REGLEMENTARE TEHNICĂ din 20 octombrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 125 bis din 11 februarie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 562 20/10/2003
ART. 1REFERIRE LAHG 723 03/07/2002
ART. 1REFERIRE LALEGE 451 08/07/2002
ART. 1REFERIRE LALEGE 564 19/10/2001
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001
ART. 1REFERIRE LALEGE 378 10/07/2001
ART. 1REFERIRE LALEGE 350 06/07/2001
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 215 23/04/2001
ART. 1REFERIRE LAOG 47 30/01/2000
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 43 30/01/2000
ART. 1REFERIRE LALEGE 5 06/03/2000
ART. 1REFERIRE LALEGE 54 02/03/1998
ART. 1REFERIRE LAHG (R) 525 27/06/1996
ART. 1REFERIRE LAORDIN 80 18/11/1996
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 7 13/03/1996
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT (R) 27/06/1996
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 137 29/12/1995
ART. 1REFERIRE LALEGE 124 15/12/1995
ART. 1REFERIRE LALEGE 10 18/01/1995
ART. 1REFERIRE LAOG 47 12/08/1994
ART. 1REFERIRE LALEGE 33 27/05/1994
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 1REFERIRE LACOD CIVIL 26/11/1864
ART. 3REFERIRE LALEGE 5 06/03/2000 ART. 5
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001
ART. 14REFERIRE LALEGE 451 08/07/2002
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001 ART. 8
ART. 16REFERIRE LALEGE 5 06/03/2000 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 5 06/03/2000
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPROCEDURA 28/02/2022
ActulREFERIT DEHOTARARE 298 10/03/2021
ActulREFERIT DEPLAN 02/10/2021
ActulREFERIT DEORDIN 233 26/02/2016
ActulREFERIT DENORMĂ 26/02/2016
ActulAPROBAT DEORDIN 562 20/10/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 562 20/10/2003

privind "Metodologia de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor de urbanism pentru zone construite protejate (PUZ)"



Notă *) Aprobată de Ordinul nr. 562 din 20 octombrie 2003, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004

MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI

ORDIN

pentru aprobarea Reglementării tehnice

„Metodologie de elaborare şi conţinutul-cadru

al documentaţiilor de urbanism pentru zone construite protejate (PUZ)" *)

În temeiul prevederilor art. 2 pct. 34, 35, 45 şi 49 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,

având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementări tehnice şi de cheltuieli aferente activităţii de reglementare în construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi habitat, precum şi a Normelor metodologice privind criteriile şi modul de alocare a sumelor necesare unor lucrări de intervenţie în primă urgenţă la construcţii vulnerabile şi care prezintă pericol public şi ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 542/2003 pentru aprobarea Metodologiei privind iniţierea, programarea, achiziţia, elaborarea, avizarea, aprobarea şi valorificarea reglementărilor tehnice şi a rezultatelor activităţilor specifice în construcţii, amenajarea teritoriului, urbanism şi habitat,

având în vedere Avizul nr. 6 din 25 februarie 2003 al Comitetului tehnic de specialitate nr. 3,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:

Art. 1. Se aprobă Reglementarea tehnică

„Metodologie de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor de urbanism pentru zone construite

protejate (PUZ)", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,

Traian Panait,

secretar de stat

Bucureşti, 20 octombrie 2003.

Nr. 562.

image

*) Ordinul nr. 562/2003 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004 şi este reprodus şi în acest număr bis.

MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI

image

METODOLOGIA

DE ELABORARE ŞI CONŢINUTUL-CADRU

AL DOCUMENTATIILOR DE URBANISM PENTRU ZONE CONS'TRUITE PROTEJATE (PUZ)

image

Preambul

image

Pentru o lungă perioadă, în România, bunuri imobile de valoare aparţinând patrimoniului cultural naţional, precum şi cadrul natural în care au fost concepute şi au funcţionat, au fost supuse unui regim de exploatare distorsionat, pornind de la neglijare şi degradare, până la distrugere.

În momentul de faţă, cauze naturale, dar şi efectul necontrolat al vieţii sociale şi economice ameninţă în continuare bunurile menţionate, fapt ce obligă la acordarea unei atenţii programate şi fundamentate acţiunilor de conservare integrată a acestora. Întrun astfel de context, apare ca indispensabilă identificarea şi delimitarea zonelor construite protejate. Ele reprezintă obiective de interes public, remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, artistic, religios, social, ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural şi au un rol important în păstrarea memoriei culturale.

image

PLANUL DE AMENAJARE A TERITORIULUI NATIONAL SECTIUNEA    a  III-a    –    ZONE    PROTEJATE          

ZONE CONSTRUITE

C"""°""-=s"'·:,nonu

v.no"'-00t. ,u

··..·

·

În acelaşi timp, este necesară acceptarea faptului că intervenţiile în zonele construite protejate trebuie să urmeze un curs logic, vizând înţelegerea primatului interesului cultural naţional asupra celui conjunctural local. Aceasta presupune corelarea politicilor şi strategiilor naţionale, zonale şi locale referitoare la protecţia şi punerea în valoare a patrimoniului construit şi natural şi la dezvoltarea durabilă, cu politica generală de dezvoltare spaţială, respectiv cu acţiunea autorităţilor publice, a operatorilor economici şi a actorilor sociali. De aceea, în concordanţă cu documente şi legislaţii adoptate şi utilizate pe plan internaţional în legătură cu protecţia, conservarea şi dezvoltarea ariilor/sectoarelor cu valori de patrimoniu, elaborarea prezentei reglementări reprezintă demersul de stabilire a unui conţinut cadru minimal şi a unei metodologii de întocmire a documentaţiilor de urbanism pentru zone construite protejate, înglobatoare de monumente, ansambluri şi situri, în conformitate cu prevederile Legii nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional Secţiunea a III-a zone protejate.

image

  1. 11. GENERALITĂŢI

    image

    image

    1. 11.1. Cadrul normativ

      image

      Art.1. Dintre principalele acte normative specifice sau complementare domeniilor cu implicaţii asupra dezvoltării zonelor nominalizate ca zone construite protejate se iau în considerare:

      • Codul civil

      • Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate

      • Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul

      • Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările ulterioare

      • Legea nr. 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei europene a peisajului, adoptată la Florenţa la 20 octombrie 2000

      • Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările ulterioare

      • Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare

      • Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările ulterioare

      • Legea nr. 54/1998 privind circulaţia juridică a terenurilor

      • Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică

      • Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, cu modificările ulterioare

      • Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare

      • Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările ulterioare

      • Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, aprobată cu modificări prin Legea nr. 378/2001, cu modificările ulterioare

      • Ordonanţa Guvernului nr. 47/2000 privind stabilirea unor măsuri de protecţie a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial, aprobată şi modificată prin Legea nr. 564/2001

      • Ordonanţa Guvernului nr. 47/1994 privind apărarea împotriva dezastrelor, aprobată prin Legea nr. 124/1995, cu modificările ulterioare

      • Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată

      • Ghidul cuprinzând precizări, detalieri şi exemplificări pentru elaborarea şi aprobarea regulamentelor locale de urbanism de către consiliile locale, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului nr. 80/N/1996

      • Hotărârea Guvernului nr. 723/2002 privind înfiinţarea Comisiei interministeriale pentru zone construite protejate.

        Art.2. Prevederile prezentei reglementări tehnice se aplică, în principal, în cazul elaborării, avizării şi aprobării planurilor urbanistice pentru zonele construite protejate (denumite în continuare PUZCP) şi a regulamentelor urbanistice aferente, în următoarele unităţi administrativ-teritoriale de bază:

        • oraşe;

        • comune.

          image

          1.2. Scopuri şi obiective ale planurilor urbanistice pentru zone construite protejate (PUZCP)

          Art.3. În conformitate cu articolul 5 alin. (3) din Legea 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, documentaţiile de urbanism şi regulamentele aferente se vor întocmi în scopul: ,,instituirii zonelor protejate şi vor cuprinde măsuri necesare de protecţie şi conservare a valorilor de patrimoniu cultural naţional din respectivele zone".

          Art.4. După aprobare, planul urbanistic pentru zona construită protejată (PUZCP) şi regulamentul aferent sunt opozabile în justiţie. PUZCP reprezintă o documentaţie urbanistică ce furnizează regulile şi procedurile de instituire, protecţie şi gestionare a zonelor protejate de importanţă naţională şi de importanţă locală.

          Art.5. Obiectivele principale ale planurilor urbanistice pentru zone construite protejate sunt:

      • evidenţierea rolului de catalizator al zonelor respective pentru dezvoltarea urbană, teritorială şi regională;

      • asigurarea continuităţii fizice, funcţionale şi spirituale a cadrului construit din localităţi şi stimularea interesului economic şi cultural pentru utilizarea acestuia;

      • protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice, a zonelor arheologice şi a ansamblurilor arhitecturale şi urbanistice deosebite, precum şi a contextului şi caracteristicilor care conturează semnificaţia lor istorică.

        Art.6. Documentaţiile şi regulamentele vor avea în vedere:

      • stabilirea direcţiilor şi priorităţilor de dezvoltare logică a zonelor luate în considerare, raportate la dezvoltările localităţilor în ansamblul lor;

      • reglementarea modului de utilizare a terenurilor cuprinse în perimetrele zonelor respective;

      • stabilirea condiţiilor de realizare şi conformare a construcţiilor şi amenajărilor urbanistice pe ariile respective.

        Art.7. Realizarea propunerilor de dezvoltare reglementate prin PUZCP se face, după aprobarea documentaţiei, în funcţie de posibilităţi, din fondurile prevăzute din bugetele unităţilor teritorial-administrative de bază, în corelare cu fondurile alocate de la bugetul statului sau din bugetele unor persoane juridice sau fizice.

        Braşov Târgovişte

        image

        image

        '

        1.3. Relaţionarea planului urbanistic pentru zone construite protejate cu alte documentalii urbanistice

        Art.8. În raport cu logica succesiunii diferitelor documentaţii urbanistice, se iau în considerare următoarele:

        în planurile urbanistice generale ale localităţilor se procedează la delimitarea primară a zonelor construite protejate (evidenţiate ca unităţi teritoriale de referinţă), obligaţia elaborării PUZCP fiind înscrisă în regulamentul local de urbanism aferent PUG;

        planurile urbanistice pentru zone construite protejate (PUZCP) au la bază planurile de delimitare definitivă a zonelor şi de inventariere a monumentelor istorice;

        zonele protejate pot conţine sau nu elemente protejate; în momentul instituirii zonelor protejate care conţin monumente istorice, zonele de protecţie ale fiecărui monument se înglobează în acestea;

        prevederile unui PUZCP aprobat se preiau în planurile urbanistice generale care se reactualizează ulterior şi se detaliază în planuri urbanistice de detaliu (PUD);

        prevederile PUZCP aprobat suspendă orice prevederi ale altor planuri zonale care cuprind integral sau parţial aceste arii, elaborate anterior declarării zonelor construite protejate;

        image

        image

        BRĂIIA. SlVDIV DE RENOVARE A ZONEI CENlllALE _

        .,:··:·-:;

        image

        rr,:

        I . ,..,

          ..,  i   ,.,   

        _., ..

        documentaţiile pentru zone construite protejate pot determina, anterior proiectelor operaţionale o serie de alte proiecte şi documentaţii pre-operaţionale (de pre­ fezabilitate, tehnice, financiare, de marketing urban, de relotizări, regrupări, exproprieri etc).

        Brăila Sighişoara

        Art.9. În perioada de la iniţierea şi până la aprobarea PUZCP, toate certificatele de urbanism si autorizaţiile de construire eliberate vor conţine condiţii tehnice si economice conforme cu prevederile planului urbanistic general în vigoare al oraşului sau comunei, precum şi precizări privind valabilitatea lor până la finalizarea şi aprobarea PUZCP (dacă perioada respectivă este mai mică decât termenul legal de valabilitate al documentelor eliberate).

        În cazul în care planurile urbanistice generale prevăd, pe toată suprafaţa zonelor construite protejate (delimitate ca unităţi teritoriale de referinţă) sau pe sectoare ale acestora, interdicţii de construire, atribuirea documentelor necesare autorizării construirii se va limita la eliberarea de certificate de urbanism pentru vânzare-cumpărare, specificarea condiţiilor economice şi tehnice pentru acestea şi eliberarea autorizaţiilor de construire urmând a fi făcută după aprobarea PUZCP.

        Pentru zonele construite protejate de dimensiuni mari se vor stabili, după caz, prin consens între beneficiar şi elaborator, necesităţile de etapizare a elaborării şi aprobării PUZCP, în vederea asigurării dezvoltării spaţiale fluente a localităţii căreia îi aparţine zona.

        Art.1O. În momentul începerii elaborării PUZCP, baza de date referitoare la situaţia existentă va include evidenţa tuturor certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate până la acea dată. Evidenţa documentelor va fi pusă la dispoziţia elaboratorului de către serviciul de specialitate al Consiliului local al oraşului sau al comunei pe teritoriul căreia se află zona vizată şi va fi ataşată ca anexă la piesele scrise ale PUZCP.

        image

        1.4. Condiţii de elaborare a planurilor urbanistice pentru zone construite protejate

        Art.11. Întocmirea documentaţiilor urbanistice pentru zone construite protejate impune:

      • redactarea pe un suport topografic şi cadastral actualizat;

      • o documentare complexă pe teren şi în baze de date pentru întocmirea studiilor de fundamentare (istorice, arheologice, urbanistice, antropologice, arhitecturale, economice, tehnice, etc.);

      • elaborarea propunerilor de dezvoltare în conformitate cu programe naţionale şi internaţionale de conservare/valorificare a patrimoniului şi cu programe de dezvoltare locală;

      • cooperarea între beneficiar, elaborator, organisme ale administraţiei locale şi centrale interesate, organizaţii non-guvernamentale etc.

imageimage

Oradea Bucureşti

image

  1. 2. DELIMITAREA ZONELOR CONSTRUITE PROTEJATE

    image

    image

    1. 2.1. Tipul şi natura valorilor care trebuie protejate. Definire

      image

      Art.12. Elementele construite protejate de legislaţia română sunt, în ordinea importanţei:

      • monumente istorice:

        :♦ monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial cultural (MLPM);

        :♦ monumente propuse pentru înscriere în Lista patrimoniului mondial cultural (MpLPM);

        :valori de patrimoniu cultural de interes national (VPCIN);

        :situri arheologice declarate ca zone de interes national (SAIN);

        :monumente istorice clasate în grupele A si B (monumente, ansambluri, situri) (Ml).

      • zone construite protejate

        :zona de protecţie a MLPM si MpLPM (delimitată conform studiilor de specialitate)

        (ZPMLPM);

        :zone protejate construite de interes naţional (ZPCIN);

        :zone protejate construite (ZPC);

        :♦ zone de interes arheologic prioritar (delimitate conform studiilor de specialitate pentru

        SAIN) (ZIAP);

        :zone de protecţie ale monumentelor istorice (ZPMI).

        Art.13. Principalele categorii de bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul României, proprietăţi ale statului român, semnificative pentru cultura şi civilizaţia naţională şi universală” sunt monumentele istorice. Conform Legii nr. 422/2001 pentru protejarea monumentelor istorice se stabilesc următoarele categorii de monumente istorice, bunuri imobile situate subteran, suprateran sau subacvatic: monument, ansamblu si sit. Conform aceleiaşi legi ele se definesc după cum urmează:

        1. a. Monument: construcţie sau parte de construcţie, împreună cu instalaţiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioară sau exterioară care fac parte integrantă din acesta, precum şi lucrările artistice comemorative, funerare, de for public, împreună cu terenul aferent delimitat topografic, care constituie mărturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic.

        2. b. Ansamblu: grup coerent din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic ori muzeistic de construcţii urbane sau rurale care împreună cu terenul aferent formează o unitate delimitată topografic ce constituie o mărturie cultural­ istorică semnificativă din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic.

        3. c. Sit: teren delimitat topografic, cuprinzând acele creaţii umane în cadrul natural care sunt mărturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural.

        Art.14. În conformitate cu Legea nr. 451/2002 pentru ratificarea Convenţiei Europene a Peisajului, adoptată la Florenţa la 20 octombrie 2000 şi semnată şi de România, se va lua în considerare definiţia peisajului după cum urmează:

        "Peisajul desemnează o parte de teritoriu perceput ca atare de către populaţie, al cărui caracter este rezultatul acţiunii şi interacţiunii factorilor naturali şi/sau umani" [cap. I art. 1 lit. a)].

        Totodată, se va lua în considerare că "protecţia peisajului cuprinde acţiunile de conservare şi menţinere a aspectelor semnificative sau caracteristice ale unui peisaj, justificate prin valoarea sa patrimonială derivată din configuraţia naturală şi/sau de intervenţia umană" [cap. I art. 1 lit. d)].

        imageimage

        Bucureşti Sibiu

        image

    2. 2.2. Zone de protecţie ale monumentelor istorice. Definire.

      image

      Art.15. " Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protecţie prin care se asigură conservarea integrată a monumentului istoric şi a cadrului său construit sau natural." [art. 8 alin. (1) din Legea nr 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice]

      Zona de protecţie, constituită ca un teren format din parcele cadastrale situate în jurul monumentului, asigură perceperea nealterată a acestuia. În zona de protecţie se instituie servituţile de utilitate publică şi reglementările de construire pentru:

      -:♦ păstrarea şi ameliorarea cadrului natural al monumentului prin înlăturarea sau diminuarea factorilor poluanţi de orice natură;

      -:♦ păstrarea şi ameliorarea cadrului arhitectural-urbanistic al monumentului prin aprobarea şi supravegherea construirii;

      -:♦ păstrarea şi valorificarea potenţialului arheologic

      image

    3. 2.3. Zone protejate. Zone construite protejate. Definire.

      image

      Art.16 Conform art. 1 alin (2) din Legea nr. 5/2000, acestea se definesc după cum urmează:

      "Zone naturale sau construite, delimitate geografic şi/sau topografic, care cuprind valori de patrimoniu natural şi/sau cultural şi sunt declarate ca atare pentru atingerea obiectivelor specifice de conservare a valorilor de patrimoniu."

      Tipurile de zone protejate derivă din natura şi gruparea valorilor conţinute, din specificul şi din încadrarea juridică a acestora:

      • determinate de un monument istoric/monument al naturii şi zona de protecţie aferentă;

      • determinate de un ansamblu istoric sau sit istoric/arie naturală sau sit natural şi zona de protecţie aferentă;

      • determinate de o sumă de elemente care necesită protecţie şi se constituie într-o suprafaţă protejată (centre şi zone istorice urbane sau rurale, căi de comunicaţie, alte amenajări valoroase/rezervaţii naturale).

      Art.17 Zonele construite protejate reprezintă zone din teritoriul administrativ al oraşelor şi comunelor în care construcţiile, cadrul natural şi activităţile umane prezintă calităţi (istorice) a căror protejare reprezintă un interes public. Aceste zone se definesc şi se delimitează prin studii istorice, arhitecturale, urbanistice, peisagistice, etc. şi prin planuri urbanistice ale zonelor construite protejate, integratoare ale acestora. Ele se instituie prin hotărâri ale Consiliilor locale şi se protejează prin acţiunea acestora şi a celorlalţi protectori legali.

      Art.18 Zonele construite protejate instituite în jurul unor monumente istorice acoperă toate categoriile de monumente, ansambluri şi situri arheologice, istorice, arhitecturale, artistice, peisagistice, indiferent de poziţia lor în teritoriile oraşelor şi comunelor şi de poziţia lor pe teren (la suprafaţa solului, subterane sau subacvatice).

      După natura interesului public, aceste zone protejate construite pot fi:

      • de interes naţional (dacă sunt generate de un monument istoric clasat în grupa valorică A (,,monumente istorice de valoare naţională şi universală");

      • de interes local (dacă sunt generate de un monument istoric clasat în grupa valorică B (,,monumente istorice reprezentative pentru patrimoniul cultural local").

        Aceste tipuri de zone protejate se instituie prin hotărâri ale Consiliilor Locale, având la bază documentaţii de urbanism.

        În cazul în care asupra unei zone protejate, organisme internaţionale instituie (la propunerea statului român) o protecţie internaţională, zona se poate considera de interes internaţional (ex.: UNESCO – Lista patrimoniului mondial, natural şi cultural). Protecţia internaţională se poate institui, de asemenea, din oficiu, fără consultarea statelor (ex.: UNESCO – Lista monumentelor în pericol).

        image

        image

        image

        :,r.j) ,

        1>11l>Hdtsr.l)

        ,

        ….ni,..i. ·1-,,

        • !,ali , 111,e

        ·.••

        …;…

        i• ·"

        ..I ….

        ' .………..

        ………, ….,. ..'.!" …..;,…,

        ..:.=...:..:.:.:. .:,::..:..:.,..:.:.:.

        I ·I ,,·, -. '"'/"i

        (i'l'·,…_}·:· :

        "I Â

        ."' ..,…._ ….. l:-:MI :. :-' .. ( llfl .

        : .:: ·::_.. .,  . ·1,'I.

        • „””””· ·

        l'.,T WAJ

        r

        t..

        Art.19. Zonele construite protejate instituite pentru protejarea patrimoniului construit se compun din totalitatea bunurilor imobile care necesită protecţie. În funcţie de natura obiectului protecţiei pot fi:

        • centre istorice;

        • zone istorice.

      Zonele protejate instituite pentru protejarea patrimoniului urban sau rural nu conţin în mod obligatoriu imobile clasate ca monumente istorice.

      Aceste tipuri de zone protejate se stabilesc prin hotărâri ale Consiliilor judeţene sau locale, având la bază documentaţii de amenajarea teritoriului (PATJ) sau de urbanism (PUG+RLU) şi se instituie prin Hotărâri ale Consiliilor locale, pe baza documentaţiilor de urbanism (PUZCP + RLU).

      image

    4. 2.4. Delimitarea zonelor construite protejate

image

Art.20. În cazul zonei construite protejate instituite în jurul unui monument istoric, aceasta cuprinde monumentul, ansamblul sau situl clasate, împreună cu zona de protecţie aferentă.

Stabilirea suprafeţelor acestor tipuri de zone are în vedere, în ordine:

J.. Stabilirea bunurilor de patrimoniu;

J.. Delimitarea zonelor de protecţie ale bunurilor clasate;

J.. Delimitarea zonei protejate generate de bunurile clasate ca învăluitoare a tuturor zonelor de protecţie ale bunurilor de patrimoniu clasate.

Art.21. În cazul zonelor construite protejate instituite pentru protejarea patrimoniului construit, acestea reprezintă suma valorilor grupate care necesită protecţie.

Stabilirea suprafeţelor acestor tipuri de zone se realizează în următoarele etape:

J.. Studiul istoric general desfăşurat pe o arie mai mare pe care se presupune situarea zonei construite protejate;

J.. Definirea şi delimitarea zonei construite protejate;

J.. Studiul istoric zonal conţinând o analiză complexă a elementelor componente şi precizarea valorii lor, precum şi propuneri privind atitudinea faţă de acestea;

J.. Studiul urbanistic general, specific planurilor urbanistice zonale (conform conţinutului-cadru şi al metodologiei de elaborare a documentaţiilor de urbanism), având ca principal scop determinarea relaţiei zonei protejate cu întregul organism urban;

J.. Concluzii asupra studiilor anterioare, concretizate în delimitarea definitivă a zonei construite protejate.

Art.22. Delimitarea zonelor construite protejate se face pe limite existente de parcele şi se recunoaşte în documentaţia scrisă şi desenată, fie prin menţionarea numerelor poştale sau cadastrale, fie prin menţionarea numelor proprietarilor, fie după alte elemente reperabile pe teren (ex.: maluri de ape, linii electrice etc.)

imageimage

Sibiu Rimetea Albă

image

3.1 Abordarea dezvoltării zonelor construite protejate în documentaţiile de urbanism.

image

3.

METODOLOGIE

DE

ELABORARE

DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM PENTRU

A

ZONE

CONSTRUITE PROTEJATE

Art.23. O politică de protejare urbanistică a valorilor de patrimoniu trebuie să se reflecte într-o atitudine responsabilă privind delimitarea, declararea, gestionarea şi dezvoltarea zonelor construite protejate. Ea trebuie să-şi găsească mijloacele de exprimare la nivelul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, ca şi al programelor şi proiectelor derivate.

Se impune introducerea unei viziuni strategice asupra dezvoltării zonelor luate în considerare, având în vedere rolul lor creativ şi întreprinzător. De aceea, la nivelul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi al planurilor urbanistice generale ale localităţilor se formulează politici şi concepte strategice de dezvoltare pentru teritorii sau organisme urbane integratoare şi se iau decizii complexe de planificare teritorială şi urbană. În ceea ce priveşte planul urbanistic pentru zona construită protejată, acesta trebuie să reprezinte, în egală măsură, un instrument de control şi unul de dezvoltare. Ca instrument de control, PUZCP se va concretiza în planuri şi regulamente, iar ca instrument de dezvoltare, PUZCP, conceput şi ca plan strategic, va asigura derularea politicilor specifice până la transpunerea lor în programe şi proiecte şi previzionarea suportului instituţional, financiar şi uman.

imageimage

imageimage

Sibiu Sibiu

image

    1. 3.2. Etapele de elaborare a PUZCP

      image

      Art.24. De la iniţiere până la aprobare, elaborarea planului urbanistic pentru zone construite protejate implică parcurgerea de etape, după cum urmează:

      • Iniţierea elaborării PUZCP aparţine colectivităţii locale reprezentate prin Consiliul local, pe baza programului de dezvoltare urbanistică a localităţii iniţiat şi aprobat de acesta.

        Iniţiativa elaborării poate aparţine şi unor organisme ale administraţiei centrale (ministere), în vederea pregătirii şi, respectiv, integrării programului de valorificare a zonelor sus-menţionate în programe (campanii) complexe de revitalizare urbană, interne sau internaţionale, ca şi unor investitori particulari.

      • Informarea populaţiei în legătură cu iniţiativele de elaborare a PUZCP – se face prin grija iniţiatorului.

        Informarea se face prin afişarea informaţiilor sau prin massmedia.

      • Desemnarea elaboratorului se face prin selecţie, conform procedurilor legale.

      • Întocmirea contractului se face de către elaborator, pe baza comenzii emitentului şi conţine obligaţiile părţilor semnatare în elaborarea şi aprobarea PUZCP. Se evidenţiază termenele şi valorile fazelor decontabile şi/sau diferite clauze contractuale.

        După semnarea contractului, elaboratorul PUZCP poate încheia, la rândul lui, subcontracte de elaborare cu alte unităţi de proiectare sau cu persoane fizice specializate în domeniu.

      • Consultările pe parcurs reprezintă o condiţie obligatorie în procedura de elaborare pentru PUZCP, prin care specialiştii interesaţi şi colectivitatea locală îşi exprimă punctul de vedere asupra propunerilor enunţate.

      • Redactarea pieselor scrise şi desenate în vederea predării documentaţiei la beneficiar

        – se realizează conform termenilor din contract.

      • Consultarea populaţiei cu privire la propunerile PUZCP se realizează prin grija beneficiarului, în cadrul unor expoziţii sau prin mass-media.

      • Acordurile şi avizele asupra PUZCP se emit de către organele abilitate prin lege şi sunt obligatorii pentru definitivarea şi aprobarea documentaţiei. Acordurile şi avizele se emit fără perceperea unor taxe, până în 30 de zile de la depunerea cererii. Odată cu predarea documentaţiilor pentru avize, lucrarea poate fi decontată, cu obligaţia elaboratorului de a introduce observaţiile din avize şi acorduri, acceptate de către beneficiar.

      • Aprobarea PUZCP se face ulterior obţinerii acordurilor şi avizelor, prin Hotărârea Consiliului judeţean.

        image

        image

        ORDO:<,'AJIEA .RIITTF:CTUR.LĂ A.'A"fAllKLOR

        image

        image

        image

        01<00,

      • -.ARtAARlll1,;CTURAI.A AF.T1::LOK

        image

        Desene de faţade realizate după releveu – elemente de fundamentare pentru regulament PUZCP

        image

    2. 3.3. Modul de prezentare al PUZCP

      image

      Art.25. Piesele desenate se vor redacta, pe cât posibil, în culori şi semne convenţionale standardizate. Ele vor putea cuprinde, după caz şi alte indicaţii grafice, culori şi simboluri necesare explicitării anumitor situaţii sau idei particularizate.

      În ANEXA 4 la prezentul document se prezintă legenda corespunzătoare planului de reglementări urbanistice aferent PUZCP. O parte a culorilor şi semnelor convenţionale din legendă care se referă la ilustrarea elementelor ce definesc fondul existent natural şi construit se regăsesc şi in planul de analiză a situaţiei existente şi de evidenţiere a disfuncţionalităţilor. Acest document grafic se completează cu alte indicaţii care susţin o explicitare corespunzătoare.

      Planurile de coordonare a reţelelor tehnico-edilitare şi cele care conţin obiectivele de utilitate publică se redactează in culorile şi semnele convenţionale corespunzătoare legendelor documentelor grafice aferente conţinutului-cadru al documentaţiilor de urbanism.

      image

    3. 3.4. Avizarea PUZCP

      image

      Art.26. Solicitarea avizelor/acordurilor se face în momentul realizării unui consens privind propunerile şi reglementările din PUZCP între beneficiar şi elaborator.

      Avizele-acordurile necesare aprobării PUZCP sunt, în general, de două categorii:

      • * Avize-acorduri emise de organisme centrale interesate

      • * Avize-acorduri emise de organisme teritoriale interesate

      O Dintre emitenţii avizelor/acordurilor organismelor centrale interesate se menţionează:

      0 Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului

      0 Ministerul Culturii şi Cultelor

      0 alte organisme centrale (după caz, în funcţie de specificul valorilor incluse)

      În timpul elaborării documentaţiei este necesară consultarea periodică a reprezentanţilor în teritoriu ai instituţiilor ce sunt desemnate în vederea emiterii de avize/acorduri.

      O Dintre emitenţii avizelor/acordurilor organismelor teritoriale interesate se menţionează:

      ° Consiliul local, ca autoritate publică locală şi gestionar al terenurilor şi garant al respectării condiţiilor de conformare şi realizare a construcţiilor;

      ° Consiliul judeţean, ca autoritate publică de coordonare a activităţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism din cadrul judeţului (pentru avizul unic);

      0 alte organisme teritoriale interesate al căror aviz/acord, inclus în avizul unic al Consiliului judeţean, se emite pe baza documentaţiei specifice, înaintate în prealabil organismului emitent.

      image

    4. 3.5. Aprobarea PUZCP

      image

      Art.27. Pe baza documentaţiei PUZCP definitivate în urma avizelor/acordurilor obţinute, Consiliul judeţean aprobă lucrarea prin votului majoritar al consilierilor. Actul scris de aprobare al PUZCP şi Regulament aferent este Hotărârea Consiliului judeţean. Se exceptează de la această regulă PUZCP pentru zonele ce conţin monumente incluse în Lista Patrimoniului Mondial şi care se află pe Lista indicativă promovată de UNESCO, ale căror documentaţii se aprobă de către Guvernul României.

      image

    5. 3.6. Aplicarea şi actualizarea PUZCP

image

Art.28. Prin actul de aprobare a planului urbanistic pentru zona construită protejată şi a regulamentului aferent se conferă documentaţiei putere de aplicare, constituindu-se ca temei juridic în vederea realizării programelor de dezvoltare urbanistică, precum şi a autorizării construcţiilor.

Art.29. În cazul schimbării datelor de temă ce au stat la baza PUZCP aprobat, acesta se actualizează, urmând acelaşi circuit de elaborare avizare aprobare ca la PUZCP iniţial.

image

.i,, ,t..;l5,oan

PLAN URBANISTIC ZONAL – ZONA PROTEJATA CU VALOARE ISTORICA – REGLEMENTARI

……

00

0. [ –1

C:: ·-1"

·;, f,,'

)

_j"'

;::'j

'lL.:,'?-,.._………

i:C:t:·2

••i

V.. -k-.-,;,  -1Ir,.

,_"-·.:::.·:.-c·i

···'-'·

:s::

o

z

=i

o

JJ

C

r

o

"Tl

..()

120.J. ‘-‘4'./i r

/,.,; .,,.;fl'fl

!

TCL1â7

,,:,.>,C",,y·,,.- , ..

:Jj

,_I,"''• . lJl. •

JS)_ • /·

f"I, Yh

. ·, C (l)'t ., ,A ',

la-.J · ·<""'

LIMITĂ ZONĂ

LIMITĂ DE SUBZONĂ SAU DE SECTOR (U.T.R.)

CONSTRUCŢII CLASATE CA MONUMENTE ISTORICE

CONSTRUCTII SAU FRAGMENTE DE CONSTRUCTII EXISTENTE CU CALITĂŢI AMBIENTALE, CARE SE POT MODIFICA

CONSTRUCŢII EXISTENTE CARE POT FI MODIFICATE PENTRU AMELIORARE

0

CONSTRUCTII EXISTENTE A CĂROR DEMOLARE ESTE IMPUSĂ PE NTRU ASANAREA ZONEI SAU PENTRU REALIZAREA UNOR AMENAJĂRI PUBLICE SAU PRIVATE

SPAŢII VERZI PUBLICE PROPUSE

AMPLASAMENT REZERVAT PENTRU REALIZAREA DE OBIECTIVE DE INTERES PUBLIC

TRASEE PIETONALE EXISTENTE CARE SE CONSERVĂ SAU SE REAMENAJEAZĂ

ALINIAMENT EXISTENT

ARIE PE CARE SE PROPUNE REALIZAREA UNUI PUD

)>

r

oJJ

:s::

)>,

z

m

7J

)>

::IJ

m-l

)>

z-,

……

I)

o,

cr

ui'

……

……

:,_

i:J o o

+'"

image

Studii de fundamentare în vederea elaborării PUZCP:

  • analiza elementelor componente ale zonei şi stabilirea atitudinii faţă de acestea;

  • reoertoriul elementelor soecifice ale unor comoonente construite

image

[O

□□

image

image

image

RB

image

,,,…

0D

BR

image

image

image

::iI

l L,cct-:-

image

!bi E;

image

image

. I

image

imageimage

image

image

image

Bucureşti laşi

Craiova Sibiu

image

image

4.

DE UR"BANISM

CONTINUTUL – CADRU AL DOCUMENTATIILOR

PENTRU

ZONE CONST"RUITE

PROTEJATE (PUZCP)

  1. A. PIESE SCRISE

    image

    • Volumul I Memoriu general

      Memoriul va avea următorul conţinut:

      • Foaie de gardă, conţinând titlul şi numărul de contract al lucrării, însemnele unităţii elaboratoare, semnături şi data.

      • Cuprinsul memoriului:

    1. 1. INTRODUCERE

      1. 1.1. Date de recunoaştere a documentaţiei

        J… Denumirea lucrării

        J… Beneficiar

        J… Proiectant general

        J… Subproiectanţi, colaboratori

        J… Data elaborării

      2. 1.2. Scopul şi obiectivele planului urbanistic pentru zona construită protejate

    2. 2. DELIMITAREA ZONEI CONSTRUITE PROTEJATE

      1. 2.1. Justificarea iniţierii demersului de instituire a zonei construite protejate; cadrul legislativ-normativ

      2. 2.2. Studiul istoric general (stabilirea evenimentelor, faptelor şi urmărilor acestora care au condus la configurarea actuală a localităţii, zonei, construcţiilor)-ANEXA 1, ANEXA 2

      3. 2.3. Definirea/delimitarea zonei construite protejate pe baza utilizării criteriilor de definire (stabilirea suprafeţei de manifestare a criteriilor (istorice, urbanistice, funcţionale,de vizibilitate, etc.), decelarea calităţii diferitelor componente ale zonei, delimitarea zonei istorice protejate)- ANEXA 1

      4. 2.4. Studiul istoric zonal cu precizarea valorii elementelor componente- ANEXA 3

      5. 2.5. Sinteza etapelor parcurse prin stabilirea atitudinii faţă de elementele componente ale zonei -ANEXA 3

    3. 3. STUDIU URBANISTIC SPECIFIC PENTRU DOCUMENTATU URBANISTICE ZONALE CU CARACTERIZAREA SITUAŢIEI ZONEI ŞI A RELAŢIEI ZONĂ­ LOCALITATE

      1. 3.1. Prezentarea studiilor şi avizelor anterioare elaborării PUZCP

      2. 3.2. Analiza încadrării zonei în intravilanul oraşului sau comunei, conform PUG:

        • încadrare în planul unităţii administrativ-teritoriale, respectiv al intravilanului existent

        • elemente caracteristice rezultate din PUG (populaţie, activităţi, dotări, amenajări, echipare tehnică)

        • propuneri de organizare funcţională a zonei conform PUG (inclusiv ponderea zonei în bilanţul teritorial)

        • evidenţierea obiectivelor de interes public prevăzute conform PUG

      3. 3.3. Disfuncţionalităţi şi constrângeri existente (naturale, construite, proiectate, etc,)

      4. 3.4. Sinteza ierarhizării valorice a fondului arhitecturalurbanistic în funcţie de calitatea estetico-ambientală, funcţională şi a potenţialului socio-economic.

      5. 3.5. Precizarea limitei zonei construite protejate.

    4. 4. ALTE STUDII DE FUNDAMENTARE conţinând propuneri de confirmare sau de modificare a prevederilor PUG în limitele zonei protejate (privind organizarea funcţională şi zonificarea pe unităţi teritoriale de referinţă). Ele constituie, totodată, baza de stabilire a funcţiunilor care pot fi înlăturate, înlocuite sau adăugate, a condiţiilor de construire (geotehnice, de mediu natural sau de mediu construit), a modului de construire şi a aspectelor derivate (proprietate, fiscalitate, preţuri de vânzare a imobilelor, etc.)

      probleme de trafic şi aspecte conexe (pavaj, semnalizare, etc.) probleme de echipări edilitare

      date demografice şi socio-economice privind: evoluţia populaţiei, structura demografică şi socio-ocupaţională, mobilitatea populaţiei, etc.

      probleme de marketing urban probleme de management urban

    5. 5. PROPUNERI DE DEZVOLTARE ZONALĂ

      1. 5.1. Propuneri privind atitudinea faţă de ţesutul urban cu toate componentele sale (parcelar, tramă stradală, volume construite, spaţii libere) concretizată în: protejare, conservare, punere în valoare, demolare, completare, schimbări de utilizare)

      2. 5.2. Propuneri privind rezolvări ale circulaţiilor carosabile, staţionărilor, circulaţiilor pietonale (cu menţiunea că unul din obiectivele esenţiale ale conservării calităţii zonelor protejate constă în menţinerea nealterată a spaţiilor străzilor, străduţelor, pieţelor, piaţetelor şi pasajelor, ameliorarea circulaţiei în astfel de zone fiind făcută numai printr-o mai bună organizare generală a circulaţiei)

          1. 5.3 Propuneri de racordări ale reţelelor tehnico-edilitare

          2. 5.4 Propuneri privind prevederile din regulament, diferenţiate pe unităţi teritoriale de referinţă şi/sau subdiviziuni ale acestora

          3. 5.5 Bilanţ teritorial

          4. 5.6 Analize costuri-beneficii (sub aspect economic şi social)

          5. 5.7 Propuneri de iniţiere a unor planuri urbanistice de detaliu, programe şi proiecte derivate şi previziuni privind suportul implementării lor (cadrul legal, cadrul instituţional, mijloace financiare, resurse umane).

            Observatie:piesele scrise pot fi însoţite de grafice, scheme explicative, diagrame, etc.

            Anexe la memoriu

            • :tema program, avize/acorduri obţinute pe parcurs, etc.

        ♦:♦ evidenţa certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate până la data începerii elaborării PUZCP;

        ♦:♦ actul oficial de stabilire a concluziilor consultării populaţiei şi anexele justificative.

        • Volumul li Regulament

          Regulamentul reprezintă o piesă de bază în aplicarea PUZCP ale cărui prescripţii sunt obligatorii pentru autorizarea realizării construcţiilor pe întreaga suprafaţă a zonei.

          Regulamentul este structurat după cum urmează:

          1. I. Dispoziţii generale:

            aria de aplicare a regulamentului

            alte prescripţii complementare care pot acţiona simultan cu regulamentul divizarea în unităţi teritoriale de referinţă (UTR) şi alte subunităţi (după caz) alte condiţionări (avize suplimentare)

            definire POT şi CUT

            li. Dispoziţii aplicabile În zonă

            unitatea de referinţă şi caracterul acesteia

            • Natura ocupării şi utilizării terenului

            1. 1. ocuparea şi utilizarea terenului (construcţii existente protejate, construcţii existente neprotejate, spaţii neconstruite protejate)

            2. 2. tipuri admise de ocupare şi utilizare

            3. 3. tipuri interzise de ocupare şi utilizare

            4. 4. condiţionări diverse (vestigii arheologice probabile) şi protecţii faţă de poluare şi alte riscuri

              • Condiţii de ocupare a terenului

        1. 1. caracteristici ale parcelelor (formă, mărime, dimensiuni, declivităţi)

        2. 2. implantarea construcţiilor în raport cu căile de circulaţie

        3. 3. implantarea construcţiilor în raport cu limitele separatoare ale parcelelor

        4. 4. implantarea construcţiilor unele în raport cu altele pe aceeaşi parcelă

        5. 5. POT

        6. 6. înălţimea construcţiilor

        7. 7. aspectul exterior al clădirilor

        8. 8. accese şi circulaţii

        9. 9. staţionări şi pavaje

        1O. echipare cu reţele tehnico-edilitare

        1. 11. spaţii libere şi spaţii plantate

        2. 12. spaţii amenajate cu rolul de a proteja, a securiza, a izola sau a racorda zona sau subzona PUZ-ului faţă de vecinătăţi agresive.

          • Posibilităţi maxime de utilizare a terenului

        1. 1. CUT admis

        2. 2. condiţii de depăşire a CUT

        Anexe

        • * Lista amplasamentelor rezervate pentru obiective de utilitate publică

          – instituţii de interes general echipamente publice spaţii verzi publice străzi şi pietonale

        • * Lista servituţilor

          monumente istorice perimetre arheologice

          interdicţii diverse (de acces, de reţele, etc.)

          perturbări electromagnetice datorate transmisiilor radioelectrice

        • * Lista certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire eliberate

        până la data începerii elaborării PUZCP

        image

  2. B. PIESE DESENATE

    image

    1. 1. Plan de încadrare a zonei construite protejate în intravilanul oraşului sau comunei (extras din PUG aprobat). Scara uzuală: 1:5.000, 1:10.000, 1:15.000. Pentru municipii sau oraşe mari se poate utiliza şi scara 1:25.000.

    2. 2. Plan de analiză a situaţiei existente şi de evidenţiere a disfuncţionalităţilor,

      elaborat pe suport topografic şi cadastral actualizat. Scara uzuală 1:1OOO, 1 :2.000 Pot fi asociate mai multe planşe de analiză la aceeaşi scară sau la o scară care

      să permită includerea lor şi în piesele scrise. Planşele pot conţine: evidenţierea datelor semnificative rezultate din documente istorice, planuri şi hărţi istorice din toate epocile, din proiecte de arhitectură si din documentaţii de urbanism, imagini interioare din construcţii, desfăşurări de siluete şi secţiuni caracteristice prin zona propusă spre protejare, planuri şi secţiuni pentru stabilirea direcţiilor şi conurilor de vizibilitate spre monumente sau peisaje culturale, imagini fotografice, analize de funcţiuni, etc.).

    3. 3. Plan de reglementări urbanistice. Scara uzuală identică cu cea a planşei privind situaţia existentă.

      Redactarea se face în conformitate cu legenda anexată. Planşa evidenţiază:

      • limita zonei protejate şi delimitările unităţilor teritoriale de referinţă;

      • limitele zonelor de protecţie ale monumentelor istorice ;

      • categorii de intervenţii propuse asupra construcţiilor (monumente clasate care se protejează şi se restaurează, clădiri cu valoare arhitecturală şi ambientală care nu se modifică, construcţii care pot fi modificate pentru ameliorare şi construcţii a căror demolare este necesară pentru asanarea zonei sau pentru realizarea unor operaţiuni de amenajări publice sau private);

      • aliniamente, retrageri de la aliniamente;

      • alinieri;

      • edificabilul parcelelor;

      • spaţii publice: străzi, piaţete, scuaruri, pieţe, circulaţii pietonale (existente care se amenajează şi / sau propuse a se realiza);

      • amplasamente rezervate pentru noi lucrări şi amenajări publice

      • spaţii plantate (existente şi/sau propuse)

      • curţi şi grădini private neconstruibile

      • specificări privind condiţii de realizare a unor volume sau a unor faţade

    4. 4. Plan de circulaţie. Scara uzuală identică cu cea a planşei privind situaţia existentă.

    5. 5. Plan coordonare reţele tehnico-edilitare. Scara uzuală identică cu cea a planşei de reglementări urbanistice. Se redactează pe suportul planşei de reglementări urbanistice şi cuprinde reţele de:

      • alimentare cu apă

      • canalizare

      • alimentare cu energie electrică şi telecomunicaţii

      • alimentare cu căldură

      • alimentare cu gaz

      În cazul unor zone cu densităţi mari de reţele se pot realiza mai multe planuri, cu gruparea tipurilor de reţele.

    6. 6. Plan conţinând obiective de utilitate publică, proprietatea asupra terenurilor şi mişcarea terenurilor. Scara uzuală identică cu cea a planşei de reglementări urbanistice. Se redactează pe suportul planşei de reglementări urbanistice şi evidenţiază:

  • tipuri de proprietate asupra terenurilor

  • circulaţia juridică a terenurilor

  • obiective de utilitate publică propuse.

image

5.1. Documentaţii pentru avize/acorduri din partea organismelor centrale interesate

image

5. CONTINUTUL

CADRU AL DOCUMENTATIILOR

PENTRU AVIZE/ ACORDURI ( PLANURI URBANISTICE

"'

"'

PENTRU ZONE CONSTRUITE PROTEJATE )

  • Documentaţii pentru avizul MTCT

    Solicitarea avizului MTCT se face de către beneficiarul PUZCP prin depunerea într-un exemplar integral a PUZCP, inclusiv studiile de fundamentare şi avizele/ acordurile obţinute.

    În urma analizării documentaţiei, MTCT poate emite aviz favorabil, aviz cu recomandări sau condiţii, sau poate restitui documentaţia pentru completări.

    Părţile scrise şi desenate reţinute de MTCT la emiterea avizului se completează de către elaboratorul PUZCP.

  • Documentaţii pentru avizul Ministerului Culturii şi Cultelor

    Avizul Ministerului Culturii şi Cultelor se solicită de către beneficiarul PUZCP prin depunerea într-un exemplar complet a PUZCP, inclusiv studiile de fundamentare.

    După analizarea documentaţiei, Ministerul Culturii şi Cultelor poate emite aviz favorabil, aviz cu recomandări sau condiţii sau poate restitui documentaţia pentru completări.

  • Documentaţii pentru avizele altor organisme centrale interesate

    Acestea se elaborează după caz şi se înaintează către:

    • Regii autonome (pentru gospodărirea apelor, pentru exploatarea unor resurse ale subsolului, etc.)

      image

      5.2. Documentaţii pentru avize/acorduri din partea organismelor teritoriale interesate

    • Alte organisme (după caz Ministerul Apărării Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Sănătăţii, etc.)

  • Documentaţii pentru avizul Consiliului local

    Avizul Consiliului local se emite pe baza documentaţiei definitive predate.

  • Documentaţii pentru avizul unic al Consiliului judeţean

Documentaţiile reprezintă exemplarul complet al PUZCP (înaintat de către beneficiar odată cu cererea de emitere a avizului către compartimentul de coordonare a activităţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism) şi a extraselor din PUZCP, înaintate în prealabil către organismele teritoriale interesate precum:

gestionarul surselor de apă potabilă, al reţelelor de aducţiune şi distribuţie, precum şi al reţelelor de canalizare

gestionarul reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice gestionarul reţelelor de telecomunicaţii

gestionarul surselor de alimentare cu căldură gestionarul reţelelor de alimentare cu gaze naturale agenţia judeţeană pentru protecţia mediului inspectoratul judeţean pentru sănătate publică grupul pompierilor militari

comisia regională pentru protecţia patrimoniului istoric şi cultural alte instituţii judeţene (după caz).

imageimage

Oradea laşi

imageimageimage

METODOLOGIE PRIVIND CADRUL CONŢINUT AL STUDIILOR ISTORICE DE FUNDAMENTARE A DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM

. MEMORIU GENERAL

I. NOTĂ METODICĂ GENERALĂ

  1. 1. Descrierea obiectivelor şi limitelor studiului

  2. 2. Descrierea metodei şi direcţiilor de cercetare

  3. 3. Evidenţierea surselor documentare, iconografice, cartografice ş.a.

  4. 4. Prezentarea echipei de cercetare după specialitate

S. Prezentarea critică a bibliografiei generale.

II. ANALIZA DEZVOLTĂRII TERITORIULUI ADMINISTRATIV ŞI A LOCALITĂŢILOR

  1. 1. Istoricul teritoriului administrativ şi al localităţilor componente

  2. 2. Evenimente istorice în teritoriul administrativ

  3. 3. Prezenţe arheologice în teritoriul administrativ

  4. 4. Evoluţia statutului administrativ, militar, funcţional al localităţii

S. Evoluţia structurii etnice şi apartenenţei religioase a populaţiei

  1. 6. Evoluţia ocupaţiilor populaţiei; ocupaţii tradiţionale persistente

  2. 7. Evoluţia teritoriului administrativ şi intravilan

  3. 8. Evoluţia reglementărilor edilitare şi urbanistice

  4. 9. Evoluţia tramei stradale şi a parcelarului

  5. 10. Evoluţia fondului construit; tipologia şi caracteristicile acestuia; amenajări

  6. 11. Operaţiuni urbanistice importante (parcelări, demolări, trasări de artere de circulaţie noi, lucrări hidrotennice, amenajare de suprafeţe plantate ş.a.)

  7. 12. Concluzii referitoare la vechimea construcţiilor şi amenajărilor urbane (străzi, plantaţii, pieţe) şi la evoluţia urbanistică a localităţii

III. IDENTIFICAREA VALORILOR DE PATRIMONIU CONSTRUIT

  1. 1. Identificarea construcţiilor valoroase

  2. 2. Identificarea amenajărilor valoroase

  3. 3. Identificarea spaţiilor şi perspectivelor valoroase

  4. 4. Date semnificative referitoare la construcţii şi amenajări

S. Concluzii referitoare la elementele care necesită protecţie şi la natura acestora

IV. DEFINIREA ŞI DELIMITAREA ZONELOR ISTORICE DE REFERINŢĂ

  1. 1. Definirea zonelor istorice de referinţă – notă metodică

    1. a. Descrierea metodei de definire a zonelor istorice de referinţă

    2. b. Criterii de definire/delimitare a zonelor istorice de referinţă

    3. c. Delimitarea zonelor istorice de referinţă

    4. d. Piese scrise şi desenate explicative

  2. 2. Zonele istorice de referinţă din teritoriul administrativ

    1. a. Listarea zonelor istorice de referinţă, după caracteristicile acestora

    2. b. Schemă cu evidenţierea zonelor istorice de referinţă (limite, tipuri)

ANEXA 1. CONŢINUTUL STUDIULUI ISTORIC GENERAL

Zonă istorică de referinţă: Zonă din teritoriul administrativ care se defineşte şi delimiteaprin studiul istoric general şi care

prezintă caracteristici coerente din punct de vedere urbanistic, arhitectural şi istoric care vor fi preluate în modul de dezvoltare viitor al teritoriului.

image

V. DEFINIREA ŞI DELIMITAREA ZONELOR CONSTRUITE PROTEJATE

  1. 1. Sinteza dezvoltării urbanistice a teritoriului administrativ

  2. 2. Sinteza dezvoltării urbanistice a localităţilor componente

  3. 3. Definirea zonelor construite protejate – notă metodică

    1. a. Descrierea metodei de definire a zonelor construite protejate

    2. b. Criterii de definire/delimitare a zonelor construite protejate

    3. c. Definirea zonelor construite protejate, după tip şi grad de protecţie

    4. d. Descrierea naturii şi calităţii zonelor construite protejate

    5. e. Piese scrise şi desenate explicative

  4. 4. Zonele construite protejate din teritoriul administrativ

    1. a. Listare după tip şi grad de protecţie:

      1. a.1. Zone construite protejate de interes naţional:

        *Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imoble înscrise ca valori de patrimoniu cultural de interes naţional în Legea 5/2000, anexa II;

        *Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imobile clasate ca monument istoric (înscrise în Lista monumentelor istorice în oricare dintre capitolele sale) şi având categoria valorică A;

        *Definite pe teritoriul unor UATB "cu concentrare de valori de patrimoniu cultural de interes naţional" înscrise în Legea 5/2000, anexa III.

        *Combinaţie a cazurilor enunţate mai sus.

        Notă:

        Definirea şi delimitarea zonelor protejate de interes naţional, descrisă în Legea 5/2000 are ca principal scop protejarea valorilor clasate şi ca efect eliminarea zonelor de protecţie arbitrare ale acestora. In mod similar, zonelor de protecţie arbitrare ale monumentelor istorice de categorie A, după definire şi delimitare conform Legii 422/2001, li se substituie respectivul perimetru de protecţie care este, după natură, o zonă protejată de interes naţional. In cazul în care în perimetrul protejat se găsesc monumente istorice de categorie B,a căror protecţie se asigură prin reglementările aferente perimetrului protejat, acesta se substituie zonei lor de protecţie. In cazul în care protecţia nu se asigură în totalitate, imobilele care nu sunt incluse în perimetrul protejat, dar care necesită protecţie, vor fi incluse într-o zonă protejată de interes local.

      2. a.2. Zone construite protejate de interes local:

        *Definite pentru protejarea unuia sau mai multor imobile clasate ca monument istoric (înscrise în Lista monumentelor istorice în oricare dintre capitolele sale) şi având categoria valorică B;

        *Definite pentru protejarea unor valori depistate sau confirmate prin studiul istoric general, care nu beneficiază de statutul de monument istoric. Acestea pot fi diferenţiate după gradul de protecţie şi elementele la care se referă.

        Notă:

        *Zonele construite protejate de interes naţional sau local pot fi diferite după natura elementelor protejate şi gradul de protecţie; această diferenţiere va fi stabilită prin PUG+RLU.

        *Delimitarea se realizează pe limite de proprietate sau limite arbitrare (caz în care se definesc cu precizie). Delimitarea zonelor construite protejate se suprapune peste delimitarea zonelor istorice de referinţă. In interiorul zonelor istorice protejate vor fi preluate elementele de reglementare definite pentru zonele istorice de referinţă cu care se suprapun.

      3. a.3. Zone de protecţie arbitrare ale monumentelor istorice izolate (raze), atunci când nu se procedează la definirea şi delimitarea acestora.

    2. b. Bilanţ teritorial

    3. c. Schemă cu evidenţierea zonelor construite protejate {limite, tipuri)

    4. d. Propuneri de includere a unor imobile în Lista monumentelor istorice

    5. e. Elemente de gestiune şi reglementare care decurg din SIG ( obligativitatea elaborării unuia sau mai multor PUZ+R pentru perimetrele protejate; condiţii administrative şi tehnice speciale pentru construire în perimetrul protejat);

    6. f. Proceduri administrative care decurg din legislaţia în vigoare (avize prealabile autorizării construirii sau desfiinţării şi elaborării de documentaţii de urbanism de tip PUD, PUZ)

S. Potenţialul de dezvoltare a zonelor construite protejate (operaţiuni de reabilitare a fondului construit existent, intervenţii noi permise în ţesutul urban preexistent, metode de încurajare a construirii de către APL)

zonă construită protejată:Zonă din teritoriul administrativ care se defineşte şi delimitează prin studiul istoric general şi a

cărei protejare justificată de prezent;a unor valori istorice, arhitedu@le, urbanistice, peisagere

reprezintă un interes public.

categorii valorice:

-categoria A:zone construite protejate de interes naţional

-categoria B: zone construite protejate de interes local

B. PIESE DESENATE ŞI ANEXE

I. Planuri istorice:

  1. 1. Hărţi şi reprezentări iconografice ale localităţii

  2. 2. Planuri ale unor părţi de localitate

  3. 3. Planurile succesive ale localităţii la scări comparabile, inclusiv cel actual, cu precizarea autorului, sursei şi a scării de redactare

II. Planuri de lucru:

  1. 1. Evoluţia teritoriului localităţilor

  2. 2. Evoluţia tramei stradale

  3. 3. Operaţiuni urbanistice importante

  4. 4. Planul evenimentelor istorice notabile din teritoriul administrativ

S. Planuri pe criterii de definire/delimitare a zonelor istorice de referinţă

6. Planuri pe criterii de definire/delimitare a zonelor construite protejate

III. Planuri operaţionale:

  1. 1. Plan cu evidenţierea zonelor istorice de referinţă

  2. 2. Plan cu evidenţierea siturilor arheologice cunoscute, cercetate, reperate, presupuse

  3. 3. Plan cu evidenţierea imobilelor protejate pe liste, categorii şi categorii valorice

  4. 4. Plan cu evidenţierea zonelor care necesită cercetare arheologică prealabilă construirii

S. Plan cu evidenţierea limitelor şi componenţei zonelor istorice protejate

6. Plan cu evidenţierea zonelor istorice protejate care necesită plan urbanistic zonal şi regulament specific pentru definirea modului de construire

IV. Anexe:

  1. 1. Fişe documentare: documente istorice semnificative; acte administrative, printre care regulamente anterioare, autorizaţii de construire ş.a.; fotografii şi alte surse iconografice; alte elemente de interes istoric; extrase ale studiilor şi cercetărilor realizate anterior

  2. 2. Fişe de evaluare ale construcţiilor şi amenajărilor

  3. 3. Fişe ale zonelor istorice de referinţă, care vor cuprinde:

    1. a. Descrierea precisă a limitelor

    2. b. Principale caracteristici

    3. c. Elemente care trebuie preluate în modul de dezvoltare viitor al teritoriului (funcţiuni dominante, utilizări ale terenului, tramă stradală, formă şi dimensiuni ale parcelelor, mod, grad de ocupare a terenului, regim de înălţime, regim de construire) şi descrierea modului de preluare a acestor elemente.

  4. 4. Fişele zonelor istorice protejate, care vor cuprinde:

    1. a. Descrierea precisă a limitelor; suprafaţa protejată

    2. b. Principale caracteristici care necesită protecţie

    3. c. Tipul de protecţie a imobilelor şi spaţiilor publice din interiorul acesteia:

      imobile clasate cu titlul de monumente istorice: adresă, categorie tipologică, valorică, cod în Lista monumentelor istorice; regim de protecţie special (VPCIN, MLPM)

      -imobile identificate cu titlul de valoare locală de patrimoniu construit: adresă, natură, caracteristici, recomandări privind intervenţiile

      alte elemente protejate (plantaţii interioare, împrejmuiri, decoraţii)

      spaţii publice protejate (sau componente ale acestora: statui, plantaţii)

    4. d. Elemente care trebuie preluate în modul de dezvoltare viitor al teritoriului (sinteza pentru suprafaţa zonei protejate a elementelor de direcţionare a deciziei urbanistice care decurg din studierea zonelor istorice de referinţă şi din studierea potenţialului de dezvoltare a acesteia)

S. Lista imobilelor clasate în diferitele liste şi corelarea dintre acestea(Lista monumentelor istorice, Lista valorilor de patrimoniu cultural de interes naţional anexată Legii 5/2000, anexa II, Lista monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial din România, Lista siturilor arheologice de interes arheologic prioritar, Lista imobilelor cu valoare locală de patrimoniu construit identificate prin SIG)

6. Fişa istorică a localităţii,care va fi inclusă în memoriul general al PUG (anexa 2)

ANEXA 2. FIŞA ISTORICĂ A LOCALITĂŢII – ataşată PUG

METODOLOGIE PRIVIND CADRUL CONTTNUT AL STUDIILOR ISTORICE DE FUNDAMENTARE A DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM

ELABORATOR

FIŞA ISTORICĂ

I. TERITORIUL ADMINISTRATIV

1. Forma actuală din data/actul normativ:

2.

Situaţii anterioare formei actuale:

3.

Unităţi administrative din care a făcut parte teritoriul administrativ actual:

4.

Denumiri succesive ale unităţii administrative (limba română, alte limbi):

5.

Localităţi contopite:

6.

Localităţi dispărute:

7.

Alte denumiri istorice în teritoriul administrativ:

8.

Fapte istorice notorii în teritoriul administrativ:

9.

Drumuri istorice, vaduri, poduri:

10. Data construirii căilor ferate statiilor c.f.:

II.

LOCALITĂŢILE

1. Statutul administrativ actual din data/actul normativ:

2.

Atestarea documentară a localităţilor:

3.

Denumiri succesive ale localităţilor (limba română, alte limbi):

4.

Modul de formare al localităţilor (creştere normală, creştere prin aporturi dE populaţie, creştere prin împroprietărire, creştere prin industrializare ş.a):

5.

Monumente istorice/poziţie listă/categoria:

image

image

IELABORATOR

  1. 6. Situri arheologice declarate zone de interes prioritar:

    image

    image

  2. 7. Alte construcţii cu valoare istorică locală:

    image

    image

  3. 8. Denumiri istorice în localităţi:

    image

    image

  4. 9. Fapte istorice notorii în localitate:

    image

    image

  5. 10. Distrugeri ale localităţilor/construcţiilor (incendii, cutremure, inundaţii, asedii ş.a):

    image

  6. 11. Operaţiuni urbanistice de amploare care s-au desfăşurat în localitaţi:

    image

    image

  7. 12. Cartiere istorice şi părţi istorice din localităţi:

    image

    image

    . MEMORIU GENERAL

    I. NOTĂ METODICĂ GENERALĂ

    S. Prezentarea critică a bibliografiei generale

    6. Prezentarea studiilor anterioare pe care se bazează cercetarea

    II. ANALIZA EVOLUŢIEI ŞI CARACTERISTICILOR TERITORIULUI STUDIAT

    1. 1. Descrierea obiectivelor şi limitelor studiului

    2. 2. Descrierea metodei şi direcţiilor de cercetare

    3. 3. Evidenţierea surselor documentare, iconografice, cartografice ş.a.

    4. 4. Prezentarea echipei de cercetare după specialitate

    1. 1. Analiza evoluţiei teritoriului studiat:

      1. a. Istoricul teritoriului studiat în raport cu localitatea în care se situează

      2. b. Evoluţia structurii etnice, a ocupaţiilor populaţiei, a caracterului funcţional

      3. c. Evoluţia reglementărilor edilitare şi urbanistice

      4. d. Evoluţia tramei stradale şi a parcelarului

      5. e. Evoluţia fondului construit

      6. f. Concluzii referitoare la evoluţia teritoriului studiat

    2. 2. Date istorice importante, evenimente istorice în teritoriul studiat

    3. 3. Prezenţe arheologice în teritoriul studiat

    4. 4. Monumente istorice, valori de patrimoniu cultural de interes naţional, situri arheologice în teritoriul studiat

    1. S. Analiza caracteristicilor ţesutului urban

      1. a. Analiza tramei stradale: vechime, caracteristici (formă, dimensiuni, utilizări)

      2. b. Analiza parcelarului: vechime, caracteristici (formă, dimensiuni, utilizări)

      3. c. Analiza fondului construit (vechime, stil, decoraţii, alcătuire constructivă)

      4. d. Analiza legăturilor dintre acestea (lungimea aliniamentelor, mod şi grad de ocupare a parcelelor, retrageri faţă de aliniament, accese în clădiri ş.a.)

      5. e. Analiza caracteristicilor funcţionale

      6. f. Concluzii referitoare la caracteristicile ţesutului urban

    Zonă istorică de referinţă: Zonă din teritoriul administrativ care se definte şi delimitează prin studiul istoric general şi care prezintă caracteristici coerente din punct de vedere urbanistic, arhitectural şi istoric care vor fi preluate în modul de dezvoltare

    viitor al teritoriului la nivelul PUG+RLU.

    Subzonă istorică de referinţă:Zonă din teritoriul administrativ care se defineşte şi delimitează prin studiul istoric zonal în cadrul

    unei zone istorice de referinţă şi care prezintă caracteristici coerente din punct de vedere urbanistic, arhitectural şi istoric care vor fi preluate în modul de dezvoltare viitor al teritoriului la nivelul PUZ+RLU.

    III. ZONE ŞI SUBZONE ISTORICE DE REFERINŢĂ

    teritoriul studiat şi a prevederilor care se referă la acestea

    S. Definirea modului şi gradului de dezvoltare posibil al fiecărei subzone

    IV. IDENTIFICAREA VALORILOR DE PATRIMONIU CONSTRUIT

    S. Concluzii referitoare la elementele care necesită protecţie şi la natura protecţiei

    V. STABILIREA MODULUI DE CONSTRUIRE ÎN TERITORIUL STUDIAT

    Notă:

    Tipul elementelor protejatese referă la tramă stradală, parcelar şi fond construit. precum şi la funcţiunile clădirilor şi utilizarea terenului, după caz: profile de străzi; plantaţii şi alte amenajări a spaţiilor publice; formă, dimensiuni ale parcelelor; mod şi grad de ocupare a parcelelor; construcţii, părţi de construcţii, gabarite ale construcţiilor, alcătuirea fronturilor către stradă ale clădirilor, ritmul golurilor; funcţiuni istorice sau tradiţionale, utilizări tradiţionale ale terenului; suprafeţe plantate ş.a.

    a.l. Imobile protejate cu titlul de monumente istorice (inclusiv menţionarea regimului de protecţie special: VPCIN, MLPM)

    b. Propuneri de includere a unor imobile în Lista monumentelor istorice

    c. Elemente de gestiune şi reglementare care decurg din SIZ (condiţii generale care trebuie preluate în PUZ+RLU, obligativitatea elaborării de studii istorice prealabile construirii/desfiinţării pentru anumite imobile; propuneri de punere în valoare a teritoriului pentru uzul administraţiei publice locale)

    1. 1. Prezentarea caracteristicilor zonelor istorice de referinţă – definite prin PUG – de pe

    2. 2. Definirea şi delimitarea subzonelor istorice de referinţă, în funcţie de modul de dezvoltare şi de caracteristicile ţesutului urban

    3. 3. Zonele şi subzonele istorice de referinţă din teritoriul studiat

      1. a. Listarea zonelor istorice de referinţă, după caracteristicile acestora

      2. b. Schemă cu evidenţierea subzonelor istorice de referinţă (limite, tipuri)

    4. 4. Definirea tipului de protecţie necesar fiecărei subzone, în funcţie de caracteristicile acesteia

    1. 1. Identificarea construcţiilor valoroase

    2. 2. Identificarea amenajărilor valoroase

    3. 3. Identificarea spaţiilor şi perspectivelor valoroase

    4. 4. Date semnificative referitoare la construcţii şi amenajări

    1. 1. Stabilirea elementelor protejate şi a metodelor de protecţie ale acestora

      1. a. Descrierea metodei de selectare a elementelor protejate

      2. b. Caracteristici ale elementelor protejate şi stabilirea modului de protecţie

      3. c. Elemente protejate, după tip, grad de protecţie, intervenţii permise

    2. 2. Elemente protejate din perimetrul PUZ

      1. a. Listare după tip.grad de protecţie şi interventii permise:

      1. a.2. Imobile protejate prin apartenenţa la zone de protecţie ale m.i.

      2. a.3. Imobile protejate prin PUZ+R

      3. a.4. Spaţii publice protejate (sau componente ale acestora: statui, plantaţii)

      4. a.5. Alte elemente protejate (plantaţii interioare, împrejmuiri, decoraţii)

    1. 3. Analiza potenţialului de dezvoltare a fiecărei subzone (creşteri posibile ale gradului de ocupare a parcelelor şi modul în care se poate obţine, îmbunătăţirea fondului construit)

    2. 4. Stabilirea modului de construire permis în teritoriul studiat pentru toate imobilele, în funcţie de obiectivele de punere în valoare a elementelor protejate şi de obiectivele de dezvoltare ale teritoriului

    B. PIESE DESENATEI ANEXE

    I. Planuri istorice:

    II. Planuri de lucru:

    S. Planuri pe criterii de definire/delimitare a subzonelor istorice de referinţă

    6. Planuri pe criterii de stabilire a elementelor protejate

    III. Planuri operaţionale:

    S. Plan cu evidenţierea imobilelor protejate după categoriile de intervenţii permise

    1. 1. Hărţi şi reprezentări iconografice ale localităţii

    2. 2. Planurile succesive ale teritoriului studiat la scări comparabile, inclusiv cel actual, cu precizarea autorului, sursei şi a scării de redactare

    1. 1. Evoluţia tramei stradale şi a parcelarului

    2. 2. Evoluţia fondului construit

    3. 3. Caracteristicile tramei stradale şi a parcelarului

    4. 4. Caracteristicile fondultui construit

    1. 1. Plan cu evidenţierea zonelor şi subzonelor istorice de referinţă

    2. 2. Plan cu evidenţierea siturilor arheologice cunoscute, cercetate, reperate, presupuse

    3. 3. Plan cu evidenţierea imobilelor protejate pe liste, categorii şi categorii valorice

    4. 4. Plan cu evidenţierea zonelor care necesită cercetare arheologică prealabilă construirii

    1. 6. Plan cu evidenţierea potenţialului de dezvoltare a teritoriului după gradul de dezvoltare şi modul de construire permise

    2. 7. Plan cu evidenţierea zonelor din teritoriul studiat care necesită PUZ+RLU pentru definirea modului de construire (în cazul teritoriilor de mari dimensiuni)

    Observaţii:

    Studiul istoric zonal se realizează prealabil PUZ+RLU şi este obligatoriu în unnătoarele cazuri:

    1. (1) In cazul unui PUZ+RLU realizat în UATB în care sunt definite şi delimitate zonele construite protejate:

      1. (a) pentru definirea modului de construire într-una sau mai multe zone construite protejate;

      2. (b) pentru definirea şi delimitarea zonelor de protecţie ale monumentelor istorice care nu sunt conţinute în zonele construite protejate;

        (c) pentru orice teritoriu conţinut în zonele protejate construite sau zonele de protecţie ale unui monument istoric exterior acesto@, precum şi pentru stabilirea modului de construire în aceste zone;

        (d) pentru orice teritoriu pentru care PUG+RLU aprobat o cere.

    2. (2) In cazul unui PUZ+RLU realizat în UATB în care nu sunt definite şi delimitate zonele construite protejate:

      1. (a) pentru definirea şi delimitarea zonelor de protecţie ale monumentelor istorice precum şi pentru stabilirea modului de construire în aceste zone;

      2. (b) pentru cazurile în care PUZ+RLU necesită aviz al MCC şi/sau MLPTL, confonn legii;

(c) pentru orice teritoriu pentru

care PUG+RLU aprobat o cere.

(d) pentru cazurile în care administrat;ia publică k:x:ală consideră necesar (zone centrale, zone cu un anumit specific, zone cu calităt;i urbanistice deosebite).

In alte cazuri decât cele enunţate la pct. (1) şi (2), problema istorică la nivelul PUZ+RLU va fi tratată confonn exigenţelor Ghidului de elabo@re a documentaţiilor de urbanism de tip PUG, PUZ, aprobat prin OMLPTL

image

IV. Anexe:

  1. 1. Fise documentare: documente istorice semnificative; acte administrative, printre care regulamente anterioare, autorizaţii de construire ş.a.; fotografii şi alte surse iconografice; alte elemente de interes istoric; extrase ale studiilor şi cercetărilor realizate anterior

  2. 2. Fise de evaluare ale construcţiilor şi amenajărilor

  3. 3. Fise ale zonelor şi subzonelor istorice de referinţă, care vor cuprinde:

    1. a. Descrierea precisă a limitelor

    2. b. Principale caracteristici

    3. c. Elemente care trebuie preluate în PUZ+RLU (funcţiuni dominante, utilizări ale terenului, tramă stradală, formă şi dimensiuni ale parcelelor, mod, grad de ocupare a terenului, regim de înălţime, regim de construire) şi descrierea modului de preluare a acestor elemente.

  4. 4. Fisele elementelor protejate, care vor cuprinde:

    1. a. Descrierea precisă a imobilelor (adresă, referinţe cadastrale, plan, fotografii)

    2. b. Datarea componentelor, informaţii istorice semnificative

    3. c. Principale caracteristici morfologice

    4. d. Regimul juridic de protecţie

    5. e. Descrierea precisă a elementelor protejate (dădiri, corpuri de dădiri, alte elemente)

    6. f. Utilizări permise, permise cu condiţionări, interzise

    7. g. Intervenţii permise, permise cu condiţionări, interzise

    8. h. Condiţii speciale de construire/desfiinţare

Fisele spatiilor publice şi a celorlalte elemente protejate se vor realiza similar

S. Lista imobilelor clasate în diferitele liste şi corelarea dintre acestea(Lista monumentelor istorice, Lista valorilor de patrimoniu cultural de interes naţional anexată Legii 5/2000, anexa II, Lista monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial din România, Lista siturilor arheologice de interes arheologic prioritar, Lista imobilelor cu valoare locală de patrimoniu construit identificate prin SIG/SIZ).

image

ANEXA 4. REGLEMENTĂRI PLAN URBANISTIC ZONA CONSTRUITĂ PROTEJATĂ LEGENDA PIESE DESENATE

LIMITĂ ZONĂ CONSTRUITĂ PROTEJATĂ

LIMITĂ ZONĂ DE PROTECŢIE A UNUI MONUMENT ISTORIC

r:    –      _     JLIMITĂ DE SUBZONĂ SAU DE SECTOR (U.T.R.)

CONSTRUCŢII SAU FRAGMENTE/FAŢADE ALE UNOR CONSTRUCŢII CLASATE CA MONUMENTE ISTORICE

1111111111111111IIIIIIIIIIIIIIIli

CONSTRUCŢII SAU FRAGMENTE DE CONSTRUCŢII EXISTENTE CU CALITĂŢI AMBIENTALE, CARE NU SE POT MODIFICA

111111111111111111111111111111111

CONSTRUCŢII EXISTENTE PENTRU AMELIORARE

CARE POT FI MODIFICATE

CONSTRUCTII EXISTENTE A CĂROR DEMOLARE ESTE IMPUSĂ PENTRU ASANAREA ZONEI SAU PENTRU REALIZAREA UNOR AMENAJĂRI PUBLICE SAU PRIVATE

SPATIU VERDE PUBLIC CARE SE MENTINE CA ATARE SAU SE REAMENAJEAZĂ '

•••••••••

SPAŢIU VERDE PUBLIC PROPUS PLANTAŢIE DE ALINIAMENT PROPUSĂ

OBIECTIV DE INTERES PUBLIC

I.JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII AMPLASAMENT REZERVAT PENTRU REALIZAREA UNUI

AMPLASAMENT PENTRU PARCAJ PUBLIC PROPUS

REAMENAJEAZĂ

/>/>/>/>/>/>/>/> TRASEU PIETONAL EXISTENT CARE SE CONSERVĂ SAU SE

/> /> /> /> /> TRASEU PIETONAL PROPUS

ALINIAMENT

CONDIŢIONĂRI DE REALIZARE A FAŢADELOR ALINIERE

EDIFICABILUL PARCELEI

ARIE PE CARE SE PROPUNE REALIZAREA UNUI PUD

image

Regia Autonomă

1t"11tr 1 C>fi_c::i_a..1

image

î::in. pas C lUI. t:imp11…11

Ce:ntru.l. pe:ritrn relaţii cu.pu.blicu1

image

Şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sector 5, Bucureşti

Tel.: 411.58.33

Fax: 410.77.36

E-mail: mul1:imedia@rarno.ro Websii:e: w-wvv.monii:oruloficial.ro

PROMPT, COMOD, MODERN ŞI UŞOR DE UTILIZAT

Prompt, comod, modern – prin procurarea electronică a Monitorului Oficia.I al României atât în sistem abonament, cât şi selectiv, a anumitor numere ale Monitorului Oficial al României sau

COLECŢII TEMATICE pe suport electronic

:t

krt;: s :n { =cli ;;_j;:;;::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::t g

Legislaţie privind nonnele de medicina muncii* 3,5 EUR

Legislaţie privind dezvoltarea regională a României şi regimul zonelor defavorizate* 3,7 EUR

!,eg!slaţia viei şi vinului* 4,3 EUR

acte normative. !,egjslaţie în domeniul silviculturii şi protectiei vânatului* 9,1 EUR ·

OPERATIVITATE slaţie p_rivind investiţiile direpe Ş} dezvoltarea activirap.i economice* ……..…….....………0,7 UR Reg!ementan pnvmd conces1onările111 domeruul sarutar-vetennar 1,4 EUR

Transmiterea Monitorului Oficial al României se face rin e-mail Reglementări privind.locuinp.*- ediţia IV-a* 6,6 EUR

  • P , Intrepnnderile11110 şi 1111JIOC11 .……………………………….……….………………………..……..• 4,1 EUR

zilnic, pe măsura apariţiei acestuia, intrându-se în posesia lui în ziua Circulaţia pcdrumuiile.publi,;:e··················:···········:················· 2,3 El.lR

tipăririi. Fiecare Monitor Oficial este cuprins într-un fişier di: tis::PDF .Reglementări pnV111d arculaµa pe drumurile publice 5,8 EUR

şi se citeşte cu Acrobat Reader, Ce$a ce .înseafună%".'(pentru a ":Iinpoziţp!B .v,e,ruţ- :dipa aTV:a_.•:···..·:·:..··….·••••····••.._.·· 12,5 E,UR

. . tiliz •w, · , .. ., ·i-,. la. . . fi. tuld· Reg_lementanpnV111d,1j’l’!l11etnaş1111chiriereaautotunsmelor 1,1 EUR

tecepţionaş1au a1 orffi;:lţla. cg:is ovavaestesu aentcon e Coaulmuncii ...…....',...., 4,lEUR

N

e-mail şi Acro.bat Readei,; aplicaţie ce se poate lua gratuit de pe Starutul profesiei de avocat ;.JA, 2,2 EUR

Internet (wj,vw.adolfe.com). n •. ' l -it ;t. t ::::: '.: t::: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

DIVERSITATE eqţâ-11,«:ontabile annoruzat1e1.t!irectt”.ele urope.ne………,.._. 10,9 EUR

.te

– •. • .K , ,, • , tJipblic de pensu ş1 alte drep ge asiguran sociale- ediţia a II-a 11,3 EUR

Aboo.ament pe anul 2004 la Morutgi;u,tvfiaal al Romarue1, Partea . _ . . §I funcP,onarca asoaaţîiloţ,c[e propnetan.,.., 2,9 EUR

şi Paţtea I bis (numere mcluse .în aB;onament) Legi, decrete, .• .·....•… e.g.tt.J.·.·Jl· i;.otan pm'll:â prev nu:ea ş1·c.·o..mo.:aterea C?,:tJP.l.Cl.……., 10,2 EU!}-

hotărâri ş1 alte acte 204 EUR'.pe11tn::i;·p.10nopost sau reţea. .• ·-C9<1_µ1.

de procedura penala. Nonnep’e,procedura 111 legi speciale 14 EU,_.

:i :r!:i::s y::i : lfi·J Îr.;intc lf:; 1;:t”c„J.:: , ;t?c:_,:,

reducere de 201/o pentru o reţea'cu mai mult de 5 s!aţiLde lu • ,o .' • O LECŢII T ILINGVE pe suport electronic

red c ,;e de40% pentruq_:teţe"â cd al ie,4,ftc!e sta.pid :'.'# .:=–:–:./'.,;7_.,,c,: – c,;.–,_

?'.ij''. '.'! >«-.c· (Y, '':-;_;;-, ·.-;;iiill-·:

– ,'."«: "i:Lf··;-_ -•_•__

Preţ în EUR/versiune

Cu ajutorul unui „motor de căl1tare' '(inhlU:s-numai în abonarrreiîful;;.: ·'c.>d r-:-:

0

'_: _y,,.;},,;, -"';- _::;:, „‘.-: •

_ ._.– -.1 ._.,;

"' 0·?niinâ_fff3,!l(lmimagecn czl ruiă 5t»Dioli

aferent anu+ui.2004) se poate regăsi cu usurinţă un act normativ diµ;, Voh19·-t": protecţieimediului*.,.:1.·.";c:.!?......……....………………………………..,..1,7 3,8.13,6.., perioa.da 22 d rnmbrie 1.989 până la zi, după orice criteriu sau,2.i;ice .jYol.20:wemen yrivi,:is!,;.oâ.iin.ţele trecute în proprietatea statului*………. 3,1 6,4 6,6 ·,, combinai-ie de crite_riFde căutare, răspunsul foarte rapid cod’stâµd în oLZ2- Orga,uz'!" şi ţto1wea Consiliulw I.ţ,gislauv……………………………1,8 3,8 3,8

image

,… l ru •-: ,…_f · d · riil. I , voLz5_r,,;;;,,poV111d,dieptuldeautorşidrq>,turile-conexe ….…..…………..…. 2,1 4 4i

prezentarea acte or s1 e -'-'m i1ncţte,':·51:1te_, e c ':.ca··µ···.·.pi.t.şF-'': ta} . .Vel.26;; j;uivind. . .cre?tg,riiz.lltiiJflîcfod :judi·····.:.c,.r.c..'!"·-'.·."·.·.·.,.:c:, ……1,4 :, :,

cu menţtonare.a t1ulm actuhn şt a număiµlru.Mor,u!’°W Oficriil 1-!_I: .;:voI.27 – !.ege pnV111d eam·sfgw:anµ a acuvtta11″1:Ji!1cleafe"•····:……1,1 2,5 2,4

care a fost publicat, precwn şt a conexiunilor/ reft'B1-.'l! intre actele Vol.28 – Legea apy!.or. .,…………_………..,...…….…...…..,..:.:.J..,.. …………..2,4 5,4 5,1

norniaove. ,. • Vol.29 – Leg!',PJ!,.,.

,a.

ea ş1 funcţionarea

. , ., T:%' t}'·

i3

i

Abonament pe anul 2004la Monitorul Ofici, Vol.30c Q)oS"ilillJl desfăş ;{·,;a ti.ri!i··"·•,.......,,,,•••;;·::::::::::::?} %

image

Partea I, în limba maghiară – 120 EUR.

1

ol.31teritonului naţionăl* .....……. ..… ,. 0,5

om m e. Registtul co,:11 …………………..

e an, :·····

· , , ,"".

:;:;:: :;;::f: 2!f:ft:::::, !;ll, ·· ;::::::?.;:Jtf ,;;iii):;:;iiiţ;ti-ffU‘·

Partea a IIIa_ Publicaţii şi anunţuri _ 60 EUR. ";,•_; 'f';, Vol.38- Prevenirea şi sancţionarea spălării banilor*…..…………..…….………………0,4 0,8 0,8

'9

,. , _ Vol.40 Dezvolt:u:earegională în RomlÎnia şi ul zonelor defavorizate*…….….4 8,2 8,2· . Abonament pe anul 2004 la Monitorul Oficial al Românie · i'.VţJ41Invesuţ:u directe ş,d;'zvolcar"i' activitaţ:u con)16 '1 5·

Partea a IVa Publicaţii ale agenţilor economici 228 EUR. Vol.ll:2-:0rclin'2' P.nb4că, apacarea ş1s1guran_ţanaţtonală…….. ………….....:..·.' ·.l, 4,4,

Abonament pe anul 2004 la Monitorul Oficial al României,

Partea a VI-a Achiziţii publice 192 EUR.

Prin aceleaşi mijloace multimedia (e-mail, CD, dischete): o colecţia electronică a Monitorului Oficial, Partea I şi

zou3 CohsiliîiJ.y:gislatt„., Cw=_te;i Suprţ.ma d .. ·'·····:·:::.···· :,.:'··..••••..3,2 6,9 6,5 'li oL44 Accesulfa propnul.dosac şi,aţcon,sp.irarca.s ·capolijtţ P?litlc··…….. 0,6 1,3 1,- ol.46 emeni:ărt p=d _aclpitustralcfpfui bbcii ŞJ al e locale ……… 3,2 7,ţ 7,8

t l: : i t! '. .lll.. . :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: : i1s)1¼1

Vol.49 – R lementări privind locuin • …..…....……...…………………………..………3,3 7,1 6,8

Vol.50 -Alegeri parlamentare şi pre21denM!e*.……………………………………….…..3,8 8,2 8,2

Partea I bis (numere incluse în abonament)

19892003 (324 EUR)

Vol.51 – Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română

ol.52 – p ;op ·şi c o;; ;;;{;ptclo §i orop e:::::::::::::::’/) 5

2,? 2i2

o selecţii Monitorul Oficial, Partea I, Partea a II-a, Partea a III-a, Partea a IV-a, Partea a V-a, Partea a VI-a (0,08 EUR/pag.)

ol.531’egl.ementan pnV111d cqrupţta ş1 Cfl':1ll orgamzata………_.…….._…..;;..······ l,3 2,8 2,8

ol.54 -!:.egislaţte pnV111d pnvau,.ar soaetaţilor comeroale din runsm …….. 0,7 1,4 1,4 1,4

ljt

6

ol.55Statutul ftincjtonai:ilot publia ……………………………………………...…….2,1 4,4 4,2

o versiunea electronică a lucrării "Actele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I • 22 dec. 1989

31 ian. 2003" lucrare ce cuprinde titlurile actelor normative publicate în perioada menţionată, cu indicarea actelor normative

iwii :;;::i:::::::::::::::::::::::::i:i):::::::::::::::::::::::)Jl

7

Vol.60 Reclementări privind întreprinderile mici şi mijlocii

1{f

v-:

6,4

ce au adus modificări şi/sau completări. (15 EUR).

image

Preturile includ T.V.A.

Plata se face în iei, la cursul de schimb (B.N.R.) din ziua efectuării plăţii.

-S-oaetăµcomerciale cadru .111St1tuţtonal.,.....,,…..,, 4,6 10,1 9,4

Vol.61 Reglemenran pnV111d mtrepnnderilc mm ş, m11locu

– lnreg1strarca ş1autoozarea comeroanţilor …………………………………. 4,8 9,8 9„8 Vol.62 – Reglementări pnvind întreprinderile mici şi mijlocii- Fiscalitatea ………o 12 11,9

image

* Aceste lucrări conţin acte normative care au fost ulterior modificate şi/sau abrogate'.

image

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x