PROCEDURĂ ŞI COMPETENTELE din 24 mai 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 122 din 13 iunie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 15 23/01/1996 ART. 10
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 113
ActulREFERIRE LALEGE 119 06/12/1995
ActulREFERIRE LAOG 13 31/01/1995
ActulREFERIRE LADECRET 199 20/05/1955 ART. 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1147 24/05/1996
ActulCONTINUT DEORDIN 1147 24/05/1996

de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor



 + 
Capitolul 1Dispozitii generale1. La cererea temeinic justificata a debitorilor, Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda, de la caz la caz, inlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat şi bugetului trezoreriei statului. Pentru sumele datorate bugetelor locale, competenţa de acordare a inlesnirilor la plata revine, după caz, Ministerului Finanţelor sau consiliilor locale, potrivit prevederilor legale care reglementeaza aceste venituri.2. Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda:– aminari la plata pentru orice fel de impozite, taxe sau alte venituri bugetare, inclusiv majorări de întârziere;– esalonari la plata creanţelor bugetare, inclusiv a majorarilor de întârziere, care pot începe cu o perioadă de gratie de până la 6 luni. Aceasta perioada este cuprinsa în intervalul de timp stabilit în competenţa fiecarui organ;– scutiri şi reduceri la plata majorarilor de întârziere, iar pentru impozite şi taxe, numai dacă actele normative care reglementeaza venitul respectiv prevad expres posibilitatea acordarii unor asemenea inlesniri la plata;– scutiri, reduceri, aminari şi esalonari pentru majorarile de întârziere calculate la sumele datorate fondului de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenti economice, precum şi pentru majorarile de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.3. Inlesnirile la plata se pot acorda numai pentru sumele neachitate la termenele de plată sau, potrivit reglementarilor în materie, pentru taxele de timbru care se platesc anticipat.
 + 
Capitolul 2Competentele de acordare a inlesnirilor la plata1. Competenţa de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor la plata se stabileste pe trei niveluri:– nivelul I – administratia financiară sau circumscripţia fiscala;– nivelul II – Directia de impozite şi taxe din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti şi directiile regionale vamale;– nivelul III – Ministerul Finanţelor, prin Directia generală de evaluare şi executare silita a veniturilor statului, Directia generală a vamilor, Directia generală impozite directe, Directia generală impozite indirecte, Directia generală de contabilitate publică şi trezorerie a statului, Directia generală creante şi angajamente interne şi externe ale statului şi secretarul de stat coordonator, după cum urmeaza:

  Organul competent Reduceri sau scutiri Amânări şi eşalonări
  Plafon (suma în mii lei) Plafon (suma în mii lei) Perioada
  Persoane fizice Persoane juridice Persoane fizice Persoane juridice Amânări Eşalonări
  0 1 2 3 4 5 6
  Nivelul I            
  – Administraţia financiară până la 500 până la 5.000 până la 1.000 până la 25.000 până la sfârşitul anului calendaristic pe 12 luni1)
  – Circumscripţia fiscală
  Nivelul II            
  – Direcţia de impozite şi taxe din direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat de la 500 până la 2.000 de la 5.000 până la 20.000 de la 1.000 până la 5.000 de la 25.000 până la 100.000 idem idem
  – Direcţia regională vamală2) până la 2.000 până la 20.000 până la 5.000 până la 100.000 idem idem
  Nivelul III            
  Ministerul Finanţelor, prin:            
  – Direcţia generală de evaluare şi executare silită a veniturilor statului de la 2.000 până la 5.000 de la 20.000 până la 50.000 de la 5.000 până la 10.000 de la 100.000 până la 400.000 idem pe 18 luni
  – Direcţia de specialitate din cadrul Direcţiei generale a vămilor2) idem idem idem idem idem idem
  – Direcţia generală impozite directe3) idem
  – Direcţia generală impozite indirecte4) idem idem idem idem idem pe 24 de luni
  – Direcţia generală de contabilitate publică şi trezorerie a statului5) până la 50.000 până la 400.000 până la 1 an până la 1 an
  – Direcţia generală creanţe şi angajamente interne şi externe ale statului6) idem idem idem idem
  – secretarul de stat coordonator orice sumă orice sumă orice sumă orice sumă pe cel mult 2 ani pe cel mult 5 ani

NOTĂ:1) Putindu-se depăşi anul calendaristic.2) Numai pentru sumele stabilite de organele vamale cu ocazia controlului ulterior.3) Numai pentru coloana 1.4) Numai pentru taxele de timbru care se platesc anticipat.5) Numai pentru majorarile de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.6) Numai pentru majorarile de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenti economici.Cererile privind acordarea de inlesniri la plata impozitelor şi taxelor care se fac venit la bugetele locale se aproba de organele administraţiei publice locale, conform legii. În cazul în care competenţa de acordare a acestor inlesniri la plata revine, potrivit legii, Ministerului Finanţelor, pentru solutionarea cererii se va solicita şi punctul de vedere al organelor administraţiei publice locale.2. Directia de impozite şi taxe din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti solutioneaza inclusiv cererile care se încadrează în nivelul I de competenţa pentru platitorii aflati în evidentele acesteia.3. Pentru nivelul III de competenţa se precizeaza:a) Directia generală de evaluare şi executare silita a veniturilor statului acorda inlesniri la plata impozitelor, a taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat sau bugetelor locale, neachitate la termenul scadent, inclusiv a majorarilor de întârziere aferente acestora, altele decit cele prevăzute la lit. b)-f);b) Directia de specialitate din cadrul Directiei generale a vamilor acorda inlesniri la plata impozitelor, a taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv a majorarilor de întârziere aferente acestora;c) Directia generală de impozite indirecte acorda, în temeiul art. 4 din Decretul nr. 199/1955 şi conform prevederilor paragrafului 11 din Instrucţiunile Ministerului Finanţelor nr. 1.711/1960, republicate în anul 1968, reduceri, scutiri, esalonari sau aminari la plata taxelor de timbru datorate de persoane fizice şi juridice, inlesniri solicitate anticipat prestarii serviciului sau eliberarii actului supus taxelor de timbru;d) Directia generală de impozite directe acorda, în condiţiile legii, scutiri sau reduceri la plata impozitelor datorate de persoanele fizice;e) Directia generală de contabilitate publică şi trezorerie a statului acorda inlesniri la plata majorarilor de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului;f) Directia generală creante şi angajamente interne şi externe ale statului acorda inlesniri la plata majorarilor de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenti economici.4. Prin excepţie de la prevederile privind competentele de acordare a inlesnirilor la plata, în cazul impozitului pe salarii, Directia de impozite şi taxe din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti poate aproba aminarea cu 20 de zile a platii acestuia pentru orice suma. + 
Capitolul 3Procedura de solutionare a cererilor de inlesniri la plata1. Inlesnirile la plata se acordă numai pe baza cererilor motivate, insotite de documente justificative ale platitorilor.Pentru taxe de timbru solicitate anticipat prestarii serviciului sau eliberarii actului supus taxarii, inlesnirile la plata se acordă pe baza cererilor motivate ale petentilor, insotite de urmatoarele documente, în functie de obiectul cererii:– copia de pe actiunea în justiţie purtind menţiunea cuantumului taxei de timbru, stabilita şi certificata de către instanţa de judecată, şi, după caz, a numarului sub care, în mod excepţional, instanţa a retinut cererea obligind partea (petentul) sa plateasca taxa până la primul termen de judecată;– confirmarea organului care elibereaza actul sau care presteaza serviciul supus taxelor de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum şi a obiectului actului sau serviciului taxabil;– acte doveditoare ale veniturilor petentilor – persoane fizice -, respectiv date privind situaţia economico-financiară la zi (inclusiv disponibilitatile din conturile bancare) a petentilor – persoane juridice;– alte acte în sprijinul cererii (certificate de nastere ale copiilor aflati în întreţinerea petentilor, adeverinte medicale etc.).Cererile prin care se solicita inlesniri la plata pentru creantele bugetare se depun la organul fiscal în evidenta caruia se afla platitorul, cu excepţia celor prevăzute la pct. 11 şi 12 din prezentul capitol.La primirea cererii, organul fiscal o înregistrează într-un registru special.2. Solutionarea şi aprobarea cererilor de inlesnire la plata se fac de către organele competente în cadrul plafoanelor maxime stabilite pentru acestea.3. În cazul în care, printr-o singura cerere, platitorul solicita acordarea unor inlesniri la plata mai multor sume reprezentind impozite, taxe, majorări de întârziere sau alte venituri datorate bugetului de stat sau bugetelor locale, după caz, fiecare dintre aceste sume va fi considerata un capat de cerere separat.Solutionarea cererii în ansamblul ei se va face de către organul competent pentru suma cea mai mare, potrivit plafoanelor prevăzute la cap. II.4. Pentru solutionarea fiecarei cereri de inlesniri la plata, vor fi avute în vedere urmatoarele:a) prevederile din legile speciale potrivit cărora se pot acorda, de la caz la caz, reduceri şi scutiri de impozite şi taxe, prevederile cuprinse în art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 referitoare la acordarea inlesnirilor la plata, prevederile Decretului nr. 199/1955 şi Instrucţiunile Ministerului Finanţelor nr. 1.711/1960, republicate în anul 1968, precum şi prevederile prezentului ordin;b) documentele justificative prezentate de platitor;c) informaţiile cuprinse în documentele de control şi în evidentele existente la organele fiscale unde este luat în evidenta platitorul;d) referatul cu concluziile verificării şi propunerile de rezolvare ale organului competent;e) verificările şi notele de constatare intocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii contribuabilului;f) orice alte documente necesare solutionarii cererii;g) punctul de vedere (consultativ) al consiliului local în a cărui raza teritoriala se afla sediul organului prestator al serviciului sau eliberator al actului taxabil, referitor la modul de solutionare a cererilor privind taxele de timbru.Alte elemente ce vor fi avute în vedere la analizarea şi la solutionarea cererilor de inlesniri la plata vor fi transmise unităţilor teritoriale de către Directia generală de evaluare şi executare silita a veniturilor statului şi Directia generală a vamilor din cadrul Ministerului Finanţelor.5. Cererile privind acordarea de inlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat şi bugetelor locale, după caz, a caror rezolvare este în competenţa organelor prevăzute la nivelurile II şi III , se solutioneaza de către acestea pe baza dosarelor intocmite de organele de nivel inferior de competenţa, ce cuprind documentele şi informaţiile prevăzute la pct. 4, care vor fi insotite în mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de solutionare a cererii de acordare de inlesniri la plata solicitate de platitor.Analiza va fi efectuata în termenul stabilit pentru organul competent de solutionare.Organele prevăzute la nivelul II şi III de competenţa vor comunică modul de solutionare a cererii de inlesnire la plata, atit contribuabilului cit şi organului fiscal în evidenta caruia se afla acesta.În vederea luării masurilor corespunzătoare în toate cazurile în care s-au aprobat inlesnirii la plata, comunicarile respective vor fi aduse la cunoştinţa compartimentelor care ţin evidenta pe platitori în vederea efectuării operaţiunilor în aceste evidente.6. Solutionarea cererilor de inlesniri la plata se face de către organele competente astfel:a) organul fiscal la care s-a depus cererea de inlesnire la plata va analiza cerere şi va întocmi documentaţia necesară în 30 de zile lucratoare de la data înregistrării acesteia, termen în care se va obtine şi avizul organelor locale, când este cazul.În urmatoarele 5 zile lucratoare documentaţia împreună cu cererea vor fi, după caz:– supuse spre aprobare conducerii organului fiscal;– inaintate organului administraţiei publice locale, în cazul în care aprobarea inlesnirii la plata intră în competenţa acestuia;– inaintate organului de nivel superior de competenţa, împreună cu referatul cuprinzind concluziile şi propunerile de solutionare;b) organele prevăzute la nivelurile II şi III de competenţa solutioneaza cererile de inlesniri la plata în termen de 10 zile lucratoare de la data primirii documentatiei;c) în cazuri temeinic motivate, conducerea organelor competente poate aproba prelungirea termenelor de solutionare prevăzute la lit. a) şi b) cu cel mult 10 zile calendaristice.În cazul în care documentaţia pentru acordarea inlesnirii la plata nu poate fi întocmită în termen, din motive dependente sau independente de voinţa solicitantului, cum ar fi: netinerea la zi a evidentei contabile, refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control a informaţiilor solicitate, intreruperea temporara a activităţii, neprezentarea tuturor documentelor solicitate de organul fiscal în vederea completarii dosarului, cererea se claseaza, despre aceasta informindu-se şi debitorul.7. Inlesnirea la plata se aproba de către conducerea organelor teritoriale competente a solutiona cererea pentru nivelul I de competenţa, de către conducerea Directiei de impozite şi taxe din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti pentru nivelul II de competenţa ori de către conducerea direcţiilor din Ministerul Finanţelor sau de secretarul de stat coordonator, după caz.8. De la data comunicarii aprobării cererii de aminare sau de esalonare la plata a impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat şi bugetelor locale, după caz, se calculeaza majorări conform reglementarilor legale.Conform prevederilor art. 113 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, până la 31 decembrie 1996 nu se datorează majorarii pentru impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat şi bugetelor locale, după caz, pentru care s-au acordat, în condiţiile legii, esalonari sau aminari la plata.9. Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate de organul competent, respectiv data stabilita pentru plata ratelor, cuantumul acestora, precum şi condiţiile stipulate conduc la pierderea valabilităţii acestora, la calcularea majorarilor de întârziere conform legii, pentru întreaga perioadă, la începerea sau continuarea, după caz, a procedurii de executare silita.10. Dacă prin cerere petitionarul solicita scutirea sau reducerea la plata a majorarilor de întârziere sau a taxelor de timbru, iar din analiza intregii documentaţii intocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezultă ca acordarea unei inlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, organul sesizat, în limita competentei sale, poate acorda o alta inlesnire la plata, respectiv aminare sau esalonare.11. Cererile prin care se solicita inlesniri la plata impozitelor, a taxelor şi a altor sume cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de către organele vamale, inclusiv a majorarilor de întârziere aferente acestora, se depun la directia regionala vamala în a carei raza teritoriala se afla sediul sau domiciliul contribuabilului. Directiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente intocmirea documentatiei necesare în vederea acordarii inlesnirilor la plata.12. Cererile pentru acordarea de inlesniri la plata obligaţiilor către bugetul trezoreriei statului vor fi prezentate de către persoanele juridice astfel:– Directiei generale de contabilitate publică şi trezorerie a statului, pentru majorarile de întârziere datorate bugetului trezoreriei statului;– Directiei generale creante şi angajamente interne şi externe ale statului, pentru majorarile de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agentii economici.Cererile vor fi fundamentate cu elemente din care să rezulte situaţia financiară a debitorului, cauzele neachitarii obligaţiilor către bugetul trezoreriei statului, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat urmatoare etc. La cerere pot fi anexate şi documente care să stea la baza sustinerii cererii respective.Directiile generale menţionate mai sus vor analiza cererile primite şi vor comunică rezultatul debitorului în maximum 30 de zile.
 + 
Capitolul 4Dispozitii finale1. Conducerile organelor abilitate sa acorde inlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenţa, vor urmări permanent tinerea evidentei acestor lucrari, stadiul solutionarii, respectarea termenelor şi vor raspunde de rezolvarea acestora în cadrul reglementarilor legale şi în termenele stabilite de acestea.2. În cazul nerespectarii prevederilor cuprinse în prezenta procedura, se vor aplica normele legale privind abaterile de la disciplina în munca şi de la indeplinirea sarcinilor de serviciu.3. Organele care solutioneaza cereri de inlesniri la plata, indiferent de nivelul lor de competenţa, sunt obligate sa tina evidenta separata a acestora, conform modelului anexat. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor sau a taxelor persoanelor fizice (pensionari, veterani de razboi, handicapati, raniti în Revolutie etc.), conform prevederilor legilor în vigoare, se va tine o evidenta separata.4. Agentii economici pentru care s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiară conform Ordonantei Guvernului nr. 13/1995, aprobata şi modificata prin Legea nr. 119/1995 şi modificata prin art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, vor beneficia de inlesnirile la plata obligaţiilor bugetare în condiţiile prevăzute de aceste ordonante.5. De prevederile prezentei proceduri beneficiaza cererile depuse după data de 1 iunie 1996, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita inlesnirea la plata.Cererile privind acordarea unor inlesniri la plata ce se afla în curs de solutionare vor fi rezolvate conform procedurii prevăzute de Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 412/1993, cu modificările ulterioare.MODELEVIDENTAcererilor de inlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altorvenituri bugetare, în baza art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996

  Nr. crt. Nr. de înre- gistrare Data de intrare Denumi- rea agen- tului economic Înles- nirea solici- tată Felul impozi- tului Suma solici- tată (mii lei) Modul de soluţio- nare Înles- nirea aprobată Suma aprobată (mii lei) Peri- oada Cui i s-a comu- nicat Data de ieşire Refe- rent Condiţii de aprobare
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
                               
                               

Explicatii:Pentru persoanele fizice se va tine o evidenta asemanatoare

     
  Coloanele 5 şi 9: – amânare impozite şi taxe Coloana 6: – impozit pe profit
  – eşalonare impozite şi taxe – impozit pe salarii
  – reducere impozite şi taxe – impozit pe dividende
  – scutire impozite şi taxe – T.V.A.
  – amânare majorări de întârziere – accize şi I.C.M.
  – eşalonare majorări de întârziere – impozit pe ţiţei şi gaze
  – reducere majorări de întârziere naturale
  – scutire majorări de întârziere – vărsăminte din profitul net al regiilor autonome
  – alte venituri ale bugetului de stat
  – taxa de timbru
  – impozite şi taxe locale
  Coloanele 7 şi 10: – suma pe fel de impozit Coloana 8: – admis
  – respins
  – clasat
  – trimis spre soluţionare la nivelul superior de competenţă
  Coloana 11: – perioada aprobată (de la… până la…) Coloana 15: – condiţii de aprobare a înlesnirilor la plată.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x