privind finanţarea sănătăţii
+
EXPUNERE DE MOTIVEla proiectul de lege privind finanţarea sănătăţiiÎn ultimii ani sistemul sanitar din România a înregistrat o serie de disfunctionalitati majore datorită subfinantarii cronice la care a fost supus. Sunt de notorietate situaţiile legate de lipsa medicamentelor în spitale, neplata serviciilor medicale furnizate de către medicii din ambulatoriu sau sistarea eliberării medicamentelor către populaţie. Toate aceste lucruri s-au datorat, în primul rând, lipsei resurselor financiare şi asteptarii rectificarilor bugetare.Este, de asemenea, de menţionat starea precara în care se afla o serie de unităţi sanitare. Multe dintre acestea, în special spitale, nu au autorizaţii sanitare de funcţionare ori nu îndeplinesc în totalitate condiţiile tehnice de autorizare şi funcţionare.Faţa de aceste aspecte şi având în vedere faptul ca în activitatea medicală nu pot exista, chiar şi pentru o scurta perioada, sincope în desfăşurarea activităţii, ca se impune declanşarea unei ample activităţi de reabilitare şi retehnologizare a unităţilor spitaliceşti, precum şi a altor categorii de unităţi sanitare, consideram ca stabilirea prin lege a procentului alocat asistenţei medicale în România ar crea premisele unei stabilitati pe termen mediu şi lung în ceea ce priveşte finanţarea sistemului sanitar. Pe cale de consecinţa, asigurarea stabilitatii finanţării va avea ca efect creşterea calităţii serviciilor medicale furnizate, demararea unor activităţi de modernizare şi retehnologizare a unităţilor medicale, precum şi diversificarea numărului de servicii asigurate populaţiei.Considerând ca adoptarea unei legi care să garanteze o finanţare corecta şi sigura a sistemului de sănătate reprezintă un pas important în reforma sistemului sanitar românesc, va inaintam propunerea legislativă alăturată, cu rugamintea de a o dezbate şi a o adopta.Membrii Comitetului de iniţiativa legislativă:1. Beloiu Radu2. Vatafu Nicolae3. Ionescu Mircea-Cornel4. Voicu Alexandru5. Cocora Liviu-Aurel6. Deleanu Silvia7. Fatu Livica8. Enatescu Virgil9. Paveliu Marian-Sorin10. Caramitru Dan-Corneliu-Euripide11. Pick Ladislau12. Florescu DanPARLAMENTUL ROMÂNIEICAMERA DEPUTAŢILOR SENATUL +
PROPUNERE LEGISLATIVĂLEGEprivind nivelul fondurilor anuale necesare finanţării ocrotirii sănătăţiiParlamentul României adopta prezenta lege. +
Articolul 1Totalul fondurilor anuale necesare finanţării ocrotirii sănătăţii reprezintă cel puţin 7% din produsul intern brut.Ministerul Finanţelor şi Guvernul României vor întocmi proiectul anual al legii bugetului de stat ţinând seama de prevederile alin. 1. +
Articolul 2Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.NOTĂ:Prezentul proiect de lege a fost întocmit ţinându-se cont şi de Avizul nr. 1.040 din 12 august 2002 al Consiliului Legislativ. +
AVIZreferitor la iniţiativa legislativă a cetăţenilor privind finanţarea ocrotirii sănătăţiiAnalizând iniţiativa legislativă a cetăţenilor privind finanţarea ocrotirii sănătăţii, formulată de un comitet de iniţiativa în baza prevederilor Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni şi transmisă de împuternicitul comitetului de iniţiativa, cu adresa înregistrată la Consiliul Legislativ sub nr. 750 din 22 iulie 2002,CONSILIUL LEGISLATIV,în temeiul art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 73/1993 şi art. 48 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ,avizează favorabil iniţiativa legislativă a cetăţenilor, cu următoarele observaţii şi propuneri:1. Prezenta iniţiativa legislativă a cetăţenilor are ca obiect de reglementare stabilirea nivelului sumei, reprezentând procentul din produsul intern brut, ce urmează să fie alocata prin legile bugetare anuale, pentru finanţarea ocrotirii sănătăţii.Prin obiectul sau de reglementare iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.2. În ceea ce priveşte stabilirea procentului din produsul intern brut care va fi repartizat anual în vederea finanţării ocrotirii sănătăţii, aceasta reprezintă, în esenta, o opţiune politica şi de oportunitate asupra căreia Consiliul Legislativ nu are abilitarea de a se pronunţa.Menţionăm ca, în prezent, exista prevederi legale prin care a fost stabilit procentul din produsul intern brut pentru un singur domeniu, şi anume, învăţământul [4% din produsul intern brut, conform art. 170 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare].3. Iniţiativa legislativă respecta prevederile şi principiile constituţionale, precum şi cerinţele legale privitoare la exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, astfel cum acestea sunt reglementate prin Legea nr. 189/1999.4. Deoarece soluţia legislativă preconizata va genera implicaţii asupra bugetului de stat, devin incidente dispoziţiile art. 110 alin. (1) teza a doua din Constituţie, conform cărora este obligatorie solicitarea unei informări din partea Guvernului.5. Având în vedere faptul ca, în prezent, finanţarea domeniului ocrotirii sănătăţii este reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 privind finanţarea ocrotirii sănătăţii, aprobată prin Legea nr. 114/1992, cu modificările ulterioare, consideram că nu este necesară adoptarea unei legi distincte care să reglementeze nivelul fondurilor necesare în acest scop, fiind suficient un act normativ de completare a art. 1 din aceasta ordonanţa cu un nou alineat, în sensul propus de comitetul de iniţiativa.De aceea sugeram ca iniţiativa legislativă să fie redactată astfel:"Lege pentru completarea art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 privind finanţarea ocrotirii sănătăţii.Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Articolul UNICArticolul 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992 privind finanţarea ocrotirii sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 28 august 1992, aprobată prin Legea nr. 114/1992, cu modificările ulterioare, se completează cu un nou alineat având următorul cuprins:«(2) Totalul fondurilor anuale necesare finanţării ocrotirii sănătăţii reprezintă cel puţin 7% din produsul intern brut.»"6. Dacă totuşi se doreşte adoptarea unui act normativ distinct, având în vedere obiectul de reglementare al iniţiativei legislative, precum şi dispoziţiile art. 38 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, în conformitate cu care titlul trebuie să exprime sintetic obiectul reglementării, propunem ca titlul proiectului de lege să aibă următoarea redactare:"Lege privind nivelul fondurilor anuale necesare finanţării ocrotirii sănătăţii."7. Norma de la art. 2 privind intrarea în vigoare a legii la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, trebuie eliminata, întrucât este de principiu ca legea intră în vigoare la data publicării. Apreciem însă ca proiectul trebuie să conţină o dispoziţie care să stabilească intrarea în vigoare a legii începând cu anul 2003, întrucât bugetul de stat pe anul 2002 a fost deja repartizat.În cazul în care se are în vedere intrarea în vigoare a legii pe data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, devin incidente dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, în conformitate cu care initiatorilor le revine obligaţia mentionarii mijloacelor necesare acoperirii golului de venituri pe care aplicarea actului normativ îl va crea. În acest sens, este necesară completarea iniţiativei legislative cu un articol distinct care să aibă acest obiect de reglementare.PREŞEDINTE,DRAGOS ILIESCUBucureşti, 12 august 2002.Nr. 1.040. +
ÎMPUTERNICIRESubsemnaţii:Beloiu Radu, cu domiciliul în Bucureşti, Piaţa Amzei nr. 10-22, sectorul 1, Vatafu Nicolae, cu domiciliul în municipiul Constanta, str. Mircea cel Batran nr. 51, bl. RM, sc. B, et. 2, ap. 36, judeţul Constanta, Ionescu Mircea-Cornel, cu domiciliul în Bucureşti, Sos. Iancului nr. 7, bl. 109 B, sc. A, ap. 10, sectorul 2, Voicu Alexandru, cu domiciliul în Bucureşti, str. Teiul Doamnei nr. 7, bl. 31, sc. A, et. 2, ap. 14, sectorul 2, Cocora Liviu-Aurel, cu domiciliul în municipiul Sibiu, str. Lucian Blaga nr. 10, judeţul Sibiu, Deleanu Silvia, cu domiciliul în Bucureşti, str. Lt. Sachelarie Visarion nr. 4, bl. 112A, sc. A, et. 4, ap. 23, sectorul 2, Fatu Livica, cu domiciliul în Bucureşti, str. Belizarie nr. 8, bl. 20/1B, sc. A, ap. 3, sectorul 1, Enatescu Virgil, cu domiciliul în municipiul Satu Mare, Aleea Tarnavei nr. 1, ap. 48, judeţul Satul Mare, Paveliu Marian-Sorin, cu domiciliul în Bucureşti, str. Sibiu nr. 21, bl. Z7, sc. A, ap. 23, sectorul 6, Caramitru Dan-Corneliu-Euripide, cu domiciliul în Bucureşti, str. Vintila Mihailescu nr. 20, bl. 64, ap. 134, sectorul 6, Pick Ladislau, cu domiciliul în Bucureşti, str. Trestiana nr. 5, bl. 9, sc. B, et. 5, ap. 65, sectorul 4, Florescu Dan, cu domiciliul în municipiul Baia Mare, Str. Progresului nr. 7, judeţul Maramures,în calitate de membri ai Comitetului de iniţiativa legislativă, constituit conform Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, în temeiul art. 3 alin. (4) din Legea nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, imputernicim pe domnul Beloiu Radu, în calitate de preşedinte al Comitetului de iniţiativa legislativă, sa sesizeze Consiliul Legislativ şi sa publice în Monitorul Oficial al României, Partea I, proiectul de lege, precum şi întreaga documentaţie aferentă solicitată prevăzută de lege.Domnul Beloiu Radu se legitimează cu B.I. seria B.C. nr. 137209, eliberat de Circa 1 Militie Bucureşti la data de 8 iulie 1980.În conformitate cu art. 3 alin. (4) din Legea nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, anexăm prezentei împuterniciri actul de constituire a Comitetului de iniţiativa legislativă.1. Beloiu Radu2. Vatafu Nicolae3. Ionescu Mircea-Cornel4. Voicu Alexandru5. Cocora Liviu-Aurel6. Deleanu Silvia7. Fatu Livica8. Enatescu Virgil9. Paveliu Marian-Sorin10. Caramitru Dan-Corneliu-Euripide11. Pick Ladislau12. Florescu DanS-a solicitat autentificarea prezentului înscris: +
DECLARAŢIESubsemnaţii:– Beloiu Radu, cu domiciliul în Bucureşti, Piaţa Amzei nr. 10-22, sectorul 1,– Vatafu Neculae, cu domiciliul în municipiul Constanta, str. Mircea cel Batran nr. 51, bl. RM, sc. B, et. 2, ap. 36, judeţul Constanta,– Ionescu Mircea-Cornel, cu domiciliul în Bucureşti, Sos. Iancului nr. 7, bl. 109B, sc. A, ap. 10, sectorul 2,– Voicu Alexandru, cu domiciliul în Bucureşti, str. Teiul Doamnei nr. 7, bl. 31, sc. A, et. 2, ap. 14, sectorul 2,– Cocora Liviu-Aurel, cu domiciliul în municipiul Sibiu, str. Lucian Blaga nr. 10, judeţul Sibiu,– Deleanu Silvia, cu domiciliul în Bucureşti, str. Lt. Sachelarie Visarion nr. 4, bl. 112A, sc. A, et. 4, ap. 23, sectorul 2,– Fatu Livica, cu domiciliul în Bucureşti, str. Belizarie nr. 8, bl. 20/1b, sc. A, ap. 3, sectorul 1,– Enatescu Virgil, cu domiciliul în municipiul Satu Mare, Aleea Tarnavei nr. 1, ap. 48, judeţul Satu Mare,– Paveliu Marian-Sorin, cu domiciliul în Bucureşti, str. Sibiu nr. 21, bl. Z7, sc. A, ap. 23, sectorul 6,– Caramitru Dan-Corneliu-Euripide, cu domiciliul în Bucureşti, str. Vintila Mihailescu nr. 20, bl. 64, ap. 134, sectorul 6,– Pick Ladislau, cu domiciliul în Bucureşti, str. Trestiana nr. 5, bl. 9, sc. B, et. 5, ap. 65, sectorul 4, şi– Florescu Dan, cu domiciliul în municipiul Baia Mare, Str. Progresului nr. 7, judeţul Maramures,prin prezenta, pe propria răspundere şi având cunoştinţa de prevederile art. 292 din Codul penal, declaram următoarele:Am convenit ca, în temeiul Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, sa constituim Comitetul de iniţiativa legislativă, în scopul promovării unui proiect de lege privind finanţarea sănătăţii în România.Menţionăm ca suntem cetăţeni cu drept de vot şi că nu incalcam prevederile art. 2 alin. (2) şi (6) din legea mai sus amintita.Comitetul de iniţiativa legislativă a desemnat totodată, cu unanimitate de voturi, ca preşedinte, pe domnul Beloiu Radu.Tehnoredactata şi autentificată la Biroul Notarilor Publici Asociaţi – Melania Popa şi Trofin Silvana Brindusa, astăzi, data autentificării, în 6 (şase) exemplare, din care 5 (cinci) exemplare s-au eliberat părţilor.Beloiu Radu Vatafu NeculaeIonescu Mircea-Cornel Voicu AlexandruCocora Liviu-Aurel Deleanu SilviaFatu Livica Enatescu VirgilPaveliu Marian-Sorin Caramitru Dan-Corneliu-EuripidePick Ladislau Florescu DanROMÂNIAU.N.N.P.R. – Camera Notarilor Publici – BucureştiBiroul Notarilor Publici AsociaţiMelania Popa şi Trofin Silvana BrindusaBucureşti, bd. Dacia nr. 11, ap. 1, sectorul 1 +
ÎNCHEIERE DE AUTENTIFICARE Nr. 1.836anul 2002 luna mai ziua 31În faţa mea, Melania Popa, notar public, la sediul biroului, pentru autentificarea declaraţiei s-au prezentat:– Beloiu Radu, cu domiciliul în Bucureşti, Piaţa Amzei nr. 10-22, sectorul 1, identificat cu B.I. seria B.C. nr. 137209, eliberat de Circa 1 Militie Bucureşti la data de 8 iulie 1980,– Vatafu Neculae, cu domiciliul în municipiul Constanta, str. Mircea cel Batran nr. 51, bl. RM, sc. B, et. 2, ap. 36, judeţul Constanta, identificat cu C.I. seria KT nr. 078751, emisă de Poliţia Municipiului Constanta la data de 20 septembrie 1999,– Ionescu Mircea-Cornel, cu domiciliul în Bucureşti, Sos. Iancului nr. 7, bl. 109B, sc. A, ap. 10, sectorul 2, identificat cu B.I. seria B.G. nr. 009741, eliberat de Circa 9 Militie Bucureşti la data de 15 octombrie 1981,– Voicu Alexandru, cu domiciliul în Bucureşti, str. Teiul Doamnei nr. 7, bl. 31, sc. A, et. 2, ap. 14, sectorul 2, identificat cu C.I. seria RR nr. 041605, emisă de S.E.P. la data de 1 iulie 1998,– Cocora Liviu-Aurel, cu domiciliul în municipiului Sibiu, str. Lucian Blaga nr. 10, judeţul Sibiu, identificat cu C.I. seria SB nr. 054062, emisă de Poliţia Municipiului Sibiu la data de 13 aprilie 2000,– Deleanu Silvia, cu domiciliul în Bucureşti, str. Lt. Sachelarie Visarion nr. 4, bl. 112A, sc. A, et. 4, ap. 23, sectorul 2, identificata cu C.I. seria RT nr. 089830, emisă de Secţia 9 Poliţie Bucureşti la data de 8 mai 2000,– Fatu Livica, cu domiciliul în Bucureşti, str. Belizarie nr. 8, bl. 20/1b, sc. A, ap. 3, sectorul 1, identificat cu B.I. seria G.T. nr. 229220, eliberat de Secţia 2 Poliţie Bucureşti la data de 1 noiembrie 1995,– Enatescu Virgil, cu domiciliul în municipiul Satu Mare, Aleea Tarnavei nr. 1, ap. 48, judeţul Satu Mare, identificat cu B.I. seria B.R. nr. 743095, eliberat de Militia Municipiului Satu Mare la data de 9 august 1985,– Paveliu Marian-Sorin, cu domiciliul în Bucureşti, str. Sibiu nr. 21, bl. Z7, sc. A, ap. 23, sectorul 6, identificat cu B.I. seria G.K. nr. 196677, eliberat de Secţia 22 Poliţie Bucureşti la data de 3 mai 1993,– Caramitru Dan-Corneliu-Euripide, cu domiciliul în Bucureşti, str. Vintila Mihailescu nr. 20, bl. 64, ap. 134, sectorul 6, identificat cu C.I. seria RT nr. 047509, emisă de Secţia 20 Poliţie Bucureşti la data de 13 octombrie 1999,– Pick Ladislau, cu domiciliul în Bucureşti, str. Trestiana nr. 5, bl. 9, sc. B, et. 5, ap. 65, sectorul 4, identificat cu B.I. seria G.V. nr. 428309, eliberat de Secţia 14 Poliţie Bucureşti la data de 25 octombrie 1996, şi– Florescu Dan, cu domiciliul în municipiul Baia Mare, Str. Progresului nr. 7, judeţul Maramures, identificat cu B.I. seria D.S. nr. 129579, eliberat de Militia Municipiului Baia Mare la data de 14 iulie 1989 şi prelungit de Poliţia Municipiului Baia Mare la data de 20 iulie 1999,care au citit, au consimţit la autentificarea prezentului înscris şi au semnat toate exemplarele lui.Constatandu-se îndeplinirea condiţiilor de fond şi de forma prevăzute de lege, se declara autentic prezentul înscris, în temeiul art. 8 lit. b) din Legea nr. 36/1995.S-a taxat cu 36.000 lei, conform chitanţei nr. 1.136/2002.S-au aplicat timbre judiciare în valoare de 18.000 lei pe primul exemplar al înscrisului.S-a încasat onorariul de 600.000 lei, conform chitanţei nr. 3.606/2002.Notar public,Melania Popa––-