PROCEDURI din 21 martie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 3 aprilie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 CAP. 4
ART. 3REFERIRE LAHG 174 20/02/2002
ART. 3REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 49
ART. 3REFERIRE LANORMA 20/02/2002 ART. 30
ART. 4REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 49
ART. 5REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 49
ART. 5REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 50
ART. 9REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 52
ART. 9REFERIRE LANORMA 20/02/2002 ART. 30
ART. 9REFERIRE LANORMA 20/02/2002 ANEXA 6
ART. 10REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 51
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 76 16/01/2002 ART. 50
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 173 03/03/2010
ActulREFERIT DENORMA 03/03/2010
ActulREFERIT DEHG 492 23/05/2007
ActulREFERIT DENORMA 23/05/2007
ActulAPROBAT DEHG 278 21/03/2002
ANEXA 11REFERIT DENORMA 22/11/2019

privind accesul la măsurile pentru prevenirea somajului, modalităţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora



Prezentele proceduri reglementează punerea în aplicare a prevederilorcap. IV "Măsuri pentru prevenirea somajului" din Legea nr. 76/2002privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, denumita în continuare lege. + 
Articolul 1Măsurile pentru prevenirea somajului se realizează, în principal, prin furnizarea serviciilor de preconcediere.
 + 
Articolul 2Serviciile de preconcediere se acordă, potrivit legii, persoanelor care urmează să fie disponibilizate în cazul unor restructurari ale activităţii care conduc la modificări substanţiale ale numărului şi structurii profesionale a personalului şi, la cerere, persoanelor amenintate de riscul de a deveni şomeri.
 + 
Articolul 3Sintagma "modificări substanţiale ale numărului şi structurii profesionale a personalului" din textul art. 49 din lege se interpretează în sensulart. 30 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prinHotărârea Guvernului nr. 174/2002, denumite în continuare norme.
 + 
Articolul 4Serviciile de preconcediere pentru persoanele disponibilizate în condiţiile art. 49 din lege se realizează de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii pentru ocuparea forţei de muncă, sau prin furnizori de servicii de ocupare acreditaţi, cu care se încheie contracte, potrivit legii.
 + 
Articolul 5Angajatorii care disponibilizeaza personal în condiţiile art. 49 din lege au obligaţia sa înştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă asupra restructurării activităţii care poate conduce la disponibilizari de personal. Înştiinţarea se face în forma scrisă, în termenul prevăzut la art. 50 alin. (3) din lege, şi cuprinde şi lista cuprinzând persoanele care urmează să fie disponibilizate, conform anexei nr. 1.
 + 
Articolul 6În scopul prevenirii şi reducerii efectelor sociale nefavorabile ale restructurării activităţii angajatorilor agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă comunică în scris disponibilizarile de personal ce vor fi efectuate pe plan local prefecturilor şi autorităţilor administraţiei publice locale, pentru ca acestea sa participe activ la elaborarea şi realizarea măsurilor pentru prevenirea somajului, potrivit dispoziţiilor art. 104 din lege.
 + 
Articolul 7(1) Pentru acordarea serviciilor de preconcediere agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă contacteaza conducerea unităţilor, precum şi organizaţiile sindicale legal constituite şi reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, în vederea stabilirii unui program comun de lucru.(2) Prin programul comun de lucru se stabilesc: data şi locul desfăşurării serviciilor de preconcediere, tipul serviciilor furnizate, numărul participanţilor, precum şi reprezentanţii angajatorilor, ai organizaţiilor sindicatelor reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, care colaborează cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pentru realizarea serviciilor de preconcediere. La stabilirea programului comun de lucru se tine seama de situaţia în care se afla angajatorul, respectiv restructurare, închidere operationala parţială sau totală a activităţii, schimbarea profilului de activitate, privatizare, lichidare, reorganizare judiciară şi faliment.(3) În vederea acordării serviciilor de preconcediere agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă culeg informaţii cu privire la datele personale, planurile de viitor, tipul serviciului solicitat, pe baza unor chestionare ce se completează de către beneficiari. Conţinutul minimal al chestionarului este prevăzut în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 8Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pot propune angajatorilor care vor efectua restructurari ale activităţii, ce pot conduce la modificări substanţiale ale numărului şi structurii profesionale ale personalului, următoarele măsuri:a) constituirea unui comitet de sprijin pentru salariaţii care vor fi disponibilizaţi, format din reprezentanţi ai conducerii angajatorului şi reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale legal constituite şi reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, din reprezentanţi aleşi ai salariaţilor, coordonat de un preşedinte neutru. Scopul comitetului de sprijin este de a ajuta angajaţii care urmează să fie disponibilizaţi în găsirea unui nou loc de muncă adecvat, în cel mai scurt timp posibil, de preferinta înainte de încetarea activităţii în unitate;b) constituirea unor centre de tranzitie care să ofere un cadru organizat pentru acordarea în mod rapid a serviciilor de preconcediere, ce se organizează, de regula, în spaţii puse la dispoziţie de către angajatorii ce urmează să îşi restructureze activitatea.
 + 
Articolul 9(1) Persoanele amenintate de riscul de a deveni şomeri, prevăzute la art. 52 alin. (1) din lege, sunt persoanele angajate care urmează să fie disponibilizate de la angajatorii care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 30 din norme sau care considera ca în cazul unor restructurari sau restrangeri ale activităţii îşi pot pierde locul de muncă.(2) Cererea de participare la serviciile de preconcediere a persoanelor prevăzute la alin. (1) este cea prevăzută în anexa nr. 6 la norme.
 + 
Articolul 10Serviciile de preconcediere oferite sunt cele prevăzute la art. 51 din lege, după cum urmează:A. Informarea privind prevederile legale referitoare la protecţia şomerilor şi acordarea serviciilor de ocupare şi de formare profesională au ca scop cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanelor asigurate în sistemul asigurărilor pentru şomaj, documentelor necesare pentru înscriere la şomaj, cuantumului şi duratei legale a indemnizaţiei de şomaj, precum şi a serviciilor de care pot beneficia în condiţiile legii.Acest serviciu presupune prezentarea principalelor prevederi din legislaţia cu privire la:a) sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă;b) formarea profesională a adulţilor;c) asigurări sociale şi pensii;d) asigurarea venitului minim garantat;e) înfiinţarea de întreprinderi mici şi mijlocii, asociaţii familiale şi activităţi independente;f) asistenţa socială;g) relaţii de muncă.B. Plasarea pe locurile de muncă vacante existente pe plan local şi instruirea în ceea ce priveşte modalităţile de căutare a unui loc de muncă au ca obiectiv prevenirea somajului prin ocuparea imediata a locurilor de muncă disponibile, precum şi creşterea sanselor de reintegrare profesională prin dobândirea de noi tehnici şi cunoştinţe.Aceste servicii se realizează prin:a) oferirea de locuri de muncă în ocupaţia de baza, vacante pe piaţa muncii atât la nivel judeţean, cat şi la nivel naţional, pe perioada determinata sau nedeterminată;b) prezentarea activităţii serviciilor de mediere în vederea ocupării unui loc de muncă, precum şi a posibilităţilor de formare profesională;c) prezentarea serviciului electronic de mediere a muncii pe Internet (SEMM) şi instruirea în vederea accesarii acestuia;d) informaţii privind stimularea financiară prevăzută de lege pentru încadrarea în alta localitate, cu schimbarea domiciliului, sau pentru încadrarea la o distanta de peste 50 km faţă de domiciliu;e) instruirea pentru participarea la bursa locurilor de muncă;f) informarea şi pregătirea în tehnici de căutare a unui loc de muncă;g) informarea cu privire la alte acţiuni organizate pe piaţa muncii în vederea oferirii unui loc de muncă: proiecte locale, programe de ocupare prin munca la domiciliu, programe pentru persoane defavorizate pe piaţa muncii.C. Reorientarea profesională în cadrul unităţii sau prin cursuri de formare de scurta durata are ca scop dobândirea de noi cunoştinţe şi abilitaţi necesare pentru a ocupa un alt loc de muncă în cadrul aceleiaşi unităţi sau un loc de muncă vacant existent pe piaţa muncii.Aceasta măsura se realizează prin asigurarea unor servicii de informare şi consiliere privind cariera profesională, precum şi prin organizarea de cursuri de formare profesională de scurta durata ori de instruire la locul de muncă.D. Sondarea opiniei salariaţilor şi consilierea acestora cu privire la măsurile de combatere a somajului au ca scop identificarea necesităţilor şi prioritatilor persoanelor asistate, în vederea orientarii acestora către cele mai potrivite măsuri active.Modalităţile de realizare a acestei măsuri constau în chestionarea persoanelor care urmează să fie concediate cu privire la planurile de viitor, la serviciile solicitate, la experienta în alte activităţi decât cele în care sunt calificate, precum şi în evaluarea şi valorificarea chestionarelor în vederea orientarii lor spre măsurile de combatere a somajului.
 + 
Articolul 11(1) În situaţia în care serviciile de preconcediere nu pot fi realizate de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, acestea se acordă prin intermediul furnizorilor de servicii de ocupare din sectorul public sau privat, acreditaţi şi selectaţi în condiţiile legii.(2) Selecţia furnizorilor de servicii de ocupare se efectuează de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în conformitate cu prevederile legale privind achiziţiile publice.(3) Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă încheie, în condiţiile legii, contracte cu furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi şi selectaţi în condiţiile legii, declaraţi castigatori în urma selecţiei efectuate.
 + 
Articolul 12Cheltuielile de finanţare privind măsurile de prevenire a somajului se fac din următoarele surse:a) bugetul asigurărilor pentru şomaj, pentru măsurile care se realizează de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau de către furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi, cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă încheie contracte în condiţiile legii;b) fondurile angajatorilor, pentru măsurile care se realizează la iniţiativa acestora cu forte proprii sau prin intermediul unor furnizori de servicii de ocupare acreditaţi în condiţiile legii;c) alte surse financiare atrase prin diferite programe şi utilizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau de furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi în condiţiile legii.
 + 
Articolul 13(1) Pe baza analizei datelor înregistrate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, precum şi a celor primite de la furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi se realizează evaluarea rezultatelor acordării serviciilor de preconcediere, care urmăreşte în principal: numărul persoanelor asistate, numărul persoanelor plasate pe locurile de muncă vacante existente, numărul persoanelor care şi-au găsit un loc de muncă în termen de maximum 3 luni de la acordarea serviciilor, numărul persoanelor orientate în măsuri pentru stimularea ocupării forţei de muncă, numărul persoanelor cuprinse la cursuri de scurta durata.(2) Sistemul de indicatori şi procedurile de evaluare a rezultatelor acordării serviciilor de prevenire a somajului se aproba prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru ocuparea Forţei de Muncă.
 + 
Articolul 14Evaluarea impactului serviciilor de preconcediere se realizează de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă trimestrial, semestrial, anual sau ori de câte ori este cazul, evidentiindu-se cele mai eficiente servicii, precum şi identificarea dificultăţilor intampinate în implementarea acestora.
 + 
Articolul 15Rezultatele finale ale evaluărilor la nivel judeţean se centralizează şi se cuprind în Raportul anual de activitate pe care Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă îl supune spre aprobare ministrului muncii şi solidarităţii sociale.
 + 
Articolul 16Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele proceduri.
 + 
Anexa 1––-la proceduri––––Societatea Comercială ……………..Adresa …………………………..Codul fiscal ……………………..Telefon/fax/e-mail ………………..CătreAgenţia pentru ocuparea forţei de muncă a judeţului ……./municipiuluiBucureştiÎNŞTIINŢAREprivind salariaţii care urmează să primească preaviz în vedereaacordării serviciilor de preconcediereÎn conformitate cu art. 50 din Legea nr. 76/2002 vă înştiinţăm că începând cudata de …………… urmează să fie disponibilizat un număr de …………..salariaţi.În prezent în cadrul societăţii comerciale este angajat un număr total de………….. salariaţi.Preavizul va fi acordat începând cu data de ………………….., conform:– Codului muncii []– Contractului colectiv de muncă []Anexăm tabelul nominal cuprinzând salariaţii care urmează să primeascăpreaviz.Director general sau altă persoană autorizată,……………………………………….(numele şi prenumele)
 + 
Anexa 1.1.    –––-la proceduri––––Societatea Comercială ………………..Adresa ……………………………..Codul fiscal ………………………..Telefon/fax/e-mail …………………..TABELnominal cuprinzând salariaţii care urmează să primească preaviz–––––––––––––––––––––––––––Nr. Numele Cod numeric Denumirecrt. şi prenumele personal Domiciliul Ocupaţia cod COR(6 caractere) 12 …––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

     
  Director general sau altă persoană autorizată, Lider sindical/reprezentantul salariaţilor,
  ………………………………………. …………………………………….
  (numele şi prenumele) (numele şi prenumele)
  Semnătură şi ştampilă Semnătură şi ştampilă

 + 
Anexa 2––-la proceduri––––Date personale1. Numele şi prenumele ………………………………………………..2. Codul numeric personal ……………………………………………..3. Domiciliul ………………………………………………………..4. Telefon ………… 5. Data naşterii ……………… 6. Sexul: M [] F []7. Studii: Şcoală generală [] Şcoală profesională [] Şcoală de maiştri []Şcoală de ucenici [] Liceu [] Şcoală postliceală [] Studii superioare []8. Calificare: meseria ……………… alte calificări …………………alte aptitudini ……………………………9. Vechimea în muncă ………………. în meseria de bază ……………….Planuri de viitor10. Doriţi un loc de muncă? DA [] NU []11. Sunteţi dispuşi să faceţi naveta la o distanţă mai mare de 50 km?DA [] NU []12. Sunteţi dispuşi să vă schimbaţi domiciliul pentru ocuparea unui loc demuncă?DA [] NU []13. Doriţi să vă (re) calificaţi? DA [] NU []Dacă da, în ce meserie? ………………………………………………..14. Doriţi să desfăşuraţi o activitate pe cont propriu? DA [] NU []15. Doriţi să vă pensionaţi? DA [] NU []16. Alte planuri (agricultură etc.)……………………………………………………………………..Doriţi sprijin în domeniile:17. [] Tehnici de căutare a unui loc de muncă18. [] Consiliere şi informare profesională19. [] Activităţi pe cont propriu: Nu ştiu [] DA [] NU []Dacă da: Comerţ [] Servicii [] Producţie [] Agricultură []20. [] Alte domenii (specificaţi)……………………………………………………………………..21. Credeţi că informaţiile oferite vă sunt utile? DA [] NU [] Nu ştiu []–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x