REGLEMENTARE TEHNICĂ din 14 noiembrie 2005
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024 |
|
Informatii Document
Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUIMINISTERUL ADMINISTRATIILOR SI INTERNELORPublicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 476 bis din 1 iunie 2006
Actiuni suferite de acest act: |
SECTIUNE ACT | TIP OPERATIUNE | ACT NORMATIV |
Actul | ABROGAT DE | ORDIN 1025 22/12/2011 |
Nu exista actiuni induse de acest act |
Acte referite de acest act: |
Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACT | REFERA PE | ACT NORMATIV |
Actul | ARE LEGATURA CU | ORDIN 1945 14/11/2005 |
ART. 9 | REFERIRE LA | HG 2288 09/12/2004 |
ART. 9 | REFERIRE LA | LEGE 481 08/11/2004 |
ART. 9 | REFERIRE LA | OUG 21 15/04/2004 |
ART. 9 | REFERIRE LA | HG 85 23/01/2003 |
ART. 9 | REFERIRE LA | REGULAMENT 23/01/2003 |
ART. 9 | REFERIRE LA | OUG 195 12/12/2002 |
ART. 9 | REFERIRE LA | OUG (R) 195 12/12/2002 |
ART. 9 | REFERIRE LA | ORDIN 1112 04/04/2000 |
ART. 9 | REFERIRE LA | ORDIN 411 08/06/2000 |
ART. 9 | REFERIRE LA | LEGE 82 15/04/1998 |
ART. 9 | REFERIRE LA | ORDIN 46 27/01/1998 |
ART. 9 | REFERIRE LA | OG (R) 43 28/08/1997 |
ART. 36 | REFERIRE LA | LEGE 82 15/04/1998 |
ART. 36 | REFERIRE LA | OG (R) 43 28/08/1997 ART. 44 |
Acte care fac referire la acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERIT DE | ACT NORMATIV |
Actul | ABROGAT DE | ORDIN 1025 22/12/2011 |
Actul | APROBAT DE | ORDIN 1945 14/11/2005 |
Actul | CONTINUT DE | ORDIN 1945 14/11/2005 |
"Normativ privind prevenirea şi combaterea inzapezirii drumurilor publice", indicativ AND 525-2005*)
Notă *) Aprobata de Ordinul nr. 1945 din 14.11.2005, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 476 din 01.06.2006
NORMATIV PRIVIND PREVENIREA SI COMBATEREA INZAPEZIRII DRUMURILOR PUBLICE
– Indicativ AND 525-2005 –
Capitolul I. Generalitati
Sectiunea 1. Obiect si domeniu de aplicare
Art. 1. Prezentul normativ reglementează modul de prevenire şi organizare a intervenţiilor pentru ombaterea poleiului şi înzăpezirii drumurilor publice (exclusiv străzile şi drumurile vicinale), de conducere şi coordonare a acestei activităţi în vederea asigurării viabilitatii drumurilor pe timp de iarna.
Art. 2. La străzi aplicarea acestui normativ se poate face numai în măsura în care el corespunde situaţiei concrete privind amplasarea străzilor, organizarea circulaţiei rutiere şi pietonale în interiorul localităţii şi a altor elemente caracteristice ce le asigură condiţii asemănătoare unui drum public clasat. Organele administraţiei locale vor stabili prin asimilare cu prezentul normativ modul de tratare a acestor probleme pentru străzile ce le au în administrare.
Sectiunea a 2-a. Prevederi generale
Art. 3. Administratorul drumului îşi va organiza sistemul de informare şi control asupra stării drumurilor cât şi a modului de pregătire şi acţionare pe timp de iarnă.
Art. 4. Conducerea şi coordonarea activităţii de prevenire şi intervenţie pentru combaterea poleiului si înzăpezirii drumurilor se realizează prin comandamente instituite la nivel central şi teritorial, aprobate prin ordine şi decizii.
Art. 5. (1) Pe timp de viscol, ninsoare abundentă sau alte fenomene meteorologice care generează blocarea căilor rutiere, se va interzice accesul autovehiculelor spre zonele afectate, prin montarea mijloacelor de semnalizare rutiera corespunzatoare, în scopul facilitării intervenţiei operative cu utilajele specifice.
(2) Aprobarea pentru închiderea temporară a circulaţiei rutiere pe un sector de drum afectat de fenomenele menţionate, se dă, pentru drumurile naţionale, de către comandamentul central de iarnă al MTCT la iniţiativa CNADNR si a Direcţiei Poliţiei Rutiere din Inspectoratul General al Poliţiei, iar pentru drumurile de interes judeţean sau local de către comandamentele judeţene sau
al municipiului Bucureşti cu acordul Inspectoratelor Judeţene de Poliţie – Serviciul de circulaţie rutieră.
Art. 6.(1) În cazuri de urgenţă, când starea timpului impune închiderea circulaţiei rutiere pe un sector de drum pentru a se evita producerea unor evenimente grave ce ar putea periclita viaţa participanţilor la trafic şi când sistemul de informare existent nu pennite luarea operativă a aprobării menţionate mai sus, şeful secţiei drumurilor naţionale impreuna cu seful Serviciului Politiei Rutiere pot opera închiderea circulaţiei cu instalarea mijloacelor de semnalizare corespunzătoare şi a informării participanţilor la trafic.
(2) În aceste cazuri, în tennenul cel mai scurt posibil, şeful secţiei va infonna simultan asupra măsurilor luate, conducerea CNADNR, DRDP, Consiliul Judetean si Inspectoratul Judetean al Situatiilor de Urgenta, iar seful Serviciului Politiei Rutiere va informa operativ Directia Politiei Rutiere asupra masurilor dispuse.
Art. 7. Pe timp de viscol nu se va acţiona pentru deszăpezire decât în situaţii cu totul excepţionale, când sunt în pericol vieţi omeneşti, datorită surprinderii pe drum a unor persoane, autovehicule sau utilaje de deszăpezire, în colaborare cu comandamentele judeţene de deszăpezire impreuna cu Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta, in vederea acordării primului ajutor persoanelor afectate de calamităţi.
Art. 8. (I) Participanţii la trafic au obligaţia să-şi pregătească corespunzător şi din timp autovehiculele pentru circulaţia pe timp de iarnă, să le echipeze cu lanţuri, materiale antiderapante şi sculele necesare; să utilizeze combustibili corespunzători perioadei friguroase şi să se infonneze din timp şi permanent, înainte de plecare, privind starea drumurilor şi prognozele meteo pentru zonele respective. Aceştia nu se vor deplasa în zone înzăpezite, zone cu viscole sau polei generalizat sau unde dispeceratele drumurilor îi avertizează asupra situaţiei existente, cu recomandarea să nu circule în perioada respectivă.
-
(2) Pentru nerespectarea prevederilor de mai sus, participantii la traficul rutier sunt direct răspunzători şi vor suferi consecinţele legale în vigoare.
Art. 9. Administratorul drumului are obligaţia să informeze din timp participanţii la traficul rutier privind orice restricţie introdusă pe drum, să le semnalizeze corespunzător nonnelor în vigoare şi să recomande variante ocolitoare.
Sectiunea a 3-a. Notatii
-
a) MTCT – Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului;
-
b) CNADNR-Compania Nationala de Autostrazi siDrumuri Nationale din Romania;
-
c) DRDP – Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri;
-
d) SDN – Secţia de Drumuri Naţionale;
-
e) ADL – Administraţia Drumurilor Locale;
-
f) DN – Drum Naţional;
-
g) DJ – Drum Judeţean;
-
h) DC – Drum Comunal;
-
i) CJ – Consiliul Judeţean;
-
j) ANM – Administratia Naţionala de Meteorologie;
-
k) PSI – Paza şi Stingerea Incendiilor;
-
1) DPR – Direcţia Poliţiei Rutiere;
-
-
-
m) ARL – Antrepriza de Reparaţii si Lucrări;
-
n) TAF – Tractor Auto Forestier;
-
o) CGMB – Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
-
p) IJSU – Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta
-
r) MZA – Media zilnica anuala;
-
s) Auto cu RSP – auto care are in bena raspanditor pentiu sare, amestec sare nisip, amestec sare cu solutie de clorura de calciu.
Sectiunea a 4-a. Referinte
-
a) Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată şi aprobată prin Legea m. 82/1998 cu modificarile si completarile ulterioare;
-
b) Legea nr. 481/ 2004 privind protectia civila;
-
c) Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 195/ 2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modifica.rile si completarile ulterioare;
-
d) Hotararea Guvernului nr. 85/ 2003 pentru aplicare Ordonantei de urgenta a Guvernului m. 195/ 2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modifica.rile si completa.rile ulterioare;
-
e) Hotararea Guvernului nr. 2288/ 2004 pentru repartizarea functiilor de sprijin pe care le asigura ministerele, celelalte organe centrale si
Tabelul 1 CLASIFICAREA DRUMURILOR PE NIVELURI DE INTERVENŢIE (NI)
DUPĂ NIVELURILE DE VIABILITATE ÎN TIMPUL IERNII
Nr. crt. |
Niveluri de viabilitate |
Niveluri de intervenţie |
Încadrarea drumurilor publice pe niveluri de viabilitate în timpul iernii, în funcţie de: |
|
Clasa tehnică |
Importanţa economică şi administrativă a drumurilor |
|||
1 NIVEL I ' |
N.I.1 |
I, II şi o parte din III |
Autostrăzile, drumurile publice cu 4 benzi de circulaţie, drumuri publice cu 2 benzi de circulaţie, care leagă capitala de oraşele reşedinţă de judeţ, de municipii şi orasele resedinte de judeţ între ele. Drumurile publice (naţionale, judeţene sau comunale), care asigură legătura cu gările, porturile, aeroporturile şi punctele de treceri de frontieră sau care conditionează aprovizionarea' centrelor economice importante cu materii prime, alimente sau forţă de muncă. |
|
2 |
NIVEL II |
N.I.2 |
IV şi restul drumurilor din clasa tehnică III |
Restul drumurilor naţionale care fac parte din clasa tehnică III şi drumurile judeţene care asigură legătura cu centrele de comună |
N.I.3 |
V |
Restul drumurilor publice care trebuiesc mentinute în stare de viabilitate. ' |
||
3 |
NIVEL III |
|||
4 |
NIVEL IV |
N.I.4 |
MZA<500 |
Sectoarele de drumuri publice cu trafic redus de vehicule pentru care cheltuielile necesare menţinerii în 24 ore în stare de viabilitate depăşesc cheltuielile produse prin devierea circulaţiei pe trasee ocolitoare. |
: |
Tabelul 2 FORMAŢIA DE UTILAJE ŞI ECHIPAMENTE CORESPUNZĂTOARE
NNELELOR DE INTERVENŢIE
Nivel de I Formatie de utilaje I interventie • |
Nr. buc. |
km echivalenti |
||
N.1.1. |
1 |
Unimog echipat |
2 |
15-25 |
Incarcator |
2 |
15-25 |
||
I II Auto cu RSP si lama |
2 |
15-20 |
||
, Autofreza |
2 |
100 |
||
I i Buldoexcavator |
1 |
50 |
||
! Autogreder |
1 |
50 |
||
. |
Remorcher |
1 |
150 |
|
Macara > 30 t |
1 |
150 |
||
N.1.2. |
Unimog echipat |
2 |
20-30 |
|
Incarcator |
2 |
20-30 |
||
Auto cu RSP si lama |
2 |
20-25 |
||
I 'Autofreza |
1 |
100 |
||
– Buldoexcavator |
1 |
60 |
||
Autogreder |
1 |
60 |
||
Remorcher |
1 |
200 |
||
Macara> 30 t |
1 |
200 |
||
Tractor |
1 |
30 |
||
N.1.3. • |
Unimog echipat |
2 |
25-40 |
|
Incarcator |
2 |
25-40 |
||
Auto cu RSP si lama |
2 |
25-30 |
||
I |
.Autofreza |
1 |
150 |
|
Buldoexcavator |
1 |
75 |
||
Autogreder |
1 |
75 |
||
Remorcher |
1 |
250 |
||
Macara > 30 t |
1 |
250 |
||
Tractor |
1 |
45 |
Art. 15. Programul pregătirilor în vederea iernii se elaborează de către unităţile teritoriale de administrare a drumurilor publice şi va cuprinde ansamblul de măsuri necesare/cantităţile de lucrări estimate şi termenele de realizare pentru:
-
– punerea in ordine a drumurilor;
-
– pregătirea bazelor de deszăpezire;
-
– apărarea drumurilor cu panouri parazăpezi;
-
– revizuirea şi repararea utilajelor, a echipamentelor şi mijloacelor de transport prevăzute în programul de iarnă;
-
– aprovizionarea cu materiale pentru combaterea poleiului, pregătirea; completarea şi revizuirea spaţiilor de depozitare, stabilirea sectoarelor de drum pe care se acţionează numai cu materiale antiderapante;
-
– instruirea personalului;
-
– organizarea reţelei de coordonare operativă şi informare;
-
– asigurarea necesarului de indicatoare si mijloace de semnalizare rutiera pentru închiderea, la nevoie, a sectoarelor de drum inzapezite;
-
– încheierea contractului cu ANM pentru fumizarea infonnatiilor meteo.
Art. 16. Programul de punere în ordine a părţii carosabile a drumurilor (reparaţii izolate sau pe suprafete întinse, impermeabilizarea părţii carosabile, asigurarea scurgerii apelor, înlăturarea obstacolelor ce ar putea provoca înzăpezirea drumurilor) se întocmeşte, pentru perioada 15 august- I noiembrie confonn anexei nr. 3.
Art. 17. În vederea pregătirii pentru iarnă a bazelor de deszăpezire şi a punctelor de sprijin, se vor face din timp verificări pe teren referitoare la starea clădirilor, instalaţiilor electrice, de alimentare cu apă, sanitare şi canalizare, de încălzire, a mijloacelor de infonnare radio-telefonie meteorologică, starea cazannamentului, echipamentelor de PSI şi protecţie, a depozitelor de carburanţi, lubrifianţi, materiale antiderapante sau chimice, în urma cărora se vor stabili măsurile necesare, în scopul creării unor condiţii corespunzătoare desfăşurării operative a activităţii unităţilor pe toată durata iernii.
Punerea in ordine a bazelor de deszapezire se va încheia:
-
– pana la 20 octombrie pentiu zonele de munte;
-
– pana la 1 noiembrie pentiu restul bazelor.
Art. 18. Lista sectoarelor de drumuri înzăpezite se va evidenţia confonn anexei nr. 4, iar lista sectoarelor de drum ce vor fi apărate cu panouri de parazăpezi, număml rândurilor şi lungimea acestora se vor evidenţia conform anexei 2.6. şi
va fi aprobată de administratorul drumului, acestea făcând parte integrantă din planul operativ de acţiune pe timp de iarnă, al unităţilor respective.
Panourile de parazăpezi ce urmează a fi folosite pentru apărarea drumurilor, vor fi revizuite, reparate şi depozitate corespunzător iar montarea lor se va face în funcţie de disponibilizarea terenurilor, termen 15 noiembrie – 1 decembrie.
Termenele de montare, vor fi depuse odată cu planul operativ aprobat, la Comandamentul Central de Iarna al MTCT de deszăpezire, în vederea acordării sprijinului necesar unităţilor de drumuri, în relaţiile cu proprietarii terenurilor pe care acestea unnează să se monteze.
Art. 19. Utilajele şi echipamentele specifice pentru deszăpezirea drumurilor ş1 combaterea poleiului se vor prezenta in bazele de deszapezire pana la:
-
– 20 octombrie pentru zonele de munte;
-
– 1 noiembrie pentru celelalte zone.
Contractele pentru activitatea de iarna cu terti se vor încheia pana la data de 10 octombrie.
Art. 20. Aprovizionarea cu materiale se va desfasura astfel:
-
– Materiale antiderapante (concasate cu granulozitate O – 8 cu sortul O – 1 sub I 0%) toata cantitatea pana la 1 noiembrie atat pentru zona de ses cat si pentru zona de munte;
-
– Materiale chimice (sare, solutie de sare, clorura de calciu):
-
o 50% din cantitatea necesara pana la 1 noiembrie;
-
o 75% din cantitatea necesara pana la 31 decembrie;
-
o Completare pana la 100% in functie de conditiile meteo si stocuri.
-
Acolo unde se actioneaza cu amestec de material antiderapant si sare proportia amestecului este de 1:1.
Art. 21. Cantităţile de carburanţi (benzină, motorină) pentru minimum 14 zile de acţionare se vor stabili în funcţie de numărul autovehiculelor şi utilajelor din fiecare bază şi vor fi aprovizionate până la 5 octombrie în bazele din zona de munte şi până la I noiembrie în restul bazelor, şi care se va menţine la
acest nivel, prin completarea pe toată perioada iernii.
Art. 22. Se va organiza reţeaua de coordonare operativă şi infonnare pana la 15 octomb1ie prin care se vor stabili:
– posturile telefonice de la unităţile proprii şi de la alte unităţi amplasate de-a lungul drumurilor, inclusiv a programului de serviciu pentru informare;
Tabelul 3
Caracteristici generale si intervale de timp maxim necesare, corespunzatoare fiecarui nivel de interventie pe drumuri
'Interval de timo admis interventiilor oe drumuri
Nr Nivel de
Caracteristici generale ale
Deszapezi-
rea drumului
Curatirea zapezii de pe platforma
drumului si
Raspandirea materialelor chimice in amestec cu antiderapante
crt
intervetie
fiecarui nivel pe minim
acosta-ment
Raspandire
Raspandire
de interventie I o banda
de
circulatie
(asig. circul. pe toata partea carosabila)
preventiva cu materiale chimice
pentru combaterea poleiului
o
I ··
1
1
N.1.1.
·· · · 2
-
– Asigurarea unei informari permanente asupra viabilitatii si coordonarea operativa a inte1ventiilor;
-
– Dotarea cu utilaje suficiente si orgamzarea
lucrului
3
10 ore dupa încetarea
viscolului
· 4
max. 4 zile
5
Cand prognoza meteorolo- g1ca generala sau mijloacele de detectare locale indica posibilitate
6
max. 3 ore
pennanent al sau a
I . ..
aparitiei
poleiului,
acestora;
-
– Prioritate in interventie;
-
– Asigurarea raspandirii preventive de materiale antiderapante, continuu si prioritar
I nmsoru
'
ghetii sau a
..
mnsorn s1
in perioada m care se manifesta variatii de temp. (+ziua si
– noaptea)
I
– Asigurarea unei informari pennanente i
2 N.1.2
asupra viabilitatii si coordonarea operativa a interventiilor;
– Dotarea cu utilaje suficiente independent de
24 ore
sau a
. ..
Max. 5 zile
idem
Max. 5 ore
nivelul I; mnsom viscolite.
3 N.1.3
-
– Asigurarea raspandirii preventive a materialelor antiderapante tratate cu antiaglomerant.
-
– Asigurarea unei informari permanente;
-
– Se pot folosi 48 ore si utilaje
repartizate nivelului I si II.
-
– Organizarea activitatii de
. .
iarna st a
infonnarii, fara prioritate,
Max. 7 zile
idem
Max. 7 ore
4 N.1.4
numai in cazul
–
–
–
–
necesitatii
. ..
as1gurar11
circulatiei pe sectoarele de drum respective.
Art. 29 Combaterea poleiului se face utilizând materiale antiderapante cât şi fondanţi chimici.
Amestecurile trebuie să fie omogene, iar răspândirea lor cât mai uniformă pe suprafaţa părţii carosabile.
Utilizarea sării este eficientă numai pentm temperaturi la suprafaţa carosabilului mai mari de -7°C,.
Sarea pură se va utiliza numai pe îmbrăcăminţi bine etanseizate.
Pentm temperaturi mai scăzute (până la -30°C) se va utiliza clomra de calciu.
Art. 30. Pe dmmurile de nivel I de viabilitate pe timp de iarnă este interzisă răspândirea manuală de materiale antiderapante si fondanti chimici.
Art. 31. Depozitarea materialelor chimice şi antiderapante, încărcarea acestora, amplasarea depozitelor, modul de utilizare şi răspândire a acestora, utilajele şi echipamentele de răspândire a lor, viteza de lucm a acestora, semnalizarea vehiculelor care fac aceste operaţiuni, organizarea acţiunii de răspândire se va face în conformitate cu prevederile din Metodologia de aplicare a prezentului Normativ.
Art.32. În cazul in care se întâlneşte un vehicul înzăpezit, care ingreuneaza actiunea de deszapezire, personalul care însoţeşte utilajul de deszăpezire, va comunica imediat la baza cea mai apropiată, datele de identificare a vehiculului, care va lua masuri de degajare a partii carosabile împreuna cu organele politiei mtiere.
Art. 33. Se interzice tractarea de către utilajele de deszăpezire a vehiculelor rămase pe drum, cu excepţia celor singulare, care împiedică acţiunea de deszăpezire.
Art. 34. Utilajele de combatere a poleiului şi de deszăpezire vor fi dotate cu semnale speciale luminoase de avertizare cu lumina galbena, montate astfel încât să fie vizibile din toate direcţiile. Acestea vor funcţiona numai în timpul acţiunii sau a deplasării spre locul de acţiune.Punctele extreme ale gabaritului acestor utilaje se vor marca cu steguleţe galbene.
Art. 35. Autovehiculele de însoţire şi principalele utilaje de deszăpezire (autofreze, buldoexcavatoare, maşini echipate pentru intervenţii, autorăspânditoare de materiale chimice sau antiderapante etc.) vor fi dotate cu aparate radio-telefon sau telefon mobil având totodată instalaţiile de lumini şi semnalizări prevăzute de lege.
Art. 36. In baza art. 44 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 republicată, aprobată prin Legea nr. 82/1998, pentm protecţia unor sectoare de drumuri sensibile la îngheţ-dezgheţ, administratorii acestora pot introduce în perioada
de dezgheţ restricţii cu caracter temporar privind sarcinile admise să circule pe drumul respectiv (bariere de dezgheţ).
Art. 37. Calendarul privind îndeplinirea sarcinilor referitoare la pregatirea activitatii pe timpul iernii este prezentat în anexa 6.
Art.38. Evidenta activitatii privind combaterea poleiului şi deszăpezirii drumurilor din administrare pe timp de iarnă, pe fiecare bază de deszăpezire se va ţine în registre numerotate şi sigilate, conform anexei m. 7 – Jurnal de activitate pe timp de iarnă, care constituie docwnentul primar de bază.
În cazul executării acestei activităţi pe bază de contract prin terţi, se va ţine aceeaşi evidenţă, se va semna zilnic de responsabilul autorizat din partea executantului, va fi verificată zilnic şi acceptată de către şeful de district pe raza căruia se efectuează prestaţia.
Art. 39. Raportarea situatiei drwnurilor nationale se face de catre Comandamentul central de iarna, confonn modelului prezentat in anexa 8 si se difuzeaza Ministerului Transporturilor Constructiilor si Turismului, Ministerului Administratiei si Internelor, Inspectoratului General al Politiei Romane, Directiei Politiei Rutiere si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
CAPITOLUL 4. CONDUCEREA ŞI COORDONAREA ACŢIUNILOR DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A POLEIULUI ŞI ÎNZĂPEZIRII DRUMURILOR PUBLICE, SISTEMUL DE INFORMARE PRIVIND STAREA DRUMURILOR PE TIMP DE IARNĂ. MĂSURI DE PROTECŢIA MUNCII ŞI PSI
Art. 40. Conducerea şi coordonarea acţiunilor de prevenire şi intervenţie pentru combaterea poleiului şi mzapezm1 dmmurilor se realizează prin comandamente instituite la nivel central şi teritorial, aprobate prin ordine şi decizii.
Rapmtarea situatiei dmmurilor nationale se face de catre Comandamentul central de iarna, conform modelului prezentat în anexa 8 si catre Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului, Ministeml Administratiei si Internelor, Inspectoratului General al Politiei Romane, Directiei Politiei Rutiere si Companiei Nationale de Autostrazi si Drwnuri Nationale din Romania.
ANEXA 1 UNITATEA
17
PROPUNERI DE ÎNCADRARE A DRUMURILOR PE NIVELURI DE VIABILITATE ÎN TIMPUL IERNII
Categoria functionala a drumurilor |
Sectorul de drum Dela km…..… La km…………. |
Intre localitatile |
Lungime (km) |
Nivelul de interventie si formatia de utilaje |
Motivarea incadrarii |
A DRUMURI NATIONALE |
|||||
DN6 |
132+435 184+230 |
Mihaesti Radomir |
52 |
Nivelul I de viabilitate |
|
NI 1 |
Leaga municipiul de reteaua judetului si capitala |
||||
DNSS |
4+400 71+105 |
Craiova Bechet |
66 |
NI 1 |
Leaga municipiul Craiova cu sudul Olteniei –––· • |
1––· •. Total niv. I 118 |
|||||
DN54 |
1+550 54+500 |
Caracal Islaz |
52 |
Nivelul II de viabilitate |
|
NI2 |
Legatura Caracal – G. |
||||
Total niv II |
52 |
||||
Nivel III de viabilitate |
|||||
Nivel IV de viabilitate |
|||||
B.DRUMURIJUDETENE ' |
18
ANEXA NR. 2 UNITATEA
PLAN OPERATIV DE ACŢIUNE PE TIMPUL IERNII SECŢIA
Denumirea bazei………………….DN…………..km…...………nr. tel………....…………………..OF. PTTR…….. .Resp. baza….………………………….. Sector activitate DN (DJ, DC)…………………………km………………………...…km L = |
||||||
Nr.crt. |
Denumirea utilajelor si mijloacelor de transport de insotire proprii sau închiriate. Sectorul de drum pe care se actioneaza DN(DJ, DC) Km……..km…. |
Numele si prenu- mele conducatorilor auto sau mecanicilor si insotitorilor, adresa si nr. de telefon |
Puncte de informare si politie |
Pozitia depozitelor de materiale antiderapante si antiaglomerante, DN, DJ, DC, km si cantitatea (mc, tone) |
Necesarul de carburanti si lubrifianti pentru toata perioada de iarna Benzina tone, Motorina tone, Ulei kg |
Stoc tampon carburanti si lubrifianti pentru 14 zile Benzina tone Motorina tone |
o |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
ANEXA NR. 2.1. UNITATEA
CENTRALIZATORUL MA!ERIAl:_ELOR CHȘICE ŞI ANTIDERAPANTE, AL CARBURANŢILOR ŞI LUBRIFIANŢILOR, PE BAZE ŞI SECŢII PREVAZUTE IN PLANUL DE ACŢIUNI PE TIMPUL IERNII
Sectia baza |
Materiale antiderapante |
Benzina Tone |
Motorina tone |
Ulei kg |
||||
Nisip (tone) |
Sare (tone) |
Solutii sare |
14 zile ! Toata activitate i iama l |
14 zile activitate |
Toata iama |
Toata iama |
||
––––––•-··-·· l ·– |
–– |
––––––––––––-· ... ·–– |
––– |
|||||
19
NOTĂ: Centralizatorul se face la DRDP (Consiliul Judeţean) pe secţii şi baze în mod analog la sectie pe baze
ANEXA NR. 2.2. UNITATEA
CENTRALIZATORUL AUTOUTILAJELOR SI MIJLOACELOR DE TRANSPORT PREVĂZUTE ÎN PLANUL OPERATIV DE ACŢIUNE ÎN TIMPUL IERNII
20
! I Nr. crt. |
Denumirea utilajului si a echipamentului UM=buc. |
Sectia |
||||
TOTAL |
Baza |
Baza |
Baza |
Baza |
||
A Utilaie si echipamente proprii |
||||||
1 |
Autofreze |
|||||
2 |
Autogredere |
|||||
3 |
Buldozere |
|||||
4 |
Tractoare |
|||||
5 |
Incarcatoare |
|||||
6 |
Remorchere |
|||||
7 |
Unimog |
|||||
8 |
Autobasculante |
|||||
9 |
Automacarale |
|||||
10 |
Autocisterne |
|||||
11 ·–··–· 12 |
Lame pentru auto |
|||||
Lame pentru tractoare |
||||||
13 |
Gredere simipurtate |
I
21
I 14 |
Raspanditoare pentru auto |
||||||
15 |
Raspanditoare pentru tractor |
||||||
16 |
Perii rotative |
||||||
i 17 |
Buldoexcavatoare |
||||||
–··1··8 |
Autospeciale cu raspanditor si lama Autovehicul revizie drum |
·- |
1–-–– •• –– ·– |
–––-·-·-–––– |
r –· |
||
•• 19 |
|||||||
20 |
Alte utilaie |
||||||
B. Utilaje si echipamente închiriate –·…. –....... –––– –.– –– – . -. –. – |
–– ––– .··––– –– |
||||||
• |
|||||||
21 |
Autofreze |
||||||
22 |
Autogredere |
||||||
23 |
Buldozere |
||||||
24 |
Tractoare |
||||||
25 |
Incarcatoare |
||||||
26 |
Remorchere |
||||||
27 |
Unimog |
||||||
28 |
Autobasculante |
||||||
29 |
Automacarale |
||||||
30 |
Autocisterne |
||||||
31 |
Lame pentru auto |
||||||
32 |
Lame pentru tractoare |
||||||
33 |
Gredere simipurtate |
I
ANEXA NR. 2.3.
UNITATEA
CENTRALIZATORUL BAZELOR DE DESZĂPEZffiE ŞI AL PUNCTELOR DE SPRIJIN
Nr.crt. |
Sectie Baza |
Baze |
Puncte sprijin |
TOTAL |
NOTĂ: Centralizatorul se face la DRDP (Consiliul Judeţean)pe secţii şi baze şi în mod analog la secţie pe baze.
ANEXA NR. 2.4. UNITATEA
LISTA BAZELOR DE DESZĂPEZffiE _şi A PUNCTELOR DE SPRIJIN CARE DESERVESC ZONA DE MUNTE
Nr.crt. |
Sectia |
Baze |
DN Poz.km |
Programul de lucru al bazei |
23
NOTĂ: în mod analog se face lista pentru administraţiile de drumuri locale.
24
Anexa nr. 2.5.
UNITATEA ……………………..
CENTRALIZATORUL PANOURILOR DE PARAZĂPEZI CE SE VOR MONTA PE PERIOADA IERNII
NOTĂ: În mod analoe se face centralizatorul pentru Administratiile drumurilor locale
Nr.crt. |
Sectia Baza |
L_ungimea (m) _ _ – · · Panourilor ce se vor monta Sectoarelor de drum care se vor apara |
|
1–……..–-–––– |
––· |
–– –––––– |
Anexa nr. 2.6. UNITATEA
LISTA SECTOARELOR DE DRUM CARE SE VOR APĂRA CU PANOURI PARAZĂPEZI PE PERIOADA IERNII
DN, DJ, DC, sectorul aparat cu panouri parazapezi pe subunitari |
Dreapta sau stanga |
Nr. randuri necesare |
Panourilor ce se vor monta |
Lungime (m) |
|
Drumurilor ce se vor apara |
observatii |
||||
NOTĂ: în mod analog se face centralizatorul pentru Administraţiile drumurilor locale
Anexa nr. 2.7. UNITATEA
CENTRALIZATORUL STAŢITLOR DE RADIO FIXE ŞI MOBILE CE VOR FUNCŢIONA PE PERIOADA IERNII
Nr. crt. |
Sectia Baza |
Statii (buc.) |
||
Fixe |
Mobile |
Total |
||
– |
||||
' ! |
||||
I I |
||||
'
NOTĂ: În mod analog se completează centralizatorul pentru Administraţiile de drumuri locale.
Anexa nr. 2.8. UNITATEA
25
LISTA STAŢIILOR FIXE DE RADIO CARE VOR FI FOLOSITE ÎN CAMPANIA DE IARNĂ
Locul amplasarii |
Canal lucru |
Indicativ apel |
26
Anexa nr. 2.9.
UNITATEA
LISTA SUBUNITĂŢILOR (SECŢIILOR) DIN CADRUL D.R.D.P. (ADMINIS'TRA ŢIA DRUMURILOR LOCALE) cu adresa
unităţii, şeful unităţii şi numerele de telefon de la serviciu si de acasă
––– Nr.crt. |
––– Specificatia iAdresa unitatii i I I |
Numele si prenumele sef sectie |
Prefix PT / CFR / mobil |
.. .. – – Nr. telefon |
||
Serviciu |
Acasa |
|||||
I |
Sectia |
I |
||||
i f |
||||||
I |
||||||
I |
||||||
I |
||||||
! |
i |
,–
.
i
!
I
UNITATEA
27
LISTA BAZELOR DE DESZĂPEZIRE cu adresa unităţii, şeful bazei şi numerele de telefon de la serviciu şi de acasă
Nr.crt. |
Specificatia |
J |
Adresa unitarii |
Numele si prenumele sef district |
Prefix PT / CFR / mobil |
Nr. telefon |
||||||
–- Serviciu |
Acasa |
|||||||||||
1 |
Sectia |
|||||||||||
Baza |
||||||||||||
·- |
... |
–··· |
•- |
– |
––– |
·········•–·––•-•-–– |
||||||
-··· |
28
Anexa nr. 2.11.
UNITATEA
LISTA INDICATOARELOR DE CIRCULAŢIE FIXE ŞI MOBILE SPECIFICE SEMNALIZĂRII RUTIERE PE TIMP DE IARNĂ
UM = buc.
Nr.crt. |
DN Poz.km |
' Nr. indic. de circulatie fig….…...………... |
||||
Fig. D 15 (Lanturi pentru zapada) + aditionala P 27 – polei , gheata, zapada sau P29 – ploaie, ceata, viscol |
Fig. CI (Accesul interzis)+ aditionala P 27 – polei , gheata, zapada sau P29 – ploaie, ceata, viscol |
Fig. F 37 (Ocolire)+ aditionala P 27 – polei , gheata, zapada sau P29 – ploaie, ceata, viscol |
Fig. A9 (Drum îngustat) |
|||
II Fig. A 19. (Drum |
||||||
1 lunecos)+ aditionala P 27 – polei, gheata, zapada sau P 29 – ploaie, ceata, viscol |
||||||
–––·–– –·· .. – – . |
||||||
·– |
||||||
-
• *Indicatoarele din coloanele 4, 5 şi 6 se stabilesc de către secţie în funcţie de numărul drumurilor şi al sectoarelor înzăpezite cu posibilităţile de ocolire pe ruta cea mai apropiată.
-
• ** Figurile: A19, D15, CI, F37, A9 si placutele aditionale: P27 si P29 au ca referinta standardul roman SR 1848-1: 2004.
NOTĂ: În coloana 3 pentru sectoare mai lungi de 2 km se montează panoul adiţional P 8 „lungimea sectorului periculos”. Anexa se completează la planul operativ al bazei, secţiei, DRDP, Administraţia Drumurilor Locale.
UNITATEA
29
NECESARUL DE CARBURANŢI, LUBRIFIANŢI, INVENTAR GOSPODĂRESC, ECHIPAMENT DE PROTECŢIE ŞI PSI LA SECŢIA (BAZA)
Nr. crt. |
Dotru-i |
N |
Baza |
Total |
|||
E |
Baza |
Baza |
Baza |
||||
A. Cazarmament |
|||||||
1 |
Paturi Buc. |
N |
-• ––– |
||||
E |
––– |
–– |
–– ––– |
||||
2 |
Saltele Buc |
N |
|||||
E |
|||||||
!3 i I |
Paturi Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
I |
Cearceafuri Buc. |
N |
|||||
'4 |
|||||||
E |
|||||||
5 |
Perne Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
6 |
Fete perna buc |
N |
|||||
E |
30
B. Echipament de protectie |
||||||||
7 |
Sube Buc. |
N |
||||||
E |
||||||||
8 |
Scurte imblanite Buc. |
N |
||||||
E |
– – –––– – -· |
|||||||
9 |
–·· Cisme paslari Buc. |
·– |
N |
–––– |
-·-····-·– |
|||
E |
||||||||
10 |
Manusi Buc. |
N |
.. – |
– ––······–– |
– |
....·-·– – –··–-· –– ··- |
||
––– E |
––··- |
–- |
||||||
11 |
Caciuli Buc. |
N |
||||||
E |
||||||||
i C. Carburanti, lubrifianti, combustibili |
||||||||
13 |
Benzina Tone |
N |
||||||
E |
||||||||
14 |
Motorina Tone |
N |
||||||
E |
||||||||
15 |
Ulei Kg. |
N |
||||||
E |
||||||||
16 |
** Carbuni(lemne de foc) tone |
N |
||||||
E |
||||||||
D. Unelte, protectia muncii si PSI |
I
I
17 i |
Lopeti Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
1 18 I |
Cazmale Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
I ! 19 |
Tarnacoape Buc. |
N |
. ··––– |
... -·-· |
|||
E |
|||||||
20
!···–· 21 i ! |
Trusa sanitara Buc. · – ····· Veste avertizare Buc. |
N |
|||||
E |
... ··–– |
||||||
––––– |
–––– N |
·- |
–– |
||||
E |
|||||||
! I 22 I |
Pichet de incendiu Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
i ! E. Mijloace de iluminat, vesela |
|||||||
: I 24 |
Lampi cu petrol Buc. |
N |
|||||
E N |
–-––·· |
••––––– –– ·--·- |
|||||
––––·–·––··· ·– Felinare de vant |
–·-·-·- |
||||||
Buc. |
E |
||||||
25 |
Lanterne Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
26 |
Ligheane • Buc. |
N |
|||||
E |
:
31
I
32
i 27 |
Galeti pentru apa Buc |
N |
|||||
E |
|||||||
28 |
Canide baut apa Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
F. – ateri L.P !ltt:!:_lc_ombaterea poleiull!i _.. |
–––·–––––––-–––·–– ––· ––··– . – – – –·–··-–-· –· ·–– |
||||||
29 |
Sare Tone |
N |
|||||
E |
|||||||
, 30 |
Nisip m3 |
N ––··–··–-··––– E |
– |
––·–-·-··-– –––––– ·–– |
|||
·-· |
–– – ··-·- |
||||||
31 |
Z ura m· |
N |
|||||
E |
|||||||
G. Alte dotari |
|||||||
32 |
Statii radio fixe Buc |
N |
|||||
E |
|||||||
33 |
Statii radio mobile Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
34 |
Antena statie radio buc |
N |
|||||
E |
|||||||
35 |
Giruieta Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
36 |
Termometre Buc. |
N |
|||||
E |
i
-
* N = necesar
-
* E = existent
** Se completează numai în cazul în care baza este dotată cu încălzire centrală şi/sau alimentare cu apă.
Anexa nr. 2.14.
UNITATEA
LISTA MIJLOACELOR DE SEMNALIZARE MOBILE NECESARE INCHIDERII TEMPORARE A CffiCULATIEI RUTIERE PE SECTOARELE DE DRUMURI BLOCATE
34
UM=buc.
Nr.crt. I |
DN Paz.km |
Nr. indic. de circulatie fig…………………. |
||||
Fig. a55. Bariera normala
! |
Fig. a56 Bariera directionala |
Fig. a54 Lampa cu lumina galbena intermitenta |
Fig. a60 Parapet lestabil din material plastic |
Fig. al4 si a21 Indicatoare rutiere (accesul interzis si ocolire) |
||
I ! |
||||||
–·– – ––––––––––··· |
– ––·–·– – |
––-·-––– |
··-––· |
|||
–––– |
||||||
* Figurile: a55, a56, a54, a60, al4 si a21 au ca referinta standardul roman SR 1848-1: 2004.
Anexa nr. 3
UNITATEA
PROGRAM DE SECŢIA ……….
PUNERE ÎN ORDINE A PĂRŢII CAROSABILE PENTRU CAMPANIA DE IARNA LA
Nr. crt. |
DN |
Pozitie km |
PROGRAM |
Necesar mixtura asfaltica |
Termen final de executie |
–
– |
Raspunde: |
Observatii Reabilitare Constructor |
|||
Reparatii (m2) |
Colmatari ( ml) |
din partea DRDP din partea sectie -·––– |
|||||||||
1. |
|||||||||||
2. |
|||||||||||
3. |
–.-– –- |
– |
– ·- |
– |
….
-· ·–
Anexa nr. 4 UNITATEA
––– –––-·– –––
Nr.crt.
––-·- –
Sectorul de drum
––––
–––-·
Lungimea sectorului de drum
(m)
– ••· ·····-·––– ––····- – .. -·-
Caracteristici sector
·––
Observatii
–
–
perdele de protectie
panoun parazapez1 mobile
. .
–––––– –
– – •• – –––––––––
Pozitia kilometrica
DN, Dj sau DC
35
SITUAŢIA SECTOARELOR DE DRUM ÎNZĂPEZIBILE
36
Anexa Nr. 5 UNITATEA SECŢIA PROCESVERBAL
de verificare a pregătirilor pentru iarna Subsemnaţii
din partea DRDP (ADL) şi
din partea Secţiei verificând pregătirile de iarnă ale secţiei, am constatat următoarele:
-
I. Punerea în ordine a părţii carosabile
-
II. Instalarea panourilor – parazăpezi – ml
-
III. Concluzii asupra locatiei Pagina 2
-
IV. Instruirea personalului
-
V. Pregătirea bazelor
Nr. crt. |
Dotari |
N |
Baza |
Total |
||
E |
Baza |
Baza |
Baza |
|||
A. Cazarmament |
||||||
1 |
Paturi Buc. |
N |
||||
E |
||||||
2 |
Saltele Buc |
N |
||||
E |
3 |
Paturi Buc. ·–·-···– Cearceafuri Buc. |
N |
|||||
E |
––––––––––·– ––····–· .... |
– |
|||||
4 |
N |
·– |
|||||
E |
|||||||
5 |
Perne Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
6 |
Fete perna buc |
N |
|||||
E |
|||||||
B. Echipament de protectie |
|||||||
7 |
Sube Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
8 |
Scurte imblanite Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
9 |
Cisme paslari Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
10 |
Manusi Buc. |
N |
,. ···––-·–-·––– – |
||||
E |
|||||||
11 |
Caciuli Buc. |
N |
|||||
E |
|||||||
37
C. Carburanti, lubrifianti, combustibili |
||
13 Benzina Tone |
N E |
|
Kg. |
N E ·-––– –·-··–––––·· – .. N E |
|
16 ** Carbuni(lemne de foc) tone |
N |
|
E |
||
D. Unelte, protectia muncii si PSI |
||
|
N . |
|
E |
||
N E |
||
19 Tarnacoape Buc. |
N E |
|
20 Trusa sanitara Buc. |
N E |
|
21 Veste avertizare Buc. |
N E |
38
31 Zgura m3 |
N |
|||||||
E |
||||||||
G. Alte dotari |
||||||||
32 · Statii radio fixe i [_Buc |
–· |
N |
||||||
E |
––– – |
–––··–––·· · ––– ––·- |
···•–– ····–– – |
|||||
·––··–·-· N |
–-·· • ··-–– |
|||||||
33 |
Statii radio mobile Buc. |
|||||||
E |
||||||||
34 |
Antena statie radio 'buc |
N |
.– ·-·–––– . –––– |
. ·····–––· |
||||
f–-– • – –– •
E |
–·-·––– |
|||||||
35 |
Giruieta Buc. |
N |
||||||
E |
||||||||
36 |
Termometre Buc. |
N |
||||||
E |
40
-
* N = necesar
-
* E = existent
** Se completează numai în cazul în care baza este dotată cu încălzire centrală şi/sau alimentare cu apă. Pagina 3
Pagina4
-
* N = necesar
-
* E = existent
** Se completează numai în cazul în care baza este dotată cu încălzire centrală şi/sau alimentare cu apă. Semnăturile comisiei
Anexa 6
CALENDARUL
privind îndeplinirea sarcinilor referitoare la pregătirea activităţii pe timpul iernii
Nr.crt. |
Denumirea sarcinii |
Temen de execuţie |
I ! |
Transmiterea la CNADNR a situaţiei privind evoluţia |
30V |
' precipitaţiilor a numărului mediu anual de zile cu polei şi cu |
||
viscol pentru iama precedentă pe fiecare sectie |
||
2 |
Aprobarea programului de revizie şi reparare a utilajelor specifice de deszăpezire, de către DRDP, respectiv Administratia drumurilor locale |
30V |
...,, Întocmirea propunerilor de încadrare a drumurilor pe nivele |
1 VII |
|
de viabilitate în timpul iernii şi înaintarea acestora la CNADNR. |
||
4 |
Aprobarea nivelurilor de viabilitate în CA – CNADNR şi transmiterea la DRDP |
15 VII |
5 |
Transmiterea la DRDP-uri si CJ a nivelurilor de viabilitate aprobate în CA-ANO |
30 VII |
6 |
Întocmirea planului operativ de acţiune pe timpul iernii la secţii şi înaintarea lui ta DRDP, respectiv Administraţia drumurilor Locale |
15 VII |
7 |
Transmiterea la CNADNR respectiv CJ a planurilor operative pentru aprobare |
1 VIII |
8 |
Aprobarea planurilor operative de acţiune pc timpul iernii de 1 |
15 VIII |
: către CNADNR respectiv CJ şi transmiterea lor la DRDP şi |
||
Administratia Drumurilor Locale. |
||
9 |
Transmiterea planurilor operative la baze |
10 IX |
10 |
Punerea în ordine a drumurilor, pentru intrare în iarnă. |
15 VIII-I IX |
11 |
Instmirea personalului care participă la activitatea de iarnă, la prezentarea in baze. |
15 X |
12 i Organizarea reţelei de coordonare operativă şi infonnare |
15 X |
13 |
Pregătirea bazelor de deszăpezire şi a punctelor de sp1ijin |
20X 1 XI |
I- zone de munte : – celelalte zone |
||
14 Aprovizionarea bazelor cu carburanţi pentru 14 zile de ; functionare |
5X 1 XI |
|
'
|
||
15 |
Aprovizionarea cu materiale antiderapante |
1 XI |
|
||
– 25 % din cantitate |
||
16 |
*Aprovizionarea cu materiale chimice antiaglomerante 75% din cantitate 100% din cantitate |
1 XI 31 XII Functie de conditiile meteo si stocuri |
17 |
Montarea indicatoarelor pentru semnalizarea rutieră pe timpul 1em11
|
1 XI 15 XI |
18 |
Montarea panourilor de parazăpezi |
15XI- 1XII |
19 |
Perfectarea contractelor de închiriere a utilajelor necesare întretinerii ' |
10 X |
, drumurilor pe timpul iernii |
||
20 |
Prezentarea utilajelor închiriate în baze şi puncte de sprijin
|
20X 1 XI |
21 |
Verificarea pregătirilor la bazele de deszăpezire de către com1s11 |
1 XI 25 XI |
i |
||
|
Anexa nr. 7
BAZA DE DESZĂPEZIRE
JURNAL DE ACTIVITATE PE TȘP DE IARNĂ privind combaterea lunecuşului şi a zăpezii pe dmmurile din administrare
Ofiţer de serviciu,
Ora intrare si ora iesire;
Activitate prestata;
N umar de muncitori prezenti;
Modul de actionare a utilajelor: patmlare, actionare cu lama, raspandire material antiderapant.
Anexa nr. 8 UNITATEA
BULETIN METEO – RUTIER
privind starea dmmurilor (naţionale, judeţene, comunale) Din data de
ora
-
1. Evenimente mtiere (accidente)
-
2. Sectoare de dmmuri închise temporar circulaţiei mtiere
-
3. Utilaje cu care se acţionează la pct. 2
-
4. Dmmuri cu circulaţie îngreunată
-
5. Utilaje cu care se acţionează la pct. 4
-
6. Starea părţii carosabile perestul dmmurilor curată şi uscată (DN …..poz km )
curată şi umedă (DN …..poz km )
zăpadă continuă (DN poz km grosimea stratului variază între O 10 cm)
suluri de zăpadă(DN poz km h variază între cm)
parţial gheaţă în grosime de la ... până la ...cm, DN...km km
polei DN… km km
mâzgă etc. DN … km km
-
7. Starea timpului în restul zonei din administrare
-
– cerul (senin, acoperit, partial acoperit)
-
– vântul (calm sau dacă bate se comunică viteza în km/oră şi direcţia)
-