PROTOCOL din 18 martie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 2 iunie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEPROTOCOL 18/03/2021
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Ratificat prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 42 din 27 mai 2021, publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 565 din 2 iunie 2021.
Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria, denumite în continuare părți,subliniind necesitatea dezvoltării cooperării în domeniul apărării aeriene și al apărării antirachetă între statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, denumită în continuare NATO,ținând cont de responsabilitățile subsumate Sistemului integrat de apărare aeriană și antirachetă NATO, denumit în continuare NATINAMDS, și luând în considerare prevederile referitoare la poliția aeriană ale legislației relevante din România și Republica Bulgaria, având în vedere dorința de a înlesni participarea unui stat terț membru NATO, bazată pe consimțământul de a participa la operații transfrontaliere de poliție aeriană, în timp ce se află pe teritoriul României sau al Republicii Bulgaria, în contextul poliției aeriene întărite, și necesitatea de a executa misiuni în spațiul aerian al celuilalt stat,convin amendarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind operațiile transfrontaliere de poliție aeriană, semnat la București la 12 octombrie 2011 și intrat în vigoare la 27 iulie 2012, după cum urmează:1.În alineatul al doilea și al treilea al preambulului, după termenul „aeriană“ se va introduce expresia „și antirachetă“.2.În cel de-al treilea alineat al preambulului, termenul „NATINADS“ va fi înlocuit cu termenul „NATINAMDS“.3.Articolul 1 „Definiții“ se modifică după cum urmează: + 
Articolul 1DefinițiiPentru scopurile prezentului acord, potrivit documentelor NATO în materie:a)poliție aeriană înseamnă o misiune pe timp de pace care implică folosirea sistemului de control și supraveghere aeriană (ASACS), a celui de control și comandă aeriană (AirC2) și a capabilităților aeriene adecvate, inclusiv interceptori denumiți interceptori de alertă pentru reacție rapidă;b)aeronavă pentru poliție aeriană -interceptor de alertă pentru reacție rapidă – QRA(I) înseamnă aeronavă militară de interceptare implicată în operații de poliție aeriană, ce aparține forțelor aeriene ale oricărei părți la prezentul acord sau unui stat terț membru NATO;c)operație de poliție aeriană înseamnă operație specializată a aeronavelor interceptoare, pe timp de pace, cu scopul de a apăra integritatea unui anumit spațiu aerian, condusă de comandamentul desemnat al NATO (Centrul de Operații Aeriene Combinate -CAOC) sau de către o autoritate națională în cazul violării spațiului aerian și/sau a reglementărilor naționale privind navigația aeriană ale României și ale Republicii Bulgaria;d)operație transfrontalieră de poliție aeriană (APCBO) înseamnă operație de poliție aeriană executată de QRA(I) a României sau a Bulgariei, care include trecerea frontierei între România și Republica Bulgaria și exercitarea atribuțiilor de poliție aeriană în spațiul aerian național al acestora, în conformitate cu misiunile încredințate;e)angajare înseamnă utilizarea armelor din dotarea QRA(I) cu intenția de a avertiza sau de a distruge aeronava interceptată;f)identificare, interogare, interceptare, intervenție înseamnă acțiuni specifice de poliție aeriană, așa cum sunt definite în documentele NATO;g)spațiul aerian al NATO înseamnă spațiu aerian, așa cum este definit în documentele NATINAMDS;h)spațiul aerian național înseamnă spațiul aerian aflat deasupra teritoriului, a apelor interne și a apelor teritoriale ale României sau ale Republicii Bulgaria, reprezentând o parte a spațiului aerian al NATO;i)autoritate guvernamentală națională (NGA) înseamnă autoritate națională autorizată să permită angajarea în spațiul său aerian național;j)utilizarea QRA(I) înseamnă zborul aeronavelor care efectuează serviciul de poliție aeriană care implică trecerea frontierei între România și Republica Bulgaria în legătură cu misiunile încredințate, inclusiv zborul de întoarcere la baza aeriană;k)comandamentele responsabile care conduc operația aeriană NATO înseamnă comandamentele autorizate (CAOC) care asigură conducerea și controlul tactic cu autoritate regională în spațiul aerian al NATO, incluzând spațiul aerian al statelor părților în vederea apărării spațiului aerian al NATO, în conformitate cu documentele/prevederile referitoare la NATINAMDS și poliția aeriană ale NATO;l)asigurarea de servicii înseamnă sprijinul pentru echipajul QRA(I) care efectuează serviciul de poliție aeriană, pentru a menține aeronava în stare operațională, în special prin realimentare, reaprovizionare, servicii tehnice și reparații curente, cu excepția punerii de armament la dispoziție;m)stat terț însemnă statul membru NATO ale cărui forțe aeriene staționează într-o bază aeriană aflată pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria cu scopul de a executa serviciul de poliție aeriană întărită, în conformitate cu prevederile prezentului acord;n)operația transfrontalieră de poliție aeriană (APCBO) executată cu sprijinul QRA(I) a unui stat terț înseamnă operația de poliție aeriană executată cu sprijinul QRA(I) a unui stat membru NATO, aflat pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria în vederea executării poliției aeriene întărite, care intră în spațiul aerian al celuilalt stat pentru a îndeplini misiunea în curs de derulare.
4.Articolul 2 se completează cu paragraful 3, după cum urmează:(3)Ministerele și autoritățile relevante ale terțului semnează aranjamente tehnice privind APCBO desfășurate cu sprijinul QRA(I) a terței părți.5.Articolele 3, 5, 8, 9 și 10 se modifică după cum urmează: + 
Articolul 3ScopulScopul prezentului acord este de a:a)stabili principiile de bază, condițiile și procedurile pentru executarea APCBO de către QRA(I) în spațiul aerian al României și al Republicii Bulgaria. Aceasta include, de asemenea, pregătirea, asigurarea de servicii și desfășurarea activităților de căutare-salvare și investigarea accidentelor și a incidentelor de zbor;b)promova siguranța zborurilor și coordonarea între România și Republica Bulgaria în cazul unei APCBO desfășurate de către QRA(I) în spațiul aerian internațional unde Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) a încredințat anumite responsabilități fiecăruia dintre state.
 + 
Articolul 5Responsabilitățile părților și autoritățile competente(1)Autoritățile desemnate ale părților aprobă reciproc ca QRA(I) aparținând forțelor aeriene naționale să părăsească spațiul aerian național, să intre în spațiul aerian al celuilalt stat când este nevoie și să acționeze conform procedurilor NATINAMDS, pentru a proteja spațiul aerian NATO.(2)Controlorul șef de serviciu al Centrului de Operații Aeriene al Forțelor Aeriene bulgare sau orice altă autoritate desemnată de ministrul bulgar al apărării permite:a)pătrunderea în spațiul aerian bulgar de către QRA(I) român sau QRA(I) a unui stat terț, care se află în România, pentru executarea unei APCBO specifice;b)părăsirea spațiului aerian bulgar de către QRA(I) bulgar sau QRA(I) a unui stat terț aflat în Republica Bulgaria din prezentul acord, pentru executarea unei APCBO specifice în spațiul aerian românesc.(3)Controlorul șef de serviciu al Centrului de Operații Aeriene al Forțelor Aeriene române sau orice altă autoritate desemnată de ministrul român al apărării naționale permite:a)pătrunderea în spațiul aerian român de către QRA(I) bulgar sau QRA(I) a unui stat terț aflat în Republica Bulgaria, pentru executarea unei APCBO specifice;b)părăsirea spațiului aerian național de către QRA(I) român sau QRA(I) aflat în România, pentru executarea unei APCBO specifice în spațiul aerian bulgăresc.(4)Autoritățile competente care permit interogarea, interceptarea și intervenția de către QRA(I) a României și a Republicii Bulgaria, acționând sub comandă NATO sau națională, se stabilesc prin aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2).(5)Angajarea QRA(I) a României sau a Republicii Bulgaria, care execută o APCBO specifică, este aprobată de:a)în spațiul aerian bulgar – ministrul apărării al Republicii Bulgaria care acționează ca NGA, la propunerea șefului Statului Major al Apărării;b)în spațiul aerian românesc – ministrul apărării naționale al României care acționează ca NGA.(6)În oricare dintre cazurile prezentate la alin. (5) al prezentului articol, utilizarea focului de avertizare și/sau a forței letale pe timpul angajării necesită acordul NGA din statul care asigură QRA(I). Proceduri detaliate vor fi definite în continuare în aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2) al acestui acord.(7)Autoritățile menționate la alin. (1), (2), (3) și (4) din prezentul articol raportează imediat autorităților lor naționale, inclusiv către NGA, în conformitate cu procedurile stabilite în aranjamentul tehnic menționat la art. 2 alin. (2) al acestui acord.
 + 
Articolul 8Pregătirea(1)Pentru a atinge și a menține scopul prevăzut de art. 3 al prezentului acord, autoritățile responsabile ale părților desfășoară pregătirea în comun sub structura de comandă și control a NATO.(2)Orice detaliu privind desfășurarea de exerciții comune și alte aspecte relevante legate de pregătirea în comun se stabilesc prin aranjamentul tehnic subsecvent, prevăzut la art. 2 alin. (2) și (3). + 
Articolul 9Prevederi financiare și privind serviciile(1)Ca regulă generală, România, Republica Bulgaria și terțul se angajează să suporte propriile cheltuieli care apar, în cazul în care nu există clauze contractuale pentru finanțarea comună.(2)În cazul unor costuri neprevăzute, care nu pot fi definite ca responsabilitate directă a uneia dintre părți, de la caz la caz, se stabilește o procedură de urmat.(3)În principiu, prestarea de servicii oferită pentru QRA(I) care a executat APCBO și a aterizat pe teritoriul României sau al Republicii Bulgaria este contracost sau decontată. Cu toate acestea, detaliile prestării de servicii, inclusiv sprijinul acordat gratuit, pot fi definite în aranjamentul tehnic prevăzut la art. 2 alin. (2) și (3).(4)Fără a ține seama de prevederile aranjamentului tehnic prevăzut de alin. (3) al prezentului articol, costul rachetelor, al muniției și al materialului pirotehnic întrebuințate de QRA(I) aparținând unuia dintre state în spațiul aerian al celuilalt stat este suportat de către partea a cărei NGA a permis angajarea respectivă.
6.Se introduce un nou articol 12: + 
Articolul 12Executarea operațiunii de poliție aeriană transfrontalieră E de către QRA(I) a unei terțe părți(1)Inițierea, executarea și/sau suspendarea unei APCBO cu sprijinul QRA(I) a unui stat terț se fac/face cu respectarea următoarelor condiții:(a)QRA(I) a unui stat terț deține certificat valabil, emis de către autoritatea NATO (CAOC JT) pentru a executa poliție aeriană conform NATINAMDS în spațiul aerian al României și al Republicii Bulgaria;(b)sunt încheiate acorduri bilaterale pentru protecția schimbului de informații clasificate între statul terț și România, respectiv Republica Bulgaria;(c)QRA(I) a statului terț are permisiunea din partea autorităților României și Republicii Bulgaria conform art. 5 alin. (2) și (3);(d)QRA(I) a statului terț respectă ordinele date de CRCs ale Forțelor Aeriene ale României sau ale Republicii Bulgaria, precum și regulile și procedurile NATINAMS pentru poliția aeriană;(e)QRA(I) a statului terț urmează regulile ICAO cât timp zboară dincolo de zona celor 12 mile;(f)QRA(I) a statului terț respectă suveranitatea națională a României și a Republicii Bulgaria;(g)misiunile de angajare:– în spațiul aerian al României se execută numai în conformitate cu legislația națională a României;– în spațiul aerian al Republicii Bulgaria nu se execută.(2)APCBO cu susținere din partea QRA(I) a unei terțe părți pot fi inițiate după ce autoritatea competentă a terței părți, capabilă să angajeze statul în conformitate cu dreptul internațional, acceptă complet și necondiționat, printr-o notificare scrisă, transmisă prin canale diplomatice României și Republicii Bulgaria, drepturile și obligațiile prevăzute de prezentul acord. România și Republica Bulgaria confirmă în scris primirea acestei notificări. Se aplică cerințele prevăzute de legislația internă.(3)APCBO cu susținere din partea QRA(I) a unei terțe părți se execută pe baza încheierii aranjamentelor tehnice între Ministerul Apărării Naționale al României, cel al Republicii Bulgaria și autoritatea relevantă a terțului.(4)QRA(I) a terței părți poate executa operația transfrontalieră de poliție aeriană după intrarea în vigoare a aranjamentului tehnic prevăzut la art. 12 alin. (3) din prezentul acord privind operațiile transfrontaliere de poliție aeriană executarea cu succes a unui antrenament sub comanda și controlul NATO.(5)În situația unei aterizări de urgență a unei QRA(I) a terțului pe teritoriul României sau pe teritoriul Republicii Bulgaria, autoritatea națională competentă asigură protecție împotriva incendiului, îngrijire medicală până la nivel ROL 1 și protecția aeronavei aterizate de urgență.(6)Utilizarea unei QRA(I) a unui terț se va face cu respectarea strictă a procedurilor NATINAMDS, ale celor stabilite prin aranjamentul tehnic prevăzut la alineatul (3) și în concordanță cu legislația și procedurile statului pe teritoriul căruia se desfășoară.(7)APCBO executată cu QRA(I) a statului terț nu se efectuează fără schimbul de imagine aeriană recunoscută între CRCs din România și din Republica Bulgaria.(8)Cu excepția cazului când se prevede altfel în prezentul acord, toate aspectele privitoare la APCBO executat de QRA(I) a statului terț se reglementează de Acordul dintre părțile la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor lor (NATO SOFA).(9)În limitele art. VIII alin. (5) din NATO SOFA, dacă pagubele apar în spațiul și/sau pe teritoriul României sau Republicii Bulgaria ca rezultat al nerespectării (inclusiv neglijenței grave sau premeditării) procedurilor stabilite pe baza prezentului acord și a aranjamentului tehnic prevăzut la alin. (3) de către personalul și/sau autoritățile statului terț, partea care nu respectă aceste prevederi este răspunzătoare pentru despăgubirea acestora.
7.Articolul 12 devine articolul 13.
Acest protocol este parte integrată a Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind operațiile transfrontaliere de poliție aeriană, semnat la București la 12 octombrie 2011, intrat în vigoare la 27 iulie 2012.Acest protocol intră în vigoare la data primirii ultimei notificări scrise a părților, transmisă pe canale diplomatice, prin care se informează asupra îndeplinirii procedurilor legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.Semnat la Ruse la 18 martie 2021, în două exemplare originale, în limbile română, bulgară și engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul diferențelor de interpretare, textul în limba engleză prevalează.
Pentru Guvernul României,
Simona Cojocaru,
secretar de stat pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale
Pentru Guvernul Republicii Bulgaria,
Atanas Zaprianov,
ministrul adjunct al apărării
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x