Informatii Document
Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 107 bis din 12 februarie 2014
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
pentru modulele prevăzute în planul de învățământ (Anexa 4)*)(actualizate la data de 4 decembrie 2015*)
–––-*) Aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 75/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 12 februarie 2014la O.M.T. nr. ………Programele de școlarizareProgramele de școlarizare pentru modulele prevăzute în planul de învățământPREGĂTIRE TEORETICĂ1. Legislație rutieră, legislație specifică, conducere preventivă și ecologică;2. Prim ajutor;3. Cunoaștere și întreținere a autovehiculelorModulele de pregătirea teoretică sunt: Legislație rutieră, legislație specifică, conducere preventivă și ecologică, prim ajutor, cunoaștere și întreținere a autovehiculelorAceastă programă de școlarizare este adresată persoanelor care se pregătesc pentru obținerea permisului de conducere în funcție de fiecare categorie de pregătire, profesorilor de legislație rutieră și instructorilor auto.Pentru formarea competențelor stabilite este obligatorie parcurgerea tuturor conținuturilor prevăzute în module de pregătire teoretică pentru fiecare categorie.Profesorul de legislație rutieră adaptează programa de școlarizare la numărul de ore prevăzut în planul de învățământ, utilizând activități variate de învățare, cu caracter preponderent aplicativ.Se ține seama că, în programă, conținuturile sunt grupate pe competențe, ordinea parcurgerii lor fiind stabilită de către profesorul de legislație rutieră.PREGĂTIRE PRACTICĂ4. Conducerea autovehiculelorEste obligatorie parcurgerea temelor din programă pentru fiecare categorie de pregătire.Pregătirea practică se efectuează pe autovehicule care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezentul ordin.Pentru categoriile B și Tv, opțional se pot efectua 5 ore din perioada de pregătire pe simulatoare auto.4.1. Categoriile AM, A1, A2, A4.2. Categoriile B1, B4.3. Categoriile C1, C4.4. Categoriile D1, D4.5. Categoriile BE, C1E, CE, D1E, DE4.6. Categoria Tr4.7. Categoria Tb4.8. Categoria TvObservație:Planul de învățământ din anexă este minimalȘcolile de conducători auto pot stabili un număr mai mare de ore de pregătire teoretică sau practică, decât cel prevăzut în planul de învățământ din anexă.Programa de școlarizare pentru modulele1. LEGISLAȚIA RUTIERĂ, LEGISLAȚIE SPECIFICĂ, CONDUCERE PREVENTIVĂ ȘI ECOLOGICĂ┌────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Competențe specifice│ Conținuturi │├────────────────────┼───────────────┬───────────────┬──────────────────────────────────────────────────┤│C1. Identificarea │1. Sistemul │1.1. Prezentare│a. Identificarea elementelor componente ││particularităților │circulației │generală │b. Caracteristici definitorii ale traficului ││traficului rutier │rutiere │ │rutier(intensitate, densitate, fluență, structură)││C2. Conștientizarea │ │ │c. Aspecte funcționale și relaționale ││locului, rolului și │ │ │(interacțiuni și intercondiționări) ││responsabilităților │ │ │d. Instituții implicate ││conducătorului de │ │ │e. Responsabilități impuse/asumate ││vehicul în traficul │ │ │f. Exigențe în aprecierea activității ││rutier │ │ │conducătorului auto ││C3. Verificarea │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│îndeplinirii │ │1.2. Reglemen- │a. Necesitatea apariției și perfecționării ││condițiilor de │ │tări rutiere │continue a legislației rutiere ││admisibilitate │ │ │b. Necesitatea însușirii și respectării regulilor ││determinate din │ │ │de circulație rutieră ││punctul de vedere │ │ │c. Acte normative care reglementează circulația ││al securității │ │ │rutieră ││traficului rutier │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C4. Stabilirea │ │1.3. Statistica│a. Elemente din statistica accidentelor de ││variantelor de │ │accidentelor de│circulație ││asigurare auto │ │circulație │b. Principalele cauze generatoare de accidente ││adecvate pentru │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│diferite tipuri de │ │1.4. Verifica- │a. Starea tehnică a vehiculelor și controlul ││autovehicule │ │rea condițiilor│acestora; omologarea vehiculelor; agrearea ││ │ │de admisibi- │vehiculelor ││ │ │litate - │b. Înmatricularea, înregistrarea și radierea din ││ │ │obligații ale │circulație a vehiculelor ││ │ │conducătorului │c. Obligațiile deținătorilor de vehicule; licențe ││ │ │de vehicul │de transport, norme privind documentele adminis- ││ │ │înaintea │trative necesare pentru utilizarea vehiculelor; ││ │ │plecării la │d. Permisul de conducere (categorii, condiții ││ │ │drum │privind obținerea, examenul pentru obținerea ││ │ │ │permisului de conducere, alte reglementări) ││ │ │ │e. Atestatul/certificatul profesional ││ │ │ │f. Verificarea calității de conducător auto ││ │ │ │g. Condiții impuse încărcăturilor (transportul de ││ │ │ │persoane, bunuri, transporturi agabaritice) ││ │ │ │h. Acte doveditoare ale condițiilor de ││ │ │ │admisibilitate ││ │ │ │i. Consecințele neconformării la condițiile de ││ │ │ │admisibilitate ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │1.5. Sistemul │a. Tipuri de asigurări ││ │ │de asigurări │b. Drepturi pe care le conferă ││ │ │auto │c. Răspunderi │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C5. Conștientizarea │2. Elemente de │2.1. Conside- │a. Necesitatea informării ││asupra importanței │control infor- │rații generale │b. Categorii de informații ││informării în │mațional al │ │c. Acționarea comenzilor – ca rezultat al ││traficul rutier │traficului │ │procesului de analiză informațională ││C6. Identificarea │ │ │d. Timpul de reacție și efectele întârzierii în ││tipurilor de drumuri│ │ │reacții ││publice și a mijloa-│ │ │e. Marja și redundanța informațională – elemente ││celor de dirijare │ │ │caracteristice ale actului decizional propriu ││a circulației │ │ │prestației unui conducător auto ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │2.2. Particula-│a. Căile de comunicație (prezentare generală a ││ │ │ritățile │căilor de comunicație aferente activității de ││ │ │drumului public│transport) ││ │ │ │b. Elemente geometrice (curbe, succesiuni de ││ │ │ │curbe, aliniament, palier, rampă, pantă rambleu, ││ │ │ │debleu, profil, mixt - caracteristici, ││ │ │ │identificare) ││ │ │ │c. Elemente constructive (partea carosabilă, ││ │ │ │acostamentele, zonele de protecție, zona ││ │ │ │străzilor, sensul de circulație, bandă/rând de ││ │ │ │circulație – elemente de identificare, benzile ││ │ │ │cu circulație normală, benzile cu destinație ││ │ │ │specială) ││ │ │ │d. Clasificarea și încadrarea drumurilor publice ││ │ │ │(clasificarea după destinație, circulație și din ││ │ │ │punct de vedere funcțional și administrativ - ││ │ │ │teritorial, mijloace de semnalizare particulare, ││ │ │ │elemente de identificare, particularități ││ │ │ │constructive și funcționale) ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │2.3. Semnali- │a. Componentele semnalizării rutiere și ordinea ││ │ │zarea rutieră │de prioritate între acestea ││ │ │ │b. Semnalele speciale de avertizare luminoasă ││ │ │ │și/sau sonoră; semnalele autovehiculelor cu regim ││ │ │ │de circulație prioritară și obligațiile celorlalți││ │ │ │participanți la trafic ││ │ │ │c. Semnalele polițistului ││ │ │ │d. Semnalizarea temporară care modifică regimul ││ │ │ │normal de desfășurare a circulației ││ │ │ │e. Semnalele luminoase ││ │ │ │f. Indicatoarele ││ │ │ │g. Marcajele ││ │ │ │h. Semnalizarea la trecerile la nivel cu calea ││ │ │ │ferată ││ │ │ │i. Semnalele altor persoane care dirijează ││ │ │ │circulația (ale agenților de cale ferată de la ││ │ │ │trecerile la nivel, ale lucrătorilor de drumuri ││ │ │ │din zona lucrărilor pe partea carosabilă, ale ││ │ │ │conducătorilor coloanelor de militari sau ││ │ │ │grupurilor organizate de pietoni, la semnalul ││ │ │ │persoanelor nevăzătoare ││ │ │ │j. Semnalele conducătorilor de vehicule ││ │ │ │k. Semnalizarea autovehiculelor de gabarite ││ │ │ │și/sau mase depășite ││ │ │ │l. Alte semnale. │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C7. Însușirea și │3. Reguli de │3.1. Punerea │a. Obligații ││aplicarea regulilor │circulație │în mișcare a │b. Tehnici de asigurare ││de circulație │ │vehiculului │ ││rutieră la depla- │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│sarea vehiculelor pe│ │3.2. Pozițiile │a. Poziția în raport cu repere transversale și ││drumurile publice │ │în timpul │longitudinale (în afara localității,în localitate,││ │ │deplasării │în intersecții) ││ │ │ │b. Poziția în raport cu celelalte vehicule ││ │ │ │c. Folosirea benzilor de circulație ││ │ │ │d. Schimbarea benzilor de circulație ││ │ │ │e. Trecerea pe lângă vehiculele care circulă din ││ │ │ │sens opus ││ │ │ │f. Distanța de urmărire (responsabilități, regula ││ │ │ │celor două secunde) ││ │ │ │g. Urmărirea pe timp de noapte și în condiții ││ │ │ │meteo nefavorabile ││ │ │ │h. Preselecția benzilor ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.3. Regimul │a. Noțiunea de viteză (unități de măsură, viteză ││ │ │de viteze │instantanee, viteză medie) ││ │ │ │b. Considerații privind adaptarea vitezei de ││ │ │ │deplasare (condițiile de drum, de trafic, preve- ││ │ │ │derile legale și necesitatea aprecierii obiective ││ │ │ │ale capacităților proprii) ││ │ │ │c. Viteze maxime admise de lege ││ │ │ │d. Viteze minime impuse de lege ││ │ │ │e. Stabilirea vitezei de deplasare, ca instrument ││ │ │ │de reglare a dinamicii traficului rutier, ││ │ │ │în optimizarea echilibrului dintre stabilitatea ││ │ │ │și maniabilitatea autovehiculelor ││ │ │ │f. Reducerea vitezei ││ │ │ │g. Alte situații care impun reducerea vitezei ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.4. Reguli │a. Noțiunea de prioritate de trecere ││ │ │de prioritate │b. Conflictul de prioritate, soluții ││ │ │de trecere │c. Mijloace de reglementare și concursul mijloa- ││ │ │ │celor de reglementare a priorității de trecere ││ │ │ │d. Reguli de prioritate de trecere ││ │ │ │e. Consecințele nerespectării regulilor de ││ │ │ │prioritate ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.5. Manevre │a. Oprirea, staționare și parcarea ││ │ │(definiții, │b. Întoarcerea ││ │ │prevederi │c. Mersul înapoi ││ │ │procedurale, │d. Depășirea ││ │ │obligații, │ ││ │ │interziceri, │ ││ │ │elemente de │ ││ │ │conducere │ ││ │ │preventivă │ ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.6. Circulația│a. Curbe ││ │ │prin puncte │b. Trecerea pentru pietoni ││ │ │caracteristice │c. Pe poduri, sub poduri, prin tunele și pasaje ││ │ │(identificare, │rutiere ││ │ │clasificare, │d. Pante și rampe ││ │ │semnalizare, │e. Stații de mijloace de transport în comun ││ │ │obligații și │f. Treceri la nivel cu cale ferată ││ │ │interziceri │g. Intersecții ││ │ │specifice, │h. Autostrăzi ││ │ │sancțiuni) │i. Locuri frecventate de copii (școli, grădinițe) ││ │ │ │j. Locuri aglomerate (târguri, oboare, etc.) ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.7. Obliga- │a. Obligații privind starea tehnică a vehiculului ││ │ │țiile și inter-│și dotarea cu mijloace de intervenție ││ │ │zicerile condu-│b. Obligații privind documentele ││ │ │cătorilor auto │c. Obligații privind starea de sănătate ││ │ │ │d. Obligații privind transportul persoanelor ││ │ │ │(inclusiv al copiilor) ││ │ │ │e. Obligații privind comportamentul în relația cu ││ │ │ │ceilalți participanți la trafic ││ │ │ │f. Obligații privind comunicarea cu poliția ││ │ │ │g. Obligații la trecerea pe lângă locul de ││ │ │ │producerea a unui accident de circulație ││ │ │ │h. Obligații în cazul angajării într-un accident ││ │ │ │de circulație ││ │ │ │i. Obligații privind plasarea încărcăturii în ││ │ │ │vehicul ││ │ │ │j. Obligații privind portul centurii de siguranță ││ │ │ │k. Obligații privind remorcarea ││ │ │ │l. Obligații în zona rezidențială și în zona ││ │ │ │pietonală ││ │ │ │m. Obligații în stațiile de alimentare cu ││ │ │ │combustibil și lubrifianți ││ │ │ │n. Obligații la circulație pe autostradă ││ │ │ │o. Obligații ale conducătorului cu mai puțin de ││ │ │ │un an vechime în conducerea autovehiculelor ││ │ │ │p. Obligații la efectuarea transportului public ││ │ │ │de persoane ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │3.8. Reguli │a. Circulația bicicletelor ││ │ │pentru alți │b. Însoțirea animalelor ││ │ │participanți │c. Circulația vehiculelor cu tracțiune animală și ││ │ │la trafic │a celor trase sau împinse cu mâna ││ │ │ │d. Circulația pietonilor │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C8. Conștientizarea │4. Infracțiuni │4.1. Contra- │a. Definirea contravenției ││participanților la │și contravenții│venții │b. Clasificarea contravențiilor la regimul ││trafic asupra │la regimul │ │circulației pe drumurile publice ││regulilor de │circulației ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│circulație rutieră │ │4.2. Infrac- │a. Noțiunea de infracțiune ││ │ │țiuni │b. Infracțiuni la regimul circulației pe drumurile││ │ │ │publice ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │4.3. Măsuri │a. Avertismentul ││ │ │administrative │b. Amenda contravențională ││ │ │și pedepse │c. Puncte de penalizare ││ │ │ │d. Reținerea permisului de conducere ││ │ │ │e. Retragerea permisului de conducere ││ │ │ │f. Suspendarea dreptului de a conduce ││ │ │ │autovehicule pe drumurile publice ││ │ │ │g. Reținerea atestatului profesional ││ │ │ │h. Amenda penală ││ │ │ │i. Anularea permisului de conducere ││ │ │ │j. Închisoare ││ │ │ │k. Reținerea certificatului de înmatriculare sau ││ │ │ │înregistrare ││ │ │ │l. Reținerea plăcuțelor cu numerele de ││ │ │ │înmatriculare ││ │ │ │m. Condiții de redobândire a permisului de ││ │ │ │conducere anulat ││ │ │ │n. Imobilizarea vehiculului ││ │ │ │o. Alte consecințe juridice │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C9. Identifică │5. Conducere │5.1. Conside- │a. Caracteristici definitorii ale comportamentului││elementele │preventivă │rații generale │conducătorului de autovehicul (definiții, noțiuni ││conducerii │ │ │de conducere preventivă și ecologică, necesitate) ││preventive │ │ │b. Elementele conducerii preventive (cunoștințe ││ │ │ │teoretice, vigilența, prevederea, judecata, ││ │ │ │îndemânarea) ││ │ │ │c. Obiective urmărite în adaptarea modului de ││ │ │ │deplasare ││ │ │ │d. Caracteristici de comportament (trăsături de ││ │ │ │personalitate, tipuri de conducători auto, ││ │ │ │obiective urmărite la formarea conducătorilor ││ │ │ │auto) ││ │ │ │e. Accidentul de circulație (definiție, legături ││ │ │ │de cauzalitate), modul în care trebuie să se ││ │ │ │comporte conducătorul auto în caz de accident ││ │ │ │(instalarea dispozitivelor de semnalizare și ││ │ │ │alarmarea) și măsurile pe care acesta le poate lua││ │ │ │pentru a veni în ajutorul victimelor accidentelor ││ │ │ │rutiere, în care este necesar; ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C10. Adaptează modul│ │5.2. Elementele│a. Capacitățile proprii conducătorului auto ││de deplasare funcție│ │de referință │(timpul de reacție, factori de influență asupra ││de condițiile │ │în adaptarea │capacităților conducătorilor auto) ││ │ │modului │b. Respectarea distanței de siguranță între ││ │ │de deplasare │vehicule, distanțele de frânare și controlul ││ │ │ │vehiculului în diferite condiții meteorologice ││ │ │ │și de drum; ││ │ │ │c. Condițiile de drum - referințe și metode de ││ │ │ │apreciere a aderenței și a vizibilității ││ │ │ │d. Condițiile de trafic (metodologia de stabilire ││ │ │ │și stabilizare a relațiilor proprii traficului în ││ │ │ │regim dinamic, condiții determinate în judecarea ││ │ │ │oportunității intervențiilor ││ │ │ │e. Factori de siguranță privind încărcarea ││ │ │ │vehiculului și persoanele transportate ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C11. Identifică │ │5.3. Situații │5.3.1. Situații periculoase din punct de vedere ││situațiile │ │limită și mod │al pierderii aderenței ││periculoase d.p.d.v.│ │de procedură │a. Pornirea de pe loc/demaraj ││al pierderii │ │ │b. Patinarea (definiție, condițiile apariției, ││ │ │ │factori favorizanți) ││ │ │ │c. Evitarea/Controlul patinării ││ │ │ │d. Circulația în curbe (tehnica efectuării ││ │ │ │virajului; derapajul - definiție, condiția ││ │ │ │apariției, factori favorizanți derapajului; ││ │ │ │evitarea derapajului) ││ │ │ │e. Ocolirea unor obstacole apărute brusc (efectele││ │ │ │manevrării bruște și necesitatea intervenției ││ │ │ │controlate, incompatibilități în manevrarea bruscă││ │ │ │a autovehiculului ││ │ │ │f. Acvaplanarea ││ │ │ │g. Definirea fenomenului, condițiile apariției, ││ │ │ │factori favorizanți ││ │ │ │h. Locuri caracteristice și identificare ││ │ │ │i. Proceduri de evitare ││ │ │ │5.3.2. Situații din punct de vedere al ││ │ │ │vizibilității ││ │ │ │a. Circulația pe timp de noapte (aprecierea ││ │ │ │distanțelor și vitezelor, folosirea luminilor, ││ │ │ │adaptarea vitezei de deplasare, orbirea) ││ │ │ │b. Circulația pe timp de ploaie, ceață, ninsoare ││ │ │ │abundentă ││ │ │ │5.3.3. Percepția, evaluarea și luarea deciziilor, ││ │ │ │în special timpul de reacție, precum și modificări││ │ │ │în comportamentul conducătorului auto aflat sub ││ │ │ │influența alcoolului, drogurilor și medicamen- ││ │ │ │telor, a stărilor emoționale și a oboselii ││ │ │ │5.3.4. Obișnuința ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C12. Conștientizează│ │5.4. Circulația│a. Circulația pe timp de vară ││existența factorilor│ │în situații │b. Circulația de timp de iarnă ││de risc pentru │ │caracteristice │c. Circulația primăvara și toamna ││circulația în │ │ │d. Circulația în mediu urban ││diferite situații │ │ │e. Circulația în mediu rural ││ │ │ │f. Circulația pe poduri, sub poduri și în tunele ││ │ │ │rutiere ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │5.5 Măsurile de│ ││ │ │precauție care │ ││ │ │trebuie luate │ ││ │ │la părăsirea │ ││ │ │vehiculului. │ ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C13. Sesizează și │ │5.6. Comporta- │ ││conștientizează │ │mentul conducă-│ ││situațiile proble- │ │torului auto │ ││matice cu care │ │începător │ ││se confruntă în │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│traficul rutier │ │5.7 Alți │5.7.1. Factori de risc specifici legați de lipsa ││ │ │utilizatori │de experiență a altor utilizatori ai drumului și ││ │ │ai drumului: │de cele mai vulnerabile categorii de utilizatori, ││ │ │ │precum copiii, pietonii, bicicliștii și persoanele││ │ │ │cu mobilitate redusă; ││ │ │ │5.7.2. Riscuri inerente circulației și conducerii ││ │ │ │diferitelor tipuri de vehicule și diferitelor ││ │ │ │câmpuri vizuale ale conducătorilor acestora. │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C14. Dispoziții │6. Dispoziții │Considerații │a. utilizarea echipamentului de protecție ca: ││specifice de │specifice │generale │mănuși, cizme, îmbrăcăminte și casca de protecție ││conduită preventivă │privind │ │b. vizibilitatea motocicliștilor pentru a fi ││ │conduita │ │utilizatori ai drumului ││ │preventivă │ │c. factori de risc privind diferitele condiții de ││ │pentru │ │drum, acordând atenție suplimentară porțiunilor ││ │cat. A și A1 │ │alunecoase (scurgerile pe suprafața drumului), ││ │ │ │marcajele rutiere (liniile și săgețile, șinele de ││ │ │ │tramvai). ││ │ │ │d. reglementari specifice ││ ├───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │7. Dispoziții │7.1 Verificarea│7.1.1. Normele privind timpul de conducere și ││ │specifice │obligatorie │perioadele de odihnă stabilite prin Regulamentul ││ │privind │a abilităților │(CEE) nr. 561/2006; folosirea echipamentului de ││ │conduita │specifice │înregistrare definit prin Regulamentul (CEE) ││ │preventivă │ │nr. 3821/85 din 20 decembrie 1985 privind ││ │pentru │ │aparatura de înregistrare în transportul rutier; ││ │cat. C, CE, C1,│ │7.1.2. Normele privind tipul de transport ││ │C1E, D, DE, D1 │ │(de mărfuri sau de persoane); ││ │și D1E │ │7.1.3. Documentele privind vehiculul sau ││ │ │ │transportul, necesare pentru transportul național ││ │ │ │și internațional de mărfuri sau de persoane; ││ │ │ │7.1.4. Comportamentul în caz de accident, ││ │ │ │cunoașterea măsurilor care trebuie luate după ││ │ │ │un accident sau un eveniment asemănător, inclusiv ││ │ │ │acțiuni de urgență (evacuarea persoanelor) și ││ │ │ │noțiuni de prim ajutor; ││ │ │ │7.1.5. Măsuri de precauție care trebuie luate ││ │ │ │în timpul scoaterii și înlocuirii roților; ││ │ │ │7.1.6. Norme privind greutatea și dimensiunile ││ │ │ │vehiculelor, norme privind limitatoarele de viteză││ │ │ │7.1.7. Obstrucționarea câmpului vizual cauzat de ││ │ │ │caracteristicile vehiculului; ││ │ │ │7.1.8. Citirea unei hărți rutiere, planificarea ││ │ │ │traseului, inclusiv utilizarea sistemelor de ││ │ │ │navigație electronice (opțional). ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │7.2 Factori │Controlul încărcăturii (stivuire și fixare), ││ │ │de siguranță │dificultăți legate de diferite tipuri de ││ │ │legați de │încărcătură, încărcarea și descărcarea mărfurilor ││ │ │încărcarea │și utilizarea echipamentelor de încărcare ││ │ │vehiculului │ ││ │ │(după caz) │ ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │7.3. Respon- │7.3.1. Transportul călătorilor; ││ │ │sabilitatea │7.3.2. Confortul și siguranța călătorilor; ││ │ │conducătorului │7.3.3. Transportul copiilor; ││ │ │auto de │7.3.4. Verificări necesare înainte de plecare. ││ │ │microbuze, │ ││ │ │autobuze sau │ ││ │ │autocare │ │├────────────────────┼───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C14. Evaluarea │ │Test tip grilă │ ││cunoștințelor │ │ │ ││dobândite │ │ │ │└────────────────────┴───────────────┴───────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘VALORI ȘI ATITUDINIa)Adaptarea la cerințele pieței muncii și la dinamica evoluției tehnologice. … b)Respectarea prevederilor actelor normative care reglementează circulația vehiculelor pe drumurile publice. ... c)Comportamentul conștient al participanților la trafic, în concordanță cu cerințele traficului rutier contemporan și cu cerințele Uniunii Europene din domeniu … d)Conștientizarea asupra cauzelor care pot genera accidente de circulație și asupra consecințelor acestora. ... CUNOȘTINȚELE, APTITUDINILE ȘI COMPORTAMENTUL NECESAR PENTRU CONDUCEREA UNUI AUTOVEHICULConducătorii auto ai tuturor autovehiculelor trebuie să aibă în orice moment cunoștințele, aptitudinile și comportamentul, pentru a putea:a)să recunoască pericolele din trafic și să evalueze gravitatea lor; … b)să aibă suficient control asupra vehiculului pentru a nu crea situații periculoase și să reacționeze adecvat în cazul producerii unor astfel de situații; ... c)să respecte dispozițiile legale privind circulația rutieră, în special cele de prevenire a accidentelor rutiere și de menținere a fluenței circulației; … d)să depisteze orice defecțiuni tehnice majore ale vehiculelor lor, în special cele care pun în pericol siguranța, și să le remedieze în mod adecvat; ... e)să ia în considerare toți factorii care afectează comportamentul de conducere (de exemplu, drogurile, alcoolul, oboseala, vederea slabă etc.) astfel încât să își mențină la capacitate maximă facultățile necesare conducerii în siguranță; … f)să contribuie la siguranța tuturor utilizatorilor drumurilor, în special a celor mai expuși, prin arătarea respectului cuvenit celorlalți. ... SUGESTII METODOLOGICEa)Orele se vor desfășura în sala/sălile de legislație rutieră, cabinet/cabinete de cunoaștere a autovehiculului dotată/e conform reglementărilor în vigoare. ... b)Cursanții, care se pregătesc în vederea obținerii permisului de conducere auto categoriile C, CE, D, DE, Tb, Tv, Tr, vor aprofunda elementele de legislație specifice pentru categoriile respective. … c)Abordarea conținuturilor trebuie realizată pe baza a cât mai multe exemple concrete desprinse din situațiile de trafic. ... d)Având în vedere că procesul de formare a competențelor la această disciplină are un caracter interdisciplinar, metodele folosite în procesul de predare – învățare vor fi cele activ participative: observația, conversația, descoperirea dirijată, studiul de caz, documentația didactică. … e)Vor fi utilizate materialele didactice specifice, în concordanță cu reglementările în vigoare. ... f)Se recomandă utilizarea calculator cu video proiector și ecran de proiecție, în special la prezentarea situațiilor din trafic și la evaluare. … Programa de învățământ pentru modulul2. PRIM AJUTOR*Font 8*┌────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Competențe specifice│ Conținuturi │├────────────────────┼───────────────┬───────────────┬──────────────────────────────────────────────────┤│C1. Identificarea │1. Accidentele │Importanța │a. Prevederi legale ││cauzelor și │de circulație │acordării │b. Atitudini ││consecințelor │și implicațiile│primului ajutor│c. Consecințe ││accidentelor │acestora │în accidente │ ││de circulație │ │rutiere │ ││ ├───────────────┼───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │2. Reguli și │2.1. Componen- │a. Prezentare generală ││ │tehnici de │tele trusei de │b. Modul de utilizare ││ │acordare │prim ajutor │ ││ │a primului ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ajutor │2.2. Stabilirea│a. Scoaterea răniților din autovehiculele angajate││ │ │urgențelor la │în accident ││ │ │locul acciden- │b. Stabilirea urgențelor de gradul I ││ │ │tului, măsuri │(accidentații în stare de comă sau de șoc) ││ │ │care trebuie │c. Stabilirea urgențelor de gradul II ││ │ │luate după │(accidentații cu hemoragii) ││ │ │un accident sau│d. Stabilirea urgențelor de gradul III ││ │ │un eveniment │(accidentații cu fracturi) ││ │ │asemănător │ ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │2.3. Acordarea │a. Acordarea primului ajutor accidentaților ││ │ │primului ajutor│în comă (stop cardiac, stop respirator) ││ │ │la locul │b. Acordarea primului ajutor accidentaților ││ │ │accidentului │cu hemoragii ││ │ │ │c. Acordarea primului ajutor accidentaților ││ │ │ │cu fracturi ││ │ │ │d. Acordarea primului ajutor în timpul ││ │ │ │transportării accidentaților │└────────────────────┴───────────────┴───────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘Programa de învătământ pentru modulul3. CUNOAȘTEREA ȘI ÎNTREȚINEREA AUTOVEHICULELOR*Font 8*┌────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Competențe specifice│ Conținuturi │├────────────────────┼───────────────┬───────────────┬──────────────────────────────────────────────────┤│C1. Compararea │1. Noțiuni │1.1. Evoluția │ ││diferitelor tipuri │generale despre│autovehiculelor│ ││de autovehicule │autovehicul ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ │ │1.2. Compunerea│ ││ │ │generală a │ ││ │ │autovehiculelor│ ││ │ ├───────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│C2. Însușirea │ │1.3. Parametrii│a. Gabaritul ││elementelor mecanice│ │principali ai │b. Ampatamentul ││de securitatea │ │automobilului │c. Ecartamentul ││conducerii auto │ │ │d. Masa maximă autorizată │