PROTOCOL din 12 decembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 27 iulie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 94 25/06/2020
ActulREFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ActulREFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 4
ActulREFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 7
ActulREFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 11
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 7
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 14
ART. 10REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ART. 21REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ART. 22REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 15
ART. 23REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ART. 24REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 2
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 7
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 19
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 20
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 21
ART. 26REFERIRE LACONVENTIE 22/05/2003 ART. 22
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 1644 23/06/2021
ActulCONTINUT DELEGE 94 25/06/2020
ActulRATIFICAT DELEGE 94 25/06/2020
ActulREFERIT DELEGE 94 25/06/2020
ActulREFERIT DEDECRET 331 25/06/2020





Notă
Ratificat prin LEGEA nr. 94 din 25 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 663 din 27 iulie 2020.
*) Traducere.Părțile prezentului protocol,în conformitate cu sarcinile lor, care decurg din Convenția-cadru privind protecția și dezvoltarea durabilă a Carpaților, denumită în continuare „Convenția Carpatică“ (Kiev, 2003), de a urmări o politică cuprinzătoare și de a coopera pentru protecția și dezvoltarea durabilă a Carpaților,conștiente de importanța agriculturii și a dezvoltării rurale pentru regiunea carpatică din punct de vedere economic, al aspectelor sociale, mediului, patrimoniului natural și cultural,conștiente de diversele resurse naturale și locale din țările Carpaților, realitățile lor rurale și de specificitatea și diversitatea practicilor agricole,având ca scop promovarea măsurilor și programelor care folosesc potențialul zonelor agricole și rurale pentru reducerea sărăciei în mediul rural, de a oferi și diversifica veniturile populației locale, de a susține viabilitatea regiunilor rurale și de a îmbunătăți calitatea vieții pentru a atrage oamenii să trăiască și să producă utilizând resursele regenerabile locale în zona montană,în conformitate cu dispozițiile Convenției Carpatice, cum ar fi articolul 7 privind agricultura durabilă și gestionarea pădurilor, articolul 4 privind conservarea și utilizarea durabilă a diversității biologice și peisagistice și articolul 11 privind patrimoniul cultural și cunoștințele tradiționale,luând în considerare politica agricolă comună a Uniunii Europene și obiectivele de realizare a securității alimentare, îmbunătățirea nutriției și promovarea agriculturii durabile a obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) pentru perioada 2015-2030,recunoscând eforturile și realizările din cadrul Consiliului Europei efectuate cu scopul de a sprijini zonele rurale socioeconomice viabile și de a menține activitățile agricole prin măsuri în cadrul politicii de coeziune a Uniunii Europene și prin măsuri specifice de agromediu, precum și prin plăți compensatorii pentru agricultură în zonele montane,având ca scop să contribuie la o implementare mai eficientă a instrumentelor juridice existente, precum și să instituie programe internaționale,luând în considerare că eforturile de a sprijini și de a menține dezvoltarea durabilă în sectorul agricol, cu o abordare integrată în zonele rurale carpatice, nu pot fi realizate pe cont propriu de o singură țară și necesită o cooperare interregională și transnațională,conștiente de provocările legate de efectele schimbărilor climatice, cum ar fi modificări ale frecvenței și gravității secetei, inundațiilor, fenomenelor meteorologice extreme, precum și reducerea nivelului de securitate alimentară și a resurselor de apă,recunoscând nevoile și interesele agricultorilor din zonele montane și specificitatea afacerilor agricole și a mijloacelor de trai în zonele montane,conștiente de numeroasele amenințări provenind din impactul schimbărilor globale, inclusiv creșterea sau consolidarea barierelor existente în ceea ce privește prelucrarea și comercializarea produselor tipice pe piețele mondiale,recunoscând diversitatea practicilor agricole între și în țările carpatice;conștiente de importanța economică, ecologică și socială a păstoritului rumegătoarelor și a menținerii și îmbunătățirii pășunilor și pajiștilor montane,recunoscând rolul potențial al agriculturii asupra prevenirii eroziunii și degradării terenurilor și contribuția la gestionarea riscurilor și rolul său în păstrarea calității și cantității rezervoarelor de apă de suprafață și ape subterane,conștiente de caracterul comun al provocărilor actuale și viitoare pentru activitățile și practicile agricole, precum și pentru zonele rurale și de valoarea adăugată a cooperării transfrontaliere în ceea ce privește schimbul de experiențe la nivelul Carpaților pentru accesarea piețelor mondiale de alimente,conștiente de importanța evitării depopulării umane și abandonării agriculturii în zonele montane de către generațiile tinere de agricultori de munte;având ca scop să coopereze pentru dezvoltarea durabilă a agriculturii și a zonelor rurale bazate pe resurse locale pentru a proteja practicile tradiționale, cunoștințele și speciile, pentru a proteja peisajele culturale și pentru a îmbunătăți și promova progresul economic durabil,accentuând și subliniind importanța învățării pe tot parcursul vieții în toate domeniile de activitate ca o condiție prealabilă ca toți oamenii implicați să fie capabili să contribuie la dezvoltarea durabilă și la un viitor mai bun;convin după cum urmează: + 
Capitolul IObiective, domeniu geografic de aplicare și definiții + 
Articolul 1Obiective și principii1.În conformitate cu articolul 7 din Convenția Carpatică, obiectivul Protocolului privind agricultura durabilă și dezvoltarea rurală (denumit în continuare „Protocolul“) este acela de a menține gestionarea terenului, cultivat în mod tradițional într-o manieră durabilă, aducând beneficii pentru generațiile prezente și viitoare.2.Pentru a atinge obiectivul menționat anterior, părțile își armonizează și își coordonează eforturile pentru gestionarea integrată a resurselor funciare, consolidând integrarea preocupărilor legate de mediu în politicile agricole, îmbunătățind în același timp calitatea vieții, consolidând economiile și comunitățile locale și conservând valorile naturale și moștenirea culturală.3.Prin urmare, părțile vor coopera în special în ceea ce privește:a)elaborarea sau modificarea și punerea în aplicare a strategiilor specifice locale de dezvoltare rurală, caracterizate printr-o abordare integrată, inclusivă și holistică, luând în considerare condițiile specifice ale munților și dealurilor;b)asigurarea și realizarea unor politici comune de promovare a potențialului endogen de dezvoltare agricolă și rurală în zonele defavorizate;c)dezvoltarea și conceperea unor politici și instrumente agricole care integrează preocupările legate de mediu;d)promovarea practicilor durabile și/sau a celor extensive de agromediu, a practicilor de gestionare a resurselor terenurilor și a producției ecologice pentru protejarea diversității biologice și tradiționale a peisajului cultural, precum și a habitatelor naturale și seminaturale, inclusiv pajiști și zone protejate;e)promovarea conservării și utilizării durabile a resurselor genetice, a raselor locale de animale domestice, a soiurilor de plante cultivate și a plantelor sălbatice;f)stabilirea de bănci de gene pentru soiuri locale, precum și pentru promovarea propagării și cultivării acestor soiuri;g)implementarea de măsuri pentru conservarea și promovarea practicilor agricole tradiționale și a cunoștințelor tradiționale legate de punerea lor în aplicare;h)sprijinirea producătorilor agricoli locali, în scopul dezvoltării unor mici lanțuri de aprovizionare cu alimente, care stimulează economia locală și sporesc capacitatea de absorbție a regiunii;i)promovarea producției ecologice, a piețelor locale de fermieri, a producătorilor de produse alimentare artizanale, a unei agriculturi sprijinite de comunitate și a altor forme de producție durabile la scară mică;j)îmbunătățirea conservării arhitecturii, infrastructurii și a artei și produselor de artizanat rurale tradiționale, inclusiv realizarea de inventare regionale ale acestora;k)promovarea diversificării mijloacelor de existență în zonele rurale, în special prin legătura dintre agricultură și turism, precum și prin producerea și comercializarea de bunuri, produse de artă și de artizanat locale; l)consolidarea educației formale și informale, a formării avansate și a calificării, inclusiv învățarea între generații, accesul la serviciile publice locale și servicii de consultanță;m)promovarea unui mecanism de monitorizare în întregul lanț carpatic a zonelor agricole și rurale, precum și a dezvoltării lor socioeconomice;n)dezvoltarea și/sau promovarea de programe și proiecte coordonate de cercetare științifică;o)dezvoltarea unei rețele transnaționale și a unei platforme transnaționale de schimb de informații;p)integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă a zonelor și a agriculturii rurale în alte politici sectoriale;q)îmbunătățirea inovațiilor în gestionarea deșeurilor și a energiei în zona rurală, precum și promovarea energiei inteligente și a soluțiilor și sistemelor care nu produc deșeuri. + 
Articolul 2Domeniul geografic de aplicare1.Prezentul protocol se aplică în regiunea carpatică (denumită în continuare „Carpații“), definită de Conferința părților.2.Fiecare parte poate extinde aplicarea prezentului protocol la anumite porțiuni ale teritoriului său național, prin transmiterea unei declarații la depozitar. + 
Articolul 3Definiții1.„Agroturism (turismul agricol, turismul rural, fermele de vacanță)“ se referă la vizitarea unei ferme funcționale care să permită o interacțiune directă între vizitatori sau oaspeți și agricultor/familia de la țară pentru a experimenta atât activități agricole, cât și stilul de viață agricol autentic. 2.„Agro-biodiversitatea“ este un subset al biodiversității. Este rezultatul selecției naturale și al evoluțiilor inovatoare de reproducție, precum și a practicilor operaționale ale agricultorilor, păstorilor și pescarilor. 3.„Agricultura inteligentă pe baza climei“ este o abordare integratoare de a răspunde la provocările interconectate legate de securitatea alimentară și schimbările climatice, care are ca scop: (1) o creștere durabilă a productivității; (2) sisteme agricole și de siguranță alimentară rezistente prin intermediul unor măsuri de adaptare la schimbările climatice; și (3) eliminarea gazelor cu efect de seră (diminuare). 4.„Agricultura sprijinită de comunitate (ASC)“ este un parteneriat reciproc între un agricultor și cetățeni, care să permită o legătură directă între producția și consumul de alimente. Susținătorii acoperă de obicei bugetul anual de funcționare al unei ferme prin achiziționarea unei cote din recolta sezonului. în schimb, ferma livrează produse proaspete de sezon. 5.„Conferința Părților (COP)“ înseamnă Conferința părților la Convenția Carpatică.6.„Patrimoniul cultural“ este legat de istoria unui loc și constă, de obicei, atât dintr-un patrimoniu natural sau biologic, cât și dintr-un patrimoniu cultural.7.„Diversificarea în agricultură“ reprezintă o strategie importantă de gestionare a riscului agricultorului pentru a genera venituri suplimentare pe baza unor condiții adecvate în interiorul sau în afara fermei.8.„Mediul favorizant“ constă într-un set de condiții interdependente, cum ar fi cea juridică, organizatorică, financiară, informațională, politică și culturală, care cultivă un angajament durabil și eficace al capacităților actorilor în procesele de dezvoltare. 9.„Abordarea endogenă“ este o nouă paradigmă și un concept de politică publică pentru dezvoltarea rurală endogenă ca un simbol al proceselor ascendente în diverse regiuni ale UE, în vederea mobilizării resurselor naturale disponibile pe plan local, precum și a potențialului uman din mediul rural. 10.„Agricultura extensivă“ este o agricultură care utilizează metode tradiționale și necesită mai puțină muncă, investiții și factori de producție externi, cum ar fi aplicarea de furaj concentrat, în comparație cu practicile agricole agroindustriale intensive. 11.Agricultura și silvicultura „cu valoare naturală ridicată (VNR)“ este un concept care evaluează schimbările în amploarea și starea zonelor exploatate agricol și a terenurilor forestiere cu valoare naturală ridicată în raport cu o linie de bază, care se referă atât la acoperirea terenului respectiv (terenuri agricole și păduri), cât și la activitățile asociate de gestionare a acesteia.12.„Managementul integrat al resurselor de pedologice“ înseamnă examinarea tuturor utilizărilor terenurilor într-o manieră integrată pentru a minimiza conflictele, pentru a face cele mai eficiente compromisuri și pentru a lega dezvoltarea socială și economică de protecția și îmbunătățirea mediului. 13.„Zonele defavorizate (ZD)“ sunt zone în care producția sau activitatea agricolă este mai dificilă din cauza unor dificultăți naturale, de exemplu condiții dificile de climă, pante abrupte în zonele montane sau o productivitate scăzută a solului. 14.„Habitate naturale“ înseamnă zonele terestre sau acvatice care se disting prin anumite caracteristici geografice, abiotice și biotice, indiferent dacă acestea sunt naturale sau seminaturale.15.„Observator“ înseamnă observatorul definit în conformitate cu articolul 14 alineatul (5) din Convenția Carpatică.16.„Producția ecologică“ este un sistem global de gestiune agricolă și de producție alimentară care combină cele mai bune practici de mediu, un nivel ridicat de biodiversitate, conservarea resurselor naturale, aplicarea unor standarde ridicate de bunăstare a animalelor și o metodă de producție în conformitate cu preferințele anumitor consumatori pentru produse obținute cu ajutorul unor substanțe și procese naturale. 17.„Părți“ înseamnă părțile la prezentul protocol.18.„Arii protejate“ sunt definite ca fiind un spațiu geografic recunoscut, dedicat și gestionat prin mijloace legale sau alte mijloace eficiente, pentru a realiza conservarea pe termen lung a naturii cu serviciile de ecosistem și valorile culturale asociate.19.„Turism rural“ înseamnă o serie de activități turistice care se desfășoară în mediul rural.20.„Habitatele seminaturale“ sunt habitate caracterizate prin agricultură/cultivare extensivă, sisteme agricole de joasă intensitate, agricultură cu impact redus, sisteme agricole durabile, agricultură de mare valoare naturală, sisteme/habitate, unde sunt aplicate sistemele agricole tradiționale, cu un impact redus asupra mediului sau cu o anumită importanță pentru speciile de animale sălbatice. 21.„Lanțurile scurte de aprovizionare cu alimente“ reprezintă o alternativă la extinderea globală a lanțurilor alimentare, care pun accentul pe reorganizarea inovatoare a rețelelor alimentare, sisteme locale de creștere sau vânzări directe, care vizează reconectarea producătorilor și consumatorilor și relocalizarea producției agricole și alimentare. 22.„Agricultură și dezvoltare rurală durabilă (ADDR)“ este gestionarea și conservarea bazei de resurse naturale, precum și orientarea schimbărilor tehnologice și instituționale, astfel încât să se asigure realizarea și satisfacerea în continuare a nevoilor umane pentru generațiile prezente și viitoare. 23.„Practicile agricole tradiționale“ sunt tehnici agricole dezvoltate de-a lungul istoriei pentru a face față în mod sustenabil unor condiții specifice pentru fiecare amplasament, pentru a asigura randamente suficiente și sigure pe baza culturilor mixte care se completează reciproc.24.„Lanțurile valorice“ identifică întreaga gamă de activități pe care agenții economici o folosesc pentru a aduce un produs sau un serviciu de la concepere până la utilizarea sa de către consumatorii finali.
 + 
Capitolul II Obligații generale + 
Articolul 4Politici care vizează menținerea, promovarea și dezvoltarea durabilă a sectorului agricol și a zonelor rurale1.Fiecare parte va dezvolta și va implementa pe teritoriul statului său politici care vizează menținerea, promovarea și dezvoltarea durabilă a sectorului agricol și a zonelor rurale, luând în considerare, ori de câte ori este posibil, o abordare integratoare și endogenă și bazându-se pe bunele practici dezvoltate și puse în aplicare de către alte părți. Părțile vor examina și utiliza strategii și măsuri de consolidare a gestionării durabile a terenurilor agricole coordonate, în special în zone cu valoare naturală ridicată (VNR), fără a aduce atingere intereselor vitale ale populațiilor comunităților montane.2.Părțile vor promova schimbul de informații privind cele mai bune practici între instituțiile guvernamentale și părțile interesate, care să permită o dezvoltare economică endogenă durabilă a zonelor rurale.  + 
Articolul 5Integrarea obiectivelor dezvoltării durabile a sectorului agricol și rural în politicile sectorialePărțile vor promova integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă a sectorului agricol și a zonelor rurale în cadrul politicilor sectoriale.
 + 
Articolul 6Participarea autorităților regionale și locale și a altor părți interesateFiecare parte va lua măsuri, în cadrul său instituțional existent, pentru a facilita implicarea, coordonarea și cooperarea între instituțiile relevante, autoritățile regionale și locale, fermierii locali și alte părți interesate în dezvoltarea și punerea în aplicare a politicilor și a măsurilor derivate din acestea pentru dezvoltarea durabilă a agriculturii și zonelor rurale, cu scopul de a încuraja responsabilitatea comună și a intensifica sinergiile.
 + 
Articolul 7Cooperare internaționalăPărțile vor încuraja cooperarea între autoritățile regionale și locale din Carpați și instituțiile internaționale în vederea folosirii cunoștințelor de specialitate ale acestora pentru crearea unor soluții rapide pentru problemele comune la cel mai adecvat nivel.
 + 
Capitolul III Măsuri specifice + 
Articolul 8Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare rurală specifice zonelor1.Părțile vor pune în aplicare strategii durabile de dezvoltare rurală la nivel național, care să țină cont de condițiile specifice zonei montane și colinare, precum și zonelor defavorizate.2.Fiecare parte va facilita coordonarea și cooperarea între toate părțile interesate relevante în scopul creării și facilitării unui mediu socioeconomic pentru inovare rurală și unor rețele de valoare adăugată, în special între sectorul agricol și alte sectoare relevante economic în zonele rurale, cum ar fi cel artizanal, comercial, industrial, de infrastructură și turistic, pentru a valorifica potențialele endogene cu o abordare teritorială integrată. + 
Articolul 9Protecția și gestionarea peisajelor culturale tradiționale1.Părțile vor lua măsuri pentru protejarea și gestionarea peisajelor culturale tradiționale din Carpați cu caracteristici tradiționale remarcabile și de o înaltă calitate ecologică, inclusiv datorită prezenței unor ecosisteme muntoase valoroase, a habitatelor naturale și/sau seminaturale valoroase, în special a pajiștilor, agrobiodiversității, resurselor genetice, soiurilor de plante cultivate și cunoștințelor ecologice tradiționale asociate acestora. 2.Părțile vor sprijini menținerea și aplicarea practicilor agricole tradiționale cu intensitate redusă și a formelor de gestionare a peisajelor culturale, pășunatul tradițional al oilor.  + 
Articolul 10Managementul integrat al resurselor funciare1.Fiecare parte va lua măsuri pentru a promova, consolida și dezvolta gestionarea integrată a resurselor funciare, ținând cont de prevederile celorlalte protocoale ale Convenției Carpatice.2.Părțile vor lua măsuri pentru a promova integrarea agriculturii inteligente pe bază de climă, gestionarea riscurilor și energiile regenerabile în practicile agricole și operaționale ale agricultorilor.  + 
Articolul 11Promovarea unei agriculturi extensive și a producției ecologicePărțile vor pune în aplicare măsuri de promovare și stimulare a practicilor agricole pentru o agricultură extensivă și o producție ecologică în Carpați.
 + 
Articolul 12Cunoștințe și practici tradiționalePărțile vor lua măsuri pentru conservarea și promovarea practicilor agricole tradiționale, exploatațiilor familiale agricole mici, peisajelor culturale, cunoștințelor agricole tradiționale și locale, raselor locale de animale domestice și soiurilor de plante cultivate, precum și a utilizării durabile a plantelor și animalelor sălbatice, care reprezintă caracteristici economice și sociale semnificative ale patrimoniului cultural rural al Carpaților.
 + 
Articolul 13Comercializarea de produse și servicii agricole și rurale tipice1.Părțile vor adopta măsuri pe teritoriile statelor lor și vor coopera la nivel internațional în vederea îmbunătățirii marketingului local și la nivel european, precum și a promovării produselor și a serviciilor agricole și rurale, care sunt specifice pentru zona carpatică, luând în considerare obiectivele conforme cu articolul 11 alineatele 1 și 2 din Protocolul Turismului.2.Părțile vor coopera în realizarea aranjamentelor de promovare a unor standarde înalte de calitate pentru produsele din zona carpatică.3.Fiecare parte va adopta măsuri care să promoveze și să intensifice cooperarea orizontală, verticală și transversală de-a lungul lanțurilor valorice pentru a integra numeroși actori regionali și pentru a atinge gradul maxim de prelucrare în regiune, în scopul de a spori valoarea adăugată la nivel local și regional în aceste regiuni.4.Părțile vor promova dezvoltarea piețelor alimentare locale, scurtând lanțurile de producție și de distribuție, sprijinind economia locală și regională. + 
Articolul 14Promovarea agroturismului și a diversificării1.Părțile vor promova turismul rural durabil și agroturismul, cu scopul de a crea beneficii reciproce și cooperare între fermierii mici, gastronomie și cazare.2.Părțile promovează condiții-cadru pentru diversificare și măsuri care să permită micilor agricultori să furnizeze servicii alternative la fermele lor. + 
Articolul 15Prevenirea efectelor nocive asupra aerului, apei, solului, peisajului și diversității biologicePărțile vor aplica principiile de precauție și prevenire prin evaluarea și luarea în considerare a posibilelor influențe, inclusiv efectul cumulativ, asupra aerului, apei, solului, peisajului și diversității biologice ale acelor proiecte și activități care ar putea avea efecte negative asupra Carpaților.
 + 
Articolul 16Promovarea educației formale și informale1.Fiecare parte va lua măsuri pentru a crea un mediu favorabil pentru promovarea educației și a învățării intergeneraționale.2.Părțile vor consolida cooperarea instituțiilor și organismelor educaționale locale și naționale pentru extinderea și îmbunătățirea educației, formării avansate și calificării persoanelor din diferite domenii de lucru („învățarea pe tot parcursul vieții“).3.Părțile vor promova educația și comunicarea pentru a sensibiliza publicul cu privire la soiurile locale de plante cultivate și de animale, cu privire la avantajele sistemelor scurte locale de aprovizionare cu alimente și pentru a îmbunătăți gestionarea riscurilor.
 + 
Articolul 17Cercetarea științifică coordonată și schimbul transfrontalier de informații și experiență1.Părțile vor coopera pentru dezvoltarea, promovarea și armonizarea programelor și proiectelor de cercetare care contribuie la atingerea obiectivelor prezentului protocol. 2.Părțile vor facilita cooperarea internațională între instituțiile științifice în ceea ce privește cooperarea orizontală și verticală locală și regională în Carpați, în special cu privire la armonizarea sistemelor de monitorizare, furnizarea și armonizarea bazelor de date, precum și întreprinderea de programe și proiecte de cercetare comune în Carpați. 3.Părțile vor promova inventare coordonate regionale ale practicilor agricole și ale peisajelor culturale, precum și ale tradițiilor și produselor culturale rurale din Carpați. 4.Fiecare parte va face schimb de informații cu privire la strategiile și politicile care vizează agricultura durabilă și dezvoltarea rurală în Carpați cu celelalte părți ale prezentului protocol. + 
Articolul 18Programe și proiecte comuneFiecare parte este încurajată să participe, în funcție de nevoile și posibilitățile sale, în cadrul programelor și proiectelor comune cu privire la activitățile enumerate la articolul 1 alineatele 1, 2 și 3 din prezentul protocol, derulate în Carpați de către părți.
 + 
Capitolul IV Implementarea, monitorizarea și evaluarea + 
Articolul 19Implementare1.Fiecare parte va întreprinde măsuri juridice și administrative adecvate pentru a asigura punerea în aplicare a dispozițiilor prezentului protocol, va monitoriza și va evalua eficacitatea acestor măsuri.2.Fiecare parte va explora posibilitățile de a sprijini, prin măsuri financiare, punerea în aplicare a dispozițiilor prezentului protocol. + 
Articolul 20Sensibilizarea și accesul la informații1.Părțile vor promova educarea, informarea și sensibilizarea publicului larg cu privire la obiectivele, măsurile și punerea în aplicare a prezentului protocol.2.Părțile vor asigura accesul la informațiile referitoare la implementarea prezentului protocol. + 
Articolul 21Reuniunea părților1.Conferința părților Convenției Carpatice va servi ca reuniune a părților la prezentul protocol.2.Părțile la Convenția Carpatică care nu sunt părți la prezentul protocol pot participa ca observatori la Conferința părților care servește ca reuniune a părților la prezentul protocol. Atunci când Conferința părților servește ca reuniune a părților la prezentul protocol, deciziile adoptate în temeiul prezentului protocol sunt adoptate numai de către cei care sunt părți la acesta. 3.Atunci când Conferința părților servește ca reuniune a părților la prezentul protocol, orice membru al biroului Conferinței părților care reprezintă o parte la Convenție, dar nu și o parte la prezentul protocol, este înlocuit de un membru ales de către și dintre părțile la prezentul protocol. 4.Regulile de procedură pentru Conferința părților se aplică mutatis mutandis reuniunii părților, cu excepția cazului în care se decide altfel prin consens de Conferința părților care servește ca reuniune a părților la prezentul protocol. 5.Prima reuniune a Conferinței părților care servește ca reuniune a părților la prezentul protocol va fi convocată de către Secretariat împreună cu prima reuniune a Conferinței părților, care este programată după data intrării în vigoare a prezentului protocol. Reuniunile ordinare ulterioare ale Conferinței părților care funcționează ca reuniuni ale părților la prezentul protocol vor avea loc împreună cu întâlnirile ordinare ale Conferinței părților, cu excepția cazului în care se decide altfel de către Conferința părților care funcționează ca întâlnire a părților la prezentul protocol. 6.Conferința părților care funcționează ca reuniune a părților la prezentul protocol va lua, în limitele mandatului său, deciziile necesare pentru a promova punerea în aplicare eficientă a acestuia. Ea va îndeplini funcțiile care îi sunt atribuite prin prezentul protocol și:(a)va face recomandări cu privire la orice aspecte necesare pentru punerea în aplicare a prezentului protocol;(b)va crea organisme subsidiare sau iniția cooperarea internațională cu instituții aflate la nivel de excelență în funcție de ce este considerat necesar pentru punerea în aplicare a prezentului protocol;(c)va lua în considerare și adopta, după cum este necesar, modificări ale prezentului protocol, care sunt considerate necesare pentru punerea în aplicare a prezentului protocol; și(d)va exercita alte funcții care pot fi necesare pentru punerea în aplicare a prezentului protocol. + 
Articolul 22Secretariatul1.Secretariatul instituit prin articolul 15 al Convenției Carpatice va servi drept Secretariat al prezentului protocol.2.Articolul 15 alineatul (2) al Convenției Carpatice privind funcțiile Secretariatului se aplică, mutatis mutandis prezentului protocol. + 
Articolul 23Organisme subsidiare1.Orice organism subsidiar constituit prin sau în temeiul Convenției Carpatice poate, printr-o decizie a Conferinței părților care funcționează ca reuniune a părților la prezentul protocol, să servească protocolul, caz în care reuniunea părților va preciza ce funcții va îndeplini acest organism.2.Părțile la Convenția Carpatică care nu sunt părți la prezentul protocol pot participa ca observatori la reuniunile oricăror astfel de organisme subsidiare. Atunci când un organism subsidiar al Convenției Carpatice servește ca organism subsidiar la prezentul protocol, deciziile în temeiul protocolului vor fi adoptate numai de către părțile la protocol.3.Atunci când un organism subsidiar al Convenției Carpatice își exercită funcțiile în ceea ce privește chestiunile referitoare la prezentul protocol, orice membru al biroului respectivului organism subsidiar care reprezintă o parte la Convenția Carpatică, dar care nu este parte la protocol, va fi înlocuit de un membru ales de către și dintre părțile la protocol.
 + 
Articolul 24Monitorizarea îndeplinirii obligațiilor1.Părțile vor raporta cu regularitate Conferinței părților cu privire la măsurile ce țin de prezentul protocol și cu privire la rezultatele măsurilor luate. Conferința părților va determina intervalele și formatul în care trebuie să fie prezentate rapoartele.2.Observatorii pot prezenta orice informație sau pot raporta cu privire la punerea în aplicare și respectarea dispozițiilor prezentului protocol la Conferința părților și/sau Comitetului de implementare a Convenției Carpatice (denumit în continuare „Comitetul de implementare“). 3.Comitetul de implementare va colecta, evalua și analiza informațiile relevante pentru punerea în aplicare a prezentului protocol și va monitoriza respectarea de către părți a dispozițiilor prezentului protocol.4.Comitetul de implementare va prezenta Conferinței părților recomandări pentru implementare și măsurile necesare pentru respectarea protocolului.5.Conferința părților va adopta sau va recomanda măsurile necesare.
 + 
Articolul 25Evaluarea eficacității prevederilor1.Părțile vor examina și vor evalua în mod regulat eficacitatea dispozițiilor prezentului protocol.2.Conferința părților care funcționează ca reuniune a părților la prezentul protocol poate lua în considerare adoptarea unor amendamente la prezentul protocol atunci când este necesar pentru atingerea obiectivelor acestuia.3.Părțile vor facilita implicarea autorităților locale și a altor părți interesate relevante în acest proces în conformitate cu alineatul 1.
 + 
Capitolul VPrevederi finale + 
Articolul 26Legături între Convenția Carpatică și protocol1.Prezentul protocol constituie un protocol la Convenția Carpatică în sensul articolului 2 alineatul (3) și în conformitate cu articolul 7 alineatele (1), (2) și (6), precum și orice alte articole relevante ale Convenției Carpatice.2.Prezentul protocol este deschis spre semnare la depozitar de la 12 octombrie 2017 până la 12 octombrie 2018.3.Prevederile articolelor 19, 20, 21 alineatele (2)-(4) și 22 din Convenția Carpatică privind amendarea, intrarea în vigoare și retragerea din Convenție și soluționarea litigiilor se aplică mutatis mutandis prezentului protocol. Doar o parte la Convenția Carpatică poate deveni parte la prezentul protocol.
 + 
Articolul 27RezerveNicio rezervă nu poate fi adusă la prezentul protocol.
 + 
Articolul 28DepozitarDepozitarul prezentului protocol este Guvernul Ucrainei.
Originalul protocolului va fi depus la depozitar, care va distribui copii certificate tuturor părților.Încheiat la Lillafüred în data de 12 octombrie 2017, într-un exemplar original în limba englezăDrept care subsemnații, pe deplin autorizați, au semnat prezentul protocol.
Pentru Guvernul Republicii Cehe,
Pentru Guvernul Ungariei [semnătură indescifrabilă],
Pentru Guvernul Republicii Polone,
Pentru Guvernul României [semnătură indescifrabilă],
Pentru Guvernul Republicii Serbia,
Pentru Guvernul Republicii Slovace,
Pentru Guvernul Ucrainei,
Guvernul României semnează Protocolul privind agricultura durabilă și dezvoltarea rurală (ADDR) la Convenția-cadru privind protecția și dezvoltarea durabilă a Carpaților, cu următoarea declarație:Guvernul României declară că interpretează articolul 2 paragraful 1 al Protocolului doar în conformitate cu prevederile și limitările la Convenția privind protecția și dezvoltarea durabilă a Carpaților, încheiată la Kiev la 22 mai 2003.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x