Notă …
Ratificat prin LEGEA nr. 68 din 23 martie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 286 din 25 martie 2022.Statele contractante la prezentul protocol,considerând că statele și-au exprimat preocuparea în ceea ce privește creșterea gravității și frecvenței comportamentelor indisciplinate la bordul aeronavelor, care poate compromite siguranța aeronavelor sau a persoanelor sau a bunurilor transportate ori poate compromite ordinea și disciplina din aeronavă,recunoscând dorința mai multor state de a se ajuta reciproc în limitarea comportamentelor indisciplinate și restabilirea ordinii și disciplinei la bord,având în vedere că, pentru a putea răspunde acestor preocupări, este necesară adoptarea unor dispoziții pentru amendarea Convenției referitoare la infracțiuni și la anumite alte acte săvârșite la bordul aeronavelor, semnată la Tokyo la 14 septembrie 1963,au convenit asupra dispozițiilor care urmează: +
Articolul IAcest protocol amendează Convenția referitoare la infracțiuni și la anumite alte acte săvârșite la bordul aeronavelor, semnată la Tokyo la 14 septembrie 1963 (denumită în continuare „Convenția“). +
Articolul IIArticolul 1 paragraful 3 al Convenției este înlocuit după cum urmează: +
Articolul 1(…)3.În înțelesul prezentei convenții:a)o aeronavă este considerată în zbor din momentul în care ușile exterioare sunt închise ca urmare a îmbarcării până în momentul când una din aceste uși este deschisă pentru debarcare; în cazul unei aterizări forțate, se consideră că zborul continuă până când autoritățile competente preiau responsabilitatea asupra aeronavei, persoanelor și bunurilor de la bord; și … b)când statul operatorului nu este același cu statul de înmatriculare, se consideră că termenul «statul de înmatriculare», așa cum este utilizat în articolele 4, 5 și 13 ale Convenției, desemnează statul operatorului. … … +
Articolul IIIArticolul 2 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 2Fără a prejudicia prevederile articolului 4 și sub rezerva cerințelor siguranței aeronavei și a persoanelor sau bunurilor de la bord, nicio prevedere a prezentei convenții nu va fi interpretată în sensul autorizării sau impunerii aplicării vreunei măsuri în cazul infracțiunilor care contravin legilor penale cu caracter politic sau bazate pe discriminarea rasială, religioasă, națională, etnică, politică sau legată de sex. +
Articolul IVArticolul 3 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 31.Statul de înmatriculare al aeronavei este competent să își exercite jurisdicția asupra infracțiunilor comise și actelor săvârșite la bordul aeronavei. … 1 bis.Un stat are, de asemenea, competența să își exercite jurisdicția asupra infracțiunilor și actelor comise la bordul aeronavei:a)ca stat de aterizare, când aeronava, la al cărei bord a fost comisă o infracțiune sau a fost săvârșit un act, aterizează pe teritoriul său cu pretinsul autor al infracțiunii la bord, și … b)ca stat al operatorului, când infracțiunea este comisă sau actul este săvârșit la bordul aeronavei închiriate fără echipaj unei persoane al cărei principal loc de activitate sau, în cazul în care chiriașul nu are un astfel de loc de activitate, are rezidență permanentă în acel stat. … … 2.Fiecare stat contractant ia acele măsuri care pot fi necesare pentru a-și stabili jurisdicția în calitatea sa de stat de înmatriculare, în cazul infracțiunilor comise la bordul aeronavelor înregistrate într-un astfel de stat. … 2 bis.Fiecare stat contractant va lua, de asemenea, acele măsuri pe care le consideră a fi necesare pentru a-și stabili jurisdicția, în cazul infracțiunilor comise la bordul aeronavelor în următoarele situații:a)ca stat de aterizare, atunci când:i)aeronava la bordul căreia infracțiunea este comisă are ultimul punct de decolare sau următorul punct de aterizare preconizat pe teritoriul său, iar aeronava aterizează, ulterior, pe teritoriul său, cu pretinsul infractor încă la bord; și … ii)siguranța aeronavei sau a persoanelor sau a bunurilor de la bord, ordinea și disciplina la bord sunt puse în pericol; … … b)ca stat al operatorului, când infracțiunea este comisă la bordul aeronavei închiriate fără echipaj unei persoane al cărei principal loc de activitate este pe acea aeronavă sau, dacă acel chiriaș nu are un astfel de loc de activitate, a cărei rezidență permanentă este în acel stat. … … 2 ter.În exercitarea jurisdicției sale, ca stat de aterizare, un stat va trebui să țină cont dacă infracțiunea respectivă reprezintă o infracțiune în statul operatorului. … 3.Prezenta convenție nu exclude nicio jurisdicție penală exercitată conform legilor naționale. … +
Articolul VUrmătorul paragraf trebuie adăugat drept articolul 3 bis al acestei convenții: +
Articolul 3 bisDacă un stat contractant, în timpul exercitării jurisdicției sale, în conformitate cu prevederile articolului 3, a fost notificat sau a luat cunoștință în alt mod că unul sau mai multe state contractante efectuează o investigație, o urmărire sau o procedură judiciară în legătură cu aceleași infracțiuni sau acte, acel stat contractant trebuie să consulte, după caz, acele alte state contractante în vederea coordonării acțiunilor lor. Obligațiile din acest articol nu aduc atingere obligațiilor unui stat contractant conform articolului 13. +
Articolul VIArticolul 5 paragraful 2 al Convenției va fi eliminat. +
Articolul VIIArticolul 6 al Convenției va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 61.Comandantul aeronavei poate, atunci când are motive justificate, să considere că o persoană a săvârșit sau este pe cale de a săvârși, la bordul aeronavei, o infracțiune sau un act conform celor prevăzute la articolul 1 alineatul 1 și poate să adopte, în legătură cu această persoană, măsurile rezonabile, inclusiv măsurile de constrângere care sunt necesare:a)pentru a proteja siguranța aeronavei sau a persoanelor ori a bunurilor de la bord; sau … b)pentru a menține ordinea și disciplina la bord; sau … c)pentru a-i permite predarea acelei persoane către autoritățile competente sau debarcarea acesteia conform prevederilor din acest capitol. … … 2.Comandantul aeronavei poate pretinde sau autoriza ajutorul celorlalți membri ai echipajului și, fără dreptul de a-I impune, poate solicita sau autoriza concursul ofițerilor de securitate de la bord sau al pasagerilor, în vederea aplicării măsurilor de constrângere a oricărei persoane asupra căreia este îndreptățit să impună măsurile de restricție. Oricare membru din echipaj sau oricare pasager poate, de asemenea, fără o astfel de autorizare, să ia măsuri preventive justificate, dacă are motiv să considere că o acțiune în acest sens este imediat necesară pentru a apăra siguranța aeronavei sau a persoanelor ori a bunurilor de la bord. … 3.Un ofițer de securitate la bord, angajat pe baza unui acord sau aranjament bilateral sau multilateral între statele contractante în cauză, poate, fără o astfel de autorizare, să ia măsuri preventive justificate, dacă are motiv să considere că o acțiune în acest sens este imediat necesară pentru a apăra siguranța aeronavei sau a persoanelor din ea împotriva unui act de intervenție ilicită și, dacă acordul sau aranjamentul îi permite, poate lua măsuri pentru a preveni comiterea unor infracțiuni grave. … 4.Nicio prevedere din prezenta convenție nu trebuie să fie considerată a da naștere unei obligații pentru statele contractante de a implementa un program de securitate cu ofițeri la bord sau de a accepta un acord sau o înțelegere bilaterală sau multilaterală prin care ofițerii străini de securitate de la bord sunt autorizați să opereze pe teritoriul lor. … +
Articolul VIIIArticolul 9 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 91.Atunci când comandantul aeronavei are motive justificate să considere că o persoană a săvârșit la bordul aeronavei un act care, după părerea lui, constituie o infracțiune gravă, el poate preda persoana respectivă către autoritățile competente din oricare stat contractant pe teritoriul căruia aterizează aeronava. … 2.Comandantul aeronavei trebuie, în cel mai scurt timp și, dacă este posibil, înainte de a ateriza pe teritoriul unui stat contractant cu o persoană la bord pe care are intenția să o predea în conformitate cu prevederile paragrafului precedent, să aducă la cunoștința autorităților acelui stat intenția sa și motivele care justifică o astfel de predare. … 3.Comandantul aeronavei trebuie să comunice autorităților cărora le este predat autorul prezumat al infracțiunii, conform prevederilor prezentului articol, elementele de probă și de informare care sunt în mod legitim în posesia sa. … +
Articolul IXArticolul 10 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 10Atunci când măsurile au fost luate în conformitate cu prevederile prezentei convenții, nici comandantul aeronavei, nici alt membru al echipajului, niciun pasager, niciun ofițer de securitate la bord, nici proprietarul, nici operatorul aeronavei și nicio persoană în numele căreia s-a efectuat zborul nu pot fi declarați răspunzători în cadrul oricărei proceduri inițiate ca urmare a tratamentului suferit de persoana împotriva căreia au fost luate acele măsuri. +
Articolul XUrmătorul paragraf va fi adăugat drept articolul 15 bis al Convenției: +
Articolul 15 bis1.Fiecare stat contractant este încurajat să ia toate măsurile pe care le consideră necesare pentru a iniția proceduri penale și administrative adecvate sau să adopte oricare alte proceduri legale împotriva oricărei persoane care comite, la bordul aeronavei, infracțiunile sau actele menționate la articolul 1 alineatul 1, în special:a)agresiune fizică sau amenințarea de a comite astfel de agresiuni împotriva unui membru al echipajului; sau … b)refuzul de a urma instrucțiunile legale date de comandantul aeronavei sau în numele lui în scopul protejării siguranței aeronavei sau a persoanelor sau a bunurilor de la bordul aeronavei. … … 2.Nicio prevedere din această convenție nu trebuie să afecteze dreptul fiecărui stat contractant de a introduce sau menține, în legislația națională, măsuri adecvate pentru a pedepsi actele de indisciplină sau perturbatoare comise la bord. … +
Articolul XIArticolul 16 paragraful 1 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 161.infracțiunile săvârșite la bordul unei aeronave sunt considerate, în scopul extrădării între statele contractante, ca fiind săvârșite atât la locul comiterii lor, cât și pe teritoriul statelor contractante cărora Ii s-a adresat solicitarea de a-și stabili jurisdicția în conformitate cu alineatele 2 și 2 bis ale articolului 3. … +
Articolul XIIArticolul 17 din Convenție va fi înlocuit după cum urmează: +
Articolul 171.Atunci când iau oricare măsuri de anchetare sau de arestare sau când își exercită în oricare alt mod jurisdicția în legătură cu o infracțiune săvârșită la bordul unei aeronave, statele contractante trebuie să țină seama de siguranța și de celelalte interese ale navigației aeriene și trebuie să acționeze astfel încât să evite întârzierea inutilă a aeronavei, a pasagerilor, a membrilor echipajului sau a mărfurilor. … 2.Fiecare stat contractant, când își îndeplinește obligațiile sau își exercită libertatea de a decide în conformitate cu această convenție, trebuie să acționeze în concordanță cu obligațiile și responsabilitățile statelor în conformitate cu dreptul internațional. În acest sens, fiecare stat contractant trebuie să aibă în vedere principiile unui proces legal și cel al tratamentului corect. … +
Articolul XIIIParagraful de mai jos va fi adăugat drept articolul 18 din Convenție: +
Articolul 18 bisNicio dispoziție din prezenta convenție nu împiedică dreptul de a solicita recuperarea, în conformitate cu dreptul național, a prejudiciilor suportate de la o persoană debarcată sau predată în conformitate cu articolele 8 și, respectiv, 9. +
Articolul XIVTextul Convenției în limbile arabă, chineză și rusă, anexat acestui protocol, trebuie să constituie, împreună cu celelalte texte ale Convenției în limbile engleză, franceză și spaniolă, un text autentic, în măsură egală, în cele 6 limbi. +
Articolul XVLa fel ca și statele contractante la acest protocol, Convenția și acest protocol vor fi considerate și interpretate împreună, ca un singur instrument, și vor fi cunoscute sub denumirea de Convenția de la Tokyo, amendată prin Protocolul de la Montreal, 2014. +
Articolul XVIAcest protocol va fi deschis spre semnare la Montreal, pe 4 aprilie 2014, de către statele participante la Convenția internațională a dreptului aeronautic, care a avut loc la Montreal între 26 martie și 4 aprilie 2014. După 4 aprilie 2014, acest protocol va fi deschis spre semnare, de către toate statele, la sediul Organizației Aviației Civile Internaționale din Montreal până la intrarea sa în vigoare în conformitate cu articolul XVIII. +
Articolul XVII1.Acest protocol este supus ratificării, acceptării sau aprobării de către statele semnatare. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi depuse la secretarul general al Organizației Aviației Civile Internaționale, care este, prin aceasta, desemnat aici drept depozitar. … 2.Oricare stat care nu ratifică, nu acceptă sau nu aprobă acest protocol în conformitate cu alineatul 1 al acestui articol poate adera la el oricând. Instrumentele de aderare vor fi depozitate la depozitar. … 3.Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea la acest protocol de către oricare stat care nu este un stat contractant la Convenție va avea efectul unei ratificări, acceptări, aprobări sau aderări la Convenția de la Tokyo, așa cum este amendată prin Protocolul de la Montreal, 2014. … +
Articolul XVIII1.Acest protocol va intra în vigoare în prima zi a celei de a doua luni care urmează după data depozitării celui de al douăzeci și doilea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare la depozitar. … 2.Pentru fiecare stat care ratifică, acceptă, aprobă sau aderă la acest protocol după depozitarea celui de al douăzeci și doilea instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, acest protocol va intra în vigoare în prima zi a celei de a doua luni care urmează după data depozitării de către respectivul stat a instrumentului de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare. … 3.De îndată ce acest protocol intră în vigoare, va fi înregistrat la Națiunile Unite de către depozitar. … +
Articolul XIX1.Oricare stat contractant poate să denunțe acest protocol printr-o notificare, făcută în scris și adresată depozitarului. … 2.Denunțarea va produce efecte la 1 (un) an de la data la care notificarea este primită de către depozitar. … +
Articolul XXDepozitarul va notifica, cu promptitudine, toate statele semnatare și contractante la acest protocol în legătură cu data fiecărei semnări, cu data depozitării fiecărui instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, cu data intrării în vigoare a acestui protocol, precum și cu referire la alte informații relevante.Drept care subsemnații plenipotențiari, care au fost legal autorizați, au semnat prezentul protocol.Încheiat la Montreal în a patra zi a lunii aprilie a anului două mii paisprezece, în limbile engleză, arabă, chineză, franceză, rusă și spaniolă, toate textele fiind, în măsură egală, autentice, această autenticitate urmând să producă efecte după verificarea conformității textelor între ele de către secretariatul Conferinței sub autoritatea președintelui Conferinței, în termen de nouăzeci de zile de la aceasta. Acest protocol va fi depozitat la Organizația Aviației Civile Internaționale, iar copiile certificate ale acesteia vor fi transmise de către depozitar către toate statele contractante la acest protocol.