între Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române din Ministerul Administraţiei şi Internelor al României şi Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova privind schimbul de informaţii în scopul îndeplinirii misiunilor specifice
Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române din Ministerul Administraţiei şi Internelor al României şi Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova, denumite în continuare părţi,în baza Acordului dintre Guvernul României, Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind colaborarea în lupta împotriva criminalităţii, semnat la Kiev la 6 iulie 1999,fiind convinse că se impune o colaborare reciproc avantajoasă în domeniul combaterii criminalităţii şi în mod deosebit a celei transfrontaliere, traficului ilegal de droguri şi migraţiei ilegale,având în vedere drepturile şi obligaţiile specifice, precum şi normele interne şi de drept internaţional,în scopul descoperirii, prevenirii şi stopării acţiunilor infracţionale în zonele de responsabilitate, precum şi de asigurare a pazei, supravegherii şi controlului frontierei,au convenit următoarele: +
Articolul 11. Părţile şi structurile subordonate competente vor coopera şi vor face schimb reciproc şi permanent de date şi informaţii în următoarele domenii:a) combaterea migraţiei ilegale şi a acţiunilor legate de aceasta: … – trecerea frauduloasă a frontierei;– realizarea filierelor de călăuzire şi transport peste frontieră a persoanelor, care au ca scop traficul de fiinţe umane, prostituţia, exploatarea persoanelor cu handicap şi a copiilor;– falsificarea documentelor de călătorie, a documentelor de identitate şi a altor înscrisuri oficiale;b) combaterea infracţiunilor cu grad ridicat de pericol social privind ordinea şi siguranţa publică în cazul trecerii peste frontieră şi în special contrabanda cu stupefiante, substanţe psihotrope, precursori, precum şi cu armament, muniţii, părţi componente ale acestora, materiale explozive, toxice şi radioactive; … c) combaterea contrabandei cu mărfuri, mijloace de transport auto, obiecte de artă, pietre şi metale preţioase, precum şi cu alte obiecte de valoare; … d) combaterea sustragerii, respectiv furtului de mijloace de transport auto descoperite în zona de competenţă, precum şi a contrafacerii documentelor însoţitoare ale acestora; … e) activităţi de investigaţii operative în interesul pazei, supravegherii şi controlului frontierei. … 2. Părţile şi structurile subordonate vor coopera şi vor realiza schimb de informaţii şi de experienţă şi în alte domenii care prezintă interes comun, legate de obiectul prezentului protocol. +
Articolul 2Structurile competente pentru realizarea cooperării şi a schimbului de date şi informaţii prevăzute la art. 1 sunt:– de partea română:1. Direcţia de Combatere a Infracţionalităţii Transfrontaliere din Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;2. Direcţia Poliţiei de Frontieră Iaşi, prin structurile subordonate;– de partea moldoveană:1. Direcţia generală supraveghere şi control al frontierei de stat;2. direcţiile regionale supraveghere şi control al frontierei de stat "Nord", "Vest" şi "Sud". +
Articolul 3Colaborarea se va efectua în conformitate cu prevederile legislaţiei statelor părţilor, în domeniile de competenţă. +
Articolul 4Colaborarea se va realiza prin:a) coordonarea activităţilor referitoare la descoperirea falsurilor în înscrisuri oficiale utilizate pentru trecerea frontierei şi traficul ilegal de persoane. În acest sens părţile au convenit următoarele: … – informarea reciprocă despre experienţa naţională, respectiv regională, privind combaterea migraţiei ilegale şi a traficului ilegal de persoane;– realizarea unui schimb permanent de date referitoare la canalele de migraţie ilegală, precum şi la procedeele şi metodele utilizate de infractori pentru trecerea ilegală a frontierei sau falsificarea documentelor folosite în acest scop;– transmiterea reciprocă a datelor de identitate ale persoanelor sau grupurilor de persoane despre care se deţin informaţii că desfăşoară activităţi în legătură cu traficul ilegal de persoane;b) schimb de informaţii cu privire la persoane fizice sau juridice implicate în acţiuni de contrabandă, trafic ilegal cu stupefiante, substanţe psihotrope, precursori, precum şi trafic cu armament, muniţii, părţi componente ale acestora, materiale explozive şi radioactive, itinerarii de transport, metode şi locuri de ascundere în mijloacele de transport, precum şi cu privire la măsurile întreprinse pentru descoperirea infractorilor; … c) informarea reciprocă asupra dării în urmărire a unor autovehicule şi controlul trecerii acestora peste frontieră; … d) schimb de informaţii privind trecerea ilegală a frontierei de către persoane din terţe ţări sau documente de călătorie eliberate de autorităţile competente din terţe ţări şi folosite în mod ilegal; … e) transmiterea datelor de stare civilă a cetăţenilor români, respectiv cetăţeni ai Republicii Moldova depistaţi de autorităţile competente şi cercetaţi pentru fapte penale referitoare la încălcarea legislaţiei privind frontiera. … +
Articolul 5Părţile se informează reciproc şi de urgenţă despre infracţiunile îndreptate împotriva forţelor care participă la paza, supravegherea şi controlul frontierei, despre descoperirea infracţiunilor săvârşite în aeroporturile internaţionale şi măsurile speciale adoptate. +
Articolul 6Părţile transmit reciproc în cel mai scurt timp experienţa dobândită în combaterea infracţiunilor în legătură cu frontiera, precum şi actele normative privind cooperarea, date publicităţii, şi fac schimb de experienţă în domeniul pazei, supravegherii şi controlului frontierei. +
Articolul 7Pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezentul protocol, părţile vor constitui echipe de lucru mixte care se vor întâlni şi se vor consulta asupra modului de acţiune, în scopul soluţionării problemelor apărute pe timpul cooperării şi al aprecierii eficienţei aplicării prezentului protocol. +
Articolul 8Problemele şi competenţa echipelor de lucru mixte se vor stabili anticipat, de comun acord, astfel:a) componenţa nominală a delegaţiilor, ziua de desfăşurare a întâlnirilor şi ordinea de zi vor fi convenite din timp de către reprezentanţii părţilor; … b) întâlnirile dintre reprezentanţii părţilor se vor desfăşura alternativ pe teritoriul Republicii Moldova şi pe teritoriul României cel puţin o dată pe an sau ori de câte ori situaţia o impune. … În situaţii ce nu suferă amânare, şefii delegaţiilor echipelor de lucru mixte pot iniţia întâlniri la frontieră;c) reprezentanţii părţilor, de comun acord, pot organiza întâlniri la nivelul echipelor de lucru mixte pentru rezolvarea situaţiilor concrete referitoare la îndeplinirea obligaţiilor menţionate la art. 1, precum şi la cooperarea în ansamblu; … d) cheltuielile ocazionate de şederea delegaţiilor şi a echipelor de lucru mixte vor fi suportate de către partea organizatoare, cu excepţia cheltuielilor legate de transportul tur-retur în România, respectiv Republica Moldova; … e) rezultatele întâlnirilor vor fi consemnate în procese-verbale; … f) schimbul de informaţii se realizează cu prilejul întâlnirilor reprezentanţilor celor două părţi şi prin corespondenţă, telefon, fax sau alte modalităţi de comunicare; … g) lista informaţiilor care fac obiectul schimbului reciproc este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul protocol. … +
Articolul 9În scopul asigurării unei protecţii reale a datelor şi informaţiilor, părţile stabilesc următoarele:a) destinatarul are dreptul să folosească datele şi informaţiile numai în scopul destinat şi în condiţiile prevăzute de legislaţia internă a statului respectiv; … b) destinatarul va informa partea expeditoare privind cererea solicitată şi modul de utilizare a datelor şi rezultatelor obţinute; … c) datele se vor transmite, conform legislaţiei interne a statului respectiv, numai structurilor competente în domeniul combaterii criminalităţii transfrontaliere şi criminalităţii în general; … d) expeditorul este obligat se verifice exactitatea datelor care urmează a fi transmise şi necesitatea acestora. În cazul în care s-au transmis date nereale sau inexacte, cealaltă parte este informată urgent şi este obligată să le distrugă; … e) drepturile privind informarea, raportarea şi distrugerea documentelor se realizează în conformitate cu legislaţia internă a statului respectiv; … f) expeditorul de informaţii va transmite, de asemenea, termenele de ştergere; … g) părţile sunt obligate să constituie evidenţe privind transmiterea, primirea şi ştergerea datelor. Este interzisă modificarea datelor transmise şi publicarea acestora, iar părţile semnatare, conform reglementărilor interne, au obligaţia să asigure protecţia datelor faţă de persoanele neautorizate; … h) în cazul deconspirării sau încălcării confidenţialităţii (secretului) informaţiei furnizate de una dintre părţi, cealaltă parte va informa în termenul cel mai scurt partea care a furnizat respectiva informaţie despre împrejurările în care s-a produs aceasta, precum şi măsurile întreprinse în scopul prevenirii pe viitor a unor asemenea situaţii; … i) confidenţialitatea datelor transmise este obligatorie pentru destinatar. Datele care fac obiectul prezentului protocol pot fi transmise une terţe părţi numai cu acordul scris al părţii care le-a furnizat. … +
Articolul 10Prezentul protocol nu aduce atingere altor obligaţii bilaterale sau multilaterale stabilite în domeniu. +
Articolul 11Fiecare dintre părţi poate refuza cooperarea sau să acorde sprijin în materie dacă acest lucru pune în pericol interesele statului respectiv sau dacă acestea contravin prevederilor legislaţiei interne a statului uneia dintre părţi.În cazul refuzării cooperării sau sprijinului, partea care refuză va informa în scris, fără întârziere, cealaltă parte, invocând pe scurt motivele care au determinat refuzul. +
Articolul 121. Prezentul protocol se încheie pe un termen de 2 ani şi intră în vigoare la data ultimei notificări în scris, pe cale diplomatică, despre îndeplinirea de către părţi a procedurilor interne necesare pentru intrarea lui în vigoare.2. Prezentul protocol îşi va prelungi aplicarea în mod automat pentru perioade consecutive de câte 2 ani, dacă nici una dintre părţi nu va înştiinţa în scris cealaltă parte, pe cale diplomatică, cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea termenului, despre intenţia sa de a-l denunţa.3. În cazul denunţării prezentului protocol, acesta îşi încetează valabilitatea după 3 luni de la data la care una dintre părţi a notificat despre intenţia sa de a-l denunţa.4. Părţile, de comun acord, pot aduce modificări şi completări prezentului protocol, care intră în vigoare în conformitate cu prevederile pct. 1 şi care vor constitui parte integrantă a prezentului protocol.Prezentul protocol a fost semnat la Chişinău la 22 noiembrie 2005, în două exemplare originale, ambele fiind egal autentice.Pentru Inspectoratul Generalal Poliţiei de Frontieră din MinisterulAdministraţiei şi Internelor al României,Nelu PopPentru Serviciul Grănicerial Republicii Moldova,Igor Colenov +
Anexa LISTAinformaţiilor care fac obiectul schimbului reciproc1. Situaţiile apărute şi cele care pot apărea în punctele de trecere a frontierei şi în zona de competenţă2. Forme şi metode noi folosite de infractori care sunt cetăţeni aparţinând ambelor state ale părţilor sau aparţinând unor terţe ţări, reţinuţi în punctele de trecere a frontierei sau în zona de competenţă3. Filiere descoperite de trecere ilegală a persoanelor, de trafic de armament, droguri, substanţe radioactive, alte obiecte de contrabandă, obiecte de patrimoniu şi de trafic de mijloace de transport auto sustrase sau furate4. Călăuze care facilitează trecerea ilegală peste frontieră (cetăţenia, numărul acestora, datele de identificare)5. Cazuri de reţinere în punctele de trecere a frontierei a persoanelor care au încercat să treacă frontiera cu documente false sau contrafăcute6. Tehnici moderne de contrafacere şi falsificare a documentelor de călătorie peste frontieră şi metodele de depistare a acestora pe timpul controlului7. Metode folosite de infractori pe timpul încercărilor de trecere ilegală cu ajutorul mijloacelor de transport prin punctele de trecere a frontierei8. Informaţii despre noile direcţii de migrare, grupuri existente pe teritoriul statului uneia dintre părţi şi măsurile luate pentru contracararea acestui fenomen–––