PROTOCOL din 7 decembrie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 910 din 24 decembrie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 07/12/2009
ActulREFERIRE LALEGE 8 14/03/1996 ART. 131
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEDECIZIE 138 14/12/2009

referitor la Metodologia privind remuneraţiile reprezentând drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică



Încheiat astăzi, 7 decembrie 2009, în cadrul comisiei de negociere constituite în temeiul Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 97/2009 privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, între următoarele părţi:Societatea Comercială PROVIDEO – S.R.L., înregistrată la registrul comerţului sub nr. J23/247/2002, având sediul în oraşul Buftea, Str. Studioului nr. 1, judeţul Ilfov, prin doamna Anca Truţă, în calitatea sa de administrator,Societatea Comercială PROOPTIKI ROMÂNIA – S.R.L., înregistrată la registrul comerţului sub nr. J40/5793/2002, având sediul în municipiul Bucureşti, bd. Iuliu Maniu nr. 447-451, sectorul 6, prin domnul George Mitroiu, în calitatea sa de reprezentant legal,Societatea Comercială TVR MEDIA – S.R.L., înregistrată la registrul comerţului sub nr. J40/4126/2003, având sediul în municipiul Bucureşti, str. Făinari nr. 3, sectorul 2, prin doamna Mihaela Petrescu, în calitatea sa de director executiv, şiUniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, cod fiscal RO 8887006, reprezentată prin doamna Ana Achim, director general.În baza art. 131^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 97/2009 şi potrivit celor consemnate în Procesul-verbal de negociere din 7 decembrie 2009, Societatea Comercială PROVIDEO – S.R.L., Societatea Comercială PROOPTIKI ROMÂNIA – S.R.L., Societatea Comercială TVR MEDIA – S.R.L. şi UCMR-ADA au negociat şi au convenit forma finală a Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturi patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale, din repertoriul UCMR-ADA, utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, anexată prezentului protocol.Pentru Societatea ComercialăPROVIDEO – S.R.L.,Anca Truţă,administratorPentru Societatea ComercialăPROOPTIKI ROMÂNIA – S.R.L.,George Mitroiu,reprezentant legalPentru UCMR-ADA,Ana Achim,director generalAlexandru Roată Palade,avocatPentru Societatea ComercialăTVR MEDIA – S.R.L.,Mihaela Petrescu,director generalMaria M. Voican,avocatMETODOLOGIEprivind remuneraţiile reprezentând drepturi patrimonialede autor pentru reproducerile pe videograme ale operelormuzicale utilizate în cadrul operelor audiovizuale,altele decât videoclipurile muzicale, concerteleşi înregistrările audiovizuale conţinând biografiiale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică + 
Articolul 1Reproducerea şi/sau distribuirea pe teritoriul României, în cadrul operelor audiovizuale fixate pe videograme, altele decât videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, indiferent de tipul de suport, a operelor muzicale din repertoriul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturile de Autor se poate face în baza unei autorizaţii-licenţă neexclusivă încheiate cu acest organism de gestiune colectivă.
 + 
Articolul 2În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) prin utilizator se înţelege orice persoană juridică sau persoană fizică, autorizată de Centrul Naţional al Cinematografiei, care realizează ori organizează realizarea de copii ale unei opere audiovizuale pe videograme (CD, DVD, VHS, Blu-Ray), în vederea comercializării lor, şi astfel reproduce una sau mai multe opere muzicale ce fac parte din opera audiovizuală;b) UCMR-ADA – Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor;c) prin repertoriu se înţelege totalitatea operelor muzicale pentru care UMCR-ADA a fost mandatată direct de către membrii proprii, potrivit legii şi statutului său, ori indirect, prin intermediul contractelor scrise de reprezentare încheiate cu organismele similare din străinătate, să gestioneze colectiv drepturile mecanice privind operele muzicale utilizate în cadrul operelor audiovizuale;d) prin videogramă se înţelege orice copie a unei opere audiovizuale sau a unor secvenţe de imagini în mişcare, însoţite de opere muzicale, pe suporturi CD, DVD, VHS, Blu-Ray, oricare ar fi metoda utilizată pentru realizarea copiei. Nu fac obiect al prezentei metodologii reproducerile parţiale ale operelor audiovizuale cuprinzând opere muzicale, reprezentând trailere utilizate exclusiv pentru promovarea operei audiovizuale;e) prin produse se înţelege:– produs standard – videograma aflată la prima lansare în România, în vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii finali;– produs catalog A – videograma relansată în vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii finali la un preţ redus cu cel puţin 35% faţă de preţul de lansare ca produs standard;– produs catalog B – videograma relansată în vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii finali la un preţ redus cu cel puţin 60% faţă de preţul de lansare ca produs standard;– produs tip sold – videograma relansată în vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii finali la un preţ redus cu cel puţin 75% faţă de preţul de lansare ca produs standard.
 + 
Articolul 3(1) Autorizaţia-licenţă neexclusivă se încheie între UCMR-ADA şi utilizator pe o perioadă de 24 de luni, este valabilă numai pentru teritoriul României, urmând ca la solicitarea scrisă a utilizatorului să se prelungească pe aceeaşi perioadă printr-un act adiţional. Autorizaţia-licenţă neexclusivă se încheie pentru fiecare operă muzicală sau grup de opere muzicale din repertoriul UCMR-ADA utilizată/utilizat în opera audiovizuală, înainte de data la care urmează a se realiza reproducerea şi distribuirea.(2) Nu fac obiect al prezentei metodologii reproducerea şi/sau distribuirea acelor opere muzicale cuprinse în opere audiovizuale în cazul cărora plata drepturilor patrimoniale de autor pentru acea reproducere şi/sau distribuire se face, integral, direct către titularii drepturilor patrimoniale de autor, în baza unor contracte directe încheiate cu aceştia.(3) În vederea încheierii autorizaţiei-licenţă neexclusivă, utilizatorul va depune la UCMR-ADA, cu cel puţin 30 de zile înainte de data reproducerii sau distribuirii videogramelor, după caz, o cerere cuprinzând cel puţin următoarele informaţii:a) numele/denumirea utilizatorului şi datele sale de identificare;b) titlul şi ţara de origine a operei audiovizuale;c) producătorul, regizorul şi anul producţiei operei audiovizuale;d) tipul suportului (suporturilor) pe care vor fi reproduse operele audiovizuale cuprinzând opere muzicale;e) tirajul estimat;f) distribuitorul (distribuitorii), dacă este cazul;g) numele, prenumele, funcţia şi semnătura reprezentantului legal al utilizatorului şi ştampila utilizatorului.(4) Cererea va fi însoţită de un cue-sheet, cuprinzând operele muzicale utilizate în opera audiovizuală, în forma transmisă de licenţiator/producător, sau de o listă tabelară conţinând informaţiile evidenţiate la art. 4 alin. (1) lit. a), b), c) şi e).(5) Autorizaţiile-licenţă neexclusivă se vor încheia în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii de către UCMR-ADA a solicitării şi a tuturor documentelor de mai sus. În autorizaţiile-licenţă neexclusivă se va menţiona faptul că UCMR-ADA certifică, potrivit mandatelor primite şi contractelor internaţionale de reprezentare reciprocă în vigoare, că acele opere muzicale fac parte din repertoriul definit la art. 2 lit. c).
 + 
Articolul 4Utilizatorii vor elabora un catalog de evidenţă a videogramelor reproduse de aceştia, în vederea comercializării pe teritoriul României, care va conţine următoarele informaţii:a) titlul operei audiovizuale şi titlurile secundare, acolo unde este cazul, anul producţiei şi ţara de origine;b) producătorul operei audiovizuale, regizorul;c) durata operei audiovizuale;d) cue-sheet;e) durata şi titlul operei (operelor) muzicale şi autorii, când nu există cue-sheet;f) tipul suportului (CD, DVD, VHS, Blu-Ray);g) tirajul.
 + 
Articolul 5(1) Remuneraţiile datorate potrivit prezentei metodologii se vor calcula potrivit următoarei formule de calcul: baza de calcul x procentul rezultat din durata muzicii reprezentată de UCMR-ADA, raportată la durata filmului x remuneraţia procentuală.(2) Remuneraţia procentuală este următoarea:

4% pentru anul
2010
5% pentru anul
2011
7% pentru anul
2012

(3) Baza de calcul a remuneraţiilor o constituie veniturile realizate de utilizatori, pentru fiecare operă audiovizuală, din comercializarea videogramelor către vânzătorii cu amănuntul în trimestrul de referinţă.(4) În cazul videogramelor care nu sunt comercializate de către utilizator direct către vânzătorul cu amănuntul, ci se apelează la unul sau mai mulţi intermediari, pentru videogramele astfel comercializate, baza de calcul a remuneraţiei o reprezintă cel mai mare preţ publicat de utilizator către vânzătorii cu amănuntul pentru aceeaşi videogramă.(5) În situaţia în care videogramele sunt comercializate de către utilizator exclusiv către distribuitori, intermediari între utilizator şi vânzătorii cu amănuntul, baza de calcul a remuneraţiei o reprezintă cel mai mare preţ practicat către vânzătorii cu amănuntul de către oricare utilizator autorizat de UCMR-ADA cu privire la orice altă videogramă din aceeaşi categorie de produs.(6) Nu se consideră comercializare prin distribuitor/intermediar vânzarea videogramelor de către utilizator către vânzătorii altor produse în scopul distribuirii acelor videograme împreună cu produsele acestora. Baza de calcul aplicabilă în această situaţie este cea prevăzută la art. 5 alin. (3). Remuneraţiile minime nu se aplică în acest caz.(7) Remuneraţia datorată de utilizatori nu va putea fi mai mică decât remuneraţiile menţionate în tabelul de mai jos.

Categorie produs Remuneraţie minimă
An 2010 An 2011 An 2012
Produs standard 1 leu 1,3 lei 1,5 lei
Produs catalog A 0,50 lei 0,60 lei 0,75 lei
Produs catalog B 0,25 lei 0,30 lei 0,38 lei
Produs tip sold 0,10 lei 0,12 lei 0,15 lei

Remuneraţiile menţionate în tabel sunt prevăzute pentru situaţia în care durata muzicii utilizate în opera audiovizuală reprezintă 100% din durata operei audiovizuale şi muzica face parte în totalitate din repertoriul gestionat colectiv de UCMR-ADA. În cazul în care muzica din repertoriul UCMR-ADA reprezintă mai puţin de 100% din durata unei opere audiovizuale, remuneraţia minimă se reduce în mod corespunzător şi se calculează după următoarea formulă: remuneraţia minimă prevăzută în tabel x procentul de muzică din repertoriul UCMR-ADA din durata totală a operei audiovizuale.(8) La remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie se adaugă TVA. + 
Articolul 6(1) Plata remuneraţiilor datorate de utilizatori către UCMR-ADA se face trimestrial, până la data de 30 a lunii următoare trimestrului încheiat, pentru toate videogramele comercializate de către vânzătorul cu amănuntul către consumatorul final, în situaţia în care contractul dintre utilizator şi vânzătorul cu amănuntul cuprinde clauze cu privire la retururi. Pentru videogramele vândute de utilizator fără drept de retur, plata remuneraţiei se face până la data de 30 a lunii următoare trimestrului încheiat, pentru toate videogramele astfel comercializate în acel trimestru.(2) Pentru întârzierile la plată utilizatorii datorează UCMR-ADA penalităţi în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere, valoarea penalităţilor neputând depăşi valoarea remuneraţiilor datorate.
 + 
Articolul 7(1) Utilizatorul are obligaţia să transmită UCMR-ADA, pentru fiecare trimestru încheiat, până la data de 20 a lunii următoare acelui trimestru, cu privire la reproducerile şi/sau distribuirile ce fac obiectul prezentei metodologii, un raport întocmit pe propria răspundere, care să cuprindă următoarele:a) numele/denumirea utilizatorului şi datele sale de identificare;b) titlul operei audiovizuale, incluzând titlul alternativ, dacă este cazul, şi numărul autorizaţiei-licenţă neexclusivă acordate de UCMR-ADA;c) numărul de unităţi vândute, cu menţionarea tipului sau tipurilor de suport şi de produs pentru care se datorează remuneraţia în acel trimestru;d) baza de calcul a remuneraţiei pentru acel trimestru, potrivit art. 5 alin. (3), art. 6 alin. (1) şi art. 7 alin. (2);e) fabricantul/multiplicatorul şi ţara în care s-a realizat multiplicarea;f) numele, prenumele, funcţia şi semnătura reprezentantului legal al utilizatorului şi ştampila utilizatorului.(2) Utilizatorul are obligaţia de a întocmi şi comunică către UCMR-ADA un raport întocmit pe propria răspundere cu privire la situaţia vânzărilor efective de videograme, cuprinzând muzică din repertoriul UCMR-ADA, realizate către consumatorul final de către vânzătorul cu amănuntul, atunci când contractele încheiate de utilizator cu aceştia cuprind clauze de retur. Acest raport, semnat şi stampilat, va fi comunicat odată cu raportul menţionat la alin. (1).
 + 
Articolul 8UCMR-ADA sau auditorii desemnaţi de aceasta pot solicita, cu o notificare prealabilă de 15 (cincisprezece) zile, la fiecare 18 (optsprezece) luni, examinarea situaţiilor contabile şi extracontabile de la art. 7 alin. (2) – rapoartele de vânzări şi facturile utilizatorilor privind operele audiovizuale pentru care s-a încheiat autorizaţie-licenţă neexclusivă. Examinarea se va desfăşura pe cheltuiala UCMR-ADA şi nu va putea dura mai mult de 5 (cinci) zile lucrătoare. În cazul stabilirii unor nereguli, situaţiile nereflectând volumul real comercializat sau baza de calcul a remuneraţiei, la solicitarea expresă a UCMR-ADA, utilizatorul va suporta sumele rezonabile, corespunzătoare onorariilor de audit ale pieţei româneşti, privind cheltuielile de audit. Documentele puse la dispoziţie de utilizatori cu ocazia auditului au caracter confidenţial, iar UCMR-ADA se obligă să asigure confidenţialitatea lor.
 + 
Articolul 9Prezenta metodologie va putea fi modificată numai după 3 (trei) ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x