PROCEDURĂ din 24 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA VAMALA ROMÂNA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1062 din 2 noiembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 5697 24/10/2022
ART. 1REFERIRE LAORDIN 5697 24/10/2022 ANEXA 3
ART. 1REFERIRE LALEGE 129 11/07/2019
ART. 1REFERIRE LACOD FISCAL 08/09/2015
ART. 1REFERIRE LACODUL VAMAL 10/04/2006
ART. 1REFERIRE LALEGE 241 15/07/2005
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 143 26/07/2000
ART. 1REFERIRE LALEGE 78 08/05/2000
ART. 1REFERIRE LAHG 656 06/10/1997
ART. 1REFERIRE LALEGE 84 21/07/1992
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 2REFERIRE LAORDIN 5697 24/10/2022 ANEXA 2
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 65
ART. 9REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 46
ART. 11REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 47
ART. 17REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 47
ART. 19REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5697 24/10/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 5697 24/10/2022
ActulREFERIT DEORDIN 5697 24/10/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.697 din 24 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1062 din 2 noiembrie 2022.
1.În înțelesul prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)atestat de comercializare – documentul eliberat de autoritatea vamală competentă, care atestă înregistrarea operatorilor economici care desfășoară activități de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat;b)autoritate vamală competentă – biroul vamal de interior/frontieră în calitate de autoritate vamală teritorială competentă pentru înregistrarea activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat în cazul operatorilor economici încadrați în categoria contribuabililor mici și mijlocii care au sediul social în raza teritorială a acestuia, respectiv Direcția Regională Vamală București – Biroul autorizări mari contribuabili, în cazul operatorilor economici încadrați în categoria mari contribuabili;c)depozit angro – locul special amenajat în care băuturile alcoolice și/sau tutunul prelucrat pot fi depozitate și comercializate în sistem angro.2.Înregistrarea activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat se efectuează, la cererea operatorilor economici interesați, prin depunerea la autoritatea vamală competentă a formularului „Cerere de înregistrare a activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat“, denumită în continuare cerere de înregistrare, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la ordin.3.(1)Operatorii economici care doresc să distribuie și să comercializeze angro băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să dețină spații de depozitare corespunzătoare, în proprietate sau folosință, în baza unui contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal;b)să aibă înscrise în obiectul de activitate, potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, activitatea de comercializare și distribuție angro a băuturilor alcoolice și/sau activitatea de comercializare și distribuție angro a produselor din tutun;c)să se doteze cu mijloacele necesare depistării marcajelor false sau contrafăcute, în cazul comercializării de produse supuse marcării;d)să nu fie declarați inactivi fiscal și să fie în funcțiune;e)administratorul societății să nu aibă înscrise în cazierul judiciar sancțiuni penale din hotărâri judecătorești rămase definitive privind infracțiuni de abuz de încredere, infracțiuni de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită în România sau în oricare dintre statele străine în care acesta a avut domiciliul/rezidența în ultimii 5 ani, să nu fi fost condamnat pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;f)în legătură cu activitatea operatorului economic să nu fi fost pronunțată o hotărâre definitivă pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;g)să nu înregistreze obligații fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală.(2)Condițiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și c) nu sunt aplicabile în cazul operatorilor economici pentru care livrarea produselor ce fac obiectul activității de comercializare/distribuție se realizează exclusiv din locurile autorizate ca antrepozite fiscale sau declarate pentru recepția produselor accizabile de către destinatarii înregistrați.(3)Cel puțin următoarele documente trebuie prezentate de către solicitant pentru a atesta îndeplinirea condițiilor menționate la alin. (1) lit. a), c), e) și f):a)dovada deținerii spațiului de depozitare;b)dovada dotării cu mijloacele necesare depistării marcajelor false sau contrafăcute, în cazul comercializării de produse supuse marcării;c)cazierul judiciar al fiecărui administrator al societății;d)cazierul judiciar al operatorului economic.(4)Documentele menționate la alin. (3) lit. a) și b) se depun în copie certificată conform cu originalul de operatorul economic.(5)În situația prevăzută la alin. (2) se vor anexa copii după contractele încheiate cu antrepozitarii autorizați/destinatarii înregistrați sau orice alte documente din care să reiasă că produsele pentru care se solicită atestarea activității de comercializare/distribuție urmează a fi livrate din locurile autorizate ca antrepozite fiscale sau declarate pentru recepția produselor accizabile de către destinatarii înregistrați.4.În măsura în care consideră necesar pentru soluționarea cererii, autoritatea vamală competentă poate solicita operatorului economic furnizarea de informații și înscrisuri suplimentare sau poate efectua constatări la fața locului, potrivit prevederilor art. 65 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.5.Pe baza analizei documentelor depuse de operatorii economici și a datelor constatate prin cercetarea la fața locului, după caz, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete de înregistrare a activității, se întocmește un referat care conține obligatoriu următoarele informații:a)datele de identificare ale operatorului economic;b)concluzia privind îndeplinirea sau neîndeplinirea de către operatorul economic a condițiilor prevăzute la pct. 3 alin. (1) și, respectiv, alin. (2), după caz;c)propunerea de aprobare sau de respingere a cererii.6.Condițiile prevăzute la pct. 3 alin. (1) și, respectiv, alin. (2), după caz, sunt cumulative, iar neîndeplinirea uneia dintre acestea atrage neaprobarea cererii.7.(1)În cazul aprobării cererii, autoritatea vamală competentă emite atestatul de comercializare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.(2)Atestatul de comercializare se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică operatorului economic, iar al doilea exemplar se păstrează de către autoritatea vamală competentă.(3)Atestatul de comercializare nu este transmisibil, putând fi utilizat numai de titular.(4)Pentru referatele aprobate în perioada 1-15 a lunii, atestatele sunt valabile începând cu data de 16 a lunii în curs, iar pentru referatele aprobate în perioada 16-sfârșitul lunii, atestatele sunt valabile începând cu data de 1 a lunii următoare.8.Autoritatea vamală competentă are obligația organizării evidenței atestatelor emise, prin înregistrarea acestora într-un registru special de evidență a operatorilor economici care desfășoară activități de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat.9.În situația în care cererea nu este aprobată, autoritatea vamală competentă emite o decizie în care se menționează motivele de fapt și de drept pentru care nu s-a efectuat înregistrarea activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau produse din tutun și nu s-a emis atestatul de comercializare. Decizia constituie act administrativ-fiscal și conține elementele prevăzute de art. 46 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.10.Împotriva deciziei menționate la pct. 9, operatorul economic care consideră că a fost lezat în drepturile sale poate formula contestație potrivit legii.11.Atestatul de comercializare sau decizia menționată la pct. 9 se comunică operatorului economic conform prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.12.Operatorul economic are dreptul să desfășoare activitatea de comercializare a produselor care fac obiectul atestatului de comercializare de la data valabilității prevăzută în atestat.13.Autoritatea vamală competentă anulează atestatul de comercializare în următoarele situații:a)atunci când i-au fost oferite informații inexacte în cererea de înregistrare sau în documentele care au fost anexate acesteia;b)în cazul în care se constată, prin hotărâre judecătorească definitivă, că actele care au stat la baza emiterii atestatului sunt false.14.Autoritatea vamală competentă revocă atestatul de comercializare în următoarele situații:a)dacă în legătură cu operatorul economic a fost deschisă procedura falimentului ori s-a dispus dizolvarea acestuia, în condițiile legii;b)dacă în legătură cu activitatea operatorului economic s-a pronunțat o hotărâre definitivă pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;c)atunci când operatorul economic a fost declarat inactiv fiscal și/sau nu este în funcțiune;d)dacă operatorul economic distribuie și comercializează alte tipuri de produse decât cele prevăzute în atestatul de comercializare;e)dacă operatorul economic distribuie și comercializează produse din alte locații decât cele prevăzute în atestatul de comercializare;f)la cererea operatorului economic.15.(1)În cazul anulării sau revocării atestatului de comercializare, o nouă cerere de înregistrare poate fi depusă numai după o perioadă de 6 luni de la data la care decizia de anulare sau revocare devine definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.(2)Prevederile alin. (1) nu se aplică în situația de la pct. 14 lit. f).16.Autoritatea competentă suspendă atestatul de comercializare în următoarele situații:a)până la reglementarea deficiențelor constatate de organele competente, atunci când operatorul economic nu respectă oricare dintre condițiile prevăzute la pct. 3 alin. (1) lit. a), c), e) și g);b)până la soluționarea definitivă a cauzei penale, în cazul în care a fost pusă în mișcare acțiunea penală pentru o infracțiune dintre cele reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare.17.Deciziile privind anularea, revocarea sau suspendarea atestatului de comercializare se comunică operatorului economic în condițiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.18.Deciziile privind revocarea sau suspendarea atestatului de comercializare produc efecte de la data comunicării sau de la o altă dată cuprinsă în acestea.19.Deciziile emise de autoritatea vamală competentă potrivit prezentei proceduri pot fi contestate în conformitate cu dispozițiile titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.20.Autoritatea vamală competentă ia măsuri pentru asigurarea publicării pe site-ul Autorității Vamale Române a listei atestatelor de comercializare emise, care va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.21.(1)La modificarea ulterioară a unor date înscrise inițial în formularul „Atestat pentru distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat“, operatorul economic va depune în termen de 30 de zile de la data în care a intervenit modificarea o nouă cerere de înregistrare, însoțită de documentele justificative aferente modificării, caz în care va depune odată cu cererea și atestatul de comercializare în original.(2)Pe baza analizei documentelor depuse de operatorul economic, autoritatea vamală competentă întocmește un referat care conține obligatoriu rezultatele verificării și propunerea de aprobare sau respingere a cererii.(3)În cazul aprobării cererii, autoritatea vamală competentă emite un nou atestat de comercializare potrivit modificărilor intervenite, cu menționarea pe acesta a înlocuirii atestatului de comercializare anterior.(4)Atestatul înlocuit va conține mențiunea privind încetarea valabilității acestuia și se înapoiază operatorului economic odată cu comunicarea noului atestat.22.La modificarea ulterioară a unor date înscrise inițial în formularul „Cerere de înregistrare a activității de distribuție și comercializare în sistem angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat“, operatorul economic va depune în termen de 30 de zile o notificare la autoritatea competentă, însoțită de documentele justificative pentru modificare.23.În cazul pierderii atestatului de comercializare, titularul atestatului anunță pierderea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În baza documentului care atestă că anunțul referitor la pierdere a fost înaintat spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, autoritatea vamală competentă eliberează, la cerere, un duplicat al atestatului de comercializare.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x