REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILĂ ROMÂNĂ din 22 iulie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 701 din 25 septembrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 924 09/06/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LAORDIN 813 30/10/2000
ART. 2REFERIRE LAORDIN 578 09/10/1998
ART. 10REFERIRE LAORDIN 813 30/10/2000
ART. 10REFERIRE LAORDIN 578 09/10/1998
ART. 10REFERIRE LAHG 513 21/08/1998 ART. 3
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 924 09/06/2005
ActulREFERIT DEORDIN 79 14/04/2004
ActulREFERIT DEREGULAMENT 14/04/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 1019 22/07/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 1019 22/07/2002

privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din România – RACR-ASAP



 + 
Articolul 1ScopPrezenta reglementare se aplică pentru alocarea sloturilor pe aeroporturile din România.
 + 
Articolul 2DefiniţiiÎn accepţiunea prezentei reglementări:a) slot înseamnă timpul programat pentru aterizare sau decolare, disponibil sau alocat miscarii unei aeronave la o dată stabilită, pe un aeroport desemnat ca fiind coordonat în conformitate cu prevederile prezentei reglementări;b) nou-admis înseamnă:(i) un transportator aerian care solicită sloturi pe un aeroport în orice zi şi care deţine sau căruia i-au fost alocate mai puţin de 4 sloturi pe aeroportul respectiv în acea zi; sau(îi) un transportator aerian care solicită sloturi pentru un serviciu aerian fără escala între doua aeroporturi din România, unde cel puţin alţi 2 transportatori aerieni operează un serviciu aerian direct între cele doua aeroporturi în ziua respectiva şi care deţin sau cărora li s-au alocat mai puţin de 4 sloturi pe acel aeroport în ziua respectiva pentru acel serviciu fără escala.Un transportator aerian care deţine mai mult de 3% din totalul sloturilor disponibile din ziua respectiva pe un anumit aeroport nu va fi considerat ca nou-admis pe acel aeroport;c) serviciu aerian direct înseamnă un serviciu aerian între doua aeroporturi, inclusiv escalele, cu aceeaşi aeronava şi acelaşi număr de zbor;d) perioada de programare înseamnă fie sezonul de vara, fie de iarna, asa cum este el utilizat în programele de zbor ale transportatorilor aerieni;e) transportator aerian român înseamnă un transportator aerian cu o licenta de transport aerian valabilă, eliberata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998 pentru aprobarea Reglementării privind acordarea licenţei de transport aerian, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 4 iunie 1999, modificat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 813/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 15 decembrie 2000;f) aeroport coordonat înseamnă un aeroport unde a fost numit un coordonator pentru a facilita operaţiunile transportatorilor aerieni care operează sau intenţionează sa opereze pe aeroportul respectiv;g) aeroport complet coordonat înseamnă un aeroport coordonat unde, pentru a ateriza sau a decola în perioadele în care este complet coordonat, unui transportator aerian trebuie să i se aloce un slot de către un coordonator.
 + 
Articolul 3Condiţii pentru coordonarea aeroportului(1) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei nu va avea obligaţia de a desemna un aeroport ca fiind coordonat, în alte condiţii decât cele prevăzute în prezentul articol.(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate totuşi sa desemneze orice aeroport ca fiind coordonat, cu condiţia respectării principiilor de transparenta, neutralitate şi nediscriminare.(3) (i) Atunci când transportatorii aerieni care efectuează mai mult de jumătate din operaţiunile de pe un aeroport şi/sau când administratorul aeroportului considera capacitatea aeroportului ca fiind insuficienta pentru operaţiunile existente sau planificate pentru anumite perioade; sau(îi) Atunci când nou-admisii intampina dificultăţi majore în obţinerea de sloturi; sau(iii) Atunci când Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei considera acest lucru necesar,Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va asigura efectuarea, în cel mai scurt timp, a unei analize temeinice a capacităţii aeroportului în cauza, apelând la metode general recunoscute, cu scopul de a determina posibilităţile de creştere, pe termen scurt, a capacităţii, prin modificări de infrastructura sau operationale, şi de a determina timpul considerat necesar pentru rezolvarea problemelor. Analiza va fi actualizată periodic. Atât analiza, cat şi metoda prin care aceasta a fost efectuată vor fi puse la dispoziţie părţilor interesate.(4) Dacă, după consultări cu transportatorii aerieni care utilizează în mod regulat aeroportul, cu organizaţiile care îi reprezintă, cu administratorul aeroportului, cu furnizorii de servicii de trafic aerian şi cu organizaţiile care reprezintă pasagerii, acolo unde asemenea organizaţii exista, analiza nu indica posibilitatea rezolvarii problemelor grave într-un timp scurt, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va desemna aeroportul ca fiind complet coordonat pentru perioadele în care apar problemele de capacitate insuficienta.(5) Atunci când se ajunge la o capacitate suficienta pentru operaţiunile existente sau planificate pe un aeroport complet coordonat, desemnarea acestuia ca aeroport complet coordonat va fi suspendată.
 + 
Articolul 4Coordonatorul(1) Pentru un aeroport desemnat ca fiind coordonat sau complet coordonat Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va asigura numirea unei persoane fizice sau juridice, având cunoştinţe detaliate în ceea ce priveşte coordonarea programelor de operare a transportatorilor aerieni, în calitate de coordonator al aeroportului, după consultarea în prealabil a transportatorilor aerieni care utilizează aeroportul în mod regulat, a organizaţiilor lor reprezentative şi a administratorului aeroportului. Acelaşi coordonator poate fi numit pentru mai multe aeroporturi.(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va lua măsuri pentru ca respectivul coordonator să îşi îndeplinească sarcinile în conformitate cu prezenta reglementare şi într-o maniera independenta.(3) Coordonatorul va acţiona în conformitate cu prezenta reglementare, în mod neutru, nediscriminatoriu şi transparent.(4) Coordonatorul va participa la toate conferinţele internaţionale ale transportatorilor aerieni de coordonare a orarelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.(5) Coordonatorul va fi responsabil pentru alocarea sloturilor.(6) Coordonatorul va monitoriza utilizarea sloturilor.(7) În situaţia în care sloturile sunt alocate coordonatorul, la cerere şi într-un interval de timp rezonabil, va pune la dispoziţie tuturor părţilor interesate următoarele informaţii:a) sloturile istorice pe linii aeriene, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni de pe aeroport;b) sloturile solicitate iniţial de fiecare transportator aerian, cronologic, pentru toţi transportatorii aerieni;c) toate sloturile alocate, precum şi cererile existente de sloturi, listate individual pentru fiecare transportator aerian, în ordine cronologică, aferente tuturor transportatorilor aerieni;d) sloturile rămase disponibile;e) detalii complete despre criteriile utilizate la alocarea sloturilor.(8) Informaţiile menţionate la alin. (7) vor fi puse la dispoziţie cel mai târziu la deschiderea conferinţelor relevante de coordonare a orarelor, iar atunci când este necesar, în timpul sau după aceste conferinţe.
 + 
Articolul 5Comitetul de coordonare(1) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va asigura înfiinţarea în cadrul unui aeroport desemnat ca fiind complet coordonat a unui comitet de coordonare care să asiste, cu rol consultativ, coordonatorul la care se face referire la art. 4. Participarea în acest comitet va fi deschisă cel puţin transportatorilor aerieni şi/sau organizaţiilor lor reprezentative, care utilizează aeroportul în mod regulat, administratorului aeroportului implicat şi reprezentanţilor furnizorului de servicii de trafic aerian. Acelaşi comitet coordonator poate fi desemnat pentru mai multe aeroporturi.(2) Comitetul de coordonare, printre altele, va face recomandări privind:– posibilităţile de creştere a capacităţii determinate conform art. 6;– îmbunătăţirea condiţiilor de trafic pe aeroportul în cauza;– soluţionarea reclamatiilor cu privire la alocarea sloturilor conform art. 8 alin. (7);– metodele de monitorizare a modului de utilizare a sloturilor alocate;– îndrumări pentru alocarea sloturilor, în funcţie de condiţiile locale;– soluţionarea problemelor grave pentru nou-admişi conform art. 10.(3) Prevederile alin. (1) pot fi aplicate şi aeroporturilor desemnate ca fiind coordonate, conform art. 3.
 + 
Articolul 6Capacitatea aeroportului(1) Pe un aeroport unde are loc alocarea de sloturi autorităţile competente vor determina capacitatea disponibilă pentru alocarea de sloturi de doua ori pe an, în cooperare cu reprezentanţii furnizorului de servicii de trafic aerian, cu autorităţile vamale şi de frontieră şi cu transportatorii aerieni care utilizează aeroportul şi/sau cu organizaţiile lor reprezentative, precum şi cu coordonatorul aeroportului, conform metodelor general recunoscute. Acolo unde autoritatea competentă este alta decât administratorul aeroportului, acesta va fi, de asemenea, consultat. Aceasta determinare trebuie să se bazeze pe o analiza obiectivă a posibilităţilor de asigurare a derulării traficului aerian, luându-se în calcul diferitele tipuri de trafic de pe aeroport. Rezultatele acestei determinări vor fi puse la dispoziţie coordonatorului aeroportului cu suficient timp înainte să aibă loc alocarea iniţială a sloturilor, în scopul prezentării lor la conferinţele de coordonare a orarelor.(2) Prevederile alin. (1) pot fi aplicate şi aeroporturilor desemnate ca fiind coordonate conform art. 3.
 + 
Articolul 7Informarea coordonatoruluiTransportatorii aerieni care operează sau intenţionează sa opereze pe un aeroport coordonat ori complet coordonat trebuie să prezinte coordonatorului informaţiile relevante solicitate de acesta.
 + 
Articolul 8Procesul de alocare a sloturilor(1) a) Cu respectarea prevederilor art. 10, un slot care a fost utilizat de un transportator aerian cu aprobarea coordonatorului îi da dreptul acelui transportator aerian să solicite acelaşi slot în următoarea perioada de programare echivalenta.b) În situaţia în care nu pot fi satisfacute toate cererile de sloturi conform solicitărilor transportatorilor aerieni în cauza, vor beneficia de regim preferenţial serviciile aeriene comerciale şi, în particular, cele regulate şi cele neregulate, după un program prestabilit.c) Coordonatorul va lua, de asemenea, în considerare reguli suplimentare de acordare de prioritati, stabilite de industria transportatorilor aerieni, iar dacă este posibil, îndrumări suplimentare recomandate de comitetul de coordonare, cu condiţia ca acestea să fie conforme cu legislaţia în vigoare.(2) Dacă un slot solicitat nu poate fi acordat, coordonatorul va informa transportatorul aerian solicitant despre motivele neacordarii slotului şi îi va indica slotul alternativ cel mai apropiat de solicitarea iniţială.(3) Întotdeauna coordonatorul trebuie să incerce sa satisfacă solicitarile ad-hoc de alocare de sloturi pentru orice tip de zboruri, inclusiv zboruri de aviatie generală. În acest scop se pot utiliza sloturile existente în rezerva de sloturi la care se face referire la art. 10 şi care nu au fost încă alocate, precum şi cele care au fost eliberate cu avizare pe termen scurt.(4) Sloturile pot fi schimbate liber între transportatorii aerieni sau pot fi transferate de către un transportator aerian de pe o ruta ori un tip de serviciu aerian pe altul, prin înţelegere mutuala sau ca rezultat al unei preluări totale ori parţiale sau unilateral. Orice asemenea schimbări sau transferuri vor fi transparente şi supuse confirmării coordonatorului pentru ca:a) sa nu fie prejudiciate operaţiunile aeroportuare;b) să fie respectate limitarile impuse de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei conform art. 9;c) schimbarea utilizării sa nu cada sub incidenţa art. 11.(5) Sloturile alocate nou-admisilor care operează un serviciu aerian între doua aeroporturi din România nu pot fi schimbate sau transferate între transportatorii aerieni ori de către un transportator aerian de la o ruta la alta, asa cum este prevăzut la alin. (4), pentru o perioadă de doua sezoane.(6) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate stabili, după consultări cu transportatorii aerieni, cu coordonatorii şi cu administratorii aeroporturilor, standarde recomandate pentru sistemele automate care sunt utilizate de coordonatori, pentru a asigura implementarea corecta a prevederilor art. 4 şi 7.(7) În situaţia în care exista reclamaţii cu privire la alocarea de sloturi, comitetul de coordonare analizează problemele şi poate face propuneri coordonatorului în încercarea de a le rezolva.(8) Dacă problemele nu pot fi rezolvate după analizarea lor de către comitetul de coordonare, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate asigura medierea prin intermediul unei organizaţii reprezentative a transportatorilor aerieni sau prin intermediul unei terţe părţi.
 + 
Articolul 9Servicii regionaleMinisterul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate dispune rezervarea anumitor sloturi pe un aeroport complet coordonat pentru servicii de transport aerian intern regulat pe o ruta către un aeroport care deserveşte o regiune periferica sau în dezvoltare, în condiţiile în care o asemenea ruta este considerată vitala pentru dezvoltarea economică a regiunii în care este amplasat aeroportul, cu condiţia ca:(i) sloturile în cauza să fie utilizate pentru aceasta ruta în momentul intrării în vigoare a prezentei reglementări;(îi) un singur transportator aerian sa opereze pe aceasta ruta;(iii) nici un alt mod de transport sa nu poată asigura un serviciu corespunzător;(iv) rezervarea sloturilor să se încheie în momentul în care un al doilea transportator aerian deschide un serviciu aerian intern regulat pe ruta respectiva, cu aceeaşi frecventa de zboruri ca şi a primului transportator aerian, şi care va fi operat cel puţin un sezon.
 + 
Articolul 10Rezerva de sloturi(1) Pe un aeroport unde au loc alocari de sloturi se va crea o rezervă de sloturi pentru fiecare perioada coordonata, care va conţine sloturile nou-create, sloturile neutilizate şi sloturile la care un transportator aerian a renunţat în timpul sau la sfârşitul sezonului, precum şi cele care au devenit disponibile în alt mod.(2) Orice slot neutilizat va fi retras şi introdus în rezerva de sloturi adecvată, cu excepţia cazurilor în care neutilizarea poate fi justificată din motive de oprire de la zbor a unui anumit tip de aeronava sau de închidere a unui aeroport ori spaţiu aerian sau alte cazuri excepţionale similare.(3) Sloturile care sunt alocate unui transportator aerian pentru operarea unui serviciu regulat sau a unui serviciu neregulat după un program prestabilit, într-un anumit moment al zilei şi în aceeaşi zi a săptămânii, pentru o durată recunoscută de până la o perioadă de programare, nu îi conferă acelui transportator aerian dreptul la aceeaşi serie de sloturi pentru perioada de programare următoare echivalenta, decât dacă transportatorul aerian poate demonstra în mod satisfăcător pentru coordonator ca a operat, conform aprobării coordonatorului, cel puţin 80% din timp în perioada în care i-au fost alocate sloturile.(4) Sloturile alocate unui transportator aerian înainte de data de 31 ianuarie pentru sezonul de vara următor sau înainte de data de 31 august pentru sezonul de iarna următor, dar care au fost returnate coordonatorului pentru realocare, înainte de aceste date, nu vor fi luate în considerare la calcularea duratei de utilizare.(5) Dacă procentul de utilizare de 80% a unei serii de sloturi nu poate fi demonstrat, toate sloturile din seria respectiva vor fi introduse în rezerva de sloturi, dacă neutilizarea lor nu este justificată pe baza unuia dintre motivele următoare:a) cazuri neprevăzute şi de neînlăturat, aflate în afară controlului transportatorului aerian, care pot duce, de exemplu, la:– oprirea de la zbor a tipului de aeronava utilizata în general pentru serviciul în cauza; sau– închiderea unui aeroport sau a unui spaţiu aerian;b) probleme legate de începerea unui nou serviciu regulat de transport de pasageri, cu aeronave cu maximum 80 de locuri, pe o ruta între un aeroport regional şi aeroportul coordonat, unde capacitatea nu depăşeşte 30.000 de locuri pe an; sauc) suspendarea temporară a licenţei de transport aerian de către autoritatea competentă până la reorganizarea financiară a transportatorului aerian, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 578/1998, modificat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 813/2000;d) o întrerupere a unei serii de servicii neregulate, datorată anulării acestora de agenţiile de turism touroperatoare [definite conform art. 3 lit. b1) din Hotărârea Guvernului nr. 513/1998], mai ales în afară perioadei de vârf uzuale, cu condiţia ca utilizarea totală a sloturilor sa nu fie sub 70%;e) o întrerupere a unei serii de servicii, datorată unor acţiuni ce au ca scop afectarea acestor servicii, care face practic şi/sau tehnic imposibila continuarea operaţiunilor conform planificarii, de către transportatorul aerian.(6) În situaţia în care continua sa existe probleme serioase pentru nou-admişi, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va dispune convocarea adunării comitetului coordonator al respectivului aeroport. Scopul convocării va fi examinarea posibilităţilor de remediere a situaţiei. La respectiva şedinţa vor participa şi reprezentanţi ai Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.(7) Sloturile din rezerva vor fi distribuite transportatorilor care le solicita. 50% din aceste sloturi vor fi alocate nou-admişilor, cu excepţia cazului în care solicitarile din partea nou-admisilor sunt sub 50%.(8) Un nou-admis căruia i s-au oferit sloturi la doua ore diferenţa înainte sau după ora solicitată şi care nu a acceptat aceasta oferta nu se va mai bucura de statutul de nou-admis.
 + 
Articolul 11Mecanismul de siguranţă(1) În situaţia în care nu pot fi găsite soluţii în conformitate cu prevederile alin. (2), în scopul nedistorsionarii concurentei dintre transportatorii aerieni în cauza, nu se va permite unui transportator aerian să se prevaleze de flexibilitatea conferita prin prevederile art. 8 alin. (4) pentru introducerea uneia sau mai multor frecvente pe o ruta între un aeroport complet coordonat din România şi un aeroport dintr-un alt stat, dacă un alt transportator aerian român, licenţiat în România, nu a putut, în ciuda eforturilor sale susţinute, să obţină sloturi pentru aterizare şi decolare, care să poată fi utilizate în mod rezonabil, pentru a furniza una sau mai multe frecvente suplimentare pe ruta respectiva, la diferenţa de doua ore înainte sau după ora solicitată coordonatorului. Aceasta prevedere nu se aplică în cazul în care transportatorul aerian care se prevalează de flexibilitatea în sensul art. 8 alin. (4) nu depăşeşte frecventele celuilalt transportator aerian.(2) În scopul nedistorsionarii concurentei dintre transportatorii aerieni, în cazul aeroportului complet coordonat menţionat la alin. (1), Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei se va strădui sa faciliteze un acord între transportatorii aerieni în cauza. Se va cauta o soluţie alternativa, cum ar fi:– satisfacerea solicitării de sloturi pentru transportatorul aerian;– utilizarea rezonabila de către transportatorul aerian a flexibilitatii în sensul prevederilor art. 8 alin. (4).
 + 
Articolul 12Dispoziţii generaleÎn situaţia în care, în ceea ce priveşte alocarea sloturilor pe aeroporturi, un alt stat:a) nu garantează transportatorilor aerieni români un tratament comparabil celui garantat de România transportatorilor aerieni din ţara respectiva; saub) nu garantează transportatorilor aerieni români, de facto, tratament naţional; sauc) garantează transportatorilor aerieni din terţe tari un tratament preferenţial faţă de cel acordat transportatorilor aerieni români, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va lua măsuri în vederea remedierii situaţiei cu privire la aeroportul sau aeroporturile în cauza, inclusiv de suspendare totală sau parţială a obligaţiilor ce decurg din prezenta reglementare în ceea ce priveşte transportatorul aerian din acel stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 + 
Articolul 13Intrarea în vigoarePrezenta reglementare intră în vigoare la 6 luni de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x