Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. M.116 din 29 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2023. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezenta procedură stabilește responsabilitățile și activitățile structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale (MApN) pentru sprijinirea entităților juridice stabilite în România privind participarea la proiecte de colaborare susținute financiar prin intermediul Fondului European de Apărare (EDF). +
Articolul 2Responsabilitățile și activitățile reglementate prin prezenta procedură sunt următoarele:a)reprezentarea MApN în relația cu Comisia Europeană (COM) în cadrul procesului decizional și al mecanismelor de lucru ale EDF și participarea la grupurile de lucru și la reuniunile Comitetului de program EDF/PC EDF; … b)gestionarea procesului pentru sprijinirea entităților naționale eligibile participante la proiectele aferente implementării programelor de lucru anuale ale EDF; … c)asigurarea de experți pentru activitățile dedicate armonizării între ministerele apărării interesate din statele membre UE/statele asociate, a cerințelor funcționale pentru subiectele incluse în proiectele programelor de lucru anuale ale EDF; … d)gestionarea procesului pentru stabilirea tematicilor/ subiectelor prioritare la nivel național, cu respectarea priorităților în domeniul apărării, pe care România le susține pentru includerea în programele de lucru anuale ale EDF; … e)semnarea/aprobarea documentelor necesare pentru susținerea proiectelor de interes național, finanțate prin EDF, conform Regulamentului (UE) 2021/697 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului European de Apărare și de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1.092, denumit în continuare Regulamentul EDF, în cadrul apelurilor de proiecte publicate de COM; … f)elaborarea documentelor de susținere necesare pentru proiectele EDF, precum scrisorile de intenție/suport, cerințele inițiale armonizate, declarațiile de cofinanțare, specificațiile tehnice comune și memorandumurile de înțelegere (MoU)/ acordurile de implementare ale proiectului, în colaborare cu ministerele apărării din statele membre UE/state asociate interesate; … g)prioritizarea, la nivelul MApN, a proiectelor propuse de industrie/comunitatea de cercetare, proiecte care pot beneficia de susținere financiară prin EDF, și consultarea Ministerului Economiei (MEc) și a Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), în realizarea activității de prioritizare; … h)identificarea necesității și organizarea, în mod transparent, a unor grupuri de lucru privind subiecte sau proiecte de interes pentru MApN în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării, la care să participe, alături de experți MApN, și experți din cadrul industriei și ai entităților de cercetare-dezvoltare-inovare interesate, cu sprijinul MEc și MCID; … i)în baza solicitării MEc, asigurarea avizului cu caracter conform, potrivit atribuțiilor specifice MApN, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, în vederea aprobării garanțiilor asigurate de entitățile stabilite în România, controlate de către o țară terță sau o entitate dintr-un stat terț neasociat; … j)informarea entităților juridice stabilite în România despre activitățile desfășurate în cadrul programului, în vederea participării la apelurile de ofertă ale EDF lansate anual de COM; … k)desemnarea structurilor MApN implicate în procesele de luare a deciziei, coordonare, implementare și monitorizare a activităților asociate EDF. … +
Articolul 3Termenii și abrevierile utilizate în prezenta procedură au semnificația prevăzută în Regulamentul EDF. +
Capitolul IIStructuri și responsabilități la nivelul Ministerului Apărării Naționale pentru sprijinirea entităților juridice stabilite în România, privind participarea la proiecte de colaborare susținute financiar prin EDF +
Articolul 4Structurile principale din cadrul MApN implicate în procesul de susținere a entităților juridice stabilite în România privind participarea la proiecte de colaborare susținute financiar prin intermediul EDF sunt:a)Direcția generală pentru armamente (DGArm); … b)Departamentul pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale (DPAPRI); … c)Statul Major al Apărării (SMAp); … d)Direcția generală de informații a apărării (DGIA). … +
Articolul 5(1)DGArm coordonează activitățile MApN asociate implementării inițiativei EDF și este principala structură responsabilă, la nivelul MApN, pentru sprijinirea entităților juridice stabilite în România, în vederea participării la proiecte de colaborare susținute financiar prin EDF.(2)DGArm are următoarele responsabilități:a)asigură reprezentantul național membru titular în PC EDF; … b)asigură punctul național de contact supleant în cadrul rețelei de puncte naționale de contact ale EDF; … c)asigură relaționarea cu reprezentanții naționali desemnați de MEc și MCID în cadrul PC EDF și cu persoana desemnată din cadrul Reprezentanței Permanente a României pe lângă UE, cu atribuții în gestionarea inițiativei EDF; … d)nominalizează punctele de contact naționale pentru armonizarea cerințelor funcționale incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susținere inițiale ale proiectelor EDF, precum și pentru implementarea proiectelor de dezvoltare EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare; … e)coordonează activitatea punctelor de contact naționale pentru armonizarea cerințelor funcționale incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susținere inițiale ale proiectelor EDF, precum și pentru implementarea proiectelor de dezvoltare EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare; … f)gestionează procesul pentru stabilirea domeniilor/ subiectelor prioritare la nivel național, cu respectarea priorităților în domeniul apărării, pe care România le susține pentru includerea în programele de lucru anuale ale EDF; … g)asigură punctul de intrare pentru solicitările de susținere a unor propuneri de proiecte sau a unor proiecte EDF, venite de la entități industriale și/sau de cercetare stabilite în România; … h)după consultarea MEc, MCID și a potențialilor beneficiari ai rezultatelor proiectelor EDF din cadrul MApN, prioritizează, cu sprijinul SMAp, proiectele propuse de industrie/rețeaua națională de cercetare, proiecte care pot beneficia de susținere financiară prin EDF; … i)pentru susținerea proiectelor EDF, solicită avizul de oportunitate, din perspectivă politico-militară, de la DPAPRI și avizul de oportunitate, din punct de vedere operațional și al dezvoltării de capabilități, de la SMAp sau de la alte structuri ale MApN, potențial beneficiare ale rezultatelor proiectelor EDF; … j)semnează, în limitele competențelor stabilite și în acord cu avizele prevăzute la lit. i), documentele necesare pentru susținerea proiectelor de cercetare și a celor de dezvoltare de interes național, finanțate prin EDF; … k)în situația în care România coordonează susținerea unui proiect EDF, elaborează, cu sprijinul structurilor beneficiare din cadrul MApN, proiectele documentelor de susținere și coordonează negocierea acestora cu celelalte state membre UE/ state asociate interesate; … l)identifică necesitatea și organizează, în mod transparent, grupuri de lucru privind subiecte sau proiecte de interes în domeniul cercetării-dezvoltării pentru MApN, la care să participe, alături de experți MApN, experți din cadrul industriei și ai entităților de cercetare-dezvoltare interesate; … m)sprijină, la cerere, evenimente similare organizate de către entitățile industriale/de cercetare interesate; … n)colaborează cu MEc pentru a susține implicarea/ participarea industriei de apărare la proiectele EDF; … o)informează entitățile juridice stabilite în România despre activitățile desfășurate în cadrul programului, în vederea participării la apelurile de ofertă ale EDF, lansate anual de COM; … p)organizează reuniuni de informare adresate industriei și entităților de cercetare-dezvoltare, în vederea promovării obiectivelor și priorităților naționale urmărite în cadrul EDF; … q)stabilește direcții de acțiune și elaborează informări, evaluări și documente de sprijin privind participarea și implicarea MApN în activitățile derulate în contextul implementării EDF; … r)identifică modalități de asigurare a coerenței cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării și care oferă oportunități complementare, precum și coerența și complementaritatea cu instrumente similare naționale și NATO; … s)analizează, cu sprijinul SMAp, posibilitățile de valorificare a rezultatelor proiectelor EDF susținute de MApN, precum și posibilitățile implementării acestor rezultate în procesele naționale de dezvoltare de capabilități; … ș)în situația în care se decide achiziționarea produselor de apărare dezvoltate prin proiecte EDF, propune ministrului apărării naționale semnarea contractelor de achiziții aferente, cu respectarea legislației aplicabile; … t)elaborează, cu sprijinul structurilor MApN beneficiare, documentele necesare pentru inițierea negocierii și pentru semnarea MoU-rilor/acordurilor de implementare. … (3)Punctele de contact prevăzute la alin. (2) lit. d) pot fi nominalizate dintre persoanele încadrate în DGArm sau în structuri subordonate acesteia, dar și în alte structuri ale MApN, cu acordul șefilor/comandanților acestora. +
Articolul 6DGArm, în funcție de acțiunile/activitățile de cercetare-dezvoltare acoperite de un proiect EDF, semnează următoarele tipuri de documente de susținere:a)scrisoarea de intenție; … b)scrisoarea de suport; … c)cerințele armonizate pentru capabilitatea de apărare; … d)declarația de cofinanțare; … e)specificațiile tehnice comune. … +
Articolul 7În vederea sprijinirii activităților asociate implementării inițiativei EDF, DPAPRI are următoarele responsabilități:a)transmite, la solicitarea DGArm, avizul de oportunitate din perspectivă politico-militară pentru participarea entităților naționale la proiectele EDF; … b)monitorizează activitățile asociate participării României la proiectele EDF, care au legătură directă cu proiectele PESCO în cadrul cărora MApN este implicat; … c)sprijină DGArm în dialogul cu industria/comunitatea de cercetare, inclusiv în cadrul grupurilor de lucru organizate pe anumite subiecte specifice, mai ales când subiectele sunt legate de proiectele PESCO coordonate de România; … d)sprijină procesul de identificare a modalităților de asigurare a coerenței cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării și care ar putea oferi oportunități complementare; … e)sprijină DGArm în dialogul/negocierile cu alte state membre UE/state asociate; … f)verifică modul de planificare și alocare, de către programele majore, a resurselor bugetare necesare proiectelor EDF susținute de MApN. … +
Articolul 8În vederea sprijinirii activităților asociate implementării inițiativei EDF, SMAp, prin structurile din compunere și subordine, are următoarele responsabilități:a)identifică, la solicitarea DGArm, potențialii beneficiari ai viitoarelor rezultate ale proiectelor EDF și transmite avizul de oportunitate din punct de vedere operațional și al dezvoltării de capabilități rezultate în urma derulării proiectelor EDF; … b)stabilește, pe baza necesităților naționale și a deficitelor identificate, domeniile prioritare ale MApN pentru dezvoltarea de capabilități în cadrul EDF; … c)sprijină DGArm în activitatea de prioritizare a proiectelor propuse de industrie/comunitatea de cercetare, care pot beneficia de susținere financiară prin EDF; … d)sprijină DGArm la elaborarea propunerilor de proiecte pentru programele de lucru anuale ale EDF; … e)sprijină, la solicitarea DGArm, procesul de nominalizarea punctelor de contact naționale pentru armonizarea cerințelor funcționale ale subiectelor incluse în programele de lucru anuale, pentru negocierea documentelor de susținere inițiale ale proiectelor EDF, precum și pentru implementarea proiectelor de dezvoltare ale EDF, inclusiv pentru negocierea MoU-rilor/ acordurilor de implementare; … f)sprijină procesul de identificare a modalităților de asigurare a coerenței cu alte instrumente ale UE relevante pentru domeniul apărării și care oferă oportunități complementare, precum și coerența și complementaritatea cu instrumente similare naționale și NATO; … g)sprijină DGArm în procesul de analizare a posibilităților de valorificare a rezultatelor proiectelor EDF susținute de MApN; … h)sprijină DGArm în elaborarea documentelor necesare pentru inițierea negocierii și pentru semnarea MoU-rilor/ acordurilor de implementare. … +
Articolul 9Comandanții/Șefii structurilor MApN responsabile dispun completarea fișei postului personalului desemnat ca punct de contact național pentru activitățile din cadrul programului EDF. +
Capitolul IIICofinanțarea proiectelor EDF +
Articolul 10(1)MApN asigură sprijin financiar în situația în care, potrivit MoU-rilor/acordurilor de implementare sau altor tipuri de documente semnate de MApN împreună cu ministerele apărării din statele membre UE/statele asociate care susțin proiectele de dezvoltare EDF, este necesară asigurarea cofinanțării.(2)Cofinanțarea unui proiect de dezvoltare EDF se stabilește după anunțarea de către COM a rezultatelor etapei de evaluare a proiectelor EDF și după ce se semnează acordul de grant între COM și coordonatorul consorțiului declarat câștigător, prin semnarea MoU-lui/acordului de implementare.(3)Cofinanțarea poate fi asigurată și în anii următori celui în care a fost semnat MoU-l/acordul de implementare.(4)Anterior semnării documentelor aferente, MApN, prin DGArm, cu avizul structurii beneficiare, poate notifica intenția de cofinanțare, printr-o declarație recomandată de COM în care se indică suma de cofinanțare estimată.(5)În situația în care cofinanțarea se asigură din bugetul altor ordonatori principali de credite decât MApN, negocierea și semnarea MoU-rilor/acordurilor de implementare aferente se efectuează numai în baza avizului scris al acestora. DGArm are obligația de a informa ordonatorii de credite respectivi după fiecare rundă de negociere și după semnarea MoU-rilor/ acordurilor de implementare aferente. +
Articolul 11(1)Cofinanțarea se poate realiza și prin contracte naționale cu entitățile din consorțiul beneficiar stabilite pe teritoriul național. Încheierea acestor contracte naționale este în responsabilitatea DGArm. Nu este necesară semnarea unor astfel de contracte cu entități din subordinea MApN.(2)Cofinanțarea proiectelor de dezvoltare EDF se realizează prin programele majore ale MApN.(3)Responsabilitatea alocării resurselor bugetare necesare susținerii financiare a proiectelor de dezvoltare EDF aparține directorului programului major beneficiar al rezultatelor proiectului EDF respectiv.(4)Există opțiunea cofinanțării proiectelor de dezvoltare prin Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al MApN/PSCD MApN, cu precădere în situația acoperirii de către proiect doar a etapelor inițiale ale dezvoltării/integrării cunoașterii, studiilor și/sau proiectării, precum și în situația în care cofinanțarea se asigură prin contracte naționale încheiate cu entitățile din consorțiu stabilite în România. +
Capitolul IVGaranții pentru entități stabilite în România și controlate de terți +
Articolul 12(1)În baza solicitării MEc, DGArm inițiază raportul adresat ministrului apărării naționale pentru emiterea avizului cu caracter conform, potrivit atribuțiilor specifice MApN, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, în vederea aprobării de către MEc a garanțiilor asigurate de entitățile stabilite în România, controlate de către o țară terță sau o entitate dintr-un stat terț neasociat în conformitate cu art. 9 alin. (4) din Regulamentul EDF.(2)DGIA emite, în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea solicitării DGArm, avizul specific referitor la entitatea care solicită astfel de garanții.(3)În procesul de avizare se verifică istoricul relațiilor contractuale din domeniul apărării pe care entitatea pentru care se solicită astfel de garanții le-a derulat anterior. +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 13Pentru managementul intern al activităților prevăzute de prezenta procedură, derulate la nivelul DGArm, SMAp și al structurilor subordonate acestora, șeful DGArm și șeful SMAp pot emite dispoziții.