PROCEDURĂ din 26 iulie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 21 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1855 26/07/2018
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 25 29/03/2018
ART. 1REFERIRE LACOD FISCAL 08/09/2015
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 47
ART. 7REFERIRE LAORDIN 63 09/01/2017
ART. 7REFERIRE LAORDIN 3454 25/11/2016
ART. 7REFERIRE LAPROCEDURĂ 25/11/2016
ART. 7REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 168
ART. 8REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 77
ART. 10REFERIRE LAORDIN 1899 22/12/2004
ART. 10REFERIRE LAPROCEDURA 22/12/2004
ART. 11REFERIRE LAORDIN 63 09/01/2017
ART. 15REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 47
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1855 26/07/2018
ActulCONTINUT DEORDIN 1855 26/07/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1855 26/07/2018





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 1.855 din 26 iulie 2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018.
1.Prezenta procedură se aplică persoanelor fizice care, până la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență, datorează impozit pe venit stabilit pentru anul 2018 în temeiul Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.2.Pentru anularea obligațiilor fiscale reprezentând impozit pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate, compartimentul cu atribuții de evidență pe plătitori, denumit în continuare compartiment de specialitate, verifică în evidența fiscală sumele individualizate în deciziile de plăți anticipate comunicate contribuabililor, care fac obiectul anulării.2.1.În situația în care obligațiile fiscale prevăzute la pct. 2 au fost stinse, compartimentul de specialitate va reanaliza evidența fiscală și va reface stingerile astfel încât obiectul anulării să îl reprezinte obligațiile fiscale individualizate în deciziile de plăți anticipate pentru impozitul pe venit stabilit pentru anul 2018. Compartimentul de specialitate procedează la întocmirea unui referat de aprobare a anulării obligațiilor fiscale și emiterea Deciziei de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate.2.2.În situația în care obligațiile fiscale prevăzute la pct. 2 nu au fost stinse, compartimentul de specialitate întocmește un referat de aprobare a anulării obligațiilor fiscale și emite Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate.3.Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate se întocmește de către compartimentul de specialitate în două exemplare, se avizează de șeful compartimentului și se aprobă de conducătorul unității fiscale.4.Decizia prevăzută la pct. 3 se comunică de către organul fiscal central competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.5.În cazul în care, anterior intrării în vigoare a ordonanței de urgență, au fost emise, dar nu au fost comunicate decizii de impunere prin care s-au stabilit plăți anticipate de impozit pe venit, compartimentul de specialitate procedează la întocmirea unui referat motivat și a Borderoului de adăugare/scădere a obligațiilor fiscale, care stau la baza scăderii din evidență a obligațiilor fiscale reprezentând impozitul pe venitul stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate. Aceste documente se avizează de șeful compartimentului de specialitate și se aprobă de conducătorul unității fiscale.6.Pentru obligațiile fiscale scăzute din evidența fiscală conform pct. 5, compartimentul de specialitate nu emite Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plăți anticipate.7.În cazul în care obligațiile fiscale prevăzute la pct. 2, care au fost anulate potrivit prezentei proceduri, au fost stinse, contribuabilii pot solicita restituirea acestora, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central competent, prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, fiind aplicabile în mod corespunzător. Modelul cererii de restituire este prevăzut în Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, cu modificările și completările ulterioare.8.Cererea de restituire prevăzută la pct. 7 se depune la organul fiscal central competent, în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituire, și se soluționează de compartimentul cu atribuții de compensare/restituire în termenul prevăzut la art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.9.După primirea cererii de restituire, compartimentul cu atribuții de compensare/restituire procedează la verificarea existenței deciziei de plăți anticipate prin care a fost stabilit impozitul care face obiectul restituirii, precum și cuantumul sumelor încasate de unitatea Trezoreriei Statului care deservește organul fiscal central competent în administrarea creanțelor fiscale ale contribuabilului.10.În vederea restituirii sumei cuvenite contribuabilului, compartimentul prevăzut la pct. 9 procedează la verificarea datelor din evidența analitică pe plătitori sub aspectul existenței unor eventuale obligații de plată neachitate, înregistrate de către contribuabil, și aplică în mod corespunzător dispozițiile Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire și de rambursare a sumelor de la buget, precum și de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depășirea termenului legal.11.După verificarea prevăzută la pct. 10, compartimentul cu atribuții de compensare/restituire constată și operează eventualele compensări cu obligațiile fiscale restante ale contribuabilului și întocmește în două exemplare următoarele documente ale căror modele sunt prevăzute în Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017, cu modificările și completările ulterioare:a)Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale;b)Nota privind restituirea/rambursarea unor sume;c)Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.12.Decizia privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se avizează de către șeful compartimentului prevăzut la pct. 9 și de șeful compartimentului cu atribuții de compensare/restituire și se aprobă de conducătorul organului fiscal.13.După aprobarea actelor administrativ-fiscale prevăzute la pct. 11, acestea se transmit informatic unității Trezoreriei Statului în vederea efectuării compensării și/sau restituirii, după caz.14.Suma aprobată prin Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget se compensează/restituie din contul de venit bugetar în care a fost achitată.15.După efectuarea compensării și/sau restituirii, compartimentul cu atribuții de compensare/restituire îl înștiințează pe contribuabil despre modul de soluționare a cererii, prin comunicarea, potrivit dispozițiilor art. 47 din Codul de procedură fiscală, a unui exemplar al Deciziei de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, Deciziei privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, după caz. Cel de al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x