PROCEDURA din 29 mai 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELORMINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 522 din 16 iunie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 520 29/05/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 520 29/05/2006

de investigare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase



1. În urma producerii unui accident major, în timpul cel mai scurt după finalizarea intervenţiei echipelor de răspuns la situaţii de urgenta, secretariatul comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore planifica şi invita membrii şi participanţii acesteia pentru o intalnire în scopul analizarii aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului.2. Comisia naţionala pentru investigarea accidentelor majore se întruneşte numai la cererea unei comisii regionale pentru investigarea accidentelor majore, înscrisă în raportul intermediar sau final, ca urmare a hotărârii membrilor şi participanţilor acesteia.3. Atribuţiile Comisiei naţionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:– stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;– identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului major;– stabileşte baza legislativă în vigoare având legătură cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfăşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;– analizează şi solicita, după caz, prin secretariat sau prin membrii comisiei, documentele necesare desfăşurării analizei cauzelor accidentului major;– efectuează expertize speciale, la solicitarea comisiilor regionale pentru investigarea accidentelor majore, pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfăşurării accidentelor.4. Atribuţiile comisiei regionale pentru investigarea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase:– stabileşte, pentru fiecare intalnire, în acord cu majoritatea membrilor şi participanţilor, coordonatorul investigarii;– identifica şi stabileşte metodele de investigare şi principiile care vor sta la baza investigarii accidentului;– stabileşte baza legislativă în vigoare având legătură cu accidentul major, identifica competentele operationale şi tehnice necesare pentru desfăşurarea investigatiei, din interiorul sau din exteriorul obiectivului, în funcţie de caracterul accidentului;– analizează şi solicita, după caz, prin secretariat sau membrii comisiei, documentele necesare desfăşurării analizei cauzelor accidentului;– efectuează expertize speciale pentru determinarea cauzelor, condiţiilor şi desfăşurării accidentelor.5. Obiectivul investigatiei este determinarea cauzelor care au dus la declanşarea accidentului, precum şi a condiţiilor care au contribuit la producerea evenimentului, şi nu de stabilire a vinovatiei sau a răspunderii.6. Investigarea se desfăşoară transparent şi impartial, astfel încât toate părţile să poată fi ascultate şi să aibă acces la rezultate.7. În raportul final al investigarii se vor menţiona obligatoriu acţiunile şi măsurile necesare pentru evitarea repetarii unui accident similar.8. Raportul final al investigarii are statut de act administrativ, permitand organismelor abilitate să-şi îndeplinească atribuţiile legale.9. Investigarea cauzelor producerii unui accident da dreptul membrilor comisiei naţionale şi regionale:– să aibă acces la locul accidentului, precum şi la obiectivele, instalaţiile, echipamentele şi utilajele implicate;– să aibă acces la vizitarea aparatelor de înregistrare a funcţionarii;– să solicite probe şi sa dispună îndepărtarea controlată a (componentelor) instalaţiilor în vederea examinării sau analizei;– să aibă acces la rezultatele declaraţiilor personalului implicat şi ale altor martori;– să aibă acces la orice informaţii relevante sau înregistrări deţinute de titularul de activitate, operatorii şi/sau terţe persoane fizice ori juridice.10. Investigarea este realizată independent de orice ancheta judiciară.11. Elementele investigarii sunt:– înţelegerea a ceea ce s-a întâmplat;– determinarea motivului (cauzei) accidentului;– dezvoltarea planurilor pentru acţiuni corective, în scopul prevenirii repetarii accidentelor similare.12. Procedura de investigare a accidentelor va consta în mod uzual din 3 faze principale:* înainte de cercetarea pe amplasament:– organizarea echipei de investigaţii;– studierea rapoartelor de securitate, a politicilor de prevenire a accidentelor majore, a planurilor de urgenta interna şi a planurilor de urgenta externa;– intervievarea martorilor oculari (cat mai curând posibil);– organizarea unui sistem de informare şi urmărire a evenimentelor;– organizarea listei de factori care ar fi putut influenţa evenimentul;– dezvoltarea listei preliminare de scenarii;– coordonarea cu echipa care a răspuns situaţiei de urgenta pentru a asigura conservarea dovezilor;– investigaţii în afară zonei restrictionate;– organizarea pentru preluarea unui volum mare de date şi informaţii;* pe timpul cercetării pe amplasament:– contactarea reprezentantului titularului de activitate şi a responsabilului cu problemele de siguranţă;– cercetarea zonei de desfăşurare a accidentului;– obţinerea de informaţii/dovezi disponibile în sprijinul investigarii; dovezile vor fi adunate înainte de curatarea amplasamentului;– verificarea, analizarea, fotografierea echipamentelor, instalaţiilor şi a documentelor cu relevanta în determinarea cauzelor accidentului;– trecerea în revista pe scurt a primelor elemente ale investigarii;* pe timpul procesului de analiza a datelor şi elaborare a raportului:– în aceasta faza se cristalizeaza înţelegerea fenomenelor, a cauzelor şi condiţiilor care au făcut posibila declanşarea evenimentului, a evoluţiei accidentului, precum şi determinarea deficienţelor/punctelor tari ale sistemului de management al urgentelor, ale proceselor şi tehnologiei utilizate;– activitatea se va concentra asupra: dovezilor, analizei declaraţiilor, probelor prelevate, documentaţiilor, reconstituirii şi analizei, testarii şi simulării scenariilor, respectiv acceptării şi eliminării sistematice a scenariilor;– se va stabili dacă sunt necesare alte dovezi şi dacă este necesară implicarea unui expert extern sau a unei echipe de specialişti;– se vor stabili detaliile desfăşurării examinării probelor sau privind efectuarea unor eventuale teste.13. Ca parte a investigatiei, toate scenariile de accidente vor fi identificate pe baza dovezilor disponibile, iar echipa de investigaţii va lua în considerare toate aceste scenarii fără a se opri prea devreme la unul în particular.14. Se vor utiliza modelarea, testele şi alte instrumente adecvate pentru a valida scenariile probabile.15. Rapoartele privind investigarea accidentelor majore vor fi disponibile într-un interval de timp rezonabil. Dacă intervalul de timp este prea lung se reduce valoarea raportului şi se face mai dificila implementarea recomandărilor. Raportul va include desfăşurarea cronologică a faptelor până la declanşarea accidentului, cu specificarea cauzelor şi recomandări pentru acţiuni ce trebuie întreprinse. Raportul va argumenta şi ce teorii nu sunt corecte şi de ce.16. În raport vor fi abordate toate aspectele privind evenimentul, cum ar fi:– sursa accidentului: depozitare, proces, transfer/transport pe amplasament, altele;– cauze: eroare umană, tehnica, uzura, funcţionare defectuoasă, organizare etc.;– analiza preliminară a cauzelor care au condus la declanşarea evenimentului (eveniment initiator – primul eveniment în succesiunea acestora care conduce la un accident major şi evenimente asociate – orice alte evenimente care preceda sau succeda evenimentului major şi care au o anumită relevanta în ceea ce priveşte evoluţia accidentului);– modul de derulare a accidentului;– substanţe implicate;– date privind condiţiile ambientale şi atmosferice;– tipul de accident;– efecte imediate pe amplasament şi în afară acestuia;– efecte/consecinţe indelungate;– poluare;– impactul social şi economic;– analiza măsurilor de urgenta luate;– date privind evaluarea eficientei măsurilor de apărare interne şi externe, precum şi concordanta dintre acestea;– notificarea/raportul de securitate/informarea publicului/inspecţiile realizate;– organizarea şi pregătirea în caz de accidente;– analiza informaţiilor înainte de accident;– analiza impactului după accident;– date privind natura şi extinderea daunelor;– recomandări pentru restabilirea ecosistemului;– evaluarea măsurilor de eliminare a daunelor materiale produse în afară instalaţiei;– evaluarea măsurilor de eliminare a ecotoxicitatii;– concluzii privind îmbunătăţirea securităţii instalaţiilor, de exemplu: informaţii generale privind impunerea unor limite operationale, încetarea activităţii;– măsuri legale;– analize postaccident;– cunoştinţe noi privind:* proprietăţile substanţelor (informaţii privind materia prima şi auxiliara, produsele intermediare şi finite, datele chimice, fizice şi toxicologice, reactiile cinetice sau termodinamice, datele privind funcţionarea conformă sau neconforma);* proprietăţile materialelor, construirea şi confecţionarea părţilor unei instalaţii (coroziune, obosire, procedura de calcul a lucrărilor de construcţie, date de ordin fizic în vederea efectuării unui calcul);* modurile de funcţionare a componentelor şi a sistemelor (esecul dispozitivelor, respectiv al sistemelor de securitate);* esecul sistemelor tehnologice şi organizatorice (cunoştinţe noi privind sistemul de management al securităţii);* recunoaşterea accidentului şi evaluarea situaţiei (cunoştinţe de ordin tehnic şi organizatoric privind recunoaşterea şi localizarea accidentelor şi a efectelor accidentelor, metodologia şi tehnica de localizare a emisiilor cauzate de accidente);* reactii de salvare şi de apărare (dotare tehnica, tactica, organizare);* măsuri tehnice de limitare (de exemplu: instalaţii de stropire, bazin de strangere a apei rezultate în urma stingerii incendiilor);* comunicare (informarea forţelor de intervenţie şi a terţelor persoane);* decontaminare (identificarea şi eliminarea emisiilor cauzate de accident).––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x