privind "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic – INFRATECH"
+
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Statul stimulează şi susţine efortul de inovare şi de absorbţie a inovării în economie şi societate, la nivelul agenţilor economici, prin crearea unui mediu favorabil dezvoltării entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic. … (2) Infrastructura de inovare şi transfer tehnologic reprezintă ansamblul entităţilor constituite în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 406/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea, funcţionarea, evaluarea şi acreditarea entităţilor din infrastructura de inovare şi transfer tehnologic, precum şi modalitatea de susţinere a acestora, în scopul valorificării rezultatelor cercetării şi dezvoltării tehnologice. … +
Articolul 2Instrumentul prin care autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare susţine dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic este Programul naţional "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic INFRATECH". +
Articolul 3(1) Prin Programul naţional "Dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic – INFRATECH", denumit în continuare Program, statul acordă sprijin financiar şi logistic pentru crearea şi dezvoltarea entităţilor de inovare şi transfer tehnologic. … (2) Programul este structurat pe două subprograme: … a) subprogram pentru crearea şi dezvoltarea de centre de transfer tehnologic, centre de informare tehnologică, oficii de legătură cu industria şi altele asemenea; … b) subprogram pentru crearea şi dezvoltarea de parcuri ştiinţifice şi tehnologice şi de incubatoare tehnologice şi de afaceri. … (3) În cadrul Programului, alocarea fondurilor pentru susţinerea entităţilor de inovare şi transfer tehnologic se realizează pe bază de proiect, în sistem competiţional. … (4) În cadrul Programului sunt susţinute financiar, în sistem de cofinanţare, două tipuri de proiecte: … a) proiecte de construcţie instituţională, prin care sunt susţinute achiziţiile de bunuri, servicii şi dotări independente de către entitatea de transfer tehnologic, în vederea creşterii capacităţii acesteia de a realiza servicii tehnologice specifice; … b) proiecte de servicii tehnologice, prin care sunt susţinute activităţile specifice entităţii de transfer tehnologic, cu excepţia parcurilor ştiinţifice şi tehnologice, în vederea realizării de servicii specializate. … +
Articolul 4Obiectivele generale ale Programului sunt:a) crearea şi dezvoltarea de entităţi de inovare şi transfer tehnologic orientate tehnologic în scopul stimulării iniţiativelor inovative, susţinerii şi dezvoltării de întreprinderi inovative; … b) crearea şi dezvoltarea unei reţele naţionale de entităţi ale infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic; … c) modernizarea, extensia tehnologică şi încadrarea activităţii de cercetare şi dezvoltare tehnologică în procesul de reformă şi restructurare economică; … d) eficienţa utilizării resurselor umane şi materiale din sistemul de cercetare-dezvoltare. … +
Articolul 5Obiectivele specifice ale Programului sunt:a) aplicarea şi comercializarea rezultatelor obţinute în urma activităţilor de cercetare şi dezvoltare tehnologică; … b) creşterea gradului de utilizare a resurselor umane şi materiale din cadrul unităţilor de cercetare-dezvoltare şi asigurarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la serviciile tehnologice şi infrastructura de cercetare-dezvoltare; … c) susţinerea creării şi dezvoltării de întreprinderi mici şi mijlocii inovative; … d) crearea şi dezvoltarea de parteneriate între potenţialul tehnologic şi cel antreprenorial. … +
Articolul 6(1) Programul este implementat de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul cercetării-dezvoltării şi inovării, astfel încât să se urmărească priorităţile de dezvoltare regională şi/sau pe sectoare ale economiei naţionale. … (2) Stabilirea "zonelor ţintă" la nivel regional se realizează în baza evaluării necesităţilor de dezvoltare socioeconomică a zonei, a potenţialului de dezvoltare economică şi de utilizare eficientă a resurselor din sistemul de ştiinţă şi tehnologie. … (3) Stabilirea sectoarelor prioritare ale economiei naţionale se realizează în baza evaluării atât a priorităţilor de dezvoltare economică şi socială, cât şi a competenţelor ştiinţifice pentru acel domeniu. … (4) Pe perioada derulării Programului, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va colabora cu autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, organizaţii patronale şi asociaţii profesionale. … +
Articolul 7Programul se adresează în special structurilor din unităţile de cercetare-dezvoltare care au capacitatea de a sprijini întreprinderile mici şi mijlocii inovative din zonele/sectoarele cu potenţial de creştere economică. +
Capitolul IIBugetul Programului +
Articolul 8(1) Programul are caracter multianual şi se derulează pe perioada 2004-2007. … (2) Programul este finanţat de la bugetul de stat prin alocaţii prevăzute cu această destinaţie şi în limita fondurilor aprobate anual prin bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (3) Bugetul Programului este de 1.000 miliarde lei. … +
Articolul 9(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare fundamentează, pe baza evaluării rezultatelor obţinute în derularea Programului, valoarea alocaţiei bugetare anuale la nivel de program şi pentru fiecare subprogram. … (2) Bugetul Programului se repartizează astfel: … a) 5% din bugetul Programului se alocă pentru administrarea acestuia; … b) 95% din bugetul Programului se constituie ca suport financiar nerambursabil pentru crearea şi susţinerea entităţilor de inovare şi transfer tehnologic. … (3) Repartizarea bugetului Programului pe subprograme se face prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (4) Bugetul unui proiect finanţat în cadrul Programului este: … a) minimum 5.000 euro, echivalent în lei la data contractării; … b) maximum 500.000 euro, echivalent în lei la data contractării. … +
Capitolul IIIImplementarea Programului +
Articolul 10(1) Conducerea Programului se realizează de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (2) În vederea asigurării conducerii Programului de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în cadrul acesteia se constituie o unitate de management a programului – UMP în structura direcţiei cu atribuţii în domeniul inovării şi transferului tehnologic, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat. … (3) Activitatea UMP, pe întreaga perioadă de implementare a Programului, se realizează în baza unui regulament propriu, aprobat de conducătorul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sau de persoana desemnată de acesta. … +
Articolul 11Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin UMP, asigură elaborarea documentaţiei şi realizarea activităţilor specifice implementării Programului, dintre care:a) stabilirea procedurilor de evaluare, selectare, contractare şi monitorizare; … a) stabilirea procedurilor de evaluare, selectare, contractare şi monitorizare; … c) stabilirea procedurilor pentru acordarea asistenţei financiare prevăzute în Program; … d) stabilirea contractelor-cadru dintre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi entităţile de inovare şi transfer tehnologic. … +
Capitolul IVCondiţii de eligibilitate în vederea participării la competiţie +
Articolul 12(1) Entitatea de inovare şi transfer tehnologic este eligibilă pentru susţinerea financiară în baza unui proiect de construcţie instituţională numai dacă are autorizaţie de funcţionare provizorie sau dacă este acreditată în baza Hotărârii Guvernului nr. 406/2003. … (2) Entitatea de inovare şi transfer tehnologic este eligibilă pentru susţinerea financiară în baza unui proiect de servicii tehnologice numai dacă este acreditată, în baza Hotărârii Guvernului nr. 406/2003. … +
Articolul 13(1) Cheltuieli eligibile ce pot fi angajate din bugetul Programului pentru administrarea acestuia sunt: … a) promovarea Programului la nivel naţional şi regional prin editarea de materiale promoţionale, publicitate, organizarea şi/sau participarea la seminarii dedicate şi altele asemenea; … b) achiziţionarea de servicii strict necesare implementării, evaluării Programului şi proiectelor; … c) participarea şi/sau realizarea de programe de instruire, specifice Programului; … d) dotări independente. … (2) Cheltuieli eligibile ce pot fi angajate din bugetul Programului: … a) pentru realizarea proiectelor de construcţie instituţională: … – amenajarea spaţiilor în care entitatea de inovare şi transfer tehnologic desfăşoară activităţi specifice;– achiziţia de echipamente, utilaje, materiale şi servicii;– alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementărilor specifice domeniului de cercetare-dezvoltare şi stimularea inovării;b) pentru realizarea proiectelor de servicii tehnologice: … – realizarea serviciilor tehnologice specializate pe domeniile pentru care entitatea de inovare şi transfer tehnologic este acreditată;– asigurarea serviciilor şi facilităţilor acordate la crearea şi incubarea de întreprinderi mici şi mijlocii inovative;– alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementărilor specifice domeniului de cercetare-dezvoltare şi stimularea inovării. +
Articolul 14Nu sunt cheltuieli eligibile:a) costurile salariale ale personalului angajat al entităţii de inovare şi transfer tehnologic, pentru proiectele de construcţie instituţională; … b) achiziţia sau concesionarea de terenuri şi/sau clădiri; … c) costurile directe cu activităţile de cercetare-dezvoltare, dacă acestea sunt realizate de către entitatea de inovare şi transfer tehnologic. … +
Capitolul VMonitorizarea, raportarea şi evaluarea Programului +
Articolul 15(1) UMP elaborează anual rapoarte tehnice, financiare şi de evaluare privind stadiul de implementare a Programului. … (2) UMP poate solicita servicii independente de audit, de evaluare a Programului şi altele asemenea. … +
Articolul 16Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare avizează rapoartele privind implementarea Programului şi informează asupra rezultatelor obţinute prin implementarea Programului. +
Capitolul VIDerularea finanţării +
Articolul 17(1) În contractele de finanţare a proiectelor de construcţie instituţională şi de servicii tehnologice se prevăd condiţiile de efectuare a plăţilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. … (2) Alocarea nerambursabilă a fondurilor contractate se realizează în mai multe tranşe. … (3) Prima tranşă de finanţare se acordă sub formă de avans, de până la 30% din valoarea primei etape din planul de realizare a proiectului, după încheierea contractului de finanţare, în maximum 30 de zile de la data semnării acestuia, în condiţiile legii. … (4) Eliberarea tranşelor intermediare de finanţare se realizează în baza informaţiilor tehnice şi financiare şi a documentelor justificative. … (5) Tranşa finală, reprezentând minimum 10% din fondurile alocate proiectului din bugetul Programului, se acordă în maximum 45 de zile după finalizarea proiectului. … (6) Eliberarea tranşelor de finanţare, cu excepţia tranşei acordate sub formă de avans, se realizează numai după ce solicitantul face dovada cheltuirii sumelor alocate în regim de cofinanţare. … +
Articolul 18(1) Eliberarea primei tranşe din fondurile alocate proiectului din bugetul Programului se realizează în baza unei garanţii constituite de către solicitant în favoarea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. … (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi instituţiile de învăţământ superior de stat. … +
Capitolul VIDispoziţii finale şi tranzitorii +
Articolul 19(1) Solicitantul are întreaga responsabilitate asupra modului de utilizare a fondurilor alocate în cadrul proiectului conform legislaţiei în vigoare. … (2) În cazul neîndeplinirii obligaţiilor de către solicitant, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate percepe penalităţi, specificate prin contractul de finanţare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. … +
Articolul 20Modul de organizare a competiţiei, de evaluare, selectare, contractare, finanţare şi monitorizare a proiectelor se face în baza procedurilor specifice aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.––––-