PROGRAM STATISTIC NAȚIONAL MULTIANUAL din 8 decembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1213 din 19 decembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1457 08/12/2022
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 1457 08/12/2022
ActulCONTINUT DEHOTARARE 1457 08/12/2022
ActulREFERIT DEHOTARARE 1457 08/12/2022





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.457 din 8 decembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1213 din 19 decembrie 2022.
 + 
Lista abrevierilor din PSNM

APSO alți producători de statistici oficiale
ARDA Asociația Regională de Dezvoltare Antreprenorială
CAPI intervievare personală asistată de calculator
CAWI intervievare online asistată de calculator
COMSTAT Comitetul Sistemului Statistic Național
GAMSO modelul generic de activitate pentru organizația statistică
GSBPM modelul generic de activități pentru procesele statistice
INS Institutul Național de Statistică
PSNA Programul statistic național anual
PSNM Programul statistic național multianual
RGA recensământul general agricol
RPL recensământul populației și locuințelor
SDSSN Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic național
SGG Secretariatul General al Guvernului
SSE Sistemul statistic european
SSN Sistemul statistic național
TIC tehnologia informației și comunicațiilor

1.Scopul PSNM Programul statistic național multianual (PSNM) pentru perioada 2022-2024 a fost elaborat ca un instrument de planificare strategică, pentru operaționalizarea Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic național 2022-2027 (SDSSN), pe termen mediu (3 ani). PSNM detaliază acțiunile necesare pentru realizarea obiectivelor specifice și a celor 5 obiective strategice ale Strategiei de dezvoltare a Sistemului statistic național 2022-2027. Acțiunile au fost elaborate la nivelul fiecărei măsuri și pe fiecare domeniu statistic. Prin acțiunile PSNM, Institutul Național de Statistică (INS), în calitate de coordonator al Sistemului statistic național (SSN), a urmărit să asigure dezvoltarea capacității de producție statistică și să consolideze structura și funcționalitatea Sistemului statistic național. Prioritățile programului statistic pentru perioada 2022-2024 corespund celor stabilite în strategie și sunt următoarele: 1.dezvoltarea capacității de a furniza datele statistice necesare pentru a fundamenta, monitoriza și evalua politicile naționale și pe cele necesare pentru a implementa reglementările Uniunii Europene conform programelor statistice naționale și cele ale Sistemului statistic european (SSE). 2.Îmbunătățirea eficienței prin colaborarea sistematică în cadrul SSE, respectând în același timp principiul subsidiarității. 3.Intensificarea colaborării în cadrul SSE, prin schimb de cunoștințe, experiențe și metodologii, precum și prin schimbul de instrumente, date, servicii și resurse, ori de câte ori este cazul. 4.Îmbunătățirea capacității de producție a Sistemului statistic național prin standardizarea metodelor (GSBPM/GAMSO), tehnologiei informației, proceselor statistice și implementarea managementului calității. 5.Modernizarea instituțională a SSN, dezvoltarea rolului și a importanței statisticianului, consolidarea rolului INS de coordonator cu privire la funcționarea optimă a Sistemului statistic național, asigurarea sustenabilității resurselor umane, materiale și financiare pentru a putea satisface cerințele tot mai mari ale utilizatorilor de date statistice, producerea de informații statistice de înaltă calitate, adaptate la evoluția societății. 6.Consolidarea cooperării și comunicării cu partenerii din cadrul Sistemului statistic național – furnizori, producători și utilizatori de date statistice – pentru a reduce sarcina de răspuns, pentru a recunoaște rolul și importanța statisticilor oficiale, pentru a răspunde mai bine cerințelor societății și pentru a permite o mai bună prioritizare a activităților. 7.Transformarea INS într-un centru nodal pentru integrarea surselor de date administrative în procesul statistic, ca sprijin pentru: a)reducerea sarcinii de răspuns la cercetările statistice și a sarcinii administrative; b)creșterea acoperirii statistice a structurilor regionale și a zonelor geografice mici; c)acoperirea noilor cerințe statistice în domenii precum globalizarea, migrația și dezvoltarea sustenabilă. 8.Consolidarea capacității INS, a direcțiilor statistice regionale și județene în vederea creșterii calității datelor colectate și pentru a răspunde mai bine cerințelor de date statistice ale comunităților locale. 2.Acțiuni aferente perioadei 2022-2024 în sprijinul implementării măsurilor și obținerii rezultatelorPSNM operaționalizează SDSSN 2022-2027, punând în convergență viziunea SSN cu obiectivele strategice și obiectivele specifice, iar acțiunile care alcătuiesc programul multianual sprijină implementarea măsurilor în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse. Structura PSNM este direct legată de cea a strategiei și de defalcarea suplimentară a măsurilor, respectiv de fiecare obiectiv strategic.  + 
Obiectivul strategic 1: Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statisticeÎn cadrul acestui obiectiv strategic vor fi implementate cele mai adecvate instrumente de diseminare și comunicare, suficient de flexibile pentru a satisface nevoile divergente și în continuă schimbare ale utilizatorilor, atât la nivel național, cât și la nivel local, adaptabile la tehnologiile emergente și pentru a oferi îndrumare într-o lume a revoluției datelor. Acțiuni de întreprins în vederea operaționalizării obiectivului strategic 1 la nivelul fiecărei măsuri:

Obiectiv strategic 1. Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice
Obiectiv specific 1.1. Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice
Măsuri Acțiuni
M1.1.1. Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online 1.1.1.1. Posibilitatea introducerii unui modul HTML pentru comunicatele de presă:1.1.1.1.1. Identificarea tipurilor de comunicate de presă, grupate pe domenii de activitate1.1.1.1.2. Crearea de unul sau mai multe șabloane pentru fiecare comunicat de presă1.1.1.1.3. Crearea unui generator de șabloane pentru comunicatele de presă1.1.1.1.4. Realizarea unei interfețe grafice capabile să gestioneze lucrul cu comunicatele de presă1.1.1.1.5. Realizarea și aplicarea testelor de User Experience cu personalul care se ocupă de scrierea/redactarea comunicatului de presă1.1.1.1.6. Realizarea și aplicarea testelor de User Experience pe front-end1.1.1.1.7. Stabilirea drepturilor de acces pentru diferite categorii de utilizatori care participă la utilizarea modulului (administrator, utilizator cu drept de citire/scriere/semnare/ anulare/modificare conținut comunicat)1.1.1.2. Posibilitatea introducerii unui modul „blog“ cu teme de interes statistic:1.1.1.2.1. Identificarea tipurilor de teme de interes statistic1.1.1.2.2. Crearea unuia sau a mai multor șabloane pentru fiecare temă1.1.1.2.3. Crearea unui generator de șabloane1.1.1.2.4. Realizarea unei interfețe grafice capabile să asigure funcționalitatea blogului1.1.1.2.5. Realizarea și aplicarea testelor de User Experience cu personalul ce se ocupă de scrierea articolelor1.1.1.2.6. Realizarea și aplicarea testelor de User Experience pe front-end1.1.1.2.7. Stabilirea drepturilor de acces pentru diferite categorii de utilizatori care participă la utilizarea modulului (administrator, utilizator cu drept de citire/scriere/semnare/anulare/modificare conținut articol)
M1.1.2. Identificarea, monitorizarea și analizarea fake news-urilor derivate din utilizarea sau înțelegerea greșită a indicatorilor statistici 1.1.2.1. Avertizarea timpurie a oricăror fake news-uri derivate din utilizarea și înțelegerea greșită a indicatorilor statistici:1.1.2.1.1. Studierea permanentă a agendei publice1.1.2.1.2. Identificarea fake news-urilor statistice de pe agenda publică1.1.2.1.3. Formularea de propuneri de remediere a situațiilor comunicaționale cauzate de răspândirea de fake news
Obiectiv specific 1.2. Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și a accesului utilizatorilor la date statistice și metadate
M1.2.1. Îmbunătățirea disponibilității și accesibilității produselor și serviciilor statistice 1.2.1.1. Implementarea noilor metode utilizate pentru diseminarea statisticilor oficiale
M1.2.2. Îmbogățirea în conținut a bazelor de date: TEMPO, baza de metadate și eDEMOS 1.2.2.1. TEMPO: gestionarea matricelor și a metadatelor aferente și încărcarea de noi matrici și metadate corespunzătoare1.2.2.2. eDEMOS: gestionarea indicatorilor și a metadatelor din baza de date și încărcarea de noi indicatori1.2.2.3. Baza de metadate: gestionarea activităților statistice existente în baza de date și crearea de noi activități statistice
M1.2.3. Realizarea unei biblioteci digitale cu publicații INS la standarde europene 1.2.3.1. O selecție riguroasă a documentelor, cu scopul de a identifica acele documente care, având în vedere vechimea și starea lor de conservare, necesită o atenție specială, devenind prioritară conservarea lor și copierea digitală1.2.3.2. Analiza modului în care se va realiza digitalizare1.2.3.3. Punerea la dispoziția utilizatorilor a bibliotecii digitale pentru consultare
Obiectiv specific 1.3. Promovarea culturii statistice
M1.3.1. Diseminarea de materiale informative în scopul consolidării relațiilor cu mass-media 1.3.1.1. Consolidarea relațiilor cu mass-media prin simplificarea limbajului statistic și prezentarea și expunerea informației statistice într-un format accesibil:1.3.1.1.1. Identificarea informației statistice considerate necesare pentru a fi transmisă pe canalele mediatice1.3.1.1.2. Alegerea celui mai bun canal mediatic, în funcție de beneficiarul informației1.3.1.1.3. Alegerea celui mai potrivit limbaj de comunicare în funcție de canalul mediatic și de publicul-țintă
M1.3.2. Organizarea de sesiuni de comunicare, întâlniri tematice pentru a cunoaște și înțelege statisticile oficiale – pe diversele grupuri de părți interesate (sectorul public, politic, de afaceri, public larg etc.) 1.3.2.1. Consolidarea relațiilor cu părțile interesate prin simplificarea limbajului statistic și prezentarea informațiilor statistice într-un format simplificat:1.3.2.1.1. Identificarea informațiilor statistice considerate interesante pentru a fi transmise părților interesate1.3.2.1.2. Alegerea celui mai adecvat mod de comunicare în funcție de beneficiarul informației

 + 
Obiectiv strategic 2: Consolidarea Sistemului statistic naționalSSN are în vedere o mai bună organizare și eficientizare a producției statistice pe domenii statistice în cadrul INS și, de asemenea, în cadrul altor producători de statistici oficiale, pentru a consolida producția statistică. Acțiuni necesare în vederea operaționalizării obiectivului strategic 2 la nivelul fiecărei măsuri:

Obiectiv strategic 2. Consolidarea Sistemului statistic național
Obiectiv specific 2.1. Consolidarea producției statistice realizată de INS
Măsuri Acțiuni
M2.1.1. Organizarea și eficientizarea producției statistice pe domenii statistice 2.1.1.1. Identificarea nevoilor2.1.1.2. Proiectare2.1.1.3. Dezvoltare2.1.1.4. Colectare2.1.1.5. Procesare2.1.1.6. Analiză2.1.1.7. Diseminare și vizualizare2.1.1.8. Evaluare
Obiectiv specific 2.2. Consolidarea producției statistice realizată de alți producători de statistici oficiale
M2.2.1. Organizarea și eficientizarea producției statistice 2.2.1.1. Diseminarea statisticilor produse în conformitate cu termenele stabilite în programele statistice naționale anuale

 + 
Obiectiv strategic 3: Modernizarea produselor și serviciilor statisticeSSN și INS au în vedere menținerea și creșterea constantă a încrederii utilizatorilor în statistici. Pentru a asigura acest rezultat pe termen lung vor fi puse în aplicare instrumente moderne și eficiente pentru a îmbunătăți producția statistică, colectarea datelor statistice, standardizarea GSBPM până la nivelul 4 de maturitate și pentru a dezvolta registre și baze de date statistice. Acțiuni necesare în vederea operaționalizării obiectivului strategic 3 la nivelul fiecărei măsuri:

Obiectiv strategic 3. Modernizarea produselor și serviciilor statistice
Obiectiv specific 3.1. Inovarea procesului de producție statistică
Măsuri Acțiuni
M3.1.1. Identificarea surselor de date complementare/auxiliare, care pot fi accesate și utilizate/implementate în procesul de producție statistică, pe baza modelelor statistice avansate 3.1.1.1. Inventarierea surselor de date complementare/auxiliare în raport cu aplicațiile posibile în generarea unor statistici experimentale (modele statistice avansate)3.1.1.2. Evaluarea surselor de date în raport cu criteriile de calitate ale statisticilor oficiale3.1.1.3. Dezvoltarea de statistici experimentale tip pilot (modele statistice avansate) în baza surselor de date identificate și publicarea rezultatelor3.1.1.4. Încorporarea parțială sau integrală în cadrul proceselor de producție statistică a surselor de date identificate
M3.1.2. Introducerea de metode și modele statistice avansate 3.1.2.1. Pentru sursele de date identificate, inventarierea metodelor și modelelor statistice avansate utilizate în cercetarea și practica din statistica oficială și a disciplinelor științifice conexe3.1.2.2. Evaluarea metodelor și modelelor statistice avansate în raport cu criteriile de calitate ale statisticilor oficiale3.1.2.3. Utilizarea metodelor și modelelor statistice avansate la producerea unor statistici experimentale și publicarea rezultatelor obținute3.1.2.4. Încorporarea parțială sau integrală a metodelor și modelelor statistice avansate în cadrul proceselor de producție statistică
Obiectiv specific 3.2. Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative)
M3.2.1. Implementarea metodelor moderne de colectare a datelor (CAPI/CAWI) în cercetările statistice în gospodării, eligibile 3.2.1.1. Efectuarea unui inventar al anchetelor statistice eligibile pentru CAPI/CAWI3.2.1.2. Proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI/CAWI3.2.1.3. Elaborarea instrucțiunilor de colectare și a instruirilor specifice3.2.1.4. Colectarea propriu-zisă și asistență pe parcursul colectării
M3.2.2. Definirea unor fluxuri de lucru și algoritmi de calcul în vederea construirii de indicatori statistici, utilizând surse administrative de date 3.2.2.1. Realizarea unui inventar al cercetărilor statistice eligibile pentru utilizarea surselor de date administrative3.2.2.2. Analizarea surselor de date administrative disponibile, în corelație cu nevoia statistică3.2.2.3. Construirea fluxului propriu-zis de prelucrare a datelor pentru fiecare cercetare eligibilă
M3.2.3. Intensificarea utilizării metodelor electronice de obținere a datelor statistice în cercetările statistice în întreprinderi 3.2.3.1. Realizarea unui inventar al cercetărilor statistice pentru colectare electronică pentru minimum 50% din eșantion3.2.3.2. Proiectarea instrumentarului statistic specific3.2.3.3. Elaborarea instrucțiunilor de colectare și a instruirilor specifice3.2.3.4. Colectarea propriu-zisă și asistența pe parcursul colectării
M3.2.4. Actualizarea bazei de date cu informații geospațiale – GeoDAB (Geo Database of Buildings) pentru a crește volumul informațiilor geocodate 3.2.4.1. Identificarea instituțiilor centrale sau locale care dețin astfel de informații3.2.4.2. Importul informațiilor existente3.2.4.3. Colaborarea cu autoritățile locale în sensul de a ajuta la geocodarea tuturor clădirilor (cu locuințe sau fără), monumentelor, obiectivelor culturale, de agrement etc.
M3.2.5. Modernizarea statisticilor agricole 3.2.5.1. Proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI pentru RGA 20203.2.5.2. Elaborarea instrucțiunilor de colectare și instruiri specifice pentru RGA 20203.2.5.3. Colectarea propriu-zisă și asistență pe parcursul colectării RGA 20203.2.5.4. Proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI pentru ASA 20233.2.5.5. Elaborarea instrucțiunilor de colectare și instruiri specifice pentru ASA20233.2.5.6. Colectarea propriu-zisă și asistență pe parcursul colectării ASA2023
M3.2.6. Actualizarea setului de indicatori naționali în vederea implementării SNDDR 2030 în conformitate cu Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă și cu indicatorii europeni 3.2.6.1. Proiect „România durabilă“ – Dezvoltarea cadrului strategic și instituțional pentru implementarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, cod SIPOCA/SMIS 2014+: SIPOCA 613/cod MySMIS 127545:– stabilirea setului de indicatori de dezvoltare durabilă pentru monitorizarea implementării strategiei;– crearea, la nivelul INS, a structurilor de date necesare încărcării indicatorilor de dezvoltare durabilă, popularea bazei de date și diseminarea informațiilor;– monitorizarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030;– realizarea de proceduri operaționale pentru stabilirea modului de lucru și comunicare între SGG, INS și ARDA, precum și între INS, SGG și fiecare minister și/sau instituții în cadrul procesului de monitorizare și raportare a implementării
Obiectiv specific 3.3. Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice
M3.3.1. Îmbunătățirea și creșterea vizibilității calității produselor statistice 3.3.1.1. Elaborarea de rapoarte de calitate în conformitate cu cerințele europene pentru cercetările statistice pentru care există reglementări europene pe fiecare domeniu statistic3.3.1.2. Elaborarea de rapoarte de calitate pentru cercetările statistice pentru care nu există reglementări europene pe fiecare domeniu statistic
M3.3.2. Standardizarea proceselor de colectare, prelucrare și diseminare a datelor statistice 3.3.2.1. Implementarea GSBPM
M3.3.3. Implementarea de noi metode/metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate 3.3.3.1. Implementarea de noi metode/metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate pentru fiecare domeniu statistic în parte

 + 
Obiectiv strategic 4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor ITDezvoltarea sistemelor și serviciilor IT va sprijini producția statistică și reprezintă calea pe care SSN intenționează să o urmeze în vederea implementării obiectivelor de modernizare și inovare tehnologică, respectiv pe baza unei infrastructuri flexibile, pentru a facilita eficiența proceselor pe care le deservesc, în virtutea faptului că TIC reprezintă factorul-cheie în atingerea obiectivelor stabilite prin strategie. Acțiuni necesare în vederea operaționalizării obiectivului strategic 4 la nivelul fiecărei măsuri:

Obiectiv strategic 4. Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT
Obiectiv specific 4.1. Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT
Măsuri Acțiuni
M4.1.1. Modernizarea aplicațiilor IT 4.1.1.1. Identificarea aplicațiilor IT și a tehnologiilor utilizate4.1.1.2. Rescrierea aplicațiilor IT identificate ca utilizând tehnologii și limbaje de programare învechite
M4.1.2. Crearea de module standardizate în vederea reutilizării acestora pentru chestionare și lucrări similare 4.1.2.1. Identificarea aplicațiilor IT și tehnologiilor utilizate4.1.2.2. Rescrierea aplicațiilor IT identificate ca utilizând tehnologii și limbaje de programare învechite
M.4.1.3. Îmbunătățirea și reînnoirea abilităților în mediul digital pentru a oferi răspunsuri eficiente la apariția noilor tehnologii 4.1.3.1. Dezvoltarea infrastructurii INS (săli, dotări) în vederea asigurării condițiilor pentru perfecționarea angajaților4.1.3.2. Actualizarea planului anual de pregătire profesională în concordanță cu digitalizarea instituției4.1.3.3. Diversificarea metodelor de formare profesională, cu accent pe participarea online
Obiectiv specific 4.2. Migrarea aplicațiilor existente în cloud
M4.2.1. Inventarierea bazelor de date și a elementelor necesare construirii depozitului de date și utilizării tehnologiei cloud*) 4.2.1.1. Identificarea tehnologiilor și a mediilor de stocare (în prezent, datele sunt stocate atât în baze de date relaționale, cât și sub formă de fișiere stocate local: dbf, csv, xls etc.)4.2.1.2. Standardizarea tehnologiilor și a mediilor de stocare folosite pentru utilizarea tehnologiei cloud
M.4.2.2. Implementarea unei soluții Disaster Recovery într-o locație diferită 4.2.2.1. Identificarea nevoilor și pregătirea specificațiilor tehnice4.2.2.2. Achiziționarea unei soluții Disaster Recovery (hardware/software)4.2.2.3. Implementarea soluției într-o locație teritorială a INS (preferabil din zona Transilvaniei)4.2.2.4. Instruirea personalului implicat
M.4.2.3. Crearea unei biblioteci digitale cu cărți vechi rare, existente în arhiva INS 4.2.3.1. Identificarea nevoilor și pregătirea specificațiilor tehnice4.2.3.2. Realizarea achiziției unei soluții de bibliotecă digitală (hardware/software)4.2.3.3. Implementarea soluției în cadrul sediului central al INS4.2.3.4. Instruirea personalului implicat

*) Utilizarea tehnologiei cloud depinde de operaționalizarea acestui tip de tehnologie la nivel guvernamental. + 
Obiectiv strategic 5: Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrativeRezultatele pe termen lung ale obiectivului strategic 5 vizează îmbunătățirea guvernanței publice a INS și SSN. Pentru a pune în aplicare toate politicile propuse în acest document strategic, SSN trebuie să implementeze instrumente de bună practică, cum ar fi managementul modern al resurselor umane, bugetarea bazată pe performanță/dovezi, managementul proiectelor/produselor statistice etc. Pe termen lung, INS urmărește o mai bună integrare a proceselor și adaptarea structurii organizaționale pentru a răspunde provocărilor anului 2030, revoluției datelor și agendei de dezvoltare. Acțiuni necesare în vederea operaționalizării obiectivului strategic 5 la nivelul fiecărei măsuri:

Obiectiv strategic 5. Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative
Obiectiv specific 5.1. Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice
Măsuri Acțiuni
M.5.1.1. Îmbunătățirea managementului resurselor umane și adaptarea la nevoile organizației 5.1.1.1. Solicitare către SGG a fondurilor necesare pentru ocuparea posturilor vacante5.1.1.2. Diversificarea metodelor de ocupare a posturilor vacante5.1.1.3. Colaborarea cu direcțiile generale/direcțiile în vederea îndeplinirii cerințelor pentru ocuparea posturilor vacante5.1.1.4. Dezvoltarea infrastructurii INS (săli, dotări) în vederea asigurării condițiilor pentru dezvoltarea profesională a angajaților5.1.1.5. Actualizarea planului anual de formare profesională în conformitate cu nevoile personalului și ale instituției5.1.1.6. Diversificarea metodelor de formare profesională, cu accent pe participarea online
M.5.1.2. Măsuri de creștere a investițiilor 5.1.2.1. Inițierea achizițiilor publice necesare pentru investiții în primul semestru al exercițiului bugetar în care este planificată investiția, în măsura existenței personalului specializat în achiziții publice5.1.2.2. Redimensionarea Serviciului de achiziții publice în funcție de volumul de achiziții necesare realizării investițiilor, cumulat cu achizițiile curente5.1.2.3. Continuarea procedurilor pentru ocuparea integrală a posturilor vacante existente în cadrul Serviciului de achiziții publice
Obiectiv specific 5.2. Optimizarea managementului performanței
M5.2.1. Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor 5.2.1.1. Identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente5.2.1.2. Realizarea achiziției unei soluții de management al documentelor (hardware/software)5.2.1.3. Implementarea soluției în cadrul sediului central al INS5.2.1.4. Instruirea personalului implicat
M5.2.2. Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv a microdatelor) și a documentelor din cadrul INS 5.2.2.1. Identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente5.2.2.2. Realizarea achiziției unei soluții de backup centralizat al bazei de date (hardware/software)5.2.2.3. Implementarea soluției în cadrul sediului central al INS5.2.2.4. Instruirea personalului implicat
M5.2.3. Implementarea condițiilor de telemuncă 5.2.3.1. Identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente5.2.3.2. Realizarea achiziției unei soluții de acces în rețeaua INS pentru personalul care lucrează la distanță – telemuncă (hardware/software pentru aproximativ 2000 de utilizatori simultan)5.2.3.3. Implementarea soluției în cadrul sediului central al INS5.2.3.4. Instruirea personalului implicat
M.5.2.4. Consolidarea structurii și funcționării coordonate a Sistemului statistic național 5.2.4.1. Actualizarea legislației statistice

3.

Proceduri de monitorizare și evaluare Cadrul de monitorizare și evaluare: Pentru monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță se va folosi un instrument de lucru ce va include toți indicatorii de performanță aferenți măsurilor din PSNM, precum și responsabilii cu actualizarea anuală a valorilor indicatorilor. În acest sens, INS va monitoriza și evalua progresul anual al indicatorilor conform celor prevăzute în tabelul nr. 1. Raportare: INS va elabora un raport anual privind progresul în implementarea măsurilor.Actualizarea PSNM: La elaborarea PSNM pentru perioada 2025-2027, INS va ține cont de următoarele:– compararea rezultatelor obținute cu cele planificate; această comparație se va face pe baza obiectivelor stabilite în SDSSN 2022-2027 și în PSNM 2022-2024; – efectuarea unei analize a mediului intern și extern pentru a stabili dacă sunt necesare schimbări semnificative în ipotezele care stau la baza planului actual.
Tabel nr. 1: Indicatori și obiective de realizare ale PSNM 2022-2024

Obiectiv specific Indicatori de rezultat Valoare de referință 2020 Țintă 2024 Instituția responsabilă
1.1. Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice I.1.1. Ponderea fake news-urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news-urilor de ordin statistic din spațiul public 25% 50% INS
1.2. Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și a accesului utilizatorilor la date statistice și metadate I.1.2. Gradul de implementare a noilor metode utilizate în diseminarea statisticilor oficiale 50% 70% INS
1.3. Promovarea culturii statistice I.1.3. Procentul de utilizatori satisfăcuți de diseminarea statisticilor oficiale 85% 90% INS
2.1. Consolidarea producției statistice realizată de INS I.2.1. Gradul de consolidare a producției statistice de INS 94% 97% INS
2.2. Consolidarea producției statistice realizată de alți producători de statistici oficiale I.2.2. Gradul de consolidare a producției statistice realizată de alți producători de statistici oficiale 95% 98% APSO
3.1. Inovarea procesului de producție statistică I.3. Grad (procent) de implementare a modelelor statistice avansate 0% 35% INS
3.2. Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative) I.3.2.a. Gradul de utilizare a surselor administrativeI.3.2.b. Ponderea cercetărilor statistice pentru care colectarea se face electronic în proporție de cel puțin 50% 64%52% 75%63% INS
3.3. Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice I.3.3. Nivelul de maturitate GSBPM corespunzător dimensiunilor activități/metode/informații/aplicații dimensiune activități:– nivel 3dimensiune metode:– nivelul 1dimensiune informații:– nivelul 1dimensiune aplicații:– nivelul 1 dimensiune activități:– nivel 4dimensiune metode:– nivelul 2dimensiune informații:– nivelul 2dimensiune aplicații:– nivelul 2 INS
4.1. Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT I.4.1. Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul total de aplicații IT inventariate 0% 50% INS
4.2. Migrarea aplicațiilor existente în cloud I.4.2. Gradul centrului de date clonate într-o locație diferită 0% 50% INS
5.1. Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice I.5.1. Gradul de participare a personalului la programele de formare profesională organizate în condițiile legii 12% 75% INS
5.2. Optimizarea managementului performanței I.5.2.a. Gradul de implementare a sistemului electronic de management al documentelorI.5.2.b. Gradul de implementare a condițiilor de telemuncă 0%0% 100%100% INS

4.Implicații bugetare și surse de finanțare Finanțarea PSNM este inclusă în estimarea SDSSN 2022-2027. Activitățile recurente pentru întreaga perioadă a PSNM 2022-2024 sunt finanțate din bugetul de stat și reprezintă 645,1 milioane de lei. Nucleul de activități necesar pentru inovare și digitalizare va fi asigurat în mare parte din alte surse legal constituite.
Tabelul nr. 2: Finanțarea PSNM

– mii lei -
Bugetul anual de stat al INS 2022*) 2023 2024 Total 2022-2024
207.235 210.136 227.756 645.127
1. Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice 5.105 5.433 13.055 23.593
2. Consolidarea Sistemului statistic național 174.205 171.414 175.271 520.890
3. Modernizarea produselor și serviciilor statistice 4.021 4.173 4.244 12.438
4. Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT 11.088 15.516 19.405 46.009
5. Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative 12.816 13.600 15.781 42.197

*) Fondurile aferente anului 2022 sunt cuprinse în Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările și completările ulterioare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x