privind condiţiile de avizare a documentaţiilor tehnice pentru obiectivele aflate în zone cu servituţi aeronautice civile – RACR – CADT, editia 02/2003
+
Capitolul IIntroducere1.1. Scop1.1.1. – (1) Prezenta reglementare privind condiţiile de avizare a documentaţiilor tehnice pentru construcţii, amenajări, activităţi etc. în zone cu servituţi aeronautice civile este elaborata pentru asigurarea protejării corespunzătoare a zonelor respective şi a obiectivelor destinate aviaţiei civile, în interesul public al siguranţei traficului aerian.(2) Prezenta reglementare este conformă cu prevederile Reglementării aeronautice civile RACR – SACZ (editia curenta) privind stabilirea servituţilor aeronautice civile şi a zonelor cu servituţi aeronautice civile. … 1.1.2. Prezenta reglementare sintetizeaza aspecte aeronautice relevante şi furnizează repere utile autorităţilor administraţiei publice locale privind:a) declararea zonelor cu servituţi aeronautice civile şi instituirea regimului de protecţie adecvat acestor zone, cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare; … b) limitele şi condiţiile de utilizare a terenurilor, construcţiilor, amenajărilor, activităţilor etc. în zonele cu servituţi aeronautice civile; … c) criteriile generale de identificare a obiectivelor (construcţii, amenajări, activităţi etc.) pentru realizarea cărora este necesar avizul de specialitate al Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), în funcţie de amplasamentul propus şi de caracteristicile fizice şi functionale/operationale ale fiecărui obiectiv. … 1.2. Aplicabilitate1.2.1. – (1) Zonele care trebuie protejate în interes aeronautic civil (zone cu servituţi aeronautice civile) sunt zonele din perimetrul şi din vecinătatea terenurilor de aeronautica civilă.(2) Terenurile de aeronautica civilă sunt: … a) aerodromurile civile (aeroporturi, heliporturi, terenuri de aviatie generală şi lucru aerian permanente sau temporare); … b) amplasamentele centrelor de dirijare a zborului; … c) amplasamentele mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice aferente aviaţiei civile. … 1.2.2. AACR furnizează informaţiile tehnice necesare şi acorda consultanţa de specialitate în legătură cu stabilirea zonelor cu servituţi aeronautice civile şi a regimului de protecţie corespunzător, asa cum sunt definite prin Reglementarea aeronautica civilă RACR – SACZ (editia curenta), corelat cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.1.2.3. – (1) Fiecare zona protejata în interes aeronautic va fi individualizata prin forma şi dimensiunile/extremitatile sale, prin servituţile aeronautice civile sub incidenţa cărora se afla, precum şi prin regimul de utilizare permis, compatibil cu servituţile respective şi cu programele/proiectele de dezvoltare şi/sau modernizare din domeniul aviaţiei civile.(2) Zonele prevăzute la alin. (1) sunt zone supuse unor reglementări speciale şi este necesar să fie integrate corespunzător în planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, potrivit prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare. … 1.2.4. Controlul tehnic de specialitate asupra obiectivelor (construcţii, amenajări, activităţi etc.) din zonele cu servituţi aeronautice civile se exercită de către AACR prin intermediul avizelor emise, potrivit normelor legale în vigoare, la documentaţiile tehnice (inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de execuţie/instalare etc.) ale obiectivelor respective, precum şi prin intermediul bazei de date specializate care include caracteristicile relevante ale obiectivelor implicate.1.2.5. Aplicarea prevederilor prezentei reglementări revine:a) Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) şi AACR – în îndeplinirea atribuţiilor de colaborare şi acordare de consultanţa de specialitate autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale pentru stabilirea zonelor supuse servituţilor aeronautice civile şi pentru protejarea obiectivelor destinate aviaţiei civile; … b) administratorilor aeroporturilor şi administratorilor mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice – în îndeplinirea responsabilităţilor acestora de colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale pe probleme specifice regimului de protejare a zonelor şi/sau obiectivelor de interes aeronautic din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în cauza; … c) autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale – în îndeplinirea responsabilităţilor de declarare a zonelor cu servituţi aeronautice civile şi de instituire şi menţinere a regimului de protecţie adecvat în zonele respective. Responsabilităţile se exercită în cadrul competentelor deţinute privind aplicarea prevederilor legale referitoare la planificarea teritoriului în scopuri urbanistice, autorizarea construcţiilor, controlul respectării legalităţii în domeniu, precum şi la activităţile care utilizează spaţiul aerian de deasupra zonelor cu servituţi aeronautice civile. … 1.3. Definiţii şi abrevieri1.3.1. În sensul prezentei reglementări, termenii utilizaţi au următoarele semnificatii:– administrator al aerodromului – persoana fizica sau juridică care conduce şi gestionează un aerodrom aflat în proprietatea publică ori în proprietatea privată a unor persoane fizice ori juridice;– aerodrom – suprafaţa delimitata pe pământ sau pe apa, care cuprinde, eventual, clădiri, instalaţii şi materiale, destinată să fie utilizata, în totalitate sau în parte, pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor;– aeroport – aerodrom deschis pentru operaţiuni comerciale de transport aerian;– agent aeronautic civil – orice persoană fizica sau juridică autorizata sa desfăşoare activităţi aeronautice civile;– aviz – document emis de AACR, pe baza unei solicitări, prin care se stabilesc condiţiile pentru realizarea, dezvoltarea şi/sau utilizarea unui obiectiv (construcţie, amenajare, activitate etc.) amplasat în zone supuse servituţilor aeronautice sau în afară lor şi care poate afecta siguranţa zborului;– banda pistei – zona definită, care încadrează pista şi, unde exista, prelungirea de oprire, destinată sa reducă riscul de deteriorare pentru aeronava care iese în afară pistei şi sa protejeze aeronava care trece pe deasupra ei în timpul operaţiunilor de decolare sau aterizare;– compatibilitate electromagnetica – capabilitatea unui echipament de a funcţiona fără sa afecteze funcţionarea în parametri nominali a mijloacelor de navigaţie aeriană;– frangibilitate – caracteristica a unui obiect, care îi asigura integritate structurală şi rigiditate până la o anumită sarcina, dar care – în cazul depăşirii sarcinii specificate – se deformeaza sau cedează, astfel încât să prezinte un risc minim pentru aeronave la impactul cu acesta;– heliport – aerodrom utilizat exclusiv pentru elicoptere;– mijloc de navigaţie aeriană – echipament/sistem de comunicaţii, navigaţie sau supraveghere, amplasat la sol şi destinat navigaţiei aeriene;– mijloc meteorologic – echipament/sistem meteorologic aeronautic, amplasat la sol şi destinat protecţiei meteorologice a navigaţiei aeriene;– obstacol – orice obiect fix (natural sau artificial, temporar ori permanent) sau mobil ori părţi ale acestuia, care prin localizare, proprietăţi fizice, caracteristici constructive şi/sau functionale afectează ori poate afecta siguranţa activităţilor aeronautice;– pista – suprafaţa dreptunghiulara definită, situata pe un aerodrom terestru, amenajată pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor;– prelungire degajata – suprafaţa dreptunghiulara delimitata pe sol sau pe apa, aflată sub controlul autorităţii aeroportuare, stabilită şi amenajată corespunzător, peste care o aeronava poate să efectueze o parte a urcarii iniţiale până la o înălţime specificată;– prelungire de oprire – suprafaţa dreptunghiulara delimitata pe sol în prelungirea pistei de decolare/aterizare, amenajată corespunzător în interesul siguranţei aeronavelor care ruleaza în limitele declarate, în cazul unei decolari întrerupte;– regiune de control – spaţiu aerian controlat care se extinde în plan vertical, începând de la o limita precizată deasupra pământului;– regiune terminala de control – regiune de control stabilită în mod normal la confluenta rutelor cu servicii de trafic aerian asigurate, în vecinătatea unuia sau mai multor aerodromuri importante;– reglementare aeronautica – norme, proceduri sau standarde specifice activităţilor aeronautice;– securitate aeronautica – ansamblu de măsuri, resurse materiale şi forte umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicită;– servitute aeronautica – condiţii, restrictii, obligaţii impuse sau recomandate de prevederile reglementărilor aeronautice naţionale şi/sau internaţionale în interesul siguranţei zborului aeronautic;– siguranţa zborului – capacitate a activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;– spaţiu aerian controlat – spaţiu aerian de dimensiuni definite, în interiorul căruia este asigurat serviciul de control al traficului aerian în conformitate cu clasificarea spaţiului aerian;– suprafaţa critica ILS – suprafaţa de dimensiuni definite, în jurul antenelor de panta şi de direcţie, unde prezenta vehiculelor, inclusiv a aeronavelor, nu este permisă pe durata tuturor operarilor ILS;– suprafaţa sensibila ILS – suprafaţa care se extinde dincolo de suprafaţa critica ILS, unde parcarea şi/sau miscarea vehiculelor, inclusiv a aeronavelor, sunt controlate pentru a se preveni posibilitatea unei interferente inacceptabile cu semnalul ILS pe timpul operarilor ILS;– teren de lucru aerian – teren de aeronautica civilă amenajat şi demarcat pentru zbor, fără infrastructura specifică, dotat cu instalaţii şi/sau construcţii sumare destinate unor activităţi aeronautice;– zona cu servituţi aeronautice – zona aflată sub incidenţa servituţilor aeronautice (zona de siguranţă, zona de protecţie, regiune de control, zona de dezvoltare etc.);– zona de control de aerodrom – spaţiu aerian controlat, delimitat lateral, care se extinde pe verticala de la suprafaţa pământului până la o limita superioară specificată;– zona de dezvoltare – zona prevăzută în programele/proiectele de extindere a aerodromurilor existente, de modernizare a mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice sau de instalare de noi astfel de mijloace, delimitata în scopul actualizării şi conservării servituţilor aeronautice – în interes public şi pentru asigurarea siguranţei zborului;– zona de protecţie – zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe şi/sau indirecte, asupra performantelor operationale ale acestor mijloace – în interesul siguranţei zborului aeronavelor;– zona de siguranţă – zona adiacenta unui aerodrom, indiferent de proprietar, definită cu scopul de a limita înălţimea obstacolelor şi de a preveni efectele negative de orice natura, directe şi/sau indirecte, asupra operarii aeronavelor şi ansamblului activităţilor aeronautice – în interesul siguranţei zborului aeronavelor şi securităţii aeronautice.1.3.2. În cuprinsul prezentei reglementări abrevierile utilizate au următoarele semnificatii:AACR – Autoritatea Aeronautica Civilă Română;CTR – zona de control (Control zone);DME – echipament pentru măsurarea distantei (Distance Measuring Equipment);ILS – sistem de aterizare instrumental (Instrument Landing System);MTCT – Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;NDB – radiofar nedirectional (Non-Directional radio Beacon);OACI/ICAO – Organizaţia Internationala a Aviaţiei Civile (Internaţional Civil Aviation Organizaţion);TMA – regiune terminala de control (Terminal control Area);VHF – frecventa foarte înaltă (Very High Frequency);VOR – radiofar omnidirecţional VHF (VHF Omnidirecţional Radio range). +
Capitolul IIAvizarea documentaţiilor tehnice pentru obiectivele din zone cu servituţi aeronautice civile2.1. Pentru siguranţa zborului sunt obligatorii evaluarea şi avizarea de către AACR a documentaţiilor tehnice aferente tuturor obiectelor (clădiri, structuri, stâlpi/piloni, coşuri de fum, macarale, arbori etc.) care depăşesc limita de înălţime reglementată pentru zonele de referinţa considerate la paragraful 2.3, precum şi a tuturor obiectivelor (instalaţii, amenajări, activităţi etc.) amplasate în zonele cu servituţi aeronautice civile şi care, prin prezenta sau funcţionare, pot constitui obstacole pentru navigaţia aeriană sau pot afecta performanţele operationale ale mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice.2.2. AACR împreună cu autorităţile administraţiei publice locale implicate vor stabili zonele cu servituţi aeronautice civile şi regimul de protecţie adecvat, în conformitate cu prevederile Codului aerian şi ale legislaţiei naţionale în vigoare.2.3. În vederea includerii şi trasării zonelor cu servituţi aeronautice civile în planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale se considera, corelat cu prevederile Reglementării aeronautice civile RACR-SACZ (editia curenta), următoarele zone de referinţa:a) pe şi în vecinătatea fiecărui aerodrom: … (1) zona I – suprafaţa trapezoidala inclinata (panta 1:285); – baza mica a trapezului coincide cu marginea benzii pistei; – simetrica faţă de prelungirea axului pistei; – evazare 15° spre exterior; – extindere/distanta orizontala: 8.500 m de la capatul benzii pistei, pe direcţia axului pistei; – înălţimea bazei mari a trapezului: +30 m faţa de cota aerodromului (0 m); – referinţa: cota aerodromului. NOTĂ: zona I se regaseste la fiecare capăt al pistei. (2) zona II: – suprafaţa conica din care se exclude zona I; – extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, în orice direcţie: 4.500 m (exclusiv zona I); – panta: 1:150 de la marginea benzii pistei, spre exterior; – înălţimea marginii exterioare: +30 m faţă de cota aerodromului (0 m); – referinţa: cota aerodromului. NOTĂ: Marginile benzii pistei sunt la 150 m lateral de axul pistei. (3) zona III: – suprafaţa orizontala care începe de la extremitatea zonei II şi din care se exclude zona I; – înălţimea suprafeţei: +30 m faţă de cota aerodromului (0 m); – extindere/distanta orizontala de la marginile benzii pistei, în orice direcţie: 8.500 m (exclusiv zona I şi zona II); – referinţa: cota aerodromului. (4) zona IV: – extindere: de la extremitatea zonei III până la limita CTR/TMA; – interesează obstacolele cu înălţimi egale sau mai mari de 45 m faţă de cota aerodromului (0 m); – referinţa: cota aerodromului;b) în jurul amplasamentelor mijloacelor de navigaţie aeriană şi meteorologice: … (5) zone ILS: panta – suprafaţa dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului antenei ILS de panta; – extindere/dimensiuni: 600 m lateral faţă de axul pistei, pe lungimea de 2.000 m în faţa antenei de panta (raportat la direcţia de aterizare echipata cu ILS); direcţie – suprafaţa dreptunghiulara orizontala, asociata amplasamentului antenei ILS de direcţie; – extindere/dimensiuni: ±450 m simetric faţă de axul pistei, pe lungimea de 5.500 m (5.000 m în faţa antenei de direcţie şi 500 m în spatele acesteia, raportat la direcţia de aterizare echipata cu ILS); (6) zona radio- – suprafaţa dreptunghiulara orizontala, altimetru: amplasata înaintea pistei; – extindere/dimensiuni: ±60 m simetric faţă de axul pistei, pe lungimea de 1.000 m; (7) alte zone de – suprafeţe circulare orizontale, asociate protecţie: amplasamentelor VOR, DME, NDB, radar, marker, platforma meteorologica etc.; – dimensiuni/raza: 2.000 m faţă de amplasamentul echipamentului de referinţa, în orice direcţie. (8) regiuni de – caracteristici stabilite de AACR. control (CTR, TMA):2.4. Zonele cu servituţi aeronautice civile aferente aerodromurilor/aeroporturilor (zonele I, II, III şi IV) sunt figurate în anexa la prezenta reglementare.2.5. Suplimentar cerinței de la paragraful 2.1, este necesar avizul AACR la documentaţiile tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de execuţie/instalare etc. (după caz), pentru obiective cum sunt:2.5.1. În zona I:(1) În interiorul perimetrului infrastructurii aeroportuare: … a) amenajări diverse (denivelari de teren, împrejmuiri etc.); … b) instalaţii aeroportuare diverse (dispozitivul luminos de apropiere etc.); … c) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie de aeroport (echipamente/sisteme de comunicaţii, navigaţie, supraveghere); … d) extindere/dezvoltare de aeroport; … e) alte obiective cu destinaţie aeronautica sau conexă. … (2) În zonele limitrofe ale aeroportului (terenuri exterioare şi adiacente perimetrului infrastructurii aeroportuare): … a) clădiri (locuinţe, depozite, hoteluri etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a)(1)]; … b) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de comunicaţii, navigaţie, supraveghere); … c) modernizare şi/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport; … d) alte obiective cu destinaţie aeronautica sau conexă. … (3) În zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare şi adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport): … a) clădiri (locuinţe, depozite, hoteluri etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a) (1)]; … b) construcţii/structuri (piloni, coşuri de fum, sonde etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a) (1)]; … c) construcţii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereţi şi/sau învelitori metalice, împrejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.); … d) construcţii sau amenajări care pot obtura lampile dispozitivului luminos de apropiere; … e) pasaje rutiere suprainaltate; … f) unităţi de morarit, silozuri etc.; … g) gropi de gunoi, instalaţii de reciclare a deşeurilor etc.; … h) staţii radio (radiodifuziune, TV etc.); … i) staţii de comunicaţii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.); … j) activităţi/surse producătoare de perturbatii în funcţionarea mijloacelor de navigaţie aeriană (acţionari electrice de forta, sudura electrica etc.); … k) activităţi/surse potenţiale de incendiu, explozie etc. (staţii de alimentare şi/sau depozite de combustibili, aplicaţii pirotehnice etc.); … l) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina orientate în sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.); … m) lansare de focuri de artificii, înălţare de baloane sau aeromodele etc.; … n) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … o) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili solizi, reţele de radiorelee etc.; … p) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … q) alte obiective care afectează sau pot afecta siguranţa zborului. … 2.5.2. În zona II:(1) În interiorul perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport: … a) sisteme rutiere (pista de decolare-aterizare, cai de rulare, platforme); … b) clădiri (aerogara, hangar, ateliere, depozite etc.) şi amenajări diverse (inclusiv împrejmuiri, parapete antizgomot etc.); … c) instalaţii aeroportuare diverse, inclusiv stâlpii pentru iluminatul platformei; … d) instalare sau modernizare de mijloace meteorologice şi de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … e) modernizare şi/sau dezvoltare de aerodrom/aeroport; … f) alte obiective cu destinaţie aeronautica sau conexă. … (2) În zonele limitrofe aerodromului/aeroportului (terenuri exterioare şi adiacente perimetrului infrastructurii de aerodrom/aeroport): … a) clădiri (locuinţe, depozite, hoteluri etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a) (2)]; … b) construcţii sau structuri metalice de mari dimensiuni (pereţi şi/sau învelitori metalice, împrejmuiri metalice, panouri publicitare metalice etc.); … c) construcţii/structuri izolate (piloni, coşuri de fum, sonde etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a) (2)] sau care nu depăşesc aceasta înălţime, dar constituie obstacole locale semnificative; … d) pasaje rutiere suprainaltate; … e) unităţi de morarit, silozuri etc.; … f) gropi de gunoi, instalaţii de reciclare a deşeurilor etc.; … g) staţii radio (radiodifuziune, TV etc.); … h) staţii de comunicaţii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.); … i) activităţi/surse producătoare de perturbatii în funcţionarea mijloacelor de navigaţie aeriană (acţionari electrice de forta, sudura electrica etc.); … j) activităţi/surse potenţiale de incendiu, explozie etc. (staţii de alimentare şi/sau depozite de combustibili, aplicaţii pirotehnice etc.); … k) utilizarea de dispozitive cu fascicul laser sau de surse de lumina orientate în sus (sisteme de iluminat, firme/reclame luminoase etc.); … l) lansare de focuri de artificii, înălţare de baloane sau aeromodele etc.; … m) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … n) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, reţele de radiorelee etc.; … o) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … p) alte obiective care afectează sau pot afecta siguranţa zborului. … 2.5.3. În zona III:a) staţii radio (radiodifuziune, TV etc.); … b) staţii de comunicaţii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.); … c) construcţii/structuri izolate (piloni, coşuri de fum, sonde etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa [conform paragrafului 2.3 a) (3)] sau care nu depăşesc aceasta înălţime, dar constituie obstacole locale semnificative; … d) unităţi de morarit, silozuri etc.; … e) gropi de gunoi, instalaţii de reciclare a deşeurilor etc.; … f) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … g) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … h) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, reţele de radiorelee etc.; … i) alte obiective care afectează sau pot afecta siguranţa zborului. … 2.5.4. În zona IV:a) staţii radio (radiodifuziune, TV etc.); … b) staţii de comunicaţii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.); … c) construcţii/structuri izolate (piloni, coşuri de fum, sonde etc.) care depăşesc înălţimea de referinţa de 45 m inclusiv [conform paragrafului 2.3 a) (4)] sau care nu depăşesc aceasta înălţime, dar constituie obstacole locale semnificative; … d) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … e) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … f) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, reţele de radiorelee etc.; … g) alte obiective care afectează sau pot afecta siguranţa zborului. … 2.5.5. În zona dispozitivului luminos de apropiere:a) clădiri, obiecte, structuri şi/sau amenajări diverse (inclusiv garduri, parapete etc.); … b) pomi, arbori etc.; … c) iluminat public, firme/reclame luminoase etc.; … d) cai de acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale şi/sau persoane; … e) canale, conducte subterane diverse, excavaţii etc.; … f) alte obiective care prin prezenta sau funcţionare pot ecrana luminile dispozitivului sau pot afecta buna funcţionare a acestuia. … 2.5.6. În zonele ILS:a) denivelari de teren; … b) obiecte/structuri de orice fel (cu excepţia mijloacelor de navigaţie care nu pot fi inlaturate din motive operationale şi care trebuie să aibă structuri constructive şi/sau de montaj frangibile); … c) împrejmuiri metalice; … d) trecere de fire/cabluri electrice (cu excepţia celor instalate pentru buna desfăşurare a activităţilor aeronautice); … e) surse de câmpuri electromagnetice perturbatoare (inclusiv cabluri de transmisie programe TV); … f) acces/tranzit pentru (auto)vehicule, animale, persoane etc. (inclusiv aeronave, pe durata operarii ILS); … g) alte obiective care afectează sau pot afecta buna funcţionare a sistemului ILS. … 2.5.7. În alte zone de protecţie:a) clădiri şi amenajări diverse, inclusiv împrejmuiri; … b) construcţii sau structuri metalice diverse (pereţi, învelitori şi/sau împrejmuiri metalice, poduri metalice etc.); … c) conducte subterane diverse; … d) pasaje rutiere suprainaltate; … e) denivelari de teren; … f) staţii radio (radiodifuziune, TV etc.); … g) staţii de comunicaţii (radiorelee, telefonie celulara, translatori etc.); … h) activităţi/surse producătoare de perturbatii în funcţionarea mijloacelor de navigaţie aeriană (acţionari electrice de forta, sudura etc.); … i) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … j) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … k) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, reţele de radiorelee etc.; … l) alte obiective care afectează sau pot afecta buna funcţionare a mijloacelor de navigaţie aeriană respective. … 2.6. În exteriorul zonelor cu servituţi aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentaţiile tehnice aferente oricărui obiect/obstacol (stalp, pilon, cos de fum etc.) cu înălţimea egala sau mai mare de 45 m faţă de cota terenului amplasamentului.2.7. Suplimentar cerinței de la paragraful 2.6, în exteriorul zonelor cu servituţi aeronautice civile este necesar avizul AACR la documentaţiile tehnice, inclusiv studii de fezabilitate, proiecte de execuţie/instalare etc. (după caz), pentru obiective cum sunt:a) construcţii/structuri izolate (piloni, coşuri de fum, sonde etc.) care nu depăşesc limita de înălţime reglementată, dar constituie obstacole locale semnificative; … b) deschidere, dezvoltare sau modernizare de heliporturi, terenuri de aviatie generală sau de lucru aerian permanente; … c) instalare sau modernizare de mijloace de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere); … d) trasee pentru autostrăzi/şosele naţionale, cai ferate, linii electrice aeriene magistrale, conducte pentru gaze naturale, conducte pentru combustibili lichizi, reţele de radiorelee etc.; … e) alte obiective care afectează sau pot afecta siguranţa zborului. … 2.8. – (1) Procedura de emitere a avizelor AACR la documentaţiile tehnice pentru obiectivele din zone cu servituţi aeronautice civile face obiectul reglementării RACR – PMA-1 (editia curenta).(2) Procesul de evaluare/analiza a documentaţiilor tehnice şi de elaborare a avizelor pentru realizarea de obiective în zonele cu servituţi aeronautice civile face obiectul unei proceduri interne a AACR. … 2.9. Eliberarea avizelor pentru documentaţiile tehnice ale obiectivelor aflate în zona I şi zona II (conform paragrafelor 2.5.1 şi 2.5.2) se va face numai cu aprobarea Direcţiei generale aviatie civilă din cadrul MTCT, în baza raportului întocmit de AACR.2.10. AACR poate impune condiţii locale suplimentare, determinate de aspecte specifice, particulare, inclusiv verificarea din zbor a efectelor unor obiective/obstacole asupra parametrilor operationali ai mijloacelor de navigaţie aeriană (echipamente/sisteme de radionavigatie, comunicaţii, supraveghere), în conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice naţionale şi/sau internaţionale aplicabile. +
Capitolul IIIDispoziţii finale3.1. AACR defineste servituţile aeronautice civile, caracteristicile zonelor cu servituţi aeronautice civile, precum şi condiţiile de realizare/utilizare a diferitelor obiective (construcţii, amenajări, activităţi etc.) în zonele respective.3.2. AACR va acorda, la cerere, consultanţa de specialitate autorităţilor administraţiei publice locale pentru stabilirea zonelor cu servituţi aeronautice civile şi a regimului de protecţie adecvat.3.3. – (1) Pentru declararea zonelor cu servituţi aeronautice civile şi instituirea regimului de protecţie corespunzător, este necesar ca autorităţile administraţiei publice locale sa includă aceste zone în planurile de urbanism zonale şi sa integreze datele specifice referitoare la forma, dimensiuni/extremitati, restrictii, obligaţii, condiţii/posibilităţi de utilizare (inclusiv structura culturilor agricole şi modalităţile de exploatare a acestora pe terenurile limitrofe aerodromurilor, pentru descurajarea şi evitarea concentrarii pasarilor şi animalelor sălbatice) etc.(2) Dacă zonele cu servituţi aeronautice civile se extind peste mai multe unităţi administrativ-teritoriale, este necesar ca procedura indicată la alin. (1) să fie derulata de fiecare dintre autorităţile administraţiei publice locale implicate, potrivit portiunilor de zone care îi revin, astfel încât să se asigure continuitatea zonelor respective şi unitatea regimului de protecţie instituit. … 3.4. În zonele cu servituţi aeronautice civile sunt interzise amplasarea şi realizarea de construcţii, amenajări, instalaţii, echipamente şi alte obiective noi, precum şi desfăşurarea de activităţi care afectează sau pot afecta siguranţa zborului, fără avizul AACR.3.5. – (1) La emiterea avizelor de specialitate AACR va analiza documentaţiile tehnice aferente obiectivelor (construcţii, amenajări, activităţi etc.) din zone cu servituţi aeronautice civile în conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice naţionale şi/sau internaţionale aplicabile, cu alte specificăţii tehnice şi operationale relevante (după caz).(2) La emiterea avizelor AACR pentru realizarea unor obiective în perimetrul terenurilor de aeronautica civilă este necesar acordul prealabil al administratorilor terenurilor respective, însoţit de o evaluare a implicatiilor/efectelor asupra siguranţei şi securităţii aeronautice. … 3.6. Avizul de specialitate al AACR trebuie reînnoit dacă:a) lucrările de construcţii-montaj nu au demarat în decurs de un an de la data emiterii avizului respectiv; … b) se modifica amplasamentul, caracteristicile obiectivului şi/sau condiţiile de realizare/utilizare aprobate iniţial; … c) se schimba beneficiarul obiectivului. … 3.7. În interes aeronautic civil, pentru siguranţa zborului, este necesar ca autorităţile administraţiei publice locale sa elibereze autorizaţiile de construire în zone cu servituţi aeronautice civile numai pe baza avizelor emise de AACR, cu respectarea integrală a cerinţelor/condiţiilor stipulate în avizele respective.3.8. În cazul extinderii unor terenuri de aeronautica civilă sau al deschiderii altor asemenea terenuri, pentru obiectivele existente (construcţii, amenajări etc.) care afectează activitatea aeronautica AACR va stabili, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale implicate şi în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, măsurile necesare pentru respectarea condiţiilor de siguranţă a zborului.3.9. În cazul obiectivelor care afectează siguranţa zborului şi pentru care nu s-a obţinut în prealabil, potrivit normelor legale, avizul definitiv al AACR, autorităţile administraţiei publice locale vor întreprinde demersurile necesare pentru desfiinţarea necondiţionată a obiectivelor respective, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.3.10. Organizaţiile care administrează drumuri cu tronsoane destinate decolarii-aterizarii aeronavelor în situaţii speciale/de urgenta trebuie să deţină avize AACR pentru tronsoanele cu utilizare aeronautica.3.11. – (1) Realizarea/instalarea, întreţinerea şi supravegherea marcajelor pentru zi şi a balizajelor pentru noapte se asigura de către deţinătorii obiectivelor respective.(2) Deţinătorii obiectivelor balizate luminos trebuie să asigure buna funcţionare şi utilizarea corecta a balizajului pentru noapte (punere în funcţiune pe timpul nopţii, precum şi ziua, în condiţii de vizibilitate redusă). … 3.12. Proprietarii terenurilor pe care exista construcţii, instalaţii şi/sau amenajări care necesita marcare pentru zi şi/sau balizare pentru noapte trebuie să permită accesul deţinătorilor acestor obiective în vederea instalării, întreţinerii şi/sau supravegherii funcţionarii marcajelor şi balizajelor respective. +
Anexă
––––