PROTOCOL din 15 octombrie 1971

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 9 din 27 ianuarie 1972
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACARTA 26/06/1945 ART. 102
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DELEGE 397 07/10/2003
ActulREFERIT DEACORD 21/02/2003
ActulREFERIT DELEGE 398 07/10/2003
ActulREFERIT DEACORD 08/04/2003
ActulREFERIT DELEGE 23 04/03/1991
ActulREFERIT DEACORD 22/10/1990
ActulREFERIT DEACORD 12/04/1979
ActulREFERIT DEACORD 12/04/1979
ActulREFERIT DEACORD 12/04/1979
ActulREFERIT DEARANJAMENT 12/04/1979
ActulREFERIT DEACORD 12/04/1979
ActulREFERIT DEPROTOCOL 30/06/1979
ActulREFERIT DEDECIZIE 28/11/1979
ActulREFERIT DEDECIZIE 28/11/1979
ActulREFERIT DEDECLARATIE 28/11/1979
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 28/11/1979
ActulREFERIT DEDECRET 480 20/12/1971
ART. 3REFERIT DELEGE 23 04/03/1991
ART. 4REFERIT DELEGE 23 04/03/1991
ART. 4REFERIT DEACORD 22/10/1990

de aderare a României la G.A.T.T.*)



Guvernele care sînt părţi contractante ale Acordului general pentru tarife şi comerţ (denumite în cele ce urmează "părţi contractante" şi respectiv "Acordul general"), Comunitatea Economică Europeană şi guvernul Republicii Socialiste România (denumita în cele ce urmează "România"), luînd act de cererea de aderare a României la Acordul general din 22 iulie 1968 ţinînd seama de rezultatele negocierilor duse în acest scop, au căzut de acord, prin intermediul reprezentanţilor lor, asupra următoarelor: + 
Partea IDispoziţii generale1. Odată cu intrarea în vigoare a prezentului protocol, conform paragrafului 10., România va deveni parte contractantă la Acordul general, în sensul articolului XXXII al acestui acord, şi va aplica faţă de părţile contractante, în mod provizoriu şi sub rezerva dispoziţiilor prezentului protocol:(a) părţile I, III şi IV ale Acordului general şi(b) partea a II-a a Acordului general, în cea mai mare măsura, dacă nu contravine legislaţiei sale existente la data prezentului protocol.Obligaţiile înscrise la paragraful 1 al articolului I, cu referire la articolul III, şi cele stipulate în paragraful 2 (b) al articolului II, cu referire la articolul VI din Acordul general, vor fi considerate, în sensul prezentului paragraf, ca făcînd parte din partea a II-a a Acordului general.2. (a) Prevederile Acordului general pe care România va trebui să le aplice părţilor contractante vor fi, dacă nu se prevede altfel în prezentul protocol, prevederile conţinute în textul anexat la Actul final al celei de-a doua sesiuni a Comitetului pregatitor al Conferintei Naţiunilor Unite pentru comerţ şi folosirea forţei de muncă, rectificat, amendat sau altfel modificat prin instrumente care vor fi în vigoare la data cînd România va deveni parte contractantă.(b) În fiecare caz în care paragraful 6 din articolul V, subparagraful 4.(d) al articolului VII şi subparagraful 3 (c) al articolului X ale Acordului general se referă la data acestui acord, data de aplicare în ce priveşte România va fi data prezentului protocol.3. (a) Părţile contractante, care menţin încă prohibiţii sau restrictii cantitative incompatibile cu articolul XIII al Acordului general, nu vor majoră elementul discriminatoriu al acestor restrictii, se angajează să le elimine progresiv şi îşi fixează ca obiectiv să le suprime pînă la sfîrşitul anului 1974.În cazul în care obiectivul astfel convenit nu va fi realizat şi, pentru motive excepţionale, un număr limitat de restrictii vor fi încă în vigoare la 1 ianuarie 1975, grupul de lucru prevăzut la paragraful 5 le va examina în vederea eliminării lor.(b) Părţile contractante vor notifica, la intrarea în vigoare a prezentului protocol şi înaintea consultărilor prevăzute la paragraful 5 de mai jos, prohibitiile şi restricţiile cantitative discriminatorii încă aplicate în acel moment importurilor provenind din România. Aceste notificări vor cuprinde o lista de produse supuse acestor prohibiţii şi restrictii, specificand tipul restrictiilor aplicate (contingentele la import, regimul licenţelor, interdicţiile etc.), precum şi valoarea schimburilor efectuate cu produsele respective şi măsurile adoptate în vederea eliminării acestor prohibiţii şi restrictii, conform prevederilor subparagrafului precedent.(c) În cursul consultărilor prevăzute la paragraful 5 de mai jos, părţile contractante vor examina măsurile luate sau prevăzute a fi luate de părţile contractante pentru aplicarea dispoziţiilor prezentului paragraf şi vor face recomandările pe care le vor considera corespunzătoare.4. (a) Dacă un produs este importat în cadrul schimburilor dintre România şi părţile contractante în cantităţi atît de mari sau în condiţii care aduc sau ameninta sa aducă un prejudiciu grav producătorilor naţionali de produse similare sau direct concurente ale acestora, vor fi aplicate dispoziţiile punctele (b) – (e) ale prezentului paragraf.(b) România sau partea contractantă interesată poate cere consultări. Orice cerere de acest fel va fi notificată părţilor contractante. Dacă în urma acestor consultări, existenta situaţiei menţionate la punctul (a) de mai sus este recunoscută, exporturile vor fi limitate sau vor fi luate orice alte măsuri care pot include, dacă este posibil, măsuri cu privire la preţul de vânzare al produselor exportate, pentru a preveni sau repara prejudiciul.(c ) Dacă părţile interesate nu vor putea ajunge la un acord în urma consultării prevăzute la punctul (b), problema va putea fi adusă în faţa părţilor contractante, care o vor examina fără întîrziere şi vor putea formula recomandări corespunzătoare României sau părţii contractante interesate.(d) Dacă, în urma măsurilor luate conform punctelor (b) şi (c) de mai sus, încă nu s-a ajuns la un acord între părţile interesate, partea contractantă interesată va fi libera să aplice restrictii la importurile produsului în cauza, în măsura şi pentru timpul necesar, spre a preveni sau repara prejudiciul.Cealaltă parte va fi atunci libera sa devieze de la obligaţiile sale faţă de partea contractantă în cauza, pentru schimburi în mod substanţial echivalente.(e) În împrejurări critice, dacă întârzierea ar cauza o paguba dificil de reparat, vor putea fi luate astfel de măsuri preventive sau de remediere în mod provizoriu, fără o consultare prealabilă, cu condiţia ca aceasta să se efectueze imediat după adoptarea unor asemenea măsuri.5. La începutul celui de-al doilea an după intrarea în vigoare a prezentului protocol şi la fiecare doi ani în continuare, sau în orice alt an la cererea expresă a unei părţi contractante sau a României, se vor tine consultări între România şi părţile contractante, în cadrul grupului de lucru ce va fi stabilit în acest scop, pentru a examina evoluţia comerţului reciproc şi măsurile luate conform prevederilor acestui protocol. Aceste consultări se vor tine conform prevederilor anexei A la prezentul protocol. Recomandări corespunzătoare vor fi făcute României sau părţii contractante respective.6. În aplicarea procedurilor enunţate la paragraful 5 dar cu cel puţin 3 luni înaintea unei consultări conform cu cel puţin 3 luni înaintea unei consultări conform acestui paragraf, o parte contractantă va putea cere României, sau România va putea cere părţii contractante să între în consultări cu ea. Orice cerere de acest fel va fi notificată părţilor contractante.În cazul în care o asemenea consultare nu va duce la un rezultat satisfăcător pentru partea contractantă sau pentru România, aceasta parte contractantă va putea suspenda, în măsura în care va aprecia necesar, aplicarea faţă de România, sau România va putea suspenda în măsura în care va aprecia necesar, aplicarea faţă de aceasta parte contractantă a concesiilor sau a altor obligaţii rezultând din Acordul general şi va informa imediat părţile contractante de orice asemenea măsuri. La cererea părţii contractante în cauza, sau a oricărei părţi contractante avînd un interes deosebit în aceasta consultare, sau a României, părţile contractante vor intră în consultare cu partea contractantă în cauza şi cu România. În caz ca o astfel de consultare nu va conduce la un acord între partea contractantă şi România şi în cazul în care partea contractantă sau România continua sa ia măsuri în baza prezentului paragraf, România sau partea contractantă va fi libera, atît timp cat aceste măsuri vor fi menţinute, sa suspende în măsura echivalenta, după cum va considera necesar, aplicarea faţă de România sau aceasta parte contractantă a concesiilor sau a altor obligaţii prevăzute în prezentul protocol.7. România îşi rezerva poziţia în ceea ce priveşte prevederile paragrafului 6 din articolul XV al Acordului general, dar se angajează ca, atît timp cat România nu este membru al Fondului Monetar Internaţional, sa acţioneze în problemele valutare în conformitate cu spiritul Acordului general într-o maniera pe deplin compatibila cu principiile enunţate în textul Acordului special valutar adoptat de părţile contractante prin rezoluţia lor din 20 iunie 1949. România va informa neîntârziat părţile contractante asupra oricărei acţiuni întreprinse şi pe care ar fi trebuit sa o raporteze părţile contractante, dacă ar fi semnat un acord special valutar.România va trebui să se consulte cu părţile contractante oricînd, sub rezerva unui preaviz de 30 de zile, la cererea oricărei părţi contractante care ar considera ca România a adoptat în materie valutară măsuri care pot avea un efect însemnat asupra aplicării prevederilor Acordului general sau sînt incompatibile cu principiile şi obiectivele Acordului special valutar. Dacă, ca urmare a acestor consultări, părţile contractante constata ca România a adoptat în materie valutară măsuri contrare spiritului Acordului general, ele vor putea decide ca prezenta rezerva nu se va mai aplica şi, în consecinţa, România va fi legată mai departe de prevederile paragrafului 6 din articolul XV al Acordului general.
 + 
Partea a II-aLista de concesii8. Lista reprodusa în anexa B va fi, odată cu intrarea în vigoare a prezentului protocol, lista României anexa la Acordul general.
 + 
Partea a III-aDispoziţii finale9. Prezentul protocol va fi depus la directorul general al părţilor contractante. El va fi ţinut la dispoziţie spre semnare de România pînă la 31 decembrie 1971. El va fi, de asemenea, ţinut la dispoziţie spre semnare de către părţile contractante şi de către Comunitatea Economică Europeană.10. Prezentul protocol va intră în vigoare în a 30 – a zi următoare zilei în care va fi semnat de România.11. România, devenind parte contractantă la Acordul general conform paragraful 1 al prezentului protocol, va putea adera la acordul menţionat potrivit clauzelor aplicabile din prezentul protocol, depunând un instrument de aderare la directorul general. Astfel, aderarea va deveni efectivă în ziua în care Acordul general va intră în vigoare, conform dispoziţiilor articolului XXVI, sau în a 30 – a zi de la data depunerii instrumentului de aderare, dacă această dată este ulterioară primei.Aderarea la Acordul general, conform prezentului paragraf, va fi considerată în scopul aplicării paragrafului 2 al articolului XXXII al acordului menţionat, ca o acceptare a acordului conform paragrafului 4 al articolului XXVI.12. România va putea retrage aplicarea provizorie a Acordului general înainte de aderarea sa la acest acord, conform paragrafului 11, aceasta retragere intrand în vigoare în a 60 – a zi care va urma celei în care directorul general ar primi notificarea în scris.13. Directorul general va transmite neîntârziat o copie certificată a prezentului protocol şi o notificare după fiecare semnare a acestui protocol, conform paragrafului 9, fiecărei părţi contractante, Comunităţii Economice Europene, României şi fiecărui guvern care a aderat provizoriu la Acordul general.14. Prezentul protocol va fi înregistrat conform prevederilor articolului 102 al Cartei Naţiunilor Unite.
 + 
Anexa APLAN PENTRU CONSULTĂRI PERIODICE ÎNTRE ROMÂNIA ŞI PĂRŢILE CONTRACTANT CONFORM PARAGRAFELOR 3 ŞI 5 ALE PREZENTULUI PROTOCOLConsultarile vor avea loc pe baza informatiunilor privind următoarele puncte:(i) Exporturile româneşti(a) Tendinta generală şi orientarea geografică a exporturilor româneşti către părţile contractante şi a exporturilor globale româneşti(b) Evoluţia exporturilor româneşti pe diferite categorii de produse (de exemplu: produse agricole, materii prime, produse semifinite, maşini şi bunuri de consum) către părţile contractante în raport cu evoluţia globală a exporturilor româneşti la aceleaşi categorii de produse(c) Măsuri adoptate conform prevederilor paragrafului 3 al protocolului de către părţile contractante care menţin restrictii cantitative incompatibile cu articolul XIII al Acordului general, în vederea eliminării acestor restrictii.(d) Alte probleme privind exporturile României către părţile contractante.(îi) Importurile româneşti(a) Tendinta generală şi orientarea geografică a importurilor româneşti din părţile contractante şi evoluţia importurilor României din părţile contractante în raport cu evoluţia importurilor globale româneşti.(b) Evoluţia importurilor româneşti pe diferite categorii de produse (de exemplu: produse agricole, materii prime, produse semifinite, maşini şi bunuri de consum) din părţile contractante, în raport cu evoluţia importurilor globale româneşti la aceleaşi categorii de concesii a României.(c) Măsuri luate de România conform Listei de concesii a României.(d) Balanţa comercială a României cu părţile contractante şi cu toate ţările, precum şi balanţa de plati (comerţ, turism, miscarea capitalurilor etc.) cu părţile contractante.
 + 
Anexa BLISTA ROMÂNIEI1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 de mai jos, România, pe baza avantajului reciproc, care este inerent Acordului general, va dezvolta şi diversifica comerţul sau cu părţile contractante luate împreună, şi intenţionează ferm sa sporeasca importurile sale din părţile contractante luate împreună cu o rata nu mai mica decât creşterea importurilor totale româneşti, prevăzută în planurile cincinale.2. La 1 ianuariue 1973 şi, în continuare, la data specificată în paragraful 1 al articolului XXVIII al Acordului general, sau la orice data în cazul ca România decide sa introducă un tarif vamal, România poate, în urma negocierilor şi cu acordul părţilor contractante, sa modifice angajamentul sau enuntat la paragraful 1 de mai sus. În cazul în care aceste negocieri nu vor duce la un acord între România şi părţile contractante, România va fi totuşi libera să-şi modifice acest angajament. Părţile contractante vor fi atunci libere să-şi modifice angajamentele, în condiţii echivalente.––––-Notă *) Traducere––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x