PROCEDURA din 6 iulie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 340 din 21 iulie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 188 08/12/1999
ActulREFERIRE LALEGE 143 27/07/1999
ActulREFERIRE LALEGE 81 11/05/1999 ART. 34
ActulREFERIRE LALEGE 81 11/05/1999 ART. 43
ActulREFERIRE LAOUG (R) 24 30/09/1998
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 55
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 599 06/07/2000

de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei, în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat



Definirea inventarului ajutoarelor de stat acordate1. Potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita în continuare lege, Oficiul Concurentei va întocmi un inventar al schemelor de ajutor şi al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptării acesteia, inventar care va fi actualizat anual.2. În sensul prezentei proceduri, inventarul ajutoarelor de stat acordate se constituie din:a) inventarul actelor normative care conţin sau sunt susceptibile sa conţină scheme de ajutor de stat şi/sau ajutoare de stat individuale, care au fost instituite sau acordate ori care au avut efecte în anii 1996, 1997 şi 1998 sau care au efecte în anul de raportare;b) lista cuprinzând alocarile specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat, care cuprinde valoarea ajutoarelor de stat acordate pe fiecare beneficiar, precum şi informaţii cum ar fi: baza legală a acordării ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;c) lista cuprinzând ajutoarele de stat individuale, care cuprinde valoarea acestor ajutoare de stat acordate fiecărui beneficiar nominalizat, precum şi informaţii cum ar fi: baza legală a acordării ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;d) centralizatorul ajutoarelor de stat, care cuprinde într-o formă sintetică valoarea ajutoarelor de stat acordate prin intermediul schemelor de ajutor de stat şi a ajutoarelor de stat individuale, cuantificate şi clasificate în funcţie de natura, originea şi obiectivele codificate ale acestora, astfel cum sunt precizate la pct. 3-7 din prezenta procedura.Determinarea ajutoarelor de stat în funcţie de natura acestora3. Cuantumul ajutorului de stat se determina conform prevederilor din actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acordă un ajutor de stat individual.În cazul în care modalităţile de cuantificare a ajutoarelor de stat nu sunt prevăzute în actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acordă un ajutor de stat individual, determinarea cuantumului ajutoarelor de stat se face conform formulelor avute în vedere la autorizarea acestora de către Consiliul Concurentei sau stabilite prin regulamente şi instrucţiuni ale Consiliului Concurentei.În orice situaţie în care nu este prevăzută în mod explicit o formula, identificarea şi cuantificarea ajutorului de stat se vor face în funcţie de natura ajutorului de stat, astfel cum sunt prevăzute în prezenta procedura.4. Sumele acordate sau cele la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici, indiferent dacă este vorba de alocari specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat sau de un ajutor de stat individual, se determina în funcţie de natura ajutorului.4.1. În cazul ajutoarelor de stat directe – ajutoare de natura cheltuielilor bugetare sau a veniturilor bugetare la care statul renunţa, altele decât cele de natura fiscală:a) la subvenţii, alocaţii, prime (inclusiv prime pentru export), precum şi la orice alte sume nerambursabile – valoarea ajutorului de stat coincide cu valoarea efectivă a sumei alocate;b) la participarea cu capital a statului sau a altor organisme care administrează fonduri în numele statului în vederea finanţării directe din fonduri publice a unor investiţii sau activităţi, dacă rata anticipata a profitului este mai mica decât cea normală – valoarea ajutorului de stat este egala cu contravaloarea capitalului investit din fonduri publice;c) la vânzarea de terenuri, clădiri şi alte active, aparţinând domeniului privat al statului, sub preţul pieţei – valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul pieţei şi preţul efectiv de vânzare al terenurilor, clădirilor şi al altor active. Preţul pieţei reprezintă preţul la care terenurile, clădirile şi alte active sunt vândute în condiţii concurentiale;d) la reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de către autorităţile publice sau de alte organisme care administrează resurse ale statului – valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul/tariful pe piaţa al acestor produse/servicii şi preţul/tariful redus la care ele sunt furnizate în situaţiile amintite;e) la anularea sau reducerea datoriilor – valoarea ajutorului de stat este egala cu valoarea datoriei către stat de la plata căreia agentul economic este scutit;f) la credite cu dobânda preferentiala – valoarea ajutorului de stat reprezintă diferenţa dintre dobânda activa, calculată ca medie a dobânzilor practicate pe piaţa bancară şi dobânda efectiv plătită de beneficiarul ajutorului;g) la garanţii acordate de stat sau de alte autorităţi publice în condiţii preferenţiale pentru credite interne şi externe – se considera ca valoarea ajutorului de stat este de 10% din sumele nominale garantate la creditele în derulare, pentru fiecare an.4.2. În cazul ajutoarelor indirecte – ajutoare de stat acordate indirect prin sistemul fiscal sau prin intermediul asigurărilor sociale:a) la exceptari, reduceri şi/sau scutiri de la plata taxelor vamale – valoarea ajutorului de stat consta în cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligaţia de plată, respectiv valoarea reducerii şi/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la diferenţa respectiva adăugându-se şi influentele rezultate din alte taxe şi impozite dependente de baza de calcul;b) la reduceri şi/sau scutiri de la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare – valoarea ajutorului de stat este valoarea reducerii şi/sau a scutirii acordate anual;c) la amânări şi/sau eşalonări la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare – valoarea ajutorului de stat consta în diferenţa dintre suma datorată ca majorare de întârziere şi cea datorată ca majorare aferentă sumelor amânate sau eşalonate;d) la reduceri şi/sau scutiri de la plata majorărilor de întârziere – valoarea ajutorului de stat consta în valoarea reducerii şi/sau a scutirii.În cazul în care beneficiarul de credite garantate de stat intră în indisponibilitate de plată, achitarea sumelor datorate este, conform art. 34 alin. (2) şi art. 43 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999, o obligaţie prioritara a agenţilor economici către bugetul de stat şi deci, în funcţie de natura sa, ajutorul de stat este un ajutor indirect, acordat prin sistemul fiscal.În vederea transmiterii informaţiilor către Oficiul Concurentei şi în conformitate cu prevederile pct. 8 şi 9 din prezenta procedura, pentru sumele plătite de garant în contul garanţiei, precum şi pentru scutirea de la plata a penalitatilor legale se vor întocmi fise distincte (anexa nr. 1A, 1B sau 1C, după caz), altele decât fişele întocmite pentru ajutorul de stat direct acordat sub forma de garanţie de stat. Valoarea ajutorului de stat se va determina conform lit. b), c) şi d).4.3. Enumerarile prevăzute la pct. 4.1 şi 4.2 nu sunt exhaustive. În cazul apariţiei unor situaţii speciale, în care nu poate fi identificat modul de calcul conform pct. 4.1 şi 4.2, Oficiul Concurentei va acorda asistenţa de specialitate în vederea determinării formulei de calcul şi a cuantumului ajutorului de stat.Obiectivele acordării ajutoarelor de stat5. În funcţie de scopul urmărit la acordarea ajutoarelor de stat obiectivele acordării ajutoarelor de stat se clasifica în obiective principale sau obiective secundare, iar în funcţie de destinaţie, în obiective orizontale, sectoriale sau regionale.Obiectivul principal are în vedere motivatia adoptării actului normativ prin care s-a initiat schema de ajutor şi care, de regula, constituie un obiectiv prioritar de politica economică la nivel micro sau macroeconomic, în funcţie de autoritatea care acorda ajutorul de stat respectiv. Acesta poate fi obiectiv orizontal, sectorial sau regional. Ori de câte ori un ajutor de stat are destinaţie regionala aceasta va fi specificată ca obiectiv principal.Obiectivul secundar se referă la precizarea altor criterii decât cel avut în vedere la definirea obiectivului principal şi care, în subsidiar, a condus la emiterea schemei de ajutor de stat. Obiectivul secundar poate fi un obiectiv sectorial sau orizontal.6. Obiectivul principal poate fi din categoria celor orizontale, sectoriale sau regionale, iar obiectivul secundar poate fi din categoria obiectivelor orizontale sau sectoriale, astfel:Obiectivele orizontale se referă la ajutoarele de stat acordate unui agent economic beneficiar, indiferent de domeniul (sectorul) de activitate al acestuia, pentru realizarea în bune condiţii a unor acţiuni, cum ar fi cele de cercetare-dezvoltare, de adaptare la standardele de mediu, de sustinere şi promovare a întreprinderilor mici şi mijlocii, de combatere a somajului, de pregătire profesională sau cu alte destinaţii orizontale.Obiectivele sectoriale se referă la ajutoarele de stat destinate strict unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punând în evidenta sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de supracapacitate (în plan european: oţel, construcţii navale, cărbune etc.).Obiectivele regionale au în vedere ajutoarele de stat destinate dezvoltării regiunilor defavorizate, prin susţinerea investiţiilor şi a creării de locuri de muncă, prin promovarea dezvoltării, modernizării şi diversificării activităţii agenţilor economici localizati în acele regiuni şi prin încurajarea infiintarii de noi firme în regiune.Prin ajutoare regionale se înţelege ajutoarele de stat acordate:– zonelor pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regionala, respectiv cele pentru care se acordă ajutor de stat în vederea facilitării dezvoltării anumitor activităţi economice, în condiţiile în care un astfel de ajutor de stat nu afectează în mod contrar climatul concurential;– zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a încadrării în criteriile stabilite prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicată, cu modificările ulterioare.Ajutoarele de stat acordate pentru agricultura, respectiv pentru silvicultura şi piscicultura, nu se încadrează pe obiective, ci se înregistrează ca atare.7. Obiectivele ajutorului de stat sunt clasificate şi codificate în conformitate cu prevederile art. 14 din lege şi cu reglementările existente în Uniunea Europeană, astfel:

     
  Codul de clasificare a obiectivelor Denumirea obiectivului
  1.1. Agricultură
  1.2. Silvicultură, piscicultură
  2.1. Obiective orizontale, respectiv:
  2.1.1. Cercetare-dezvoltare
  2.1.2. Mediul înconjurător
  2.1.3. Întreprinderi mici şi mijlocii
  2.1.4. Comerţ
  2.1.5. Economisirea energiei
  2.1.6. Investiţii generale
  2.1.7. Combaterea şomajului
  2.1.8. Pregătirea profesională
  2.1.9. Alte obiective (salvare, restructurare etc.)
  2.2. Obiective sectoriale, respectiv:
  2.2.1. Oţel
  2.2.2. Construcţii navale
  2.2.3. Transporturi şi comunicaţii
  2.2.4.1. Cărbune: ajutoare pentru producţia curentă
  2.2.4.2. Cărbune: alte ajutoare
  2.2.5. Alte sectoare
  2.2.6. Servicii financiare
  3. Obiective regionale, respectiv:
  3.1. Zone pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regională, altele decât zonele defavorizate
  3.2. Zone defavorizate

Organizarea evidentei, transmiterea informaţiilor şi controlul privind ajutoarele de stat acordateA. Întocmirea inventarului ajutoarelor de stat acordate8. În vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat acordate, autorităţile responsabile, respectiv furnizorii de ajutor de stat, vor completa fişele conţinute în anexele nr. 1A (schema de ajutor de stat) şi nr. 1B (ajutor de stat individual), specificand natura, obiectivele şi codul de clasificare a ajutoarelor de stat. Fişele completate integral vor fi transmise la Oficiul Concurentei.8.1. Pentru întocmirea inventarului schemelor de ajutor de stat şi al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptării legii, respectiv pentru anii 1996, 1997 şi 1998, anexele se vor completa, conform prezentei proceduri, în baza evidentei existente şi se vor transmite la Oficiul Concurentei în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.8.2. Inventarul ajutoarelor de stat acordate în anii 1996, 1997 şi 1998 va cuprinde informaţiile transmise de furnizorii de ajutoare de stat. Ajutoarele de stat acordate în perioada 1996-1998 sunt considerate ajutoare existente şi vor fi cuantificate, clasificate şi codificate în conformitate cu criteriile menţionate la pct. 3-7 din prezenta procedura.8.3. Informaţiile transmise vor cuprinde şi observaţii cu privire la contextul acordării ajutoarelor de stat, respectiv existenta unor programe de salvare/restructurare, de dezvoltare regionala, de privatizare, a altor programe guvernamentale, cu precizarea condiţiilor specifice de acordare, inclusiv acordarea lor o singură dată, la un moment dat (ajutoare de stat ad-hoc). Orice informaţii suplimentare solicitate de Oficiul Concurentei vor fi transmise în maximum 15 zile de la primirea solicitării.8.4. Autorităţile responsabile sunt ministerele, agenţiile guvernamentale, autorităţile administraţiei publice locale, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi alte organisme care administrează surse de stat, alte instituţii similare care au competenţa de a iniţia acte normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau un ajutor de stat individual şi/sau care sunt împuternicite sa furnizeze ajutoare de stat.8.5. Informaţiile transmise se referă la toate ajutoarele de stat, inclusiv la cele exceptate de la obligaţia notificării, în condiţiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, respectiv situate sub pragul minim de un miliard lei pe beneficiar pentru o perioadă de 3 ani, conform art. 20 din lege, sau sunt considerate autorizate potrivit art. 21 din lege.Identificarea acestor ajutoare de stat se face pe baza prevederilor art. 2 şi 4 din lege şi a criteriilor cuprinse în regulamentele emise de Consiliul Concurentei.B. Actualizarea anuală a inventarului ajutoarelor de stat9. În vederea actualizării anuale a inventarului ajutoarelor de stat acordate, autorităţile care elaborează scheme de ajutor de stat şi furnizorii de ajutor, precum şi beneficiarii de ajutor vor comunică Oficiului Concurentei informaţii referitoare la ajutoarele de stat acordate/primite prin intermediul schemelor de ajutor şi la ajutoarele individuale, inclusiv la ajutoarele exceptate de la obligaţia notificării către Consiliul Concurentei şi care au efecte în anul de raportare. Actualizarea anuală începe în anul 2000 pentru anul de raportare 1999.10. Potrivit legii, autorităţile care elaborează scheme de ajutor de stat şi furnizorii de ajutor de stat vor transmite informaţii referitoare la:a) natura ajutorului de stat – informaţiile vor fi structurate şi clasificate conform pct. 3 şi 4 din prezenta procedura;b) condiţii impuse la acordarea ajutoarelor – se vor referi atât la condiţiile stabilite de initiator, cat şi la cele impuse în cursul procedurii de autorizare de Consiliul Concurentei sau la condiţiile impuse în temeiul art. 13 din lege. Condiţiile sunt asociate obiectivelor ajutoarelor de stat definite la pct. 5-7 din prezenta procedura.c) originea ajutorului – se precizează dacă este vorba de un ajutor de stat din surse ale bugetului de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetului asigurărilor sociale de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetelor locale (judeţ, localitate) sau pe seama acestora, precum şi din alte surse de stat;d) suma estimată a fiecărui ajutor de stat acordat – se vor preciza sumele prevăzute să fie acordate pe întreaga perioadă de aplicare a schemei de ajutor de stat sau sumele prevăzute ca ajutoare de stat individuale, după caz, cu repartizarea acestora pe fiecare an şi, respectiv, pe transe de alocare;e) durata schemei ajutorului de stat – este cea prevăzută în actul normativ prin care este promovata schema de ajutor de stat.11. Informaţiile prevăzute la pct. 10 se vor transmite şi vor conţine referiri la:a) schemele de ajutor de stat în derulare, precum şi alocarile specifice în cadrul acestora, considerate ajutoare existente în condiţiile art. 3 din lege. În această categorie se includ schemele operationale anterioare anului de raportare şi care continua ulterior acestuia, noile scheme adoptate în cursul anului de raportare sau cele a căror aplicare încetează în cursul anului de raportare;b) ajutoarele de stat individuale, considerate ajutoare existente în condiţiile art. 3 din lege. În această categorie se includ ajutoarele de stat individuale considerate ajutoare de stat ad-hoc, precum şi tranşele alocate efectiv în cursul anului de raportare, atunci când se are în vedere alocarea în transe a ajutorului de stat individual;c) ajutoarele exceptate de la obligaţia notificării, conform art. 20 şi 21 din lege.12. Prin furnizori de ajutor de stat se înţelege ministerele, agenţiile guvernamentale, autorităţile administraţiei publice locale, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte organisme care administrează surse de stat şi care sunt împuternicite sa acorde ajutoarele de stat existente. Autorităţile care elaborează scheme de ajutor de stat pot fi şi furnizori de ajutor de stat.12.1. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor acordate sub forma de ajutoare de stat, astfel încât să permită furnizarea de informaţii conform pct. 10 şi 11 din prezenta procedura, precum şi cuantificarea nivelului ajutoarelor de stat acordate:a) anual, pentru fiecare schema de ajutor de stat sau ajutor de stat individual gestionat;b) anual, pentru fiecare agent economic beneficiar de ajutor de stat individual sau de alocari specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat.Evidenta va fi organizată astfel încât să permită identificarea şi cuantificarea ajutoarelor de stat acordate în ultimii 3 ani consecutivi.12.2. Furnizorii de ajutor de stat vor transmite informaţii conform anexelor nr. 1A şi 1B, după caz, şi instrucţiunilor la acestea, până la data de 30 iulie a anului următor anului de raportare, pe baza datelor cuprinse în darea de seama contabila anuală şi a evidentei organizate în acest scop, a altor acte care prezintă importanţa pentru identificarea sumelor acordate ca ajutor de stat, precum şi pe baza actelor normative prin care s-au acordat ajutoare de stat.13. Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite datele privind cuantumul ajutoarelor de stat, determinate pe baza evidentelor organizate în acest scop, conform anexei nr. 1C şi instrucţiunilor de completare a anexei, până la data de 30 iulie a anului următor anului de raportare.13.1. Potrivit legii, beneficiarii de ajutor de stat vor transmite informaţii referitoare la:a) suma ajutorului de stat primit în funcţie de natura ajutorului. În acest caz informaţiile vor fi structurate şi cuantificate conform pct. 3 şi 4 din prezenta procedura.b) furnizorul de ajutor de stat – se precizează autoritatea care a acordat ajutorul de stat, precum şi, atunci când este cazul, prin cine se derulează alocarile specifice şi/sau ajutoarele individuale (bănci, companii naţionale etc.);c) informaţii cu caracter general, respectiv:– baza legală a acordării ajutoarelor de stat;– condiţii impuse la acordarea ajutoarelor de stat;– dacă ajutoarele de stat sunt exceptate de la obligaţia notificării conform art. 20 şi 21 din lege;– alte date relevante privind modul de determinare a ajutorului de stat.13.2. Informaţiile prevăzute la pct. 13.1 din prezenta procedura se referă, fără a se limita, la:a) sumele primite în cadrul fiecărei scheme de ajutor de stat, prin intermediul alocarilor specifice;b) sumele primite anual prin intermediul ajutoarelor de stat individuale;c) sumele primite anual ca ajutor de stat exceptat de la obligaţia notificării conform art. 20 şi 21 din lege;d) valoarea totală a ajutoarelor de stat primite, rezultată prin însumarea anuală a alocarilor specifice din diversele scheme de ajutor de stat, a ajutoarelor de stat individuale, a ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificării către Consiliul Concurentei, inclusiv a celor situate sub pragul minim.13.3. Beneficiarii de ajutor de stat trebuie să fie în măsura sa furnizeze informaţiile prevăzute la pct. 13.1 şi 13.2 din prezenta procedura pentru toate ajutoarele de stat primite în ultimii 3 ani consecutivi.14. Anul de raportare este anul anterior anului curent. Informaţiile vizează atât ajutoarele de stat acordate în anul de raportare, cat şi pe cele acordate în cei 2 ani consecutivi, anteriori anului de raportare.15. O dată cu informaţiile curente se transmit, dacă este cazul, informaţii ce reprezintă corectii legale (recuperari, rambursări conform legii, neraportate în anul/anii anteriori) ale sumelor raportate anterior ca valoare a ajutoarelor de stat acordate. Aceste informaţii vor fi reflectate în inventarul ajutoarelor de stat, în funcţie de explicaţiile date de furnizor sau de beneficiar. Oficiul Concurentei îşi rezerva dreptul verificării ulterioare a realităţii informaţiilor primite conform procedurii de monitorizare a ajutoarelor de stat cuprinse în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.16. Oficiul Concurentei va cere informaţii suplimentare ori de câte ori este nevoie, iar furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat le vor transmite în maximum 15 zile de la primirea solicitării.17. În toate cazurile informaţiile se transmit atât pe suport de hârtie, cat şi pe suport magnetic informatic, cu semnatura de primire (număr de înregistrare), sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către Oficiul Concurentei.În termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Oficiul Concurentei va pune la dispoziţie furnizorilor de ajutoare de stat configuraţia informatica standard pentru completarea anexelor nr. 1A şi 1B.De asemenea, la solicitare, Oficiul Concurentei va pune la dispoziţie beneficiarilor de ajutoare de stat configuraţia informatica standard pentru completarea anexei nr. 1C.18. În cazul în care considera necesar, Oficiul Concurentei, prin persoane împuternicite în acest scop, va verifica la furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat corectitudinea determinării cuantumului ajutoarelor, veridicitatea informaţiilor care au stat la baza acestui calcul, precum şi orice alte informaţii necesare.Furnizorii şi beneficiarii de ajutoare de stat vor pune la dispoziţie persoanelor împuternicite de către Oficiului Concurentei toate datele necesare pentru calculul valorii şi intensitatii ajutorului de stat, indiferent de natura şi de obiectivele acestuia.Intensitatea ajutorului de stat se defineste ca reprezentând ponderea ajutorului de stat în totalul costului proiectului.Contravenţii şi sancţiuni19. Constituie contravenţii la prevederile prezentei proceduri următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni:a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date şi informaţii, precum şi transmiterea de date sau informaţii eronate ori incomplete de către furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8, 10-12, 15-18, respectiv de către beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13, 15-18 din prezenta procedura;b) întârzieri în transmiterea datelor sau a informaţiilor faţă de termenele stabilite pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8.1, 8.3 şi 16, respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13 şi 16 din prezenta procedura.20. Contravenţiile prevăzute la pct. 19, săvârşite de către beneficiarii şi furnizorii de ajutor de stat, în cazul în care aceştia sunt sau se comporta ca agenţi economici, se sancţionează potrivit art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996. Dispoziţiile prezentului punct se completează cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în cazul furnizorilor de ajutor de stat-autorităţi publice, precum şi cu alte prevederi legale privind răspunderea civilă, administrativă sau penală, după caz, conform legislaţiei în vigoare.21. În exercitarea atribuţiilor legale, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, împuternicit în acest scop.Raportul privind ajutoarele de stat22. Conform art. 27 din lege, activitatea de inventariere se finalizează prin realizarea unui raport cu periodicitate anuală, întocmit de către Oficiul Concurentei până la data de 30 noiembrie a anului următor anului de raportare. Centralizatorul cuprinzând ajutoarele de stat va face parte integrantă din raport.Raportul se înaintează spre avizare Guvernului, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 27 alin. (1) din lege şi se transmite Comisiei Europene în vederea asigurării deplinei transparente în acest domeniu şi îndeplinirii de către România a obligaţiilor asumate prin acordurile internaţionale la care este parte.Dispoziţii finale23. Anexele nr. 1A, 1B şi 1C fac parte integrantă din prezenta procedura. + 
Anexa 1A    ────────la procedura de raportare──────────────────────────

   
  Furnizorul de ajutor de stat:
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Adresa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Localitatea . . . . . . . . . . . . , judeţul . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Telefon: . . . . . . . . . . . . . Fax: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Codul fiscal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Persoana de contact . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

FIŞAprivind ajutoarele de stat acordate în baza ………, în anul ……..1. Titlul schemei de ajutor de stat:2. Baza legală:3. Obiectivele acordării ajutorului de stat:– principal– secundar4. Natura ajutorului de stat:5. Originea ajutorului de stat:6. Condiţii de acordare:7. Beneficiarii şi cuantumul alocărilor specifice în cadrul schemei de ajutor de stat:

                 
  Nr. crt. Beneficiarii de ajutor de stat Valoarea ajutorului de stat cumulat pe ultimii 3 ani – mii lei – Din care:
  Denumirea Localitatea/Judeţul Sectorul de activitate În anul de raportare . . . . . – mii lei – În anii precedenţi anului de raportare  – mii lei –
  În anul . . . . În anul . . . .
  0 1 2 3 4 (5+6+7) 5 6 7
  1.              
  2.              
  3.              
  TOTAL:      

 8. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat:9. Observaţii:Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1ASe completează câte o fişa pentru fiecare schema de ajutor de stat, menţionându-se în titlu actul normativ prin care s-a initiat schema de ajutor de stat respectiva şi anul de raportare. Se completează, pentru anul de raportare 1998, fise privind alocarile specifice acordate în anii 1996, 1997 şi 1998; pentru anul de raportare 1999 se completează fise privind alocarile specifice acordate în anii 1997, 1998, 1999 etc. În cazul în care printr-un act normativ se promovează mai multe scheme de ajutor de stat, se completează câte o fişa pentru fiecare schema. În cazul în care prin actul normativ ce promovează schema de ajutor de stat sunt prevăzute ajutoare de stat de naturi diferite, se completează câte o fişa pentru fiecare natura a ajutorului de stat.Pct. 1. – Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sintetică a acesteia.Pct. 2. – Baza legală va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat, precum şi actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice în cadrul schemei de ajutor de stat, după caz.Pct. 3. – În stabilirea şi codificarea obiectivului se vor avea în vedere prevederile cuprinse la pct. 5-7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat. Atât în cazul obiectivului principal, cat şi în cazul obiectivelor secundare se menţionează în mod obligatoriu şi codul de obiectiv al acestora.Pct. 4. – Se menţionează natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat.Pct. 5. – Se precizează originea ajutorului de stat, respectiv acordarea din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat, din bugetele locale (judeţ, municipiu, oraş, comuna) sau din alte surse de stat.Pct. 6. – Se menţionează condiţiile (criterii, limite etc.) pentru acordarea de alocari specifice agenţilor economici beneficiari de ajutor de stat, asa cum sunt ele prevăzute atât în baza legală a schemei de ajutor de stat, cat şi în decizia Consiliului Concurentei, când este cazul.Pct. 7. – (col. 1, 2 şi 3) Se specifică toţi beneficiarii de alocari specifice (la realizarea inventarului pentru ultimii 3 ani anteriori adoptării Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se au în vedere toţi beneficiarii din ultimii 3 ani, indiferent dacă aceştia au beneficiat sau nu de ajutor de stat în anul de raportare). Pentru fiecare beneficiar de ajutor de stat se va specifică şi sectorul de activitate în care operează. În cazul în care ajutorul de stat se acordă pentru o alta activitate decât cea de baza, se specifică activitatea pentru care a fost acordat ajutorul.– (col. 4) Valoarea ajutorului de stat se determina prin însumarea valorilor din col. 5, 6 şi 7.– (col. 5, 6 şi 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) vor fi determinate în funcţie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat.Pct. 8. – Se menţionează informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preţurile de referinţa, dobânda de referinţa în cazul creditelor cu dobânda preferentiala, regimul acordării garanţiei de stat, nivelul penalizărilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul.Pct. 9. – Se prezintă comentarii privind derularea schemei de ajutor de stat şi se menţionează dacă exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau dacă ajutoarele de stat acordate se încadrează sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificării către Consiliul Concurentei. Se înscriu orice alte observaţii referitoare la schemele de ajutor de stat. + 
Anexa 1B    ────────la procedura de raportare─────────────────────────  ┌─────────────────────────────────────────────────┐  │ Furnizorul de ajutor de stat: │  │ ……………………………………….. │  │ Adresa …………………………………. │  │ Localitatea ………, judeţul ……………. │  │ Telefon: ………. Fax: …………………. │  │ Codul fiscal ……………………………. │  │ Persoana de contact ……………………… │  └─────────────────────────────────────────────────┘FIŞAprivind ajutoarele de stat individuale acordate în anul …………1. Beneficiarul de ajutor de stat individual:Denumirea ………………………………………..Adresa …………………………………………..Localitatea ………………., judeţul …………….Telefon: ………….. Fax: ……………………….Codul fiscal ……………………………………..Sectorul de activitate …………………………….2. Baza legală a acordării ajutorului de stat individual:3. Obiectivele acordării ajutorului de stat individual:– principal– secundar4. Natura ajutorului de stat individual:5. Originea ajutorului de stat individual:6. Valoarea ajutorului de stat individual, cumulat pe ultimii 3 ani, din care:– în anul de raportare;– în anul anterior anului de raportare.7. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat individual:8. Observaţii:Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1BSe completează de către furnizorul de ajutor de stat câte o fişa pentru fiecare dintre ajutoarele de stat individuale acordate în anii 1996, 1997 şi 1998 pentru anul de raportare 1998; în anul de raportare 1999, fise privind ajutoarele de stat individuale acordate în anii 1997, 1998 şi 1999 etc. În cazul în care printr-un act normativ se promovează pentru un beneficiar mai multe ajutoare de stat individuale, diferite în funcţie de natura lor, se completează câte o fişa pentru fiecare dintre acestea.Pct. 1. – Se prezintă datele de identificare privind beneficiarul de ajutor de stat individual.Pct. 2. – Baza legală va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiat ajutorul de stat individual, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat.Pct. 3. – În stabilirea şi codificarea obiectivului se vor avea în vedere prevederile cuprinse la pct. 5-7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat. Atât în cazul obiectivului principal, cat şi în cazul obiectivelor secundare se menţionează în mod obligatoriu şi codul de obiectiv al acestora.Pct. 4. – Se menţionează natura ajutorului de stat individual, conform pct. 3-4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat.Pct. 5. – Se precizează originea ajutorului de stat individual, respectiv acordarea din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale (judeţ, municipiu, oraş, comuna) sau din alte surse de stat.Pct. 6. – Sumele primite sub forma de ajutor de stat individual (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) vor fi determinate în funcţie de natura ajutorului de stat individual conform pct. 3-4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat.Pct. 7. – Se menţionează informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat individual, cum ar fi: preţurile de referinţa, dobânda de referinţa în cazul creditelor cu dobânda preferentiala, regimul acordării garanţiei de stat, nivelul penalizărilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul.Pct. 8. – Se prezintă comentarii privind derularea ajutorului de stat individual şi referitoare la problemele ce apar în acordarea acestuia şi se menţionează dacă exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau dacă ajutoarele acordate se încadrează sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor exceptate de la obligaţia notificării către Consiliul Concurentei. Se înscriu orice alte informaţii referitoare la ajutoarele de stat individuale.
 + 
Anexa 1C────────la procedura de raportare─────────────────────────  ┌──────────────────────────────────────────────┐  │ Beneficiarul de ajutor de stat: │  │ …………………………………….. │  │ Adresa ………………………………. │  │ Localitatea ………., judeţul ………… │  │ Telefon: ……… Fax: ……………….. │  │ Registrul comerţului nr. ………………. │  │ Codul fiscal …………………………. │  │ Persoana de contact: ………………….. │  │ │  └──────────────────────────────────────────────┘FIŞAprivind ajutoarele de stat primite în anul ………….1. Cuantumul ajutorului de stat:

                   
  Nr. crt. Baza legală Natura ajutorului de stat Furnizorul de ajutor de stat Valoarea ajutorului de stat cumulat pe ultimii 3 ani – mii lei – Din care: Date relevante privind modul de determinare a ajutorului de stat
  În anul de raportare ……. – mii lei – În anii precedenţi anului de raportare – mii lei –
  În anul ….. În anul …..
  0 1 2 3 4 (5+6+7) 5 6 7 8
  1.                
  2.                
  3.                
  TOTAL:          

2 Observaţii:Instrucţiuni de completare a anexei nr. 1COrice agent economic beneficiar al uneia sau al mai multor alocari specifice în cadrul unor scheme de ajutor de stat şi/sau de ajutoare de stat individuale, acordate fie pe plan local, fie la nivel central, va completa fişa privind ajutoarele de stat primite pentru anul de raportare.Pct. 1. – Tabelul sintetic se va completa astfel:(col. 1) Baza legală – va cuprinde atât actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat/ajutorul de stat individual, cat şi actele normative prin care acesta a fost reînnoit, prelungit sau modificat, precum şi actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice în cadrul schemei de ajutor de stat, după caz.(col. 2) Natura ajutorului de stat – se menţionează natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat. Lista nu este exhaustiva, putând aparea şi alte forme de ajutor de stat.(col. 3) Se menţionează atât autoritatea care a acordat ajutorul de stat, cat şi, atunci când este cazul, prin cine se derulează alocarile specifice (bănci, companii naţionale etc.).(col. 4-7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici) se determina cumulat şi pentru fiecare dintre cei 3 ani, în funcţie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 şi 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat către Oficiul Concurentei în vederea întocmirii şi actualizării inventarului ajutoarelor de stat.(col. 8) Se menţionează informaţiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preţurile de referinţa, dobânda de referinţa în cazul creditelor cu dobânda preferentiala, regimul acordării garanţiei de stat, nivelul penalizărilor în cazul scutirilor de impozite şi taxe etc., precum şi, atunci când este cazul, formulele de calcul (toate acestea pot fi prezentate şi într-o nota explicativa separată, atunci când volumul informaţiilor este prea mare).Pct. 2. – Se fac menţiuni privind:– existenta unor programe proprii care au fundamentat cererea de acordare a facilităţilor de natura ajutorului de stat;– derularea alocarilor specifice şi/sau a ajutoarelor de stat individuale, global sau în transe;– problemele care au apărut în acordarea acestora;– existenta unei decizii de autorizare de către Consiliul Concurentei a alocarilor specifice sau încadrarea ajutoarelor de stat acordate sub pragul minim de exceptare ori în categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligaţia notificării către Consiliul Concurentei;– orice alte informaţii referitoare la alocarile specifice şi/sau la ajutoarele de stat individuale.──────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x