REGLEMENTARE TEHNICA*) din 15 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 439 bis din 24 mai 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 198 15/02/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 49 27/01/1998 ART. 1
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ART. 1
ART. 85REFERIRE LAORDIN 346 15/05/2000
ART. 85REFERIRE LALEGE 82 15/04/1998
ART. 85REFERIRE LAORDIN 50 27/01/1998
ART. 85REFERIRE LAORDIN 47 27/01/1998
ART. 85REFERIRE LAHG 766 21/11/1997 ANEXA 4
ART. 85REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
ART. 85REFERIRE LALEGE 10 18/01/1995
ART. 85REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 198 15/02/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 198 15/02/2005

normativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor, indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)*)



____________Notă *) Aprobata prin Ordinul nr. 198/15.02.2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 24 mai 2005.

ANEXĂ*)

N O R M A T I V

pentru întreținerea și repararea străzilor, indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)

image

image

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

Art. 4

Art. 5

Art. 6

(2)

(1)

(2)

pentru străzile situate în afara teritoriului intravilan, cand acestea asigură legături la zone construite – trupuri – aparţinătoare localităţii.

Normativul se poate aplica, la dorinţa proprietarilor şi pentru drumurile private închise circulaţiei publice.

Normativul nu se aplică străzilor din oraşe şi localităţi rurale care coincid cu traseul unor drumuri clasificate şi care sunt gestionate de administratorul drumului respectiv.

Sectiunea 4. Definitii

'

în înţelesul prezentului normativ, principalele noţiuni utilizate sunt definite astfel:

"Ampriza străzii" :

  1. a) spaţiul amenajat ocupat de toate elementele constructive ale străzii inclusiv terenul sistematizat pe verticală, situat între construcţiile sau gardurile laterale străzii, care marchează limita de proprietate

  2. b) în cazul cînd strada nu este marginită de garduri sau clădiri, prin ampriza străzii se inţelege suprafaţa de teren afectată de terasamente .

    "Durata normală de functionare a străzii" – durata de utilizare în conditii

    normale de exploatare, 'exprimată în ani, de la darea în circulaţie 'a

    (3)

    (4)

    (5)

    străzii pînă la introducerea sa în prima reparaţie capitală sau între două reparaţii capitale.

    Prin utilizare în condiţii normale de exploatare se înţelege funcţionarea străzii în condiţiile de trafic preconizate în momentul construcţiei sau modernizării acesteia precum şi efectuarea la timp şi corespunzător normelor tehnice, a lucrărilor de întreţinere şi de reparaţii.

    "Lucrări de întret'inere” – totalitatea activităt'ilor de interve,ntie ce se execută în tot timpul anului, determinate de uzura sau degradarea

    străzilor în condiţii normale de exploatare, activităţi ce au ca scop asigurarea condiţiilor tehnice necesare desfăşurării circulaţiei rutiere în siguranţă precum şi menţinerea patrimoniului public stradal în stare permanentă de curăţenie şi aspect estetic corespunzător.

    "Lucrări de reparaţii" – totalitatea lucrărilor fizice de intervenţie care au ca scop compensarea parţială sau totală a uzurii fizice şi morale a străzii produsă ca urmare a exploatării normale sau a acţiunii agenţilor de mediu.

    "Intervenţii de urgenţă" – acele lucrări necesare în cazul avariilor la ret,elele edilitare sau ca urmare a calamităt,ilor naturale sau a accidentelor.

    Sectiunea 5. Elementele componente ale străzilor Art. 7 Elementele componente ale străzilor sunt:

    1. (1) Căile circulabile şi incadrările lor:

      1. a) partea carosabilă destinată circulaţiei vehiculelor, incluzînd zona intersecţiilor;

      2. b) calea pentru tramvai

      3. c) piste de ciclişti

      4. d) trotuare şi refugii pentru pietoni

    2. (2) Platformele pentru parcaje

    3. (3) Staţiile mijloacelor de transport în comun

    4. (4) Lucrările de artă : poduri, pasaje, podeţe, pasaje subterane, pasarele, ziduri de sprijin, etc.

    5. (5) Echipamentele şi construcţiile necesare dirijării şi siguranţei circulaţiei:

      1. a) indicatoare rutiere

      2. b) marcaje rutiere

      3. c) iluminare

      4. d) semafoare pentru dirijarea circulaţiei

      5. e) glisiere de siguranţă, parapete

      6. f) stâlpi de dirijare

      7. g) refugii la trecerile de pietoni, etc.

    6. (6) Spaţiile verzi aferente străzii:

      1. a) fişii pentru separarea părţii carosabile de trotuare sau de pista de ciclişti

      2. b) zona verde mediană care separă sensurile de circulaţie

      3. c) insule verzi pentru dirijarea traficului în zona intersecţiilor

      4. d) spaţii verzi între trotuare şi construcţiile sau gardurile laterale.

    7. (7) Instalaţiile tehnico-edilitare şi de iluminat public amplasate în ampriza străzii:

      1. a) sisteme de colectare şi dirijare a apelor meteorice, guri de scurgere la canalizarea subterană

      2. b) capace şi rame pentru căminele de vizitare ale instalaţiilor

      3. c) guri de aerisire

      4. d) stâlpi pentru iluminarea străzii, etc.

    8. (8) Amenajările specifice transportului în comun:

      1. a) stâlpi pentru reţeaua de contact a transportului cu tracţiune electrică

      2. b) calea de tramvai amenajată denivelat – cale proprie – sau înglobată la nivelul suprafeţei carosabile şi racordarea între acestea

      3. c) peroane denivelate de staţie , etc.

    9. (9) Mobilierul stradal :

      1. a) coşuri de gunoi

      2. b) garduri de protecţie

      3. c) bănci, chioşcuri

      4. d) panouri de afişaj

      5. e) fântâni arteziene, bazine ornamentale, instalaţii de apă potabilă

      6. f) statui

      7. g)

      8. h)

      9. i)

Sectiunea 6.

ceasuri publice radioficare

grupuri sanitare publice, etc.

Materiale folosite la întretinerea şi repararea străzilor

'

Art. 8 Materialele utilizate pentru activitatea de întreţinere şi reparare a străzilor sunt aceleaşi cu cele folosite pentru lucrările de construcţie sau reabilitare a drumurilor şi sunt explicitate în normele tehnice specifice diverselor categorii de lucrări.

Principalele materiale utilizate sunt indicate în :

  • SR 174 pentru îmbrăcăminţi bituminoase

  • SR 183 pentru îmbrăcăminţi din beton de ciment rutier

  • SR 7970 pentru straturi din anrobate bituminoase

  • STAS 6400 pentru straturi de bază şi de fundaţie

  • NE 012 pentru betoane turnate monolit

  • NE 013 pentru elemente prefabricate din beton

  • SR 662 pentru produse de balastieră

  • SR 667 pentru produse din piatră concasată

CAPITOLUL 2

DURATA NORMALĂ DE FUNCTIONARE A STRĂZILOR

'

Art. 9 Durata normală de funcţionare pentru partea carosabilă, trotuare şi piste pentru ciclişti este prezentată în tabelul 1 în funcţie de tipul de îmbrăcăminte rutieră şi de intensitatea medie zilnică anuală a traficului.

Durata normală de funcţionare a podurilor şi podeţelor este prezentată în tabelul 2 în funcţie de tipul podului sau podeţului şi diferenţiat pe infrastructură si suprastructură.

Art. 1O Durata normală de functionare variază în functie de diverşi factori clima, trafic, structură rutieră, calitatea execuţiei,· etc. în tabelele 1 şi 2 sunt prezentate durate medii acceptate ca valoare normală.

Art. 11 (1) Durata normală de funcţionare se stabileşte considerându-se că prin proiectare se prevăd toate elementele şi construcţiile aferente care asigură stabilitatea şi capacitatea de circulaţie şi portantă a străzii.

(2) La alegerea structurilor rutiere şi dimensionarea acestora, elemente care determină în mod direct durata normală de functionare a străzilor, se va ţine seama de normele şi reglementările teh ice de proiectare specifice.

Art. 12 Duratele normale de functionare a diverselor structuri rutiere stabilite în raport cu elementele menţionate mai sus, pot fi reduse, după caz, dacă după darea în circulaţie ca stradă nouă sau după reparaţie capitală, au

intervenit creşteri ale traficului sau modificări în structura acestuia, altele decît cele avute în vedere la proiectare. În acest caz se vor executa lucrări de reparaţii capitale la străzile respective înainte de expirarea duratei normale de funcţionare.

Art. 13 Se consideră că durata normală de funcţionare este expirată şi în situaţiile în care străzile au capacitatea de circulaţie depăşită, necesitînd lărgiri, benzi suplimentare de circulaţie, reorganizarea circulaţiei sau modernizări, chiar dacă din punct de vedere al structurilor rutiere, durata de funcţionare nu a expirat.

Art. 14 (1) Durata iniţială de funcţionare sau între două reparaţii capitale va putea fi prelungită în cazul în care starea tehnică, capacitatea portantă şi capacitatea de circulaţie a străzii se menţin în limitele admisibile prevăzute în reglementările tehnice în vigoare la data expirării duratei normale de funcţionare.

  1. (2) Timpul de prelungire sau scurtare a duratei normale de funcţionare se determină prin observaţii şi masurări directe ale traficului, ale stării tehnice, ale capacităţii portante şi capacităţii de circulaţie în raport cu evolutia traficului.

    '

    Art. 15 Pentru menţinerea stării de viabilitate a străzii în intervalul duratei normale de funcţionare (iniţială sau între două reparaţii capitale), se execută lucrări de întreţinere şi reparaţii curente.

    Tabelul 1 Durata normală de funcţionare pentru partea carosabilă, trotuare,

    piste pentru ciclişti şi parcaje

    Nr. crt.

    Tipul de îmbrăcăminte

    Intensitatea medie zilnică anuală de trafic în vehicule fizice *)

    sub

    750

    751 –

    3500

    3501 –

    8000

    8001 –

    16000

    peste

    16000

    Durata normală de funcţionare în ani

    – durată iniţială sau între două reparaţii capitale

    PARTEA CAROSABILA

    A. Străzi modernizate

    1

    Pavaje din piatră cioplită

    30

    25

    18

    12

    10

    2

    Beton de ciment

    30

    25

    15

    10

    10

    3

    Îmbrăcăminţi bituminoase pe beton de ciment

    20

    15

    12

    8

    8

    4

    Îmbrăcăminţi bituminoase pe piatră spartă sau alte materiale Qranulare

    15

    12

    10

    B. Străzi cu îmbrăcăminti din:

    5

    Covoare asfaltice pe macadam sau oietruiri

    12

    8

    6

    Macadam penetrat sau

    semipenetrat

    10

    6

    7

    Pavaje din bolovani de rîu sau

    piatră brută

    8

    4

    8

    Macadam

    2

    9

    Pietruiri

    1 I I I I

    10

    Pământ stabilizat

    1 I I I I

    TROTUARE , PISTE PENTRU CICLIŞTI

    11

    Îmbrăcăminţi bituminoase, dale beton, beton monolit

    20-30

    12

    Pavaje din bolovani de râu, piatră brută, pietruiri

    5 – 15

    PARCAJE

    13

    Îmbrăcăminte din beton de ciment

    25 – 30

    14

    Îmbrăcăminte bituminoasă

    12 – 15

    15

    Pavaje din piatră cioplită sau pavele prefabricate din beton

    20-25

    *) Pe arterele rutiere la care ponderea traficului greu este mare şi conduce la încadrarea străzii la clasa de trafic foarte greu sau excepţional, perioadele mentionate în tabel se vor reduce tinînd cont de starea tehnică a structurii rutiere.

    ' '

    Tabelul 2 Durata normală de funcţionare a podurilor şi podeţelor

    Nr.

    crt.

    Tipul podului sau podeţului

    Durata normală de funcţionare în ani

    – initială sau între două reparatii capitale –

    Infrastructura

    Suprastructura

    1

    Poduri şi podeţe din lemn, din care:

    8

    16

    16

    4

    4

    8

    2

    Poduri şi podeţe mixte cu infrastructură din zidărie şi suprastructură din lemn din care:

    30 – 50

    30- 50

    4

    9

    3

    Poduri metalice

    30 – 50

    30- 50

    4

    Poduri şi podeţe din beton, zidărie sau piatră, din care :

    30-50

    30 – 50

    30-50

    30 – 50

    5

    Poduri cu suprastructuri compuse sau

    realizate cu soluţii deosebite (hobane, etc)

    30 – 50

    30 -50

    • din lemn de brad

    • din lemn de brad cu infrastructură din stejar

    • din lemn de stejar

    • cu suprastructură din brad

    • cu suprastructură din stejar

    • cu suprastructură din beton

    • cu suprastructură din zidărie

    CAPITOLUL 3

    MĂSURI GENERALE DE URMĂRIRE A STĂRII TEHNICE A STRĂZILOR

    Art. 16 În scopul menţinerii reţelei stradale în buna stare de exploatare şi de siguranţă a circulaţiei este necesară urmărirea permanentă a comportării căilor circulabile pentru depistarea zonelor unde trebuie să se intervină operativ cu lucrări de remediere sau cu reparaţii mai ample care trebuie planificate.

    Se menţionează în mod deosebit necesitatea investigării stării tehnice a străzilor în perioada de trecere spre sezonul rece – lunile septembrie şi

    octombrie – precum şi în perioada de trecere de la sezonul rece la sezonul cu temperaturi ridicate – lunile martie şi aprilie. În cazul constatării unor situaţii care pot determina degradări ale structurii rutiere în perioada următoare investigaţiilor, se vor lua de urgenţă măsuri de prevenire a degradărilor, prin lucrări de întreţinere sau reparaţii chiar dacă acestea suplimentează frecvenţa lucrărilor prevăzute în anexele 1 şi 2.

    ln categoria măsurilor generale de urmărire se evidenţiază:

    1. (1) Revizii curente şi intervenţii operative pentru înlăturarea defecţiunilor căii în stare incipientă, executate de echipe mobile precum şi revizii periodice sau speciale.

    2. (2) Instalarea, intreţinerea şi supravegherea mijloacelor de înregistrare automată a traficului precum şi organizarea periodică a recensămintelor şi anchetelor de circulaţie pe arterele principale.

    3. (3) Determinarea periodică prin măsurători la intervale de 2 ani, a planeităţii şi denivelărilor suprafeţelor carosabile şi compararea cu prevederile din normele tehnice referitoare la abaterile admisibile în sens longitudinal şi transversal.

    4. (4) Determinări efectuate la intervale de 2 ani privind capacitatea portantă a structurilor rutiere pentru arterele principale prin măsurători de deflectometrie sau deflectografie şi efectuarea de sondaje pentru determinarea grosimii şi calităţii straturilor rutiere şi a influenţei apelor de suprafaţă sau subterană asupra acestora

    5. (5) Aplicarea unui sistem de monitorizare a stării tehnice a structurii rutiere pentru gestiunea şi planificarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii. Starea tehnică a străzii se cuantifică şi se clasifică în conformitate cu prevederile normativului AND 540 .

    6. (6) Întocmirea şi completarea la zi a cărtii tehnice a străzilor, care trebuie caracteristice lucrărilor de reparaţii, periodice. În acest sens se va constitui o bancă de date tehnice care va fi actualizată la fiecare intervenţie asupra străzilor.

      CAPITOLUL4

      TIPURI DE DEFECTIUNI CE INTERVIN LA DIVERSELE COMPONENTE ALE

      ' STRAV ZILOR

      Art. 17 Diversele tipuri de defecţiuni sunt prezentate detaliat cu definiţia şi măsurile de prevenire şi remediere, în normativul AND 547 intitulat "Normativ pentru prevenirea şi remedierea defecţiunilor la îmbrăcămintile rutiere moderne".

      Tipurile de ' defecţiuni sunt enumerate în continuare în funcţie de

      principalele părţi componente ale străzilor şi de straturile rutiere la care se manifestă.

      Sectiunea 1. Terasamente Art. 18 Principalele defecţiuni ale terasamentelor sunt:

      1. (1) Burduşiri datorită fenomenului de îngheţ-dezgheţ

      2. (2) Tasarea inegală a umpluturilor insuficient compactate cu ocazia pozării sau reparării de conducte tehnico-edilitare în corpul străzii

      3. (3) Degradarea taluzurilor prin eroziuni sau alunecări provocate de factori atmosferici

      4. (4) Degradări datorate infiltrării apelor de suprafaţă în corpul străzii sau nivelului ridicat al apelor freatice.

    Sectiunea 2. Partea carosabilă

    Art. 19

    (1)

    (2)

    Defecţiunile părţii carosabile sunt diferenţiate după tipul îmbrăcămintei rutiere.

    Străzi modernizate avand ca imbracaminte pavaje din piatră cioplită, beton de ciment sau straturi asfaltice.

    Pentru această categorie de străzi, tipurile de defecţiuni inclusiv măsurile de remediere sunt prezentate detaliat în Normativul ANO indicativ 547.

    Străzi cu îmbrăcăminţi semipermanente alcătuite din pavaje de bolovani sau piatră brută, macadam penetrat sau semipenetrat şi covoare asfaltice pe macadam sau pe pietruiri

    1. a) uzură mare şi neuniformă datorită calităţii eterogene a bolovanilor

    2. b) spargerea unor bolovani sau a blocurilor de piatră brută

    3. c) stabilitate redusă a elementelor pavajului

    4. d) denivelări pronunţate ale suprafeţei de rulare

    5. e) suprafaţa permeabilă şi alunecoasă

    6. f) decolmatarea rosturilor

  2. (3) Străzi cu îmbrăcăminţi provizorii alcătuite din macadam, pietruiri sau din pămînt stabilizat

    1. a) gropi cu dezagregarea structurii materialului din strat

    2. b) făgaşe longitudinale, denivelări

    3. c) aglomerarea către margini a granulelor dislocate prin circulaţie

    4. d) uzură neuniformă, praf, noroi.

Pentru categoriile de străzi de la pct. 1 , 2 şi 3 pot apare şi defecţiuni datorate pozării de conducte sub carosabil şi repararea necorespunzătoare a acestuia.

Sectiunea 3. Trotuare, alei pietonale, piste pentru ciclişti

Art. 20 Defecţiunile acestor elemente constructive apar la îmbrăcăminte şi la fundatie.

Pot ap' are şi defecţiuni care afectează întreaga structură datorită:

pozării de conducte sub trotuar şi repararea acestuia fără realizarea compactării optime a umpluturii din tranşee traversarea trotuarelor de către autovehicule cu tonaj mare; rădăcinilor de copaci;

neetanşeităţii îmbrăcămintei şi acţiunii fenomenului de îngheţ­ dezgheţ.

  1. (1) Principalele defecţiuni ale trotuarelor cu îmbrăcăminţi bituminoase sunt:

    1. a) fisuri şi crăpături, praguri, gropi, denivelări;

    2. b) suprafaţa şiroită sau exudată.;

    3. c) formări de amprente sau umflături.

  2. (2) Principalele defecţiuni ale îmbrăcăminţilor din plăci de beton sunt :

    1. a) tasări inegale, scufundări sau înclinări de plăci;

    2. b) crăparea sau sfărâmarea plăcilor, ruperi de colţuri şi muchii;

    3. c) uzura mai avansată a unor plăci cu beton mai slab;

    4. d) decolmatări de rosturi, etc.

      Sectiunea 4. Borduri

      Art. 21

      (1)

      (2)

  3. (3)

Art. 22

(1)

(2)

Principalele defecţiuni care se constată la marginea trotuarelor sunt:

borduri tasate, înclinate sau răsturnate; spărturi şi rupturi ale bordurilor;

rosturi netratate

Sectiunea 5. Poduri, pasaje şi podeţe

Dată fiind complexitatea acestor componente ale străzilor, în prezentul normativ se prezintă numai principalele tipuri de defecţiuni care fac de regulă, obiectul activităţii de întreţinere şi reparaţii curente

Poduri din lemn:

  1. a) slăbirea strângerii buloanelor sau deplasarea penelor

  2. b) degradarea anumitor componente ale suprastructurii sau a căii pe pod

  3. c) lipsa ignifugării elementelor din lemn

Poduri şi pasaje din zidărie, beton, beton armat sau beton precomprimat:

  1. a) degradarea tencuielii sau a stratului de acoperire a armăturilor

  2. b) degradarea rosturilor de dilataţie şi a celor dintre elementele zidăriei

  3. c) înfundarea gurilor de scurgere

  4. d) degradări ale căii pe pod, hidroizolaţiei, parapetelui, trotuarelor

  5. e) degradări ale casiurilor, sferturilor de con, aripilor , scărilor de acces

    1. (3) Poduri metalice

      1. a) desprinderea vopselei pe anumite suprafeţe şi ruginirea

      2. b) deformarea unor elemente ca urmare a lovirii de către vehicule

      3. c) degradarea sudurilor sau niturilor

    2. (4) Podeţe

      1. a) spargeri ale coronamentelor

      2. b) colmatarea camerelor de cădere sau degradarea pereţilor acestora

      3. c) colmatarea secţiunii podeţelor în special după viituri

      4. d) degradări ale pereelor etc.

Sectiunea 6. Spaţii de staţionare

Art. 23

Art. 24

(1)

(2)

(3)

(4)

Art. 25

Art. 26

Art. 27

Spaţiile de staţionare includ parcajele şi staţiile de transport public de călători.

Pentru aceste suprafeţe se produc aceleasi tipuri de defecţiuni ca şi pentru partea carosabilă, dar cu intensitate mult mai accentuată datorită sarcinilor statice produse în majoritatea cazurilor, de vehicule grele.

Sectiunea 7. Şanţuri, rigole, canalizare pluvială

Principalele defecţiuni ale dispozitivelor de scurgere a apelor: şanţuri, rigole, lucrări de canalizare pluvială sunt:

înfundarea şi astuparea gurilor de canalizare;

colmatarea rigolelor, lipsa pantelor de scurgere, înfundarea podeţelor; ruperea pereului şi dalelor de căptuşire a şanţurilor sau rigolelor; dezvoltarea vegetaţiei în rosturi şi crăpături

CAPITOLUL 5

CLASIFICAREA ŞI PERIODICITATEA LUCRĂRILOR DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII

În scopul menţinerii stării tehnice corespunzătoare a străzilor, este necesară executarea periodică a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii de diferite categorii.

Aceste lucrări trebuie realizate la intervale adecvate, în condiţii tehnice şi economice corespunzătoare, care să asigure confortul şi siguranţa circulaţiei, pentru toate categoriile de vehicule reglementate prin lege.

Lucrările de întreţinere şi reparaţii trebuie să satisfacă atît cerinţele traficului actual, cât şi ale traficului de la finele duratei normale de funcţionare.

Lucrările de întreţinere şi reparaţie a străzilor se clasifică astfel:

  • lucrări de întreţinere (LI.);

  • lucrări de reparaţii curente (R.C.);

  • lucrări de reparaţii capitale (R.K.);

  • intervenţii accidentale (I.A.).

Art. 28

Art. 29

Art. 30

Art. 31

Art. 32

(1)

(2)

Lucrările de întretinere (L.I.) – au caracter permanent executîndu-se în tot cursul anului pe întreaga reţea stradală a unei localităţi în scopul menţinerii tuturor elementelor componente ale străzii în condiţii tehnice corespunzătoare desfăşurării continue şi fără pericol a circulaţiei. Lucrările de întreţinere includ şi operaţiile pentru asigurarea curăţeniei şi esteticii străzii, precum şi activitatea de combaterea poleiului şi îndepărtarea zăpezii.

Lucrările de reparaţii curente (R.C.) – se execută periodic în scopul compensării parţiale sau totale a uzurii sau degradării elementelor componente ale străzii, spre a fi repuse în funcţiune în condiţii normale de exploatare şi siguranţă a circulaţiei. Lucrările de reparaţii curente asigură, după caz, îmbunătăţirea, repararea sau chiar înlocuirea elementelor care au suferit deteriorări, în cazul în care nu mai pot fi remediate prin lucrări de întreţinere.

Lucrările de reparatii capitale (R.K.) – reprezintă complexul de lucrări care se execută la intervale mai mari de timp – la sfîrşitul unei durate normale de funcţionare – în scopul compensării totale a uzurii fizice şi morale a străzii. Reparaţiile capitale vor asigura caracteristicile tehnice necesare elementelor componente ale străzilor corespunzător creşterii traficului pe durata normală de functionare ulterioară reparatiei capitale. În cadrul lucrărilor de reparaţii ca’pitale se cuprinde şi refacerea la parametrii iniţiali sau la un nivel tehnic superior, a străzilor desfăcute cu ocazia introducerii de instalaţii tehnico-edilitare subterane.

lnterventii accidentale (I.A.) – sunt generate de cauze neprevăzute şi ca urmare sunt lucrări neplanificate.

Din această categorie de reparaţii fac parte: eliminarea degradărilor provocate de accidente de circulaţie, burduşiri apărute pe suprafeţele carosabile datorită fenomenului îngheţ-dezgheţ, restabilirea urgentă a circulaţiei întreruptă de calamităţi naturale (inundaţii, cutremure, alunecări de teren, etc.), intervenţiile la reţelele edilitare.

Lucrările de intervenţii accidentale se realizează din punct de vedere tehnic în mod asemănător cu lucrările de reparaţii capitale sau reparaţii curente.

CAPITOLUL6 LUCRĂRI DE ÎNTREŢINERE (L.Î )

Lucrările de întreţinere se clasifică astfel :

Lucrări privind siguranţa circulaţiei Lucrări privind căile circulabile;

  1. (3) Lucrări privind lucrările de artă: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin, etc

  2. (4) Lucrări privind spaţiile verzi

Sectiunea 1. Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranta circulatiei

' '

Art. 33 Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi pentru siguranţa circulaţiei constituie o activitate permanentă care constă, în principal, din:

  1. (1) Confecţionarea, instalarea sau înlocuirea stâlpilor şi a indicatoarelor de dirijare a circulaţiei, a partalelor şi consolelor, precum şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru de pe căile circulabile;

  2. (2) Înlocuirea foliilor reflectorizante degradate sau a panourilor vopsite cu panouri cu folie reflectorizantă

  3. (3) Revopsirea indicatoarelor de circulaţie şi a stâlpilor acestora, a partalelor sau altor mijloace de dirijare a circulatiei;

  4. (4) Spălarea periodică sau ori de cîte ori este nevoie, a stâlpilor şi panourilor indicatoarelor de circulaţie, a oglinzilor parabolice, a partalelor, a indicatoarelor reflectorizante şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru pentru a fi în permanenţă curate şi lizibile.

  5. (5) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spălarea parapetelor pentru pietoni şi vehicule precum şi a glisierelor de sigurantă.

  6. (6) întreţinerea marcajului orizontal de pe străzile modernizate, prin vopsiri la intervale de timp reglementate în funcţie de tipul de vopsea sau refacerea izolată a marcajului, de cîte ori este nevoie, pe sectoare unde s-a degradat.

  7. (7) Îndepărtarea obstacolelor care reduc vizibilitatea indicatoarelor şi semafoarelor pentru dirijarea circulaţiei, datorită dezvoltării necontrolate a vegetaţiei, amplasării unor panouri, chioşcuri, etc.

  8. (8) Controlul stării tehnice şi funcţionalităţii lucrărilor de siguranţa circulaţiei.

  9. (9) Efectuarea operaţiilor de combatere a poleiului şi de înlaturare a zăpezii de pe căile circulabile

Sectiunea 2. Întretinerea căilor circulabile

'

Art. 34 La întreţinerea căilor circulabile, în cazul îmbrăcăminţilor rutiere moderne, se va ţine cont de prevederile "Normativului pentru prevenirea şi remedierea defecţiunilor la îmbrăcăminţile rutiere moderne" – indicativ ANO 547.

Activitatea de întreţinere a căilor circulabile constă, în principal, din:

  1. (1) Repararea degradărilor din îngheţ-dezgheţ (burduşiri izolate) pentru îmbunătătirea conditiilor de circulatie.

  2. (2) Întreţiner a pavajelor din piatră’ cioplită comportînd decolmatarea rosturilor şi refacerea locală a bitumării acestora, înlocuiri de pavele rotunjite prin uzură pe suprafeţe izolate, etc.

  3. (3) Întreţinerea îmbrăcăminţilor din beton de ciment constînd din: desfundarea, curăţirea şi colmatarea rosturilor, a fisurilor şi a crăpăturilor cu mastic bituminos, curăţirea rosturilor cu mastic în exces, etc.

  4. (4) Întreţinerea îmbrăcăminţilor bituminoase prin efectuarea de plombări, bandijonări, colmatarea crăpăturilor, înlăturarea denivelărilor locale, etc.;

  5. (5) Aşternerea de criblură sau nisip pe suprafeţele slefuite (lunecoase) ale îmbrăcămintilor asfaltice cu bitum în exces;

  6. (6) Întreţinerea ‘tratamentelor bituminoase efectuate în cadrul reparaţiilor curente, prin reaşternerea criblurii îndepartată de trafic;

  7. (7) Curăţirea şi repararea locală a pavajelor de bolovani de râu sau piatră brută;

  8. (8) Întreţinerea străzilor pietruite cu materiale pietroase pentru compensarea uzurii precum şi astuparea gropilor şi a făgaşelor

  9. (9) Scarificarea şi reprofilarea pietruirilor cu sau fără adaus de materiale pietroase;

(1O) Impermeabilizări ale pietruirilor existente şi stropiri pentru combaterea prafului;

  1. (11) Astuparea gropilor şi făgaşelor cu materiale locale la străzile din pămînt, tăierea dîmburilor izolate, reprofilarea platformei în vederea asigurării condiţiilor de circulaţie şi de evacuare a apelor;

  2. (12) Aprovizionarea şi aşternerea de nisip sau balast la străzile din pămînt ;

  3. (13) Întreţinerea şi repararea căilor circulabile la intersecţiile de străzi;

  4. (14) Întreţinerea căilor circulabile la locurile de parcare inclusiv a dotărilor aferente acestora, a benzilor de staţionare, a platformelor staţiilor de transport în comun, staţiilor de taximetre, etc. în funcţie de tipul îmbrăcăminţilor şi tipul defecţiunilor;

  5. (15) Repararea îmbrăcămintei şi a structurii rutiere din dreptul traversărilor de conducte pe sub străzi, al racordurilor şi branşamentelor, a degradărilor izolate generate de lucrări privind conducte tehnico­ edilitare şi în cazul intervenţiilor accidentale. La efectuarea reparaţiilor se va ţine cont de componenţa structurii rutiere existente pentru a se realiza o bună legătură între structura existentă şi cea nouă.

  6. (16) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclişti, pentru eliminarea defecţiunilor îmbrăcămintei modernizate (îmbrăcăminte bituminoasă, dale de beton, beton monolit) după caz, prin plombări, badijonări, colmatarea rosturilor şi crăpăturilor, etc.;

  7. (17) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclişti cu îmbrăcăminţi semipermanente sau provizorii (bolovani de rîu, piatră brută, pietruiri, balastări) corespunzator categoriei de defectiuni;

  8. (18) Întreţinerea bordurilor pentru aducerea lor în’ stare de bună funcţionare;

  9. (19) Întreţinerea lucrărilor edilitare de pe părţile circulabile, curăţirea noroiului, desfundarea gurilor de scurgere, înlocuirea grătarelor rupte, capace, cămine, etc.;

  10. (20) Întreţinerea şanţurilor, rigolelor sau a canalelor deschise de scurgerea apelor, decolmatarea lor, asigurarea pantelor transversale şi longitudinale, desfundarea podeţelor, etc.;

  11. (21) Tăierea, reprofilarea sau completarea acostamentelor străzilor;

  12. (22) Întreţinerea terasamentelor deteriorate local prin operaţii de reprofilare, taluzare, politură, brăzduire, precum şi a lucrărilor de sistematizare pe verticală din zona străzii.

  13. (23) Întreţinerea lucrărilor de drenaj, a umpluturilor drenante, a căminelor de vizitare, etc.

    Sectiunea 3. Întreţinerea lucrărilor de artă : poduri, pasaje, podeţe,

    ziduri de sprijin, etc.

    Art. 35 Întreţinerea lucrărilor de artă constă în principal din :

    1. (1) la lucrările din lemn :

      1. a) strângerea buloanelor şi baterea penelor

      2. b) impregnarea cu substanţe antiseptice şi ignifuge

    2. (2) la lucrările din zidărie, beton, beton armat sau beton precomprimat:

      1. a) reparaţii de tencuieli

      2. b) curăţarea rosturilor degradate şi umplerea lor cu mortar

      3. c) curăţarea banchetelor şi ungerea aparatelor de reazem

      4. d) curăţarea căii de noroi şi gunoaie şi desfundarea gurilor de scurgere

      5. e) completări izolate de terasamente la calea de rulare sau la rampe

      6. f) reparaţii la parapete, trotuare şi guri de scurgere

      7. g) reparaţii locale ale hidroizolaţiei şi ale rosturilor de dilataţie

      8. h) reparaţii izolate la coronamentele podeţelor, la camerele de cădere şi la pereuri

      9. i) desfundarea şi decolmatarea podeţelor

      10. j) reparaţii pe suprafeţe izolate la casiuri, sferturi de con, aripi şi scări de acces

    3. (3) la lucrările din metal:

      1. a) întreţinerea vopselei prin completări pe suprafeţe izolate

      2. b) îndreptarea elementelor deformate

      3. c) curăţarea nodurilor, a aparatelor de reazem şi a celorlalte accesorii

      4. d) degajarea gunoaielor din jurul montanţilor şi a diagonalelor

      5. e) revopsirea parapetelor

    4. (4) la albiile rîurilor traversate pe poduri:

      1. a) înlăturarea din albii a depunerilor de aluviuni şi a vegetaţiei care împiedică scurgerea apei

      2. b) curăţarea de plutitori blocaţi în zona infrastructurii podurilor

      3. c) spargerea gheţii şi dirijarea sloiurilor

      4. d) reparaţii izolate la praguri de fund şi la apărările de mal

        image

        CAPITOLUL 7

        LUCRĂRI DE REPARAT,U CURENTE (R.C.)

        Art. 41 Lucrările de reparaţii curente se clasifică astfel :

        1. (1) Lucrări privind siguranţa circulatiei

        2. (2) Lucrări privind căile circulabile;

        3. (3) Lucrări privind lucrările de artă: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin etc

        4. (4) Lucrări privind spaţiile verzi

        Art. 42 în cadrul lucrărilor de reparaţii curente mai sunt cuprinse şi o serie de activităţi specifice determinării caracteristicilor tehnice ale străzilor şi ale traficului, capacităţii portante a structurilor rutiere şi stării de viabilitate a căilor circulabile.

        Simultan cu efectuarea reparaţiilor curente, se pot realiza şi lucrări noi pentru completări de echipări sau extinderi locale ale acestora justificate de îmbunătătirea conditiilor de functionare ale străzilor.

        ' ' '

        Sectiunea 1. Reparaţii curente privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei

        Art. 43 Reparaţiile curente aferente echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei constau în :

        1. (1) Executarea marcajelor orizontale pe sectoare întregi de străzi, la intersecţii şi la parcaje organizate.

        2. (2) Executarea şi montarea de indicatoare de circulaţie pe sectoare de artere ce asigură tranzitul prin localităţi: panouri de orientare, de presemnalizare a direcţiilor, partale, etc., precum şi a mijloacelor de semnalizare de pe căile circulabile

        3. (3) Procurarea şi instalarea de semafoare electrice în intersecţiile unde traficul impune această echipare.

        4. (4) Lucrări pentru îmbunătăţirea vizibilităţii în intersecţii şi pentru eliminarea punctelor sau zonelor periculoase prin rectificări locale ale geometriei străzii în plan, în profil în lung şi transversal.

        5. (5) Lucrări rutiere specifice: tratamente antiderapante, instalări de parapete de protecţie pentru pietoni montate la bordură.

        6. (6) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spălarea parapetelor pentru pietoni, a glisierelor de siguranţă, a stâlpilor de ghidare sau a separatoarelor de sensuri de circulaţie.

        image

        (16)

        (17)

        (18)

        (19)

        (20)

        (21)

        (22)

        (23)

  14. (24) ·

  15. (25)

  16. (26)

  17. (27)

  18. (28)

  19. (29)

  20. (30)

  21. (31)

  22. (32)

  23. (33)

  24. (34)

  25. (35)

aşternerea şi cilindrarea de material pietros pe stradă precum şi pentru sistematizarea pe verticală a zonei adiacente.

Repararea îmbrăcăminţilor degradate în zona liniilor de tramvai respectiv la racordarea părţii carosabile cu şinele.

Repararea îmbrăcăminţilor rutiere în zona pasajelor la acelasi nivel cu calea ferată.

Repararea şi înlocuirea elementelor degradate ale reţelelor tehnico­

edilitare de la suprafaţa părţilor circulabile ca de exemplu aducerea la cotă a căminelor de vizitare, înlocuirea de rame şi capace distruse, etc. Executarea de peroane pentru călători la staţiile de tramvai, precum şi alveole în partea carosabilă pentru staţiile de autobuze şi troleibuze.

Repararea suprafeţelor carosabile degradate la locurile de parcare şi stationare.

Înlocuirea integrală a bordurilor uzate şi degradate cu borduri noi, inclusiv refacerea fundaţiei acestora.

Refaceri de trotuare şi piste de ciclişti cu îmbrăcăminţi moderne: bituminoase, din dale prefabricate de beton sau din beton monolit; Refaceri de trotuare şi piste de ciclişti executate cu îmbrăcăminţi semipermanente sau provizorii cum sunt pavaje din bolovani de râu sau piatră brută, pietruiri, balastări, etc. precum şi îmbunătăţirea stării tehnice prin aşternerea de covoare asfaltice, execuţia de dale prefabricate din beton sau din beton monolit;

Repararea, reprofilarea, stabilizarea şi impermeabilizarea acostamentelor inclusiv executarea de benzi de încadrare a părţii carosabile pe acostamente cînd strada are profil de şosea.

Repararea de şanţuri şi rigole inclusiv lucrări de pereere şi pavare a acestora cand este cazul;

Executarea de parapeţi de protecţie de diferite categorii pe sectoare întregi de stradă;

Reparaţii şi amenajări pentru corecţii de torenţi, apărări de maluri, canale de evacuare, etc.;

Refacerea tronsoanelor colmatate ale drenurilor şi completări de drenuri longitudinale sau transversale;

Lărgiri de străzi prin crearea de benzi carosabile suplimentare, corespunzător solicitării traficului şi condiţiilor locale.

Reamenajări şi modernizări de intersecţii de străzi la acelaşi nivel prin creerea de benzi carosabile de selectare, stocare, virare, insule de dirijare, etc.;

Executarea de trotuare şi piste de ciclişti la străzile cu trafic intens; Executarea de locuri de parcare şi staţionare inclusiv dotările acestora; Executarea de variante locale de străzi pentru evitarea pasajelor la nivel cu calea ferată sau a unor puncte cu restricţii de gabarit;

Lucrări de desfiintare a variantelor de străzi nefunctionale cu recuperarea material'elor rutiere şi redarea în circuitul agricol 'sau pentru

alte folosinţe.

Eliminarea refulărilor şi a văluririlor îmbrăcămintei în staţiile mijloacelor de transport în comun şi la semafoare.

Sectiunea 3.

Art. 45

(1)

(2)

(3)

(4)

  1. (5)

  2. (6)

  3. (7)

  4. (8)

  5. (9)

(1O)

(11)

Reparaţii curente privind lucrările de artă : poduri, podeţe, ziduri de sprijin, etc.

Reparaţiile curente aferente lucrărilor de artă constau în : Executarea de podeţe pentru scurgerea apelor;

Definitivări ale podetelor, în cazul cînd acestea sunt incomplet realizate Înlocuirea elementelor degradate la suprastructuri

Consolidarea infrastructurilor

Consolidarea provizorie la poduri în vederea efectuării unor transporturi agabaritice

Realizarea unor variante provizorii de circulaţie pe timpul lucrului la poduri sau pasaje

Demolări şi desfiinţări de poduri

Captarea izvoarelor de pe zona străzilor şi executarea de lucrări de amenajare a evacuării apelor;

Lucrări de apărare a străzilor împotriva inundaţiilor şi eroziunilor, corecţii locale ale albiilor, şanţuri de gardă, etc.

Repararea, refacerea, respectiv executarea de ziduri de sprijin sau de căptuşire;

Repararea rampelor la pasaje denivelate şi executarea de bretele suplimentare la pasaje denivelate sau alte lucrări rutiere justificate de trafic;

Sectiunea 4. Reparaţii curente privind spaţiile verzi Art. 46 Reparaţiile curente aferente spaţiilor verzi constau în :

  1. (1) Executarea lucrărilor de spaţii verzi pentru consolidări de suprafaţă a taluzurilor cum sunt: înierbări, brăzduiri, plantaţii, cleionaje, etc.;

  2. (2) Executarea de plantaţii pe zonele libere ale străzilor;

  3. (3) Amenajări de spaţii verzi în zona străzilor cum sunt: fâşii longitudinale, insule verzi la intersecţii, etc.;

    Sectiunea 5. Activităţi pentru urmărirea stării tehnice a străzilor şi a caracteristicilor traficului

    Art. 47 Principalele activităţi desfăşurate în scopul urmăririi stării tehnice a străzilor şi evaluării traficului sunt:

    1. (1) Efectuarea de sondaje, masurători de trafic efectuate automat cu cantori sau manual şi anchete de circulaţie origine / destinaţie inclusiv operaţiile de pregătire a acestor acţiuni şi de prelucrare statistică a datelor înregistrate;

    2. (2) Determinări privind pantele, denivelările, planeitatea şi rugozitatea suprafeţelor circulabile;

    3. (3) Determinări privind capacitatea portantă a structurilor rutiere;

    4. (4) Elaborarea unui sistem de monitorizare a stării tehnice a structurii rutiere, care să includă investigaţii de teren referitoare la capacitatea

      portantă a străzii şi la degradările structurii precum şi studii tehnico – economice în care, pe baza prelucrării datelor din teren, se vor programa lucrările de întreţinere şi reparaţii.

    5. (5) Întocmirea de studii şi cercetări referitoare la perfecţionarea metodelor de întreţinere şi reparaţie a străzilor;

    6. (6) Întocmirea şi completarea la zi a cărţii tehnice a străzilor şi a băncii de date tehnice unde se vor prezenta indicii de stare tehnică a străzii determinaţi în conformitate cu normativul ANO 540 .

    Sectiunea 6. Periodicitatea lucrărilor de reparaţii curente

    Art. 48

    Art. 49

    Art. 50

    Art. 51

    Art. 52

    Art. 53

    (1)

    (2)

    (3)

  4. (4)

    Periodicitatea efectuării lucrărilor de reparaţii curente la străzi se defineşte ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectivă se repetă pentru acelaşi sector de stradă, în interiorul ciclului de reparaţii capitale.

    Elementele principale care determină periodicitatea efectuării lucrărilor sunt: mărimea intensităţii traficului şi structura acestuia, tipul sau genul de lucrări asupra caruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecvenţa apariţiei degradărilor datorită circulaţiei, factorilor naturali sau a altor cauze.

    Periodicitatea normată a execuţiei lucrărilor de reparaţii curente este prezentată în anexa 2.

    CAPITOLUL 8

    LUCRĂRI DE REPARATU CAPITALE (R.K.)

    '

    Reparaţiile capitale se efectuează de regulă după consumarea duratei normale de funcţionare în conformitate cu prevederile capitolului 2.

    Lucrările de reparaţii capitale a căilor circulabile reprezintă refaceri complete ale suprastructurii respectiv a infrastructurii străzii precum şi extinderi de lucrări în vederea creşterii capacităţii de circulaţie, a fluenţei şi siguranţei traficului.

    În corelare cu aceste lucrări se pot realiza lucrări de echipare pentru transportul în comun, instalaţii tehnico-edilitare sau pentru dirijarea traficului. Lucrările de reparaţii capitale asigură creşterea gradului de dotare a străzii.

    Lucrările de reparaţii capitale se clasifică astfel: reparaţii privind siguranţa circulaţiei;

    reparaţii privind căile circulabile; reparaţii privind lucrările de artă; reparaţii privind spaţiile verzi;

    Sectiunea 1. Reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei

    Art. 54 Lucrările de reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranţa circulaţiei constau în:

    1. (1) Înlocuirea sistemelor de semafoare uzate fizic sau moral de la intersecţiile arterelor magistrale, inclusiv înlocuirea cablajelor şi echipamentelor;

    2. (2) Modernizarea sistemului de semnalizare şi dirijare a circulaţiei prin introducerea de echipamente cu performanţe superioare (de ex. automate de dirijare pe bază de self-control comandă);

    3. (3) Executarea şi instalarea de sisteme de semafoare cu funcţionare coordonată la intersecţii succesive ale arterelor magistrale (unda verde) inclusiv amenajările rutiere pe care le implică această echipare;

    4. (4) Executarea de lucrări cu scopul reducerii vitezei de circulaţie în zonele cu potenţial ridicat de producere a accidentelor sau în zonele rezidenţiale cu regim de viteză redus ( sub 30 km / oră); astfel de lucrări pot fi: benzi denivelate, benzi producătoare de zgomot, dispozitive cu afişaj dinamic pentru indicarea vitezei practicate, şicanări, obturări, canalizări ale traficului , etc;

      Sectiunea 2. Reparaţii capitale privind căile circulabile

      Art. 55

      (1)

      (2)

      (3)

      (4)

    5. (5)

      Lucrările de reparaţii capitale privind căile circulabile constau în :

      Corectarea traseului străzii în totalitate sau parţial, în sectoarele critice, cuprinzând îmbunătăţiri în planul de situaţie, profilul în lung şi profilurile transversale pentru sistematizarea elementelor geometrice corespunzător categoriei străzii. în cadrul acestor lucrări de reparaţii capitale se cuprinde ansamblul lucrărilor rutiere de infrastructură şi suprastructură executate în corelare cu echipările tehnico-edilitare aferente.

      Lucrările de reparaţii capitale privind sectoare de străzi cu terasamente slabe, deformabile, expuse la degradări din îngheţ-dezgheţ sau acţiunea distructivă a apelor. Se prevăd, dupa caz, lucrări de consolidare a terasamentelor, ziduri de sprijin, sisteme de drenaje, amenajări de taluzuri, etc., inclusiv refacerea structurilor rutiere afectate şi a lucrărilor de sistematizare pe verticală.

      în cadrul acestor lucrări se va analiza şi posibilitatea reciclării îmbrăcămint,ilor rutiere existente.

      Refacerea integrală a structurii rutiere, respectiv îmbrăcăminte, strat de

      bază, fundaţie (cînd este cazul), încadrări trotuare, pista ciclişti (dacă este cazul) realizate pentru întreaga stradă sau pe sectoare distincte delimitate de două intersecţii principale.

      Reamenajarea de intersecţii principale şi pieţe de circulaţie cuprinzînd refacerea lucrărilor de suprastructură şi infrastructură stradală, lucrări noi de extindere, amenajări principale pentru circulaţia pietonilor (tuneluri) etc.;

      Amenajarea variantelor ocolitoare

    6. (6) Lucrări de reparaţii capitale pentru esplanade şi alei pietonale, trotuare, traversări la acelaşi nivel sau la niveluri diferite – tuneluri, pasarele – inclusiv lucrările de protecţie a circulaţiei pietonilor cum sunt: parapete, glisiere de siguranţă, etc.

    7. (7) Reparaţii sau lucrări noi privind apărări de maluri, rectificări de cursuri de apă sau corecţii locale de torenţi care afectează rezistenţa şi funcţionalitatea străzilor, inclusiv amenajări de podeţe şi alte lucrări pentru colectarea şi evacuarea apelor de suprafaţă.

    8. (8) Lucrări de reparaţii capitale ale străzii efectuate în corelare cu lucrări noi sau de reparaţii capitale ale căii de transport în comun şi lucrări specifice acestora.

    9. (9) Lucrări de reparaţii capitale ale străzii efectuate în corelare cu lucrări noi sau reparaţii de reţele tehnico-edilitare inclusiv pozarea acestora în canale vizitabile , cu realizarea de racorduri, branşamente, cămine, guri de scurgere, etc.

    Sectiunea 3. Reparaţii capitale privind lucrările de artă

    Art. 56

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    Art. 57

    (1)

    (2)

    Lucrările de reparaţii capitale privind lucrările de artă constau în :

    Consolidarea şi reabilitarea podurilor, pasajelor, podeţelor, zidurilor de sprijin, etc.

    Definitivarea podurilor a căror structură existentă este provizorie Lărgirea podurilor sau podeţelor

    Ridicarea clasei de încărcare

    Sectiunea 4. Reparaţii capitale privind spaţiile verzi

    Lucrările de reparaţii capitale privind spaţiile verzi constau în :

    Amenajări de plantaţii de aliniament cu arbori şi arbuşti pe fîşiile libere de pe părţile laterale ale străzii, de acord cu principiile legate de siguranţa circulaţiei;

    Amenajări de grupe de arbori şi arbuşti pe zonele libere laterale spaţiilor circulabile, în corelare cu lucrările de sistematizare verticală a acestor zone.

    CAPITOLUL 9

    PLANIFICAREA LUCRĂRILOR DEÎNTRETINERE ŞI REPARATU ALE

    STRAZILOR ' '

    Art. 58

    (1)

    (2)

    Executarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale străzilor se realizează cu respectarea următoarelor principii de bază:

    evitarea dispersarii fondurilor alocate;

    crearea unor legături continue între diferite zone ale localităţii prin asigurarea unei reţele corespunzătoare de străzi organizată astfel încât

    (3)

    (4)

  5. (5)

  6. (6)

Art. 59

Art. 60

Art. 61

să facă fată cerinţelor de transport atât din punct de vedere funcţional cât şi tehnic;

acordarea priorităţii în planificarea lucrărilor pentru arterele magistrale de circulaţie precum şi pentru traseele de străzi importante din punct de vedere economic şi social;

acordarea priorităţii în sensul executării în primă urgenţă a lucrărilor accidentale rezultate ca urmare a calamităţilor naturale, pentru restabilirea circulatiei;

alegerea soluţiei o' ptime de reparaţie pe baza analizei comparative a

diferitelor rezolvări tehnice şi economice, astfel încât să se obţină eficienţă maximă a utilizării fondurilor disponibile;

respectarea normelor tehnice specifice fiecărei activităţi;

Din punct de vedere tehnic şi economic, volumul şi costul reparaţiilor cresc apreciabil de la lucrările de întreţinere (minime) la reparaţii curente (medii) şi la cele capitale (cele mai costisitoare), iar cele trei categorii de lucrări se interconditionează.

întârzierea executării lucrărilo( de întreţinere grăbeşte executarea reparaţiilor curente şi măreşte volumul şi costul lucrărilor de reparaţii capitale.

Volumul lucrărilor de reparaţii şi fondurile necesare se stabilesc pe bază de documentaţii tehnico-economice, respectiv proiecte elaborate în raport cu starea tehnică şi funcţionalitatea străzilor, ţinând s ama de compoziţia şi intensitatea traficului actual şi în perspectivă. ln acest scop se vor efectua periodic, la intervale de 5 ani, recensăminte şi anchete de circulaţie şi anual măsurători tehnice cum sunt: relevee, revizii, controale cantitative sau calitative şi se va ţine la zi evidenţa privind comportarea străzii în exploatare. Documentaţia tehnică pentru execuţia lucrărilor se va întocmi cu respectarea standardelor şi a normelor specifice precum şi a cadrului de conţinut pentru proiectele de drumuri şi străzi.

Propunerile privind programele de perspectivă se întocmesc în funcţie de realizările din perioada precedentă celei planificate şi de notele de fundamentare elaborate în acest scop.

Programele de perspectivă pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii cuprind volumele globale şi costurile totale cu justificarea prevederilor pe baza avantajelor funcţionale, economice şi sociale realizabile, precum şi evidenţierea pierderilor care s-ar produce în lipsa executării lucrărilor respective. Programele anuale pentru aceste lucrări se defalcă din programul de perspectivă în ordinea urgenţei de realizat.

Prin aplicarea unui sistem de monitorizare a structurilor rutiere pot fi descrise diferite strategii în definirea politicii de întreţinere şi refacere a străzilor, ţinînd cont de aplicarea eficientă a investiţiilor.

Lucrările de reparaţii capitale se nominalizează separat în programe pentru fiecare obiect, pe bază de indicatori globali.

image

(3)

(4)

Art. 67

de reparaţii de complexitate şi volum mare de către compartimentele de proiectare ale administratorilor sau de către unitaţi de proiectare specializate

pentru lucrările de reparaţii capitale (R.K.) de către compartimentele de proiectare ale administratorilor străzilor, sau după caz, de către unităţi de proiectare de specialitate.

pentru lucrări accidentale (I.A.) cu caracter urgent şi operativ ce trebuie executate imediat pentru restabilirea circulaţiei (cum sunt: prevenirea şi combaterea efectului inundaţiilor, cutremurelor sau alte calamităţi), documentaţia tehnico-economică se poate elabora pe parcursul execuţiei în aceleaşi condiţii ca pentru lucrările de reparaţii curente. Aceste documentaţii se elaborează pe baza actelor de constatare întocmite la faţa locului de comisia tehnică convocată în acest scop de organul care administrează strada .

Avizarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii a străzilor se face de către comisiile tehnice ale administratorilor acestora şi în funcţie de specificul lucrărilor, de alte autorităţi, conform prevederilor legale.

Aprobarea documentaţiilor se face de către organul de conducere al administratorului străzii.

CAPITOLUL 11

ELEMENTE PRIVIND ORGANIZAREA, EXECUŢIA ŞI RECEPŢIA LUCRĂRILOR

Art. 68

Art. 69

Art. 70

în vederea realizării coordonate, integrale şi în condiţii tehnico­ economice corespunzătoare a lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale străzilor se vor întocmi programe anuale pentru organizarea execuţiei. Acestea se întocmesc în primele şase luni ale anului care precede execuţia lucrărilor, prin defalcare din programul de perspectivă.

Coordonarea elaborării documentaţiilor tehnico-economice si a execuţiei lucrărilor de întreţinere şi reparaţii a străzilor se realizează de către serviciile tehnice ale administratorilor străzilor.

La baza întocmirii programelor vor sta tabelele cu situaţia străzilor pe care trebuie executate reparaţiile menţionate în ordinea dictată de urgenţe şi importanţa lucrărilor.

Stabilirea ordinei de prioritate pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii se va face pe baza informaţiilor primite în urma aplicării unui sistem de monitorizare a structurii rutiere, care va include testarea portanţei structurii, examinarea vizuală a stării tehnice şi determinarea duratei de viaţă reziduală.

La organizarea execuţiei lucrărilor se vor avea în vedere următoarele criterii:

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

Art. 71

Art. 72

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

se va da prioritate reparaţiei străzilor în stare rea, intens solicitate de trafic, în ordinea categoriei tehnice a acestora;

pentru lucrările de reparaţii curente sau capitale care se execută pe întreaga lungime a străzii, în cazul unor volume mari de lucrări, se va organiza lucrul în 2 sau 3 schimburi prin prevederea execuţiei în flux continuu, cu procedee tehnologice cît mai eficiente, utilaje multifuncţionale şi consumuri de energie reduse;

se va prevedea de regulă, execuţia lucrărilor pe jumătate din lăţtimea părţii carosabile, astfel încât pe cealaltă jumătate a străzii să se poată circula în ambele sensuri sau într-un singur sens, dar în acest caz trebuie amenajate variante provizorii de circulaţie pentru celălalt sens în toate situaţiile se va da importanţă deosebită semnalizărilor rutiere pentru circulaţia curentă şi pentru avertizarea punctelor de lucru în vederea evitării confuziilor şi accidentelor, atât ziua cât şi noaptea;

cînd circulaţia trebuie deviată pe o rută ocolitoare, aceasta va fi aleasă dupa o analiză atentă a traseului, a lăţimii părţii carosabile, a capacităţii portante a structurii rutiere a străzii, asigurîndu-se parcursuri minime.

Lucrările rutiere de întreţinere şi reparaţii a străzilor se realizează cu aplicarea procedeelor tehnologice specifice în funcţie de natura şi soluţia aplicată conform prevederilor din standardele şi normativele pentru execuţia drumurilor.

La stabilirea procedeului şi tehnologiei de reparaţie a străzii se va avea în vedere următoarele criterii:

tehnologia executării lucrărilor va asigura o cât mai mare productivitate şi nivelul calitativ sau nivelul de performanţă solicitate prin documentaţia tehnică;

utilajele trebuie să fie adecvate volumelor de lucrări şi se va recurge la munca manuală, numai în cazul volumelor mici şi dispersate;

soluţia tehnică prevazută pentru repararea îmbrăcămintei străzii va trebui astfel aleasă încât să asigure menţinerea corespunzătoare a stării tehnice a îmbrăcămintei înconjurătoare locurilor reparate; reparaţiile vor fi realizate la cota căii, de regulă în straturi cu grosimi uniforme astfel încât să nu se formeze praguri sau depresiuni;

execuţia reparaţiilor îmbrăcăminţilor bituminoase va asigura o bună aderentă a mixturilor asfaltice fată de îmbrăcămintea bituminoasă

veche; ' '

reparaţia părţilor carosabile va trebui să asigure realizarea unei bune suprafeţe de circulaţie ca planeitate, rugozitate, pante transversale şi longitudinale, etc.;

reparaţia porţiunilor degradate ale căii se va efectua folosind materiale şi sisteme constructive similare acelora din restul străzii, soluţiile tehnice fiind stabilite de proiectant de comun acord cu Administratorul Străzilor

materialele provenite din desfacerea structurii rutiere existente vor fi triate în vederea reutilizării;

suprafaţa care trebuie reparată nu se va limita strict la suprafaţa degradată ci va îngloba şi fîşiile adiacente slăbite sau desprinse.

Art. 73

(1)

(2)

(3)

(4)

Art. 74

Art. 75

Art. 76

Art. 77

Art. 78

Programele de organizare a lucrărilor vor preciza:

amplasarea, categoria şi volumul lucrării; cantităţile de materiale de aprovizionat ;

lucrările de pozare sau de reparare a conductelor tehnico-edilitare sau alte echipări tehnice ale străzii (ex.: iluminat public, semaforizare, etc.) ce trebuie să preceadă lucrările de reparaţie ale străzii;

măsurile de siguranţa circulaţiei şi rutele ocolitoare pentru efectuarea circulaţiei pe durata executării lucrărilor de reparaţii.

Recepţia lucrărilor de R.C., R. K. si L. A. se efectuează conform reglementărilor legale, atât pe parcursul realizării obiectivului pentru lucrările ascunse, pe măsura terminării acestora, cât şi la terminarea completă a lucrării şi după expirarea perioadei de garanţie.

CAPITOLUL 12 PROTECTIA MUNCII

'

La execuţia lucrărilor de întreţinere, reparaţii curente, reparaţii capitale şi intervenţii accidentale, ce fac obiectul prezentului normativ, se vor asigura de către unităţile executante toate măsurile de protecţia muncii stabilite în standardele şi normativele specifice în vigoare pentru diferitele categorii de lucrări , având în vedere în special "Normele de protecţia muncii pentru lucrări de întreţinere şi reparaţii drumuri" aprobate de M.T.Tc. cu ordinul nr. 9/1982;

Semnalizarea rutieră a punctelor de lucru la lucrările de întreţinere şi reparare a străzilor, precum şi asigurarea circulaţiei pe timpul execuţiei lucrărilor se vor face în conformitate cu "Normele metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi / sau pentru protejarea drumului" – emise de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000.

CAPITOLUL 13 DISPOZITII FINALE

'

Prevederile din tabelele anexă ale normativului în legătură cu lucrări de întreţinere şi reparaţii ale străzilor nu sunt limitative putându-se realiza, în cazuri justificate tehnic şi economic, variante de soluţii cu tehnologii adecvate condiţiilor locale, cu respectarea normelor de execuţie pentru asigurarea calităţii lucrărilor.

În afara perioadelor normate prevăzute în tabelele anexă, lucrările de întreţinere sau reparaţii curente se vor executa imediat ce se constată

Art. 79

Art. 80

Art. 81

Art. 82

Art. 83

Art. 84

Art. 85

(1)

(2)

(3)

apariţia unei defecţiuni a străzii care afectează buna desfăşurare a circulatiei auto.

'

Concomitent cu lucrările de reparaţii capitale se pot realiza pe sectoare diferite ale aceleiaşi străzi şi reparaţii curente, iar în mod similar, concomitent cu lucrările de reparaţii curente se pot executa şi lucrări de întreţinere.

Organizarea şi realizarea întreţinerii şi reparaţiei străzilor se vor corela cu celelalte lucrări specifice pentru echipare şi instalaţii din ampriza străzii şi se vor realiza conform reglementărilor tehnice prevăzute în standardele şi normativele de drumuri pentru fiecare categorie de lucrări (terasamente, consolidări, fundaţii şi substraturi, strat de bază, îmbrăcăminţi, încadrări, trotuare, etc.).

ln cadrul lucrărilor de întreţinere şi reparaţii se pot realiza şi extinderi de echipări rutiere pentru satisfacerea unor noi condiţii funcţionale generate de dezvoltarea urbanistică şi de intensificarea circulaţiei.

Administratorul străzilor sau drumurilor de tranzit prin localităţi va urmări comportarea acestora sub trafic şi în conformitate cu prevederile tehnice legale va interveni pentru asigurarea condiţiilor de circulaţie normală atât la perioadele normate pentru întreţinerea şi reparaţia străzilor precum şi ori de câte ori apar necesare astfel de lucrări.

Documentaţia tehnico-economică privind lucrările de reparaţie capitală a străzilor se va elabora în concordanţă cu planurile de urbanism (PUG, PUZ , PUD) şi studiul de organizarea circulaţiei din localitate, fiind insoţită de acordul organelor locale de poliţie rutieră.

Administratorii instalaţiilor subterane sunt obligaţi să asigure integritatea şi refacerea căii de rulare a străzii în cazurile când intervin la instalaţii sau când se produc degradări ale străzilor din diverse cauze ale instalaţiilor subterane. Executarea lucrărilor de reparaţii se efectuează de către firme specializate şi pe baza unei documentaţii de specialitate avizată de administratorul străzii.

CAPITOLUL 14 DOCUMENTE DE REFERINTĂ

'

În cuprinsul prezentului normativ se fac referiri la prevederi care se regăsesc în următoarele documente :

Legea nr. 82 I 98 – Lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/97 privind regimul drumurilor;

Legea nr. 1O/ 95 – Lege privind calitatea în construcţii

Legea nr. 50 I 91, republicată – Lege privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

  1. (4) HG 766 / 97 , Anexa nr. 4 – Hotărîre de Guvern pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii – Regulament privind urmărirea comportării în exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor;

  2. (5) Ord. MT nr. 47 / 98 – Norme tehnice privind amplasarea lucrărilor edilitare, a stîlpilor pentru instalaţii şi a pomilor în localităţile urbane şi rurale

  3. (6) Ord. MT nr. 49 I 98 – Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea străzilor în localităţi urbane

  4. (7) Ord. MT nr. 50 / 98 – Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea străzilor în localitătile rurale

  5. (8) Ord. MT nr. 346 ' I 2000 – Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor de

    întreţinere şi reparaţii aferente drumurilor publice;

  6. (9) Ord. MLPAT nr. 57 / N / 99 – Normativ privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor, P 130 – 99;

(1O) Norme metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restrictiilor de circulatie în vederea executării de lucrări în

zona drumului pub' lic şi / sau pent'ru protejarea drumului – aprobate prin

ordin comun de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000.

  1. (11) SR 4032 / 1 – 2001 – Lucrări de drumuri. Terminologie

  2. (12) STAS 5626 – 92 Poduri. Terminologie

  3. (13) SR 174 / 1 – 2002 Lucrări de drumuri. Îmbrăcăminţi bituminoase cilindrate executate la cald. Conditii tehnice de calitate.

  4. (14) SR 174 / 2 – 1997 Lucrări de drumuri. Îmbrăcăminţi bituminoase cilindrate executate la cald. Condiţii tehnice pentru prepararea şi punerea în operă a mixturilor asfaltice şi recepţia îmbrăcăminţilor executate.

  5. (15) SR 183 / 1 – 95 Lucrări de drumuri. Îmbrăcăminţi din beton de ciment executate în cofraje fixe. Condiţii tehnice generale de calitate

  6. (16) STAS 599 – 87 Tratamente bituminoase

  7. (17) ANO 525 – 2000 – Instrucţie privind protecţia drumurilor publice pe timp de iarnă, combaterea lunecuşului şi a înzăpezirii;

  8. (18) ANO 547 – 1999 – Normativ pentru prevenirea şi remedierea defecţiunilor la îmbrăcăminţile rutiere moderne;

  9. (19) ANO 554 – 2002 – Normativ privind întreţinerea şi repararea drumurilor publice

  10. (20) ANO 567 – 2002 – Instrucţie privind modul de intervenţie în cazul dezastrelor produse de fenomene meteorologice periculoase la drumurile publice;

  11. (21) ANO 504 – 1993 – Instrucţie privind revizia drumurilor publice;

  12. (22) CD 99 – 2001 – Instrucţiuni tehnice privind repararea şi întreţinerea podurilor, podeţelor de şosea din beton, beton armat, beton precomprimat şi zidărie de piatră;

  13. (23) ANO 514 – 2000 Regulament privind efectuarea recepţiilor lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente la drumurile publice;

  14. (24) ANO 532 – 1997 – Normativ privind reciclarea la rece a îmbrăcăminţilor rutiere;

  15. (25) ANO 522 – 2002 Instrucţiuni pentru stabilirea stării tehnice a unui pod

  16. (26) ANO 540 – 2003 Normativ pentru evaluarea stării de degradare a îmbrăcămintei pentru structuri rutiere suple şi semirigide.

  17. (27) Cod de practică pentru executarea lucrărilor din beton, beton armat şi beton precomprimat – indicativ NE 012 – 99.

  18. (28) Cod de practică pentru execuţia elementelor prefabricate din beton, beton armat şi beton precomprimat – indicativ NE 013 – 2002.

image

P R E Ț U R I L E

publicațiilor legislative pentru anul 2005

— pe suport tradițional —

image

Valoarea Valoarea

Denumirea publicației

Nr. abonamentului abonamentului trimestrial

crt. anual                                        — lei vechi/lei noi —                      

— lei vechi/lei noi — Trim. I

Trim. II

Trim. III

Trim. IV

1. Monitorul Oficial, Partea I, în limba română

12.340.000/1.234

3.085.000/308,5

3.085.000/308,5

3.085.000/308,5

3.085.000/308,5

2. Monitorul Oficial, Partea I, în limba română,

2.135.000/213,5

numere bis*)

3. Monitorul Oficial, Partea I, în limba maghiară

9.480.000/948

2.370.000/237

2.370.000/237

2.370.000/237

2.370.000/237

4. Monitorul Oficial, Partea a II-a

15.000.000/1.500

3.750.000/375

3.750.000/375

3.750.000/375

3.750.000/375

5. Monitorul Oficial, Partea a III-a

3.040.000/304

760.000/76

760.000/76

760.000/76

760.000/76

6. Monitorul Oficial, Partea a IV-a

12.820.000/1.282

3.205.000/320,5

3.205.000/320,5

3.205.000/320,5

3.205.000/320,5

7. Monitorul Oficial, Partea a VI-a

11.820.000/1.182

2.955.000/295,5

2.955.000/295,5

2.955.000/295,5

2.955.000/295,5

8. Colecția Legislația României

3.130.000/313

782.500/78,25

782.500/78,25

782.500/78,25

782.500/78,25

9. Colecția de hotărâri ale Guvernului și alte

5.190.000/519

1.297.500/129,75

1.297.500/129,75

1.297.500/129,75

1.297.500/129,75

acte normative

10. Repertoriul actelor normative

800.000/80

11. Decizii ale Curții Constituționale

565.000/56,5

12. Ediții trilingve

3.000.000/300

*) Cu excepția numerelor bis în care se publică acte cu un volum extins și care interesează doar un număr restrâns de utilizatori.

Toate publicațiile Regiei Autonome îMonitorul Oficial“ sunt purtătoare de T.V.A. în cotă de 9%, aceasta fiind inclusă în prețul de abonament.

Pentru siguranța clienților, abonamentele la publicațiile Regiei Autonome îMonitorul Oficial“ se pot efectua prin următorii difuzori:

u COMPANIA NAȚIONALĂ îPOȘTA ROMÂNĂ“ — S.A. — prin oficiile sale poștale

u RODIPET — S.A. — prin toate filialele

u INTERPRESS SPORT — S.R.L. — București, str. Hristo Botev nr. 6(telefon/fax: 313.85.07; 313.85.08; 313.85.09)

u PRESS EXPRES — S.R.L. — Otopeni, str. Flori de Câmp nr. 9 (telefon/fax: 221.05.37; 0745.133.712)

u M.T. PRESS IMPEX — S.R.L. — București, bd. Basarabia nr. 256 (telefon/fax: 255.48.15; 255.48.16)

u INFO EUROTRADING — S.A. — București, Splaiul Independenței nr. 202A (telefon/fax: 212.73.54)

u ACTA LEGIS — S.R.L. — București, str. Banul Udrea nr. 10, (telefon/fax: 411.91.79)

u CURIER PRESS — S.A. — Brașov, str. Traian Grozăvescu nr. 7 (telefon/fax: 0268/47.05.96)

u MIMPEX — S.R.L. — Hunedoara, str. Ion Creangă nr. 2, bl. 2, ap. 1 (telefon/fax: 0254/71.92.43)

u CALLIOPE — S.R.L. — Ploiești, str. Candiano Popescu nr. 36 (telefon/fax: 0244/51.40.52, 0244/51.48.01)

u ASTOR-MED — S.R.L. — Iași, str. Sucidava nr. 2, bl. U2, sc. C, ap. 2 (telefon/fax: 0232/27.91.76, 0232/25.84.27)

u ART ADVERTISING — S.R.L. — Râmnicu Vâlcea, str. Regina Maria nr. 7, bl. C1, sc. C, mezanin II

(tel. 0250/73.54.75, 0744.50.90.99)

u ZIRKON MEDIA — S.R.L. — București, str. Călin Ottoi nr. 29

(tel. 250.52.77, 250.22.94, fax 250.56.30)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x