PROGRAMUL DE FORMARE din 11 octombrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 25 octombrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 87 10/04/2006
ActulREFERIRE LAHG 1258 18/10/2005 ART. 9
ActulREFERIRE LAHG 1258 18/10/2005 ART. 14
ActulREFERIRE LAOUG 75 12/07/2005 ART. 24
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 18/10/2005 ART. 9
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 18/10/2005 ART. 14
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5338 11/10/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 5338 11/10/2006

pentru experţii în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar



1. Prezentare generalăÎn conformitate cu prevederile art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006, şi ale art. 9 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) dispune de un aparat propriu format din experţi şi personal administrativ şi foloseşte, pentru îndeplinirea atribuţiilor sale legale, experţi în evaluare şi acreditare în calitate de colaboratori externi, din ţară şi din străinătate, angajaţi pe bază de contract.Experţii au obligaţia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, să participe la activităţi şi programe de formare profesională în domeniul evaluării instituţionale şi al acreditării.În vederea realizării unitare a activităţilor de evaluare instituţională pentru autorizarea, acreditarea şi evaluarea externă a calităţii educaţiei în instituţiile de învăţământ preuniversitar, ARACIP a elaborat prezentul program de formare.Programul propus se încadrează în categoria a treia de programe de formare continuă, prevăzută de art. 11 din Metodologia de acreditare a programelor de formare continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.611/2005.Programul va fi supus de către ARACIP procedurilor de acreditare, în conformitate cu prevederile legii.Programul se adresează atât experţilor din aparatul propriu, angajaţi prin concurs, conform legii, precum şi colaboratorilor externi care au trecut de primele două etape ale procedurilor de selecţie (analiza dosarelor personale şi interviu), urmând ca înscrierea lor în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare să se realizeze numai după parcurgerea şi finalizarea acestui program de formare, care va cuprinde şi realizarea practică a 3 vizite de evaluare externă.2. Standardele utilizateAvând în vedere că, în conformitate cu art. 14 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare, doar cadrele didactice pot îndeplini calitatea de colaborator extern, expert în evaluare şi acreditare, pregătirea va avea la bază competenţe prevăzute în Standardele de formare continuă pentru funcţiile didactice din învăţământul preuniversitar, elaborate de Centrul Naţional de Formare a Personalului din Învăţământul Preuniversitar (CNFP). Totodată, având în vedere şi faptul că evaluarea instituţională presupune o cunoaştere aprofundată a funcţionării unităţii şcolare şi a integrării acesteia în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar, programul de formare se va referi şi la competenţele prevăzute în Standardele de formare continuă pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar (elaborate de CNFP). Toate aceste competenţe vor fi abordate parţial, avându-se în vedere activităţile şi modalităţile de realizare specifice misiunii şi funcţiilor ARACIP.La aceste competenţe generale sunt adăugate competenţele specifice în domeniul auditului şi evaluării instituţionale, prevăzute în actele normative şi în modelele naţionale şi internaţionale de evaluare a instituţiilor şi persoanelor (inclusiv standardele ISO şi standardele EFQM).3. Durata şi structura programului de formareDurata totală = 89 de ore pentru fiecare participant, din care:– 60 de ore de pregătire centralizată – teoretică şi practică – în condiţii de simulare;– 24 de ore de practică în condiţii reale;– 5 ore de evaluare: prezentarea dosarelor de evaluare şi interviul.Pregătirea teoretică şi practică în condiţii de simulare se va realiza în 4 stagii compacte (16 ore de formare dispuse pe parcursul a 3 zile calendaristice), cu excepţia ultimului modul în care se vor efectua 12 ore de pregătire.Pregătirea practică în condiţii reale constă în 3 evaluări de instituţii de învăţământ preuniversitar, realizate de către fiecare participant, sub coordonarea unui expert din aparatul propriu al ARACIP sau a unui expert deja înscris în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare, conform planificării ARACIP.Evaluarea va consta în interviu şi prezentarea, în faţa comisiei de examinare, a celor 3 rapoarte de evaluare externă.4. Repartizarea orelor pe module

  Nr. crt. Module Pregătirea teoretică Pregătirea practică Total
  1. Evaluarea de proces1) 2 6 8
  2. Evaluarea proiectului de dezvoltare instituţională şi a documentelor manageriale2) 2 6 8
  3. Evaluarea resurselor umane, fizice şi financiare ale unităţii şcolare3) 2 8 10
  4. Auditul instituţional – abordarea ISO 4 6 10
  5. Evaluarea instituţională – modelul european al excelenţei (EFQM) 4 6 10
  6. Evaluarea de sistem 4 6 10
  7. Managementul de sine (self-management) 4 4
    Total ore de pregătire teoretică şi practică în condiţii de simulare   42 60
  8. Practică în condiţii reale 24 24
  9. Evaluare     5
    TOTAL GENERAL: 18 66 89

––-*1) Conform Standardelor de formare continuă pentru funcţiile didactice din învăţământul preuniversitar (2005). Bucureşti: CNFP – Competenţe metodologice, de evaluare, psihosociale, de comunicare şi relaţionare.*2) Conform Standardelor de formare continuă pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar (2002). Bucureşti: CNFP – Competenţe de conducere şi coordonare.*3) Idem – Competenţe de gestionare a resurselor şi de evaluare.5. Structura programului de pregătireModulul 1: Evaluarea de proces

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să evalueze activităţile de învăţare în ceea ce priveşte adecvarea la documentele normative şi reglatoare (curriculum naţional – trunchi comun, curriculum diferenţiat, CDŞ/CDL) şi la caracteristicile grupului de elevi ▪ Să evalueze activităţile de învăţare în ceea ce priveşte adecvarea la grupul-ţintă concret de elevi, în funcţie de nivelul, forma şi tipul de învăţământ ▪ Să evalueze activităţile de învăţare în ceea ce priveşte adecvarea conţinuturilor, metodologiei şi auxiliarelor curriculare la obiectivele stabilite ▪ Să evalueze adecvarea instrumentelor de evaluare la caracteristicile elevilor şi ale activităţilor de învăţare ▪ Să identifice modalităţile de optimizare a activităţii în urma evaluării ▪ Să comunice eficient cu cadrele didactice din instituţia şcolară evaluată ▪ Să elaboreze şi să aplice instrumente de analiză a satisfacţiei beneficiarilor (elevi, părinţi etc.) faţă de oferta educaţională a şcolii ▪ Să analizeze proiectele educaţionale ale cadrelor didactice (altele decât cele didactice) în raport cu obiectivele stabilite şi cu grupurile-ţintă ▪ Evaluarea documentelor de proiectare a activităţilor de învăţare 2 ▪ Prezentarea ▪ Exerciţiul ▪ Dezbaterea ▪ Studiul de caz ▪ Jocul de rol ▪ Exerciţiul ▪ Documente normative şi reglatoare ▪ Folii/ Prezentări PP ▪ Fişe de lucru ▪ Înregistrări video ▪ Cunoaşterea principalelor documente normative şi reglatoare referitoare la proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţii didactice ▪ Evaluarea corectă a rezultatelor învăţării din perspectiva adecvării la situaţia de învăţare concretă şi la documentele de programare utilizate ▪ Estimarea utilităţii activităţilor de învăţare pentru dezvoltarea ulterioară a elevilor ▪ Capacitatea de ascultare activă ▪ Realizarea unui interviu de evaluare cu cadrele didactice ▪ Elaborarea instrumentelor de evaluare pentru elevi şi părinţi (chestionare, ghiduri de interviu individual/de grup)
  ▪ Observarea activităţilor curriculare şi extracurriculare 2
  ▪ Comunicarea interpersonală în situaţii de evaluare 2
  ▪ Elaborarea şi aplicarea instrumentelor de evaluare 2

Modulul 2: Evaluarea proiectului de dezvoltare instituţională şi a documentelor manageriale

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să analizeze proiectul de dezvoltare instituţională (necesitate şi fezabilitate) ▪ Să analizeze planurile operaţionale din perspectiva adecvării la proiectul de dezvoltare instituţională ▪ Să evalueze structura organizaţională şi de comunicare a unităţii şcolare ▪ Management de proiect: proiectul de dezvoltare instituţională (PDI) 2 ▪ Prezentarea ▪ Dezbaterea ▪ Studiul de caz ▪ Proiectul ▪ Cazuri (PDI) pentru studiile de caz ▪ Folii/ Prezentări PP ▪ Fişe de lucru ▪ Estimarea corectă a necesităţii şi fezabilităţii PDI ▪ Evaluarea coerenţei interne a PDI şi între PDI şi planurile operaţionale ▪ Analiza şi conceperea unei organigrame pentru o instituţie şcolară
  ▪ Elemente de design organizaţional 2
  ▪ Autoevaluarea instituţională 4

Modulul 3: Evaluarea resurselor umane, fizice şi financiare ale unităţii şcolare

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să evalueze adecvarea resurselor umane şi materiale la nivelul şi tipul de unitate şcolară ▪ Să analizeze bugetul unităţii şcolare din perspectiva adecvării la nivelul şi tipul de unitate şcolară ▪ Să evalueze adecvarea resurselor umane şi materiale la proiectul de dezvoltare instituţională ▪ Elemente de management financiar 4 ▪ Prezentarea ▪ Dezbaterea ▪ Studiul de caz ▪ Cazuri (bugete, state de funcţiuni) pentru studiile de caz ▪ Folii/ Prezentări PP ▪ Fişe de lucru ▪ Analiza corelării resurselor educaţionale (umane, financiare, materiale – inclusiv materialele didactice/ auxiliarele curriculare) la nivelul şi tipul de instituţie şcolară ▪ Analiza corelării resurselor educaţionale (umane, financiare, materiale – inclusiv materialele didactice/auxiliarele curriculare) la documentele programatice ale şcolii (PDI şi planuri operaţionale) şi referitoare la activităţile de învăţare
  ▪ Elemente de MRU 4
  ▪ Management de curriculum: utilizarea auxiliarelor curriculare 2

Modulul 4: Auditul instituţional – abordarea ISO

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să aplice Standardul ISO 9001/2001 ▪ Să cunoască cerinţele ISO 19011/2003 ▪ Să auditeze sistemele de management al calităţii ▪ Să aplice un program de audit ▪ Să se integreze într-o echipă de audit ▪ Cerinţe pentru auditori, cunoştinţe, deprinderi, experienţă 2 ▪ Prezentarea ▪ Dezbaterea ▪ Studiul de caz ▪ Standardul ISO 19011/2003 ▪ Standardul ISO 9001/2001 ▪ Standardul ISO 10015/2000 ▪ Plan de audit ▪ Cunoaşterea standardelor ISO 19011/2003, ISO 9001/2001, ISO 10015/2000 ▪ Elaborarea unui plan de audit ▪ Evaluarea abilităţilor de auditor
  ▪ Vocabular specific 1
  ▪ Chestionar de audit 3
  ▪ Plan de audit 3
  ▪ Evaluarea auditorilor 1

Modulul 5: Evaluarea instituţională – modelul european al excelenţei (EFQM)

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să cunoască structura modelului de excelenţă al EFQM ▪ Să aplice o procedură de evaluare a sistemului de management al unei organizaţii ▪ Să fie integrat într-o echipă de evaluare a unei organizaţii ▪ Modelul de excelenţă al EFQM 2 ▪ Prezentarea ▪ Studiul de caz ▪ Dezbaterea ▪ Analiza de documente ▪ Exerciţiul de grup ▪ Modelul EFQM ▪ Fişa de evaluare a factorilor determinanţi ▪ Fişa de evaluare a rezultatelor ▪ Studii de caz ▪ Descrierea modelului de excelenţă ▪ Utilizarea instrumentelor de evaluare ▪ Capabilitatea de a lucra în echipă ▪ Aplicarea metodologiei RADAR
  ▪ Structura unui program de evaluare 2
  ▪ Realizarea raportului de evaluare 2
  ▪ Elaborarea unui raport de feedback 2
  ▪ structura unei matrice RADAR 2

Modulul 6: Evaluarea de sistem

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să descrie sistemul românesc de învăţământ ▪ Să descrie sistemul românesc de management şi de asigurare a calităţii educaţiei ▪ Să descrie principalele iniţiative europene privind asigurarea calităţii educaţiei ▪ Sistemul naţional de învăţământ 2 ▪ Prezentarea ▪ Dezbaterea ▪ Studiul de caz ▪ Analiza documentelor ▪ Legislaţia în domeniul învăţământului ▪ Acte normative şi documente programatice ale ARACIP ▪ Documente europene privind asigurarea calităţii educaţiei ▪ Cazuri pentru studiile de caz ▪ Descrierea corectă a sistemului românesc de învăţământ ▪ Interpretarea şi utilizarea corectă a actelor normative şi a instrumentelor de evaluare elaborate de ARACIP ▪ Cunoaşterea principalelor iniţiative europene în domeniul asigurării calităţii educaţiei
  ▪ Sistemul românesc de management şi de asigurare a calităţii 6
  ▪ Iniţiative europene în asigurarea calităţii 2

Modulul 7: Managementul de sine (self-management)

  Obiective. La sfârşitul formării, participantul va fi capabil: Temele Nr. de ore Metodologia Resursele Criteriile de evaluare
  ▪ Să gestioneze eficient timpul în cadrul activităţilor de evaluare ▪ Să gestioneze eficient informaţia şi priorităţile ▪ Managementul timpului 2 ▪ Exerciţiul ▪ Studiul de caz ▪ Suportul de curs ▪ Folosirea eficientă a timpului în cadrul procedurilor de evaluare ▪ Discernerea, în cadrul activităţilor de evaluare, a activităţilor şi a problemelor prioritare
  ▪ Managementul informaţiei şi al priorităţilor 2

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x