Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 340 din 21 iulie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
de monitorizare a ajutoarelor de stat
Conţinutul monitorizarii ajutoarelor de stat1. Potrivit legii, Oficiul Concurentei, în exercitarea atribuţiilor sale conform prevederilor art. 26, monitorizează ajutoarele de stat acordate, supuse obligaţiei de notificare şi autorizare, precum şi pe cele exceptate de la aceasta obligaţie, prin:a) supravegherea respectării prevederilor actelor normative în temeiul cărora au fost acordate ajutoarele de stat, precum şi a îndeplinirii deciziilor luate de către Consiliul Concurentei; … b) supravegherea modului de acordare a ajutoarelor de stat cu privire la utilizarea fondurilor publice în concordanta cu programele guvernamentale în derulare; … c) evaluarea dimensiunii ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemelor de ajutoare de stat prin intermediul alocarilor specifice şi a ajutoarelor de stat individuale; … d) propunerea de măsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate la acordarea de ajutoare de stat. … Sfera ajutoarelor de stat monitorizate2. Sunt supuse monitorizarii toate ajutoarele de stat existente, definite conform prevederilor art. 3 din lege, precum şi orice alte măsuri de sprijin care întrunesc trăsăturile prin care se identifica un ajutor de stat.În categoria ajutoarelor de stat monitorizate intra atât ajutoarele de stat supuse autorizării de către Consiliul Concurentei, cat şi cele care se încadrează în categoriile exceptate de la obligaţia notificării, în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 şi 21 din lege.Activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat3. Supravegherea aplicării şi respectării modului de acordare a ajutoarelor de stat existente se realizează verificandu-se:a) existenta unei decizii a Consiliului Concurentei, luată în temeiul dispoziţiilor art. 12 alin. (2) din lege; … b) încadrarea ajutorului de stat în categoriile exceptate în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 şi 21 din lege; … c) respectarea condiţiilor impuse prin actul normativ de acordare, prin decizia de autorizare emisă de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele şi instrucţiunile puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei; … d) existenta evidentei ajutoarelor de stat, astfel încât să fie posibila identificarea termenilor, formulelor de calcul, asa cum au fost definite prin actul normativ de adoptare, prin decizia de autorizare emisă de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele şi instrucţiunile emise prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei; … e) măsurile luate şi recomandările formulate de către Consiliul Concurentei în timpul derulării schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, conform art. 13 din lege; … f) aplicarea clauzei suspensive, conform căreia un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar un ajutor de stat existent nu poate fi modificat până în momentul în care Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau până când ajutorul nu poate fi considerat autorizat; … g) aplicarea deciziilor de revocare a ajutoarelor de stat autorizate pe baza unor informaţii incorecte ori de rambursare sau de recuperare a ajutoarelor de stat interzise sau ilegale, precum şi a celor de suspendare rămase definitive în condiţiile legii; … h) îndeplinirea obiectivelor înscrise în programe guvernamentale prin derularea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale iniţiate în baza acestora; … i) existenta, la solicitarea de alocari specifice sau la acordarea de ajutoare de stat individuale, a unor programe individuale, întocmite de beneficiarii de ajutor de stat (program de redresare economică, plan de salvare şi/sau restructurare, de dezvoltare, de atragere a forţei de muncă, de protecţie a mediului sau a oricărui alt program de acest fel), şi modul lor de derulare; … j) existenta şi respectarea modalităţilor de raportare periodică către autorităţile responsabile a realizării obiectivelor înscrise în programele proprii de către beneficiarii de ajutor de stat. … Organizarea evidentei, evaluarea şi transmiterea informaţiilor privind ajutoarele de stat4. Evaluarea dimensiunilor ajutorului de stat, precum şi a diferenţei dintre suma prevăzută a se aloca şi suma alocarilor specifice sau a ajutoarelor de stat individuale efectiv acordate se face pe baza evidentei special organizate în acest scop de către autorităţile iniţiatoare, furnizorii de ajutor de stat şi agenţii economici beneficiari de ajutor de stat.În sensul prezentei reglementări constituie autorităţi iniţiatoare acele autorităţi ale administraţiei publice care iniţiază proiecte de acte normative ce implica acordarea unor ajutoare de stat.4.1. Autorităţile iniţiatoare de acte normative prin care se promovează scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale, precum şi de modificare a celor existente au obligaţia sa organizeze evidenta sumelor prevăzute a se aloca anual, aprobate ca ajutoare de stat directe sau estimate ca ajutoare de stat indirecte.În termen de 15 zile de la autorizarea de către Consiliul Concurentei a noilor scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale ori de la intrarea în vigoare a actelor normative prin care sunt adoptate scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale, autorităţile iniţiatoare vor transmite Oficiului Concurentei informaţiile privind titlul schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, obiectivul principal şi secundar al acordării ajutorului de stat, natura, condiţiile de acordare, cuantumul total şi anual al sumei preliminate, durata schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, termenele de acordare a transelor, precum şi alte informaţii relevante (programe guvernamentale, formule de calcul etc.).4.2. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta atât a sumelor prevăzute să se aloce în cadrul schemelor de ajutor de stat şi al ajutoarelor de stat individuale existente, cat şi a celor efectiv acordate sub forma de alocari specifice în cadrul schemelor de ajutor de stat, respectiv de transe în cadrul ajutoarelor de stat individuale, cu respectarea prevederilor pct. 12.1. din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotărâre).Suma prevăzută în cadrul schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual se stabileşte o dată cu:– elaborarea şi rectificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, prin propriile prevederi referitoare la anumite facilităţi, precum şi defalcat pe ordonatori de credite, ţinând seama de actele normative prin care se instituie scheme de ajutor de stat;– elaborarea şi rectificarea bugetelor fondurilor speciale;– elaborarea şi rectificarea bugetelor autorităţilor administraţiei publice locale;– elaborarea bugetelor instituţiilor publice sau ale altor organisme care administrează surse ale statului şi care gestionează fonduri publice direct sau în numele autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale.În termen de 15 zile de la adoptarea/rectificarea bugetelor proprii, furnizorii de ajutor de stat vor transmite Oficiului Concurentei datele de fundamentare privind sumele anuale aprobate ca ajutoare de stat directe, respectiv sumele anuale estimate la care statul va renunţa, prevăzute ca ajutoare de stat indirecte, în condiţiile prevăzute la alineatul precedent, precum şi lista cuprinzând beneficiarii de ajutoare de stat individuale sau de alocari specifice în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate.Furnizorii de ajutor de stat au obligaţia sa transmită Oficiului Concurentei în termen de cel mult 15 zile din momentul în care devin efective noile scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale informaţii privind: titlul schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual, baza legală a acordării, sursa de finanţare, cuantumul preliminat al ajutorului de stat, condiţionalitati la acordarea de alocari specifice, formula de calcul şi termenii de referinţa pentru cuantificarea ajutorului de stat, alte aspecte relevante privind derularea schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual.4.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor reprezentând ajutor de stat, astfel încât să poată fi cuantificat atât nivelul total primit anual, cat şi pe fiecare schema, cu respectarea prevederilor pct. 13 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotărâre).Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite, la solicitarea Oficiului Concurentei, în maximum 15 zile de la primirea solicitării, informaţii referitoare la alocarile specifice primite prin intermediul diferitelor scheme de ajutor de stat, precum şi la ajutoarele de stat individuale primite.4.4. Sumele vor fi determinate de către furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat pentru fiecare operaţiune generatoare de avantaje specifice (de exemplu, la fiecare termen de vărsare a impozitului pe profit sau la fiecare scadenta a obligaţiilor de plată către buget, după caz) şi se înregistrează în evidenta organizată în acest scop.4.5. Formulele de determinare a cuantumului ajutoarelor de stat stabilite conform prevederilor pct. 3 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat se vor aplica până la modificarea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat.Pentru determinarea cuantumului ajutorului de stat, precum şi a diferenţelor dintre sumele estimate şi cele efectiv acordate ca ajutor de stat, inspectorii Oficiului Concurentei vor conlucra cu experţii din cadrul autorităţilor iniţiatoare sau furnizoare de ajutoare de stat.La solicitarea expresă a furnizorilor/beneficiarilor de ajutor de stat, Oficiul Concurentei va acorda asistenţa de specialitate în domeniu.4.6. Informaţiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care angajează autoritatea iniţiatoare şi/sau furnizorul de ajutor de stat, respectiv agentul economic beneficiar.În toate cazurile informaţiile se transmit atât pe suport de hârtie, cat şi pe suport magnetic informatic, pe baza semnăturii de primire (număr de înregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face, în funcţie de evolutiile din domeniu, într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către Oficiul Concurentei.Controlul efectuat de către Oficiul Concurentei5. În cazul în care Oficiul Concurentei considera necesar, va efectua controale la autorităţile iniţiatoare, la furnizorii şi agenţii economici beneficiari de ajutor de stat, inclusiv la obiectivele la care au fost puse în aplicare măsurile de sprijin.5.1. La autorităţile iniţiatoare şi/sau la furnizorii de ajutor de stat persoanele împuternicite de către Oficiul Concurentei vor verifica:a) respectarea termenelor şi a condiţiilor din programele proprii de realizare a obiectivelor propuse şi concordanta lor cu modul efectiv de derulare a schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, precum şi existenta rapoartelor periodice privind realizarea acestor programe, după caz; … b) concordanta dintre efortul preliminat al statului şi cel efectiv, respectiv dintre impactul estimat prin programe guvernamentale şi cel efectiv realizat; … c) respectarea procedurii legale sub aspectul eligibilităţii beneficiarului, termenelor şi condiţiilor de acordare a unor alocari specifice; … d) evidenta sumelor acordate pe beneficiari şi pe operaţiuni. … 5.2. Furnizorii de ajutor de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de către Oficiul Concurentei evidenta pe fiecare beneficiar de ajutor de stat a sumelor alocarilor specifice acordate în cadrul fiecărei scheme de ajutor de stat pe care o au în administrare, precum şi a transelor acordate în cazul ajutoarelor de stat individuale.5.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de către Oficiului Concurentei datele privind sumele de care au beneficiat pe fiecare alocare specifică şi/sau ajutor de stat individual, precum şi cumulat, pe întregul an.La agenţii economici beneficiari de ajutor de stat inspectorii Oficiului Concurentei vor verifica datele necesare pentru evaluarea ajutorului de stat, precum şi pentru determinarea intensitatii acestuia, indiferent de forma şi de obiectivele ajutorului de stat, asa cum sunt definite în Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat (pct. 18 din anexa nr. 1 la prezenta hotărâre).5.4. Inspectorii Oficiului Concurentei vor efectua controale atunci când: evaluarea ajutorului de stat este dificila, obiectivele ajutorului de stat sunt complexe, exista condiţii speciale de acordare, suma ajutorului de stat este semnificativă sau când sunt prevăzute termene pentru acordarea ajutorului de stat în actul normativ.Controalele la faţa locului se vor finaliza cu întocmirea unor note de constatare sau procese-verbale, după caz.6. Oficiul Concurentei va efectua controale în cazul în care va constata:a) modificarea condiţiilor de piaţa şi afectarea semnificativă, în noile condiţii, a mediului concurential; … b) afectarea acordurilor internaţionale la care România este parte; … c) neconcordanta dintre efectele scontate prin mecanismul de acordare a ajutoarelor de stat şi efectele obţinute pe plan economic; … d) neconcordanta dintre modul de acordare prevăzut în actele normative şi modul de derulare efectivă a schemei de ajutor de stat. … Controlul va fi declansat de Oficiul Concurentei:a) din oficiu; … b) ca urmare a plângerii unei persoane fizice sau juridice prejudiciate în mod real şi direct prin acordarea ajutorului de stat; … c) ca urmare a unei sesizări sau la cererea autorităţilor publice, a instituţiilor, a altor organizaţii, cum ar fi: organizaţii profesionale, patronale, sindicale, pentru protecţia consumatorului. … Măsurile propuse în urma controlului vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum şi autorităţilor iniţiatoare şi furnizorilor de ajutoare de stat pentru a acţiona în conformitate cu competentele lor legale.Contravenţii şi sancţiuni7. Constituie contravenţii la prevederile prezentei proceduri următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni:a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date şi informaţii, precum şi transmiterea de date sau informaţii eronate ori incomplete de către autorităţile iniţiatoare, conform prevederilor pct. 4.1., 4.6. şi 5.1., de către furnizorii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.2., 4.6. şi 5.2., respectiv de către beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3., 4.6. şi 5.3. din prezenta procedura; … b) întârzierile în transmiterea datelor sau a informaţiilor faţă de termenele stabilite pentru autorităţile iniţiatoare, conform prevederilor pct. 4.1., pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 4.2., respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3. din prezenta procedura; … c) încălcarea de către furnizorii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.2., respectiv de către beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.3. din prezenta procedura. … 8. Contravenţiile prevăzute la pct. 7, săvârşite de către beneficiarii şi furnizorii de ajutor de stat, în cazul în care aceştia sunt sau se comporta ca agenţi economici, se sancţionează potrivit art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996. Dispoziţiile prezentului punct se completează cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în cazul furnizorilor de ajutor de stat – autorităţi publice, precum şi cu alte prevederi legale privind răspunderea civilă, administrativă sau penală, după caz, conform legislaţiei în vigoare.9. În exercitarea atribuţiilor legale constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, împuternicit în acest scop.Propunerea de măsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate la acordarea ajutoarelor de stat10. Oficiul Concurentei va elabora analize de piaţa privind:a) efectele economice ale acordării ajutoarelor de stat, corelate cu efectele scontate la iniţierea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale; … b) efectele economice ale acordării ajutoarelor de stat, corelate cu programele guvernamentale în derulare şi cu evaluarea impactului acordării ajutoarelor de stat asupra pieţei interne; … c) evaluarea şi reevaluarea situaţiei pieţei interne afectate şi a beneficiarilor ajutoarelor de stat; … d) evolutiile înregistrate pe pieţele externe similare celor asupra cărora ajutoarele de stat acordate în ţara au incidenţa. … Pe aceasta baza Oficiul Concurentei va propune măsuri pentru obţinerea rezultatelor anticipate în ceea ce priveşte acordarea ajutoarelor de stat.Măsurile propuse vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum şi initiatorilor şi furnizorilor de ajutoare de stat, pentru a acţiona în conformitate cu competentele lor legale.Raportul de monitorizare11. Raportul de monitorizare se realizează pe baza informaţiilor primite sau cerute de la autorităţile iniţiatoare, de la furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat, a activităţii de control, precum şi ţinând seama de concluziile rezultate din activitatea de inventariere a ajutoarelor de stat şi de monitorizare a fluxurilor financiare dintre autorităţile publice sau organismele care administrează fonduri în numele statului şi agenţii economici cărora li s-a încredinţat executarea unor servicii publice de interes general.Raportul de monitorizare va prezenta sintetic:a) activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat; … b) concluzii asupra modului în care au fost respectate condiţionalitatile impuse şi evaluării dimensiunilor ajutoarelor de stat, precum şi determinarea diferenţei dintre suma alocarilor specifice efective şi suma prevăzută a se aloca; … c) constatări asupra respectării deciziilor Consiliului Concurentei privind autorizarea, interzicerea sau modificarea unor scheme de ajutoare de stat ori ajutoare de stat individuale; … d) constatări privind efectele obţinute în urma acordării ajutoarelor de stat, comparativ cu efectele scontate la acordarea acestora; … e) măsurile propuse de către Oficiul Concurentei în vederea obţinerii rezultatelor anticipate, în cazul în care apar efecte negative nescontate iniţial, în cazul în care efectele negative depăşesc nivelul prevăzut iniţial sau în cazul în care s-au modificat condiţiile de piaţa din momentul acordării ajutoarelor de stat; … f) concluzii privind evaluarea impactului acordării ajutoarelor de stat asupra mediului concurential. … ──────────