Informatii Document
Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 203 din 1 iunie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Nu exista acte referite de acest act | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitor la amendarea Convenţiei privind aviaţia civilă internationala, încheiat la Montreal la 10 mai 1984
Notă …
*) Traducere.Adunarea Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, reunita la Montreal, la 10 mai 1984, în cea de-a 25-a sesiune (extraordinară),luând act de faptul ca aviaţia civilă internationala poate să contribuie în mare măsura la creşterea şi menţinerea prieteniei şi înţelegerii dintre natiunile şi popoarele lumii, în timp ce orice abuz ar putea deveni o ameninţare pentru securitatea generală,luând act ca este de dorit să se evite orice neînţelegere între natiuni şi popoare şi să se promoveze cooperarea lor, de care depinde pacea lumii,luând act ca este necesar ca aviaţia civilă internationala să se poată dezvolta într-un mod sigur şi ordonat,luând act ca, în conformitate cu considerentele elementare de umanitate, trebuie să fie asigurate securitatea şi viaţa persoanelor aflate la bordul aeronavelor civile,luând act de faptul ca, în Convenţia privind aviaţia civilă internationala, încheiată la Chicago la 7 decembrie 1944, statele contractante:– recunosc ca fiecare stat are suveranitatea completa şi exclusiva asupra spaţiului aerian al teritoriului sau;– se angajează sa ţină în mod cuvenit seama de securitatea navigaţiei aeronavelor civile atunci când stabilesc reglementările pentru aeronavele lor de stat; şi– sunt de acord sa nu folosească aviaţia civilă în scopuri incompatibile cu obiectivele convenţiei,luând act de hotărârea statelor contractante de a lua măsuri corespunzătoare pentru împiedicarea violarii spaţiului aerian al altor state şi a utilizării aviaţiei civile în scopuri incompatibile cu obiectivele convenţiei, precum şi de a întări securitatea aviaţiei civile internaţionale,luând act de dorinţa generală a statelor contractante de a reafirma principiul nerecurgerii la folosirea armelor împotriva aeronavelor civile aflate în zbor,1. hotărăşte, în consecinţa, ca este de dorit să se amendeze Convenţia privind aviaţia civilă internationala, încheiată la Chicago la 7 decembrie 1944;2. aproba, în conformitate cu prevederile art. 94 alin. a) din convenţia sus-menţionată, următorul amendament care se propune să fie adus acestei convenţii:Sa se introducă, după articolul 3, articolul 3 bis:"ARTICOLUL 3 BISa) Statele contractante recunosc faptul ca fiecare stat trebuie să se abţină de la recurgerea la folosirea armelor împotriva aeronavelor civile aflate în zbor, precum şi faptul ca, în caz de interceptare, viaţa persoanelor aflate la bordul aeronavelor şi securitatea aeronavelor nu trebuie să fie puse în pericol. Aceasta prevedere nu va putea fi interpretată ca modificând în vreun fel drepturile şi obligaţiile ce le revin statelor în baza Cartei Naţiunilor Unite. … b) Statele contractante recunosc faptul ca fiecare stat, în exercitarea suveranităţii sale, are dreptul sa ceara aterizarea unei aeronave pe un aeroport teritorial sau, dacă are motive rezonabile sa traga concluzia ca aceasta este utilizata în scopuri incompatibile cu obiectivele prezentei convenţii, el poate, de asemenea, sa dea acestei aeronave orice alte instrucţiuni pentru a pune capăt acestor violari. În acest scop, statele contractante pot recurge la orice mijloace compatibile cu regulile corespunzătoare ale dreptului internaţional, inclusiv cu prevederile corespunzătoare ale prezentei convenţii, în special ale alin. a) al prezentului articol. Fiecare stat contractant este de acord sa publice reglementările sale în vigoare pentru interceptarea aeronavelor civile. … c) Orice aeronava civilă trebuie să respecte un ordin dat în conformitate cu alin. b) al prezentului articol. În acest scop, fiecare stat contractant ia toate măsurile necesare în legile sau reglementările sale naţionale, pentru a obliga orice aeronava, înmatriculată în statul menţionat sau utilizata de un operator care îşi are sediul principal al exploatării sau reşedinţa permanenta în statul respectiv, să se conformeze acestui ordin. Fiecare stat contractant face pasibila de sancţiuni severe orice încălcare a acestor legi sau regulamente aplicabile şi supune aceasta problema autorităţilor sale competente, în conformitate cu dreptul sau intern. … d) Fiecare stat contractant va lua măsurile corespunzătoare pentru a interzice folosirea deliberata a oricărei aeronave civile, înmatriculată în statul respectiv sau utilizata de un operator care îşi are sediul principal al exploatării sau reşedinţa permanenta în statul respectiv, în scopuri incompatibile cu obiectivele prezentei convenţii. Aceasta prevedere nu afectează cele prevăzute la alin. a) şi nu constituie o derogare de la alin. b) şi c) ale prezentului articol"; … 3. stabileşte, în conformitate cu prevederea din art. 94 alin. a) din prezenta convenţie, menţionat, la 102 numărul statelor contractante a căror ratificare este necesară pentru intrarea în vigoare a amendamentului menţionat; şi4. hotărăşte ca secretarul general al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale sa întocmească, în limbile franceza, engleza, spaniola şi rusa, fiecare text având aceeaşi valabilitate, un protocol în legătură cu amendamentul de mai sus, care să cuprindă următoarele prevederi:a) protocolul va fi semnat de preşedintele şi de secretarul general al Adunării; … b) protocolul va fi deschis spre ratificare oricărui stat care a ratificat Convenţia privind aviaţia civilă internationala sau care a aderat la aceasta; … c) instrumentele de ratificare vor fi depuse la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale; … d) protocolul va intra în vigoare, pentru statele care l-au ratificat, chiar în ziua depunerii celui de-al 102-lea instrument de ratificare; … e) secretarul general va notifica imediat tuturor statelor contractante data depunerii fiecărui instrument de ratificare a protocolului; … f) secretarul general va notifica imediat tuturor statelor-părţi la aceasta convenţie data la care protocolul menţionat va intra în vigoare; … g) protocolul va intra în vigoare, în privinta statului contractant are îl va ratifica după data sus-menţionată, imediat după depunerea de către acest stat a instrumentului sau de ratificare la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale. … În consecinţa, conform hotărârii de mai sus a Adunării, prezentul protocol a fost întocmit de secretarul general al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale.Drept pentru care, preşedintele şi secretarul general al celei de-a 25-a sesiuni (extraordinare) a Adunării Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, împuterniciţi în mod corespunzător de Adunare, au semnat prezentul protocol.Încheiat la Montreal la 10 mai 1984, într-un singur document în limbile franceza, engleza, spaniola şi rusa, fiecare text având aceeaşi valabilitate. Prezentul protocol va fi depus la arhivele Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, iar copii certificate, conforme cu originalul, vor fi transmise de secretarul general al Organizaţiei tuturor statelor-părţi la Convenţia privind aviaţia civilă internationala, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944.Assad Kotaite,preşedintele celei de-a 25-asesiuni (extraordinare) aAdunăriiYves Lambert,secretar general––––