PROGRAMUL ECONOMIC din 5 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 23 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 866 30/08/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 673 05/06/2003
ActulCONTINUT DEHG 673 05/06/2003

PE ANUL 2003



  Domeniul Obiective/acţiuni şi măsuri Responsabili*)
  I. Industrie Creşterea valorii adăugate brute cu 6,1%, comparativ cu anul 2002  
  1. Analiza, împreună cu asociaţiile patronale, a evoluţiei indicatorilor ce caracterizează sau susţin creşterea economică (producţia industrială, valoarea adăugată brută, exportul, investiţiile, productivitatea muncii), prevăzuţi în strategiile sectoriale şi evaluarea pe această bază a creşterii economice prognozate pe anul 2003, pe ansamblul industriei şi pe principalele subramuri. – MIR  – APAPS  – Patronatele pe ramuri
    Rezultatele evaluării, precum şi propunerile cu privire la instrumentele de politică industrială şi de îmbunătăţire a mediului de afaceri, a căror aplicare poate stimula şi susţine realizarea contribuţiei industriei la creşterea PIB în anul 2003 şi în continuare, vor fi transmise la MDP până la 30 iunie a.c.  
  2. Examinarea cauzelor, identificarea soluţiilor şi acordarea de asistenţă de specialitate şi de servicii suport pentru redresarea activităţii în sectoarele cu pondere semnificativă în industrie, în care producţia din trim. I prezintă tendinţe de declin, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2002: – MIR  – APAPS  – Patronate
            extracţia cărbunelui;  
            metalurgie;  
            maşini şi echipamente;  
            materiale de construcţii;  
            articole de îmbrăcăminte;  
            pielărie şi încălţăminte;  
            produse din tutun.  
            termen: iunie  
    *) Denumirea completă a instituţiilor este prezentată în Anexă.  
  3. Identificarea soluţiilor şi măsurilor pentru valorificarea stocurilor excedentare de produse finite existente la finele trim. I 2003 şi pentru preîntâmpinarea formării de noi stocuri, în special la: – MIR  – APAPS  – Patronate
            maşini şi echipamente;  
            maşini şi aparate electrice;  
            aparatură şi instrumente medicale;  
            materiale de construcţii;  
            produse textile;  
            construcţii metalice.  
  4. Efectuarea de sondaje trimestriale de opinie în rândul managerilor societăţilor reprezentative din toate sectoarele industriale, cu privire la evoluţia şi nivelul stocurilor de comenzi şi contracte, comparativ cu situaţia din 2002, în vederea evaluării tendinţelor conjuncturale de creştere economică şi de modificare a macrostructurii industriei pe termen scurt. – INS  – MDP  – MIR
  5. Accelerarea procesului de transfer şi aplicare în societăţile industriale a rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare-inovare, aferente proiectelor finalizate în anii 2001-2003 din Planul Naţional, Programele nucleu şi Programele sectoriale. – MEC  – MIR  – Patronate
        Înfiinţarea în anul 2003 a trei parcuri ştiinţifice şi tehnologice pentru susţinerea procesului de transfer şi aplicare în economie a rezultatelor cercetării.  
  6. Prezentarea unui raport cu privire la efectele asupra creşterii economice în industrie a programelor RELANSIN, INVENT, MENER, MATNATECH ŞI CALIST, care au avut ca obiective sprijinirea modernizării şi relansării economice, precum şi a propunerilor pentru îmbunătăţirea procesului de selecţie a proiectelor propuse, în vederea creşterii semnificative a eficienţei aplicării acestora în economia reală. – MEC
            termen: iunie  
  7. Monitorizarea lunară a îndeplinirii măsurilor prevăzute în programele de restructurare a societăţilor din industrie cuprinse în programul RICOP şi în lista aprobată prin HG nr. 866/2001 şi prezentarea de informări trimestriale la Guvern. – APAPS  – MIR
  8. Realizarea acţiunilor prevăzute pentru anul 2003 cu privire la restructurarea şi privatizarea sectorului energetic: 8.1. Privatizarea a două societăţi de producţie şi a două unităţi de distribuţie a energiei electrice, precum şi a două distribuţii de gaze naturale; – MIR
                termen: decembrie  
      8.2. Revizuirea metodologiei de calcul a tarifelor pentru activităţile de distribuţie a energiei electrice şi termice; – ANRE
                termen: iunie  
      8.3. Ajustarea preţului naţional de referinţă pentru energia termică şi a preţurilor pentru energia termică furnizată de Termoelectrica, prin introducerea tarifelor locale; – ANRE
                termen: iulie  
      8.4. Internalizarea costurilor pentru protecţia mediului în preţul energiei; – MIR  – ANRE – ANRGN
                termen: decembrie
      8.5. Elaborarea reglementărilor cu privire la tranzitul energiei electrice prin reţelele transfrontaliere, în acord cu directivele europene în domeniu; – MIR  – Transelectrica
                termen: iunie  
      8.6. Pregătirea elementelor de fundamentare pentru perfecţionarea sistemului de tarifare pe categorii de consumatori captivi de gaze naturale; – ANRGN  – MIR
                termen: decembrie  
      8.7. Îmbunătăţirea managementului energetic şi autorizarea personalului cu atribuţii în domeniul energiei la consumatorii care depăşesc 1000 tep pe an; – MIR  – ARCE
          termen: decembrie  
    8.8. Creşterea calităţii produselor din rafinării la nivelul standardelor U.E. Reglementarea conţinutului de sulf din combustibilii lichizi; – MIR  – Patronatul de ramură
          termen: iulie  
    8.9. Creşterea siguranţei şi eficienţei economice a sistemului de transport ţiţei, produse petroliere şi gaze naturale; – MIR  – MI
    8.10. Aplicarea strictă a normativelor pentru proiectarea, execuţia şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaza naturale; – MIR  – ANRGN
          termen: permanent  
    8.11. Actualizarea analizelor diagnostic pentru stabilirea viabilităţii fiecărei centrale de producere a energiei electrice şi termice pe cărbune şi hidrocarburi, luând în considerare internalizarea costurilor pentru protecţia mediului, precum şi cerinţele acquis-ului comunitar; elaborarea programului, evaluarea costurilor şi identificarea surselor de finanţare necesare pentru închiderea eşalonată a grupurilor energetice sau a centralelor neviabile. – MIR  – Termoelectrica
          termen: decembrie  
    8.12. Reanalizarea politicii de amortizare a capitalului fix din sistemul electroenergetic, în funcţie de valoarea actualizată de înlocuire şi durata normală de funcţionare, pe categorii de mijloace fixe, luând în considerare şi cuprinderea taxei din care este constituit în prezent Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic. – MIR  – MFP  – Patronate
          termen: septembrie  
    8.13. Modificarea şi completarea Legii petrolului şi promovarea Legii energiei electrice şi termice. – MIR  – Patronatele de ramură
        termen: decembrie
    8.14. Realizarea programului aprobat de Guvern cu privire la privatizarea PETROM – MIR  – PETROM
  9. Examinarea, împreună cu asociaţiile patronale de ramură, a oportunităţii achiziţionării unor cantităţi suplimentare de ţiţei şi gaze naturale, în perioada iulie-octombrie, în vederea prelucrării şi livrării la export şi pe piaţa internă de produse petroliere, chimice şi petrochimice, în cazul în care din analiza preţurilor rezultă efecte pozitive asupra creşterii economice, fără a afecta negativ balanţa comercială şi a contului curent al balanţei de plăţi. – MIR  – DCE  – Patronate
        termen: iunie  
  10. Asigurarea stocurilor de cărbune energetic şi hidrocarburi pentru perioada de iarnă, pe baza unui program special ce va fi prezentat Guvernului. – MIR
        termen: iulie  
  11. Dezvoltarea capacităţilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în anul 2003, până la 2500 mil. mc – MIR  – Patronate
  12. Elaborarea unui program special pentru creşterea eficienţei energetice, atât în industrie, cât şi în celelalte ramuri ale economiei care, prin soluţiile, măsurile concrete şi instrumentele de politică energetică propuse, să conducă la reducerea intensităţii energetice pe unitatea de PIB, la nivelele anuale angajate prin negocierile cu U.E. – MIR
        termen: septembrie  
  13. Finalizarea programelor de restructurare şi a proiectelor de modernizare tehnologică şi de privatizare prevăzute pentru anul 2003 în industria de apărare şi alinierea performanţelor produselor la standardele de calitate NATO. – MIR  – ROMARM
  14. Elaborarea şi prezentarea la Guvern, în cursul trimestrului III, a unei strategii integrate pe termen mediu şi lung de modernizare şi dezvoltare durabilă a agriculturii şi industriei alimentare, de redresare şi creştere a competitivităţii sectoarelor producătoare de maşini şi utilaje agricole, îngrăşăminte chimice şi antidăunători, echipamente de irigaţii şi utilaje pentru industria alimentară, care să conducă la creşterea substanţială a producţiei agroalimentare, la echilibrarea în următorii 2-3 ani a balanţei comerciale în acest domeniu şi la asigurarea unui excedent semnificativ pe termen mediu şi lung. La elaborarea strategiei şi a politicilor industriale şi agricole de susţinere a obiectivelor propuse, se va ţine seama de cerinţele acquis ului comunitar şi de prevederile documentelor de poziţie aprobate de Guvern pentru negocierile cu UE la capitolele respective. Prevederile strategiei vor fi actualizate în termen de 3 luni de la încheierea negocierilor. – MAAP  – MIR  – APAPS  – Patronate
  15. Actualizarea strategiei de dezvoltare a industriei tehnologiei informaţiei pe termen mediu şi lung, în conformitate cu procedurile din strategia Naţională pentru promovarea noii economii şi prezentarea spre aprobare la Guvern. – MCTI  – MIR
        termen: septembrie  
  16. Participarea reprezentanţilor MIR şi ai patronatelor din industrie la evaluarea şi selectarea proiectelor de investiţii din zonele de restructurare industrială cu potenţial de creştere economică, în vederea armonizării strategiilor sectoriale din industrie cu priorităţile de dezvoltare regională prevăzute în Planul Naţional de Dezvoltare şi agreate de Comisia Europeană pentru a fi cofinanţate din Programul PHARE şi de la bugetul de stat. – MIR  – Patronate
  17. Examinarea cu titularii programelor şi proiectelor de investiţii din sectorul public şi privat a soluţiilor şi măsurilor pentru creşterea ponderii de participare a industriei autohtone la asigurarea, în condiţii competitive, a materialelor, maşinilor, utilajelor şi echipamentelor, inclusiv ca subfurnizori, în cooperare cu firme străine. – MIR  – MIMMC  – Patronate
  18. Completarea strategiilor şi a programelor de restructurare a sectoarelor industriale cu măsuri pentru crearea de noi locuri de muncă prin dezvoltarea parcurilor industriale şi îmbunătăţirea legislaţiei din domeniu în raport cu practica europeană. – MIR  – MDP  – Patronate
  19. Elaborarea propunerilor de îmbunătăţire a cadrului legislativ cu privire la exploatarea, comercializarea şi prelucrarea masei lemnoase, în vederea stimulării creşterii valorii adăugate prin prelucrare avansată. – MIR  – MAAP  – Patronate
        termen: septembrie  
  20. Creşterea ponderii resurselor recuperabile în totalul consumului industrial de materii prime şi materiale, prin îmbunătăţirea sistemului de colectare, selectare şi valorificare a deşeurilor industriale şi casnice (metale, sticlă, hârtie, deşeuri textile şi lemnoase, cauciuc şi mase plastice etc.). Prin aplicarea prevederilor din reglementările aprobate în anii 2001 şi 2002. Prezentarea la Guvern a unei informări cu privire la gradul de participare a resurselor reciclabile în totalul resurselor consumate în anul 2002 şi semestrul I 2003. – MIR  – Patronatul de ramură
        termen: septembrie  
  21. Reducerea graduală a aplicării sistemului de compensări în vederea eliminării arieratelor şi introducerea treptată a efectelor de comerţ ca instrumente financiare specifice economiei de piaţă. – MIR  – APAPS  – MFP
  22. Efectuarea de analize diagnostic pentru identificarea societăţilor din industrie cu mari pierderi, care sunt sau pot deveni insolvabile şi a căror privatizare nu este posibilă; elaborarea de propuneri pentru întreruperea activităţii acestora potrivit procedurilor legale. – MIR  – APAPS  – MFP
  23. Actualizarea listei standardelor şi a ghidurilor de aplicare pentru transpunerea în legislaţia românească a acquis-ului comunitar în domeniul produselor industriale, ţinând seama şi de modificările intervenite în standardele comunitare publicate în J.O. al Comisiei Europene – MIR  – ASRO
        termen: permanent  
  24. Modificarea, potrivit protocolului PECA, a reglementărilor naţionale (Hotărâri de Guvern), cu privire la: – ASRO  – MIR
      compatibilitatea electromagnetică (termen: iunie)  
      asigurarea securităţii utilizatorilor de echipamente de joasă tensiune  
      asigurarea securităţii utilizatorilor de jucării  
        termen: iunie  
  25. Organizarea, împreună cu patronatele, a activităţii de identificare a cazurilor de concurenţă neloială în domeniul produselor industriale şi transmiterea de propuneri la Oficiul Concurenţei pentru instrumentarea acestor cazuri. – MIR  – Patronate
  26. Îmbunătăţirea ofertei de servicii de consultantă, informare şi instruire pentru IMM în scopul creşterii competitivităţii acestor întreprinderi pe pieţele locale şi internaţionale. – MIMMC
  27. Implementarea şi monitorizarea programelor de susţinere a investiţiilor realizate de IMM, finanţate parţial în cadrul programelor UE şi de la bugetul de stat şi prezentarea de informări trimestriale la Guvern. – MIMMC
  II. Agricultură, silvicultură, piscicultura şi exploatare forestieră Creşterea cu 7% a valorii adăugate brute, comparativ cu anul 2002  
  1. Asigurarea condiţiilor pentru executarea lucrărilor specifice de întreţinere a culturilor, întârziate datorită condiţiilor atmosferice nefavorabile şi pregătirea corespunzătoare a campaniilor agricole de vară şi de toamnă. – MAAP
  2. Dezvoltarea structurilor instituţionale în vederea derulării programului SAPARD, pentru utilizarea completă a fondurilor convenite cu Uniunea Europeană, cu respectarea riguroasă a criteriilor de finanţare şi monitorizarea sistematică a derulării proiectelor. – MAAP
  3. Creşterea cu 300 mii ha a suprafeţelor irigate, utilizarea completă a capacităţilor existente şi continuarea acţiunii de înfiinţare a Asociaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii. – MAAP
  4. Reabilitarea amenajărilor de îmbunătăţirii funciare, prevăzute în programul pe anul 2003, prin desecarea a 200 mii ha, combaterea eroziunii solului pe 400 mii ha, realizarea a 550 km diguri şi elaborarea de studii pedologice şi agrochimice pentru 600 mii ha teren agricol. – MAAP  – MEC
  5. Stimularea înfiinţării şi funcţionării fermelor de elită în unităţile de cercetare ştiinţifică şi în sectorul privat. – MAAP  – MEC
  6. Continuarea programului de sprijin al producătorilor agricoli din zonele de deal şi de munte pentru achiziţionarea de maşini, utilaje şi instalaţii agricole şi de mică industrie din producţia internă, pe baze competitive, şi utilizarea, în condiţiile negociate, a creditelor FIDA şi BIRD şi a fondurilor alocate prin programul SAPARD. – MAAP  – MFP
  7. Stabilirea unor relaţii funcţionale între producătorii agricoli şi sistemul de credit şi asigurări, inclusiv prin extinderea reţelelor actuale de sucursale în teritoriu, intensificarea acţiunilor promoţionale în mediul rural şi acordarea de asistenţă de specialitate. – MAAP
  8. Stimularea şi sprijinirea producătorilor agricoli pentru mărirea dimensiunii fermelor, prin asociere, arendare, concesionare şi vânzare-cumpărare a terenurilor agricole şi a pădurilor şi promovarea Legii formelor asociative şi de cooperaţie în agricultură până la finele anului 2003. – MAAP  – Patronate
  9. Încurajarea integrării producătorilor agricoli cu procesatorii şi comercianţii de produse agroalimentare, pentru reducerea operaţiunilor intermediare. – MAAP  – Patronate
  10. Dezvoltarea burselor de cereale şi a pieţelor de gros pentru produsele agricole. – MAAP  – CNVM
  11. Armonizarea standardelor de calitate a produselor agroalimentare cu cele existente în U.E. şi acordarea de asistenţă tehnică şi, eventual, financiară producătorilor agricoli pentru aplicarea acestor standarde. – MAAP  – MIMMC  – MEC  – Patronate
  12. Consolidarea tendinţei de creştere a efectivelor de animale înregistrată în anul 2002 şi în prima parte a acestui an, prin utilizarea eficientă a sprijinului acordat de stat crescătorilor de animale. – MAAP  – Patronate
  13. Dezvoltarea substanţială a serviciilor de cercetare şi consultanţă agricolă, precum şi a asistenţei financiare acordate producătorilor privaţi, în vederea creşterii producţiilor la hectar, a productivităţii, calităţii şi rentabilităţii. – MAAP
  14. Îmbunătăţirea normelor tehnice pentru evaluarea resurselor de masă lemnoasă şi a tăierilor anuale şi acordarea de sprijin tehnic şi cu material săditor pentru realizarea de perdele forestiere pe 1500 ha în zonele deficitare în vegetaţie forestieră. – MAAP
  15. Refacerea în anul 2003 a 440 km drumuri forestiere şi construirea a 400 km drumuri forestiere noi, reconstrucţia ecologică a 10 mii ha de păduri afectate de factori dereglatori sau necorespunzătoare structural, precum şi sprijinirea proprietarilor privaţi de păduri pentru înfiinţarea structurilor de gospodărire a pădurilor. Finalizarea contractării creditului BERD de 25 mil. USD până la finele semestrului I a.c. şi utilizarea eficientă a acestui credit. – MAAP
  16. Reevaluarea prognozei privind producţia agricolă vegetală şi animală şi a valorii adăugate brute pe ansamblul agriculturii, silviculturii şi pisciculturii în anul 2003. Rezultatele analizei vor fi transmise la MDP, până la 30 iunie, în vederea prezentării la Guvern a prognozei actualizate pe ansamblul economiei şi pe ramuri. – MAAP
  III. Servicii Analiza posibilităţilor de majorare a creşterii proiectate a valorii adăugate brute din servicii (3,8-4,2%) în vederea compensării eventualelor diminuări conjuncturale ale contribuţiei industriei şi agriculturii.  
  1. Reevaluarea, până la 30 iunie a.c., a creşterii volumului de activitate şi a valorii adăugate brute, în funcţie de datele disponibile pe primele 5 luni (date de bilanţ, contracte angajate şi în perspectivă etc.) în următoarele domenii ale serviciilor:  
          – turism; – Instituţiile de profil
          – transporturi;
          – poştă şi telecomunicaţii;  
          – informatică şi activităţi conexe;  
          – cercetare-proiectare;  
          – servicii financiar-bancare;  
          – servicii comerciale;  
          – radio, televiziune, presă, artă şi spectacole;  
          – activităţi sportive şi recreative;  
          – activităţi juridice, de contabilitate, consultanţă pentru afaceri şi management.  
  IV. Investiţii – Construcţii Creşterea cu 9% a formării brute de capital fix şi a investiţiilor şi cu 7,7% a valorii adăugate în construcţii, în vederea susţinerii creşterii economice, creării de noi locuri de muncă, accelerării modernizării infrastructurilor, a sectorului productiv şi a serviciilor.  
  1. Monitorizarea activă a realizării investiţiilor angajate prin contractele de privatizare, precum şi utilizarea tuturor instrumentelor prevăzute de reglementările legale în scopul îndeplinirii obligaţiilor contractuale. Prezentarea de rapoarte trimestriale la Guvern. – APAPS  – MIR  – MAAP  – MT
  2. Intensificarea acţiunilor promoţionale pentru atragerea de investiţii străine directe. – ARIS  – Ministere  – Patronate
  3. Analizarea trimestrială a derulării investiţiilor finanţate din bugetele locale, acordându-se prioritate în utilizarea veniturilor pentru realizarea obiectivelor de investiţii. – MAP  – Cons. Jud.  – Primării
  4. Utilizarea completă a creditelor externe angajate pentru cheltuieli de capital în anii precedenţi şi neconsumate complet, precum şi a celor angajate în anul 2003, în limitele prevăzute de lege, atât în sectorul energetic şi al infrastructurilor, cât şi în sectoarele productive. – Ordonatorii de credite  – M.F.P.
  5. Analiza utilizării creditelor externe pentru investiţii angajate cu garanţia statului şi nerambursate la termen şi prezentarea unui raport la Guvern până la 30 iunie a.c. – MFP  – Ministere
  6. Urgentarea angajării de noi credite externe pentru realizarea de investiţii, în limita plafonului aprobat prin lege pentru anul 2003. – Ministere  – Primării
  7. Creşterea contribuţiei creditelor bancare interne pe termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor, cu prioritate în sectorul productiv al economiei, având în vedere ponderea foarte redusă a acestora în structura surselor de finanţare din ultimii ani. – Ordonatori de credite  – ARB
  8. Creşterea capacităţii administraţiei publice centrale şi locale pentru fundamentarea şi derularea proiectelor de investiţii finanţate din fondurile atrase în cadrul programelor cu Uniunea Europeană. – Coordonatorii de proiecte (MDP, MFP, MAAP, MLPTL)
          – Analizarea trimestrială a realizării acestor programe de către instituţiile care le administrează şi prezentarea de informări sintetice Guvernului.  
  9. Intensificarea acţiunilor pentru finalizarea investiţiilor neterminate în sectorul hidroenergetic, în care sunt acumulate imobilizării de capital de aproape 2 mld. dolari, precum şi adoptarea unor reglementări care să mărească şansele de atragere a investiţiilor străine (garantarea achiziţiei şi a preţului energiei electrice livrate în perioadele de vârf de sarcină, reglementarea condiţiilor de valorificare a apei din lacurile de acumulare pentru alimentarea cu apă a localităţilor şi pentru irigaţii, precum şi a amenajărilor turistice şi de agrement, participarea la investiţii a administraţiilor publice locale din zonele expuse la inundaţii, mărirea duratelor de concesionare etc.). – MIR
  10. Analiza oportunităţii angajării unor credite suplimentare şi atragerii de investiţii străine directe, pentru modernizarea şi susţinerea creşterii economice durabile în agricultură, cu luarea în considerare a eficienţei şi duratei de amortizare a acestora, în următoarele scopuri: – MAAP  – Patronate  – ARIS
            punerea în funcţiune a sistemelor de irigaţii, care să permită creşterea suprafeţelor irigate în zonele şi la culturile în care acestea au efecte maxime;  
            creşterea gradului de mecanizare a agriculturii, care este de 3-4 ori mai redus decât în Uniunea Europeană, în vederea îmbunătăţirii calităţii şi executării în timp optim a lucrărilor agricole;  
            constituirea de ferme zootehnice moderne, eficiente economic, care să contribuie la creşterea semnificativă a efectivelor de animale, a producţiei de carne, lapte şi produse alimentare, precum şi la creşterea contribuţiei industriei alimentare la echilibrarea balanţei comerciale.  
  11. Promovarea în continuare a investiţiilor în cadrul parcurilor industriale şi susţinerea acestui proces de către administraţiile locale, în special în zonele în care există suprafeţe de producţie neutilizate şi disponibil de forţă de muncă calificată. – MDP  – MIR  – MIMMC  – Primării
  12. Utilizarea avantajelor pe care le poate asigura asocierea societăţilor în holdinguri, pentru accelerarea procesului de modernizare în scopul creşterii potenţialului concurenţial, atât pe piaţa internă, cât şi la export, prin: – Patronate
        creşterea potenţialului de finanţare a investiţiilor din surse proprii;  
        îmbunătăţirea capacităţii de angajare şi de garantare a creditelor bancare pe termen mediu şi lung;  
        reducerea duratei de realizare a investiţiilor şi de imobilizare a surselor de finanţare;  
        creşterea eficienţei activităţilor de cercetare-dezvoltare tehnologică;  
        ameliorarea competitivităţii şi a capacităţii concurenţiale a participanţilor la holding şi pe această bază a creşterii economice.  
        Acţiunea se înscrie în practica şi tendinţele existente în prezent în toate ţările.  
  V. Comerţ exterior Creşterea exportului de bunuri cu 14-15% faţă de anul 2002, pentru susţinerea creşterii economice şi menţinerea în limite controlate a deficitului balanţei comerciale şi a contului curent.  
  1. Îmbunătăţirea condiţiilor de acces a produselor româneşti pe pieţele externe prin valorificarea oportunităţilor/facilităţilor oferite de Acordul european, acordurile de comerţ liber, acordurile comerciale bilaterale, SPG, etc. – DCE  – ANEIR  – Patronate
  2. Organizarea de misiuni economice specializate, pe produse şi grupe de produse, pe pieţele de interes pentru exporturile româneşti. – DCE  – Camerele de comerţ  – ANEIR  – Patronate
  3. Îmbunătăţirea activităţii de informare comercială şi acordarea de asistenţă de specialitate societăţilor comerciale cu activitate de export. – DCE  – CRCE  – Camerele de comerţ
  4. Perfecţionarea sistemului de pregătire profesională a specialiştilor cu activitate de export şi import pentru dezvoltarea abilităţilor şi tehnicilor de prospectare a pieţelor, de analiză a eficienţei şi a clauzelor asigurătorii pentru operaţiunile comerciale ş.a. – DCE  – CRCE  – ANEIR  – Camerele de comerţ
  5. Dezvoltarea comerţului electronic şi a sistemului de comunicaţii aferent. – DCE  – MCTI  – Patronate
  6. Utilizarea eficientă a creditelor de la EXIMBANK destinate stimulării şi promovării producţiei pentru export şi a exporturilor. – MFP  – EXIMBANK  – DCE  – Patronate
  7. Intensificarea acţiunilor pentru participarea României la realizarea unor obiective complexe destinate asigurării industriei cu materii prime de bază (ţiţei, gaze naturale, minereuri, ş.a.). – DCE  – MIR
  8. Negocierea şi semnarea de noi acorduri economice, comerciale şi de cooperare, în special cu ţările la care se înregistrează deficite majore ale balanţei comerciale, precum şi cu cele care au pieţe cu capacitate mare de absorbţie, în care exporturile româneşti sunt nesemnificative sau au scăzut. – MAE  – DCE
  9. Participarea activă la activităţile grupelor de lucru pentru comerţ, industrie şi dezvoltare economică din cadrul OCEMN. – DCE  – MIR
  10. Examinarea competitivităţii la export a produselor româneşti în raport cu cele oferite de firmele concurente, în scopul fundamentării mai temeinice a strategiilor sectoriale. – Patronate  – Asociaţii profesionale  – CRCE
  11. Dezvoltarea accelerată a exportului de produse şi servicii din domeniul tehnologiei de tehnica informaţiei. – MCTI  – Patronate
  12. Îmbunătăţirea organizării reţelelor de distribuţie şi a service-ului pentru produsele exportate. – Patronate
  13. Dezvoltarea reţelei externe de promovare a exporturilor în funcţie de importanţa şi perspectivele diferitelor pieţe; organizarea de birouri comerciale şi reprezentanţe cu participare şi susţinere financiară şi din partea patronatelor, asociaţiilor profesionale şi a agenţilor economici interesaţi. – DCE – Patronate
  14. Elaborarea unei strategii şi a unor politici comerciale coerente pe termen mediu şi lung, care să reevalueze orientarea geografică a exporturilor şi a importurilor, îmbunătăţirea structurii pe produse a exporturilor, în vederea unei specializări pe domenii cu şanse reale de competitivitate. – DCE  – MIR  – MIMMC  – MAAP  – Patronate  – ANEIR
  VI. Alte domenii 1. Examinarea oportunităţii îmbunătăţirii prevederilor Legii patronatelor, armonizată cu practicile europene şi internaţionale, pentru creşterea rolului şi a potenţialului acestora în elaborarea strategiilor sectoriale, asigurarea serviciilor suport pentru societăţile componente şi reprezentarea corespunzătoare în dialogul cu sindicatele şi Guvernul. – MJ  – Ministerele economice  – Confederaţiile patronale
  2. Analiza influenţei raportului dintre masa monetară (M2)şi PIB în vederea stabilirii unei politici monetare stabile de susţinere a creşterii economice, în principal prin extinderea utilizării efectelor de comerţ. Datele disponibile cu privire la evoluţia acestui raport în perioada 1990-2000 relevă că s-au înregistrat oscilaţii mari, dificil de explicat în contextul decapitalizării accentuate a economiei. – BNR  – MFP
  3. Analiza oportunităţii înfiinţării unei burse de valorificare a creanţelor. – MFP  – CNVM
  4. Reducerea semnificativă a duratei circuitelor bancare în scopul creşterii vitezei de rotaţie a mijloacelor financiare. – BNR  – ARB
  5. Reducerea diferenţelor mari care există în prezent între dobânzile bancare active şi pasive, în scopul ieftinirii creditelor şi stimulării economisirii, prin acordarea de dobânzi superioare ratei inflaţiei la depozitele pe termen. – BNR  – ARB

* Denumirea completa a instituţiilor este prezentată în Anexa + 
Anexa     ––la program–––-                            DENUMIREA COMPLETA                     a instituţiilor cu responsabilităţi în                  realizarea Programului economic pe anul 2003

  Denumirea prescurtată Denumirea completă
  MIR Ministerul Industriei şi Resurselor
  APAPS Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului
  INS Institutul Naţional de Statistică
  MDP Ministerul Dezvoltării şi Prognozei
  MEC Ministerul Educaţiei şi Cercetării
  ANRE Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
  ANRGN Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
  ARCE Agenţia Română pentru Conservarea Energiei
  MFP Ministerul Finanţelor Publice
  DCE Departamentul de Comerţ Exterior
  MCTI Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
  ASRO Asociaţia de Standardizare din România
  MAAP Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor
  CNVM Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
  MT Ministerul Turismului
  ARIS Agenţia Română pentru Investiţii Străine
  MAP Ministerul Administraţiei Publice
  ARB Asociaţia Română a Băncilor
  MLPTL Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei
  ANEIR Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România
  CRCE Centrul Român de Comerţ Exterior
  MAE Ministerul Afacerilor Externe
  MJ Ministerul Justiţiei
  BNR Banca Naţională a României

––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x