurilor de zbor instrumental care se conformează cu cerințele de la pct. 6.4.3, pentru executarea operațiunilor de validare din zbor. Este suficient ca doar unul dintre piloții echipajului aeronavei pentru validarea din zbor să aibă atestarea de pilot de validare din zbor a procedurilor de zbor instrumental.6.4.5.AACR trebuie să documenteze programele de pregătire (de bază și recurentă) și să păstreze evidențe privind pregătirea personalului care realizează analiza documentației de aprobare, supravegherea organizațiilor de proiectare, precum și pentru personalul cu atribuții în validarea din zbor a procedurilor de zbor instrumental. + 
ANEXA Ala reglementare
Figura 1. Procesul IFP

Figura 2. Schema logică a procesului IFP
 + 
ANEXA Bla reglementare
DESCRIEREA PROCESULUI IFP

Nr.crt. Denumire etapă Intrări Ieșiri Părți implicate Înregistrări ale calității Referințe
1 Inițierea procesului IFPSolicitantul trimite coordonatorului procesului IFP cererea de modificare sau pentru un IFP nou. – cererea de modificare sau pentru un IFP nou;– resursele necesare proiectării. • aprobarea/respingerea cererii solicitantului;• cerințele părților interesate;• coordonatorul procesului IFP trimite organizației de proiectare solicitarea de începere a procesului IFP. • solicitant;• coordonatorul procesului IFP;• părțile interesate;• AACR.    
2 Colectarea și validarea datelorOrganizația de proiectare primește cerințele părților interesate.Organizația de proiectare procură și validează datele necesare proiectării procedurilor de zbor instrumental. • cerințele părților interesate;• date utilizabile din proiectarea anterioară;• date necesare proiectării:– date de teren și obstaculare;– date de aerodrom/heliport;– date privind mijloacele de navigație;– puncte de navigație semnificative;• alte date necesare proiectării. • document de lucru preliminar, care conține un sumar al cerințelor părților interesate și al tuturor datelor • coordonatorul procesului IFP;• organizația de proiectare;• părțile interesate;• sursele de date aeronautice.   • RACR-ATS;• RACR-AIS;• R73/2010;• RACR-WGS-84;• Doc. 9859;• Doc. 9906;• Doc. 9674;• Doc. 9881.
3 Elaborarea conceptului procedurii de zbor instrumentalOrganizația de proiectare elaborează conceptul procedurii de zbor instrumental având în vedere cerințele și datele la dispoziție.Organizația de proiectare trimite conceptul coordonatorului procesului IFP. Documentul de lucru preliminar care conține un sumar al cerințelor părților interesate și al tuturor datelor • conceptul IFP • organizația de proiectare   • Doc. 8168;• Doc. 9905.
4 Analiza și aprobarea concepțului procedurii de zbor instrumentalAceastă etapă are ca scop obținerea acordului părților interesate și aprobarea conceptului procedurii de zbor instrumental de către coordonator.Dacă nu este aprobat, organizația de proiectare reface conceptul sau părțile interesate își reconsideră cerințele. Conceptul procedurii de zbor instrumental • conceptul aprobat; sau• propunerea de modificare a conceptului;• data AIRAC planificată pentru implementare. • coordonatorul procesului IFP;• organizația de proiectare;• părțile interesate Conceptul aprobat sau decizia de refacere a acestuia  
5 Aplicarea criteriilor de proiectare (procesul FPD)Organizația de proiectare, pe baza conceptului IFP aprobat, desfășoară activitățile specifice de proiectare a procedurii de zbor instrumental. • documentul de lucru preliminar;• conceptul IFP;data AIRAC de publicare;• resursele necesare proiectării și publicării IFP. • pachetul procedurii de zbor/FPD;• schițe, planuri rezultate;• raportul procesului FPD;• rezultatele calculelor de proiectare;• coordonate;• descrierea text a procedurii de zbor. • organizația de proiectare   • Doc. 8168;• Doc. 9905
6 Documentare și arhivarePentru asigurarea trasabilității:• se întocmește un rezumat al raționamentului și al deciziilor luate în proiectarea procedurii, etapă cu etapă;• se ține o evidență a aprobărilor luate pe bază de semnătură;• se centralizează toate informațiile utilizate sau rezultate din proiectarea procedurii și se introduc într-un pachet de prezentare;• documentele rezultate se arhivează într-un format sigur și se păstrează într-un loc accesibil pentru posibile utilizări ulterioare. • pachetul FPD;• schițe, planuri rezultate;• raportul procesului FPD;• rezultatele calculelor de proiectare;• coordonate;• descrierea text a procedurii. Baza de date a procedurii de zbor, care conține:– calculele rezultate; formularele și rapoartele, inclusiv aprobările luate în procesul FPD; hărțile și descrierea text destinate publicării prin ciclul AIRAC; planșă cu prezentarea grafică a procedurii. • organizația de proiectare   • Doc. 8168;• Doc. 9905;• RACR-AIS;• RACR-HA;• Doc. 9906, vol. 1
7 Desfășurarea activităților referitoare la siguranță• Evaluarea de siguranță se concentrează pe:– metodele utilizate de organizația de proiectare în proiectarea procedurilor de zbor pornind de la primirea cerințelor și până la publicarea acestora în AIP România;– implementarea procedurii care vizează: consecințele operaționale; sistemele tehnice afectate de modificarea procedurii de zbor; nevoile de personal și instruirea acestuia; încărcarea controlorilor de trafic aerian și a echipajelor; nivelul de siguranță al procedurii etc.• Evaluarea de siguranță se realizează prin colaborarea cu toate părțile interesate: operatori aerieni, furnizori ATS, operatori aerodrom, autorități militare etc.• Documentația de siguranță rezultată din evaluarea de siguranță a implementării unei proceduri noi se aprobă în această etapă. Pachetul FPD care conține:• hărți și schițe;• raportul etapei de aplicare a criteriilor;• rezultatele calculelor de proiectare;• coordonate;• descrierea text a procedurii. • Declarație formală referitoare la importanța modificării procedurii de zbor instrumental, care să permită stabilirea amplitudinii studiului de siguranță care trebuie efectuat • organizația de proiectare;• coordonatorul procesului IFP;• părțile interesate.   • Doc. 9859
8 Validarea la sol• validarea la sol este obligatorie;• se validează datele utilizate în proiectarea IFP;• se validează cerințele părților interesate așa cum au fost prezentate în conceptul procedurii;• se verifică dacă criteriile de proiectare au fost aplicate corect. • Pachetul FPD:– hărți și schițe;– raportul etapei de aplicare a criteriilor;– rezultatele calculelor de proiectare;– coordonate;– descrierea text a procedurii.• Studiul de siguranță • IFP validat la sol;• raportul de validare la sol. • organizația de proiectare;• părțile interesate stabilite. • rezultatele/rapoartele validării la sol;• rezultatele verificării criteriilor de proiectare. • Doc. 8168 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• Doc. 9906 vol. 1 și vol. 5;• RACR-AIS;• RACR-HA.
9 Validarea din zbor• verificarea datelor aeronautice, a datelor de teren și obstaculare, de aerodrom și a celor referitoare la echipamentele de navigație;• validarea studiului de siguranță;• verificarea gradului de siguranță a IFP și a încărcării factorului uman. • Procedura de zbor instrumental validată la sol;• Studiul de siguranță. • IFP validat din zbor;• Raportul de validare din zbor. • organizația de proiectare;• AACR, care asigură validarea din zbor;• solicitantul;• coordonatorul procesului IFP. • Rezultatele/Rapoartele validării din zbor • Doc. 9906, vol. 5;• Doc. 9613;• Doc. 8071, vol. 1 și vol. 2.
10 Consultarea părților interesateOrganizația de proiectare transmite coordonatorului IFP toate informațiile pertinente pentru consultare. • IFP validat • Acordul părților interesate • organizația de proiectare;• coordonatorul procesului IFP;• părțile interesate. • Acordul părților interesate • Reglementări naționale aplicabile
11 Aprobarea procedurii de zbor instrumental• Coordonatorul procesului IFP transmite la AACR documentația de aprobare.• AACR aprobă procedura de zbor instrumental. • Documentația de aprobare • Procedura de zbor instrumental aprobată • AACR;• Coordonatorul procesului IFP. • IFP aprobat • Reglementări naționale aplicabile;• Doc 8168 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• Doc. 8071;• Doc. 9906, vol. 1.
12 Elaborarea documentației pentru publicarea IFP în AIP RomâniaOrganizația de proiectare transmite furnizorului AIS pachetul FPD, inclusiv prezentarea grafică a procedurii de zbor și proiectul bazei de amendament pentru elaborarea documentației care se publică în AIP România. Procedura de zbor instrumental aprobată Documentația ce trebuie publicată în AIP România • organizația de proiectare;• furnizorul AIS.   • RACR-AIS;• RACR-HA.
13 Verificarea documentației ce trebuie publicată în AIP RomâniaFurnizorul AIS verifică documentația și o trimite în consultare părților interesate.Furnizorul AIS elaborează baza AIS. Documentația ce trebuie publicată în AIP România Documentația verificată;Decizia de publicare. • furnizorul AIS;• părțile interesate;• organizația de proiectare.   • RACR-AIS;• RACR-HA;• Doc. 8168, vol. 1 și 2.
14 Publicarea documentației în AIP România• Furnizorul AIS transmite la AACR, pentru aprobare, baza AIS cu documentația ce trebuie publicată.• În baza aprobării AACR, furnizorul AIS publică documentația în AIP România. Documentația ce trebuie publicată în AIP România Documentația aprobată pentru a fi publicată în AIP România • Furnizorul AIS;• AACR.   • RACR-AIS;• RACR-HA
15 Culegerea observațiilor de la părțile interesate• Coordonatorul procesului IFP solicită și analizează observațiile părților interesate cu privire la implementarea operațională a IFP. • Consultări cu părțile interesate • rapoarte cu observații ale părților interesate;• acțiuni corective. • coordonatorul procesului IFP;• Organizația de proiectare;• părțile interesate.    
16 Mentenanța continuăMentenanața continuă a procedurilor de zbor instrumental cuprinde:– evaluarea impactului asupra procedurilor de zbor instrumental a schimbărilor semnificative ale datelor de obstaculare, de aerodrom, datelor aeronautice și datelor privind mijloacele de navigație;– evaluarea impactului asupra procedurilor de zbor instrumental a schimbărilor semnificative ale criteriilor și specificațiilor de proiectare;– dacă este necesar se inițializează procesul IFP. • schimbări semnificative ale datelor de obstaculare, de aerodrom, datelor aeronautice și datelor privind mijloacele de navigație;• schimbări semnificative ale criteriilor și specificațiilor de proiectare. • Activități de modificare/actualizare a procedurilor de zbor instrumental, dacă este necesar Furnizorul de servicii ATS Motivele actualizării, în cazul în care se impun modificări sau amendamente Doc. 8168 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• Doc. 9905 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• RACR-AIS;• RACR-HA;• Doc. 9859;• Doc. 9906 vol. 1.
17 Revizuirea periodică• Revizuirea procedurilor de zbor instrumental se execută periodic, la interval de 5 ani. • Cerințe specifice privind revizuirea procedurii de zbor instrumental • Raportul de revizuire a procedurii de zbor instrumental • Coordonatorul procesului IFP;• organizația de validare din zbor. • Procedura de zbor instrumental revizuită Doc. 8168 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• Doc. 9905 și alte documente OACI sau reglementări aplicabile;• RACR-AIS;• RACR-HA;• Doc. 9859;• Doc. 9906 vol. 1.


Etapele procesului de proiectare proceduri de zbor instrumental
(Procesul IFP)
1.Etapa 1 – Inițierea procesului IFP1.1.Procedurile de zbor instrumental trebuie să se conformeze permanent criteriilor de proiectare actualizate și nevoilor/cerințelor utilizatorilor acestora.1.2.Procesul IFP este inițiat pentru crearea unei proceduri de zbor instrumental noi sau pentru modificarea unei proceduri de zbor instrumental existente.1.3.Crearea unei proceduri de zbor instrumental noi sau modificarea unei proceduri de zbor instrumental existente are loc la cererea solicitantului.1.4.Costurile generate de modificarea unei proceduri de zbor aprobate și publicate se suportă de către solicitantul modificării respective.1.5.Modificările sau crearea de proceduri de zbor instrumental noi sunt determinate de:a)necesitatea creșterii siguranței operaționale și/sau a eficienței;b)modificarea capacității spațiului aerian;c)reducerea impactului operațiunilor aeriene asupra mediului;d)schimbări în structura spațiului aerian, în infrastructura de aerodrom sau în infrastructura CNS;e)corectarea deficiențelor constatate;f)altele. 1.6.Solicitantul transmite furnizorului de servicii de control al traficului aerian cererea de modificare sau de proiectare a unei proceduri de zbor instrumental noi. 1.7.Coordonatorul împreună cu solicitantul stabilesc părțile interesate ce vor fi consultate în diferite etape ale procesului IFP.1.8.Coordonatorul procesului IFP organizează întrunirea în care se analizează solicitarea de modificare sau pentru un IFP nou. La întrunire participă AACR, solicitantul și părțile interesate stabilite. 1.9.În urma analizei solicitării, coordonatorul procesului IFP aprobă/respinge, argumentat, cererea de modificare sau de creare a unei proceduri de zbor instrumental noi și decide inițierea/respingerea inițierii procesului IFP. 1.10.Coordonatorul procesului IFP transmite organizației de proiectare solicitarea de proiectare a procedurii de zbor instrumental. 2.Etapa 2 – Colectarea și validarea datelor2.1.Furnizorul ATS transmite organizației de proiectare, la solicitarea acesteia, cerințele sale privind turul de pistă (altitudine, direcție, viteză), puncte de intrare/culoare de tranziție, informații privind sosirile/plecările, rutele preferate, rutele ATS, mijlocele de comunicație, restricții și orice alte nevoi ale ATS. 2.2.În procesul IFP, organizația de proiectare, în principiu, utilizează următoarele date:a)date de teren: în format electronic (vector sau raster) sau hărți tipărite;b)date de obstaculare: coordonatele și elevația obstacolelor artificiale și naturale;c)date de aerodrom/heliport: coordonatele ARP/HRP, coordonatele și elevația pragurilor pistei, balizaj, declinația magnetică și variația anuală, statistici meteo (dacă este necesar), surse altimetrice;d)date aeronautice: structura spațiului aerian, tipul și clasa spațiului aerian, căi aeriene/rute, altitudinile de tranziție/nivele de zbor, procedurile de zbor instrumental din structurile de spațiu aerian din vecinătate, zone cu perturbații/anomalii magnetice;e)date referitoare la mijloacele de radionavigație: tip, coordonate, elevația, acoperirea, identificator;f)puncte de drum semnificative.2.3.Părțile interesate trebuie să aibă o înțelegere comună cu privire la cerințele la care trebuie să răspundă modificarea sau procedura nouă. Cerințele sunt cu privire la:a)Controlul traficului aerian – asigurarea compatibilității procedurii de zbor instrumental nou create sau modificată cu procedurile ATS deja existente la aerodromul în cauză, precum și cu procedurile de zbor instrumental ale aerodromurilor dispuse în vecinătatea imediată. b)Utilizatori:1.necesitatea reducerii traiectelor de zbor;2.dirijare/control îmbunătățită;3.disponibilitatea ghidării în plan vertical;4.micșorarea minimei meteorologice operaționale;5.nivel de siguranță ridicat al procedurii de zbor instrumental.c)Spațiul aerian:1.restricții date de spațiul aerian existent;2.cerințe pentru extinderea/ restructurarea spațiului aerian;3.zone periculoase, restricționate și interzise. d)Restricții de mediu:1.evitarea zonelor populate;2.evitarea zonelor sensibile (facilități chimice, nucleare etc.);3.proceduri de atenuare a zgomotului atunci când este necesar.e)Program – data planificată pentru implementare, ținânduse seama de complexitatea structurii spațiului aerian existent. Pot fi restricții suplimentare generate de:1.necesitatea instruirii personalului ATS pentru integrarea noilor fluxuri de trafic aerian;2.planificarea implementării noilor sisteme ATM/ANS;3.cerințele operatorilor aerieni. 3.Etapa 3 – Elaborarea conceptului procedurii de zbor instrumental3.1.După finalizarea colectării cerințelor și restricțiilor și după ce au fost verificate toate datele obținute, organizația de proiectare elaborează conceptul procedurii de zbor instrumental.3.2.Elaborarea conceptului se realizează prin consultarea părților interesate. Organizația de proiectare stabilește procedurile necesare desfășurării consultărilor cu părțile interesate. 3.3.Organizația de proiectare transmite coordonatorului procesului IFP conceptul procedurii de zbor instrumental pentru a fi aprobat.4.Etapa 4 – Analiza conceptului procedurii de zbor instrumental de către părțile interesate4.1.Coordonatorul procesului IFP consultă părțile interesate cu privire la conceptul procedurii de zbor instrumental, precum și în ceea privește data AIRAC de implementare. 4.2.Coordonatorul procesului IFP, în baza rezultatelor procesului de consultare, aprobă/respinge conceptul procedurii de zbor instrumental.4.3.Când coordonatorul procesului IFP respinge conceptul procedurii de zbor instrumental:a)organizația de proiectare modifică conceptul; sau b)părțile interesate reconsideră cerințele de proiectare a IFP.4.4.Organizația de proiectare trebuie să implementeze proceduri documentate de analizare și evaluare a observațiilor/recomandărilor transmise de către părțile interesate referitoare la concept.4.5.Organizația de proiectare trebuie să asigure trasabilitatea tuturor modificărilor aduse conceptului IFP.5.Etapa 5 – Aplicarea criteriilor de proiectare5.1.După ce au fost obținute toate datele necesare și a fost aprobat conceptul procedurii de zbor instrumental, organizația de proiectare poate începe procesul de proiectare a procedurii de zbor (FPD).5.2.Organizația de proiectare asigură coordonarea permanentă cu părțile interesate pe timpul procesului FPD.5.3.Proiectarea procedurilor de zbor instrumental se face folosind una sau o combinație din următoarele metode:a)manuală;b)aplicații software existente;c)aplicații software specializate pentru proiectarea procedurilor de zbor.5.4.În cazul metodei manuale, proiectarea procedurilor de zbor instrumental trebuie să se facă utilizând doar hărți originale produse de organizații sigure.5.5.În cazul utilizării aplicațiilor software, organizația de proiectare trebuie să se asigure că acestea sunt validate și însoțite de manualul de utilizare corespunzător.5.6.Organizația de proiectare trebuie să documenteze următoarele aspectele specifice procesului de proiectare a procedurilor de zbor:a)criteriile de proiectare aplicabile;b)furnizorii/sursele datelor de proiectare (datele aeronautice, de teren și obstaculare etc.);c)analiza acoperirii mijloacelor de radionavigație sau a altor echipamente utilizate in procedura de zbor instrumental;d)calculele de proiectare, inclusiv parametrii de transformare utilizați; e)parametrii utilizați în calculele de proiectare (viteza, unghiul de înclinare în viraj, viteza vântului, temperatura, gradientul de coborâre/urcare, timpi/durate ale procedurii, limitele de pierdere a înălțimii, coeficienții suprafețelor de evaluare ale obstacolelor etc.);f)cerințe specifice de validare (gradul de siguranță, acoperirea mijloacelor de radionavigație etc.);g)rezultatele inspecției din zbor (dacă a fost efectuată);h)fundamentul proiectului procedurii de zbor instrumental;i)ipoteze și constrângeri de proiectare;j)soluțiile de proiectare alternative atunci când există și motivația respingerii lor;k)propunerile părților implicate în procesul de proiectare;l)datele și edițiile/versiunile documentelor de referință utilizate;m)informațiile/datele care trebuie publicate în documentele de informare aeronautică;n)orice alte aspecte ce au relevanță în procesul FPD (de exemplu: aplicațiile software utilizate, restricții aplicabile în diferite etape ale procedurii, considerații de protecția mediului, aspecte financiare etc).5.7.Procesul FPD se finalizează prin:a)schițe ale procedurii de zbor instrumental;b)descrierea text a procedurii;c)calcule și coordonate;d)declarația organizației de proiectare de conformare cu criteriile de proiectare;e)detalii privind abaterile de la criteriile de proiectare și evidențe ale aprobării acestora.6.Etapa 6 – Documentarea și arhivarea datelor în procesul IFP6.1.Trasabilitatea este un element important în proiectarea procedurilor de zbor instrumental. Toate ipotezele și metodele de lucru folosite în proiectarea IFP trebuie documentate și păstrate pentru o perioadă de timp cel puțin egală cu durata de viață a procedurii de zbor instrumental.6.2.Organizația de proiectare arhivează documentele-suport, cum sunt foi cu calcule, schițe, precum și alte documente relevante. Acestea trebuie păstrate în același loc, pe toată durata de viață a procedurii, într-un mod care să permită utilizarea lor. 6.3.După retragerea unei proceduri, organizația de proiectare arhivează în format electronic datele folosite în procesul FPD. Datele arhivate trebuie să rămână disponibile într-o formă care să permită, mai târziu, repetarea sau validarea procesului FPD.6.4.AACR păstrează documentația specifică pe baza căreia aprobă procedurile de zbor instrumental pe toată durata de viață a acestora.6.5.După retragerea unei proceduri de zbor instrumental, AACR arhivează documentația specifică pe baza căreia a aprobat procedurile de zbor instrumental conform prevederilor reglementărilor aplicabile.7.Etapa 7 – Desfășurarea de activități privind siguranța7.1.Evaluarea de siguranță este realizată de un grup de specialiști, formată din reprezentanți ai părților interesate stabilite pentru această etapă. Grupul este condus de reprezentatul coordonatorului procesului IFP.7.2.Evaluarea de siguranță a procesului IFP se concentrează pe două aspecte importante:a)felul în care sunt aplicate procedurile utilizate în procesul de proiectare, de la inițierea până la finalizarea acestuia;b)implementarea procedurii de zbor instrumental, ținându-se cont de interfața/legătura cu alte proceduri existente în locația respectivă, complexitatea și încărcarea pentru un controlor de trafic aerian, pentru echipaj etc. 7.3.Scopul general al evaluării de siguranță este de a îndeplini următoarele obiective:a)să evidențieze faptul că conceptul de bază al întregii proceduri este sigur;b)să evidențieze faptul că tot ceea ce este necesar pentru implementarea în siguranță a procedurii a fost precizat (aspecte referitoare la echipament, personal, spațiul aerian);c)proiectul este corect. Acest lucru însemnă că:1.proiectul este coerent – este consecvent funcțional (echipament, proceduri și personal), și în utilizarea datelor;2.cerințele operaționale sunt identificate și îndeplinite;3.îndeplinește criteriile de siguranță în condiții operaționale normale.d)proiectul este robust;e)sunt reduse suficient riscurile posibile datorate unor defecțiuni interne, astfel încât, pe ansamblu, criteriile de siguranță să fie îndeplinite. 8.Etapa 8 – Validarea la sol și verificarea criteriilor de proiectare8.1.Validarea la sol este obligatorie. Aceasta cuprinde analiza sistematică a etapelor și calculelor procedurii de zbor, precum și a impactului procedurii asupra operațiunilor de zbor.8.2.Validarea la sol cuprinde două etape:a)verificarea procedurii de zbor instrumental;b)validarea premergătoare zborului de validare a procedurii de zbor instrumental.8.3.Verificarea procedurii de zbor se execută de către un proiectant independent și are ca scop:a)confirmarea aplicării corecte a criteriilor de proiectare;b)evaluarea obstacolelor pentru situațiile în care nu se poate garanta acuratețea și integritatea datelor de teren și obstaculare.8.4.Validarea premergătoare validării din zbor are ca scop identificarea unor probleme din perspectiva operațională a zborului. 8.5.În cadrul validării premergătoare validării din zbor se desfășoară următoarele activități specifice: a)se inventariază pachetul IFP;b)se analizează cerințele operaționale și de instruire;c)se stabilesc etapele următoare în procesul de validare.9.Etapa 9 – Validarea din zborSe execută în conformitate cu prevederile cap. 6 art. 6.3 din actuala reglementare. 10.Etapa 10 – Consultarea părților interesate10.1.Organizația de proiectare transmite procedura de zbor instrumental validată, pentru consultare, coordonatorului procesului IFP.10.2.Coordonatorul procesului IFP transmite procedura de zbor instrumental validată, pentru consultare, părților interesate și la AACR. 10.3.Pe baza propunerilor părților interesate organizația de proiectare proceduri de zbor instrumental elaborează o declarație referitoare la îndeplinirea cerințelor stabilite inițial.10.4.Acordul părților interesate este unul dintre documentele care se pune la dispoziția AACR pentru aprobarea procedurilor de zbor instrumental.11.Etapa 11 – Aprobarea procedurii de zbor instrumentalAACR aprobă procedurile de zbor instrumental. Procesul de aprobare se desfășoară conform cap. 6 din actuala reglementare. 12.Etapa 12 – Elaborarea documentației ce trebuie publicată în AIP RomâniaDupă aprobarea IFP de către AACR, organizația de proiectare trimite pachetul FPD furnizorului AIS pentru a elabora documentația ce trebuie publicată în AIP România. Pachetul FPD va include și proiectul bazei de amendament pentru publicarea informațiilor în AIP România. Furnizorul AIS elaborează documentația, având la bază prevederile RACR-HA, ediția în vigoare și ale RACR-AIS, ediția în vigoare. 13.Etapa 13 – Verificarea documentației ce trebuie publicată în AIP RomâniaFurnizorul AIS elaborează documentația ce trebuie publicată în AIP România.Furnizorul AIS transmite documentația (text și hărți) în consultare furnizorului ATS, AACR, operatorului de aerodrom, operatorilor aerieni și organizației de proiectare. Aceștia verifică documentația din punct de vedere al integralității și al corectitudinii informațiilor și transmit furnizorului AIS propunerile lor în termen de 15 zile de la primirea documentației. Furnizorul AIS, după consultarea părților interesate, elaborează baza AIS ce cuprinde și documentația ce trebuie publicată în AIP.14.Etapa 14 – Publicarea în AIP RomâniaFurnizorul AIS trimite baza AIS, pentru aprobare la AACR.Baza AIS conține documentația ce trebuie publicată. Se dă aprobare pentru publicarea în AIP, dacă documentația este conformă cu procedura IFP aprobată. În același timp, aprobarea se dă în contextul existenței prealabile a acceptării modificării sistemului ATM.15.Etapa 15 – Mentenanța procedurilor de zbor instrumentalMentenanța procedurilor de zbor instrumental constă în evaluarea impactului modificărilor semnificative ale datelor aeronautice de obstaculare, aerodrom și navigație, precum și al modificării criteriilor de proiectare, cerințelor utilizatorilor și standardelor de reprezentare grafică. În funcție de rezultatele evaluării se decide inițierea procesului IFP.16.Etapa 16 – Revizuirea periodică a procedurilor de zbor instrumentalLa un interval de timp de 5 ani sunt analizate datele aeronautice care au stat la baza proiectării procedurii de zbor instrumental, precum și criteriile de proiectare.Dacă în urma analizei rezultă modificări cu impact asupra procedurii de zbor instrumental, atunci se inițiază procesul IFP.  + 
ANEXA Cla reglementare
APROBAREA IFP
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x