PROCEDURA din 27 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 18 decembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOUG 34 19/04/2006
ART. 16COMPLETAT DEHG 765 14/07/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001 ART. 7
ART. 5REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 8
ART. 5REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ART. 10REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 17
ART. 15REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 35
ART. 15REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 36
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 32
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 33
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 34
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 35
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 36
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 37
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 38
ART. 19REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 39
ART. 20REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 40
ART. 20REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 41
ART. 20REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 42
ART. 21REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 45
ART. 22REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 49
ART. 22REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 50
ART. 22REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 51
ART. 24REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 46
ART. 24REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 47
ART. 24REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 48
ART. 25REFERIRE LAHG 461 09/05/2001 ART. 52
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOUG 34 19/04/2006
ActulAPROBAT DEHG 1186 27/11/2001
ART. 16COMPLETAT DEHG 765 14/07/2005

privind achiziţiile publice de produse şi servicii care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) În conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, denumita în continuare ordonanţa, prezentele proceduri asigura cadrul unitar pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor în vederea atribuirii contractului de achiziţie publică de produse şi servicii care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala, precum şi o mai mare flexibilitate în luarea deciziei de către autoritatea contractantă atunci când stabileşte cerinţele şi criteriile pe baza cărora se stabileşte oferta câştigătoare.(2) Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică de produse şi servicii care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala sunt cele enunţate la art. 2 lit. a), b), d) şi e) din ordonanţa.
 + 
Articolul 2În sensul prezentelor proceduri, prin autoritate contractantă din domeniul apărării naţionale, ordinii publice, siguranţei şi securităţii naţionale, denumita în continuare autoritate contractantă, se înţelege instituţia publică sau structura din compunerea acesteia care are stabilite, prin acte normative, atribuţii specifice acestor domenii şi în care se exercită calitatea de ordonator principal, secundar sau tertiar de credite bugetare, iar prin reglementări interne, competente în domeniul achiziţiilor.
 + 
Articolul 3Produsele şi serviciile a căror achiziţie face obiectul prezentelor proceduri sunt prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Capitolul 2Programul anual al achiziţiilor publice. Estimarea valorii contractului + 
Articolul 4(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili programul anual al achiziţiilor publice pentru produsele şi serviciile ce fac obiectul prezentelor proceduri.(2) Programul anual cuprinde totalitatea contractelor de furnizare şi de servicii pe care autoritatea contractantă intenţionează să le atribuie în decursul anului bugetar următor.(3) Programul anual al achiziţiilor publice de produse şi servicii se va actualiza în termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului.
 + 
Articolul 5O autoritate contractantă în domeniul produselor şi serviciilor ce fac obiectul prezentelor proceduri are obligaţia de a estima valoarea contractului de achiziţie publică, în concordanta cu prevederile art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice şi/sau cu prevederile reglementărilor interne specifice, şi de a o compara cu echivalentul în lei al pragului valoric prevăzut la art. 13 din ordonanţa atunci când selecteaza procedura care urmează să fie aplicată pentru atribuirea contractului respectiv.
 + 
Capitolul 3Selectarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică + 
Articolul 6(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractul de achiziţie publică pentru produsele şi serviciile care implica apărarea tarii, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala prin aplicarea uneia dintre următoarele proceduri:a) licitaţia restrânsă pentru contractele de achiziţie publică a căror valoare estimată, fără T.V.A., este egala sau mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro, care se desfăşoară în doua etape distincte prin care numai candidaţii selectaţi în prima etapa de către autoritatea contractantă sunt invitaţi să depună oferte;b) negocierea competitivă, prin care autoritatea contractantă se consulta şi negociaza clauzele contractuale, exclusiv preţul, cu mai mulţi furnizori sau prestatori (2-3 candidaţi selectaţi, dintre care cel puţin unul prezintă o ofertă corespunzătoare);c) negocierea cu o singura sursa, prin care autoritatea contractantă se consulta şi negociaza preţul şi clauzele contractuale cu un singur furnizor sau prestator;d) cererea de oferte pentru contracte ale căror valori estimate, fără T.V.A., sunt mai mici decât echivalentul în lei a 100.000 euro, prin care autoritatea contractantă solicita oferte de preţ de la minimum 5 furnizori sau prestatori şi primeşte cel puţin două oferte corespunzătoare;e) cumpărarea directa pe bază de document contabil justificativ, în cazul în care autoritatea contractantă achiziţionează produse sau servicii, individual determinate sau de gen, a căror valoare, fără T.V.A., cumulată pe parcursul unui an, nu depăşeşte echivalentul în lei a 1.500 euro.(2) Stabilirea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică se face de către ordonatorul principal, secundar sau tertiar de credite bugetare la nivelul căruia se executa achiziţia, în baza unei note de fundamentare întocmite de structura cu atribuţii în domeniul achiziţiilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 7Poate fi exclus dintr-o procedură pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, respectiv nu este eligibil, orice ofertant/candidat care se afla în una dintre următoarele situaţii:a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecător-sindic sau activităţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a);c) nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată exigibile a impozitelor şi taxelor către stat, precum şi a contribuţiei pentru asigurările sociale de stat;d) furnizează informaţii false în documentele prezentate;e) a comis o grava greseala în materie profesională sau nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate printr-un alt contract de achiziţie publică, în măsura în care autoritatea contractantă poate aduce ca dovada mijloace probante în acest sens;f) nu deţine şi nu prezintă la cererea autorităţii contractante documente edificatoare care să dovedească o formă de înregistrare ca persoana juridică sau de înregistrare/atestare ori de apartenenţa din punct de vedere profesional, în conformitate cu prevederile legale din România sau din ţara în care este stabilit, după caz;g) nu deţine şi nu prezintă documentele cerute de autoritatea contractantă, prin care dovedeşte capacitatea tehnica, economico-financiară şi a sistemului de asigurare a calităţii;h) nu permite verificarea de către autoritatea contractantă a capacităţilor sale de producţie, de cercetare-dezvoltare, de realizare de studii şi a sistemului de management al calităţii prin entităţi/organisme notificate de aceasta: Organismul Militar de Certificare, Acreditare şi Supraveghere, comisii de certificare, acreditare şi supraveghere etc.;i) este ofertant/candidat străin care nu are sediul în România şi nu deţine o certificare sau o acreditare acordată de un organism naţional ori internaţional, recunoscut de o ţara membra NATO, dacă în documentele procedurii de achiziţie nu se prevede în mod expres altfel;j) nu a fost certificat pe linie de securitate de către entitatea specializată a autorităţii contractante din domeniul apărării naţionale, ordinii publice, siguranţei şi securităţii naţionale;k) nu permite efectuarea inspecţiilor de securitate şi accesul în locurile şi în spaţiile protejate.
 + 
Articolul 8(1) În cazul în care la procedura de atribuire a unui contract participa şi ofertanţi/candidaţi străini, iar documentaţia pe baza căreia se realizează produsele şi serviciile are caracter secret, este necesar ca între Guvernul României şi guvernul tarii de origine a ofertantului/candidatului să fie încheiat un acord-cadru de confidenţialitate pe linia schimbului de informaţii între părţi.(2) În situaţia în care nu este îndeplinită condiţia prevăzută la alin. (1), între autoritatea contractantă şi ofertant/candidat se va încheia un acord de confidenţialitate pentru contractul care face obiectul procedurii de atribuire şi care va reglementa schimbul de informaţii cu caracter secret, precum şi modul de protejare a acestora.
 + 
Capitolul 4Întocmirea şi conţinutul documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei + 
Articolul 9Autoritatea contractantă are obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, fie prin personalul specializat de care dispune, fie prin angajarea de consultanţi, cu respectarea prevederilor legale.
 + 
Articolul 10(1) Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei trebuie să cuprindă datele prevăzute la art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001, cu excepţia procedurilor de achiziţie prin negociere cu o singura sursa şi prin cumpărare directa, în cazul cărora autoritatea contractantă poate dispune simplificarea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.(2) Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei va preciza criteriul pe baza căruia se atribuie contractul de achiziţie publică, respectiv:a) oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic; saub) preţul cel mai scăzut.
 + 
Capitolul 5Constituirea comisiei de evaluare + 
Articolul 11(1) Autoritatea contractantă are obligaţia sa constituie, o dată cu iniţierea aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, o comisie de evaluare.(2) Componenta comisiei de evaluare va fi aprobată prin decizie a ordonatorului principal, secundar sau tertiar de credite bugetare şi este formată din cel puţin 5 membri cu pregătire profesională şi experienta în domeniul achiziţiilor, astfel:

         
  a) preşedinte reprezentant al autorităţii contractante organizatoare;
  b) membri: specialişti ai autorităţii contractante, ai beneficiarilor produselor şi alţi specialişti, după caz;
      consilier juridic;
  c) secretarul comisiei, de la autoritatea contractantă.

(3) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt următoarele:a) analizează conţinutul documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei sub aspectul respectării prevederilor legale de elaborare şi, după caz, sub aspectul condiţiilor tehnice;b) verifica respectarea de către ofertant a regulilor de depunere şi de prezentare a ofertei, referitoare la: eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea economico-financiară şi tehnica, sistemul de asigurare a calităţii, asigurarea caracterului confidenţial al informaţiilor;c) stabileşte care sunt completările şi clarificările necesare cu privire la documentele de calificare sau la oferta;d) califica/exclude ofertanţii care îndeplinesc/nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. b);e) evalueaza ofertele ofertanţilor calificaţi; întâi se evalueaza propunerea tehnica şi apoi propunerea financiară;f) respinge ofertele necorespunzătoare;g) stabileşte oferta câştigătoare.(4) Comisia de evaluare îşi desfăşoară activitatea în plen şi, după caz, pe subcomisii de specialitate.(5) Deciziile comisiei de evaluare se iau cu acordul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. În cazul stabilirii ofertei câştigătoare pe bază de punctaj (oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic), acordul membrilor comisiei de evaluare se reflecta prin punctajul individual acordat fiecărei oferte. + 
Articolul 12(1) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricăror alte informaţii prezentate de candidaţi/ofertanţi, a căror dezvaluire ar putea aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale.(2) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care confirma totodată că nu se afla în nici una dintre situaţiile următoare:a) este soţ sau ruda până la gradul al treilea inclusiv ori afin până la gradul al treilea inclusiv cu unul dintre ofertanţi/candidaţi;b) în ultimii 3 ani a avut contracte de muncă sau de colaborare cu unul dintre ofertanţi/candidaţi ori a făcut parte din consiliul de administraţie sau din orice alt organ de conducere ori de administraţie al acestora;c) deţine părţi sociale sau acţiuni din capitalul social subscris al unuia dintre ofertanţi/candidaţi.(3) Declaraţia prevăzută la alin. (2) trebuie semnată înainte de şedinţa de deschidere a ofertelor/documentelor de calificare transmise de candidaţi împreună cu scrisoarea de interes.
 + 
Capitolul 6Aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică + 
Articolul 13(1) Autoritatea contractantă poate iniţia aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) produsul sau serviciul face parte din Lista cuprinzând produsele şi serviciile care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala, prevăzută în anexa nr. 2, şi este cuprins în programul anual al achiziţiilor publice, cu excepţia cazului în care obiectul contractului este determinat de apariţia unei situaţii de forta majoră sau a unor situaţii care impun acoperirea urgenta a unor necesitaţi neprevăzute;b) sunt asigurate pentru anul în curs fondurile necesare îndeplinirii contractului de achiziţie publică;c) este întocmită documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;d) au fost obţinute, conform reglementărilor interne specifice, aprobările, avizele, acordurile şi autorizaţiile necesare achiziţionării produselor sau serviciilor a căror dobândire face obiectul contractului de achiziţie publică;e) este constituită comisia de evaluare.(2) În cazul în care condiţiile de contractare presupun finanţarea contractului de achiziţie publică pe baza unui credit a cărui obţinere este în sarcina ofertantului, iar autoritatea contractantă are asigurata garantarea creditului respectiv, condiţia prevăzută la alin. (1) lit. b) se considera îndeplinită.
 + 
Articolul 14(1) Licitaţia restrânsă se aplică pentru achiziţiile de produse şi servicii a căror documentaţie de execuţie este bine definită, nu mai necesita modificări, iar bunurile ce urmează să fie achiziţionate sunt produse de serie.(2) Licitaţia restrânsă se desfăşoară în doua etape, autoritatea contractantă selectand candidaţii care vor fi invitaţi să depună oferta (între 2-7 candidaţi selectaţi; nu este obligatorie repetarea procedurii dacă se primeşte cel puţin o ofertă corespunzătoare), după cum urmează:A. Etapa de selectare a candidaţilor, în care se desfăşoară următoarele activităţi:a) constituirea comisiei de evaluare:b) transmiterea anunţului de participare;c) primirea solicitărilor de obţinere a documentaţiei care cuprinde informaţii privind: cerinţele minime de calificare, modul de selectare, de prezentare a documentelor de calificare şi de selecţie, care dovedesc eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi economico-financiară, existenta sistemului de asigurare a calităţii, precum şi îndeplinirea condiţiilor de respectare a caracterului confidenţial al informaţiilor şi remiterea acesteia tuturor celor care au înaintat o solicitare în acest sens;d) întocmirea şi transmiterea raspunsurilor la clarificările solicitate de candidaţi privind elementele specifice ale cerinţelor minime de calificare, ale modului de selectare sau ale documentelor care dovedesc eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi capacitatea economico-financiară;e) primirea scrisorilor de interes şi a documentelor care dovedesc eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi economico-financiară;f) îndeplinirea de către comisia de evaluare a următoarelor atribuţii:(i) examinarea şi verificarea îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor de calificare, eligibilitate, înregistrare, capacitate tehnica şi economicofinanciara, solicitate în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;(îi) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele prezentate de candidaţi;(iii) calificarea candidaţilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la pct. (i) şi excluderea celor care nu le îndeplinesc;(iv) selectarea candidaţilor cărora urmează sa li se solicite oferta;(v) întocmirea şi înaintarea către conducerea autorităţii contractante a hotărârii comisiei de evaluare cu privire la selecţia candidaţilor;g) comunicarea rezultatului etapei de selectare tuturor candidaţilor.B. Etapa de evaluare a ofertelor, în care se desfăşoară următoarele activităţi:a) transmiterea către toţi candidaţii selectaţi a invitaţiilor de participare cu oferta şi a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor;b) întocmirea şi transmiterea raspunsurilor la clarificările privind elementele cuprinse în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, solicitate de candidaţii selectaţi;c) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care conţin ofertele şi documentele care le însoţesc;d) îndeplinirea de către comisia de evaluare a următoarelor atribuţii:(i) deschiderea ofertelor;(îi) examinarea ofertelor prezentate de ofertanţi şi stabilirea clarificarilor cu privire la ofertele respective;(iii) respingerea ofertelor necorespunzătoare;(iv) evaluarea ofertelor declarate corespunzătoare şi stabilirea ofertei câştigătoare;(v) întocmirea şi înaintarea către conducerea autorităţii contractante a hotărârii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;e) transmiterea către toţi ofertanţii a comunicării privind rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;f) încheierea contractului de achiziţie publică.(3) Termenele limita pentru primirea documentelor de calificare şi pentru depunerea ofertei sunt:a) în prima etapa a procedurii, pentru primirea documentelor de calificare, minimum 15 zile de la transmiterea invitatiei de participare;b) în etapa a doua a procedurii, pentru depunerea ofertei, minimum 15 zile de la transmiterea invitatiei de participare cu oferta.
 + 
Articolul 15(1) Negocierea competitivă se aplică în următoarele situaţii:a) atunci când în urma unei proceduri de licitaţie restrânsă nu a fost primită nici o ofertă sau nici o ofertă corespunzătoare şi numai dacă autoritatea contractantă, după consultarea şi negocierea cu furnizorii/prestatorii, nu modifica substanţial cerinţele prevăzute iniţial în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;b) în situaţii excepţionale temeinic motivate, atunci când autoritatea contractantă îşi propune sa dobândească produse şi servicii care nu permit o estimare iniţială a valorii contractului de achiziţie publică datorită naturii produselor şi serviciilor respective ori datorită riscurilor pe care le implica achiziţia sau prestarea acestora;c) atunci când produsele şi serviciile pe care autoritatea contractantă îşi propune să le dobândească sunt de asa natura încât caietul de sarcini nu poate fi elaborat cu precizia pe care o impune atribuirea unui contract de achiziţie publică prin licitaţie restrânsă;d) atunci când autoritatea contractantă achiziţionează produse ce urmează să fie fabricate sau servicii ce urmează să fie executate, numai în domeniul cercetării ştiinţifice şi al fazelor de experimentare sau dezvoltare tehnologică.(2) Procedura prin negociere competitivă se desfăşoară în 3 etape, după cum urmează:A. Etapa de selectare a candidaţilor, care cuprinde:a) transmiterea invitaţiilor de participare furnizorilor sau prestatorilor de la care exista premisele obţinerii de oferta;b) primirea din partea furnizorilor sau a prestatorilor interesaţi a solicitărilor de obţinere a documentaţiei care cuprinde informaţii privind cerinţele minime de calificare solicitate, modul de selectare a candidaţilor, precum şi modul de prezentare a documentelor de calificare şi de selecţie, existenta sistemului de asigurare a calităţii, precum şi îndeplinirea condiţiilor de respectare a caracterului confidenţial al informaţiilor şi remiterea documentaţiei respective tuturor celor care au înaintat o solicitare în acest sens;c) întocmirea şi transmiterea raspunsurilor la clarificările solicitate de candidaţi privind elementele specifice ale cerinţelor minime de calificare, ale modului de selectare sau ale documentelor care dovedesc eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi capacitatea economico-financiară;d) primirea scrisorilor de interes şi a documentelor care dovedesc eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi capacitatea economico-financiară;e) îndeplinirea de către comisia de evaluare a atribuţiilor prevăzute la art. 35 şi 36 din Hotatarea Guvernului nr. 461/2001;f) transmiterea comunicării privind rezultatul etapei de selectare tuturor candidaţilor.B. Etapa de consultare şi negociere, care consta în:a) transmiterea către toţi candidaţii selectaţi a documentaţiei preliminare pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor şi a invitaţiilor de participare la consultare şi negociere;b) consultarea şi negocierea, în una sau în mai multe şedinţe comune cu toţi candidaţii selectaţi, a prevederilor ce urmează să fie introduse în documentaţia finala pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, îndeosebi a celor cuprinse în caietul de sarcini şi în condiţiile de contractare; este interzisă negocierea preţului. Fiecare şedinţa se finalizează prin încheierea unui proces-verbal în care se consemnează punctele de vedere şi sugestiile candidaţilor şi care se semnează de toţi participanţii;c) întocmirea documentaţiei finale pentru elaborarea şi prezentarea ofertei şi remiterea acesteia tuturor candidaţilor care au participat la consultare şi negociere. Documentaţia finala trebuie să fie astfel întocmită încât sa nu restrictioneze posibilitatea depunerii de oferta de către toţi candidaţii selectaţi, cu excepţia cazurilor în care o eventuala restrictionare poate fi probată de autoritatea contractantă cu argumente tehnice, temeinic motivate.C. Etapa de evaluare a ofertelor, care cuprinde:a) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care conţin ofertele;b) îndeplinirea de către comisia de evaluare a următoarelor atribuţii:(i) deschiderea ofertelor;(îi) examinarea ofertelor prezentate de ofertanţi şi stabilirea clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;(iii) respingerea ofertelor necorespunzătoare;(iv) evaluarea ofertelor declarate corespunzătoare şi stabilirea ofertei câştigătoare;(v) întocmirea şi înaintarea către conducerea autorităţii contractante a hotărârii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;c) transmiterea către toţi ofertanţii a comunicării privind rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;d) încheierea contractului de achiziţie publică.(3) Termenele limita pentru primirea documentelor de calificare şi pentru depunerea ofertei sunt:a) în prima etapa a procedurii, pentru primirea documentelor de calificare, minimum 15 zile de la transmiterea invitatiei de participare;b) în etapa a doua a procedurii, de negociere, consultare şi definitivare a documentaţiei tehnice, minimum 10 zile de la data transmiterii invitatiei de participare;c) în etapa a treia a procedurii, pentru depunerea ofertei, minimum 5 zile de la transmiterea invitatiei de participare pentru a depune oferta.
 + 
Articolul 16(1) Negocierea cu o singura sursa se aplică în următoarele situaţii:a) procedurile de atribuire sunt stabilite ca urmare a:(i) unui tratat sau acord internaţional ce vizează implementarea sau exploatarea unui proiect, în comun cu unul sau cu mai mulţi parteneri străini;(îi) unui tratat, acord internaţional sau altele asemenea referitoare la staţionarea de trupe;(iii) aplicării unei proceduri specifice unor organisme financiare internaţionale sau altor donatori/creditori;b) atunci când produsele sau serviciile pot fi furnizate, respectiv prestate, numai de un singur contractant din motive de natura tehnica sau din motive legate de protecţia unui drept de exclusivitate asupra acestora;c) atunci când autoritatea contractantă îşi propune sa achizitioneze, în mod adiţional, produse destinate înlocuirii parţiale, suplimentarii sau extinderii echipamentelor şi instalaţiilor achiziţionate, anterior, de la un anumit furnizor, în vederea evitării incompatibilitatii sau dificultăţilor tehnice sporite de operare şi de întreţinere pe care le implica achiziţionarea de produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja achiziţionate, numai în durata normală de utilizare, pentru tehnica ce a fost achizitionata;d) atunci când autoritatea contractantă îşi propune sa achizitioneze servicii suplimentare care, deşi nu au fost incluse în contractul de servicii atribuit anterior unui contractant, au devenit, ca urmare a unor situaţii neprevăzute, necesare pentru finalizarea contractului în cauza şi numai dacă se respecta în mod cumulativ următoarele condiţii:(i) atribuirea să fie facuta aceluiaşi contractant;(îi) serviciile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic şi economic, de contractul iniţial, întrucât altfel ar aduce prejudicii majore autorităţii contractante sau, deşi separabile de contractul iniţial, sunt strict necesare în vederea îndeplinirii acestuia;(iii) valoarea estimată a noului contract nu trebuie să depăşească 50% din valoarea actualizată a contractului de servicii atribuit iniţial;e) în situaţie de forta majoră sau în orice alte cazuri temeinic motivate care nu au putut fi prevăzute şi ale căror circumstanţe nu se datorează vreunei acţiuni a autorităţii contractante, dar numai pentru achiziţionarea în scopul rezolvarii situaţiei de extrema urgenta, într-o perioadă nu mai mare de o luna.(2) Negocierea cu o singura sursa se desfăşoară într-o singura etapa, după cum urmează:a) se numeşte comisia de evaluare;b) se transmite invitaţia de participare la negociere furnizorului sau prestatorului căruia se intenţionează sa i se atribuie contractul de achiziţie publică; invitaţia de participare trebuie să fie însoţită de un exemplar al caietului de sarcini, precum şi de propunerea privind formularul de contract şi condiţiile de contractare;c) se consulta candidatul, are loc negocierea, inclusiv a preţului, şi se stabilesc prevederile finale privind conţinutul clauzelor contractuale;d) se încheie contractul de achiziţie publică.(3) Mandatul comisiei de evaluare consta în instrucţiunile scrise, date preşedintelui acesteia de către şeful autorităţii contractante, şi cuprinde următoarele:a) persoanele care fac parte din comisia de evaluare şi domeniile de responsabilitate;b) obiectul de negociere, respectiv problemele ce urmează să fie discutate;c) limita maxima de preţ;d) perioada de desfăşurare şi de finalizare a negocierii preţului.(4) Pe timpul desfăşurării acestei proceduri se interzic:a) negocierea preţului cu un furnizor care nu a corespuns din punct de vedere al documentelor de calificare;b) primirea documentaţiei de preţ incomplete.(5) Pentru produsele sau serviciile care au fost aprobate să se achizitioneze prin negociere cu o singura sursa autoritatea contractantă întocmeşte invitaţia de participare care se trimite furnizorului sau prestatorului desemnat.(6) Invitaţia de participare cuprinde:a) obiectul procedurii de achiziţie;b) cantitatea necesară de bunuri sau volumul serviciilor;c) termenul de furnizare sau de execuţie;d) modalităţile de plată;e) punctul de legătură pentru relaţii suplimentare;f) alte precizări.(7) Oferta cuprinde:a) documentele de calificare;b) propunerea tehnica;c) propunerea financiară.(8) Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita ofertanţilor completarea unor formulare şi modele care permit, în funcţie de particularităţile achiziţiei sau ale tipului de contract, furnizarea de informaţii suplimentare referitoare la preţ, tarif sau condiţii financiare specifice.
 + 
Articolul 17(1) Cererea de oferte se aplică în cazul în care valoarea estimată, fără T.V.A., a contractului de achiziţie publică este mai mica decât echivalentul în lei a 100.000 euro.(2) Procedura se desfăşoară după cum urmează:a) studiul pieţei şi consultarea bazei proprii de date cu privire la furnizorii sau prestatorii al căror obiect de activitate poate asigura dobândirea produselor ori serviciilor pe care autoritatea contractantă intenţionează să le achizitioneze;b) transmiterea invitaţiilor de participare furnizorilor sau prestatorilor de la care exista premisele obţinerii celor mai bune oferte; invitaţiile trebuie să fie însoţite de un exemplar al caietului de sarcini şi de informaţii referitoare la condiţiile impuse ofertantului de autoritatea contractantă privind eligibilitatea, înregistrarea, capacitatea tehnica şi capacitatea economico-financiară, privind sistemul de asigurare a calităţii, precum şi condiţiile de respectare a caracterului confidenţial al informaţiilor, în măsura în care îndeplinirea condiţiilor respective este considerată ca fiind relevanta pentru îndeplinirea contractului;c) întocmirea şi transmiterea raspunsurilor la clarificările privind elementele cuprinse în caietul de sarcini, solicitate de furnizorii sau prestatorii care au primit invitaţie de participare;d) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care conţin ofertele şi, dacă este cazul, a altor documente solicitate de autoritatea contractantă;e) îndeplinirea de către comisia de evaluare a următoarelor atribuţii:(i) deschiderea ofertelor;(îi) examinarea şi verificarea îndeplinirii de către ofertanţi a condiţiilor referitoare la eligibilitate, înregistrare, capacitatea tehnica şi capacitatea economico-financiară, în cazul în care îndeplinirea respectivelor condiţii a fost solicitată;(iii) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele prezentate de ofertanţi (dacă este cazul);(iv) calificarea ofertanţilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la pct. (îi) şi excluderea celor care nu îndeplinesc condiţiile respective (dacă este cazul);(v) examinarea ofertelor prezentate de ofertanţii calificaţi şi stabilirea clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;(vi) respingerea ofertelor necorespunzătoare;(vii) evaluarea ofertelor declarate corespunzătoare şi stabilirea ofertei câştigătoare;(viii) întocmirea şi înaintarea către conducerea autorităţii contractante a hotărârii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;f) transmiterea către toţi ofertanţii a comunicării privind rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;g) încheierea contractului de achiziţie publică.(3) Termenul limita pentru depunerea ofertelor este de minimum 7 zile de la data transmiterii invitatiei de participare.(4) Autoritatea contractantă are dreptul de a prelungi perioada stabilită prin data limita pentru depunerea ofertei. În acest caz autoritatea contractantă are obligaţia de a comunică noua data de depunere, în scris, cu cel puţin 6 zile înainte de data limita stabilită iniţial, tuturor furnizorilor sau prestatorilor care au obţinut un exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
 + 
Articolul 18(1) Cumpărarea directa pe bază de document contabil justificativ, în cazul în care autoritatea contractantă achiziţionează produse sau servicii, individual determinate sau de gen, a căror valoare, fără T.V.A., cumulată pe parcursul unui an, nu depăşeşte echivalentul în lei a 1.500 euro.(2) Etapele de desfăşurare sunt următoarele:a) studiul pieţei şi consultarea bazei proprii de date cu privire la furnizorii sau prestatorii al căror obiect de activitate poate asigura dobândirea produselor şi serviciilor pe care autoritatea contractantă intenţionează să le achizitioneze. În acest scop conducătorul autorităţii contractante poate desemna salariaţi din subordinea sa care să testeze şi sa consemneze sub semnatura proprie preţurile practicate la data respectiva;b) cumpărarea propriu-zisa pe bază de document justificativ.
 + 
Capitolul 7Modul de lucru al comisiei de evaluare. Combaterea fraudei şi corupţiei + 
Articolul 19Comisia de evaluare îşi desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor art. 32-39 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001.
 + 
Articolul 20Combaterea fraudei şi a corupţiei se realizează în conformitate cu prevederile art. 40-42 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001.
 + 
Capitolul 8Acordarea marjei de preferinta interna. Garanţia pentru participare şi garanţia de buna execuţie + 
Articolul 21(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a acorda o marja de preferinta interna în conformitate cu prevederile art. 45 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001.(2) Atunci când acorda marja de preferinta interna autoritatea contractantă are obligaţia de a preciza aceasta în anunţul sau, după caz, în invitaţia de participare.(3) În documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei trebuie să se precizeze modul concret de acordare a marjei de preferinta interna.
 + 
Articolul 22Garanţia pentru participare şi garanţia de buna execuţie se constituie cu respectarea prevederilor art. 49-51 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001.
 + 
Capitolul 9Încheierea, întocmirea dosarului şi monitorizarea atribuirii contractelor de achiziţie publică + 
Articolul 23În funcţie de durata ciclului de fabricaţie a produselor sau de executarea serviciilor, precum şi de asigurarea surselor de finanţare autoritatea contractantă poate încheia:a) contracte anuale – pentru produsele de serie cu durata ciclului până la 6 luni şi asigurarea integrală (pentru întreaga cantitate de produse) a surselor de finanţare, indiferent de provenienţă;b) contracte multianuale – pentru produse, programe sau sisteme de armament a căror producţie sau furnizare se întinde pe durata mai multor ani, iar finanţarea este garantată de Guvern;c) contracte-cadru – care au ca obiect stabilirea de condiţii între părţile contractante, în mod special cu privire la preţuri şi, după caz, la cantităţile care se vor achizitiona, condiţii care se vor detalia prin acte adiţionale anuale, în funcţie de asigurarea surselor de finanţare necesare.
 + 
Articolul 24Încheierea contractului de achiziţie publică cu ofertantul a cărui oferta a fost stabilită câştigătoare se realizează cu respectarea condiţiilor stabilite în art. 46-48 din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001.
 + 
Articolul 25(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a întocmi dosarul achiziţiei publice pentru fiecare contract atribuit.(2) Dosarul achiziţiei publice trebuie să cuprindă documentele prevăzute la art. 52 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 461/2001, precum şi avizul privind ofertanţii selectaţi pentru a fi invitaţi la procedura, dat pe linie de securitate de către entitatea specializată a autorităţii contractante din domeniul apărării naţionale, ordinii publice, siguranţei şi securităţii naţionale.
 + 
Capitolul 10Dispoziţii finale + 
Articolul 26(1) Achiziţiei publice de produse şi servicii care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala i se aplică dispoziţiile legale generale şi normele specifice ale fiecărei autorităţi contractante referitoare la protecţia informaţiilor clasificate.(2) Autorităţile contractante, prin entitatile responsabile de specialitate ale instituţiilor publice implicate în achiziţii ce fac obiectul prezentelor proceduri, elaborează norme interne privind asigurarea confidenţialităţii şi efectuează inspecţii de securitate pe toată durata de valabilitate a contractului de achiziţie publică.(3) Criteriile privind obţinerea avizului de securitate vor fi aduse la cunoştinţa ofertantului o dată cu invitaţia de participare la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică.
 + 
Articolul 27Contractantul implicat într-o activitate de achiziţie publică ce face obiectul prezentelor proceduri, în baza cărora are acces la date şi informaţii clasificate, este obligat să deţină o structura de protecţie şi siguranţa în conformitate cu cerinţele normelor elaborate de autorităţile prevăzute la art. 25 alin. (2).
 + 
Articolul 28Problemelor nereglementate prin prezentele proceduri privind achiziţiile publice de produse şi servicii care implica apărarea naţionala, ordinea publică, siguranţa şi securitatea naţionala li se aplică prevederile dreptului comun referitoare la achiziţiile publice.────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x