Informatii Document
Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 21 noiembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
la Scrisoarea de înţelegere dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind controlul drogurilor şi aplicarea legii, semnată la Bucureşti la 3 iulie 2001
I. DISPOZIŢII GENERALEGuvernul României (GR) şi Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU) (fiecare guvern denumit parte sau colectiv părţi) convin să amendeze Scrisoarea de înţelegere dintre GR şi GSU, semnată la 3 iulie 2001 (denumită în continuare înţelegere), şi să susţină noi proiecte în condiţiile stipulate în înţelegere, aşa cum va fi modificată aceasta prin prezentul protocol adiţional.GSU va furniza un fond de 1.724.000 USD reprezentând costul acţiunilor de pregătire suplimentară şi asistenţă tehnică în beneficiul GR, această asistenţă fiind contractată prin alte agenţii ale GSU, în conformitate cu termenii şi condiţiile înţelegerii, aşa cum a fost modificată prin prezentul protocol adiţional.Fondurile furnizate prin prezentul protocol adiţional la scrisoarea de înţelegere vor susţine două noi proiecte destinate să:1. continue să susţină capacitatea instituţiilor de urmărire judiciară şi juridice din România de a sesiza şi/sau de a instrumenta în mod eficient actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată, terorismul şi alte infracţiuni;2. dezvolte capacităţile instituţiilor de aplicare a legii de a combate în mod eficient cazurile de criminalitate informatică şi infracţiunile privind drogurile atât la nivel naţional, cât şi la nivel local şi să sprijine Inspectoratul General al Poliţiei Române în eforturile sale de a descentraliza procesul de luare a deciziilor.Descrierea completă a proiectelor este cuprinsă în secţiunea II de mai jos. Toate celelalte obligaţii, termeni şi condiţii specificate în Înţelegerea din data de 3 iulie 2001 vor rămâne aplicabile, în vigoare şi cu efecte depline.Asigurarea asistenţei financiare nerambursabile de către GSU după încheierea anului fiscal în curs este condiţionată de progresul satisfăcător în realizarea obiectivelor proiectului şi de disponibilitatea fondurilor aprobate şi alocate anual de Congresul Statelor Unite, precum şi de aprobarea Biroului Afacerilor Internaţionale în domeniul combaterii drogurilor şi aplicării legii din cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite.II. DESCRIEREA PROIECTELOR(1) Programul privind consilierul juridic … Obiective:1. continuarea sprijinirii capacităţii instituţiilor de urmărire judiciară şi juridice din România de a ancheta în mod eficient actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată, terorismul şi alte infracţiuni;2. creşterea eficienţei în cazul anchetelor privind traficul de fiinţe umane, pe baza îmbunătăţirii sprijinului acordat victimelor şi a cooperării transfrontaliere;3. dezvoltarea unui sistem judiciar bazat pe imparţialitate şi eficienţă administrativă.Descrierea proiectuluiAcest proiect va susţine consilierul juridic rezident responsabil cu dezvoltarea instituţiilor de urmărire judiciară, asistenţă şi programe de pregătire şi va furniza experţi tehnici suplimentari şi echipamentele necesare pentru a îndeplini următoarele obiective:– Infracţiuni de natură financiară/Corupţia oficială: Fondurile din anul fiscal 2006 vor fi folosite pentru a integra noi măsuri de prezentare a informaţiilor financiare în investigaţiile de natură financiară, pentru a creşte uniformitatea procedurilor penale şi, în cadrul instituţiilor existente, pentru a crea capacitatea de a derula programe de pregătire în domenii prioritare pentru Statele Unite ale Americii. Activităţile de sprijinire a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) vor include donaţii de echipamente şi programe de pregătire care nu vor depăşi 40.000 USD cumulat pentru anul fiscal 2005 şi pentru anul fiscal 2006. Se va solicita părţii române să contribuie la costurile acestui proiect pentru a-i asigura continuitatea. Activităţile vor include şi a patra conferinţă anuală privind infracţiunile complexe de natură financiară şi al patrulea simpozion anual pe teme juridice. Simpozionul pe teme juridice va contribui la creşterea uniformităţii procedurilor penale prin iniţierea unor discuţii cu procurorii despre domeniile cu probleme, care vor fi folosite pentru a finaliza un compendiu cu proceduri juridice standard privind mandatele de percheziţie şi alte proceduri. După înfiinţarea unei noi instituţii care să se ocupe de colectarea şi de analizarea declaraţiilor financiare ale funcţionarilor publici, consilierul juridic rezident va organiza o serie de seminarii pentru instruirea procurorilor din afara Bucureştiului în domeniul utilizării informaţiilor financiare în anchetele penale şi despre asistenţa disponibilă prin intermediul acestui program. O serie de seminarii privind drepturile de proprietate intelectuală şi aplicarea legii vor fi organizate în continuarea programului pentru anul fiscal 2005. De asemenea, consilierul juridic rezident va încuraja dezvoltarea de programe de pregătire de durată în domeniul criminalităţii organizate şi al terorismului, după cum a solicitat Parchetul General (PG). Programul va include şi participarea Institutului Naţional al Magistraturii pentru a încuraja existenţa unor programe de durată în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, al investigaţiilor financiare şi al procedurilor penale.– Traficul de fiinţe umane: Fondurile din anul fiscal 2006 vor fi folosite pentru a sprijini GR să dezvolte o unitate de coordonare pentru victime/martori în cadrul PG, care să se concentreze asupra infracţiunilor privind traficul de fiinţe umane. Activităţile vor include o călătorie de studiu în SUA, precum şi o asistenţă susţinută prin intermediul unui consilier juridic detaşat temporar în cadrul acestei unităţi pentru un program de 4 săptămâni de îmbunătăţire şi revizuire a serviciilor unităţii. De asemenea, consilierul juridic rezident va organiza seminarii şi mese rotunde pentru a sprijini implementarea cu succes a taxei de evaluare a victimelor infracţiunilor, care va fi inspirată de programele de succes din SUA, prin care inculpaţilor în procesele penale li se impune plata unei taxe mici prin care contribuie la fondurile pentru programele destinate victimelor. Avându-se în vedere că în România cazurile privind traficul de fiinţe umane depind foarte mult de mărturiile victimelor, programele de asistenţă care contribuie la cooperarea victimelor reprezintă un element important şi inovator al sistemului penal. Consilierul juridic rezident va revizui procedurile folosite pentru mărturiile video şi se va asigura că procesul este standardizat şi duce la reducerea semnificativă a problemelor logistice pentru victimele traficului de fiinţe umane. Consilierul juridic rezident va organiza o conferinţă în parteneriat cu Agenţia Naţională de Prevenire a Traficului de Persoane şi Monitorizare a Asistenţei Acordate Victimelor Traficului de Persoane, recent înfiinţată, pentru a îmbunătăţi sistemele de identificare şi referinţă a victimelor traficului de fiinţe umane către guvern şi serviciile agenţiilor neguvernamentale. De asemenea, structurile trebuie să coopereze cu Direcţia de Probaţiune şi cu Ministerul Public pentru a organiza o sesiune de pregătire pentru personalul care lucrează la Unitatea de Asistenţă pentru Victime.– Administrarea instanţelor: Fondurile pentru anul fiscal 2006 vor fi folosite şi pentru promovarea reformelor menite să sporească eficienţa activităţilor instanţelor. Sunt incluse reforme legislative care vor permite sistemului judecarea inculpaţilor în stare de libertate sub control judiciar. Va fi organizată o călătorie de studiu în SUA, care se va concentra asupra administrării instanţelor şi instituţiilor implicate în fazele premergătoare procesului şi care va fi urmată de o serie de seminarii în diverse regiuni, pentru a transmite direct experienţa câştigată din acest program. În colaborare cu alţi parteneri, consilierul juridic rezident va reuni experienţele câştigate din proiectele anterioare privind procedurile penale şi va coordona activităţi de distribuire şi instruire legate de compendiul de proceduri penale realizat în parteneriat cu Baroul American/Iniţiativa Central şi Est-Europeană.Indicatori de performanţă:– continuarea sprijinirii capacităţii instituţiilor din România implicate în faza de urmărire penală de a ancheta în mod eficient actele de corupţie, traficul de fiinţe umane, crima organizată, terorismul şi alte infracţiuni;– creşterea eficienţei în cazul anchetelor privind traficul de fiinţe umane, pe baza îmbunătăţirii sprijinului acordat victimelor şi a cooperării transfrontaliere;– dezvoltarea unui sistem judiciar bazat pe imparţialitate şi eficienţă administrativă.(2) Dezvoltarea instituţiilor cu atribuţii în domeniul aplicării legii … Obiective:1. creşterea capacităţii României de a combate în mod eficient cazurile de criminalitate informatică şi infracţiunile privind drogurile atât la nivel naţional, cât şi la nivel local;2. sprijinirea Inspectoratului General al Poliţiei Române în eforturile sale de a descentraliza procesul de luare a deciziilor.Descrierea proiectuluiAcest proiect va continua asistenţa acordată unităţilor de criminalitate informatică şi antidrog din cadrul Direcţiei Generale de Combatere a Criminalităţii Organizate şi Antidrog (DGCCO) din România. Datorită creşterii numărului de cazuri, a crescut şi numărul de ofiţeri care luptă împotriva acestor infracţiuni, atât la nivel central, cât şi la nivel local, ceea ce a dus la o creştere a nevoii de asistenţă tehnică şi programe de pregătire. În plus, instituţiile cu atribuţii în domeniul legii din România trec de la o strategie centralizată la o abordare descentralizată. Pentru a sprijini această descentralizare, fondurile din anul fiscal 2006 vor fi folosite pentru a extinde asistenţa SUA la nivel local. Biroul de Securitate Regională, în colaborare cu Grupul de lucru pe probleme de aplicare a legii, va planifica, programa, sprijini (finanţa), facilita, organiza şi derula cursuri de pregătire în diferite domenii. Partenerii care vor contribui la implementare vor oferi expertiza necesară în domeniul investigaţiilor privind crima organizată, criminalitatea informatică, corupţia în sectorul public, analizele de laborator, investigaţiile privind criminalitatea informatică, managementul dosarelor şi operaţiunile sub acoperire. Se vor depune eforturi pentru a invita atât poliţişti, cât şi procurori la cursurile de pregătire, cu scopul de a încuraja schimbul rapid şi eficient de informaţii dintre aceste două comunităţi şi de a creşte nivelul de cunoaştere de către procurori a infracţiunilor de natură informatică.Fondurile din anul fiscal 2006 vor fi folosite şi la continuarea programului de management pentru Inspectoratul General al Poliţiei Române în vederea susţinerii iniţiativei de descentralizare a acestei organizaţii. Inspectorul general al Poliţiei Române a declarat că dezvoltarea programului de instruire pentru managerii şi cadrele cu funcţie de conducere din poliţie reprezintă cea mai mare prioritate a sa. Planul său include furnizarea acestui tip de instruire pentru 280 de ofiţeri de poliţie (majoritatea cadre de conducere care lucrează la nivel zonal, de judeţ şi municipiu), în cadrul eforturilor de a acorda managerilor din poliţie mai multă autoritate (şi răspundere) asupra propriilor resurse. Programul de management va fi dezvoltat după derularea unei vizite de evaluare în România, care va include consultări şi o foarte bună coordonare cu partenerii Poliţiei Române, în special cu Academia de Poliţie din Bucureşti. Această coordonare/consultare va include dezvoltarea unei programe de învăţământ în domeniul managementului, care va cuprinde probleme de buget, tehnici moderne de management şi investigarea/controlul corupţiei din poliţie. Fondurile din anul fiscal 2006 pot fi folosite pentru a dezvolta un parteneriat cu o agenţie statală sau locală de aplicare a legii din SUA.Principalele agenţii implicate în această pregătire includ Administraţia Antidrog, Biroul Federal de Investigaţii, Serviciul de Imigrare şi Vamă şi Serviciul Secret al Statelor Unite. Se va organiza aproximativ o activitate de instruire pe lună. O parte din fondurile din anul fiscal 2006 va fi folosită pentru donaţii limitate de echipamente pentru sprijinirea activităţilor de instruire.Fondurile vor fi alocate ambasadei şi vor fi angajate printr-un amendament la scrisoarea de înţelegere existentă.Indicatori de performanţă:– o creştere a capacităţii de investigare a numărului tot mai mare de cazuri, mai ales a celor sesizate de agenţiile de aplicare a legii din SUA;– creşterea numărului de investigaţii/operaţiuni comune realizate de autorităţile din România/SUA pentru cazurile care au legătură cu SUA;– creşterea capacităţii de a urmări în justiţie infracţiunile privind criminalitatea informatică şi drogurile;– dezvoltarea unei programe de management la Academia de Poliţie, menită să îmbunătăţească abilităţile/eficienţa managerilor şi a unităţilor acestora;– o îmbunătăţire a percepţiei publicului din România asupra serviciilor poliţiei.III. PLANUL DE EVALUAREReprezentanţii Guvernului României şi cei ai Guvernului Statelor Unite se vor întâlni cel puţin o dată la 3 luni pentru a analiza progresele făcute în vederea realizării scopurilor şi obiectivelor proiectelor. Progresele vor fi evaluate în conformitate cu modalităţile de măsurare descrise mai sus. Informaţiile de care se va ţine cont la realizarea acestor evaluări vor include date calitative şi cantitative, inclusiv comentarii făcute de către parteneri (GR, societate civilă/asociaţii neguvernamentale) şi de mass-media. Se va întocmi un raport care să reunească rezultatele acestor evaluări. Aceste evaluări vor fi făcute în plus faţă de monitorizarea permanentă a programelor şi activităţilor realizată de personalul abilitat al ambelor guverne.Semnat la Bucureşti la 29 septembrie 2006, în două exemplare originale, fiecare în limbile română şi engleză, ambele texte fiind egal autentice.Pentru Guvernul României,Vasile Blaga,ministrul administraţiei şi internelorPentru Guvernul Statelor Unite ale Americii,Nicolas F. Taubman,ambasador––––-