REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ din 12 decembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 109 din 13 februarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 617 29/03/2004
ActulREFERIRE LAORDONANTA (R) 29 22/08/1997
ActulREFERIRE LACOD AERIAN (R) 29 22/08/1997
ActulREFERIRE LAHG 405 12/08/1993
ActulREFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 2417 12/12/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 2417 12/12/2006

privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006



PREAMBUL(1) Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin reglementări specifice domeniului, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, şi ale altor tratate internaţionale la care România este parte.(2) Reglementările aeronautice civile şi civil-militare române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale standardelor şi practicilor recomandate în anexele la aceasta, precum şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.(3) În baza prevederilor Codului aerian civil, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementări specifice care stau la baza desfăşurării activităţilor aeronautice civile, având caracter obligatoriu pentru orice persoană fizică sau juridică care desfăşoară activităţi aeronautice civile în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, precum şi pentru cele care, prin activităţile desfăşurate, pot pune în pericol siguranţa zborurilor şi securitatea aeronautică.(4) În temeiul dispoziţiilor Codului aerian civil şi ale Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română”, organism tehnic specializat aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, fiind desemnată autoritate naţională de supervizare, îndeplineşte funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional. Astfel, exercitarea atribuţiilor ce îi revin în această calitate pentru domeniul său de competenţe presupune şi supervizarea furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană, ceea ce include şi realizarea în mod direct a procesului de supraveghere a siguranţei în domeniul managementului traficului aerian (ATM).(5) Prezenta reglementare reprezintă transpunerea în cadrul naţional reglementat a documentului EUROCONTROL ESARR 6 "Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei – software în sistemele ATM" (Eurocontrol Safety Regulatory Requirement 6 – Software în ATM Systems), document ce a fost elaborat de Comisia pentru Reglementarea Siguranţei (Safety Regulation Commission – SRC) din cadrul EUROCONTROL, cu consultarea specialiştilor în domeniu din cadrul statelor membre. Documentul tratează implementarea sistemelor de asigurare a siguranţei software-ului, pentru a se asigura că riscurile asociate utilizării software-ului în sistemele ATM de sol având legătură cu siguranţa sunt reduse la un nivel tolerabil.(6) Obiectivul ESARR 6 este de a furniza la nivelul statelor membre EUROCONTROL un set de cerinţe armonizate de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM. Documentul nu identifică niciun standard de asigurare a utilizării software-ului ca mijloc de conformare acceptat pentru a îndeplini prevederile lui obligatorii, lăsând la latitudinea statelor membre dezvoltarea unor mijloace de conformare adecvate.(7) ESARR 6 a fost elaborat ca urmare a Deciziei nr. 6/8/5 a SRC prin care a fost aprobată includerea în programul de lucru al acestei comisii a dezvoltării unei cerinţe EUROCONTROL de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM, fiind recunoscut faptul că până la acel moment nu exista un precedent în acest domeniu în cadrul standardelor şi practicilor recomandate ale Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).(8) ESARR 6 reprezintă continuarea dezvoltării procesului de reglementare a siguranţei şi extinde prevederile ESARR 4 "Cerinţe EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei privind evaluarea şi reducerea riscurilor în ATM"*) în ceea ce priveşte implicaţiile utilizării software-ului asupra sistemelor ATM. Siguranţa este o caracteristică esenţială a sistemelor ATM, aceasta având un impact hotărâtor asupra eficacităţii operaţionale. Sistemele ATM implică acum interacţiuni importante într-un mediu integrat în continuă dezvoltare, automatizarea funcţiilor operaţionale efectuate anterior prin proceduri manuale, creşterea nivelului de complexitate, iar utilizarea masivă şi sistematică a software-ului impune o abordare mult mai metodică pentru realizarea siguranţei.––Notă *) Cerinţele ESARR 4, emise la 5 aprilie 2001, au fost transpuse în legislaţia naţională prin RACR-ESARR 4, reglementare aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 617/2004.(9) În scopul de a asigura un grad de conformitate cât mai ridicat între documentul EUROCONTROL ESARR 6 şi RACR-ESARR 6, capitolul de termeni şi definiţii din prezenta reglementare a fost menţinut ca anexă la RACR-ESARR 6, în mod similar cu anexa A la ESARR 6.I. MATERIAL INTRODUCTIVA. Domeniul de utilizare1. RACR-ESARR 6 abordează utilizarea software-ului în cadrul sistemelor ATM de sol având legătură cu siguranţa, folosite pentru furnizarea serviciilor ATM traficului aerian civil, inclusiv toate modificările on-line aduse software-ului utilizat în regim operaţional (cum ar fi cutover – tranziţie sau hot swapping – transfer în regim operaţional).2. Domeniul de utilizare al RACR-ESARR 6 este limitat la componenta de la sol a ATM şi la serviciile conexe furnizate de la sol, inclusiv sistemele CNS, aflate sub controlul managerial al furnizorului de servicii ATM. RACR-ESARR 6 nu poate fi aplicat pentru componentele spaţiale sau aeropurtate ale sistemelor ATM decât dacă va fi modificat şi evaluat în mod corespunzător.3. Prevederile acestei cerinţe de reglementare a siguranţei au fost dezvoltate în baza faptului că un proces a priori efectiv de evaluare şi reducere a riscului este condus până la un nivel corespunzător astfel încât să se asigure faptul că este acordată atenţia cuvenită tuturor aspectelor referitoare la managementul traficului aerian, inclusiv cu privire la funcţiile ATM ce urmează a fi îndeplinite de software.4. Scopul acestei cerinţe de reglementare a siguranţei este de a furniza organizaţiilor de reglementare a siguranţei în domeniul ATM, precum şi furnizorilor de servicii ATM un set uniform şi armonizat de cerinţe de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM.B. Obiectiv privind siguranţaPrincipalul obiectiv privind siguranţa software-ului, necesar a fi atins de sistemele ATM care utilizează software, este de a asigura că toate riscurile asociate utilizării software-ului ATM au fost reduse la un nivel tolerabil.II. SOFTWARE ÎN SISTEMELE ATM1. Cerinţe generale privind siguranţa1.1. În cadrul sistemului propriu de management al siguranţei şi ca parte a activităţilor proprii de evaluare şi reducere a riscurilor, furnizorul de servicii ATM trebuie să definească şi să implementeze un sistem de asigurare a siguranţei software (Software Safety Assurance System – SSAS), care să trateze în mod specific aspectele legate de software, inclusiv toate situaţiile de modificare în regim operaţional a software-ului (cutover – tranziţie sau hot swapping – transfer în regim operaţional).1.2. Furnizorul de servicii ATM trebuie să se asigure, cel puţin, că, prin intermediul Sistemului de asigurare a siguranţei software:a) cerinţele pentru software definesc corect ceea ce este cerut de software, în scopul de a fi satisfăcute cerinţele şi obiectivele privind siguranţa, aşa cum acestea au fost identificate în cadrul procesului de evaluare şi reducere a riscului;b) trasabilitatea este avută în vedere referitor la toate cerinţele software;c) implementarea software-ului nu include şi funcţii care să afecteze negativ siguranţa;d) software-ul ATM satisface cerinţele sale la un nivel de încredere care este concordant cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul;e) cerinţele generale privind siguranţa menţionate mai sus sunt îndeplinite şi argumentele pentru demonstrarea asigurării necesare sunt întotdeauna derivate:(i) dintr-o versiune executabilă cunoscută a software-ului;(îi) dintr-un domeniu cunoscut de date de configurare; şi(iii) dintr-un set cunoscut de produse software şi documente de descriere (inclusiv specificaţii) care au fost utilizate în realizarea acelei versiuni.1.3. Furnizorul de servicii ATM trebuie să furnizeze Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (R.A. AACR) asigurările necesare că au fost satisfăcute cerinţele pct. 1.2.2. Cerinţe pentru sistemul de asigurare a siguranţei softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, că Sistemul de asigurare a siguranţei software:2.1. este documentat în mod specific ca parte a documentaţiei generale de evaluare şi diminuare a riscului;2.2. stabileşte niveluri de asigurare software tuturor software-urilor ATM utilizate în regim operaţional;2.3. include asigurări pentru:a) validitatea cerinţelor software;b) verificarea software-ului;c) managementul configurării software-ului;d) trasabilitatea cerinţelor software.2.4. determină rigoarea cu care asigurările sunt stabilite. Rigoarea trebuie să fie definită pentru fiecare nivel de asigurare software şi trebuie să crească pe măsură ce creşte nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul. În acest scop:a) variaţia în rigoare a asigurărilor per nivel de asigurare software trebuie să includă următoarele criterii:(i) necesar a fi realizată în mod independent;(îi) necesar a fi obţinută;(iii) nenecesar;b) asigurările corespunzătoare fiecărui nivel de asigurare software trebuie să ofere suficientă încredere că software-ul ATM poate fi operat în condiţii tolerabile de siguranţă;2.5. utilizează rezultatele experienţei utilizării software-ului ATM pentru a confirma că Sistemul de asigurare a siguranţei software şi alocarea nivelurilor de asigurare software sunt corespunzătoare. În acest scop, efectele rezultând din orice cedare sau funcţionare defectuoasă a software-ului ce rezultă din experienţa operaţională privind managementul traficului aerian, raportate în conformitate cu RACR-ESARR 2, trebuie să fie evaluate în ceea ce priveşte corespondenţa acestora faţă de RACR-ESARR 4;2.6. furnizează acelaşi nivel de încredere, prin orice mijloace alese şi agreate cu R.A. AACR, pentru software-ul ATM dezvoltat special sau nedezvoltat special (de exemplu: aplicaţii software tip COTS – produse software care sunt deja executate şi care sunt disponibile pentru vânzare publicului general), cu acelaşi nivel de asigurare software.3. Cerinţe pentru nivelul de asigurare softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, că în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software:3.1. nivelul de asigurare software asociază rigoarea asigurărilor funcţionării aplicaţiei software cu nivelul de pericol pe care l-ar putea induce software-ul ATM, utilizând schema de clasificare a severităţii din ESARR 4, combinată cu probabilitatea de apariţie a unui anumit efect advers. Trebuie să fie identificate cel puţin 4 niveluri de asigurare software, dintre care nivelul 1 de asigurare software va indica cel mai critic nivel;3.2. un nivel alocat de asigurare software trebuie să fie proporţional cu cel mai defavorabil efect pe care cedările sau funcţionările defectuoase ale software-ului le poate produce, conform prevederilor ESARR 4. Aceasta trebuie să ia, de asemenea, în considerare şi riscurile asociate cedărilor sau funcţionărilor defectuoase ale software-ului, precum şi mijloacele de protecţie identificate privind arhitectura software-ului sau procedurile folosite;3.3. componentelor software-ului ATM care nu pot fi considerate a fi independente una faţă de alta trebuie să le fie alocat nivelul de asigurare software al celei mai critice dintre componentele dependente respective.4. Cerinţe pentru asigurările privind validitatea cerinţelor softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că cerinţele software:4.1. specifică, după caz, comportarea funcţională (regim nominal şi degradat) a software-ului ATM, performanţele referitoare la viteza de procesare a datelor, capacitatea, acurateţea, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare;4.2. sunt complete şi corecte şi sunt, de asemenea, conforme cu cerinţele de siguranţă ale sistemului.5. Cerinţe pentru asigurările privind verificările softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:5.1. comportarea funcţională a software-ului ATM, performanţele relative la timp/sincronizare, utilizarea resurselor software pe hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare satisfac cerinţele software;5.2. software-ul ATM este verificat în mod corespunzător prin analize şi/sau teste şi/sau mijloace echivalente, după cum a fost agreat cu R.A. AACR;5.3. verificarea software-ului ATM este corectă şi completă.6. Cerinţe pentru asigurările privind managementul configuraţiei softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:6.1. identificarea configuraţiei, trasabilitatea şi înregistrarea statutului configuraţiei există astfel încât să poată fi demonstrat faptul că datele privind ciclul de viaţă software se află sub controlul configuraţiei pe tot ciclul de viaţă al software-ului ATM;6.2. raportarea problemelor, stabilirea acţiunilor corective, precum şi urmărirea implementării acestora sunt definite astfel încât să poată fi demonstrat faptul că au fost reduse problemele privind siguranţa asociate utilizării software-ului;6.3. există proceduri de recuperare şi accesare astfel încât datele privind ciclul de viaţă software să poată fi regenerate şi disponibile pentru tot ciclul de viaţă al software-ului ATM.7. Cerinţe pentru asigurările privind trasabilitatea cerinţelor softwareFurnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:7.1. fiecare cerinţă software este trasabilă până la acelaşi nivel de proiectare la care este demonstrată îndeplinirea satisfacerii acesteia.7.2. fiecare cerinţă software, la fiecare nivel de proiectare pentru care este demonstrată îndeplinirea acesteia, este trasabilă cu o cerinţă de sistem.8. Aplicabilitate8.1. Această cerinţă de reglementare privind siguranţa se aplică furnizorilor civili de servicii ATM care au responsabilităţi pentru managementul siguranţei referitor la sistemele ATM amplasate la sol şi la alte servicii conexe furnizate de la sol (inclusiv cele CNS), aflate sub controlul lor managerial.8.2. Sistemul de asigurare a siguranţei software deja existent pentru sistemele ATM aflate sub controlul managerial direct al organizaţiilor ATM militare poate fi acceptat pe baza evaluării conforme cu prevederile obligatorii ale prezentei cerinţe de reglementare privind siguranţa.8.3. Prevederile prezentei reglementări reprezintă cerinţele minime la nivel naţional de reglementare a siguranţei în acest domeniu.9. ExceptăriNiciuna.10. Definiţii10.1. Utilizarea termenilor specifici prevăzuţi în prezenta reglementare se face în conformitate cu definiţiile acestora precizate în anexa la aceasta. + 
Anexa ––la RACR-ESARR 6–––––GLOSAR – TERMENI ŞI DEFINIŢII

     
  Termen Definiţie
  Acurateţe – precizia cerută a rezultatelor calculate
  (cf. ESARR 6, Accuracy)  
  Asigurarea siguranţei – toate acţiunile, planificate şi sistematice, necesare pentru a furniza încrederea corespunzătoare că un produs, un serviciu, o organizaţie sau un sistem realizează un nivel acceptabil sau tolerabil de siguranţă
  (cf. ESARR 6, Safety Assurance)
  Capacitate software – abilitatea software de a prelucra/manipula un anumit volum de fluxuri de date
  (cf. ESARR 6, Software Capacity)  
  Cedare software – incapacitatea unui program de a efectua în mod corect o funcţie cerută
  (cf. ESARR 6, Software Failure)  
  Cerinţă de reglementare a siguranţei – o prevedere referitoare la siguranţă, stabilită în mod formal de autoritatea desemnată de reglementare a siguranţei, care, dacă este respectată/ îndeplinită, va conduce la recunoaşterea competenţei în ceea ce priveşte siguranţa
  (cf. ESARR 6, Safety Regulatory Requirement)
  Cerinţă de sistem – cerinţă privind siguranţa derivată pentru un sistem în conformitate cu prevederile ESARR 4
  (cf. ESARR 6, System Requirement)
  Cerinţă privind siguranţa – un mijloc de reducere a riscului, definit potrivit unei strategii de reducere a riscurilor, prin care se îndeplineşte un anumit obiectiv de siguranţă. Cerinţele de siguranţă pot avea diverse forme, inclusiv ca cerinţe organizaţionale, operaţionale, procedurale, funcţionale, de performanţă şi de interoperabilitate sau caracteristici de mediu de operare
  (cf. ESARR 6, Safety Requirement)
  Cerinţă software – o descriere a ceea ce trebuie să fie realizat/produs de software, precizându-se intrările/inputurile şi constrângerile, iar dacă aceste cerinţe sunt satisfăcute, va fi asigurat faptul că software-ul ATM funcţionează în siguranţă şi în conformitate cu nevoile operaţionale
  (cf. ESARR 6, Software Requirement)
  Ciclu de viaţă software – 1. o colecţie ordonată de procese determinate de o organizaţie pentru a fi satisfăcătoare şi corespunzătoare pentru a produce un produs software;
  (cf. ESARR 6, Software Life Cycle)
    – 2. perioadă care începe odată cu decizia de a produce sau de a modifica un produs software şi care se termină atunci când produsul respectiv este retras din serviciu
  CNS – comunicaţii, navigaţie şi supraveghere
  (cf. ESARR 6, CNS)  
  Componente software – o componentă poate fi înţeleasă ca un modul care poate fi instalat sau conectat împreună cu alte module reutilizabile software în scopul de a le combina şi de a crea un software specific
  (cf. ESARR 6, Software Components)
  Componentă independentă software – acele componente software care nu sunt scoase din operare de către aceeaşi condiţie de nefuncţionare care a cauzat apariţia pericolului
  (cf. ESARR 6, Independent Software Components)
  Date de configurare – date care configurează un software generic pentru o situaţie particulară pentru care este utilizat (de exemplu, date care adaptează un sistem de procesare a datelor de zbor pentru un anumit spaţiu aerian, prin stabilirea poziţiilor rutelor aeriene, punctelor de raportare, mijloacelor de navigaţie, aeroporturilor şi a altor elemente importante pentru navigaţia aeriană)
  (cf. ESARR 6, Configuration Data)
  Date privind ciclul de viaţă software – date care sunt produse pe perioada ciclului de viaţă software pentru a planifica, conduce, explica, defini, înregistra sau a furniza evidenţe privind activităţile desfăşurate. Aceste date permit desfăşurarea proceselor ciclului de viaţă software, autorizarea sistemelor sau a echipamentelor şi modificarea postautorizare a produsului software
  (cf. ESARR 6, Software Life Cycle Data)
  Echipament ATM autorizat pentru utilizare operaţională – toate sistemele inginereşti, instalaţiile sau dispozitivele care fie au fost utilizate direct de către utilizatorii spaţiului aerian (de exemplu, instalaţiile de la sol pentru navigaţia aeriană), fie sunt utilizate în regim operaţional pentru furnizarea serviciilor de management al traficului aerian
  (cf. ESARR 6, ATM equipment approved for operational use)
  Element care nu face obiectul dezvoltării respective (NDI) – element al software-ului care nu este dezvoltat în cadrul contractului respectiv
  (cf. ESARR 6, Non-Developmental Item – NDI) NOTĂ: Acest element poate fi considerat ca un Commercial Off-the-shelf Software (COTS).
  Evaluare – o apreciere bazată pe argumentare/judecată din punct de vedere operaţional şi ingineresc, precum şi/sau pe metode de analiză
  (cf. ESARR 6, Assessment)
  Evaluarea riscului – o evaluare cu scopul de a se stabili dacă riscurile identificate efectiv sau presupuse sunt acceptabile ori tolerabile
  (cf. ESARR 6, Risc assessment)
  Furnizor de servicii ATM – o organizaţie responsabilă şi autorizată să furnizeze serviciu/servicii ATM
  (cf. ESARR 6, ATM Service-Provider)  
  Integritatea siguranţei software – măsuri care semnifică probabilitatea software-ului de a-şi realiza funcţia în condiţiile stabilite şi în cadrul unei perioade stabilite de timp
  (cf. ESARR 6, Software Safety Integrity)
  Managementul traficului aerian (ATM) – ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol (ele includ serviciile de trafic aerian – ATS, managementul spaţiului aerian – ASM, managementul fluxurilor de trafic aerian – ATFM) şi din aer, care este necesar să existe pentru mişcarea sigură şi eficientă a aeronavelor pe durata tuturor fazelor de operare
  (cf. ESARR 6, ATM)
  Obiectiv privind siguranţa – ţinta planificată privind siguranţa. Îndeplinirea unui astfel de obiectiv se poate demonstra prin mijloace corespunzătoare, care trebuie determinate, în acord cu autoritatea de reglementare a siguranţei. În mod specific pentru ESARR 4 şi pentru ESARR 6, un obiectiv privind siguranţa este o formulare de ordin calitativ sau cantitativ care defineşte frecvenţa ori probabilitatea maximă cu care se presupune că poate să apară un pericol
  (cf. ESARR 6, Safety Objective)
  Performanţele de sincronizare/timp ale software-ului – timpul necesar software-ului de a răspunde unor intrări/inputuri stabilite sau unor evenimente periodice şi/sau performanţa software în ceea ce priveşte schimbul de mesaje prelucrate în unitatea de timp
  (cf. ESARR 6, Software Timing Performance)
  Pericol – orice condiţie, eveniment sau circumstanţă care ar putea induce un accident
  (cf. ESARR 6, Hazard)  
  Risc – combinaţie între probabilitatea sau frecvenţa de apariţie a unui pericol definit şi magnitudinea consecinţelor acestei situaţii
  (cf. ESARR 6, Risk)
  Realizarea siguranţei – rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu scopul realizării unui nivel de siguranţă acceptabil sau tolerabil
  (cf. ESARR 3, Safety Achievement)
  Realizat în mod independent – vezi definiţia pentru "verificare în mod independent".
  (cf. ESARR 6, Achieved with Independence)  
  Reducerea riscului – acţiuni întreprinse cu scopul de a controla sau de a preveni ca un pericol să cauzeze prejudicii, precum şi de a reduce riscurile la un nivel tolerabil sau acceptabil
  (cf. ESARR 6, Mitigation or Risk Mitigation)
  Robusteţea software – comportarea software-ului în cazul apariţiei unor intrări/inputuri neaşteptate, cedării componentelor hardware sau întreruperii alimentării cu energie electrică, fie în cadrul sistemului de calcul, fie în cadrul dispozitivelor conectate la acesta
  (cf. ESARR 6, Software Robustness)
  Serviciu ATM – un serviciu furnizat în scopul managementului traficului aerian
  (cf. ESARR 6, ATM Service)  
  Servicii conexe – sisteme, servicii şi aranjamente care includ serviciile de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, care concură la furnizarea unui serviciu ATM
  (cf. ESARR 6, Supporting Services)
  Software – programe pentru calculator şi date de configurare corespunzătoare, inclusiv software care nu face obiectul dezvoltării respective (de exemplu, software brevetat, software tip COTS sau cel reutilizat), dar excluzând elementele electronice cum ar fi acele aplicaţii specifice circuitelor integrate, reţelelor circuit-poartă programabile sau controloarelor logice pentru semiconductoare
  (cf. ESARR 6, Software)
  Software ATM – software utilizat pentru managementul traficului aerian. Vezi şi definiţia pentru "software".
  (cf. ESARR 6, ATM Software)
  Software în operare/exploatare – acel software utilizat pe un echipament ATM autorizat pentru utilizare operaţională
  (cf. ESARR 6, Operating Software)
    A se vedea şi definiţia pentru "echipament ATM autorizat pentru utilizare operaţională".
  Siguranţă – marja rămasă (gradul de libertate) faţă de un risc inacceptabil de producere a unui prejudiciu
  (cf. ESARR 6, Safety)
  Sistem ATM – parte a unui sistem ANS compus dintr-o componentă ATM aflată la sol şi dintr-o componentă ATM aflată la bordul aeronavelor
  (cf. ESARR 6, ATM System)
  Sistem de management al siguranţei (SMS) – abordarea în mod explicit şi sistematic a activităţilor prin care managementul siguranţei se efectuează de către o organizaţie cu scopul de a realiza un nivel de siguranţă acceptabil sau tolerabil
  (cf. ESARR 6, Safety Management System, SMS)
  Toleranţa la încărcare excesivă/ supraîncărcare – comportarea unui sistem şi, în caz particular, a toleranţei acestuia, atunci când intrările (input-urile) au loc cu o rată mai mare decât cea prevăzută pentru operarea normală a sistemului.
  (cf. ESARR 6, Overload Tolerance)
  Tranziţie – Cutover Transfer în regim operaţional – Hot Swapping – modalitatea de înlocuire a componentelor sistemului CNS/ATM sau a aplicaţiilor software în timp ce sistemul CNS/ATM este operaţional
  (cf. ESARR 6, Cutover/(Hot Swapping)  
  Utilizarea resurselor – nivelul/cantitatea resurselor din cadrul unui sistem de calcul care poate fi utilizată de către aplicaţia software
  (cf. ESARR 6, Resource Usage)
    NOTĂ: Resursele pot include memoria principală (care poate fi de mai multe categorii, cum ar fi memoria pentru datele permanente, pentru stocarea temporară a datelor şi pentru resursele critice), capacitatea discului şi lărgimea benzii de comunicaţii şi mai pot include tipul aplicaţiilor software interne (cum ar fi numărul de fişiere care pot fi deschise în mod simultan).
  Validitate a cerinţelor – confirmare prin examinare şi furnizare de evidenţe obiective că cerinţele specifice pentru o anumită utilizare sunt aşa cum au fost proiectate
  (cf. ESARR 6, Requirements Validity)
  Verificare – o confirmare prin examinarea evidenţelor că un produs, un proces sau serviciu, îndeplineşte cerinţele specificate
  (cf. ESARR 6, Verification)
  Verificare completă şi corectă a software-ului ATM – toate cerinţele software stabilesc în mod corect ceea ce este cerut componentei software ca urmare a procesului de evaluare şi diminuare a riscului, iar implementarea lor este dovedită la nivelul cerut de către nivelul de asigurare software
  (cf. ESARR 6, Correct and Complete ATM Software Verification)
  Verificare în mod independent – pentru activităţile corespunzătoare procesului de verificare a software-ului, verificarea în mod independent este realizată atunci când activităţile corespunzătoare procesului de verificare sunt realizate de către o persoană (sau mai multe persoane), alta decât cea care a dezvoltat elementul verificat; pot fi utilizate unul sau mai multe instrumente pentru a se realiza echivalenţa activităţii de verificare umană
  (cf. ESARR 6, Independence)

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x