REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ RACR-AD-CADC din 29 martie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 309 din 12 aprilie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 832 29/03/2023
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 2318 17/11/2022
CAP. 1REFERIRE LACOD AERIAN 18/03/2020
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 1042 16/07/2019
CAP. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 16/07/2019
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 1312 08/09/2014
CAP. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 08/09/2014
CAP. 1REFERIRE LAHG 791 08/07/2009
CAP. 1REFERIRE LAHG 405 12/08/1993
CAP. 1REFERIRE LADECRET 194 21/04/1965
CAP. 1REFERIRE LACONVENTIE 07/12/1944
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 832 29/03/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 832 29/03/2023
ActulREFERIT DEORDIN 832 29/03/2023





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 832 din 29 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 12 aprilie 2023.
 + 
Capitolul IGeneralități + 
Preambul(1)Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul și în spațiul aerian național este reglementată prin Codul aerian, reglementările europene aplicabile și, după caz, Convenția privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, la care România a aderat prin Decretul nr. 194/1965, cu amendamentele ulterioare, tratatele internaționale la care România este parte, precum și prin alte acte normative în materie. (2)În conformitate cu prevederile Codului aerian, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale și de autoritate de stat în domeniul aviației civile, emite reglementări specifice privind înființarea, funcționarea și certificarea aerodromurilor/ heliporturilor civile și asigură certificarea acestora.(3)Autoritatea Aeronautică Civilă Română este autoritate competentă în domeniul aviației civile, organism tehnic specializat care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, și îndeplinește funcția de supervizare a siguranței în aviația civilă la nivel național.(4)Autoritatea Aeronautică Civilă Română asigură supravegherea implementării și/sau respectării efective a reglementărilor din domeniul siguranței și a procedurilor și instrucțiunilor asociate, în dispunerea și urmărirea luării măsurilor necesare, astfel încât să se asigure îndeplinirea obiectivelor și nivelurilor acceptabile de siguranță stabilite la nivel național și implementarea/respectarea reglementărilor, procedurilor și instrucțiunilor din domeniul siguranței, precum și în aplicarea, după caz, a sancțiunilor prevăzute de actele normative în vigoare pentru nerespectarea reglementărilor specifice.
1.1.Scop1.1.1.Prezenta reglementare aeronautică civilă: a)stabilește cadrul reglementat privind evaluarea, certificarea și supravegherea funcționării aerodromurilor civile, așa cum sunt definite în Codul aerian, care nu intră sub incidența dispozițiilor art. 2 alin. (1) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 1.139/2018 privind normele comune în domeniul aviației civile și de înființare a Agenției Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.111/2005, (CE) nr. 1.008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 și a Directivelor 2014/30/UE și 2014/53/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 și (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Regulamentului (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului, și care sunt amplasate pe teritoriul României sau amplasate pe nave/platforme deținute și/sau administrate de un operator economic din România;b)definește cerințele și structurează procesul de certificare a aerodromurilor civile;c)asigură aplicarea și respectarea normelor și practicilor internaționale recomandate privind certificarea aerodromurilor/ heliporturilor civile (SARPs ICAO).1.1.2.Prezenta reglementare stabilește norme detaliate privind:a)condițiile în care se stabilește și se notifică solicitantului baza de certificare aplicabilă unui aerodrom/heliport; b)condițiile pentru eliberarea, menținerea, modificarea, limitarea, suspendarea sau revocarea certificatelor pentru aerodromuri/heliporturi, a certificatelor pentru organizațiile responsabile cu operarea aerodromurilor/heliporturilor, inclusiv limitările de operare referitoare la proiectarea specifică a aerodromului/heliportului;c)condițiile de operare a unui aerodrom și cerințele esențiale aplicabile unui aerodrom, așa cum sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta reglementare; d)responsabilitățile titularilor de certificate; e)condițiile în care operarea aeronavelor este interzisă sau supusă anumitor limitări/condiții, din motive de siguranță.1.1.3.Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) efectuează activitățile de evaluare și certificare a aerodromurilor civile din România și de supraveghere a funcționării acestora în baza atribuțiilor și competențelor care îi revin, în conformitate cu prevederile actelor normative naționale aplicabile (Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Române, cu modificările și completările ulterioare, RACR-AD-PETA, RACR-AD-PETH) și ale prezentei reglementări. 1.1.4.Evaluarea și certificarea unui aerodrom civil se efectuează de AACR în scopul constatării și atestării capacității aerodromului/heliportului, administratorului aerodromului/ heliportului respectiv și a personalului de care dispune de a îndeplini cerințele tehnice, operaționale, de siguranță a zborului și de protecție a mediului, potrivit reglementărilor aeronautice interne în vigoare și convențiilor internaționale la care România este parte. 1.1.5.Evaluarea și certificarea unei heliplatforme/unui heliport pe navă se efectuează de către AACR în scopul constatării și atestării cerințelor tehnice de siguranță a zborului, potrivit reglementărilor aeronautice interne în vigoare și convențiilor internaționale la care România este parte. Respectarea cerințelor operaționale și de siguranță a zborului revine în sarcina operatorului aeronavei care va utiliza infrastructura respectivă.1.1.6.Supravegherea funcționării unui aerodrom/heliport civil se efectuează de AACR în scopul asigurării că aerodromul/ heliportul, respectiv administratorul acestuia, menține cel puțin condițiile inițiale de certificare, se conformează permanent prevederilor reglementărilor aeronautice aplicabile și asigură toate condițiile necesare pentru aterizarea și decolarea în siguranță a aeronavelor, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum și pentru acțiunile împotriva incendiilor. 1.2.Aplicabilitate1.2.1.Prevederile prezentei reglementări se aplică aerodromurilor civile care nu intră sub incidența art. 2 alin. (1) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 1.139/2018. 1.2.2.În sensul prezentei reglementări, aerodromurile civile sunt destinate operării diferitelor categorii de aeronave civile și au caracter permanent. 1.2.3.În tabelul de mai jos sunt prezentate cerințele specifice de certificare aplicabile pentru fiecare tip de aerodrom civil:

A B C D E
Categorii de aerodrom, conformCodului aerianCerințe de certificare (RACR-AD-PETA, RACR-AD-PETH) Aeroporturi internaționale sau deschise traficului aerian internațional^1 Aerodromuri/Heliporturi deschise utilizării publice, altele decât cele prevăzute în coloana C Aerodromuri/Heliporturi închise utilizării publice^2/Heliplatforme și heliporturi pe nave^3 1
Proceduri specifice pentru operarea aerodromului PANS-ADR Plan de urgență Obligatoriu Obligatoriu în condițiile operării cu aeronave cu MTOW mai mare de 5.700 kg Obligatoriu în condițiile operării cu aeronave cu MTOW mai mare de 5.700 kg 2
Plan de intervenție Obligatoriu Obligatoriu Obligatoriu în condițiile desfășurării de operațiuni de transport aerian comercial 3
Caracteristici fizice În baza unei solicitări din partea administratorului de aerodrom/heliport, AACR emite baza de certificare aplicabilă, care cuprinde numai elementele RACR-AD-PETA, RACR-AD-PETH (SARP_S ICAO) și față de care administratorul de aerodrom/heliport va demonstra conformarea. Se aplică obligatoriu cerințele și recomandările din RACR-AD-PETA (inclusiv apendicele) și RACR-AD-PETH. Se aplică obligatoriu cerințele și recomandările din RACR-AD-PETA (inclusiv apendicele) și RACR-AD-PETH. AACR decide care cerințe tehnice din RACR-AD-PETA și RACR-AD-PETH sunt obligatorii sau dacă se aplică și elementele stabilite și detaliate în anexa nr. 2 la prezenta reglementare. 4
Cerințe de mentenanță Preventivă Obligatoriu Obligatoriu Opțional 5
Reactivă Obligatoriu 6
Cerințe de organizație Managementul calității Obligatoriu Opțional Opțional 7
Managementul siguranței (SMS) Obligatoriu Procedura de raportare a evenimentelor de aviație și managementul riscului Procedura de raportare a evenimentelor de aviație și managementul riscului 8
Manual de aerodrom/heliport Obligatoriu Obligatoriu Manual de aerodrom restrâns; conține proceduri privind controlul infrastructurii, raportarea evenimentelor. 9
Cerințe privind competența personalului Obligatoriu Obligatoriu Opțional, în funcție de complexitatea organizației 10
Sistem de evidență a zborurilor Obligatoriu Obligatoriu Obligatoriu 11
Publicare în AIP Obligatoriu (până la publicarea în AIP, aerodromul/ heliportul nu este deschis public) Obligatoriu (până la publicarea în AIP, aerodromul/ heliportul nu este deschis public) Opțional 12
Documentarea și aprobarea zonelor de servituți aeronautice Obligatoriu Obligatoriu Obligatoriu 13

^1 Se referă la aeroporturile certificate sau în curs de certificare ca aeroporturi internaționale sau deschise traficului aerian internațional, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 791/2009 privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional, cu modificările și completările ulterioare.^2 Orice operator aerian are posibilitatea de a opera pe un aerodrom certificat închis utilizării publice, numai cu consimțământul deținătorului certificatului.^3 Cerințele de la 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 12 și 13 sunt neaplicabile pentru heliplatforme/heliporturi pe nave.1.2.4.AACR poate să limiteze, să suspende sau să revoce certificatul unui aerodrom/heliport civil în cazul în care constată că nu se mențin condițiile inițiale de certificare sau cerințele specifice impuse.

1.2.5.Toate activitățile privind evaluarea, certificarea și supravegherea funcționării aerodromurilor civile sunt executate în exercitarea atribuțiilor de autoritate ale AACR și se tarifează conform prevederilor legale în vigoare. Limitarea, suspendarea sau revocarea certificatului, precum și neacordarea sau neprelungirea valabilității acestuia nu presupun rambursarea tarifelor achitate către AACR. 1.2.6.În aplicarea prezentei reglementări, AACR emite proceduri de aeronautică civilă, obligatorii pentru toate persoanele fizice și juridice cărora le sunt aplicabile.1.3.Acte normative și documente de referință(1)Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare; (2)Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare; (3)Reglementarea aeronautică civilă română RACR-AD-PETA „Proiectarea și exploatarea tehnică a aerodromurilor“, ediția 3/2022, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 2.318/2022;(4)Reglementarea aeronautică civilă română RACR-AD-PETH „Proiectarea și exploatarea tehnică a heliporturilor“, ediția 3/2014, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.312/2014, cu modificările și completările ulterioare;(5)Reglementarea aeronautică civilă română privind măsurarea punctelor de interes aeronautic în Sistemul geodezic global (WGS-84), RACR-WGS-84, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.042/2019;(6)anexa nr. 14 ICAO, vol. I și II; (7)Doc. 9981 ICAO – PANS-Aerodromuri;(8)Doc. 9774 ICAO – Manualul pentru certificarea aerodromurilor; (9)Doc. 9859 ICAO – Manualul pentru managementul siguranței;(10)Doc. 9157 ICAO – Manualele pentru proiectarea aerodromurilor;(11)Doc. 9137 ICAO – Manualele pentru serviciile de aerodrom;(12)Doc 9261 ICAO – Manualul de heliporturi.1.4.Noțiuni, termeni și abrevieri1.4.1.În sensul prezentei reglementări, adițional față de definițiile din Codul aerian, noțiunile și termenii de mai jos au următoarele semnificații: (1)aerodrom/heliport certificat – aerodromul/heliportul al cărui administrator a obținut un certificat de aerodrom/heliport; (2)audit – proces sistematic, independent și documentat pentru obținerea dovezilor de audit și evaluarea acestora în mod obiectiv cu scopul de a determina în ce măsură sunt îndeplinite criteriile de audit; (3)baza de certificare – lista tuturor cerințelor tehnice aplicabile din RACR-AD-PETA, RACR-AD-PETH și prezenta reglementare, referitoare la caracteristicile fizice ale infrastructurii aerodromului/heliportului/heliportului pe navă/ heliplatformei;(4)calitatea datelor – gradul sau nivelul de încredere în capacitatea datelor furnizate pentru a îndeplini cerințele utilizatorului de date în ceea ce privește acuratețea, rezoluția și integritatea; (5)certificat de aerodrom – documentul rezultat în urma procesului de certificare, eliberat de AACR, care atestă capacitatea deținătorului de a conduce și a gestiona un anumit aerodrom, respectiv de a asigura desfășurarea operațiunilor/ activităților aeronautice civile menționate în acest document; (6)certificat de heliport – documentul rezultat în urma procesului de certificare, eliberat de AACR, care atestă capacitatea deținătorului de a conduce și a gestiona un anumit/o anumită heliport/heliplatformă, respectiv de a asigura desfășurarea operațiunilor/activităților aeronautice civile menționate în acest document; (7)certificat de conformare – documentul care atestă conformarea caracteristicilor fizice ale infrastructurii cu cerințele aplicabile, numai pentru heliporturi pe navă/heliplatforme fără personal la bord (cu operare de la distanță);(8)date aeronautice – o reprezentare a faptelor, conceptelor sau instrucțiunilor aeronautice într-un mod oficializat și adecvat comunicării, interpretării sau procesării; (9)evaluare – orice activitate al cărei obiect este de a determina în mod direct sau indirect faptul că sunt îndeplinite condițiile specificate; (10)exceptare – aprobarea neaplicării uneia sau a mai multor prevederi cuprinse în reglementare, fără ca aceasta să conducă la diminuarea siguranței zborului; (11)facilități de aerodrom – infrastructura de aerodrom și dotările tehnice din interiorul sau exteriorul perimetrului aerodromului, realizate/instalate, întreținute și utilizate pentru a asigura sosirea, plecarea și mișcarea pe sol a aeronavelor; (12)heliport – un aerodrom sau o suprafață definită pe o structură, utilizată total sau parțial în scopul aterizării, decolării și mișcării pe suprafață a elicopterelor; (13)heliplatformă – heliport situat pe o facilitate fixă sau mobilă în largul mării, precum o unitate de explorare și/sau producție destinată exploatării petroliere sau a gazelor, operată de o societate înregistrată în România;(14)heliport pe navă – heliport amplasat la bordul unei nave, care poate fi construit cu sau fără această destinație. Un heliport pe navă dedicat este proiectat pentru operațiuni cu elicoptere. Un heliport pe navă nededicat utilizează o suprafață a navei care poate susține un elicopter, dar nu este proiectată în mod special pentru acest scop;(15)indicativ de locație ICAO – indicativ format din 4 litere, stabilit în conformitate cu Doc. ICAO 7910 pentru aerodromurile certificate, în vederea publicării în AIP Romania;(16)informații aeronautice – informații care rezultă din colectarea, analizarea și formatarea datelor aeronautice; (17)inspecție – examinarea sistematică de către AACR a infrastructurii, sistemelor/instalațiilor, utilajelor și echipamentelor de aerodrom, în scopul stabilirii conformității cu specificațiile tehnice prevăzute de reglementările aeronautice aplicabile; (18)limitare – retragere sau neacordare de către AACR a unor drepturi prin documentul de certificare; (19)manual de aerodrom/heliport – manual care, potrivit prevederilor prezentei reglementări, este parte integrantă și documentează cererea de certificare a unui aerodrom/heliport civil, inclusiv amendamentele aferente acceptate de AACR; (20)program de funcționare – intervalul orar stabilit de administratorul de aerodrom/heliport, publicat în AIP sau comunicat operatorilor de aeronave, în care serviciile certificate sunt asigurate;(21)renunțare – cerere oficială scrisă adresată AACR de administratorul unui aerodrom/heliport prin care solicită revocarea documentului de certificare; în acest caz, administratorul renunță efectiv la drepturile acordate în baza certificării respective, iar după revocare nu mai are dreptul de a desfășura operațiunile/activitățile aeronautice sau de a emite documentele pentru care a fost certificat inițial, fiind obligat să elimine din documentele sale toate referirile la certificare; (22)revocare – operațiunea care determină încetarea efectelor unui certificat de aerodrom/heliport, ca urmare a nerespectării condițiilor inițiale de certificare sau a cerințelor impuse de AACR; în acest caz sunt anulate toate competențele și drepturile acordate prin certificarea respectivă; după revocarea certificatului de aerodrom/heliport, nu mai pot fi desfășurate operațiunile/activitățile aeronautice specifice în baza certificatului revocat; (23)sistem de management al siguranței (SMS) – ansamblul integrat, incluzând structura organizatorică și operațională, responsabilități, proceduri, procese și modalități de implementare de către administratorul aerodromului/ heliportului a politicii în domeniul siguranței, prin care se realizează controlul siguranței, respectiv siguranța operării pe aerodrom/heliport; (24)solicitant – persoana fizică sau juridică (organizație) care solicită un certificat de aerodrom/heliport pentru administrarea unui aerodrom/heliport, prelungirea valabilității sau modificarea unui astfel de certificat; (25)suspendare – operațiunea care determină încetarea temporară a tuturor competențelor și drepturilor acordate administratorului unui aerodrom/heliport prin documentul de certificare, ca urmare a nerespectării condițiilor inițiale de certificare sau a cerințelor impuse de AACR; în perioada de suspendare sunt interzise emiterea de documente în baza certificatului și desfășurarea operațiunilor/activităților aeronautice specifice; acestea pot fi reluate și drepturile care decurg din certificare pot fi restabilite atunci când AACR constată că elementele care au cauzat suspendarea au fost corectate, iar administratorul poate demonstra din nou conformarea deplină cu cerințele aplicabile.1.4.2.Abrevieri: AACR – Autoritatea Aeronautică Civilă RomânăAIP – publicație de informare aeronautică (Aeronautical Information Publication)AMS – servicii de management al platformei (Apron Management Services)ANS – servicii de navigație aeriană (Air Navigation Services)ICAO – Organizația Aviației Civile Internaționale (International Civil Aviation Organization)MTI – Ministerul Transporturilor și InfrastructuriiRACR – reglementare aeronautică civilă românăSMS – sistemul de management al siguranței (Safety Management System)WGS 84 – sistemul geodezic mondial (World Geodetic System) + 
Capitolul IICerințe pentru certificarea sau menținerea valabilității certificării aerodromurilor/heliporturilor civile2.1.Cerințe generale2.1.1.Aerodromurile/Heliporturile civile se înființează și funcționează conform prezentei reglementări aeronautice civile. 2.1.2.Solicitantul certificatului de aerodrom/heliport pentru un aerodrom/heliport civil sau deținătorul unui astfel de certificat, după caz, trebuie să facă dovada că deține sau asigură: a)documente valabile care să ateste respectarea cerinței prevăzute la secțiunea 1.2 paragraful 1.2.1; b)starea fizică acceptabilă a suprafeței de mișcare; c)facilități, servicii și echipamente de aerodrom/heliport adecvate operării în siguranță a aeronavelor sau a unor categorii de aeronave pe aerodrom/heliport; d)personal cu experiență, competent și, după caz, autorizat/licențiat pentru operarea și întreținerea corespunzătoare a aerodromului/heliportului; e)manualul aerodromului/heliportului, inclusiv proceduri operaționale specifice care să permită desfășurarea în siguranță a operațiunilor de aerodrom/heliport certificate; f)un sistem de management al siguranței proporțional cu dimensiunea organizației și cu amploarea activităților sale, ținând seama de pericolele și riscurile asociate, inerente acestor activități; g)un sistem de management al calității, inclusiv pentru activități de furnizare a datelor și informațiilor aeronautice, după caz, în conformitate cu cerințele aplicabile, sau un certificat EN ISO 9001 eliberat de un organism de acreditare național va fi considerat un mijloc suficient de atestare a conformității. 2.1.3.Solicitantul certificatului de heliplatformă/heliport pe navă pentru heliplatforma/heliportul pe navă sau deținătorul unui astfel de certificat, după caz, trebuie să facă dovada că deține sau asigură: a)documente valabile care să ateste respectarea cerinței prevăzute la secțiunea 1.2 paragraful 1.2.1; b)stare fizică acceptabilă a suprafeței de mișcare; c)facilități și echipamente de heliplatformă/heliport pe navă adecvate operării în siguranță a aeronavelor sau a unor categorii de aeronave pe heliplatforma/heliportul pe navă; d)documente valabile care să ateste că deține sau are drept de folosință a infrastructurii pentru care a solicitat certificarea. 2.1.4.Solicitantul certificatului pentru un aerodrom/heliport civil sau deținătorul unui astfel de certificat trebuie să respecte cerințele de securitate a aviației civile, stabilite prin reglementări specifice aplicabile. 2.1.5.Solicitantul certificatului pentru un aerodrom/heliport civil trebuie să elaboreze manualul aerodromului/heliportului, pe care să îl înainteze AACR spre acceptare. 2.1.6.Administratorul unui aerodrom/heliport civil trebuie să gestioneze și să actualizeze permanent conținutul manualului aerodromului/heliportului și să notifice AACR cu privire la toate amendamentele.2.1.7.Solicitantul certificatului sau deținătorul unui astfel de certificat, după caz, trebuie să accepte autoritatea de inspecție și de supraveghere exercitată de AACR și să aplice măsurile corective sau cerințele specifice convenite cu AACR. 2.1.8.Cerințele esențiale aplicabile aerodromurilor/ heliporturilor sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta reglementare.2.1.9.Inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranței zborului, nominalizați de AACR să îndeplinească sarcini de certificare și/sau supraveghere, îndeplinesc cel puțin următoarele activități:a)examinează înregistrările, datele, procedurile și orice alt material relevant pentru executarea sarcinii de certificare și/sau supraveghere; b)solicită copii sau extrase din astfel de înregistrări, date, proceduri și alte materiale; c)solicită o explicație orală la fața locului; d)intră în aerodromuri/heliporturi, în incinte relevante, în locuri de operare sau în alte zone și mijloace de transport relevante; e)efectuează audituri, investigații, teste, exerciții, evaluări, inspecții; f)ia sau inițiază măsuri executorii, după caz. 2.2.Cerințe privind facilitățile, utilajele și echipamentele de aerodrom/heliport2.2.1.Activitățile cu implicații în siguranța zborului desfășurate în perimetrul infrastructurii unui aerodrom/heliport civil trebuie să fie executate cu echipamente, utilaje și facilități adecvate. 2.2.2.Dotarea cu echipamente, utilaje și facilități de aerodrom/heliport (tipuri, caracteristici, performanțe, cantitate etc.) trebuie realizată în funcție de specificul și volumul activităților aeronautice preconizate a se desfășura pe fiecare aerodrom/heliport civil supus certificării. 2.2.3.Administratorul aerodromului/heliportului trebuie să implementeze și să mențină un program de întreținere tehnică și reparații pentru echipamente, utilaje și facilități, un sistem de evidență a stării tehnice pentru echipamentele, utilajele și facilitățile respective, precum și un sistem de înregistrări privind întreținerea tehnică a acestora. 2.3.Cerințe privind personalul de aerodrom/heliport2.3.1.Aerodromurile/Heliporturile civile trebuie să dispună de personal suficient și calificat corespunzător pentru a putea desfășura activitățile aeronautice preconizate. 2.3.2.Personalul de aerodrom/heliport implicat în activitățile aeronautice specifice trebuie să cunoască și să aplice curent reglementările aeronautice naționale și internaționale referitoare la activitățile respective și pe cele în legătură cu siguranța. 2.3.3.Personalul menționat la paragraful 2.3.2 trebuie să aibă pregătire și experiență relevante și să fie integrat într-un program de instruire inițială și recurentă. 2.4.Manualul aerodromului/heliportului2.4.1.Scopul și destinația manualului aerodromului/heliportului 2.4.1.1.Solicitantul unui certificat sau administratorul unui aerodrom/heliport civil certificat trebuie să dețină manualul aerodromului/heliportului, document specific aerodromului/ heliportului respectiv. 2.4.1.2.Prin structură și conținut, manualul aerodromului/ heliportului trebuie să sintetizeze varietatea, extinderea/volumul, condițiile și particularitățile operațiunilor/activităților de aviație civilă preconizate, precum și mijloacele și modalitățile concrete de operare pe aerodromul/heliportul în cauză. 2.4.1.3.Manualul aerodromului/heliportului trebuie să conțină toate informațiile relevante cu privire la: amplasament, date de aerodrom/heliport, organizare și management, facilități, echipamente, servicii, proceduri operaționale, proceduri de colaborare cu unitățile de trafic aerian, cu operatorii aerieni, cu furnizori de servicii de handling la sol și cu alte categorii de agenți aeronautici civili, proceduri de colaborare cu unitățile militare de aviație (unde este cazul). 2.4.1.4.Manualul aerodromului/heliportului poate să conțină părți din sau să facă referire la alte documente controlate, cum ar fi manualul echipamentelor specifice aerodromului/ heliportului, manualul SMS etc., documente ce vor fi puse la dispoziția atât a personalului, cât și a inspectorilor AACR. 2.4.1.5.Informațiile incluse în manualul aerodromului/ heliportului, grupate sistematic, trebuie să demonstreze că aerodromul/heliportul se conformează standardelor și practicilor de certificare și funcționare și că nu există elemente care ar putea afecta siguranța zborului. 2.4.1.6.Manualul aerodromului/heliportului este: a)documentul de referință privind standardele de certificare care trebuie respectate și nivelul serviciilor aeronautice prestate pe aerodrom/heliport; b)o măsură a competenței manageriale și operaționale a administratorului aerodromului/heliportului; c)materialul de referință pentru desfășurarea inspecțiilor/ auditurilor de aerodrom/heliport în vederea obținerii certificatului, precum și pentru inspecțiile/auditurile de siguranță subsecvente. 2.4.1.7.Manualul aerodromului/heliportului permite AACR să evalueze dacă aerodromul/heliportul întrunește condițiile necesare pentru operațiunile aeronautice propuse și să decidă în legătură cu emiterea certificatului. 2.4.2.Elaborarea manualului aerodromului/heliportului2.4.2.1.Manualul aerodromului/heliportului trebuie: a)să fie disponibil atât tipărit, cât și în format digital; b)să fie astfel structurat/organizat încât să faciliteze procesele de elaborare, modificare, aprobare și acceptare; c)să aibă o formă ușor de utilizat; d)să aibă un sistem de înregistrare și evidență a amendamentelor aplicate și a paginilor în vigoare; e)să aibă evidența distribuirii exemplarelor; f)să fie semnat de administratorul aerodromului/heliportului. 2.4.2.2.Structurarea și organizarea conținutului trebuie să permită distribuirea și utilizarea manualului aerodromului/ heliportului pe secțiuni, în conformitate cu necesitățile compartimentelor sau ale persoanelor cărora li se adresează prin prevederi specifice, inclusiv cu necesitățile și responsabilitățile organizațiilor externe implicate (agenți aeronautici civili, furnizori de servicii de trafic aerian etc.). 2.4.3.Structura și conținutul manualului aerodromului/heliportului2.4.3.1.Manualul aerodromului/heliportului trebuie să conțină cel puțin următoarele secțiuni: a)cuprins; b)lista amendamentelor; această secțiune trebuie să înregistreze actualizările aduse manualului aerodromului/ heliportului; c)lista de distribuire; d)date administrative ale aerodromului/heliportului, organigramă, responsabilitățile administratorului de aerodrom/ heliport în materie de siguranță; e)o descriere a aerodromului/heliportului, inclusiv cu hărți și grafice. Caracteristicile fizice ale aerodromului/heliportului trebuie documentate, precum și informațiile referitoare la nivelul RFF, ajutoarele la sol, sistemele electrice primare și secundare și obstacolele principale. De asemenea, trebuie incluse hărți suficient de detaliate ale aerodromului (care arată limitele aerodromului, suprafețele de mișcare, drumuri de serviciu etc.); f)o descriere a operațiunilor prevăzute, inclusiv: (1)aeronavele critice pe care aerodromul/heliportul este destinat să le deservească; (2)categoria pistei furnizate (noninstrument, instrument inclusiv nonprecizie și precizie); (3)diferitele piste și nivelurile de serviciu asociate acestora; (4)natura activităților de aviație (comerciale, pasageri, transport aerian, mărfuri, lucrări aeriene, aviație generală); (5)tipul de trafic permis pentru utilizarea aerodromului/ heliportului (internațional/național, zbor instrumental/zbor la vedere, regulat/neprogramat); și (6)distanța vizuală în lungul pistei minimă pentru care pot fi permise operațiunile pe aerodrom/heliport; g)o descriere a fiecăreia dintre procedurile administratorului de aerodrom/heliport legate de siguranța operațiunilor aeronautice la aerodrom/heliport. Pentru fiecare procedură: (1)responsabilitățile administratorului de aerodrom/heliport sunt clar descrise; (2)sunt enumerate sarcinile care urmează să fie îndeplinite de administratorul de aerodrom/heliport sau de subcontractanții săi; și (3)sunt descrise sau anexate mijloacele și procedurile necesare pentru îndeplinirea acestor sarcini, împreună cu detalii necesare precum frecvența de aplicare și modurile de operare; și h)o descriere a SMS-ului administratorului de aerodrom/ heliport: (1)se elaborează secțiunea SMS a manualului, iar procedurile și documentele aferente sunt anexate, de asemenea, ca politică de siguranță a administratorului de aerodrom/heliport semnată de executivul responsabil; (2)SMS-ul aerodromului/heliportului ar trebui să fie proporțional cu dimensiunea aerodromului/heliportului și cu nivelul și complexitatea serviciilor oferite;i)baza de date privind evidența decolărilor/aterizărilor de pe/pe aerodromul respectiv.2.4.3.2.Responsabilitățile atribuite altor părți interesate de aerodrom/heliport trebuie să fie clar identificate și enumerate.2.4.3.3.Structura detaliată a manualului de aerodrom/ heliport va fi dezvoltată în procedura emisă de AACR în aplicarea prezentei reglementări.2.4.4.Exemplarele manualului aerodromului/heliportului2.4.4.1.Administratorul aerodromului/heliportului trebuie să depună la AACR un exemplar complet și actualizat, în format digital, în vederea acceptării de către AACR. 2.4.4.2.Administratorul aerodromului/heliportului trebuie să dețină la aerodrom cel puțin un exemplar complet și actualizat al manualului aerodromului/heliportului și un exemplar complet și actualizat la sediul său principal de activitate, dacă acesta nu este la aerodrom. 2.4.4.3.Administratorul aerodromului/heliportului trebuie să pună la dispoziția AACR exemplarul menționat la paragraful 2.4.4.2, pentru audit. 2.5.Certificatul de aerodrom/heliport2.5.1.Forma certificatului va fi stabilită de AACR în procedura emisă în aplicarea prezentei reglementări. Certificatul de aerodrom/heliport conține și anexa cu caracteristicile tehnice, condițiile de operare și restricțiile, precum și baza de certificare cu elementele aplicabile din RACR-AD-PETA și RACR-AD-PETH. Certificatul va conține cel puțin următoarele elemente:– numele și adresa aerodromului/heliportului;– coordonatele punctului de referință al aerodromului/ heliportului;– numele și adresa administratorului de aerodrom/heliport.2.5.2.Pentru heliplatforme/heliporturi pe nave, certificatul de heliport conține și anexa cu caracteristicile tehnice, precum și baza de certificare cu elementele aplicabile din RACR-AD-PETH. Certificatul va conține cel puțin următoarele elemente:– numele heliplatformei/navei pe care este montat heliportul;– coordonatele punctului de referință al heliportului (numai pentru heliplatformele fixe);– numele și adresa deținătorului heliplatformei/navei pe care este montat heliportul.2.5.3.În cadrul certificatului se menționează faptul că administrarea aerodromului/heliportului se realizează în conformitate cu prevederile RACR-AD-CADC, baza de certificare a aerodromului/heliportului, condițiile de certificare, anexă la certificat, și manualul aerodromului/heliportului.
 + 
Capitolul IIIProcesul de certificare a aerodromurilor/heliporturilor civile3.1.Certificarea3.1.1.În procesul certificării, AACR verifică și constată dacă solicitantul certificatului de aerodrom/heliport sau deținătorul unui astfel de certificat, după caz, are competența și experiența necesare pentru conformarea cu prevederile prezentei reglementări, ale celorlalte reglementări aeronautice relevante și ale legislației naționale aplicabile, respectiv dacă deține capacitatea tehnică și operațională să desfășoare în siguranță activitățile/operațiunile aeronautice preconizate.3.1.2.Certificatul de aerodrom/heliport emis de AACR atestă faptul că deținătorul are capacitatea de a administra aerodromul/heliportul în cauză și poate desfășura activitățile/ operațiunile aeriene precizate în anexa certificatului, cu limitele sau cu restricțiile impuse de AACR. 3.2.Etapele certificării3.2.1.Procesul de certificare a aerodromurilor/heliporturilor civile cuprinde următoarele etape: a)solicitarea certificării; b)emiterea bazei de certificare; c)verificarea manualului aerodromului/heliportului; d)evaluarea aerodromului/heliportului la fața locului; e)acordarea certificatului de aerodrom/heliport. 3.2.2.Durata procesului de certificare este de 120 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare. În cazurile în care AACR solicită documente/date/informații suplimentare la documentațiile prezentate, perioada de emitere a certificatului se prelungește cu durata aferentă obținerii acestor documente/ date/informații (completarea manualului aerodromului/ heliportului, implementarea unor măsuri corective etc.). 3.3.Solicitarea certificării3.3.1.Pentru obținerea certificatului de aerodrom/heliport, solicitantul trebuie să depună la AACR cererea pentru acordarea certificatului, însoțită de următoarele documente: a)manualul aerodromului/heliportului; b)documentație de aerodrom/heliport și studiu de obstaculare în sistem WGS 84;c)documentele care atestă denumirea și înregistrarea oficială a aerodromului/heliportului, informații legate de proprietatea aerodromului/heliportului sau proprietatea terenului, precum și orice contracte și autorizări rezultate între părțile implicate; d)informațiile despre adresa și amplasamentul aerodromului/heliportului, planuri și hărți relevante, precum și orice proiecte avizate de AACR; e)datele de contact ale administratorului de aerodrom/ heliport, precum și identificarea acestuia; f)informațiile despre tipul operațiunilor ce urmează a fi efectuate; g)studiul meteorologic; h)alte documente care pot susține cererea de certificare; i)dovada plății tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de evaluare în vederea certificării. 3.3.2.În aplicarea prezentei reglementări, modelul cererii pentru acordarea sau modificarea certificatului va fi stabilit prin procedura emisă de AACR. 3.4.Emiterea bazei de certificare3.4.1.În baza informațiilor din cerere, AACR va stabili și va emite o bază de certificare care va conține elementele aplicabile din RACR-AD-PETA și RACR-AD-PETH.3.4.2.Pentru baza de certificare menționată la paragraful 3.4.1 aerodromul/heliportul va trebui să prezinte dovezi de conformare, în cadrul procesului de certificare.3.4.3.Pentru aerodromurile închise utilizării publice, în baza de certificare vor fi trecute, după caz, și elemente menționate în anexa nr. 2 la prezenta reglementare.3.4.4.În condițiile în care reglementările aplicabile vor fi amendate, bazele de certificare vor fi amendate corespunzător.3.5.Verificarea manualului aerodromului/heliportului3.5.1.În etapa de verificare a manualului aerodromului/ heliportului, AACR realizează analiza de fond a documentului, urmărind dacă, prin forma de prezentare, structură și conținut, manualul aerodromului/heliportului include toate datele/informațiile relevante, dacă nivelul de documentare este acceptabil, dacă referințele regulamentare sunt corecte și complete etc. 3.5.2.Analiza manualului aerodromului/heliportului prezentat de solicitant în vederea certificării aerodromului/heliportului se efectuează la sediul AACR. 3.5.3.În cazul în care sunt necesare precizări suplimentare, modificări sau completări ale manualului aerodromului/ heliportului, AACR va cere, în scris, solicitantului informațiile respective. 3.5.4.Solicitantul trebuie să actualizeze în mod corespunzător și operativ manualul aerodromului/heliportului. 3.5.5.Solicitantul certificatului sau administratorul unui aerodrom/heliport certificat, după caz, își asumă și poartă integral responsabilitatea pentru autenticitatea/veridicitatea datelor/informațiilor incluse în manualul aerodromului/ heliportului sau a celor transmise AACR.3.6.Evaluarea aerodromului/heliportului la fața locului3.6.1.În etapa evaluării aerodromului/heliportului la fața locului, inspectorii AACR împuterniciți urmăresc: a)conformitatea datelor incluse în manualul aerodromului/ heliportului cu situația reală referitoare la dotarea tehnică, procedurile operaționale și pregătirea/calificarea profesională a personalului; b)implementarea și eficacitatea măsurilor de siguranță operațională; c)identificarea eventualelor neconformități cu prevederile reglementărilor aeronautice și ale legislației naționale în vigoare. 3.6.2.Comisia de evaluare, compusă din inspectori ai AACR împuterniciți, va efectua inspecțiile în următoarele locuri: a)la sediul solicitantului; b)la bazele tehnice; c)la facilitățile proprii sau contractate; d)în sectoarele și zonele operaționale; e)în alte zone considerate necesar a fi inspectate în vederea stabilirii conformității cu reglementările aplicabile pentru certificare. 3.6.3.Procesul de evaluare a aerodromurilor/heliporturilor în vederea certificării acestora sau a modificării certificatelor de aerodrom/heliport se stabilește în conformitate cu procedurile specifice emise de AACR. 3.6.4.În cadrul procesului de evaluare, inspectorii AACR împuterniciți: a)testează prin sondaj nivelul pregătirii profesionale a personalului din compartimentele/sectoarele evaluate; b)verifică, unde este cazul, implementarea și menținerea sistemului de management al calității. 3.7.Acordarea certificatului de aerodrom/heliport3.7.1.După finalizarea evaluării aerodromului/heliportului la fața locului, inspectorii AACR vor întocmi un raport preliminar de evaluare, ale cărui formă, conținut și mod de acceptare de către conducerea aerodromului/heliportului sunt stabilite de AACR prin proceduri specifice. 3.7.2.După acceptarea de către AACR a planului de acțiuni corective în vederea eliminării neconformităților constatate, inspectorii AACR vor întocmi un raport de evaluare final care va cuprinde: a)constatările și concluziile privind capacitatea administratorului aerodromului/heliportului și a personalului de care dispune de a asigura desfășurarea operațiunilor de aerodrom/heliport în condiții de siguranță, regularitate și eficacitate; b)propuneri privind acordarea sau neacordarea certificatului, eventualele restricții la operațiunile/activitățile certificate etc. 3.7.3.Pe baza concluziilor prezentate în raportul de evaluare, AACR decide acordarea sau neacordarea certificatului de aerodrom/heliport. 3.7.4.Certificatul se semnează de directorul general al AACR. Anexa la certificat evidențiază operațiunile/activitățile aeronautice certificate, precum și condițiile sau limitările impuse acestora. 3.7.5.Formatul, structura și conținutul raportului de evaluare și ale certificatului cu anexa aferentă, precum și ale listei/chestionarului de inspecție/audit se stabilesc de AACR prin procedura emisă în aplicarea prezentei reglementări. 3.7.6.Certificatul emis de AACR (primul exemplar original) se transmite solicitantului, însoțit de anexă și de o copie a raportului de evaluare. Al doilea exemplar original al certificatului, însoțit de anexă și originalul raportului de evaluare, rămâne la AACR. 3.7.7.După primirea certificatului, deținătorul acestuia poate desfășura operațiunile/activitățile aeronautice certificate, în condițiile și cu limitările stabilite de AACR. 3.7.8.După emiterea certificatului, AACR desfășoară activități de supraveghere permanentă a menținerii condițiilor de certificare. 3.7.9.Decizia de neacordare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, solicitantului certificatului, în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei. 3.7.10.După certificare, aerodromurile/heliporturile deschise utilizării publice trebuie publicate în AIP Romania. Administratorul aerodromului/heliportului are obligația să facă demersurile în vederea publicării în AIP a aerodromului/heliportului.3.7.11.Pentru publicarea în AIP Romania, aerodromurile/ heliporturile certificate au nevoie de un indicativ de locație ICAO. Alocarea acestuia se realizează la solicitarea administratorului de aerodrom/heliport, transmisă către AACR după declanșarea procesului de certificare. AACR face demersurile către ICAO pentru obținerea indicativului de locație și introducerea acestuia în Doc. ICAO 7910. 3.8.Valabilitatea certificatului 3.8.1.AACR emite certificatul de aerodrom/heliport pentru o perioadă nelimitată. 3.9.Modificarea certificatului 3.9.1.Orice modificare care afectează: a)condițiile certificatului, tipul de operațiuni certificate; b)proprietatea, dreptul de folosință al aerodromului/ heliportului; c)sistemul de management aplicabil aerodromului/ heliportului necesită aprobarea prealabilă a AACR. 3.9.2.Modificările pot consta în restrângerea sau extinderea volumului ori cadrului de efectuare a unora dintre operațiunile/activitățile aeronautice certificate, excluderea unor operațiuni/activități aeronautice certificate sau includerea unor noi operațiuni/activități aeronautice. 3.9.3.Înainte de orice modificare, administratorul de aerodrom/heliport va adresa AACR o cerere de modificare a certificatului, însoțită de următoarele documente, cu justificarea modificărilor propuse: a)raportul de autoevaluare, incluzând, după caz: – rezultatele tehnice și operaționale, din perioada de funcționare, de la ultima evaluare efectuată de AACR; – modificările de natură organizatorică, tehnică și operațională, de la ultima evaluare sau inspecție/audit de supraveghere efectuată/efectuat de AACR; – evidența și conținutul amendamentelor la manualul aerodromului/heliportului; – stadiul implementării sistemului de management al calității; – stadiul lucrărilor de întreținere/reparații sau de modernizare/dezvoltare; – alte elemente relevante pentru desfășurarea activităților/ operațiunilor aeronautice curente; b)studiul/analiza aeronautic(ă) al/a implicațiilor modificărilor propuse, cu evaluarea efectelor asupra siguranței și stabilirea măsurilor necesare pentru menținerea cel puțin a nivelului inițial de siguranță pe aerodrom/heliport; c)dovada plății tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de modificare a certificării. 3.9.4.Studiul/Analiza aeronautic(ă) menționat(ă) la paragraful 3.9.3 lit. b) se va întocmi în conformitate cu procedurile de aeronautică civilă emise de AACR. 3.9.5.Cererea de efectuare a unei schimbări se depune înainte ca orice astfel de schimbare să aibă loc, pentru a permite AACR să determine menținerea conformității cu cerințele aplicabile și să modifice, dacă este necesar, certificatul și condițiile atașate certificatului. 3.9.6.Modificările solicitate prin cererea prevăzută la paragraful 3.9.3 se implementează după emiterea noii ediții a anexei la certificat, conform paragrafului 3.9.9. 3.9.7.În timpul schimbărilor, administratorul de aerodrom/heliport își desfășoară activitatea în condițiile aprobate de AACR. 3.9.8.Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris în secțiunile 3.4-3.6, adaptat la specificul modificării solicitate. 3.9.9.Aprobarea modificărilor este urmată de emiterea noii ediții a anexei la certificatul existent. 3.10.Limitarea sau suspendarea certificatului 3.10.1.Competențele sau drepturile acordate prin certificat pot fi limitate de AACR pe o perioadă determinată, în cazul în care deținătorul acestuia: a)nu mai îndeplinește condițiile de certificare pentru o parte din operațiunile/activitățile aeronautice desfășurate; b)nu mai dispune, temporar, de personalul și/sau facilitățile/echipamentele de aerodrom/heliport necesare executării unor operațiuni/activități aeronautice; c)se abate în activitatea sa de la cerințele specifice stabilite prin prezenta reglementare sau de la procedurile declarate în manualul aerodromului/heliportului; d)nu respectă reglementările aeronautice aplicabile sau cerințele specifice stabilite de AACR. 3.10.2.Certificatul poate fi suspendat de AACR pe o perioadă determinată, în cazul în care deținătorul acestuia: a)nu mai îndeplinește condițiile de certificare pentru operațiunile/activitățile aeronautice desfășurate; b)nu mai dispune, temporar, de facilitățile, utilajele sau echipamentele de aerodrom/heliport necesare executării unor operațiuni/activități aeronautice; c)se abate repetat în activitatea sa de la cerințele specifice stabilite prin prezenta reglementare și de la procedurile declarate în manualul aerodromului/heliportului; d)nu respectă în mod repetat reglementările aeronautice aplicabile sau cerințele specifice stabilite de AACR; e)nu și-a achitat obligațiile de plată față de AACR. 3.10.3.Limitarea sau suspendarea certificatului se face pe baza: a)constatărilor inspectorilor AACR în cadrul acțiunilor de evaluare sau supraveghere; b)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la utilizatorii aerodromului/ heliportului în cauză, referitoare la siguranța operațiunilor/ activităților aeronautice; c)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la instituții abilitate ale statului, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; d)solicitării administratorului aerodromului/heliportului. 3.10.4.Certificatul poate fi suspendat pe o perioadă de cel mult 6 luni. Dacă până la expirarea perioadei de suspendare nu sunt eliminate cauzele care au condus la suspendarea certificatului, acesta va fi revocat. 3.10.5.Limitarea sau suspendarea certificatului se stabilește de AACR în funcție de pericolele potențiale identificate și riscurile asociate evaluate în activitățile/operațiunile aeronautice desfășurate pe aerodromul/heliportul în cauză, raportat la cerințele reglementărilor aeronautice aplicabile și la prevederile legislației naționale în vigoare. 3.10.6.Pe durata limitării certificatului, continuarea desfășurării operațiunilor/activităților aeronautice este permisă numai în noile condiții sau cu limitările impuse de AACR. 3.10.7.Pe durata suspendării certificatului: a)efectele juridice produse de certificat încetează; b)aerodromul/heliportul în cauză se închide traficului aerian civil. 3.10.8.Decizia de limitare sau suspendare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, deținătorului certificatului, în termen de 5 zile de la luarea deciziei. 3.11.Revocarea certificatului 3.11.1.Certificatul poate fi revocat de AACR în cazul în care deținătorul acestuia: a)prezintă neconformități sau deficiențe majore în activitatea de aerodrom/heliport, cu efect asupra siguranței zborului; b)nu mai dispune de personalul și/sau de facilitățile/echipamentele de aerodrom/heliport necesare executării în siguranță a operațiunilor/activităților aeronautice; c)nu asigură starea fizică, tehnică și operațională corespunzătoare infrastructurii, facilităților și echipamentelor de aerodrom/heliport, nu implementează un program adecvat de întreținere și reparații, angajează lucrări de întreținere și reparații de calitate precară, afectând astfel siguranța operării aeronavelor pe aerodrom/heliport; d)se abate sistematic în activitatea sa de la cerințele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele declarate în manualul aerodromului/heliportului sau de la condițiile inițiale de acordare a certificatului, referitoare la siguranța traficului aerian, precum și la calitatea activităților/serviciilor prestate; e)este răspunzător pentru producerea unor accidente sau incidente aeronautice majore în perimetrul infrastructurii de aerodrom/heliport ori a unor situații care afectează grav siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; f)nu corectează la termenele stabilite deficiențele care au justificat măsura suspendării certificatului. 3.11.2.Revocarea de către AACR a certificatului se face în baza: a)constatărilor inspectorilor AACR în cadrul acțiunilor de evaluare sau supraveghere; b)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la utilizatorii aerodromului/ heliportului în cauză, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; c)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la instituții abilitate ale statului, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice. 3.11.3.Revocarea de către AACR a certificatului este consecința directă a alterării grave, cu potențial de pericol, a condițiilor de siguranță pe aerodromul/heliportul în cauză, prin raportare la cerințele reglementărilor aeronautice aplicabile și la prevederile legislației naționale în vigoare. 3.11.4.Revocarea certificatului se realizează prin decizie emisă de directorul general al AACR. 3.11.5.Decizia de revocare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, deținătorului certificatului, în termen de 5 zile de la emitere. 3.11.6.După revocarea certificatului: a)efectele juridice produse de certificat încetează definitiv; b)aerodromul/heliportul se închide traficului aerian civil, cu obligația administratorului de a lua măsurile de siguranță care se impun în astfel de situații (îndepărtarea marcajelor și a indicatorului de direcție a vântului, aplicarea marcajelor corespunzătoare de interzicere și scoatere din serviciu, informarea aeronautică adecvată etc.); c)deținătorul trebuie să depună certificatul la sediul AACR (documentul original) în termen de maximum 5 zile de la primirea deciziei de revocare. 3.12.Renunțarea la certificat 3.12.1.Deținătorul unui certificat poate renunța din propria inițiativă la acesta. Pentru aceasta trebuie să notifice AACR, în scris, cu cel puțin 90 de zile înainte de data la care intenționează să renunțe efectiv la certificat. 3.12.2.Încetarea valabilității certificatului la care se renunță se constată prin decizie de către AACR. 3.12.3.Deținătorul trebuie să depună certificatul (documentul original), inclusiv anexa, la sediul AACR, fără întârziere. 3.13.Transferul certificatului 3.13.1.Transferul certificatului poate fi cerut când proprietatea, dreptul de folosință și/sau activitatea de operare ale aerodromului/heliportului sunt transferate de la un administrator la altul. Motivele transferului pot include vânzarea, concesionarea sau transferul responsabilității operării aerodromului/heliportului. 3.13.2.Certificatul de aerodrom/heliport poate fi transferat numai în cazul în care solicitantul demonstrează că are capacitatea de a conduce și a gestiona aerodromul/heliportul, respectiv de a asigura desfășurarea operațiunilor/activităților aeronautice civile conform cerințelor aplicabile stabilite prin reglementări specifice. AACR poate să accepte transferul unui certificat de la un deținător la altul când: a)deținătorul actual comunică în scris AACR, cu cel puțin 90 de zile înainte, cesionarea operării aerodromului/heliportului; b)deținătorul actual comunică în scris AACR numele viitorului administrator; c)noul administrator solicită în scris AACR transferarea certificatului, cu cel puțin 60 de zile înaintea preluării cesiunii operării aerodromului/heliportului de la deținătorul anterior; d)se asigură că noul administrator este capabil să opereze și să întrețină corespunzător aerodromul/heliportul și că transferul nu va determina deteriorări semnificative în operarea curentă a aerodromului/heliportului: – facilitățile, serviciile și echipamentele de aerodrom/heliport vor rămâne cel puțin aceleași; – personalul cu atribuții esențiale va continua să le exercite sau va fi înlocuit cu personal având cel puțin aceleași aptitudini și aceeași experiență, precum și calificări echivalente; – sistemul de management al siguranței operaționale va rămâne funcțional; – procedurile manualului aerodromului/heliportului nu vor fi modificate; e)noul administrator a achitat tariful de transfer – se aplică același tarif ca la certificare.3.13.3.În cazul în care cerințele de la paragraful 3.13.2 sunt îndeplinite, transferul se realizează astfel:(1)noul administrator solicită în scris AACR transferarea certificatului;(2)AACR verifică faptul că noul administrator respectă toate cerințele impuse de prezenta reglementare;(3)AACR emite un nou certificat care va fi comunicat noului administrator după plata tarifului aferent și notifică administratorului inițial încetarea valabilității certificatului deținut;(4)administratorul inițial depune certificatul de aerodrom/ heliport deținut, în original, la sediul AACR, în termen de maximum 5 zile de la primirea notificării AACR în acest sens.3.13.4.AACR poate refuza transferul dacă se constată că: a)administratorul propus pentru transferarea certificatului nu are capacitatea de a opera aerodromul/heliportul la standardele cerute pentru certificare; b)din transfer vor rezulta alterări ale aspectelor operaționale; c)noul administrator va efectua modificări incompatibile cu condițiile pentru care a fost eliberat certificatul curent (reducerea dimensiunilor pistei, a căilor de rulare sau a platformelor, folosirea de personal necalificat corespunzător, modificarea de fond a manualului aerodromului/heliportului etc.). 3.13.5.Decizia de respingere a transferului solicitat, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică, în scris, deținătorului certificatului și celui care a solicitat transferul, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
 + 
Capitolul IVProcesul de certificare a heliplatformelor/heliporturilor pe nave fără personal la bord4.1.Certificarea4.1.1.În procesul certificării, AACR verifică și constată dacă solicitantul certificatului de conformare sau deținătorul unui astfel de certificat, după caz, respectă conformarea cu baza de certificare. 4.1.2.Certificatul de conformare emis de AACR atestă că deținătorul îndeplinește cerințele tehnice și deține echipamentele precizate în anexa la certificat, cu limitele sau cu restricțiile impuse de AACR. 4.2.Etapele certificării4.2.1.Procesul de certificare a heliplatformelor/heliporturilor pe navă cuprinde următoarele etape: a)solicitarea certificării; b)emiterea bazei de certificare; c)verificarea documentației tehnice a heliplatformei/ heliportului pe navă; d)evaluarea heliplatformei/heliportului pe navă la fața locului; e)acordarea certificatului de conformare pentru heliplatforme/heliporturi pe navă. 4.2.2.Durata procesului de certificare este de 120 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare. În cazurile în care AACR solicită documente/date/informații suplimentare la documentațiile prezentate, perioada de emitere a certificatului se prelungește cu durata aferentă obținerii acestor documente/date/informații (completarea documentației, implementarea unor măsuri corective etc.). 4.3.Solicitarea certificării4.3.1.Pentru obținerea certificatului de conformare, solicitantul trebuie să depună la AACR cererea pentru acordarea certificatului, însoțită de următoarele documente: a)documentația tehnică a heliplatformei/heliportului pe navă; b)studiu de obstaculare în sistem WGS 84;c)documentele care atestă denumirea și înregistrarea oficială a heliplatformei/navei pe care este montat heliportul, informații legate de proprietatea heliplatformei/navei, precum și orice contracte și autorizări rezultate între părțile implicate; d)informațiile despre amplasamentul heliplatformei (numai pentru structuri fixe), planuri și hărți relevante, precum și orice proiecte avizate de AACR; e)datele de contact ale deținătorului/utilizatorului heliplatformei/heliportului pe navă, precum și identificarea acestuia; f)alte documente care pot susține cererea de certificare; g)dovada plății tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de evaluare în vederea certificării. 4.3.2.Modelul cererii pentru acordarea sau modificarea certificatului va fi stabilit prin procedura emisă de AACR în aplicarea prezentei reglementări. 4.4.Emiterea bazei de certificare4.4.1.În baza informațiilor din cerere, AACR va emite o bază de certificare, pentru care heliplatforma/heliportul pe navă va trebui să prezinte dovezi de conformare, în cadrul procesului de certificare.4.4.2.Pentru heliplatforme/heliporturi pe navă, baza de certificare va conține elementele aplicabile din RACR-AD-PETH.4.4.3.În condițiile în care reglementările aplicabile vor fi amendate, bazele de certificare vor fi amendate corespunzător.4.5.Verificarea documentației heliplatformei/heliportului pe navă4.5.1.În etapa de verificare a documentației heliplatformei/ heliportului pe navă, AACR realizează analiza de fond a documentului, urmărind dacă, prin structură și conținut, documentația heliplatformei/heliportului pe navă include toate datele/informațiile relevante, dacă nivelul de documentare este acceptabil, dacă referințele regulamentare sunt corecte și complete etc. 4.5.2.Analiza documentației heliplatformei/heliportului pe navă prezentate de solicitant în vederea certificării heliplatformei/heliportului pe navă se efectuează la sediul AACR. 4.5.3.În cazul în care sunt necesare precizări suplimentare, modificări sau completări ale documentației heliplatformei/ heliportului pe navă, AACR va cere în scris solicitantului informațiile respective. 4.5.4.Solicitantul trebuie să actualizeze în mod corespunzător și operativ documentația heliplatformei/ heliportului pe navă ori de câte ori infrastructura sau echipamentele sunt supuse unor modificări. 4.5.5.Solicitantul certificatului sau deținătorul unei heliplatforme/heliport pe navă certificate/certificat, după caz, își asumă și poartă integral responsabilitatea pentru autenticitatea/ veridicitatea datelor/informațiilor incluse în documentația heliplatformei/heliportului pe navă sau a celor transmise AACR. 4.6.Evaluarea heliplatformei/heliportului pe navă la fața locului4.6.1.În etapa evaluării heliplatformei/heliportului pe navă la fața locului, inspectorii împuterniciți de AACR urmăresc: a)conformitatea datelor incluse în documentația heliplatformei/heliportului pe navă cu situația reală referitoare la dotarea tehnică și echipamentele disponibile; b)identificarea eventualelor neconformități cu prevederile reglementărilor aeronautice și ale legislației naționale în vigoare. 4.6.2.Comisia de evaluare, compusă din inspectori împuterniciți de AACR, va efectua inspecțiile în următoarele locuri: a)la sediul solicitantului; b)la heliplatforma/heliportul pe navă. 4.6.3.Procesul de evaluare a heliplatformei/heliportului pe navă în vederea certificării sau modificării certificatului se stabilește în conformitate cu procedurile specifice emise de AACR. 4.7.Acordarea certificatului pentru heliplatforme/ heliporturi pe navă4.7.1.După finalizarea evaluării heliplatformei/heliportului pe navă la fața locului, inspectorii AACR vor întocmi un raport preliminar de evaluare, ale cărui formă, conținut și mod de acceptare de către deținătorul/utilizatorul heliplatformei/ heliportului pe navă sunt stabilite de AACR prin proceduri specifice. 4.7.2.După acceptarea de către AACR a planului de acțiuni corective în vederea eliminării neconformităților constatate, inspectorii AACR vor întocmi un raport de evaluare final care va cuprinde: a)constatările și concluziile privind caracteristicile tehnice și echipamentele disponibile ale heliplatformei/heliportului pe navă; b)propuneri privind acordarea sau neacordarea certificatului, precum și eventualele restricții la operațiunile/activitățile certificate etc. 4.7.3.Pe baza concluziilor prezentate în raportul de evaluare, AACR decide acordarea sau neacordarea certificatului. 4.7.4.Certificatul se semnează de directorul general al AACR. Anexa la certificat evidențiază caracteristicile tehnice certificate, precum și condițiile sau limitările impuse acestora. 4.7.5.Formatul, structura și conținutul raportului de evaluare și ale certificatului cu anexa aferentă, precum și ale listei/chestionarului de inspecție/audit se stabilesc de AACR prin procedura emisă în aplicarea prezentei reglementări. 4.7.6.Certificatul emis de AACR (primul exemplar original) se transmite solicitantului, însoțit de anexă și de o copie a raportului de evaluare. Al doilea exemplar original al certificatului, însoțit de anexă și originalul raportului de evaluare, rămâne la AACR. 4.7.7.După primirea certificatului, deținătorul acestuia poate să primească aeronavele unui operator aerian care și-a asumat și a evaluat condițiile de operare de pe heliplatforma/heliportul pe navă, în condițiile și cu limitările stabilite de AACR. 4.7.8.După emiterea certificatului, AACR desfășoară activități de supraveghere permanentă a menținerii condițiilor de certificare. 4.7.9.Decizia de neacordare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, solicitantului certificatului, în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei. 4.8.Valabilitatea certificatului 4.8.1.AACR emite certificatul de conformare pentru o perioadă de maximum 2 ani. 4.9.Modificarea certificatului 4.9.1.Orice modificare care afectează: a)condițiile certificatului, tipul de operațiuni certificate; b)proprietatea, dreptul de folosință al heliplatformei/ heliportului pe navă. 4.9.2.Modificările pot consta în eliminarea sau includerea unor noi elemente de infrastructură sau echipamente. 4.9.3.Înainte de orice modificare, deținătorul/utilizatorul heliplatformei/heliportului pe navă va adresa AACR o cerere de modificare a certificatului, însoțită de următoarele documente, cu justificarea modificărilor propuse: a)raportul de autoevaluare, incluzând, după caz: – rezultatele tehnice și operaționale, din perioada de funcționare, de la ultima evaluare efectuată de AACR; – modificările de natură tehnică de la ultima evaluare sau inspecție/audit de supraveghere efectuată/efectuat de AACR; – evidența și conținutul amendamentelor la documentația heliplatformei/heliportului pe navă; – stadiul lucrărilor de întreținere/reparații sau de modernizare/dezvoltare; – alte elemente relevante; b)studiul/analiza aeronautic(ă) al/a implicațiilor modificărilor propuse, cu evaluarea efectelor asupra siguranței și stabilirea măsurilor necesare pentru menținerea cel puțin a nivelului inițial de siguranță pe heliplatforma/heliportul pe navă; c)dovada plății tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de modificare a certificării. 4.9.4.Studiul/Analiza aeronautic(ă) menționat(ă) la paragraful 4.9.3 lit. b) se va întocmi în conformitate cu procedurile de aeronautică civilă emise de AACR. 4.9.5.Cererea de efectuare a unei schimbări se depune înainte ca orice astfel de schimbare să aibă loc, pentru a permite AACR să determine menținerea conformității cu cerințele aplicabile și să modifice, dacă este necesar, certificatul și condițiile atașate certificatului. 4.9.6.Modificările solicitate prin cererea prevăzută la paragraful 4.9.3 se implementează după emiterea noii ediții a anexei la certificat, conform paragrafului 4.9.9. 4.9.7.În timpul schimbărilor, deținătorul/utilizatorul heliplatformei/heliportului pe navă își desfășoară activitatea în condițiile aprobate de AACR. 4.9.8.Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris în secțiunile 4.4-4.6, adaptat la specificul modificării solicitate. 4.9.9.Aprobarea modificărilor este urmată de emiterea noii ediții a anexei la certificatul existent. 4.10.Limitarea sau suspendarea certificatului 4.10.1.Competențele sau drepturile acordate prin certificat pot fi limitate de AACR pe o perioadă determinată, în cazul în care deținătorul acestuia: a)nu mai îndeplinește condițiile de certificare pentru o parte din infrastructura deținută; b)nu mai dispune, temporar, de echipamentele necesare executării unor operațiuni/activități aeronautice; c)nu respectă reglementările aeronautice aplicabile sau cerințele specifice stabilite de AACR. 4.10.2.Certificatul poate fi suspendat de AACR pe o perioadă determinată, în cazul în care deținătorul acestuia: a)nu mai îndeplinește condițiile de certificare pentru o parte din infrastructura deținută; b)nu mai dispune, temporar, de echipamentele necesare executării unor operațiuni/activități aeronautice; c)nu respectă reglementările aeronautice aplicabile sau cerințele specifice stabilite de AACR; d)nu și-a achitat obligațiile de plată față de AACR. 4.10.3.Limitarea sau suspendarea certificatului se face pe baza: a)constatărilor inspectorilor AACR în cadrul acțiunilor de evaluare sau supraveghere; b)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la utilizatorii heliplatformei/ heliportului pe navă în cauză, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; c)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la instituții abilitate ale statului, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; d)solicitării deținătorului/utilizatorului heliplatformei/ heliportului pe navă. 4.10.4.Certificatul poate fi suspendat pe o perioadă de cel mult 6 luni. Dacă până la expirarea perioadei de suspendare nu sunt eliminate cauzele care au condus la suspendarea certificatului, acesta va fi revocat. 4.10.5.Limitarea sau suspendarea certificatului se stabilește de AACR în funcție de pericolele potențiale identificate la nivelul infrastructurii și/sau echipamentelor, raportat la cerințele reglementărilor aeronautice aplicabile și la prevederile legislației naționale în vigoare. 4.10.6.Pe durata limitării certificatului, continuarea desfășurării operațiunilor/activităților aeronautice este permisă numai în noile condiții sau cu limitările impuse de AACR. 4.10.7.Pe durata suspendării certificatului: a)efectele juridice produse de certificat încetează; b)heliplatforma/heliportul pe navă în cauză se închide traficului aerian civil. 4.10.8.Decizia de limitare sau suspendare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, deținătorului certificatului, în termen de 5 zile de la luarea deciziei. 4.11.Revocarea certificatului 4.11.1.Certificatul poate fi revocat de AACR în cazul în care deținătorul acestuia: a)prezintă neconformități sau deficiențe majore în activitate, cu efect asupra siguranței zborului; b)nu asigură starea fizică, tehnică și operațională corespunzătoare infrastructurii și echipamentelor, afectând astfel siguranța operării aeronavelor pe heliplatformă/heliportul pe navă; c)nu corectează la termenele stabilite deficiențele care au justificat măsura suspendării certificatului. 4.11.2.Revocarea de către AACR a certificatului se face în baza: a)constatărilor inspectorilor AACR în cadrul acțiunilor de evaluare sau supraveghere; b)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la utilizatorii heliplatformei/ heliportului pe navă în cauză, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice; c)constatărilor ca urmare a verificării de către inspectorii AACR a sesizărilor primite de la instituții abilitate ale statului, referitoare la siguranța operațiunilor/activităților aeronautice. 4.11.3.Revocarea de către AACR a certificatului este consecința directă a alterării grave, cu potențial de pericol, a condițiilor de siguranță pe heliplatforma/heliportul pe navă în cauză, prin raportare la cerințele reglementărilor aeronautice aplicabile și la prevederile legislației naționale în vigoare. 4.11.4.Revocarea certificatului se realizează prin decizie emisă de directorul general al AACR. 4.11.5.Decizia de revocare a certificatului, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică de AACR, în scris, deținătorului certificatului, în termen de 5 zile de la emitere. 4.11.6.După revocarea certificatului: a)efectele juridice produse de certificat încetează definitiv; b)heliplatforma/heliportul pe navă se închide traficului aerian civil, cu obligația deținătorului de a lua măsurile de siguranță care se impun în astfel de situații (îndepărtarea marcajelor și a indicatorului de direcție a vântului, aplicarea marcajelor corespunzătoare de interzicere și scoatere din serviciu, informarea aeronautică adecvată etc.); c)deținătorul trebuie să depună certificatul la sediul AACR (documentul original), în termen de maximum 5 zile de la primirea deciziei de revocare. 4.12.Renunțarea la certificat4.12.1.Deținătorul unui certificat poate renunța din propria inițiativă la acesta. Pentru aceasta trebuie să notifice AACR, în scris, cu cel puțin 90 de zile înainte de data la care intenționează să renunțe efectiv la certificat. 4.12.2.Încetarea valabilității certificatului la care se renunță se constată prin decizie de către AACR. 4.12.3.Deținătorul trebuie să depună certificatul (documentul original), inclusiv anexa, la sediul AACR, fără întârziere. 4.13.Transferul certificatului4.13.1.Transferul certificatului poate fi cerut când proprietatea și/sau dreptul de folosință ale heliplatformei/navei pe care este amenajat heliportul sunt transferate de la un deținător/utilizator la altul. Motivele transferului pot include vânzarea, concesionarea sau transferul responsabilității operării heliplatformei/navei pe care este amenajat heliportul. 4.13.2.AACR poate să accepte transferul unui certificat de la un deținător/utilizator la altul, când: a)deținătorul/utilizatorul actual comunică în scris AACR, cu cel puțin 90 de zile înainte, cesionarea operării heliplatformei/ heliportului pe navă; b)deținătorul/utilizatorul actual comunică în scris AACR numele viitorului deținător/utilizator; c)noul deținător/utilizator solicită în scris AACR transferarea certificatului, cu cel puțin 60 de zile înaintea preluării cesiunii operării heliplatformei/heliportului pe navă de la deținătorul anterior; d)se asigură că noul deținător/utilizator este capabil să opereze și să întrețină corespunzător heliplatforma/heliportul pe navă și că transferul nu va determina deteriorări semnificative în operarea curentă a heliplatformei/heliportului pe navă; e)facilitățile și echipamentele heliplatformei/heliportului pe navă vor rămâne cel puțin aceleași; f)noul deținător/utilizator a achitat tariful de transfer – se aplică același tarif ca la certificare.4.13.3.În cazul în care cerințele de la paragraful 4.13.2 sunt îndeplinite, transferul se realizează astfel:a)noul deținător/utilizator solicită în scris AACR privind transferarea certificatului;b)AACR verifică faptul că noul deținător/utilizator respectă toate cerințele impuse de prezenta reglementare;c)AACR emite un nou certificat care va fi comunicat noului deținător/utilizator, după plata tarifului aferent, și notifică deținătorul/utilizatorul inițial despre încetarea valabilității certificatului deținut;d)deținătorul/utilizatorul inițial depune certificatul de heliport deținut, în original, la sediul AACR, în termen de maximum 5 zile de la primirea notificării AACR în acest sens.4.13.4.AACR poate refuza transferul dacă se constată că: a)din transfer vor rezulta alterări ale aspectelor operaționale; b)noul deținător/utilizator va efectua modificări incompatibile cu condițiile pentru care a fost eliberat certificatul curent (modificarea caracteristicilor fizice). 4.13.5.Decizia de respingere a transferului solicitat, însoțită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică, în scris, deținătorului certificatului și celui care a solicitat transferul, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
 + 
Capitolul VProcesul de supraveghere a aerodromurilor/heliporturilor civile5.1.Scopul procesului de supraveghere5.1.1.Procesul de supraveghere a aerodromurilor/ heliporturilor civile are scopul de a verifica dacă: a)se mențin cel puțin condițiile existente la acordarea certificatului; b)se respectă cerințele specifice menționate în anexa la certificat; c)se respectă cerințele reglementărilor aeronautice civile aplicabile privind siguranța, regularitatea și eficiența activităților de aerodrom și a traficului aerian, precum și calitatea serviciilor prestate. 5.1.2.Supravegherea aerodromurilor/heliporturilor se efectuează pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului. 5.1.3.Pentru aeroporturile civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional și aerodromurile naționale deschise public, programul de supraveghere include cel puțin un audit anual, iar pentru aerodromurile închise public auditul de supraveghere are loc cel puțin o dată la fiecare 2 ani.5.2.Organizarea procesului de supraveghere5.2.1.Procesul de supraveghere se organizează, este condus și se execută de AACR, prin inspectorii aeronautici de specialitate ai acesteia. 5.2.2.Procesul de supraveghere se realizează pe baza programului și a procedurilor stabilite de AACR, adaptate particularităților fiecărui aerodrom/heliport și care urmărește principiile supravegherii pe bază de riscuri (Risk Based Oversight). 5.2.3.AACR execută activitatea de supraveghere prin inspecții/audituri periodice. 5.2.4.Inspecțiile/Auditurile AACR pot fi: a)programate (anunțate) sau neprogramate (inopinate); b)generale (vizând toate componentele și aspectele activității/operațiunilor de aerodrom) sau parțiale (dedicate anumitor componente sau aspecte ale activității/operațiunilor de aerodrom, după caz). 5.2.5.Ciclul de planificare a supravegherii, având durata de 4 ani, împreună cu programul de supraveghere aferent, precum și revizuirea acestuia sunt stabilite de AACR în funcție de următoarele elemente: a)constatările/concluziile auditurilor anterioare; b)identificarea unor neconformități cu factor de risc major asupra siguranței; c)producerea unor evenimente cu impact negativ asupra siguranței; d)timpul de răspuns al administratorului de aerodrom de a pune în aplicare planul de acțiuni corective rezultat în urma auditului anterior. 5.2.6.Procesul de supraveghere menționat la paragraful 5.2.1 se desfășoară în conformitate cu procedurile AACR. 5.2.7.Dacă în urma activității de supraveghere se constată că deținătorul certificatului nu mai îndeplinește condițiile cerute pentru certificare sau nu respectă limitările specificate în documentul de certificare, AACR informează imediat, în scris, administratorul aerodromului/heliportului în cauză asupra neconformităților constatate și solicită remedierea acestora într-o perioadă de timp determinată. 5.2.8.AACR evaluează dacă operațiunile aeronautice mai pot continua în perioada de remediere a neconformităților constatate și, în funcție de implicațiile asupra siguranței operării pe aerodrom/heliport, poate limita sau suspenda certificarea în perioada de referință. 5.2.9.În cazul în care deficiențele identificate nu se remediază până la termenul sau în condițiile stabilite, AACR poate decide modificarea, limitarea, suspendarea sau revocarea certificatului respectiv.  + 
Capitolul VIDispoziții finale6.1.Administratorul aerodromului/heliportului se va conforma prevederilor prezentei reglementări, precum și procedurilor aeronautice civile dezvoltate subsecvent. 6.2.Operarea aeronavelor în afara programului de funcționare, publicat sau comunicat, după caz, se face ocazional, în măsura în care nu contravine reglementărilor europene, pentru avioanele cu masa maximă la decolare mai mică de 5.700 kg, elicopterele, aeronavele ultraușoare și aeronavele nemotorizate, precum și aeronavele fără pilot la bord cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, când execută zboruri exclusiv pe timp de zi.6.3.Aeronavele menționate la paragraful 6.2 pot ateriza pe și, respectiv, pot decola de pe un aerodrom/heliport certificat, în afara programului de funcționare, în următoarele condiții cumulative: a)pista/FATO este amplasată în afara zonelor dens populate și la o distanță de siguranță, nu mai mică de 150 de metri, de orice clădire cu destinație de locuință, unitate medicală sau unitate de învățământ; b)proprietarul sau, în cazul domeniului public, administratorul aerodromului/heliportului a aprobat utilizarea acestora de către aeronava în cauză; c)dimensiunile și configurația pistei/FATO permit desfășurarea activității de zbor cu categoria respectivă de aeronavă, în condiții de siguranță; d)restricțiile privind activitatea de zbor pe respectivul aerodrom/heliport, care pot fi stabilite în funcție de interesele locuitorilor rezidenți în respectiva localitate, de proprietarul sau, după caz, administratorul aerodromului/heliportului, sunt cunoscute și respectate de către operatorul aeronavei; e)în cazul în care aerodromul/heliportul este situat în perimetrul unei zone de control de aerodrom, dacă operatorul aeronavei a convenit cu unitatea de trafic aerian corespunzătoare, înainte de începerea activității de zbor pe respectivul teren, o procedură pentru coordonarea activităților de zbor. 6.4.Administratorul aerodromului/heliportului va ține o evidență a aeronavelor menționate mai sus și va analiza oportunitatea modificării programului de funcționare, în funcție de operarea acestor aeronave.6.5.Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta reglementare.
 + 
Anexa nr. 1la reglementare
Cerințe esențiale aplicabile aerodromurilor/heliporturilor
1.Caracteristici fizice, infrastructură și echipamente1.1.Suprafața de mișcarea)Aerodromurile/Heliporturile au o suprafață desemnată pentru aterizarea și decolarea aeronavelor, care îndeplinește următoarele condiții: (1)suprafața de aterizare și decolare are dimensiuni și caracteristici adaptate aeronavelor prevăzute să utilizeze respectivul aerodrom/heliport; (2)suprafața de aterizare și decolare, dacă este cazul, are o capacitate portantă suficientă pentru a suporta operațiunile repetitive ale aeronavelor avute în vedere. Suprafețele care nu sunt destinate operațiunilor repetitive trebuie să fie capabile doar să suporte greutatea aeronavelor; (3)suprafața de aterizare și decolare este proiectată pentru a asigura drenarea apei și pentru a evita ca băltirea apei să devină un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave; (4)panta și schimbările de pantă ale suprafeței de aterizare și decolare nu prezintă un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave; (5)caracteristicile suprafeței de aterizare și decolare sunt adecvate utilizării de către aeronavele avute în vedere; și (6)suprafața de aterizare și decolare este degajată de obiecte care ar putea prezenta un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave. b)În cazul în care se desemnează mai multe suprafețe de aterizare și decolare, acestea sunt de așa natură încât nu prezintă un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave. c)Suprafața de aterizare și decolare desemnată este înconjurată de zone definite. Zonele respective sunt prevăzute pentru a proteja aeronavele care le survolează pe durata operațiunilor de decolare sau de aterizare sau pentru a diminua consecințele aterizării scurte, ale depășirii suprafeței de decolare și aterizare în lateral sau în axul acesteia și îndeplinesc următoarele condiții: (1)respectivele zone au dimensiuni adecvate pentru operațiunile cu aeronave preconizate; (2)panta și schimbările de pantă ale zonelor respective nu prezintă un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave; (3)zonele respective sunt degajate de obiecte care ar putea prezenta un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave. Acest lucru nu împiedică amplasarea de echipamente frangibile în zonele respective dacă acestea sunt necesare pentru sprijinirea operațiunilor cu aeronave; și (4)fiecare dintre zonele respective are o capacitate portantă suficientă pentru a-și îndeplini scopul specific. d)Acele suprafețe ale unui aerodrom/heliport și vecinătățile imediat aferente care urmează să fie utilizate pentru rularea sau staționarea aeronavelor sunt proiectate astfel încât să permită operarea în siguranță a aeronavelor preconizate să folosească respectiva infrastructură în toate condițiile prevăzute și îndeplinesc următoarele condiții: (1)suprafețele respective au o capacitate portantă suficientă pentru a suporta operațiunile repetitive ale aeronavelor avute în vedere, cu excepția suprafețelor prevăzute doar pentru utilizare ocazională care trebuie să fie capabile doar să suporte greutatea aeronavelor; (2)suprafețele respective sunt proiectate pentru a asigura drenarea apei și pentru a evita ca băltirea apei să devină un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave; (3)panta și schimbările de pantă ale zonelor respective nu prezintă un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave; (4)caracteristicile suprafeței zonelor respective sunt adecvate utilizării de către aeronavele avute în vedere; și (5)suprafețele respective sunt degajate de obiecte care ar putea prezenta un risc inacceptabil pentru aeronavă. Acest lucru nu exclude staționarea, în poziții sau perimetre special definite, a echipamentelor necesare pentru suprafața respectivă. e)Celelalte infrastructuri prevăzute a fi utilizate de aeronave sunt proiectate astfel încât folosirea lor să nu prezinte un risc inacceptabil pentru aeronavele care le folosesc. f)Construcțiile, clădirile, echipamentele sau zonele de depozitare sunt amplasate și proiectate astfel încât să nu prezinte un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave. g)Se prevăd mijloace adecvate pentru a împiedica intrarea pe suprafața de mișcare a persoanelor neautorizate, a vehiculelor neautorizate sau a animalelor suficient de mari pentru a prezenta un risc inacceptabil pentru operațiunile cu aeronave, fără a aduce atingere dispozițiilor naționale și internaționale privind protecția animalelor. 1.2.Distanțe de trecere peste obstacolea)Pentru a proteja aeronavele care se îndreaptă spre un aerodrom în scopul aterizării sau care decolează de pe un aerodrom/heliport sunt stabilite rute sau zone de sosire și de plecare. Aceste rute sau zone asigură aeronavelor distanța necesară pentru trecerea peste obstacolele amplasate în zona din jurul aerodromului/heliportului, ținând seama de caracteristicile fizice locale. b)Această distanță de trecere peste obstacole este adecvată fazei de zbor și tipului de operațiune în curs de realizare. Se ține cont, de asemenea, de echipamentele folosite pentru stabilirea poziției aeronavei. 1.3.Echipamentele de aerodrom/heliport cu impact asupra siguranței, inclusiv mijloace vizuale și de altă naturăa)Dotarea cu echipamente, utilaje și facilități de aerodrom (tipuri, caracteristici, performanțe, cantitate etc.) trebuie realizată în funcție de specificul și volumul activităților aeronautice preconizate a se desfășura pe fiecare aerodrom/heliport civil supus certificării.b)Administratorul aerodromului/heliportului trebuie să implementeze și să mențină un program de întreținere tehnică și reparații pentru echipamente, utilaje și facilități, un sistem de evidență a stării tehnice pentru echipamentele, utilajele și facilitățile respective, precum și un sistem de înregistrări privind întreținerea tehnică a acestora.c)Mijloacele vizuale și sistemele lor de alimentare cu energie electrică sunt proiectate astfel încât defectarea lor să nu conducă la furnizarea de informații necorespunzătoare, înșelătoare sau insuficiente utilizatorilor sau la întreruperea unui serviciu esențial. d)Se asigură modalități adecvate de protecție pentru a se evita deteriorarea sau perturbarea mijloacelor vizuale. e)Sursele de radiație sau prezența unor obiecte mobile sau fixe nu perturbă și nu afectează în mod negativ performanța sistemelor de comunicații, navigație și supraveghere aeronautică. f)Personalului relevant i se pun la dispoziție informații privind operarea și utilizarea echipamentelor de aerodrom cu impact asupra siguranței, inclusiv indicații clare referitoare la condițiile care pot da naștere unor riscuri inacceptabile pentru siguranța aviației. 1.4.Datele de aerodrom/heliporta)Se stabilesc și se actualizează datele relevante pentru aerodrom/heliport și pentru serviciile disponibile.b)Sunt precise, lizibile, complete și lipsite de ambiguități. Se păstrează autenticitatea și nivelurile adecvate de integritate.c)Sunt puse în timp util la dispoziția utilizatorilor și a furnizorilor de ANS relevanți, folosind o metodă de comunicare suficient de sigură și de rapidă. 2.Operațiuni și administrare2.1.Responsabilitățile administratorului de aerodrom/heliportAdministratorul de aerodrom/heliport este responsabil de administrarea aerodromului/heliportului. Responsabilitățile administratorului de aerodrom sunt următoarele: a)deține, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, toate mijloacele necesare pentru a garanta operarea în siguranță a aeronavelor pe aerodrom. Respectivele mijloace includ, dar nu se limitează la: instalații, personal, echipamente și materiale, documentarea sarcinilor, a responsabilităților și a procedurilor, accesul la datele relevante și evidența documentelor; b)verifică dacă cerințele de la lit. a) sunt îndeplinite în orice moment sau ia măsuri adecvate pentru a controla/diminua riscurile asociate neconformității. Se stabilesc și se aplică proceduri pentru a aduce aceste măsuri la cunoștința tuturor utilizatorilor în timp util; c)stabilește și pune în aplicare, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, un program adecvat de gestionare a riscurilor aerodromului legate de animalele sălbatice; d)asigură, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, coordonarea circulației vehiculelor și a persoanelor pe suprafața de mișcare și în alte zone operaționale cu mișcările aeronavelor, pentru evitarea coliziunilor și a provocării de daune aeronavelor; e)asigură instituirea și punerea în aplicare a unor proceduri de diminuare a riscurilor asociate operării aerodromului pe timp de iarnă, în condiții meteorologice nefavorabile, de vizibilitate redusă sau pe timp de noapte, dacă este cazul; f)încheie acorduri cu alte organizații relevante pentru a asigura respectarea continuă a cerințelor esențiale aplicabile aerodromurilor prevăzute în prezenta anexă. Respectivele organizații includ, dar nu se limitează la: operatori de aeronave, furnizori de ANS (după caz), furnizori de servicii de handling la sol, furnizori de AMS și alte organizații ale căror activități sau produse pot avea un efect asupra siguranței aeronavelor; g)verifică faptul că organizațiile implicate în depozitarea și distribuirea de combustibil/energie pentru propulsie pentru aeronave dispun de proceduri care să asigure că aeronavelor li se furnizează combustibil/energie pentru propulsie necontaminat(ă) și cu specificația corectă; h)asigură disponibilitatea și punerea în practică a manualelor de operare și întreținere a echipamentelor de aerodrom, care cuprind instrucțiuni de întreținere și de reparație, informații privind asistența tehnică, proceduri de depanare și de inspecție; i)stabilește, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, și pune în aplicare un plan de urgență al aerodromului, care să includă scenarii pentru situații de urgență ce pot apărea pe aerodrom sau în vecinătatea sa. Respectivul plan este coordonat, după caz, cu planul de urgență al comunității; j)asigură, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, furnizarea serviciilor adecvate de salvare și de stingere a incendiilor pe aerodrom. Respectivele servicii acționează de urgență în cazul unui incident sau al unui accident și includ cel puțin echipamente, agenți de stingere a incendiilor și personal suficient; k)folosește numai personal pregătit și calificat pentru operarea și întreținerea aerodromului și implementează și menține, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, programe de pregătire și de verificare pentru a asigura menținerea competenței întregului personal relevant; l)se asigură că orice persoană căreia îi este permis accesul neînsoțit la suprafața de mișcare sau la alte zone operaționale este pregătită și calificată în mod adecvat în acest scop; m)se asigură că personalul de salvare și de stingere a incendiilor este instruit și calificat în mod adecvat pentru a-și desfășura activitatea în mediul caracteristic aerodromului. Administratorul de aerodrom implementează și menține, direct sau prin intermediul unor acorduri cu părți terțe, programe de pregătire și de verificare pentru a asigura menținerea competenței acestui personal; și n)demonstrează că întreg personalul de salvare și de stingere a incendiilor care se poate afla în situația de a acționa în situații de urgență aviatică este apt din punct de vedere medical să își îndeplinească atribuțiile în mod satisfăcător, ținându-se seama de tipul de activitate pe care o desfășoară. În acest context, aptitudinea din punct de vedere medical, care cuprinde atât aptitudinea fizică, cât și aptitudinea mentală, înseamnă că acest personal nu suferă de nicio boală sau de niciun handicap care ar putea să îl facă incapabil: – de a îndeplini sarcinile necesare pentru a acționa în situații de urgență aviatică; – de a-și îndeplini atribuțiile în orice moment; sau – de a percepe corect mediul în care se află.2.2.Sisteme de management2.2.1.În concordanță cu tipul de activitate desfășurată și cu dimensiunea organizației, administratorul de aerodrom/heliport instituie și menține un sistem de management pentru a asigura respectarea cerințelor esențiale prevăzute în prezenta anexă, gestionarea riscurilor în materie de siguranță și urmărirea îmbunătățirii continue a acestui sistem. 2.2.2.Administratorul de aerodrom/heliport instituie un sistem de raportare a evenimentelor în cadrul sistemului de management menționat la paragraful 2.2.1, pentru a contribui la atingerea obiectivului de îmbunătățire continuă a siguranței. Analiza informațiilor din acest sistem de raportare a evenimentelor implică părțile enumerate la punctul 2.1 lit. f), după caz. 2.2.3.Administratorul de aerodrom/heliport elaborează un manual al aerodromului/heliportului și își desfășoară activitatea în conformitate cu respectivul manual. Manualul conține toate instrucțiunile, informațiile și procedurile necesare pentru aerodrom/heliport și pentru sistemul de management, precum și pentru îndeplinirea atribuțiilor de către personalul operațional și personalul de întreținere.
 + 
Anexa nr. 2la reglementare
Cerințe tehnice, altele decât RACR-AD-PETA și RACR-AD-PETH, aplicabile aerodromurilor închise utilizării publice
1.Pentru piste de lungime mai mică de 1.200 m, utilizate exclusiv de aeronave cu litera de cod A sau B conform RACR- AD-PETA, se acceptă: a)ca o bandă încadrând o pistă neinstrumentală pentru apropiere la vedere să se extindă până la o distanță de cel puțin 20 m lateral de o parte și de alta a axului pistei și a prelungirii acestuia, pe toată lungimea benzii în cazul în care lungimea pistei este mai mică de 800 m; b)ca o bandă încadrând o pistă neinstrumentală pentru apropiere la vedere să se extindă până la o distanță de cel puțin 30 m lateral de o parte și de alta a axului pistei și a prelungirii acestuia, pe toată lungimea benzii în cazul în care lungimea pistei este de la 800 m și până la 1.200 m exclusiv; c)un marcaj de identificare a pistelor redus cu până la 50% față de dimensiunile reglementate, cu condiția ca acesta să fie vizibil din zbor. 2.Pentru piste, căi de rulare și platforme nepavate se acceptă marcarea marginilor acestora cu benzi montate la nivelul solului, cu dimensiunea de 1 x 3 m, instalate la distanța de 30 m una față de cealaltă pentru piste și căi de rulare și 15 m pentru platforme, cu respectarea codurilor de culoare din RACR-AD-PETA.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x