PROGRAMUL STRATEGIC din 29 noiembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 66 12/07/2005
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 49 28/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 159 06/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 06/08/2007
ActulREFERIT DEORDIN 969 14/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 14/08/2007
ActulAPROBAT DEHG 1700 29/11/2006
ActulCONTINUT DEHG 1700 29/11/2006
ActulREFERIT DEORDIN 292 14/12/2006
ActulREFERIT DENORMA 14/12/2006

privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România



 + 
Capitolul IDescrierea programuluiProgramul este implementat pe teritoriul României, definit ca zona infectata, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la măsurile pentru controlul pestei porcine clasice, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi luând în considerare următoarele:a) pesta porcina clasica trebuie considerată endemica la porcii domestici din anumite zone din România;b) legislaţia Uniunii Europene ce reglementează "pesta porcina clasica endemica" este prevăzută în anexa la Decizia Consiliului 90/424/CEE ;c) în anumite zone din România exista populaţie de mistreti;d) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 66/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care aproba un manual de diagnostic stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor şi criterii pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CEE , conţin principalele măsuri privind controlul şi eradicarea pestei porcine clasice.
 + 
Capitolul IIObiectivele Programului1. Obiectivele Programului sunt următoarele:a) monitorizarea privind pesta porcina clasica la porcinele domestice şi la mistreti;b) aplicarea vaccinarii de urgenta a porcilor domestici din exploatatiile profesionale şi neprofesionale;c) aplicarea rapida şi eficienta a măsurilor de control şi eradicare a bolii;d) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relaţie cu pesta porcina clasica;e) stabilirea măsurilor de control şi eradicare a bolii;f) stabilirea fondurilor necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului;g) aplicarea vaccinarii de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor.2. Pe parcursul implementarii Programului, autoritatea competentă urmăreşte în principal:a) rezultatele investigatiilor epidemiologice efectuate cu privire la transmiterea pestei porcine clasice şi la distribuţia geografică a bolii;b) existenta celor două sisteme diferite de creştere a porcinelor:(i) sistemul de creştere de tip nonprofesional, care cuprinde exploatatia nonprofesionala pentru consum familial, exploatatia nonprofesionala-microferma comercială şi exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune;(îi) sistemul de creştere de tip profesional, în care se încadrează exploatatia profesională comercială de porcine autorizata sanitar-veterinar;c) prezenta populaţiei de mistreti şi de porcine semisalbatice;d) existenta obstacolelor majore, naturale sau artificiale, ce pot limita miscarea mistretilor;e) controlul miscarii porcinelor, al pieţelor agroalimentare şi al targurilor de animale vii.3. Monitorizarea pestei porcine clasiceMonitorizarea pestei porcine clasice la porcine domestice şi la mistreti trebuie să se realizeze pe toată durata implementarii Programului pe teritoriul României.4. Vaccinarea de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilorZona identificata pentru vaccinarea de urgenta a mistretilor este, din motive epidemiologice, considerată zona infectata. În acest sens, în aceasta zona trebuie să fie prelevate probe de la mistretii impuscati sau gasiti morţi, acestea urmând să fie examinate prin examene de laborator pentru pesta porcina clasica.În baza art. 20 din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , în cazul vaccinarii de urgenta a mistretilor împotriva pestei porcine clasice Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să transmită Comisiei Europene un plan care să descrie situaţia epidemiologica în legătură cu aceasta boala şi sa indice metodele de imunizare orala utilizate.5. Vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionalePentru exploatatiile profesionale comerciale, vaccinul utilizat trebuie să fie un vaccin marker, în conformitate cu art. 19 alin. (11) din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE . Costurile manoperei de vaccinare sunt suportate de proprietarii exploataţiilor profesionale comerciale de porcine. Utilizarea acestui tip de vaccin permite comercializarea carnii proaspete provenite de la porcinele astfel vaccinate numai pe teritoriul României, în conformitate cu măsurile de protecţie adecvate.În conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Decizia Consiliului 2001/89/CEE , toţi porcii vaccinati cu un vaccin marker trebuie să fie marcati şi înregistraţi în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar unde se efectuează vaccinarea.Pentru exploatatiile nonprofesionale vaccinul utilizat trebuie să fie un vaccin convenţional viu atenuat.Porcinele astfel vaccinate trebuie să fie marcate diferit de porcinele vaccinate cu vaccin marker şi înregistrate corespunzător.6. Aplicarea procedurii de stamping-out efectivelor de porcine infectateConfirmarea pestei porcine clasice la porcinele domestice impune uciderea porcinelor din exploatatiile infectate şi a porcinelor din exploatatiile de contact. Măsurile ce trebuie aplicate în acest caz sunt precizate de legislaţia specifică în vigoare şi de planul de contingenta pentru pesta porcina clasica, ce urmează a fi aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.7. Populaţia-ţinta7.1. Porcinele ţinute în exploataţiiRomânia are aproximativ 5,3 milioane de porcine domestice şi 1,9 milioane de deţinători de porcine domestice.Aproximativ 1,1 milioane de porcine domestice se regăsesc în 278 de exploataţii profesionale comerciale autorizate, cu următoarea structura:a) 117.493 de scroafe;b) 2.444 de vieri;c) 174.849 de purcei sugari;d) 370.985 de porcine tineret;e) 421.845 de porcine la ingrasare.Aproximativ 4,6 milioane de porcine domestice sunt crescute în aproximativ 1,9 milioane exploataţii nonprofesionale sau în libertate, în scopul consumului familial sau pentru comercializare pe piaţa locală.7.2. MistretiPopulaţia de mistreti din România este estimată la aproximativ 57.000 de animale, iar plafonul de vânătoare pentru anul 2007 urmează a fi stabilit prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, în baza unei medii anuale de 16.000 de animale.7.3. În Delta DunăriiÎn Delta Dunării exista o populaţie de porcine semisalbatice ce trebuie să fie supusă vaccinarii orale.8. Programul de vaccinare se aplică în perioada 1 decembrie 2006 – 31 decembrie 2007.Scopul tuturor măsurilor aplicate şi, implicit, al programului de vaccinare este de a eradica pesta porcina clasica înainte de anul 2010.În funcţie de rezultatele Programului, urmează să se stabilească, în anul 2007, măsurile suplimentare ce trebuie implementate pentru continuarea politicii de eradicare.9. Beneficiile ProgramuluiBeneficiile Programului sunt următoarele:a) programele de supraveghere ce urmează a fi aplicate în abatoare şi în exploatatiile de animale previn răspândirea virusului prin miscarea porcinelor vii şi comercializarea produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea;b) facilitează obţinerea datelor epidemiologice ce sunt utilizate pentru perfectarea planurilor de vaccinare şi punerea în aplicare a măsurilor de prevenire a transmiterii virusului de la mistreti la porcinele ţinute în exploataţii;c) eradicarea pestei porcine clasice la porcinele ţinute în exploataţii reduce costurile de producţie şi face posibil accesul la comerţul internaţional cu porcine vii, produse şi subproduse obţinute din acestea.
 + 
Capitolul IIIPrevederi specifice ale Programului1. Durata măsurilor din programDurata programului de eradicare: 4 ani şi o lunaDurata planului de vaccinare de urgenta: un an şi o luna.2. Desemnarea autorităţilor responsabile pentru implementarea ProgramuluiAutoritatea centrala responsabilă de elaborarea, monitorizarea şi controlul implementarii Programului este Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor.Autorităţile responsabile pentru implementarea Programului sunt direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.Alte autorităţi implicate în implementarea Programului sunt:1. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;2. inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare;3. Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animala din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;4. Ministerul Finanţelor Publice;5. Ministerul Administraţiei şi Internelor;6. Ministerul Apărării Naţionale;7. Ministerul Afacerilor Externe;8. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Naţionala a Penitenciarelor;9. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei;10. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.3. Delimitarea zonelor în care se implementeaza ProgramulPentru porcinele domestice Programul se aplică în exploatatiile profesionale şi nonprofesionale existente pe teritoriul României.Pentru mistreti, Programul se aplică în cadrul celor 2.151 de fonduri de vânătoare, zona de vaccinare delimitandu-se pe o suprafaţa de 63.000 kmp.4. Descrierea generală a costurilor ProgramuluiFinanţarea Programului urmează a fi suportată din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Fondurile necesare pentru acordarea de despăgubiri proprietarilor de animale moarte, tăiate sau ucise sunt suportate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.5. Supravegherea privind pesta porcina clasicaSupravegherea privind pesta porcina clasica se realizează în baza Programului, a acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor transmisibile ale animalelor, al celor transmisibile de la animale la om, pentru protecţia animalelor şi protecţia mediului.Supravegherea privind pesta porcina clasica prin examene de laborator se realizează conform manualului de diagnostic din structura Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica.6. Estimarea populaţiei de mistreti ce urmează a fi vaccinataEstimarea populaţiei de mistreti ce urmează a fi vaccinata se efectuează ţinându-se cont de numărul şi suprafeţele fondurilor de vânătoare şi de numărul de mistreti existent în aceste fonduri. În baza acestei estimari se calculează necesarul de momeli vaccinale ce urmează a fi achiziţionate şi livrate fiecărui judeţ pentru imunizarea orala de urgenta a mistretilor.La baza evaluării a fost luată în calcul ultima catagrafie a mistretilor existenţi pe teritoriul României.7. Monitorizarea efectivelor de porcine supuse vaccinarii de urgenta7.1. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinarMonitorizarea efectivelor de porcine în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se realizează prin examene clinice şi de laborator.În acest sens, se realizează examinarea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar, de doua ori pe an, la interval de 6 luni. Numărul minim de porcine ce urmează să fie examinat trebuie să asigure o prevalenta de 10% şi 95% confidenta, conform normelor metodologice aprobate prin ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator urmează a fi elaborata de către Laboratorul Naţional de Referinţa pentru Diagnostic şi Sănătate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate Animala şi aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.Obiective pentru testarea porcinelor în ferme comerciale:Numărul de exploataţii supuse testarilor menţionate anterior, precum şi numărul testelor ce urmează a fi realizate pentru diferite categorii de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se stabilesc pe baza datelor existente.7.2. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionaleMonitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale se realizează prin examene clinice şi de laborator.În acest sens, supravegherea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile menţionate anterior se realizează de doua ori pe an, la interval de 6 luni şi înaintea vaccinarii de urgenta împotriva pestei porcine clasice.Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator se elaborează de către Laboratorul Naţional de Referinţa pentru Diagnostic şi Sănătate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate Animala şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.În vederea evaluării cat mai exacte a situaţiei epidemiologice în relaţie cu pesta porcina clasica la mistreti, în sezonul de vânătoare 2006/2007 trebuie să fie prelevate probe de la toţi mistretii vanati sau gasiti morţi, în scopul efectuării examenelor de laborator.În zona geografică din care se preleveaza probe de la mistreti trebuie să se ia în considerare prezenta mistretilor în aceasta zona şi a barierelor naturale şi artificiale ce pot limita miscarea mistretilor. Când aceste circumstanţe nu sunt întrunite sau când zonele identificate sunt de dimensiuni mari, zonele de prelevare a probelor nu trebuie să fie mai mari de 200 kmp.În cazul zonelor cu o densitate mare de mistreti şi când acţiunile de vânătoare se realizează cu regularitate, prelevarea de probe se va face ţinându-se cont de structura de vârsta a efectivului de mistreti din zona, astfel: aproximativ 50% din probe trebuie să fie prelevate de la categoria de vârsta cuprinsă între 3 luni şi un an, 35%, de la categoria 1-2 ani şi 15%, de la categoria de peste 2 ani.În zonele în care densitatea mistretilor este scăzută se preleveaza probe de la cel puţin 32 de mistreti.Toate probele trimise la laborator vor fi însoţite de o nota în care sunt menţionate vârsta animalului, locul de vânătoare şi sexul acestuia.Planul cifric privind numărul probelor ce urmează a fi prelevate de la mistreti, în funcţie de categoria de vârsta a acestora, urmează a fi stabilit de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor şi de către direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza ultimei catagrafii a mistretilor, realizată de instituţiile cu atribuţii în acest sens, subordonate Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x