PROGRAM din 18 septembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 675 din 1 octombrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEPROGRAM 18/09/2008
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DESTRATEGIE 09/10/2013





Notă
*) Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.102 din 18 septembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial nr. 675 din 1 octombrie 2008.
Obiectiv general de dezvoltareDezvoltarea sistemului național integrat de asistență a consumatorilor și consumatorilor dependenți de droguri, pe 3 niveluri, în concordanță cu nevoile beneficiarilor, prin crearea unei rețele naționale de resurse specializate de prevenire și asistență, care să garanteze disponibilitatea generală a serviciilor, conform Strategiei Naționale Antidrog în perioada 2005-2012, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 73/2005 (cap. II).ScopPrevenirea consumului de droguri la populația generală, precum și atragerea și menținerea consumatorilor și consumatorilor dependenți de droguri în sistemul național integrat de servicii publice de asistență, în vederea reabilitării medico-psihosociale a acestora.Obiective generale1.Dezvoltarea de servicii de prevenire universală, selectivă și indicată, în vederea evitării debutului consumului de droguri și a transformării consumului ocazional în consum problematic, precum și a reducerii consecințelor abuzului de droguri.2.Realizarea unui complex integrat de servicii de asistență medicală, psihologică și socială pentru consumatorii și consumatorii dependenți de droguri, orientat prioritar spre zonele cu cea mai mare prevalență a consumului, identificate în urma monitorizării sistematice a unor indicatori-cheie.3.Formarea inițială și continuă a profesioniștilor din sistemul de prevenire și asistență, în vederea creșterii calității serviciilor oferite beneficiarilor.4.Realizarea de studii calitative și cantitative în vederea propunerii de modificare a actelor normative în materie, pentru adaptarea acestora la dinamica fenomenului drogurilor în România.Buget necesar pentru implementare: 15.078 mii lei.Subprogramele și proiectele componente ale programului național sunt următoarele:1.Subprogramul "Prevenirea consumului experimental/recreațional de droguri în populația școlară"Obiective specifice:– crearea și dezvoltarea de servicii integrative de tip informare în legătură cu riscurile consumului de droguri la populația școlară;– crearea și dezvoltarea de servicii integrative de tip formare de abilități individuale cu rol de factori de protecție împotriva consumului de droguri și de tip petrecere a timpului liber;– crearea și dezvoltarea unor politici de prevenire a consumului de droguri în rândul adolescenților și tinerilor, prin stimularea creativității artistice și promovarea strategiilor de sensibilizare tip peer to peer education (educație între egali);– crearea unui sistem integrat de prevenire a consumului de droguri, abilitat să refere cazurile de abuz de alcool către serviciile de asistență integrată.Indicatori fizici – unitate de măsură:– creșterea cu minimum 25% față de anul 2007 a accesului populației școlare la programele de informare asupra riscurilor asociate consumului de droguri și la programele de formare de abilități personale și sociale cu rol de factori de protecție;– creșterea cu minimum 25% față de anul 2007 a accesului populației școlare la programele de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri.Indicatori de eficiență:– un număr de cel puțin 200.000 de elevi/an beneficiari ai programelor de informare asupra riscurilor asociate consumului de droguri și de formare de abilități personale și sociale cu rol de factori de protecție;– un număr de cel puțin 50.000 de elevi/an beneficiari direcți ai programelor de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri;– un număr de cel puțin 100 de persoane resursă-cheie din sistemul național de prevenire și 1.000 de cadre didactice (persoane resursă care asigură sustenabilitatea proiectului) ca beneficiari indirecți ai programului.Indicatori de rezultat:– raport de evaluare calitativă a eficienței proiectului;– numărul beneficiarilor direcți ai intervențiilor cu caracter preventiv;– numărul beneficiarilor indirecți.Bugetul aferent acestui subprogram este de 300 mii lei.2.Subprogramul "Campanii naționale/regionale media de prevenire a consumului de droguri"Obiective specifice:– creșterea calității sistemului integrat de prevenire a consumului de droguri;– dezvoltarea și diversificarea intervențiilor preventive centrate pe substanțele care au prevalența cea mai ridicată în rândul populației generale și grupelor de vârstă cu risc;– informarea și sensibilizarea adolescenților și tinerilor din categoria de vârstă menționată în legătură cu riscurile asociate consumului de canabis;– informarea și sensibilizarea opiniei publice în legătură cu riscurile asociate consumului de canabis;– creșterea influenței factorilor individuali de protecție împotriva consumului de droguri, prin informarea corectă a populației-țintă;– sensibilizarea decidenților din instituțiile publice-cheie din sistemul național de prevenire în legătură cu ariile de intervenție prioritare.Indicatori fizici – unitate de măsură:– creșterea cu minimum 25% a populației din categoria de vârstă menționată informate asupra riscurilor asociate consumului de canabis;– menținerea la același nivel sau scăderea cu minimum 0,5% a prevalenței consumului de canabis în categoria de vârstă menționată (evaluarea de impact este posibilă la un interval de 4 ani, prin studiile de prevalență la populația generală).Indicatori de eficiență:– un număr de cel puțin 200.000 de adolescenți și tineri din grupa de vârstă 15-25 ani beneficiari ai programelor de informare asupra riscurilor asociate consumului de canabis;– un număr de cel puțin 1.000.000 de beneficiari indirecți ai campaniei media de informare;– un număr de cel puțin 100 de persoane resursă-cheie din sistemul național de prevenire (persoane resursă care asigură sustenabilitatea proiectului) ca beneficiari indirecți ai programului.Indicatori de rezultat:– raport de evaluare calitativă a eficienței proiectului;– numărul beneficiarilor direcți ai intervențiilor cu caracter preventiv;– numărul beneficiarilor indirecți.Bugetul aferent acestui subprogram este de 1.600 mii lei.3.Subprogramul "Dezvoltarea unor strategii de prevenire a consumului de droguri la locul de muncă, în special în cazul profesiilor identificate ca având risc crescut de consum"Obiective specifice:a)elaborarea unor propuneri legislative în acord cu rezultatele studiilor calitative, care să fundamenteze noi politici de prevenire indicată adresate profesiilor cu risc crescut de consum de droguri;b)implementarea unei campanii de conștientizare a riscului consumului de droguri la locul de muncă și de informare privind serviciile dezvoltate conform noilor modificări legislative.Indicatori fizici – unitate de măsură:– modificarea cadrului legislativ în ceea ce privește populația angajată în muncă și expusă riscului consumului de droguri, prin promovarea a cel puțin unei modificări legislative;– modificarea politicilor de prevenire selectivă și indicată în domeniu prin Planul de acțiune pentru implementarea Strategiei naționale antidrog 2009-2012;– implementarea unei campanii de prevenire indicată la nivel național.Indicatori de eficiență:– un număr de cel puțin 300.000 de persoane angajate în muncă care vor beneficia de modificările legislative;– un număr de cel puțin 100.000 de persoane angajate în muncă care vor beneficia de politicile de prevenire indicată;– un număr de cel puțin 1.000.000 de persoane angajate în muncă care vor beneficia de informare privind drepturile lor și serviciile dezvoltate în urma modificării legislative.Indicatori de rezultat:– numărul de studii calitative care vor fundamenta politicile în domeniu;– numărul de acte normative supuse modificării;– numărul anual de campanii naționale și locale de prevenire la locul de muncă;– numărul anual de rapoarte statistice făcute public.Bugetul aferent acestui subprogram este de 400 mii lei.4.Subprogramul "Operaționalizarea software ERP (Enterprise Resources Planning) – prevenire și asistență – preluate în cadrul convenției de înfrățire cu Spania"Obiective specifice:Îmbunătățirea sistemului național de culegere a datelor, monitorizare și evaluare a sistemului național de prevenire și asistență în adicții, în vederea planificării strategice adecvate a politicilor antidrog.Indicatori fizici – unitate de măsură:– numărul de baze de date existente;– numărul de rapoarte de monitorizare și evaluare.Indicatori de eficiență:– raport cost/beneficiu echivalent standardelor europene.Indicatori de rezultat:– implementarea a două software-uri (unul de prevenire și unul de asistență) de monitorizare a sistemului integrat de prevenire și asistență în adicții.Bugetul aferent acestui subprogram este de 50 mii lei.5.Subprogramul "Prevenire și asistență integrată în aresturi și penitenciare"Obiective specifice:Dezvoltarea unor programe integrate de prevenire și asistență medicală, psihologică și socială, care să ofere o rețea de resurse și care să garanteze accesul persoanelor private de libertate consumatoare de droguri, din sistemul penitenciar și aresturi, în zonele de risc identificate.Indicatori de rezultat:– numărul de campanii de prevenire;– numărul de echipamente sterile de injectare distribuite;– numărul de beneficiari aflați în programele de menținere cu substituți de opiacee;– numărul de beneficiari aflați în alte tipuri de servicii de asistență.Indicatori de eficiență:– raportul cost/beneficiar echivalent cu standardul european în domeniu.Bugetul aferent acestui subprogram este de 100 mii lei.6.Subprogramul "Servicii de asistență de nivel 1"Obiective specifice:Reducerea riscurilor asociate consumului în rândul consumatorilor și al consumatorilor dependenți de droguri prin oferirea unor servicii medicale, psihologice și sociale de bază.Servicii principale:– asigurarea tratamentului de substituție cu metadonă și buprenorphină + naloxonă;– testare rapidă HIV și hepatită;– distribuirea de prezervative;– consiliere pre- și post-testare;– vaccinare hepatită A și B;– servicii de asistență medicală medie;– asigurarea medicației conexe;– marketing servicii de nivel 1 (campanie de promovare a serviciilor de reducere a riscurilor asociate).Indicatori de eficiență:– indicator admitere la tratament (numărul anual de cazuri care inițiază tratamentul);– volumul de asistență (numărul anual de consumatori diferiți asistați);– indicator de permanență (timpul în care beneficiarii stau în procesul de asistență);– indicator motiv de ieșire din program/centru (cauza și data ieșirii);– indicator de abstinență (numărul de teste de detectare a drogurilor în lichide biologice pozitive/negative);– indicator de asistență (numărul de zile de asistență/beneficiar aflat în sistem);– indicator de activitate (numărul de intervenții realizate pentru beneficiar);– indice de asistență – relaționează indicatorul de asistență cu cel de permanență, respectiv indicatorul de asistență/indicatorul de permanență;– indice de activitate – relaționează indicatorul de activitate cu cel de permanență, respectiv indicatorul de activitate/indicatorul de permanență;– indicator de încărcătură de servicii de asistență (numărul de pacienți asistați sau numărul de intervenții realizate, în funcție de tipologia profesionistului).Bugetul aferent acestui subprogram este de 500 mii lei.7.Subprogramul "Servicii de asistență de nivel 2 – centre de asistență integrată în adicții (CAIA)"Obiective specifice:– dezvoltarea și consolidarea serviciilor ambulatorii (nivelul 2 de asistență – element central al sistemului public de asistență medicală, psihologică și socială), prin consolidarea funcționării celor 15 CAIA.Servicii principale:– asigurarea tratamentului de substituție cu metadonă și buprenorphină + naloxonă;– asigurarea tratamentului de menținere a abstinenței (pentru dependenții de opiacee și alcool) cu naltrexonă;– asigurarea tratamentului de dezintoxicare ambulatorie;– testarea prezenței drogurilor în lichide biologice;– testare rapidă HIV și hepatită;– distribuirea de prezervative;– consiliere pre- și post-testare;– vaccinare hepatită A și B;– servicii de asistență medicală medie;– servicii de terapie ocupațională (ergoterapie);– servicii de asistență medicală psihiatrică;– servicii de psihoterapie individuală, de grup și familială;– asigurarea testării standardizate în vederea evaluării psihologice (achiziționarea de teste psihologice standardizate și validate);– marketing servicii de nivel 2 (campanie de promovare a serviciilor oferite de CAIA).Indicatori de eficiență:– indicator admitere la tratament (numărul anual de cazuri care inițiază tratamentul);– volumul de asistență (numărul anual de consumatori diferiți asistați);– indicator de permanență (timpul în care beneficiarii stau în procesul de asistență);– indicator motiv de ieșire din program/centru (cauza și data ieșirii);– indicator de abstinență (numărul de teste de detectare a drogurilor în lichide biologice pozitive/negative);– indicator de asistență (numărul de zile de asistență/beneficiar aflat în sistem);– indicator de activitate (numărul de intervenții realizate pentru beneficiar);– indice de asistență – relaționează indicatorul de asistență cu cel de permanență, respectiv indicatorul de asistență/indicatorul de permanență;– indice de activitate – relaționează indicatorul de activitate cu cel de permanență, respectiv indicatorul de activitate/indicatorul de permanență;– indicator de încărcătură de servicii de asistență (numărul de pacienți asistați sau numărul de intervenții realizate, în funcție de tipologia profesionistului).Indicatori de rezultat:– 15 CAIA operaționaleBugetul aferent acestui subprogram este de 2.000 mii lei.8.Subprogramul "Servicii de asistență de nivel 3"Obiective specifice:Dezvoltarea resurselor nivelului 3 ca parte integrantă și esențială a sistemului public de asistență medicală, psihologică și socială, în vederea reabilitării și reinserției sociale a consumatorilor și consumatorilor dependenți de droguri.Servicii principale:1.asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Bălan (capacitate – 30 de locuri)a)asigurarea tratamentului de menținere a abstinenței (pentru dependenții de opiacee și alcool) cu naltrexonă;b)testarea prezenței drogurilor în lichide biologice;c)servicii de asistență medicală medie;d)servicii de terapie ocupațională (ergoterapie);e)servicii de asistență medicală psihiatrică;f)servicii de psihoterapie individuală, de grup și familială;g)asigurarea testării standardizate în vederea evaluării psihologice (achiziționarea de teste psihologice standardizate și validate);h)servicii culturale, educative și sportive;i)servicii de asigurare a hranei;j)servicii de găzduire;k)marketing servicii de nivel 3 (activități de promovare a serviciilor oferite de Comunitatea Terapeutică Bălan);2.amenajarea parțială a Comunității Terapeutice Mica (50 de locuri):a)servicii de proiectare și amenajare/construcții;3.asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Dejani – capacitate de 30 de locuri:a)asigurarea tratamentului de menținere a abstinenței (pentru dependenți de opiacee și alcool) cu naltrexonă;b)testarea prezenței drogurilor în lichide biologice;c)servicii de terapie ocupațională (ergoterapie);d)servicii de asistență medicală medie;e)servicii de asistență medicală psihiatrică;f)asigurarea testării standardizate în vederea evaluării psihologice;g)servicii psihologice, educative, culturale, și sportive;h)servicii de asigurare a hranei;i)servicii de găzduire;j)marketing servicii de nivel 3 (activități de promovare).k)servicii de proiectare și amenajare/construcții.(la 12-02-2010,
Punctul 3. al Subtitlului Servicii principale din Punctul 8 a fost completat de Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 87 din 5 februarie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 12 februarie 2010
)
–––Pct. 3 al subtitlului "Servicii principale" al pct. 8 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 939 din 19 august 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 27 august 2009.
4.asigurarea funcționării a două centre de zi în București:a)asigurarea tratamentului de menținere a abstinenței (pentru dependenții de opiacee și alcool) cu naltrexonă;b)testarea prezenței drogurilor în lichide biologice;c)servicii de asistență medicală medie;d)servicii de terapie ocupațională (ergoterapie);e)servicii de asistență medicală psihiatrică;f)servicii de psihoterapie individuală, de grup și familială;g)asigurarea testării standardizate în vederea evaluării psihologice (achiziționarea de teste psihologice standardizate și validate);h)servicii culturale, educative și sportive;i)servicii de asigurare a mesei de prânz;j)marketing servicii de nivel 3 (activități de promovare a serviciilor oferite de centrul de zi);k)servicii de formare profesională pentru consumatorii de droguri;5.amenajarea și asigurarea funcționării unui centru de zi pentru minori în București (30 de locuri):a)servicii de proiectare și amenajare/construcții;b)testarea prezenței drogurilor în lichide biologice;c)servicii de asistență medicală medie;d)servicii de terapie vocațională;e)servicii de asistență medicală psihiatrică;f)servicii de psihoterapie individuală, de grup și familială;g)asigurarea testării standardizate în vederea evaluării psihologice (achiziționarea de teste psihologice standardizate și validate);h)servicii culturale, educative și sportive;i)servicii de asigurare a mesei de prânz;j)marketing servicii de nivel 3 (activități de promovare a serviciilor oferite de centrul de zi pentru minori).Indicatori de eficiență:– indicator de admitere la tratament (numărul anual de cazuri care inițiază tratamentul);– volumul de asistență (numărul anual de consumatori diferiți asistați);– indicator de permanență (timpul în care beneficiarii stau în procesul de asistență);– indicator motiv de ieșire din program/centru (cauza și data ieșirii);– indicator de abstinență (numărul de teste de detectare a drogurilor în lichide biologice pozitive/negative);– indicator de asistență (numărul de zile de asistență/beneficiar aflat în sistem);– indicator de activitate (nr. de intervenții realizate pentru beneficiar);– indice de asistență – relaționează indicatorul de asistență cu cel de permanență, respectiv indicatorul de asistență/indicatorul de permanență;– indice de activitate – relaționează indicatorul de activitate cu cel de permanență, respectiv indicatorul de activitate/indicatorul de permanență;– indicator de încărcătură de servicii de asistență (numărul de pacienți asistați sau numărul de intervenții realizate în funcție de tipologia profesionistului).Indicatori de rezultat:– Comunitatea Terapeutică Bălan – funcțională, cu 30 de locuri;– Comunitatea Terapeutică Mica – parțial amenajată;– Comunitatea Terapeutică Dejani – funcțională – 30 de locuri;Liniuța a treia a subtitlului "Indicatori de rezultat" a fost modificată de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 939 din 19 august 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 27 august 2009.– două centre de zi în București, cu o capacitate de 30, respectiv 10 locuri;– un centru de zi pentru minori în București, cu o capacitate de 30 de locuri.Bugetul aferent acestui subprogram este de 9.600 mii lei.8.1.Proiectul "Asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Bălan"Bugetul aferent acestui proiect este de 2.100 mii lei.8.2.Proiectul "Amenajarea Comunității Terapeutice Mica"Bugetul aferent acestui proiect este de 4.000 mii lei.8.3.Proiectul «Asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Dejani»Bugetul aferent acestui proiect este de 2.800 mii lei.–––Pct. 8.3 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 939 din 19 august 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 27 august 2009.8.4.Proiectul "Centru de zi (două unități) și centru de zi pentru minori (o unitate)"Bugetul aferent acestui proiect este de 700 mii lei.
9.Subprogramul "Formare profesională continuă în adicții – Centrul Național de Formare și Cercetare în Adicții"Bugetul aferent acestui subprogram este de 528 mii lei.9.1.Proiectul "Formare profesională continuă specializată în adicții pentru dezvoltarea serviciilor de asistență de nivel 1, 2 și 3"Obiective specifice:Dezvoltarea și îmbunătățirea cadrului de formare profesională de bază, specializată și continuă a profesioniștilor care lucrează în domeniul asistenței medicale, psihologice și sociale acordate consumatorilor de droguri.Servicii principale:– formarea profesională inițială și continuă de specialitate (medicală, psihologică și socială);– servicii de supervizare și intervizare a profesioniștilor care lucrează cu consumatorii de droguri;– dezvoltarea de ghiduri clinice de tratament.Indicatori de rezultat:– 100 de profesioniști formați;– 180 de ședințe de supervizare;– 60 de ședințe de intervizare.Bugetul aferent acestui proiect este de 300 mii lei.9.2.Proiectul "Formarea profesională a specialiștilor în prevenire"Obiective specifice:– dezvoltarea și perfecționarea cadrului de formare de bază, specializată și continuă a profesioniștilor care lucrează în domeniul prevenirii consumului de droguri;– creșterea calității sistemului național de prevenire a consumului ilicit de droguri;– dezvoltarea curriculei de formare în domeniul metodelor și tehnicilor de prevenire a consumului de droguri;– formarea de bază și specifică în domeniul prevenirii a specialiștilor Agenției Naționale Antidrog.Indicatori fizici – unitate de măsură:– realizarea și implementarea unui program complet (cu 5 module) de formare în domeniul prevenirii consumului de droguri;– formarea unui număr de 45 de specialiști ai Agenției Naționale Antidrog care să inițieze și să implementeze programe de formare în mod științific;– realizarea a minimum un program de prevenire locală (adaptat nevoilor identificate la nivel local) la nivelul fiecărui județ;– creșterea cu minimum 10% a accesului adolescenților și tinerilor la serviciile oferite de centrele de prevenire, evaluare și consiliere antidrog.Indicatori de eficiență:– un număr de cel puțin 50 de beneficiari ai programelor de formare în domeniul prevenirii consumului;– un număr de minimum 300.000 de beneficiari direcți ai unor servicii de prevenire universală, selectivă și indicată de o mai bună calitate.Indicatori de rezultat:– numărul beneficiarilor direcți ai programelor de formare în domeniu;– numărul beneficiarilor direcți ai programelor de prevenire de mai bună calitate;– numărul beneficiarilor indirecți ai programelor de prevenire de mai bună calitate;– numărul de programe de formare;– numărul programelor de prevenire selectivă, universală și indicată implementate.Bugetul aferent acestui proiect este de 175 mii lei.9.3.Proiectul "Formare autoevaluatori în sistemul de management al calității tip EFQM"Obiective specifice:Dezvoltarea abilităților de utilizare a instrumentului de autoevaluare instituțională PROFIL, specific sistemului de management al calității EFQM, pentru 75 de specialiști ai Agenției Naționale Antidrog.Indicatori de eficiență:– raportul cost/beneficiar al serviciului de formare în EFQM compatibil cu standardul european.Indicatori de rezultat:– 75 de specialiști ai Agenției Naționale Antidrog pregătiți pentru utilizarea instrumentului de autoevaluare instituțională PROFIL.Bugetul aferent acestui proiect este de 30 mii lei.9.4.Proiectul "Formare de bază a specialiștilor în adicții în metode de gestiune eficientă a proiectelor și serviciilor publice antidrog"Obiective specifice:Dezvoltarea abilităților de gestiune eficientă a programelor, proiectelor și serviciilor publice antidrog pentru 80 de specialiști ai Agenției Naționale Antidrog.Indicatori de eficiență:– raportul cost/beneficiar al serviciului de formare compatibil cu standardul european.Indicatori de rezultat:– 80 de specialiști ai Agenției Naționale Antidrog formați/acreditați în managementul proiectelor și serviciilor publice antidrog.Bugetul aferent acestui proiect este de 23 mii lei.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x