PROTOCOLUL din 3 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 149 din 22 februarie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 140 15/02/2023
ActulREFERIRE LAACORD 28/06/2010
ActulREFERIRE LAACORD 28/06/2010 ART. 15
ART. 1REFERIRE LAACORD 20/05/2021
ART. 1REFERIRE LAPROTOCOL 07/12/2011 ART. 4
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 06/12/2011 ART. 4
ART. 1REFERIRE LAACORD 28/06/2010
ART. 1REFERIRE LAACORD 28/06/2010 ART. 4
ART. 1REFERIRE LAACORD 28/06/2010 ART. 10
ART. 4REFERIRE LAACORD 20/05/2021
ART. 7REFERIRE LAREGULAMENT 06/12/2011
CAP. 5REFERIRE LAACORD 28/06/2010 ART. 15
ANEXA 1REFERIRE LAACORD 28/06/2010
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHOTARARE 140 15/02/2023
ActulREFERIT DEHOTARARE 140 15/02/2023





Notă
Conținut de HOTĂRÂREA nr. 140 din 15 februarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 22 februarie 2023.
În perioada 2-3 noiembrie 2022, la Chișinău, Republica Moldova, în baza prevederilor Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a apelor Prutului și Dunării, semnat la Chișinău la 28 iunie 2010 (în continuare Acord), a avut loc cea de a doua sesiune a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale.La sesiune au participat:Delegația din România:

Simona Olimpia Negru supleant al copreședintelui Comisiei hidrotehnice interguvernamentale, conducătorul delegației
Andreea Hârceag secretar al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Doina Doroftei membru al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Elena Țuchiu șeful Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă
Anca Gorduza șeful Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor
Monica Mainerici șeful Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie
Gheorghe Constantin expert

Delegația din Republica Moldova:

Iordanca-Rodica Iordanov copreședinte al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale, conducătorul delegației
Radu Cazacu supleant al copreședintelui Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Dumitru Proca secretar al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Gavril Gîlcă membru al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Ion Bularga membru al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Dinu Prepeliță expert
Arcadie Dănila expert
Valentina Cereș expert
Sergiu Babanuța expert
Elena Zubcov expert
Laurenția Ungureanu expert
Ana Jeleapov expert
Petru Tataru expert
Victoria Gratii expert
Anna Căsuța expert

Comisia hidrotehnică interguvernamentală (denumită în continuare Comisia hidrotehnică) a stabilit următoarea ordine de zi:1.Informare asupra îndeplinirii hotărârilor prevăzute în Protocolul primei sesiuni a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale (Iași, 9-11 mai 2011) și al primei sesiuni extraordinare a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale (Cahul, 6-7 decembrie 2011)1.1.Prezentarea activităților realizate în baza hotărârilor Comisiei hidrotehnice desfășurate de la prima sesiune și prima sesiune extraordinară până în prezent1.2.Examinarea și aprobarea proceselor-verbale ale întâlnirilor subcomisiilor permanente desfășurate de la prima sesiune a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale până în prezent1.3.Stabilirea sarcinilor subcomisiilor permanente2.Examinarea și semnarea Regulamentului de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc, convenit la prima ședință a subcomisiilor permanente3.Stabilirea acțiunilor viitoare ale Comisiei hidrotehnice interguvernamentale3.1.Stabilirea locului, perioadei și a ordinii de zi pentru cea de a treia sesiune a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale3.2.Pași viitori privind Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind reglementarea construirii unor apeducte, semnat la Chișinău la 20 mai 20214.DiverseReferitor la punctul 1:Delegațiile s-au informat reciproc asupra activităților realizate în baza hotărârilor Comisiei hidrotehnice desfășurate de la prima sesiune (Iași, 9-11 mai 2011) și prima sesiune extraordinară (Cahul, 6-7 decembrie 2011) până în prezent, după cum urmează:a)Subcomisia pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologieComisia hidrotehnică constată că prima ședință a Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie s-a desfășurat în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova.În cadrul acestei ședințe, subcomisia a examinat și a convenit în principiu proiectele elaborate de partea română privind: Regulamentul de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc și regulamentul tehnic specific, intitulat Regulament privind schimbul de date meteorologice și hidrologice și efectuarea în comun a măsurătorilor de debit lichid și solid. În ceea ce privește proiectul de regulament tehnic specific, partea română a transmis părții moldave în anul 2015 propuneri de completare. Comisia hidrotehnică a examinat procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie, desfășurată în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova.Luând în considerare activitățile desfășurate de Subcomisia pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie, Comisia hidrotehnică hotărăște:• aprobă procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie, desfășurată în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova;• având în vedere perioada lungă de timp scursă de la elaborarea proiectului de regulament tehnic specific acestei subcomisii, partea română va reactualiza și va retransmite părții moldave până la data de 21 noiembrie 2022 proiectul de regulament intitulat Regulament privind schimbul de date meteorologice și hidrologice și efectuarea în comun a măsurătorilor de debit lichid și solid. În termen de 14 zile de la primirea proiectului de regulament tehnic specific, partea moldavă va transmite punctul de vedere către partea română;• comunicarea între cele două părți se va face prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice;• cea de a doua ședință a Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie se va organiza pe teritoriul României în primul semestru al anului 2023;• în cadrul celei de a doua ședințe a Subcomisiei pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie, cele două părți vor examina în comun și vor agrea proiectul regulamentului tehnic specific.b)Subcomisia pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă Comisia hidrotehnică constată că prima ședință a Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă s-a desfășurat în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova.În cadrul acestei ședințe, subcomisia a examinat și a convenit în principiu proiectele elaborate de partea română privind: Regulamentul de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc și regulamentul tehnic specific, intitulat Regulament privind evaluarea stării apelor și procedura de urmat în cazul poluărilor accidentale ce nu se mai pot evita pe sectorul comun al râului Prut și al fluviului Dunărea.Comisia hidrotehnică a examinat procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă, desfășurată în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova. Luând în considerare activitățile desfășurate de Subcomisia pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă, Comisia hidrotehnică hotărăște:• aprobă procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă, desfășurată în perioada 17-19 iunie 2014 la Chișinău, Republica Moldova;• având în vedere perioada lungă de timp de la elaborarea proiectului de regulament tehnic specific acestei subcomisii, partea română va reactualiza și va retransmite părții moldave până la data de 21 noiembrie 2022 proiectul de regulament tehnic specific intitulat Regulament privind evaluarea stării apelor și procedura de urmat în cazul poluărilor accidentale ce nu se mai pot evita pe sectorul comun al râului Prut și al fluviului Dunărea. În termen de 14 zile de la primirea proiectului de regulament tehnic, partea moldavă va transmite punctul de vedere părții române;• comunicarea între cele două părți se va face prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice;• cea de a doua ședință a Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă se va organiza pe teritoriul României în primul semestru al anului 2023;• în cadrul celei de a doua ședințe a Subcomisiei pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă, cele două părți vor examina în comun și vor agrea proiectul regulamentului tehnic specific.c)Subcomisia pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-CosteștiComisia hidrotehnică constată că prima ședință a Subcomisiei pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești s-a desfășurat în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România.În cadrul acestei ședințe, subcomisia a discutat și a fost de acord cu textul proiectului elaborat de partea română privind: Regulamentul de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc. Ulterior acestei întâlniri, ca urmare a discuțiilor tehnice purtate în cadrul acestei ședințe, partea română a transmis părții moldave principalele acte normative care reglementează domeniul siguranței barajelor. De asemenea, în anul 2020 partea română a transmis părții moldave Studiul privind fundamentarea actualizării Regulamentului de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești pe baza datelor de exploatare și a datelor hidrologice existente după inundațiile din 2008 și 2010 de pe râul Prut. Acest studiu a fost întocmit de un colectiv de specialiști români și va fi utilizat la reactualizarea Regulamentului de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești de pe râul Prut, aprobat în anul 1985, aflat în prezent în vigoare. În corespondența purtată, partea română a reiterat importanța primirii de la partea moldavă a unor completări la acest studiu potrivit situației din Republica Moldova, întrucât în lipsa acestora demersurile necesare reactualizării Regulamentului de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești de pe râul Prut nu se pot finaliza.Comisia hidrotehnică a examinat procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești, desfășurată în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România.Luând în considerare activitățile desfășurate de Subcomisia pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești, Comisia hidrotehnică hotărăște:• aprobă procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești, desfășurată în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România;• având în vedere necesitatea urgentării reactualizării Regulamentului de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești de pe râul Prut, partea moldavă va transmite părții române până la data de 31 decembrie 2022 completări/propuneri de modificare, după caz, la studiul menționat mai sus;• până la cea de a doua ședință a subcomisiei, partea română va reactualiza Regulamentul de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești de pe râul Prut și va transmite părții moldave acest proiect;• comunicarea între cele două părți se va face prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice;• cea de a doua ședință a Subcomisiei pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești se va organiza pe teritoriul Republicii Moldova în primul semestru al anului 2023;• în cadrul celei de a doua ședințe a Subcomisiei pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești, cele două părți vor examina în comun și vor agrea proiectul regulamentului tehnic specific.d)Subcomisia pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilorComisia hidrotehnică constată că prima ședință a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor s-a desfășurat în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România.În cadrul acestei ședințe, subcomisia a analizat proiectul elaborat de partea română privind: Regulamentul de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc, analiză în urma căreia nu au existat observații ale părților. Ulterior acestei întâlniri, ca urmare a discuțiilor tehnice purtate în cadrul acestei ședințe, partea română a transmis părții moldave informații privind: implementarea Directivei Inundații în România – evidențierea aspectelor relevante pentru Administrația Bazinală de Apă Prut-Bârlad, Planul de management al riscului la inundații al Administrației Bazinale de Apă Prut-Bârlad și Catalogul de măsuri potențiale la nivel național. De asemenea, în conformitate cu prevederile punctului 3 din Protocolul primei sesiuni a Comisiei hidrotehnice, partea română a transmis în anul 2016 părții moldave propunerea de regulament tehnic specific: Regulament privind apărarea împotriva inundațiilor și ghețurilor produse de râul Prut și fluviul Dunărea. Comisia hidrotehnică a examinat procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, desfășurată în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România.Totodată, delegațiile au informat că în baza prevederilor punctului 3 din Protocolul primei sesiuni a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale (Iași, 9-11 mai 2011) pentru aplicarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a apelor Prutului și Dunării, semnat la Chișinău la 28 iunie 2010, și a prevederilor de la punctul 5 al Procesului-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor (București, 12-14 iulie 2016), în perioada 8-10 noiembrie 2016 a avut loc pe teritoriul român și pe teritoriul Republicii Moldova vizita pe teren pentru examinarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor de pe ambele maluri ale râului Prut și identificarea zonelor cu eroziuni de mal ale râului Prut. Vizita pe teren a avut loc în data de 8 noiembrie 2016 pe teritoriul României și în data de 9 noiembrie 2016 pe teritoriul Republicii Moldova. Ambele vizite s-au desfășurat în cadrul Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor. Comisia hidrotehnică a examinat procesul-verbal al întâlnirii experților din cadrul Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor pentru examinarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor de pe ambele maluri ale râului Prut și identificarea zonelor cu eroziuni de mal ale râului Prut, desfășurată în perioada 8-10 noiembrie 2016 pe teritoriul României și pe teritoriul Republicii Moldova.Luând în considerare activitățile desfășurate de Subcomisia pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, Comisia hidrotehnică hotărăște: • aprobă procesul-verbal al primei ședințe a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, desfășurată în perioada 12-14 iulie 2016 la București, România;• aprobă procesul-verbal privind vizita pe teren pentru examinarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor de pe ambele maluri ale râului Prut și identificarea zonelor cu eroziuni de mal ale râului Prut, desfășurată în perioada 8-10 noiembrie 2016 pe teritoriul României și pe teritoriul Republicii Moldova;• având în vedere perioada lungă de timp scursă de la elaborarea proiectului de regulament tehnic specific acestei subcomisii, partea română va reactualiza și va retransmite părții moldave până la data de 21 noiembrie 2022 proiectul de regulament tehnic specific intitulat Regulament privind apărarea împotriva inundațiilor și ghețurilor produse de râul Prut și fluviul Dunărea. În termen de 14 zile de la primirea proiectului de regulament tehnic specific, partea moldavă va transmite punctul de vedere către partea română;• comunicarea între cele două părți se va face prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice;• cea de a doua ședință a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor se va organiza pe teritoriul Republicii Moldova în primul semestru al anului 2023; • în cadrul celei de a doua ședințe a Subcomisiei pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, cele două părți vor examina în comun și vor agrea proiectul regulamentului tehnic specific;• se vor relua vizitele pe teren pentru examinarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor de pe ambele maluri ale râului Prut și identificarea zonelor cu eroziuni de mal ale râului Prut, în baza unui program stabilit de comun acord de șefii subcomisiei.Totodată, cele două părți s-au informat despre întâlnirea delegațiilor din România și Republica Moldova desfășurată în cadrul acestui acord în data de 19 februarie 2016 la București, România, în vederea discutării aspectelor privind realizarea lucrărilor de regularizare/decolmatare/reprofilare a albiei râului Prut și convenirea documentațiilor pentru realizarea acestora, având în vedere obligațiile care decurg din aplicarea Acordului. Cu acest prilej, invocând prevederile art. 4 alin. (3) și ale art. 10 din Acord, precum și prevederile de la pct. 4 din Protocolul primei sesiuni extraordinare a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale (Cahul, 6-7 decembrie 2011), partea română a reiterat importanța concordării documentațiilor tehnice pentru efectuarea lucrărilor și construcțiilor hidrotehnice care se execută pe apele transfrontaliere și care intră sub incidența acestui acord și a precizat că în perioada de la prima întâlnire extraordinară a Comisiei hidrotehnice și până în prezent partea română a transmis părții moldave astfel de documentații în vederea concordării. În principal acestea s-au referit la decolmatare, regularizare și reprofilare a albiei minore prin exploatarea de agregate minerale, reabilitare de amenajări de irigații, reabilitare de stații și canale de aducțiune, extinderea rețelei de alimentare cu apă și înființarea sistemului centralizat de canalizare menajeră, lucrări de infrastructură care au legătură cu apele, lucrări de artă pe cursurile de apă etc. Partea moldavă nu a transmis documentații tehnice spre concordare până în prezent, nefiind cazul. Referitor la punctul 2:Delegațiile au analizat și au convenit textul Regulamentului de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc.Comisia hidrotehnică hotărăște aprobarea și semnarea Regulamentului de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc, care reprezintă anexă la prezentul protocol.Referitor la punctul 3:3.1.Delegațiile au discutat și au convenit ca cea de a treia sesiune a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale să se desfășoare în al doilea semestru al anului 2023 pe teritoriul României.Ordinea de zi provizorie a celei de a treia sesiuni cuprinde:1.informare asupra îndeplinirii hotărârilor Comisiei hidrotehnice interguvernamentale adoptate la cea de a doua sesiune (2-3 noiembrie 2022);2.stabilirea sarcinilor viitoare ale subcomisiilor până la următoarea sesiune a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale;3.diverse.În ceea ce privește Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind reglementarea construirii unor apeducte, semnat la Chișinău la 20 mai 2021, părțile s-au informat cu privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare semnării Protocolului de amendare a Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind reglementarea construirii unor apeducte, semnat la Chișinău la 20 mai 2021. După intrarea în vigoare a acestui protocol, amplasamentele exacte ale apeductelor se vor conveni prin hotărâri ale Comisiei hidrotehnice, având la bază propunerile formulate de instituțiile responsabile ale părților. Cele două părți se vor informa în prealabil asupra acestor locații prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice. Referitor la punctul 4:Partea moldavă a prezentat, iar partea română a luat notă de următoarele subiecte: informarea privind oportunitatea elaborării unui acord interguvernamental Republica Moldova-România-Ucraina privind gestionarea resurselor de apă ale bazinului hidrografic Dunărea-Prut; modalitatea de atragere a investițiilor (fondurilor) pentru consolidarea nodului hidrotehnic Costești-Stânca de pe râul Prut; prezentarea intenției Republicii Moldova privind aprovizionarea cu apă a Prutului mort (albia veche a râului Prut) prin instalarea unei microhidrocentrale identice cu cea instalată pe partea română.Anexa face parte integrantă din prezentul protocol.Hotărârile prezentului protocol vor intra în vigoare după aprobare de către părțile contractante, conform capitolului III art. 15 pct. 7 din Acord.Prezentul protocol a fost semnat la Chișinău la data de 3 noiembrie 2022, în două exemplare originale, în limba română.
Din partea României,
Simona Olimpia Negru,
supleant al copreședintelui Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Din partea Republicii Moldova,
Iordanca-Rodica Iordanov,
copreședinte al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
 + 
ANEXĂla Protocolul celei de a doua sesiuni a Comisiei hidrotehnice interguvernamentale2-3 noiembrie 2022, Chișinău
REGULAMENT
de funcționare a subcomisiilor permanente și a subcomisiei ad-hoc
Comisia hidrotehnică interguvernamentală (în continuare Comisia hidrotehnică) pentru aplicarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a apelor Prutului și Dunării, semnat la Chișinău la 28 iunie 2010 (în continuare Acord), a hotărât în cadrul primei sesiuni a Comisiei hidrotehnice care a avut loc la Iași, România, în perioada 9-11 mai 2011, înființarea:– următoarelor subcomisii permanente de lucru:a)Subcomisia pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești;b)Subcomisia pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor;c)Subcomisia pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie;d)Subcomisia pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă;– Subcomisiei ad-hoc.Regulamentul de funcționare detaliază domeniile de activitate ale fiecărei subcomisii permanente, precum și ale Subcomisiei ad-hoc, atribuțiile și modul de lucru ale acestora. + 
Capitolul IAtribuțiile subcomisiilor permanente și ale Subcomisiei ad-hoc + 
Articolul 11.Subcomisia pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești În baza prevederilor art. 4 alin. (a) din Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei hidrotehnice (semnat la Cahul la 6 decembrie 2011), atribuțiile și modul de funcționare ale subcomisiei sunt precizate în Regulamentul de exploatare și întreținere a Nodului hidrotehnic Stânca-Costești.2.Subcomisia pentru apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor are următoarele atribuții:a)îndeplinește hotărârile Comisiei hidrotehnice și rezolvă alte sarcini stabilite de copreședinții Comisiei hidrotehnice și acționează independent, conform prevederilor Regulamentului tehnic specific, pentru măsurile ce trebuie luate imediat;b)asigură îndeplinirea prevederilor Regulamentului tehnic specific; evaluează sistematic rezultatele aplicării acestuia, constată eventualele dificultăți în aplicarea acestuia și propune Comisiei hidrotehnice măsuri în vederea eliminării acestora;c)colaborează cu celelalte subcomisii permanente, în mod special cu Subcomisia pentru exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești, pentru rezolvarea unor probleme specifice și/sau comune;d)elaborează și, după caz, actualizează Regulamentul tehnic specific al subcomisiei;e)asigură/urmărește realizarea activităților privind implementarea Directivei 2007/60/EC privind evaluarea și gestionarea riscului la inundații;f)elaborează și propune măsuri comune, cooperează pentru prevenirea, combaterea, limitarea și controlul efectelor negative transfrontaliere ale inundațiilor; g)asigură examinarea periodică a lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor situate pe malurile râului Prut și pe sectorul comun al fluviului Dunărea;h)asigură examinarea periodică a malurilor râului Prut și a fluviului Dunărea pe sectorul comun și determinarea zonelor cu eroziuni de mal; elaborează propuneri de măsuri și lucrări pentru consolidarea malurilor în aceste zone;i)elaborează propuneri de lucrări pentru punerea în siguranță a lucrărilor existente de apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, a obiectivelor situate de o parte și de alta a râului Prut și pe sectorul comun al fluviului Dunărea; j)elaborează propuneri de noi lucrări de apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, produse pe râul Prut și sectorul comun al fluviului Dunărea, precum și eventual de ape interne;k)organizează acțiuni comune pentru dezvoltarea metodelor de apărare împotriva inundațiilor și ghețurilor, specifice zonei;l)analizează și propune proiecte de interes comun sau de interes pentru una dintre părți, inclusiv pentru identificarea surselor de finanțare a acestora; m)analizează și convine/concordă proiectele de interes comun sau de interes pentru una dintre părți, din domeniul de activitate al subcomisiei;n)organizează întâlnirile subcomisiei în vederea analizei și îndeplinirii hotărârilor Comisiei hidrotehnice și a prevederilor Regulamentului tehnic specific;o)elaborează procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, care trebuie să prezinte problemele discutate, măsurile și lucrările luate/propuse, termene și propuneri pentru activitățile viitoare.3.Subcomisia pentru gospodărirea cantitativă a apelor și hidrometeorologie are următoarele atribuții:a)îndeplinește hotărârile Comisiei hidrotehnice și rezolvă alte sarcini stabilite de copreședinții Comisiei hidrotehnice și acționează independent, conform prevederilor Regulamentului tehnic specific, pentru măsurile ce trebuie luate imediat;b)asigură îndeplinirea prevederilor Regulamentului tehnic specific; evaluează sistematic rezultatele aplicării acestuia, constată eventualele dificultăți în aplicarea acestuia și propune Comisiei hidrotehnice măsuri în vederea eliminării acestora;c)colaborează cu celelalte subcomisii permanente pentru rezolvarea unor probleme specifice și/sau comune;d)elaborează și, după caz, actualizează Regulamentul tehnic specific al subcomisiei;e)colaborează în domeniul gospodăririi cantitative în vederea asigurării utilizării durabile a apelor Prutului și a fluviului Dunărea pe sectorul comun;f)cooperează pentru prevenirea, combaterea, limitarea și controlul efectelor dăunătoare transfrontaliere ale secetei și, în acest sens, elaborează și propune măsuri comune; g)urmărește asigurarea schimbului și transmisiei datelor meteorologice și hidrologice de interes comun, în punctele de monitorizate stabilite în comun;h)asigură realizarea măsurătorilor hidrometrice comune, conform programelor aprobate, concordanța datelor, constituirea și ținerea la zi a băncii de date specifice domeniului de activitate al subcomisiei;i)propune și asigură implementarea de noi metode de măsurare a parametrilor hidrometeorologici, inclusiv de stații automate de măsură în zonele de interes comun;j)analizează și concordă proiectele de interes comun sau de interes pentru una din părți, din domeniul de activitate al subcomisiei;k)organizează întâlnirile subcomisiei în vederea analizei și îndeplinirii hotărârilor Comisiei hidrotehnice și a prevederilor Regulamentului tehnic specific;l)elaborează procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, care trebuie să prezinte problemele discutate, măsurile și lucrările luate/propuse, termene și propuneri pentru activitățile viitoare.4.Subcomisia pentru protecția calității apelor și a biodiversității corpurilor de apă are următoarele atribuții:a)îndeplinește hotărârile Comisiei hidrotehnice și rezolvă alte sarcini stabilite de copreședinții Comisiei hidrotehnice; acționează independent, conform prevederilor Regulamentului tehnic specific, pentru măsurile ce trebuie luate imediat;b)asigură îndeplinirea prevederilor Regulamentului tehnic specific; evaluează sistematic rezultatele aplicării acestuia, constată eventualele dificultăți în aplicarea acestuia și propune Comisiei hidrotehnice măsuri în vederea eliminării acestora;c)colaborează cu celelalte subcomisii permanente pentru rezolvarea unor probleme specifice și/sau comune;d)elaborează și, după caz, actualizează Regulamentul tehnic specific al subcomisiei;e)colaborează în domeniul protecției apelor pentru prevenirea alterării stării apelor și atingerea/menținerea stării ecologice bune/potențialului ecologic bun, respectiv stării chimice bune a corpurilor de apă de suprafață;f)stabilește în cadrul Regulamentului tehnic specific metodologiile pentru monitorizarea calității apelor, evaluarea stării ecologice/potențialului ecologic și a stării chimice a corpurilor de apă de suprafață, precum și modul de evaluare în comun a stării și evoluției calității apelor;g)colaborează pentru inventarierea surselor de poluare de pe sectorul comun al râului Prut și al fluviului Dunărea; elaborează și propune, după caz, programe de acțiune/măsuri în comun, ținând seama de posibilitățile lor pentru asigurarea protecției calității apelor de frontieră;h)elaborează și actualizează după caz planul de prevenire și de combatere a poluărilor accidentale pe teritoriul propriu aferent sectoarelor comune ale râului Prut și ale fluviului Dunărea și va efectua armonizarea acestora; i)stabilește în cadrul Regulamentului tehnic specific procedura de urmat în cazul poluărilor accidentale ale apelor de frontieră de pe sectorul comun al râului Prut și al fluviului Dunărea. În situații deosebite în care se produc poluări accidentale în apele de frontieră de pe sectorul comun al râului Prut și al fluviului Dunărea ce pot avea impact transfrontalier, părțile se informează reciproc asupra acestora și, după caz, se solicită colaborarea unei părți pentru limitarea, combaterea și eliminarea efectelor acestora; j)colaborează pentru aplicarea principiului „poluatorul plătește“ în conformitate cu metodologiile Uniunii Europene;k)analizează și propune proiecte de interes comun sau de interes pentru una din părți, inclusiv pentru identificarea surselor de finanțare a acestora; analizează, propune și concordă proiecte de interes comun sau de interes pentru una din părți, din domeniul de activitate al subcomisiei;l)organizează întâlnirile subcomisiei în vederea analizei și îndeplinirii hotărârilor Comisiei hidrotehnice și a prevederilor Regulamentului tehnic specific;m)elaborează procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei, care trebuie să prezinte problemele discutate, măsurile și lucrările luate/propuse, termene și propuneri pentru activitățile viitoare.5.Subcomisia ad-hoc are următoarele atribuții:a)analizează și identifică soluțiile pentru rezolvarea problemelor ce pot apărea pentru implementarea Acordului, altele decât cele prevăzute în principalele domenii de activitate ale subcomisiilor permanente;b)urmărește stadiul de elaborare și modul de implementare ale regulamentelor tehnice ale subcomisiilor permanente;c)analizează necesitatea elaborării altor regulamente tehnice și, în acest sens, face propuneri copreședinților Comisiei hidrotehnice; d)solicită contribuția subcomisiilor permanente pentru elaborare, după caz revizuire și implementare, pentru regulamentele menționate la punctul c), după aprobarea acestora de către copreședinți;e)îndeplinește orice alte sarcini trasate de copreședinții Comisiei hidrotehnice.
 + 
Capitolul IIComponența subcomisiilor permanente și a Subcomisiei ad-hoc + 
Articolul 21.Subcomisiile permanente se compun din câte 5 membri pentru fiecare parte contractantă. Șefii subcomisiilor permanente și membrii acestora sunt numiți de către copreședintele Comisiei hidrotehnice, fiecare pentru partea sa.2.Subcomisia ad-hoc se compune din câte 5 membri pentru fiecare parte contractantă. Șefii Subcomisiei ad-hoc sunt supleanții copreședinților Comisiei hidrotehnice. Secretarii Comisiei hidrotehnice sunt membri ai Subcomisiei ad-hoc.3.În funcție de problemele de pe agenda întâlnirilor subcomisiilor permanente și Subcomisiei ad-hoc, la propunerea șefilor subcomisiilor, copreședinții Comisiei hidrotehnice nominalizează experți pentru participarea la întâlniri.
 + 
Capitolul IIIFuncționarea subcomisiilor permanente și a Subcomisiei ad-hoc + 
Articolul 31.Subcomisiile permanente organizează întâlniri anuale, alternativ, pe teritoriul României și pe teritoriul Republicii Moldova, iar Subcomisia ad-hoc, în caz de necesitate. 2.Întâlnirea anuală este convocată de șeful subcomisiei permanente de pe teritoriul statului părții contractante unde se desfășoară întâlnirea. Partea care a convocat întâlnirea transmite invitația, face propuneri pentru ordinea de zi și perioada desfășurării întâlnirii ordinare, pe care părțile le convin în timp util prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice.3.În caz de necesitate, la inițiativa oricăruia dintre copreședinți sau, în cazul indisponibilității acestora, a supleanților, subcomisiile permanente pot organiza întâlniri extraordinare. Întâlnirea extraordinară se va ține pe teritoriul statului părții solicitante. Ordinea de zi a întâlnirii extraordinare se propune de către președintele la cererea căruia este convocată întâlnirea și se transmite concomitent cu înștiințarea privind convocarea ei, prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice.4.Cu 7 zile înainte de începerea întâlnirii anuale, părțile se informează reciproc asupra componenței delegațiilor.5.Între întâlnirile subcomisiilor permanente, pentru rezolvarea problemelor specifice acestora, se pot desfășura întâlniri ale grupelor de experți. Pentru desfășurarea întâlnirilor secretarii întocmesc programe de lucru comune vizate de șeful subcomisiei și aprobate de copreședinți.6.Întâlnirile Subcomisiei ad-hoc se convoacă la inițiativa oricăruia dintre copreședinți sau, în cazul indisponibilității acestora, de către supleanți și se vor ține pe teritoriul statului părții solicitante. Partea care a convocat întâlnirea Subcomisiei ad-hoc transmite invitația, face propuneri pentru ordinea de zi și perioada desfășurării întâlnirii, pe care părțile le convin în timp util prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice.
 + 
Articolul 41.Ședința fiecărei întâlniri a subcomisiilor este prezidată de șeful subcomisiei pe teritoriul părții unde are loc întâlnirea. 2.Subiectele care sunt incluse pe ordinea de zi a întâlnirii sunt stabilite și aprobate de către șefii subcomisiilor. În acest sens, șefii subcomisiilor întocmesc în colaborare cu secretarii Comisiei hidrotehnice programe de lucru comune care se aprobă de copreședinți. Comunicarea între subcomisii se face prin intermediul secretarilor Comisiei hidrotehnice. 3.Subcomisia poate să discute la punctul „Diverse“ din ordinea de zi, pe baza convenirii între șefii subcomisiei, orice alte probleme care se pot ivi și care se încadrează în prevederile Acordului și atribuțiile Subcomisiei.4.Între sesiunile Comisiei hidrotehnice, subcomisiile își desfășoară activitatea prin comunicări scrise ale copreședinților sau ale șefilor subcomisiilor prin secretarii Comisiei hidrotehnice. În situații excepționale (inundații, poluări accidentale etc.), copreședinții Comisiei hidrotehnice iau legătura prin orice mijloc de comunicare (telefon, videoconferințe etc.), urmând ca cele stabilite să fie transmise și prin comunicări scrise.5.Între sesiuni, pentru aspectele privind exploatarea și întreținerea Nodului hidrotehnic Stânca-Costești pe râul Prut, supleanții își desfășoară activitatea prin comunicări scrise și verbale. Copreședinții vor fi informați despre aceasta în cel mai scurt timp. + 
Articolul 51.La întâlnirile subcomisiilor permanente și ad-hoc se întocmesc procese-verbale, care se semnează de către șefii subcomisiilor sau, în cazul indisponibilității acestora, de către șefii delegațiilor și se prezintă pentru aprobare la următoarea întâlnire a Comisiei hidrotehnice. 2.Procesul-verbal al întâlnirii subcomisiei se va întocmi în câte două exemplare originale.3.În situația în care părțile nu ajung la un punct de vedere comun, acestea vor consemna punctul de vedere diferit în procesul-verbal al întâlnirii. Comisia hidrotehnică va proceda la analiza și punerea de acord la următoarea sesiune a Comisiei hidrotehnice.
 + 
Capitolul IVAsigurarea condițiilor de lucru ale subcomisiilor permanente + 
Articolul 61.Partea pe teritoriul căreia au loc întâlnirile subcomisiilor permanente și ad-hoc și ale grupelor de experți suportă cheltuielile de organizare ale ședințelor și asigură condițiile necesare de lucru. Fiecare parte își suportă cheltuielile de deplasare și cazare ale delegației proprii. 2.Dacă sunt necesare verificări pe teren în limitele de competență ale Acordului și pentru aplicarea prevederilor regulamentelor tehnice specifice, echipamentele și mijloacele de deplasare necesare sunt puse la dispoziție de partea pe al cărei teritoriu se fac verificările.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 71.Prezentul regulament poate fi modificat sau completat pe baza hotărârilor Comisiei hidrotehnice, la cererea oricăruia dintre copreședinții Comisiei hidrotehnice. 2.Pentru rezolvarea problemelor ce pot apărea în implementarea prezentului regulament, părțile au în vedere prevederile Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei hidrotehnice, semnat la Cahul la 6 decembrie 2011.3.Prezentul regulament intră în vigoare după aprobarea sa de către părțile contractate conform prevederilor capitolului III art. 15 pct. 7 din Acord.
Semnat la Chișinău la data de 3 noiembrie 2022, în două exemplare originale.
Din partea României,
Simona Olimpia Negru,
supleant al copreședintelui Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
Din partea Republicii Moldova,
Iordanca-Rodica Iordanov,
copreședinte al Comisiei hidrotehnice interguvernamentale
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x