Informatii Document
Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 936 din 13 octombrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Actiuni induse de acest act: | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
la Scrisoarea de înţelegere privind controlul drogurilor şi aplicarea legii, semnată la 3 iulie 2001 între Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii
I. DISPOZIŢII GENERALEGuvernul României (GR) şi Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU), denumite în continuare părţi, convin să modifice Scrisoarea de înţelegere între GR şi GSU, semnată la 3 iulie 2001, denumită în continuare înţelegere, şi să susţină două proiecte în derulare şi două noi proiecte de aplicare a legii în condiţiile stipulate în înţelegere, aşa cum va fi modificată aceasta prin prezentul protocol adiţional.GSU va furniza un fond de 3.075.000 USD, constând în asistenţă suplimentară în beneficiul GR pentru proiectele descrise mai jos. Din această sumă totală GSU va furniza aproximativ 2.375.000 USD, reprezentând costul acţiunilor de pregătire suplimentară şi asistenţă tehnică, această asistenţă fiind contractată prin alte agenţii ale GSU în beneficiul GR, în conformitate cu termenii şi condiţiile înţelegerii, aşa cum a fost modificată prin prezentul protocol adiţional. GSU va menţine disponibilă suma rămasă, în valoare de 700.000 USD, aceasta urmând a fi angajată în beneficiul GR în conformitate cu termenii şi condiţiile înţelegerii, aşa cum a fost modificată prin prezentul protocol adiţional.Fondurile furnizate prin prezentul protocol adiţional vor susţine 4 proiecte destinate să asiste:1. GR, prin punerea la dispoziţie a unui consilier juridic rezident, în procesul de reformă a sistemului său de justiţie penală şi pentru combaterea corupţiei funcţionarilor guvernamentali;2. Inspectoratul General al Poliţiei să îşi dezvolte structura de investigare a criminalităţii cibernetice şi capacitatea de executare a operaţiunilor antidrog;3. GR, prin punerea la dispoziţie a unui consilier pe probleme de aplicare a legii, în crearea de grupuri de lucru comune cu ofiţeri de poliţie şi procurori;4. GR să mărească gradul de profesionalizare al academiilor şi centrelor de pregătire ale Poliţiei şi structurilor de aplicare a legii.Descrierea completă a proiectelor şi scopurile acestora sunt cuprinse în secţiunea a II-a. Toate celelalte obligaţii, termeni şi condiţii nemodificate, specificate în înţelegere, vor rămâne aplicabile, în vigoare şi cu efecte depline.Asigurarea asistenţei financiare nerambursabile de către GSU după încheierea anului fiscal în curs este condiţionată de progresul satisfăcător în realizarea obiectivelor proiectului şi de disponibilitatea fondurilor aprobate şi alocate anual de către Congresul Statelor Unite al Americii, precum şi de aprobarea Biroului Afacerilor Internaţionale în domeniul combaterii drogurilor şi aplicării legii (INL) din cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.II. DESCRIEREA PROIECTULUIDurata planificată a acestor proiecte este de 2 ani.1. Proiectul privind consilierul juridic rezidentDescrierea proiectuluiÎn 2004-2005 activitatea consilierului juridic rezident se va axa pe următoarele:1. asistenţă acordată GR pentru creşterea eficienţei Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA) în urmărirea în justiţie a actelor de corupţie la toate nivelurile;2. asistenţă acordată GR pentru a dezvolta capacitatea necesară în vederea anchetării şi urmăririi în justiţie a noilor tipuri de infracţiuni, cum ar fi traficul de fiinţe umane şi spălarea de bani;3. asistenţă acordată GR în procesul de reformă a curţilor de apel;4. asistenţă acordată GR în crearea unui program pentru victimele care au şi calitatea de martor în cazurile de trafic de fiinţe umane;5. legat de programul pentru victimele care au şi calitatea de martor, asistenţă acordată GR în dezvoltarea capacităţii de a primi şi a transmite mărturia victimei în cazurile de trafic de fiinţe umane prin intermediul unui sistem de videoconferinţă amplasat în curţile de apel din ţară;6. asistenţă acordată curţilor de apel, prin intermediul Consiliului Superior al Magistraturii, în implementarea noii legislaţii menite să mărească gradul de autonomie al curţilor de apel şi profesionalismul judecătorilor.Obiective/Evaluarea performanţei:1. asistenţă acordată autorităţilor române în combaterea eficientă a crimei organizate. Sprijin acordat GR în implementarea legislaţiei anticorupţie/GR implementează legislaţia anticorupţie;2. asistenţă pentru poliţie şi procurori, axată pe dezvoltarea capacităţii necesare de a ancheta şi a urmări în justiţie noile tipuri de infracţiuni, cum ar fi traficul de fiinţe umane şi spălarea de bani/GR are o capacitate mărită de a ancheta şi urmări în justiţie noile tipuri de infracţiuni. Numărul de arestări şi de dosare penale creşte;3. asistenţă continuă în procesul de reformă a curţilor de apel/Numărul de cauze continuă să scadă şi numărul de dosare procesate creşte;4. creşterea capacităţii operaţionale şi manageriale a PNA de a investiga şi a urmări în justiţie în mod eficient actele de corupţie la nivel înalt/PNA investighează şi soluţionează eficient un număr sporit de cazuri de corupţie la nivel înalt. Numărul de cazuri nesoluţionate se micşorează;5. asistenţă acordată magistraţilor români pentru consolidarea autonomiei, cu menţinerea responsabilităţii şi standardului de profesionalism/Magistraţii adoptă norme standard de etică profesională;6. asistenţă acordată GR în crearea unui program pentru victimele care au şi calitatea de martor/GR creează, implementează şi participă la finanţarea unui program pentru victimele-martori, program care include şi crearea unui fond adecvat de sprijin şi a unui sistem tip videoconferinţă, menite să uşureze presiunile de ordin logistic asupra victimelor vulnerabile.2. Proiectul de continuare a asistenţei în domeniul criminalităţii cibernetice şi drogurilorDescrierea proiectului:"Proiectul de continuare a asistenţei" va asigura în continuare asistenţă pentru creşterea capacităţii GR de a identifica, investiga şi urmări în justiţie infracţionalitatea cibernetică şi traficul de droguri. Proiectul va beneficia de expertiza specialiştilor americani din domeniul aplicării legii, care vor instrui în continuare serviciile de combatere a criminalităţii cibernetice şi antidrog din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR). În cadrul acestui proiect se vor furniza Poliţiei Române, de asemenea, echipamente şi materiale suplimentare, incluzând şi serviciile judeţene şi centrele zonale. Proiectul va pune accentul pe creşterea performanţei serviciilor de criminalitate cibernetică şi antidrog şi îmbunătăţirea coordonării, cooperării, comunicării interne, precum şi cu agenţiile de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii. În mod concret, în cadrul proiectului se vor susţine sesiuni de instruire pe tehnici de recuperare a probelor din sistemele informatice, fraude informatice şi penetrarea reţelelor de calculatoare, operaţiuni sub acoperire pe droguri şi analiza informaţiilor, spălare de bani şi investigarea infracţiunilor financiare. Sesiunile de instruire vor aborda metodele de lucru în grupuri comune de ofiţeri de poliţie şi procurori şi vor include şi reprezentanţi împuterniciţi să propună amendarea legislaţiei în vigoare, astfel încât să se discute şi posibile schimbări legislative.Ca o ultimă menţiune, prin acest proiect se vor oferi echipamentele necesare pentru completarea şi aducerea la standarde a echipamentelor oferite anterior în cadrul acestui proiect şi aflate deja în exploatare.Obiective /Evaluarea performanţei:1. dezvoltarea cunoştinţelor de specialitate ale ofiţerilor de poliţie, procurorilor şi reprezentanţilor împuterniciţi să propună amendarea legislaţiei în vigoare în domeniul criminalităţii cibernetice şi traficului de droguri, incluzând şi tehnici de investigare moderne, cum ar fi grupurile de lucru. Creşterea capacităţii de a recupera informaţii din reţele de calculatoare şi calculatoare confiscate. /Poliţiştii români dovedesc stăpânirea unor tehnici şi cunoştinţe moderne în anchetarea infracţiunilor din domeniul criminalităţii informatice şi traficului de droguri, recuperarea datelor din sistemele informatice şi utilizarea grupurilor de lucru comune. Creşterea numărului de anchete în cazuri privind criminalitatea cibernetică şi traficul de droguri conduce la un număr mai mare de dosare penale;2. promovarea schimbului eficient şi rapid de informaţii dintre departamentele cu atribuţii în aplicarea legii şi încurajarea utilizării calculatoarelor în desfăşurarea investigaţiilor /Informaţiile sunt transmise într-o manieră mai eficientă şi într-un timp mai scurt, astfel încât se facilitează creşterea numărului de anchete şi de dosare penale. Poliţiştii români devin mai eficienţi în utilizarea calculatoarelor şi sunt mai pregătiţi să facă faţă metodelor sofisticate ale infractorilor;3. strângerea relaţiilor de cooperare dintre instituţiile cu atribuţii în aplicarea legii din România şi Statele Unite ale Americii în domeniile criminalităţii cibernetice şi traficului de droguri /Raportul de operaţiuni al instituţiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii menţionează strângerea relaţiilor de cooperare. Numărul de investigaţii desfăşurate împreună creşte;4. asistenţă acordată GR în dezvoltarea şi implementarea unei legislaţii eficiente (Programul privind consilierul juridic rezident va participa la realizarea acestui deziderat) /Includerea reprezentanţilor împuterniciţi să propună amendarea legislaţiei în vigoare în aceste sesiuni de instruire asigură punctul de plecare pentru îmbunătăţirea prevederilor legale.3. Proiectul privind consilierul pe probleme de aplicare a legiiDescrierea proiectului:Acest proiect va oferi GR asistenţă pentru îmbunătăţirea capacităţii de investigare a cazurilor complexe şi de diseminare a tehnicilor de investigare moderne în toate regiunile din ţară. În cadrul proiectului, un expert american va preda tehnici de investigare a cazurilor complexe, va oferi consultanţă pentru creşterea productivităţii şi coordonării anchetelor şi va preda metodologia de formare şi de lucru în echipe compuse din ofiţeri de poliţie, procurori şi magistraţi. Expertul va face uz de toate informaţiile disponibile pentru a coordona printr-un efort unitar al GSU modernizarea instituţiilor de învăţământ destinate poliţiei şi procurorilor, incluzând programul în desfăşurare de creare a unui centru de pregătire pentru procurori. Atunci când este necesar, reprezentanţi împuterniciţi să propună amendarea legislaţiei în vigoare vor fi incluşi în activităţile programului pentru a mări şansele de adoptare a schimbărilor legislative dorite. Proiectul va încorpora şi donarea de echipamente într-o cantitate redusă pentru completarea obiectivelor specifice ale proiectului.Obiective / Evaluarea performanţei:1. îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate ale ofiţerilor de poliţie şi procurorilor în domeniul investigării cazurilor complexe, incluzând şi tehnici de investigare moderne/Se oferă instruire, asistenţă tehnică şi consultanţă;2. popularizarea beneficiilor pe care le aduce conceptul de grup de lucru / Principiile grupurilor de lucru vor fi integrate în pregătirea tuturor viitorilor poliţişti şi procurori; se asigură interacţiunea cu grupuri de lucru funcţionale;3. creşterea frecvenţei folosirii practicilor moderne de investigare, educaţionale şi democratice în academii şi centre de pregătire, incluzând implementarea legislaţiei în domeniu / Programa de studiu este evaluată şi modificată; tehnicile moderne de instruire sunt aplicate; legislaţia complineşte obiectivele proiectului;4. asigurarea unei mai bune colaborări între instituţiile cu atribuţii în aplicarea legii din România şi Statele Unite ale Americii / Raportul de operaţiuni al instituţiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii menţionează un schimb mai eficient de informaţii, mai multe operaţiuni comune şi un număr mai mare de arestări.4. Proiectul de asistenţă al instituţiilor de învăţământDescrierea proiectului:Proiectul de asistenţă al instituţiilor de învăţământ pentru cadrele din domeniul aplicării legii va creşte nivelul de profesionalism al acestora şi astfel va oferi posibilitatea proaspeţilor absolvenţi să abordeze mai bine o gamă largă de aspecte cu care se vor confrunta la început de carieră. Proiectul va utiliza experţi din agenţiile americane de aplicare a legii şi de la Departamentul Justiţiei al Statelor Unite ale Americii, DOJ/ICITAP, care vor evalua capacitatea instituţională actuală şi vor dezvolta mai departe abilităţile şi tehnicile de predare ale profesorilor, care, la rândul lor, vor dezvolta şi vor prezenta sesiuni de instruire eficiente, înzestrând studenţii cu abilitatea de a-şi îndeplini sarcinile după principiile unei societăţi democratice. În mod concret, proiectul va consta în evaluarea programei de învăţământ de către experţi şi în alcătuirea unei programe care include tehnici moderne aplicabile în munca de poliţie, metode de predare care măresc şi dezvoltă capacitatea profesorilor prin materiale didactice şi tehnici de instruire a instructorilor, precum şi în îmbunătăţirea infrastructurii, incluzând donarea de echipamente şi materiale de instruire în scopul modernizării instituţiilor de învăţământ.Obiective / Evaluarea performanţei:1. îmbunătăţirea programei de învăţământ / Cadeţii sunt instruiţi în concepte şi metode actuale de combatere a corupţiei în rândurile poliţiei, de combatere a unei game largi de infracţiuni din România, incluzând tipurile noi de infracţiuni, şi sunt pregătiţi să aplice tehnici moderne în munca de poliţie imediat după absolvire;2. suplimentarea cunoştinţelor în domeniul predării tehnicilor şi metodelor moderne în munca de poliţie şi dezvoltarea capacităţii de instruire a instructorilor / Profesorii sunt familiarizaţi cu şi aplică metode de predare moderne şi au capacitatea de a transfera cunoştinţele prin metoda de instruire a instructorilor;3. donarea de echipamente şi de materiale didactice pentru îmbunătăţirea infrastructurii instituţiilor de învăţământ / Echipamentele şi materialele de instruire sunt donate şi utilizate eficient;4. informarea generală la nivel de instituţie asupra organizaţiilor criminale ostile, tehnicilor de luptă împotriva proliferării armelor de distrugere în masă, criminalităţii informatice şi traficului de droguri / Procesul de predare în instituţiile de învăţământ şi performanţele poliţiei reflectă o înţelegere profundă a fenomenelor şi cunoştinţelor avansate, contribuind astfel la o luptă mai eficientă împotriva reţelelor criminale şi la un număr mai mare de arestări şi capturi de droguri;5. asigurarea unei mai bune colaborări între instituţiile de învăţământ în domeniul aplicării legii din România şi Statele Unite ale Americii / Raportul de operaţiuni al instituţiilor de aplicare a legii din Statele Unite ale Americii menţionează că a crescut nivelul de cooperare. Numărul de investigaţii comune a crescut.III. VERIFICAREA REZULTATELOR OBŢINUTEMetodele de verificare a rezultatelor obţinute în cadrul acestui proiect includ observarea de către personalul părţilor şi studierea statisticilor oficiale.Părţile cad de acord să evalueze împreună statisticile oficiale ale GR referitoare la numărul de arestări, încălcări ale legii privind regimul drogurilor şi numărul de persoane împotriva cărora s-a început urmărirea penală pentru a stabili cifre comparative şi a determina dacă asistenţa acordată de GSU dă sau nu dă rezultatele scontate de la an la an. Chestionarele completate de beneficiarii sesiunilor de pregătire vor fi, de asemenea, folosite la evaluarea rezultatelor proiectului.IV. INTRAREA ÎN VIGOARE ŞI ÎNCETAREA VALABILITĂŢIIPrezentul protocol adiţional va intra în vigoare la data primirii de către GSU a notificării scrise prin care GR informează despre îndeplinirea procedurii legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare, dacă această notificare este primită în termen de 20 de zile de la semnarea acestuia. Oricare dintre părţi poate denunţa prezentul protocol adiţional prin notificarea prealabilă a unei astfel de intenţii, transmisă celeilalte părţi cu 90 de zile înaintea datei avute în vedere pentru încetarea valabilităţii acestuia. Încetarea valabilităţii prezentului protocol adiţional va anula orice obligaţii asumate de părţi privind contribuţiile în temeiul acestuia, cu excepţia plăţilor pentru angajamente făcute cu terţi înaintea datei notificării intenţiei de denunţare a acestuia.Semnat la Bucureşti, la 17 septembrie 2004, în două exemplare originale, fiecare în limbile română şi engleză, ambele texte fiind egal autentice.Pentru Guvernul României,Marian Florian Săniuţă,ministru de stat,ministrul administraţiei şi internelorPentru Guvernul Statelor Unite ale Americii,Jack Dyer Crouch II,ambasador__________________