PROCEDURĂ din 4 octombrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 948 din 15 octombrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 486 15/06/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 94 26/08/2004
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 142
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 164
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 142
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 162
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 486 15/06/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 656 04/10/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 656 04/10/2004

de stingere a creanţelor reprezentând impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat şi/sau a creanţelor reprezentând contribuţii sociale administrate de Ministerul Finanţelor Publice prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile supuse executării silite



1.1. Creanţele reprezentând impozite, taxe şi alte venituri cuvenite bugetului de stat şi/sau creanţele reprezentând contribuţii sociale administrate de Ministerul Finanţelor Publice, denumite în continuare creanţe fiscale, se pot stinge prin dare în plată.1.2. Procedura de dare în plată prevăzută la pct. 1.1 constă în cedarea de către debitorul persoană juridică, în schimbul obligaţiilor sale restante faţă de creditorul fiscal, a unui bun imobil sechestrat în cadrul procedurii de executare silită, care trece din proprietatea sa în proprietatea publică a statului, ca urmare a unei solicitări de preluare în administrare.1.3. Procedura prevăzută la pct. 1.2 se aplică şi în cazul în care executarea silită este suspendată ca urmare a aprobării unei înlesniri la plata obligaţiilor fiscale, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare aplicându-se în mod corespunzător.1.4. Debitorul persoană juridică, proprietar al unor bunuri imobile supuse executării silite, poate cere organului de executare competent stingerea unor creanţe fiscale prin darea în plată a acestor bunuri.1.5. Cererea debitorului poate fi depusă în scris la organul de executare competent, începând cu ziua în care s-a încheiat procesul-verbal de sechestru prin care bunurile imobile se indisponibilizează, inclusiv în perioada în care poate avea loc reluarea procedurii de valorificare în condiţiile art. 162 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, precum şi în perioada în care executarea silită este suspendată ca urmare a aprobării unei înlesniri la plata obligaţiilor fiscale.1.6. Cererea debitorului va cuprinde în mod obligatoriu date referitoare la:a) denumirea şi sediul debitorului;b) codul de înregistrare fiscală, precum şi alte date de identificare a debitorului;c) structura capitalului social, a asociaţilor ori a acţionariatului, după caz;d) volumul şi natura creanţelor fiscale;e) bunurile imobile supuse executării silite, pentru care se solicită trecerea în proprietatea publică a statului, denumirea, datele de identificare a acestora, precum şi o scurtă descriere;f) menţiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile respective;g) acordul expres al debitorului privind preţul de evaluare al bunurilor imobile supuse executării silite, stabilit de organul de executare competent, prin servicii prestate de organe sau de persoane specializate, în conformitate cu prevederile art. 142 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată;h) valoarea de inventar a bunurilor imobile supuse executării silite, evidenţiată în contabilitate, reevaluată în conformitate cu ultimele reglementări legale în vigoare;i) menţiunea debitorului că a luat cunoştinţă de prevederile legale cuprinse în prezentul ordin, în sensul că stingerea creanţei fiscale se va face cu valoarea determinată potrivit pct. 1.26;j) menţiunea debitorului că bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini şi că nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii, cu precizarea documentelor doveditoare;k) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferenţei, potrivit legii, în cazul în care valoarea bunului imobil, determinată potrivit pct. 1.26, este mai mare decât creanţa fiscală pentru care s-a pornit executarea silită;l) semnătura reprezentantului legal al debitorului persoană juridică, precum şi ştampila acestuia.1.7. La cerere se anexează:a) copii legalizate de pe actele care atestă dreptul de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicită trecerea în proprietatea publică a statului;b) extras de carte funciară, în original, emis în condiţiile legii, la data depunerii cererii, de biroul de carte funciară din cadrul judecătoriei în a cărei rază teritorială se află bunul imobil, din care să rezulte că acesta nu este grevat de drepturi reale şi de alte sarcini;c) documentul din care să rezulte că bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietăţii;d) copii de pe fişa mijlocului fix şi de pe balanţa analitică a mijloacelor fixe;e) alte acte necesare, potrivit legii, în susţinerea cererii.1.8. Organul de executare competent va transmite direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, cererea debitorului împreună cu documentaţia în susţinerea acesteia, însoţite de următoarele documente:a) copiile certificate de pe actele de executare silită privind bunurile imobile care fac obiectul cererii;b) înscrisul prin care, de comun acord cu debitorul, s-a stabilit valoarea, determinată potrivit pct. 1.26, la care se va realiza darea în plată;c) solicitarea privind preluarea în administrare a imobilului respectiv, avizată de ordonatorul principal de credite, conţinând şi un referat întocmit de instituţia publică solicitantă, în cazul în care aceasta a fost depusă la organul de executare competent;d) propunerile organului de executare privind aplicarea procedurii de dare în plată.1.9. În cazul cererilor privind stingerea unor creanţe reprezentând contribuţii sociale administrate de Ministerul Finanţelor Publice, prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile supuse executării silite, solicitate de alte instituţii publice, documentaţia în susţinerea cererii va cuprinde şi acordul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei ori al Ministerului Sănătăţii, după caz, referitor la stingerea prin această modalitate.1.10. Direcţia generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, sau Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, va completa documentaţia primită de la organul de executare cu solicitarea privind preluarea în administrare a bunului imobil, împreună cu referatul întocmit de instituţia publică solicitantă, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură, dacă acestea nu au fost depuse la organul de executare competent, şi va întocmi un referat de oportunitate.1.11. Referatul de oportunitate va cuprinde:a) punctul de vedere asupra solicitării debitorului şi propunerea privind aplicarea procedurii de dare în plată;b) menţiunea că valoarea de inventar evidenţiată în cererea debitorului este cea specificată în fişa mijlocului fix şi în balanţa analitică a mijloacelor fixe şi este reevaluată în conformitate cu ultimele reglementări legale în vigoare;c) eficienţa preluării bunului imobil, determinată prin compararea creanţelor fiscale stinse, la care se adaugă şi cheltuielile de transformare şi amenajare, cu cheltuielile necesare unei noi construcţii sau achiziţii ori cele aferente plăţii de chirii. Se va menţiona, de asemenea, şi sursa de acoperire suplimentară prevăzută pentru amenajarea spaţiului;d) eficienţa aplicării acestei modalităţi de stingere faţă de valorificarea bunurilor imobile sechestrate.1.12. Evidenţa solicitărilor de bunuri imobile se ţine de către direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori de Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, în registre de evidenţă deschise în acest scop.1.13. Întreaga documentaţie analizată şi verificată conform prevederilor prezentei proceduri, însoţită de referatul de oportunitate al direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, va fi transmisă sub semnătura conducătorului acesteia sau sub semnătura înlocuitorului acestuia comisiei constituite în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.1.14. Componenţa comisiei şi regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.1.15. În cazul în care debitorul renunţă la cerere sau nu există o solicitare de preluare în administrare a acestor bunuri ori organul de executare competent comunică, prin direcţia generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, ori prin Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, că cererea debitorului rămâne fără obiect din orice alte motive, direcţia de specialitate desemnată din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va restitui direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, cererea şi dosarul cuprinzând întreaga documentaţie transmisă de aceasta.1.16. În cazul în care documentaţia transmisă de direcţia generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, ori de Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz, este incompletă şi nu a fost completată, în termen de 15 zile de la comunicarea solicitării, cu datele şi/sau cu documentele solicitate de direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, aceasta din urmă va restitui direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, cererea debitorului însoţită de întreaga documentaţie aferentă.1.17. Comisia va analiza şi va decide asupra fiecărei cereri, având în vedere următoarele elemente:a) documentele prezentate de debitor, care atestă dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicită trecerea în proprietatea publică a statului, precum şi dovada că acestea nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini;b) existenţa solicitărilor pentru obţinerea în administrare a bunurilor imobile pentru care urmează să se analizeze oportunitatea trecerii în proprietatea publică a statului;c) respectarea reglementărilor legale în vigoare referitoare la aplicarea procedurii de executare silită a creanţelor fiscale. Se vor avea în vedere şi situaţiile în care suma obţinută prin aplicarea modalităţilor de valorificare a bunurilor imobile ar permite realizarea într-o măsură mai mare a creanţelor fiscale;d) impactul reglementărilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietăţii, în măsura în care acesta poate fi prevăzut;e) propunerile organului de executare competent, precum şi punctul de vedere al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz;f) avizele direcţiilor de specialitate din structura Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;g) cheltuielile necesare, estimate de către solicitantul bunurilor imobile ce urmează să fie trecute în proprietatea publică a statului, pentru transformarea acestora în sedii sau în spaţii corespunzătoare desfăşurării obiectului activităţii, precum şi sursa de acoperire a acestora;h) eficienţa trecerii bunurilor imobile în proprietatea publică a statului;i) orice alte elemente necesare soluţionării cererii.1.18. Comisia din cadrul Ministerului Finanţelor Publice aprobă prin decizie sau respinge, după caz, cererile privind stingerea unor creanţe prevăzute la pct. 1.1 prin trecerea în proprietatea publică a statului şi darea în administrare a unor bunuri imobile corespunzătoare unor sedii sau spaţii necesare desfăşurării obiectului activităţii Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei ori Ministerului Sănătăţii, a unităţilor din subordinea sau sub autoritatea acestora, precum şi a celor necesare altor autorităţi publice centrale ori locale sau unităţilor din subordinea sau sub autoritatea acestora, după caz.1.19. Direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va comunică decizia emisă potrivit pct. 1.18 organului de executare competent, prin direcţia generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, ori prin Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, după caz.1.20. În cazul în care comisia decide stingerea creanţelor fiscale, conform pct. 1.26, prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, organul de executare competent, după primirea deciziei de aprobare, întocmeşte procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil.1.21. Încheierea procesului-verbal şi stingerea creanţelor fiscale prin procedura de dare în plată sunt condiţionate de prezentarea de către debitor, la data încheierii procesuluiverbal de dare în plată, a unui nou extras de carte funciară, în original, emis de biroul de carte funciară, care să ateste că bunul imobil nu este grevat de drepturi reale şi de alte sarcini. În cazul în care se constată că bunul imobil este grevat de drepturi reale şi de alte sarcini, organul de executare competent înştiinţează comisia, care procedează la anularea deciziei. Despre aceasta este înştiinţat şi debitorul.1.22. Procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului se întocmeşte în 3 exemplare cu valoare de original, dintre care un exemplar se înaintează debitorului, un alt exemplar se înaintează solicitantului, pentru obţinerea bunului imobil în administrare, iar al treilea rămâne la organul de executare competent.1.23. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil supus executării silite, organul de executare competent va actualiza nivelul creanţelor fiscale înscrise în titlul executoriu sau în titlurile executorii în baza cărora s-a început executarea silită, precum şi nivelul accesoriilor aferente acestora şi al cheltuielilor de executare până la această dată.1.24. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil încetează măsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi, dacă este cazul, calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate, conform legii.1.25. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea în proprietatea publică a statului vor fi evaluate conform art. 142 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată.1.26. Stingerea creanţelor fiscale se va face la valoarea cea mai mică dintre valoarea stabilită prin evaluare, conform pct. 1.25, şi valoarea de inventar evidenţiată în contabilitatea persoanei juridice debitoare.1.27. Cu valoarea stabilită potrivit pct. 1.26 se sting, total sau parţial, creanţele fiscale prevăzute în titlul executoriu sau în titlurile executorii în temeiul cărora s-a început executarea silită, precum şi accesoriile aferente acestora şi cheltuielile de executare, actualizate la data stingerii, respectiv data întocmirii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunului imobil, avizat şi aprobat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.1.28. În cazul în care suma care reprezintă valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului, determinată potrivit pct. 1.26, este mai mică decât creanţele fiscale, la care se adaugă accesoriile aferente acestora şi cheltuielile de executare silită actualizate, diferenţa urmează să fie stinsă prin aplicarea celorlalte modalităţi de stingere prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată.1.29. În cazul în care suma care reprezintă atât creanţele fiscale, cât şi accesoriile aferente acestora şi cheltuielile de executare, actualizate, este mai mică decât valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului, determinată potrivit pct. 1.26, cu această diferenţă se va proceda la compensare, potrivit legii.1.30. Cheltuielile necesare pentru transformarea şi amenajarea bunurilor imobile trecute în proprietatea publică a statului, în sedii sau spaţii corespunzătoare desfăşurării obiectului de activitate, sunt suportate de instituţia publică care a solicitat preluarea în administrare a acestora.1.31. În cazul bunurilor imobile care au încorporate în structură bunuri mobile sau dotări specifice activităţii, a căror valoare nu este cuprinsă în valoarea acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrările privind dezafectarea, dezmembrarea, înlăturarea acestora ori altele asemenea, după caz, sunt suportate de către debitor.1.32. Darea în administrare se va efectua prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii sau celelalte autorităţi publice centrale, după caz.1.33. Operaţiunile legate de stingerea creanţelor fiscale prin preluarea de la debitori a bunurilor imobile şi trecerea lor în proprietatea publică a statului se reflectă în evidenţa analitică pe plătitori deschisă la nivelul unităţilor teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor Publice, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul fiscal debitorii respectivi, precum şi în evidenţa contabilă a debitorilor.1.34. În cazul în care, ulterior trecerii în proprietatea publică a statului, bunurile imobile se restituie, conform reglementărilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietăţii, terţelor persoane, debitorul persoană juridică va fi redebitat cu sumele reprezentând creanţele fiscale stinse prin această modalitate.1.35. Începând cu ziua imediat următoare întocmirii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului, pentru creanţele fiscale prevăzute la pct. 1.34 se datorează şi se calculează în continuare dobânzi, potrivit legii. + 
Anexa ──────la procedură────────────DATEcare trebuie cuprinse în referatul întocmit de instituţia publică solicitantă pentru preluarea în administrare a bunurilor imobile, supuse executării silite, care fac obiectul cererii de trecere în proprietatea publică a statuluiI. Situaţia existentă:– număr de personal pe unităţi specifice:● direcţia generală a finanţelor publice● trezorerie● administraţia finanţelor publice● alte instituţii publice– spaţiile de care dispune:● natura clădirii (locuinţe, birouri, alte cazuri)● regim înălţime (S + P + nE)● suprafaţa desfăşurată pe fiecare nivel● suprafaţa utilă;– dacă imobilul are şi spaţii ocupate de alte persoane (fizice sau juridice):● nivelurile ocupate (parţial sau integral)● suprafeţele desfăşurate– modul de deţinere a spaţiilor:● în proprietate sau în administrare● cu chirie de la…● fără formeII. Descrierea imobilului ce se propune spre preluare:– natura clădirii– regimul de înălţime– suprafaţa desfăşurată pe fiecare nivel– stadiul în care se află construcţia:● bună (construcţie din beton armat sau zidărie din cărămidă)● degradată, parţial degradatăIII. Motivele susţinute în cazul propunerii de abandonare a spaţiilor existente deţinute:– fără forme de deţinere– degradare accentuată– grave disfuncţii în exploatare– chirii exagerateIV. Propuneri de refuncţionalizare:– a spaţiilor existente– a spaţiilor suplimentare ce se obţin în administrare Costurile totale pentru amenajare – refuncţionalizare şi cine le va suporta.– a spaţiilor suplimentare ce se obţin în administrare Costurile totale pentru amenajare – refuncţionalizare şi cine le va suporta.Se vor prezenta, de asemenea, orice alte aspecte care să vină în sprijinul fundamentării necesităţii obţinerii în administrare a bunurilor imobile ce fac obiectul cererii debitorilor (chiria lunară plătită, compararea cheltuielilor cu plata chiriei faţă de cheltuielile cu amenajarea – refuncţionalizarea imobilului, perioada de amortizare a acestora, dotarea imobilului cu o serie de utilităţi sau amplasarea acestuia, care contribuie la o mai bună desfăşurare a activităţii etc.) şi sursele din care se vor acoperi cheltuielile necesare pentru transformarea-amenajarea bunurilor, precum şi modul de asigurare a acestora.______________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x