PROCEDURĂ din 30 decembrie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 04/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 8 ianuarie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 3289 16/11/2017
ActulACTUALIZEAZA PEPROCEDURĂ 30/12/2015
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 3289 16/11/2017





Notă
*) Aprobată prin ORDINUL nr. 3.846 din 30 decembrie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 8 ianuarie 2016.
 + 
Capitolul IProcedura privind reactivarea contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscalăA.Prevederi generale1.Pentru a fi reactivați, contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscală trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)să își îndeplinească toate obligațiile declarative prevăzute de lege;b)să nu înregistreze obligații fiscale restante;c)organul fiscal central care a propus reactivarea să constate că aceștia funcționează la domiciliul fiscal declarat, în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală; d)pe lângă condițiile prevăzute la lit. a) și b), contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală trebuie să nu se mai afle în situația pentru care au fost declarați inactivi, conform mențiunilor înscrise în registrele în care au fost înregistrați, precum în nicio altă situație din cele prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală.2.Condiția prevăzută la pct. 1 lit. a) se consideră îndeplinită și în cazul în care obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central.3.Contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, contribuabilii care au intrat în faliment sau cei pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare se reactivează de organul fiscal central, la cererea acestora, după îndeplinirea obligațiilor declarative.4.Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicării deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.B.Fluxul de reactivare a contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscală1.În cazul în care un contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare, acesta poate solicita reactivarea, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat.2.(1)După primirea cererii, compartimentul de specialitate solicită verificarea în evidențele fiscale proprii ale organului fiscal competent a îndeplinirii condițiilor de reactivare de către respectivul contribuabil.2.(2)Perioada supusă verificării cuprinde termenele de declarare și de plată aferente perioadei de prescripție a dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale, inclusiv pentru perioada în care contribuabilul a fost declarat inactiv.3.Pentru contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate verifică dacă aceștia nu se mai află în situația pentru care au fost declarați inactivi, conform mențiunilor înscrise în registrele în care au fost înregistrați, precum în nicio altă situație din cele prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală4.Verificarea îndeplinirii condiției de reactivare referitoare la obligațiile declarative se realizează de către compartimentul cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale.5.Se consideră că un contribuabil și-a îndeplinit obligațiile declarative pentru perioada în care acesta a beneficiat de regimul derogatoriu de declarare sau pentru care obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central.6.Îndeplinirea condiției de reactivare referitoare la obligațiile de plată se verifică de compartimentul cu atribuții în organizarea evidenței pe plătitori, la solicitarea compartimentului de specialitate. 7.(1)Dacă se constată că respectivul contribuabil nu îndeplinește condițiile de reactivare referitoare la obligațiile declarative și de plată, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:– datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);– numărul și data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;– motivația propunerii de respingere a solicitării de reactivare.7.(2)Pe baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de reactivare, care se înaintează spre semnare directorului general al Direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de respingere a cererii de reactivare este prevăzut în anexa nr. 5d) la ordin.7.(3)Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.7.(4)Decizia de respingere a cererii de reactivare se emite în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.8.(1)Dacă se constată că respectivul contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare referitoare la obligațiile declarative și de plată, compartimentul de specialitate verifică în evidențele fiscale dacă acel contribuabil nu se încadrează în una dintre situațiile de declarare în inactivitate fiscală prevăzute de art. 92 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.8.(2)În cazul în care contribuabilul se încadrează în una dintre situațiile de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmește un referat motivat și propune respingerea solicitării de reactivare. Prevederile pct. 7.(1)-7. (4) se aplică corespunzător.8.(3)Contribuabilul poate depune o nouă solicitare de reactivare după înlăturarea situației care a condus la respingerea solicitării de reactivare.9.Pentru contribuabilii care și-au îndeplinit condițiile de reactivare referitoare la obligațiile de declarare și de plată și nu se încadrează în altă situație de declarare în inactivitate prevăzută de art. 92 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:– datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);– numărul și data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;– motivația propunerii de reactivare. 10.(1)În cazul contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) și d)-g) din Codul de procedură fiscală, pe baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de reactivare.10.(2)Decizia de reactivare se înaintează spre semnare directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de reactivare este prevăzut în anexa nr. 5b) la ordin.10.(3)Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.10.(4)Decizia de reactivare se emite în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.11.În termen de cel mult 5 zile de la data comunicării Deciziei de reactivare, potrivit legii, compartimentul de specialitate înscrie în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați, prin intermediul Direcției generale de tehnologia informației, următoarele date:a)denumirea contribuabilului;b)codul de identificare fiscală;c)domiciliul fiscal;d)data reactivării, și anume data comunicării deciziei de reactivare a contribuabilului;e)denumirea organului fiscal central care a emis Decizia de reactivare, respectiv organul fiscal competent în administrarea contribuabilului. 12.Decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.13.(1)Pentru contribuabilii care au fost declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea organelor de inspecție fiscală, referatul cuprinzând propunerea de reactivare, prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune, se transmite organului de inspecție fiscală competent, în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.13.(2)Verificarea condiției menționate la pct. 13.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. II.14.(1)Pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală, referatul prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune se transmite acesteia, în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.14.(2)Verificarea condiției menționate la pct. 14.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. III.15.(1)15.(1) Pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedură fiscală, la propunerea organelor cu atribuții de executare silită, referatul prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune se transmite acestora în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.15.(2)Verificarea condiției menționate la pct. 15.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. IV.16.Ca urmare a verificărilor efectuate, organul de inspecție fiscală, organul de control din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală sau organul cu atribuții de executare silită, după caz, întocmește documentația specifică, precum și avizul cuprinzând propunerea de reactivare sau de respingere a cererii, înscriind ca motivație dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.17.Avizul se semnează de conducătorul organului de inspecție fiscală competent, al Direcției generale antifraudă fiscală/organului cu atribuții de executare silită sau de către șeful de administrație adjunct – colectare în cazul administrațiilor județene ale finanțelor publice/administrațiilor de sector ale finanțelor publice, șeful de administrație adjunct – colectare contribuabili mijlocii în cazul administrațiilor pentru contribuabili mijlocii, directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate, în cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili sau conducătorul unității fiscale competente, după caz, și se transmite organului fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat contribuabilul.18.În cazul în care avizul organului de inspecție fiscală, al organului de control din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală sau al organului cu atribuții de executare silită, după caz, cuprinde propunerea de respingere a cererii de reactivare, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de reactivare. Prevederile pct. 7.(2)-7.(4) din prezenta secțiune se aplică corespunzător.19.În cazul în care contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, îndeplinesc toate condițiile de reactivare prevăzute de lege, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de reactivare, prevederile pct. 10.(2)-10.(4), 11 și 12 din prezenta secțiune fiind aplicate în mod corespunzător. 20.În cazul în care contribuabilul revine cu o nouă cerere, fluxul de reactivare a contribuabililor inactivi, prevăzut în prezenta procedură, se reia în mod corespunzător.21.Prezenta procedură se aplică și în cazul reactivării contribuabililor pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, a contribuabililor care au intrat în faliment sau a contribuabililor pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, după îndeplinirea obligațiilor declarative, la cererea acestora. + 
Capitolul IIProcedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi la propunerea organelor de inspecție fiscală1.În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, compartimentul de specialitate transmite organului de inspecție fiscală competent referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare, care au fost declarați în inactivitate, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea organelor de inspecție fiscală.2.După primirea referatului, organul de inspecție fiscală se va deplasa la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru efectuarea unui control în vederea verificării că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat.În acest sens, organul de inspecție fiscală verifică existența faptică a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat și, după caz, a sediilor secundare declarate, precum și dacă contribuabilul desfășoară activitatea comercială în limita obiectului înscris în autorizația de funcționare, dacă spațiul folosit ca domiciliul fiscal/sediu secundar permite desfășurarea activităților pentru care societatea este autorizată. 3.La finalizarea controlului organul de inspecție fiscală va întocmi un dosar care va cuprinde:a)un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat; b)avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5g) la ordin, care va cuprinde și motivația dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul organului de inspecție fiscală competent.4.Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 3, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, iar celălalt exemplar rămâne la organul de inspecție fiscală care l-a întocmit.
 + 
Capitolul IIIProcedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi, la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală1.În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, pentru contribuabilii declarați inactivi la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală, compartimentul de specialitate transmite Direcției generale antifraudă fiscală referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare.2.După primirea referatului, Direcția generală antifraudă fiscală efectuează un control la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului în vederea constatării existenței faptice a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat, precum și a faptului că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat. 3.La finalizarea controlului organul de control va întocmi un dosar care va cuprinde:a)un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat; b)avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5h) la ordin, care va cuprinde și motivația dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția de reactivare prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul organului de control.4.Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 3, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, iar celălalt exemplar rămâne la organul de control care l-a întocmit. + 
Capitolul IVProcedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi, la propunerea organelor cu atribuții de executare silită1.În sensul prezentei proceduri, organele cu atribuții de executare silită sunt: Direcția generală executări silite cazuri speciale și structurile subordonate, precum și compartimentele cu atribuții de executare silită din cadrul organelor fiscale centrale în a căror evidență fiscală sunt înregistrați contribuabilii.2.În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, pentru contribuabilii declarați inactivi la propunerea organelor cu atribuții de executare silită, compartimentul de specialitate transmite organului cu atribuții de executare silită referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare.3.După primirea referatului, organul cu atribuții de executare silită se deplasează la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului în vederea constatării existenței faptice a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat, precum și a faptului că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat. 4.Organul cu atribuții de executare silită întocmește un dosar care va cuprinde:a)un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat; b)avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5j) la ordin, care va cuprinde și motivația îndeplinirii sau neîndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (5^1) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul structurii de executare silită cazuri speciale, șeful de administrație adjunct – colectare din cadrul administrațiilor județene ale finanțelor publice/administrațiilor de sector ale finanțelor publice/ administrațiilor pentru contribuabili mijlocii, directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate, din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, sau conducătorul unității fiscale competente, după caz, în cazul compartimentelor cu atribuții de executare silită. 5.Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 4, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, după caz, iar celălalt exemplar rămâne la organul de executare silită care l-a întocmit.
 + 
Capitolul VDispoziții finaleLa data radierii unui contribuabil, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.(la 27-11-2017,
Procedura din anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 3.289 din 16 noiembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 929 din 27 noiembrie 2017
)
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x