pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010(actualizat până la data de 12 august 2010*)
–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 858 din 19 decembrie 2008. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. până la data de 12 august 2010, cu modificările şi completările aduse de: HOTĂRÂREA nr. 193 din 25 februarie 2009; HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010.**) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Conform art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 1.661/2008 privind aprobarea Programului naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010, cu modificările ulterioare, se înlocuiesc următoarele sintagme: „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)” şi „Ministerul Economiei şi Finanţelor” cu „Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri”. +
Capitolul INecesitatea implementării Programului naţional1. IntroducereEficienţa energetică constituie în prezent o condiţie esenţială a dezvoltării durabile la nivel mondial, fiind pentru România o premisă a trecerii la economia dezvoltată de piaţă, precum şi o cerinţă imperioasă privind creşterea independenţei energetice a ţării şi reducerea poluării mediului. Cea mai importantă metodă de punere în aplicare a tehnologiilor noi, care conduc la mari economii de energie şi la creşterea randamentelor energetice, este implementarea proiectelor de investiţii în sectoarele economice în care se înregistrează intensităţi energetice şi pierderi de energie ridicate.NOTĂ: În contextul îndeplinirii ţintelor propuse de Strategia naţională a României pentru perioada 2007-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, şi al transpunerii în legislaţia naţională a Directivei 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE, document ce stipulează rolul exemplar al sectorului public în promovarea eficienţei energetice, implementarea unui Program naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public, pentru anii 2009-2010, denumit în continuare Programul naţional 2009-2010, permite punerea în aplicare efectivă a principalelor prevederi legislative cu impact multiplu: reducerea consumurilor de energie, reducerea facturilor, efecte sociale favorabile, impuls pozitiv asupra pieţei şi protecţia mediului.2. Competenţe şi atribuţii principaleProgramul naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public constituie continuarea acţiunilor de implementare a măsurilor de creştere a eficienţei energetice, desfăşurate în anii 2005-2006, prin intermediul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cu diversificarea tipului de lucrări pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie, care vor obţine sprijin financiar de la bugetul de stat.–––––Prima teză a pct. 2 din Cap. I a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)”.ANRE este autoritatea competentă de implementare a Programului naţional 2009-2010, calitate în care execută analiza tehnică de specialitate pentru determinarea eligibilităţii proiectelor şi pentru selectarea acestora pe baza unor criterii tehnico-economice. Prin intermediul filialelor sale teritoriale, ANRE culege datele privind proiectele de investiţii şi asigură monitorizarea implementării acestora, pe întreaga durată a desfăşurării lucrărilor, precum şi ulterior punerii în funcţiune, pentru verificarea atingerii parametrilor de proiect.–––––Teză a 2-a a pct. 2 din Cap. I a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)”.Sprijinul financiar pentru cofinanţarea proiectelor se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin transferuri între unităţi ale administraţiei publice.––––-Teză a 3-a a pct. 2 din Cap. I a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Ministerul Economiei şi Finanţelor” cu sintagma „Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri”.Pentru finanţarea Programului naţional 2009-2010 se alocă suma de 22,302 milioane lei pentru anul 2009 şi, respectiv, 11,762 milioane lei pentru anul 2010.––––Teza a 4-a de la pct. 2 din Cap. I a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010. +
Capitolul IIBeneficii şi categorii de lucrări aferente Programului naţional 2009-20101. Beneficiile Programului naţional 2009-2010Programul naţional 2009-2010 asigură cofinanţarea proiectelor de investiţii privind creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie, având ca beneficiari direcţi autorităţile administraţiei publice locale.Populaţia din mediul urban ale cărei locuinţe sunt racordate la sistemele de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) constituie beneficiarul indirect al prezentului program, care prin implementarea noilor tehnologii conduce la reduceri semnificative ale facturilor de energie termică, la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi apă caldă menajeră.Se vor înregistra beneficii pe piaţa de desfacere a echipamentelor de eficienţă energetică şi beneficii privind reducerea poluării mediului ambiant, în principal prin scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră.2. Tipuri de obiective de investiţii eligibile pentru noul Program naţional 2009-2010Programul naţional 2009-2010 asigură sprijin financiar prin cofinanţarea nerambursabilă de la bugetul de stat pentru următoarele tipuri de obiective de investiţii:2.1. Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică, inclusiv schimbarea tipului de combustibil la instalaţiile de ardere energetice (de exemplu, trecere pe biomasă)Dezvoltarea SACET este o opţiune strategică, dat fiind faptul că înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaze naturale conduce la utilizarea neraţională a resurselor energetice primare şi necesită investiţii în noi infrastructuri de distribuţie a acestora. Reabilitarea şi modernizarea acestor sisteme sunt în concordanţă cu Strategia naţională în domeniul eficienţei energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004.Procesul de integrare europeană necesită aplicarea legislaţiei naţionale care a preluat Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind promovarea cogenerării pe baza cererii de energie termică utilă pe piaţa internă a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE, iar existenţa acestor sisteme condiţionează promovarea cogenerării ca tehnologie de maximă eficienţă în utilizarea gazelor naturale.Categoriile de lucrări de investiţii eligibile din domeniul alimentării centralizate cu energie termică, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt următoarele:a) lucrări pentru reabilitarea şi eficientizarea SACET, la nivel de producere, transport şi distribuţie (centrale de termoficare de zonă, centrale termice de cvartal, puncte termice, dotarea acestora cu module termice şi/sau utilaje performante: cazane de abur şi/sau apă fierbinte, schimbătoare de căldură, pompe şi alte echipamente cu eficienţă energetică ridicată); … b) lucrări pentru producerea energiei în sisteme de cogenerare (centrale termice cu cogenerare, instalarea de grupuri de cogenerare cu motoare termice, alte tipuri de sisteme de cogenerare cu eficienţă energetică ridicată); … c) lucrări pentru modernizarea şi extinderea reţelelor termice de transport şi distribuţie a energiei termice în circuit primar şi circuit secundar (magistrale de termoficare, reţele termice exterioare de încălzire şi apă caldă de consum); … d) lucrări pentru automatizarea funcţionării sistemelor şi instalaţiilor şi contorizarea consumului de energie termică aferent consumatorilor finali cuplaţi la SACET; … e) lucrări pentru utilizarea surselor regenerabile de energie (energie solară, energie geotermală, energie din biomasă-rumeguş, alte deşeuri de lemn, pompe de căldură); … f) lucrări pentru schimbarea combustibilului utilizat pentru producerea energiei termice. … Dimensionarea noilor părţi componente ale sistemului de termoficare, capacităţi instalate în unităţile de producere, respectiv în reţelele de transport şi distribuţie, trebuie să ţină cont de cererea actuală de energie termică, dar şi de evoluţia în timp a acesteia.2.2. Reabilitarea termică a unor clădiri publice şi utilizarea potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru alimentarea cu energie electrică şi/sau termică (proiecte cu un puternic impact socioeconomic)Vârsta medie a clădirilor publice-şcoli, spitale, sedii de primării, prefecturi, consilii judeţene, clădiri sociale etc. – este de ordinul 25-30 de ani. Potenţialul de economie de energie în aceste clădiri este de 30-40% şi în unele cazuri de peste 50%, având în vedere starea precară a izolaţiei termice existente.Categoriile de lucrări de investiţii eligibile, din domeniul reabilitării termice a unor clădiri publice, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul prezentului program, sunt următoarele:a) reabilitarea instalaţiilor interioare termice şi electrice ale clădirii; … b) îmbunătăţirea izolaţiei termice a anvelopei exterioare a clădirii (pereţi şi ferestre); … c) utilizarea surselor regenerabile de energie pentru asigurarea necesarului de energie termică pentru încălzire şi prepararea apei calde de consum; … d) rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică. … 2.3. Modernizarea iluminatului public interior şi exteriorModernizarea iluminatului public este un obiectiv de mare impact social, iar lucrările de investiţii în acest domeniu se pot implementa în perioade scurte de timp şi conduc la economii importante de energie, în condiţii de fezabilitate tehnico-economică dintre cele mai favorabile.Categoriile de lucrări de investiţii eligibile din domeniul iluminatului public, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt următoarele:a) lucrări pentru înlocuirea iluminatului cu incandescenţă cu iluminat prin utilizarea unor lămpi cu eficienţă energetică ridicată, durată mare de viaţă şi asigurarea confortului corespunzător; … b) lucrări pentru introducerea unor automatizări care să conducă la scăderea consumului inutil de energie electrică în perioadele în care iluminatul public poate fi redus la un nivel de siguranţă. … Pentru toate tipurile de obiective de investiţii menţionate mai sus, soluţiile tehnice adoptate în cadrul studiilor de fezabilitate aferente obiectivelor de investiţii trebuie să se caracterizeze prin introducerea unor tehnologii şi echipamente moderne, performante şi aplicate cu succes în România sau în ţări ale Uniunii Europene. Implementarea proiectelor trebuie să conducă la creşterea fiabilităţii în exploatare şi asigurarea unor parametri energetici cât mai favorabili (randamente energetice ridicate, consumuri specifice de energie reduse etc.). +
Capitolul IIIObiectivele Programului naţional 2009-2010Programul naţional 2009-2010 concretizează aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienţa energetică şi promovarea utilizării la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie, prin facilitarea finanţării proiectelor de investiţii rezultate din programele de eficienţă energetică întocmite de autorităţile locale.De asemenea, Programul naţional 2009-2010 susţine implementarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii cuprinse în Proiectul de dezvoltare rurală derulat prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, ciclul I, etapa II.Obiectivele Programului naţional 2009-2010 sunt următoarele:a) acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea de la bugetul de stat, ceea ce conduce la stimularea unui important volum de investiţii la nivel local, fie prin atragerea altor surse de finanţare, fie prin parteneriat public-privat; … b) reduceri ale facturii de energie termică a populaţiei, creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi apă caldă menajeră; … c) creşterea confortului în clădirile publice, prin îmbunătăţirea serviciului de alimentare cu energie termică, a iluminatului public interior şi exterior, precum şi prin reabilitarea instalaţiilor termice şi a izolaţiei termice; … d) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei de echipamente performante energetic, în special dezvoltarea producţiei interne; … e) valorificarea potenţialului de surse regenerabile de energie pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termică pentru populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantităţii de combustibili scumpi ori deficitari; … f) reducerea emisiilor poluante în spaţiul urban locuibil şi a poluării globale prin diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră. … +
Capitolul IVCondiţii pentru finanţarea şi implementarea proiectelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010Prezentul program este conceput după criteriile şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei, nedistorsionarea concurenţei şi asigurarea respectării regulilor de piaţă.1. Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi şi pentru proiectele de investiţiia) iniţiatorul şi beneficiarul proiectului de investiţii este o autoritate locală care solicită sprijin financiar nerambursabil pentru implementarea unor proiecte de investiţii eligibile, prin respectarea reglementărilor în domeniul achiziţiilor publice; … b) fundamentarea proiectului de investiţii se face printr-un studiu de fezabilitate aprobat de autoritatea locală, conform strategiei energetice locale; … c) există alocare de surse financiare în bugetul local sau sunt accesate alte surse de finanţare care să acopere un anumit cuantum din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinanţare prin Programul naţional 2009-2010, şi anume: … – minimum 70% pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior şi exterior;– minimum 50% pentru lucrări de reabilitare termică a unor clădiri publice.În cazul finanţării unei etape, este necesar să se demonstreze că rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor etape;d) proiectul de investiţii are la bază indicatori de eficienţă energetică şi economică: economia de combustibil realizabilă prin reducerea pierderilor de energie şi/sau prin creşterea eficienţei energetice, ceea ce implicit conduce şi la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; … e) proiectul de investiţii introduce tehnologii moderne de producere, transport şi distribuţie a energiei termice, de iluminat public, dotare cu instalaţii şi izolare termică adecvată a clădirilor publice şi/sau mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice; … f) beneficiarul cofinanţării nerambursabile utilizează fondurile primite prin Programul naţional 2009-2010 pentru achiziţia de echipamente pentru creşterea eficienţei energetice şi/sau pentru acoperirea a 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică; nu se permite utilizarea fondurilor primite prin prezentul program pentru lucrările de construcţii-montaj aferente realizării investiţiei; … g) beneficiarul sprijinului financiar nerambursabil acceptă ca autoritatea competentă să monitorizeze realizarea lucrărilor de investiţii respective şi execută evaluarea rezultatelor obţinute după punerea în funcţiune a obiectivelor de proiect, cu transmiterea indicatorilor tehnici şi economici de recepţie şi, respectiv, a celor de exploatare către autoritatea competentă. … 2. Condiţii de acordare a sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-20102.1. Asigurarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul prezentului program se va face cu respectarea următoarelor condiţii:a) raportat la valoarea totală actualizată a lucrărilor de investiţii, pentru fiecare proiect de investiţii selectat se poate asigura un anumit procent maxim de cofinanţare, şi anume: … – de până la 30%, pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior şi exterior;– de până la 50%, pentru lucrări de reabilitare termică a unor clădiri publice;– de până la 50%, pentru rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică;b) raportat la valoarea programului de finanţare pe fiecare dintre anii 2009 şi 2010, pentru fiecare proiect de investiţii declarat eligibil şi selectat se poate asigura un anumit procent maxim de cofinanţare, şi anume: … – de până la 30%, pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior şi exterior;– de până la 50%, pentru lucrări de reabilitare termică a unor clădiri publice;c) participarea la cofinanţarea fiecărui proiect de investiţii se face etapizat, valoarea fondurilor transferabile fiind: … – în raport de maximum 30% faţă de fondurile cheltuite până la acea dată calendaristică din alte surse de finanţare, pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior şi exterior;– în raport de maximum 50% faţă de fondurile cheltuite până la acea dată calendaristică din alte surse de finanţare, pentru lucrări de reabilitare termică a unor clădiri publice.2.2. Cele 3 tipuri de obiective de investiţii eligibile definite la cap. II pct. 2 vor beneficia de următoarele alocări procentuale din totalul sumei alocate anual pentru Programul naţional 2009-2010, la care se adaugă reportul sumei totale care a rămas neutilizată în anul anterior:– 40% – pentru reabilitarea şi modernizarea SACET, inclusiv schimbarea tipului de combustibil la instalaţiile de ardere energetice (de exemplu, trecere pe biomasă);– 40% – pentru reabilitarea termică a unor clădiri publice şi utilizarea potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru alimentarea cu energie electrică şi/sau termică (proiecte cu un puternic impact socioeconomic), inclusiv pentru rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică;– 20% – pentru modernizarea iluminatului public interior şi exterior.2.3. La finalul perioadei de selecţie a lucrărilor de investiţii, în cazul în care sumele de cofinanţare aferente lucrărilor de investiţii selectate pe cele 3 tipuri de obiective nu acoperă integral sumele disponibile conform alocării procentuale, autoritatea de implementare va asigura utilizarea integrală a disponibilităţilor financiare rămase neconsumate, prin selectarea suplimentară a unor proiecte de investiţii eligibile şi transferul sumelor rămase disponibile de la un tip de lucrări la altul, în limita sumelor respective.3. Etapele de implementare ale Programului naţional 2009-2010Acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010 se va face cu respectarea următoarelor etape:– perioada de transmitere de către beneficiarii proiectelor de investiţii a documentelor pentru stabilirea eligibilităţii, conform Regulamentului de selecţie a solicitanţilor; data-limită pentru transmiterea acestora este 15 martie 2009 pentru programul pe anul 2009, respectiv 16 august 2010 pentru programul pe anul 2010.––––Prima liniuţă de la teza 1 a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010.– perioada de analizare a documentaţiilor primite şi stabilire a eligibilităţii, care durează 30 de zile calendaristice de la data-limită de trimitere a documentelor şi se finalizează prin elaborarea listei cu proiectele eligibile şi a celei cu proiecte declarate neeligibile care intră în procesul de selecţie; ca urmare a executării selecţiei se obţine lista cu proiectele selectate, în limita fondurilor disponibile, şi lista cu proiecte eligibile, rămase neselectate din lipsă de fonduri; cele 3 liste se afişează pe pagina de internet a ARCE, www.arceonline.ro;– contestaţiile privind neincluderea pe lista proiectelor selectate se transmit ANRE în termen de 3 zile de la afişarea acesteia pe pagina de internet a ANRE;–––––A treia liniuţă de la teza 1 a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)”.– perioada de soluţionare a contestaţiilor, care durează 7 zile de la date expirării termenului de depunere a contestaţiilor şi se finalizează prin elaborarea listei finale cu proiectele selectate, care se aprobă prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri;––––-A patra liniuţă de la teza 1 a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Ministerul Economiei şi Finanţelor” cu sintagma „Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri”.– perioada de primire a dosarelor de solicitare a cofinanţării, care durează 30 de zile calendaristice de la data aprobării listei finale cu proiectele selectate;– perioada de analizare a dosarelor de solicitare a cofinanţării, care durează 15 zile calendaristice de la termenul-limită de depunere a dosarelor şi se finalizează prin elaborarea listei finale lucrările de investiţii şi cu sumele alocate pentru acestea; lista se supune avizării de către ANRE şi de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;–––––A şasea liniuţă de la teza 1 a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu sintagma „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)” şi a sintagmei „Ministerul Economiei şi Finanţelor” cu sintagma „Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri”.– perioada de deschidere a cofinanţării de la bugetul de stat prin transfer către trezoreriile locale, cu confirmare de primire din partea beneficiarilor, prin transmiterea documentelor bancare (extras de cont) la FT ANRE de zonă.–––––A şaptea liniuţă de la teza 1 a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)”.Condiţiile de redistribuire a unor sume alocate, respectiv de repetare a selecţiei, vor fi stabilite în cadrul regulamentului de selecţie a solicitanţilor.Pe întregul parcurs al Programului naţional 2009-2010, ANRE monitorizează desfăşurarea lucrărilor de investiţii care sunt sprijinite prin cofinanţare şi verifică utilizarea fondurilor de cofinanţare pentru scopul propus.–––––Teza a-3-a a pct. 3 din Cap. IV a fost modificată de art. II din HOTĂRÂREA nr. 835 din 11 august 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 12 august 2010, prin înlocuirea sintagmei „Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE)” cu „Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)”.––