aranjamente tranzitorii între Comunitatea Europeană şi statele membre CE, pe de o parte, şi Republica Albania, pe de altă parte
+
Articolul 1Perioade de tranziţie1. Prima perioadă de tranziţie se va extinde de la data intrării în vigoare a prezentului acord până când toate condiţiile prevăzute la art. 2 alin. 1 din prezentul protocol vor fi îndeplinite de către Republica Albania, denumită în continuare Albania, după cum vor fi verificate printr-o evaluare întreprinsă de către Comunitatea Europeană.2. A doua perioadă de tranziţie se va extinde de la sfârşitul primei perioade de tranziţie până la îndeplinirea de către Albania a tuturor condiţiilor prevăzute la art. 2 alin. 2 din prezentul protocol, după cum vor fi verificate printr-o evaluare întreprinsă de către Comunitatea Europeană. +
Articolul 2Condiţii referitoare la tranziţie1. Până la sfârşitul primei perioade de tranziţie, Albania:(i) va fi membră cu drepturi depline a JAA şi va depune toate eforturile pentru implementarea în întregime a legislaţiei din domeniul siguranţei aviaţiei, aşa cum este prevăzută în anexa nr. I;(îi) va aplica Documentul 30 ECAC şi va depune toate eforturile pentru implementarea în întregime a legislaţiei din domeniul securităţii aviaţiei, aşa cum este prevăzută în anexa nr. I;(iii) va aplica Regulamentul (CEE) nr. 3.925/91 (referitor la eliminarea controalelor la bagajele de cabină şi de cală), Regulamentul (CEE) nr. 2.409/92 (referitor la tarifele şi preţurile pentru serviciile aeriene), Directiva 94/56/CE (referitoare la investigarea accidentelor), Regulamentul (CEE) nr. 2.027/97 (referitor la răspunderea transportatorului aerian în cazul accidentelor), Directiva 2003/42/CE (referitoare la raportarea evenimentelor), Regulamentul (CE) nr. 261/2004 (privind refuzul îmbarcării), Directiva 2000/79/CE (referitoare la timpul de muncă în aviaţia civilă) şi Directiva 2003/88/CE (referitoare la timpul de lucru), aşa cum sunt prevăzute în anexa nr. I;(iv) va separa furnizorii de servicii de trafic aerian de organismul naţional de reglementare, va înfiinţa un organism naţional de supervizare a serviciilor de trafic aerian, va începe reorganizarea spaţiului său aerian într-un bloc sau mai multe blocuri funcţionale şi va aplica o utilizare flexibilă a spaţiului aerian;(v) va ratifica Convenţia pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional (Convenţia de la Montreal);(vi) va face suficiente progrese în implementarea regulilor referitoare la ajutorul de stat şi concurenţa, incluse într-un acord menţionat la art. 14 alin. 1 din Acordul principal sau în anexa nr. III la prezentul acord, oricare ar fi aplicabil.2. Până la sfârşitul celei de-a doua perioade de tranziţie, Albania va aplica prezentul acord, inclusiv întreaga legislaţie prevăzută în anexa nr. I. +
Articolul 3Aranjamente tranzitorii1. Fără a ţine seama de prevederile art. 1 alin. 1 din Acordul principal,a) pe durata primei perioade de tranziţie: … (i) transportatorilor aerieni comunitari şi transportatorilor aerieni licenţiaţi de către Albania li se va permite să îşi exercite în mod nelimitat drepturile de trafic între orice punct din Albania şi orice punct dintr-un stat membru CE;(îi) transportatorii aerieni comunitari nu vor fi deţinuţi în majoritate sau nu se vor afla sub controlul efectiv al Albaniei ori al resortisanţilor acesteia şi transportatorii aerieni licenţiaţi de către Albania nu vor fi deţinuţi în majoritate sau nu se vor afla sub controlul efectiv al statelor membre CE ori al resortisanţilor acestora;b) pe durata celei de-a doua perioade de tranziţie: … (i) transportatorilor aerieni licenţiaţi de către Albania li se va permite să îşi exercite drepturile de trafic prevăzute la lit. a) pct. (i);(îi) transportatorilor aerieni comunitari li se va permite să îşi exercite în mod nelimitat drepturile de trafic între puncte situate în Albania şi alte părţi asociate şi li se va permite să schimbe, în orice punct, o aeronavă cu o altă aeronavă, cu condiţia ca acel zbor să fie parte a unui serviciu care deserveşte un punct situat într-un stat membru;(iii) transportatorilor aerieni licenţiaţi de către Albania li se va permite să îşi exercite în mod nelimitat drepturile de trafic între puncte situate în diferite state membre CE şi li se va permite să schimbe, în orice punct, o aeronavă cu o altă aeronavă, cu condiţia că acel zbor să fie parte a unui serviciu care deserveşte un punct situat în Albania.2. În sensul prezentului articol, transportator aerian comunitar va însemna un transportator aerian licenţiat de către un stat membru CE, Norvegia sau Islanda.3. Art. 7 şi 8 din Acordul principal nu se vor aplica până la sfârşitul celei de-a doua perioade de tranziţie, fără a prejudicia obligaţia Albaniei şi a Comunităţii de a acorda licenţe de operare, în conformitate cu documentele menţionate în anexa nr. I, transportatorilor aerieni care sunt deţinuţi în majoritate sau se află sub controlul statelor membre CE ori al resortisanţilor acestora şi transportatorilor aerieni care sunt deţinuţi în majoritate sau se află sub controlul Albaniei ori al resortisanţilor acesteia, de la sfârşitul primei perioade de tranziţie. +
Articolul 4Siguranţa aviaţiei1. La începutul primei perioade de tranziţie, Albania va fi implicată cu statut de observator în activitatea Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei.2. La sfârşitul celei de-a doua perioade de tranziţie, Comitetul reunit, înfiinţat conform art. 18 din Acordul principal, va stabili în mod explicit statutul şi condiţiile pentru participarea Albaniei la Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei.3. Până la sfârşitul celei de-a doua perioade de tranziţie, dacă sunt identificate deficienţe în ceea ce priveşte siguranţa, Comunitatea Europeană poate cere să i se acorde unui transportator aerian licenţiat de către Albania permisiunea de a opera pe rute aeriene spre, dinspre sau în interiorul Comunităţii Europene, cu condiţia unei evaluări specifice de siguranţă. O astfel de evaluare va fi efectuată de către Comunitatea Europeană în mod expeditiv, în scopul evitării oricărei întârzieri exagerate în exercitarea drepturilor de trafic. +
Articolul 5Securitatea aeronautică1. La începutul celei de-a doua perioade de tranziţie, partea confidenţială din legislaţia în domeniul securităţii, aşa cum este prevăzută în anexa nr. I, va fi disponibilă autorităţii competente din Albania.2. Până la sfârşitul celei de-a doua perioade de tranziţie, dacă sunt identificate deficienţe în ceea ce priveşte securitatea, Comunitatea Europeană poate cere să i se acorde unui transportator licenţiat de către Albania permisiunea de a opera pe rute aeriene spre, dinspre sau în interiorul Comunităţii Europene, cu condiţia unei evaluări specifice în domeniul securităţii. O astfel de evaluare va fi efectuată de către Comunitatea Europeană în mod expeditiv, în scopul evitării oricărei întârzieri exagerate în exercitarea drepturilor de trafic.––––